eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
633 عکس
217 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
«ماه خدا»، اثر مرحوم حجت‏ الاسلام محمد محمدى رى شهرى، پژوهشى است جامع درباره ماه مبارك رمضان از نگاه قرآن و حديث كه به زبان فارسى و در سال 1383 ش، نوشته شده است. مطالب این کتاب در پنج بخش و در دو جلد، تنظيم شده است. نگارنده كوشيده است در حد توان، همه مربوط به هر موضوع را از منابع گوناگون شيعه و اهل سنت، به ‏طور مستقيم، استخراج و گردآورى کند.‏ أثری جامع پیرامون مربوط به ماه مبارک رمضان. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
امام حسن(علیه‌السلام) شجاع‌ترین چهره تاریخ اسلام است رهبرانقلاب(حضرت آية‌الله خامنه‌ای) ◀️من معتقدم امام حسن مجتبى چهره‌ى تاریخ اسلام است. میپرسید از على هم شجاع‌تر است، از برادرش حسین هم شجاع‌تر است که در میدان جنگ، آن جنگ خونین، با آن فداکارى عجیب خودش را به کشتن داد؟ 🔸️ بله، شجاعت واقعى این است که انسان برطبق آنچه مصلحت فکر و ایدئولوژى او است اقدام بکند، اگرچه کسى نفهمد. و امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجهه‌ى خود را و محبوبیّت خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى بکند؛ حاضر شد که او را نشناسند، براى اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند. 🔹️ آیا امام حسن میتوانست در جنگ با معاویه شهید باشد؟ نه، نمیتوانست. شهید کیست؟ شهید آن کسى است که جان خود را مایه میگذارد، خون خود را می‌ریزد، براى ابقای فکر و ایده‌اى که به آن احترام میگذارد؛ این شهید است. 🔺️ امام حسن اگر در میدان جنگ کشته میشد، به این معنا بود که معاویه تنها منازع خود را، تنها کسى را که امکان دارد نقش افشاگرى و رسواگرى در برابر روشهاى پنهانى و ریاکارانه‌ى معاویه ایفا کند، یک چنین رقیبى را دیگر در مقابل راه خود نبیند. 📗کتاب دو امام مجاهد، ص۴۲-۴۴. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
چند نکته در مورد شرف الشمس آيا شرف شمس و دعايي که پشت آن سنگ زرد حک مي شود و به عنوان فزاينده رزق و روزي به مردم عرضه مي شود صحت روايي دارد يا خير؟ ✍️ رضا عطائی به نام خدا اولا در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زرد رنگ است که برخی به نیت گشایش در کارها به دست می‏کنند. در حالی که، شرف الشمس، سنگ نیست، بلکه دعایی منسوب به امام علی علیه السلام است. ثانیا بر اساس جستجوهای انجام شده روایت مستندی در کتب متقدمین اعم از روایی و ادعیه و اذکار یافت نشد که سفارش به استفاده از شرف الشمس کرده باشند، فقط برخی از متاخرین در چند قرن اخیر به آن پرداخته اند و بعد از آن هم تحلیل های مختلفی در مورد آن صورت گرفته است مثلا برخی با بدگمانی به آن نگریسته اند و آن را ساخته یهود می دانند ( در حالی که این سوظن بدون ارائه دلیل و برهان است) و برخی با نظر مثبت به این قضیه پرداخته اند و ستاره پنج پر را برگرفته از پنج نام مبارک خداوند می دانند. اما هیچ کسی به صورت مستند ظاهرا مطالبی ارائه نکرده. با این وجود برخی از علما استفاده از انگشتری که اذکار و شکل مشهور به شرف شمس در آن حک شده است، را رد نمی کنند و به دست کردن چنین انگشتری به قصد رجا (به امید کسب ثواب) را دارای اشکال نمی دانند. بنابراین روایت مستند و صحیح در این باره وجود ندارد و برخی از سخنان هم که در این خواص و ... ذکر شده است صرف تحلیل های خارج از مستند روایی است. در پایان به این نکته نیز اشاره می کنیم که سیره اهل ‌بیت علیهم‌السلام نیز ارجاع به این‌گونه رموز نجومی و علوم غریبه نبوده و حتی اهل‌بیت علیهم‌السلام با برخی از افرادی که ستارشناس بودند و برای ستارگان قدرت‌های استقلالی و در مقابل قدرت خداوند قائل بودند، برخورد می کرد. (1) به نظر می رسد به جای استفاده از شرف الشمس که نکات مبهم زیادی در مورد آن وجود دارد، از انگشتر هایی با نگین عقیق سرخ یمانی، فیروزه، حدید صینی و ... استفاده کنید که روایات متعددی در کتاب های حدیثی شیعه در مورد آن ها وجود دارد. مرحوم کلینی در کتاب شریف «الکافی» (ط - الإسلامية)، جلد ‏6، صفحه: 468 روایت در این زمینه را بیان می کند که می توان برای اطلاع بیشتر از آنها به این کتاب مراجعه کنید و مجموعه روایات در مورد سنگ ها را مطالعه کرد. پی نوشت: 1-ر.ک: نهج البلاغه خطبه 78، ترجمه انصاريان، ص: 153. @MaarefHadith
6.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روز 19 فروردین ماه برخی دکان باز می کنند برای این که دعای شرف الشمس را بر پشت عقیق زرد حکاکی کنند و.... علاوه بر این که این دعا سند روایی معتبری ندارد، چند نکته نیز قابل تامل است: 1. مگر دعاهای اسلامی بر اساس تاریخ قمری نیست؟ پس 19 فروردین از کجا آمده؟!! 2. اگر حکاکی این دعا بر روی عقیق زرد این قدر اهمیت داشت چرا معصومان علیهم السلام این کار را نکردند؟ اصلا چرا در سیره علما نیز این کار مرسوم نبوده است؟ @MaarefHadith
دعای کوچک برای تعقیبات نماز امام كاظم عليه السلام ـ در پاسخ به نامه محمّد بن ابراهيم كه نوشت : سرورم! اگر صلاح مى دانيد به من دعايى بياموزيد كه در تعقيب نمازهايم بخوانم و خداوند با آن دعا خير دنيا و آخرت را به من عطا فرمايد، فرمودند: أعوذُ بِوَجهِكَ الكَريمِ ، و عِزَّتِكَ الّتي لا تُرامُ ، و قُدرَتِكَ الَّتي لا يَمتَنِعُ مِنها شَيءٌ ، مِن شَرِّ الدّنيا و الآخِرَةِ ، و مِن شَرِّ الأوجاعِ كُلِّها 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 346 @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
آیا علم آموزی در شب قدر فضیلتش بیشتر است یا عبادت؟ ✍️ رضا عطائی شب قدر بافضیلت ترین ایام سال است. قرآن کریم می فرماید: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ شب قدر، بهتر از هزار ماه است. شیخ صدوق در کتاب امالي، پس از بيان نوافل شب هاى ماه رمضان و صد ركعت نماز براى هر يك از شب هاى بيست و يكم و بيست و سوم، درباره شب های قدر «مذاکرة العلم» را افضل از اعمال مستحبی ديگر می داند و مى گويد: «من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل» هر كس اين دو شب را با گفتگوى علمى احيا بدارد، بهتر است». (1) وی این سخن را به معصوم نسبت نمی دهد بلکه این سخن، نظر شخصی شیخ صدوق است. در نتیجه هیچ روایتی نسبت به «برتری گفتگوی علم نسبت به دیگر اعمال مستحبی در شب قدر» نیست. از سوی دیگر در روایات متعدد، معصومان علیهم السلام برای شب های ماه مبارک رمضان اعمال خاصی را بیان کرده اند. فضیل بن یسار می گوید: «امام باقر عليه السلام در شب بیست و یکم و بیست‏ و سوم ماه رمضان مشغول دعا مى‏ شد و چون شب از نيمه مي گذشت نماز مي خواند». (2) بررسى و تأمّل در این روایات به روشنی نشان می دهد که معصومان علیهم السلام سفارش ویژه ای به عبادت و ذکر در شب قدر داشتند و تاکید بر این داشتند که شب قدر به عبادت و راز و نیاز با خداوند پرداخته شود. بنابراین برای شب قدر، ادعیه، اذکار و نماز های خاصی از سوی معصومان علیهم السلام توصیه شده است و هیچ تاکیدی بر برتری علم آموزی نسبت به این اعمال در روایات وجود ندارد. در نتیجه نبايد در شب قدر، از بركات اُنس با خداوند و بهره بردن از تضرّع در پيشگاه او غافل شد، بلکه باید بر انجام اعمال اختصاصی شب های قدر همت گماشته شود. البته می توان در شب های قدر علاوه بر عبادت های اختصاصی، به تأليف يا بيان معارف و علومى نیز پرداخت به عبارت دیگر هیچ منافاتی میان علم و عبادت در شب قدر نیست چنان که برخی از علما در این شب، به دعا و عبادت می پرداختند در عین حال بخشی از آن شب را به تألیف نیز اشتغال داشتند. به عنوان نمونه علامه طباطبائی تفسیر «المیزان» را در شب 23 ماه مبارک رمضان به اتمام رساند. یا مرحوم اربلی، نگارش کتاب «كشف الغمة في معرفة الأئمة» و صاحب جواهر کتاب «جَواهرُ الکَلام فی شَرحِ شَرایعِ الاسلام» را در شب 21 به پایان رسانده اند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📗 1. الأمالي، ص 649. 📗 2. الکافي (دارالکتب الإسلامية)، ج‏4، ص 155. @MaarefHadith
..ای كاش اين سحر ز صبوحی حذر كند يا اين‌كه در به روی تو خود را سپر كند ای ماه سر به مُهر سر از سجده بر مدار پشت سرت کسی است که شقّ القمر کند @MaarefHadith
📜زیارت امام حسین علیه‌السلام در شب قدر ◀️عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا کَانَ لَیْلَهُ الْقَدْرِ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ‏ نَادَى مُنَادٍ تِلْکَ اللَّیْلَهَ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ إِنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ‏ ع فِی هَذِهِ اللَّیْلَهِ. ◀️امام صادق(ع) درباره زیارت امام حسین(ع) در فرمود: «هنگامى که شب قدر فرا برسد؛ یعنى شبى که در آن کارهاى مصلحت‌‏آمیز عباد توزیع و تفریق مى‌‏شود، از طرف عرش منادى ندا مى‌‏کند: خداوند متعال در این شب گناهان کسى را که به زیارت قبر حضرت امام حسین علیه‌السلام رفته مى‌‏آمرزد. 📗کامل‌ الزیارات، ص ۱۸۴ @MaarefHadith
امام صادق علیه السلام فمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ هر کس به شناخت‏ حقیقی فاطمه علیها السلام دست‏ یابد، بی‏ گمان شب قدر را درک کرده است . 📚 تفسير فرات الكوفي، ص: 581 @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 غیر از علی(ع) کسی را در تمام دنیا سراغ دارید که بگوید «هرچه می‌خواهید از من بپرسید تا پاسخ بدهم». @MaarefHadith
بفاطمة الهی العفو ... التماس دعا 🤲🤲 @MaarefHadith
ملا محسن فیض کاشانی در کتاب بشارة الشیعه درباره علیه السلام: ▪️قال "الخلیل بن أحمد": احتیاج الکلّ إلیه واستغناؤه عن الکلّ دلیلٌ علی‏ أنّه إمام الکلِّ. ▪️و سئل [خلیل بن احمد] عن مدحه، فقال: ما أقول فـى مدح امرى‏ء کتمتْ أحبّاؤه فضائله خوفاً، وأعداؤه حسدا،ً ثمّ ظهر ما بین الکتمین ما ملأ الخافقین. (1) پ‌ن: (1) أقول: فی روایة قال رسول الله (ص) لعلیّ (ع): إنّ فیک شبها من عیسی بن مریم ولولا أن تقول فیک طوائف من اُمّتی ما قالت النصاری فی عیسی بن مریم لقلت فیک قولاً لاتمرّ بملأ من الناس إلاّ أخذوا التراب من تحت قدمیک یلتمسون بذلک البرکة... الخ. فلعلّ رسول الله (ص) أیضاً أخفی فضائله خوفاً من کفر الناس، و راجع قرّة العیون فی أعزّ الفنون: 132. @MaarefHadith