استحباب نماز روز عید غدیر به جماعت
✍️ رضا عطائی
#نماز_جماعت_روز_عید_غدیر
عید غدیر از اعیاد بزرگ اسلامی است. برای این روز با عظمت، اعمال و آداب فراوانی در روایات ذکر شده است. یکی از این اعمال، نماز روز عید غدیر است. بر اساس روایات «وقت خواندن این نماز حدودا نیم ساعت قبل از ظهر است؛ به اين صورت که دو ركعت نماز اقامه می شود و در هر ركعت بعد از حمد، سورههاي توحيد، قدر و آيه الكرسي 10 بار خوانده شود». (1) مرحوم شیخ مفید و ابن مشهدی می گویند: اگر یکبار سوره حمد و یکبار سوره توحید خوانده شود نیز کفایت میکند. (2)
در طول تاریخ، فقیهان شیعه مانند: شیخ مفید، شیخ طوسی، سلار، علامه حلی و... بر این نماز اهتمام داشتند و آن را از سنتهاى مؤکد دانسته اند. (3)
امام صادق علیه السلام فرمودند: ثواب این نماز نزد خداوند معادل یکصد هزار حج و یکصد هزار عمره است و نمازگزار چیزی از حاجتهای دنیا و آخرت را از خداوند درخواست نمی کند مگر اینکه حاجتش بر آورده می شود. (4)
برخی از فقهای شیعه، فتوا به استحباب این نماز به جماعت داده اند. از عالمان معاصر می توان به دیدگاه مرحوم آیت الله بهجت در مساله «١١٣٢» و صافی گلپایگانی اشاره کرد که چنین نظری دارند. حضرت آیت الله صافی می گوید: «نماز غدير به كيفيتي كه در كتب ادعيه وارد شده است به جماعت مستحب است».
از عالمان گذشته نیز شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی، ابن زهره حلبی، مقدس اردبیلى، محقق کرکى و... چنین نظری دارند.
به عنوان مثال ابوالصلاح حلبی نوشته است:
از سنتهاى سفارش شده، پیروى از رسول الله صلى الله علیه وآله در روز غدیر، هجدهم ذىحجة، است. پیروى از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله با خروج از شهر و برگزار کردن نماز غدیر در نیم ساعت قبل از زوال خورشید به وسیله کسى که داراى شرایط امامت جماعت است، تحقق مىیابد. (5)
و محقق کرکی می گوید: نماز غدیر دو رکعت است ... این نماز پس از خطبه خطیب، که فضیلت آن روز را بیان مىکند، پس از پایان خطبه مردم به یکدیگر دست داده، تبریک مىگویند. (6)
مقدس اردبیلى نیز مىنویسد:
مشهور میان اصحاب جواز خواندن نماز [عید غدیر] به جماعت است و این سخن بعید نیست؛ زیرا خواندن نمازهاى نافله به جماعت منع مطلقى ندارد که ظاهر این مورد را شامل شود و اجماعى نیز بر منع تحقق نیافته است. علاوه بر این. جماعت در نمازها، بخصوص در نماز این روز، مورد تشویق شرع قرار گرفته است. (7)
البته در طول تاریخ، ظاهرا به غیر از شیخ مفید، فقهای دیگر امکان برگزاری جماعت نماز روز عید غدیر را نداشتند؛ در عصر حاضر چندین سال است که این نماز در مناطق مختلف به جماعت اقامه می شود.
بر اساس روایات چنین برداشت می شود که در بین معصومان علیهم السلام نیز فقط امیرالمومنین علیه السلام این نماز را به جماعت اقامه کرده اند و شرایط برای دیگر معصومان فراهم نبوده است. ایشان در زمانى که عید غدیر و روز جمعه همزمان بوده است، ظاهرا نماز جمعه نخوانده و نماز عید غدیر را به جاى آن اقامه کرده اند که خطبه نماز عید غدیر امیرالمومنین علیه السلام نیز در کتاب های حدیثی گزارش شده است. (8)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📚 1. تهذیب الأحکام، ج3، ص 144.
2. کتاب المزار، ص90؛ المزار الکبیر، ص286.
3. المقنعة، ص204؛ المبسوط في فقه الإمامية، ج1، ص 133؛ المراسم في الفقه الامامي، ج1، ص82؛ منتهى المطلب في تحقيق المذهب، ج6، ص152.
4. تهذیب الأحکام، همان، ج3، ص143.
5. الكافي في الفقه، ج1، ص160.
6. جامع المقاصد في شرح القواعد، ج2، ص485.
7. مجمع الفائدة والبرهان في شرح إرشاد الأذهان، ج3، ص32.
8. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص 758.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
امام باقر علیه السلام فرمودند:
إِنَّ إِبْلِیسَ عَدُوُّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ: یَوْمَ لُعِنَ، وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ، وَ یَوْمَ بُعِثَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، وَ یَوْمَ الْغَدِیرِ»؛
دشمن خداوند شیطان ، چهار مرتبه ناله ای با صدای بلند و محزون زد : روزی که لعن شد ؛ روزی که به زمین آمد ؛ روز بعثت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ؛ روز غدیر.
📚 قرب الاسناد، ص۹، ح۳۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
تبریک گویی خلفا اهل تسنن به امیرالمومنین در روز غدیر خم
#تبریک_خلفا_به_امام_علی_ع
حدیث غدیر از روایاتی است که در منابع فریقین گزارش شده است. برخی از اهل سنت در مورد دلالت این حدیث بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام اختلاف نظر با شیعیان دارند. یکی از قرائنی که می توان از آن لفظ مولی را به معنای امامت تفسیر کرد، تبریک گفتن خلفاء اهل سنت به خصوص عمر بن خطاب است.
طبری می نویسد: ابو بکر و عمر و عثمان و طلحه و زبیر نخستین کسانی بودند به پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علی تبریک گفتند. .(1) اِبْن عُقْده (2) ، ابن حجر (3) و مُناوی (4) از دیگر کسانی هستند که تبریک گویی خلفا را گزارش کرده اند
همچنین خطیب بغدادی، (5) حاکم حسکانی، (6) احمد بن حنبل، (7) ابن ابی شیبه، (8) قندوزی، (9) فخر رازی (10) ذهبی،(11) ابن عساکر، (12) ابن کثیر،(13) ابوبکر باقلانی، (14) محمد بن أحمد دمشقی(15) و ... نیز با عبارت های مختلف تبریک و تهنیت خلفا را در کتاب های خود بیان کرده اند.
عبارت های «أمْسَيْتَ يَا ابْن أبي طَالِبٍ مَوْلَيَ كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَهٍ، «بَخْ بَخْ لَكَ يَا ابْن أبي طَالِب أَصْبَحْتَ مَوْلَايَ وَ مَوْلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ ٍ وَ مُؤْمِنَة»، «هَنيئاً لَکَ يَا بْنَ أَبي طالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلاى و مولی كُلِّ مُؤمِنٍ وَ مُؤمِنَةٍ» و... در این منابع به عنوان سخن عمر بن خطاب در روز غدیر بیان شده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📚 1. الغدیر، ص 271-270.
2. الولایه، ص 155.
3. الصواعق المحرقه على أهل الرفض والضلال والزندقه، ج 1، ص 110.
4. فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، ج 6، ص 282.
5. تاریخ بغداد، ج 8، ص 248.
6. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، ج 1 ص 203.
7. مسند احمد، ج 4 ، ص 281.
8. مصنف ابن ابی شیبه، تحقیق، ج 7، ص 503.
9. ینابیع الموده لذوی القربى، ص 220 – 224 .
10. التفسیر الکبیر، ج 12، ص 50.
11. سیر أعلام النبلاء، ج 19 ص 328 ؛
12. تاریخ مدینه دمشق، ج 42 ص 221 و 233.
13. البدایه والنهایه. ج 7 ص 386؛ ج 5، ص 229.
14. تمهید الأوائل وتلخیص الدلائل، ص 453.
15. جواهر المطالب فی مناقب الإمام علی (علیه السلام)، ج 1، ص 296 .
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عن موسی بن جعفر علیه السلام: ليْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اِسْتَزَادَ اَللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَيِّئاً اِسْتَغْفَرَ اَللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَيْهِ
امام کاظم علیه السلام: از ما نيست كسى كه هر روز به حساب اعمال خود رسيدگى نكند تا اگر دید كار نيك كرده ، از خداوند، بيشتر بخواهد و اگر كار بد كرده ، براى آن از خداوند، آمرزش بخواهد و به درگاه او توبه كند
📗الکافي ج2 ص453
#ولادت_امام_کاظم_علیهالسلام مبارک باد
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
❗️هم نشینی با عالم در خاکروبه
عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مُحَادَثَةُ اَلْعَالِمِ عَلَى اَلْمَزَابِلِ خَيْرٌ مِنْ مُحَادَثَةِ اَلْجَاهِلِ عَلَى اَلزَّرَابِيِّ.
موسي بن جعفر عليهما السلام: گفتگوي با عالم در خاكروبه بهتر از گفتگوي با جاهل است روي فرشهای فاخر است.
📗الکافي، ج۱، ص۳۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
۲۴ ذی الحجه #روز_مباهله است.
این روز از اعیاد مهجور مانده مسلمین است.
این روز را باید جشن گرفت که بر حقانیت اهل بیت علیهم السلام صحه میگذارد.
پیامبر اسلام طبق ایه مباهله امام علی و حسن و حسين و فاطمه عليهم السلام را برای مباهله بردند و فرمودند اینها اهل بیت من هستند.
📚صحیح مسلم، کتاب فضائل الصحابه، ح۳۲.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله جوادی آملی: از غریبترین ایام زندگی ما همین روز مباهله است، مباهله از واجبات رکنی است.
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
#آویختن_پیراهن_امام_بر_عرش
آیا این روایت صحیح است که اول ماه محرم، پیراهن خونین امام حسین بر عرش آویزان می شود؟
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
متعدد شنیده ایم که برخی از مداحان و سخنران ها، سخنی را به نقل از امام صادق علیه السلام بیان می کنند. این حدیثی که در ادامه به آن اشاره می شود، در هیچ منبع حدیثی یافت نشد بلکه ظاهرا اولین بار در کتاب «ثمرات الأعواد» جلد 1، صفحه 36 بیان شده است. نویسنده این کتاب: علي بن الحسين، الهاشمي الخطيب متوفی 1328 قمری است. وی هیچ منبع و سندی نیز برای این کتاب بیان نکرده است.
در سال های بعدی نیز برخی از افراد همانند سید نورالدین جزایری در «خصائص زینبیه» این حدیث را بیان کرده اند.
حدیث چنین است:
قال للصادق علیه السلام: سیدی جعلت فداک! ان المیت یجلسون بالنیاحه بعد موته او قتله، و اراکم تجلسون انتم وشیعتکم من اول شهر بالمأتم و العزا للحسین علیه السلام.
فقال: ما هذا… إذا هل هلال محرم نشرت الملائکه ثوب الحسین و هو مخرق من ضرب السیوف و ملطخ بالدماء فنراه نحن و شیعتنا بالبصیره و لا بالبصر فإذا تنفجر دموعنا..
ترجمه: به امام صادق علیه السلام عرض شد: آقای من به فدایتان شوم!…وقتی کسی می میرد یا کشته می شود جلسه نوحه ای برای او می گیرند، و من مشاهده می کنم که شما و شیعیانتان از اول ماه محرم اقامه ی جلسه عزا می کنید.
حضرت فرمودند: این چه حرفی است!
هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود ملائکه پیراهن امام حسین را آویزان می کنند در حالیکه پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است؛
ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم دل (و نه با چشم ظاهری) می بینیم پس اشک های ما سرازیر می شود.
@MaarefHadith
#فَدَیْناهُ_بِذِبْحٍ_عَظِیمٍ
فضل پور شاذان می گوید: از امام على بن موسى الرضا علیهالسلام شنیدم که مىگفتند: زمانی که خداوند به جناب ابراهیم علیهالسلام دستور داد بهجای فرزندش اسماعیل، گوسفند را ذبح کند، ابراهیم آرزو کرد که ایکاش اسماعیل را به دست خود براى خدا قربانى مىکرد و در عوض گوسفند را نمىکشت تا مستحق بزرگترین درجههاى پاداشگیرندگان شود. خداى بزرگ به او وحى کرد: اى ابراهیم بهترین مخلوق نزد تو کیست؟ گفت: خدایا، مخلوقى نیافریدى که نزد من از حبیبت، محمد صلی الله علیه و آله گرامىتر باشد. سپس پرسید: تو خود را بیشتر دوست دارى یا او را؟ گفت او را و نیز فرزند او را از فرزند خود، بیشتر دوست دارم. سپس به ابراهیم فرمود: کشته شدن فرزند وى به ستم به دست دشمنانش بیشتر دل تو را مىسوزاند یا کشته شدن فرزندت اسماعیل به دست خودت در راه بندگى من؟ عرض کرد: اینکه فرزند او به دست دشمنانش کششته شود بیشتر دل مرا مىسوزاند. خداوند فرمود: اى ابراهیم، گروهى مىپندارند که از پیروان محمدند اما فرزندش حسین را به ستم چون گوسفند سر میبرند و به همین خاطر مستحق عذاب مىگردند. ابراهیم از این گفتار ناله کرد و دلش سوخت و بسیار گریست. سپس خداوند متعال فرمود: اى ابراهیم دلسوزی وگریه تو بر حسین را فداى سوختن دل تو بر فرزندت اسماعیل گرداندم اگر او را به دست خویش سر مىبریدى. به همین علت بالاترین درجات پاداشگیرندگان را براى تو قرار دادم. [امام رضا علیهالسلام فرمودند:] و این است مقصود از آیه شریفه که خدا میفرماید: «فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ».
📚الخصال، ج 1، ص 58.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
حکم پیاده روی برای زیارت اماکن مقدسه.pdf
445.4K
✅ حکم فقهی پیاده روی برای زیارت قبور اولیای الهی و اماکن مقدس
✍️ مهدی درگاهی
🔖 در روایات فضیلت پیاده روی برای زیارت امام علی و امام حسین علیهما السلام منعکس شده است و فقهای شیعه با تکیه بر این روایات به استحباب آن حکم کرده اند، اما استحباب آن برای قبور سایر معصومان علیهم السلام، امامزادگان و اماکن مقدس در فقه به صراحت بیان نشده است. مقاله حاضر با هدف شناخت حدود و ثغور ادله و تبیین حکم پیاده روی برای زیارت قبور اولیاء الهی و اماکن مقدس به نگارش در آمده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith