eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
633 عکس
217 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
78.pdf
673.5K
📖📖📖📖ـ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عبارت «لولا السنتان لهلک النعمان» منصوب به ابوحنیفه و برخی آنرا در وصف امام صادق علیه السلام می دانند. چنانچه گفته شده: هذا أبو حنيفة و هو بين أهل‌السنة كان يفتخر ويقول بأفصح لسان«لولا السنتان لهلك النعمان» يريد السنتين اللتين صحب فيهما لأخذ العلم الإمام جعفر‌الصادق رضي‌الله تعالى‌عنه.[۱] اما در مقابل گفته شده: زمينه هاي گرايش ابوحنیفه به زيدبن علي (ع) نشان می دهد که اين سخن به زيد اشاره دارد و هموست که در اين جمله بحث برانگيز مورد ستايش قرار گرفته است. مقاله: (بررسي سخن پيشواي حنفيان: «لو لا السنتان لهلک النعمان») نوشته آقای رستگار پرويز به بررسی این سخن و مراد از آن پرداخته است. 👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 📗(1) مختصر التحفة الاثني عشرية، ج1، ص8 @MaarefHadith
چند نکته رجالی جالب، مفید و مختصر از شیخ بهائی. [من إفادات شیخنا (ره) فی الرجال علی جهة الاختصار] ۱)كلّ جميل جميل ۲)كلّ حميد حميد ۳)كلّ صفوان صاف ۴)كلّ عبد السلام صالح غير عبد السلام بن صالح ۵)كلّ يعقوب بلا خيبة إلّا يعقوب بن شيبة ۶)كلّ عاصم حسن إلّا عاصم بن حسن ۷)كلّ شعيب بلا عيب ۸)كلّ سالم غير سالم ۹)كلّ طلحة طالح @MaarefHadith
(17) امير المؤمنين عليه السّلام فرمودند: بنده مومن تا آنگاه كه ساکت باشد همواره نيكوكار نوشته مي شود و هر گاه سخن گفتند، در اين هنگام يا نيكوكار و يا بد كار به حساب مي آيند. پی‌نوشت:ثواب‌الأعمال وعقاب‌الأعمال،ج2،ص164 @MaarefHadith
(۱۸) از امام جعفر صادق عليه السلام روایت شده: هر كس در حال انتظار اين امر (فرج) بميرد، مانند كسى است كه همراه قائم و در خيمه اوست؛ بلكه مانند شمشيرزن پيش روى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله است. __________________________ عن الامام الصّادِقَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ عليهما السلام: مَن ماتَ مُنتَظِراً لِهذَا الأَمرِ كانَ كَمَن كانَ مَعَ القائِمِ في فُسطاطِهِ‌، لا بَل كانَ كَالضّارِبِ بَينَ يَدَي رَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله بِالسَّيفِ. 📗كمال الدين: ص 338، ح 11. @MaarefHadith
دانش های حدیثی را می توان دریک تقسیم بندی کلی به دانش های مربوط به رجال و سند حدیث و علوم مرتبط با متن و محتوای آن تقسیم کرد. دسته سوم دانشهای حدیثی به هر دو بخش وابسته است و از فرآورده های هر دو دسته برای ابداع و حل مسائل خود کمک می گیرد. ۱)دسته نخست و مسائل مربوط به احوال راویان و معاصرت و اتصال طبقات آنان با یکدیگر و دیگر مشکلات مربوط به اسناد روایات در ساماندهی شده و همواره یاریگر حجیت و مقبولیت حدیث بوده است. ۲)دسته دوم علوم حدیث که به فهم محتوا و مضمون حدیث یاری می رساند نام دارد و شرح متن حدیث و حل مشکلات بر سر راه فهم آن را به عهده دارد. ۳)دسته سوم با شاخه هایی همچون ، ، و تاریخ و کتاب شناخت حدیث ، بیشتر به مسائل برونی و جانبی حدیث ناظر است. اگر چه همه این دانشها با تمام شاخه های فرعی مهم و حتی ضروری اند، اما آنچه مستقیما با مقصود اصلی حدیث، یعنی بهره گیری از آن در دیگر علوم الهی و انسانی و به صحنه عمل در آوردن وتحقق بخشیدن آن در زندگی و گفتار و رفتار دینی، مرتبط است، دانش است که اگر درست به کار بسته شود و مصیر منطقی آن به تمام و کمال پیموده شود ما را به مفهوم حقیقی حدیث نزدیک می کند. @MaarefHadith
من در گذشته به قلب خود مغرور بودم، بزرگ‌ترین پناهگاه خود را در عالم قلبم می‌دانستم، و فکر می‌کردم که اگر در مقابل خدا در صحرای محشر مورد عتاب قرار بگیرم، فقط قلب خود را عرضه می‌کنم و زمین و آسمان و فرشتگان مرا سجده می‌کنند؛ اما وای بر من، چه ورشکسته‌ام، چه ناچیز و ناتوانم، پر کاهی در عالم وجود که به این قلب خود این قدر بنازد؟! هیهات .... هیهات ... ای علی به تو پناه می‌آورم، قلب خود را به تو می‌دهم، تو مرا در مقابل خدای بزرگ شفاعت کن. @MaarefHadith
دخالت ذهنیت راویان.pdf
3.26M
📋 ذهنیت راوی، ناقل یا گردآورنده حدیث در نحوه گزارش و همچنین چگونگی فهم مخاطب حدیث، تاثیر بسزایی دارد. این امر گاه در فرایند انتقال یک حدیث از فردی به فردی دیگر، معنای نادرستی را در ذهن مخاطب القاء می کند. البته راهکارهایی وجود دارد که با تکیه بر آنها می توان به مراد معصوم علیه السلام اطمینان پیدا کرد. : «واکاوی گونه های دخالت ذهنیت راویان در فهم حدیث» نوشته (ابوالفضل ساجدی و سید محمود مرتضوی) به بررسی این مسئله و راهکار موجود در این زمینه پرداخته است. 👆🏻👆🏻👆🏻 @MaarefHadith
بررسی نظریه تحلیل فهرستی روایات مکان: مدرسه فقهی امام باقر علیه السلام @MaarefHadith
(19) امام صادق از پدرانش از امير المؤمنين عليهم السّلام روايت‏ كرده كه آن حضرت فرمودند: فقهاء و حكماء هر گاه با يك ديگر مكاتبه مي كردند از سه چيز سخن مي گفتند: 1-هر كس براى امور آخرت كوشش كند خداوند امور دنياى او را كفايت مي كند، 2-هر كس باطن خود را پاك سازد خداوند ظاهر او را پاك مي سازد، 3-هر كس روابط خود را با خداوند نيكو گرداند خداوند روابط او را با مردم اصلاح مي كند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع كَانَتِ الْفُقَهَاءُ وَ الْحُكَمَاءُ إِذَا كَاتَبَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً كَتَبُوا بِثَلَاثٍ لَيْسَ مَعَهُنَّ رَابِعَةٌ مَنْ كَانَتِ الْآخِرَةُ هَمَّهُ كَفَاهُ اللَّهُ هَمَّهُ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ وَ مَنْ أَصْلَحَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاس‏ پی نوشت: من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص 396. @MaarefHadith
امام صادق عليه السلام: ما را حرمى است و آن «قم» است، و به زودى بانويى از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد . هر كس او را زيارت كند، بهشت بر او واجب شود. 📗مستدرک الوسائل،ج۶،ص۳۶۸ سالروز سلام الله علیها مبارک باد. @MaarefHadith
آيا زيارت حضرت معصومه سلام الله علیها، ثواب زيارت حضرت زهرا سلام الله علیها را دارد؟ 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 روایات متعددی در ثواب زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از ائمه علیهم السلام بیان شده است. مثلا امام صادق علیه السلام فرمودند: «إِنَ لِلّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَةُ وَ إِنَ لِلرَّسُولِ (صلی الله علیه وآله وسلم) حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَهُ وَ إِنَ لِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ(علیه السلام) حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَهُ وَ إِنَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَهٌ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ أَوْلَادِی تُسَمَّی فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَ جَبَتْ لَهُ الْجَنَةُ» (1) خداوند حرمی دارد که مکه است و رسول خدا حرمی دارد که مدینه است و برای امیرالمؤمنین حرمی است که کوفه است و برای ما اهل بیت حرمی است که آن شهر قم است و به زودی بانویی از اولاد من در آن دفن می‌شود که نامش فاطمه است. پس هر که او را زیارت کند بهشت بر وی واجب می‌شود. با این وجود روایتی که بیان کند ثواب زیارت حضرت معصومه مساوی با ثواب زیارت حضرت زهرا سلام الله علیهما است وجود ندارد. بلکه صرفا آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) جریانی نقل شده است که به این صورت است: پدرم آقا سید محمود مرعشی نجفی (که از زهّاد و عبّاد معروف بود) چهل شب در حرم حضرت علی(علیه السلام) بیتوته نمود که آن حضرت(علیه السلام) را ببیند. شبی (در حال مکاشفه) حضرت را دیده بود که به ایشان می‌فرماید: سید محمود، چه می خواهی؟ عرض می‌کند: می‌خواهم بدانم قبر فاطمه زهرا (سلام الله علیها) کجاست تا آن را زیارت کنم. حضرت فرموده بود: من که نمی‌توانم برخلاف وصیتِ آن حضرت قبر او را معلوم کنم. عرض کرد: پس من هنگام زیارت چه کنم؟ حضرت فرمود: خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را به فاطمه معصومه (سلام الله علیها) عنایت فرموده است. هر کس بخواهد ثواب زیارت حضرت زهرا(سلام الله علیها) را درک کند، به زیارت فاطمه معصومه برود. (2) پی نوشت ها: 1-بحار الانوار، ج 57، ص 216. 2-فروغی از کوثر (زندگی‌نامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها)، ص54. @MaarefHadith
سوالی پرسیده شده است که آیا «چله کلیمه» مورد تایید اسلام است؟ 💐💐💐💐💐💐💐💐 جوابی به صورت خلاصه در این باره ارائه می گردد: چله نشینی به این معنا که انسان سعی کند چهل روز بر اعمال و رفتار خود نظارت دقیق داشته باشد تا مرتکب گناه و حرام و ترک واجب و ... نشود و یا اینکه به سفارش برخی از علما و بزرگان دین 40 روز یک عمل نیک یا دعای خاصی را با آدابش بخواند، مورد تایید اسلام است. مثلا امام باقر علیه السلام می فرماید: «مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَه‏‏»؛ (1) هیچ بنده‌ای ایمان خود به خدا را در چهل روز خالص نگرداند، مگر آن‌که پروردگار، او را نسبت به دنیا کم توجه کرده و دردها و درمان‌ها را نشانش خواهد داد. سپس، حکمت در قلب او استوار شده و زبان خود را نیز به حکمت خواهد گشود. همچنین در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که «چهل روز عبادت خالصانه باعث سرازیر شدن چشمه های حکمت از جان انسان می شود». (2) از سویی دیگر، کوچ کردن موسی علیه السلام به کوه طور برای مناجات با خداوند و دریافت الواح تورات، از روز اول ذی القعده آغاز شد و پس از چهل روز در روز عید قربان به پایان رسید. از کنار هم گذاشتن این دو امر و نیز روایاتی که در باره جایگاه عبادت در دهه اول ذوالحجه رسیده است، می توان نتیجه گرفت که این چهل روز زمان مناسبی برای عبادت است و در نتیجه این ایام به «چله کلیمه» یا اربعین کلیمی مشهور شده است. البته دقت شود که اعلام این چهل روز به عنوان «چله کلیمه» نص صریح آیات و روایات نیست به عبارت دیگر «چله کلیمه» دستوری است که عرفا و فقها شیعه، از کنار هم قرار دادن چند آیه و روایت سفارش کرده اند و آیه و روایت صریح در این زمینه نداریم. پی نوشت ها: 1-کليني، محمد بن يعقوب، الکافي، تهران: اسلاميه، چاپ چهارم، 1407ق، ج 2، ص 16. 2-شعیرى، تاج الدین‏، جامع الاخبار، قم: انتشارات رضى، 1405ق، ص 94. @MaarefHadith