#معرفی_کتاب
📗 انقلاب مهدی و پندارها
✍️ تالیف آیت الله شهید سید محمد باقر صدر
⬅️ مترجم: سید احمد علم الهدی
این کتاب اثر ارزشمند از متفکر برجسته شهید صدر است. برای رفع شبهات درباره مهدویت کتاب «انقلاب مهدی و پندارها»
بسیار مفید است. به عبارت دیگر شبهات رایج درباره حضرت مهدی علیه السلام با قلمی روان بیان شده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
📗کتاب مهدی (عج)، ده انقلاب در یک انقلاب
◀️ مجموعه مباحث مطرح شده توسط حسن رحیم پور ازغدی.
چهارمین شماره از مجموعه مباحث طرحی برای فردا مشتمل است. این کتاب سه سخنرانی از حسن رحیم پور (ازغدی) را در بردارد که هر سه درباره منجی عالم بشریت، مهدی موعود (عج) و قیام اوست.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
بخش نخست با عنوان دولت عاشقی و عدل جهانی:
در این بخش، از قیام مهدی و مسئلۀ مهدویت و تشکیل حکومت مهدوی سخن می گوید و رابطۀ این حکومت با عدل را بررسی می کند. در حکومت مهدی(عج) تفاوتی بین شهروند غربی و افریقایی و آسیایی نخواهد بود و نظم نوین جهانی به دست او برقرار خواهد شد.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
بخش دوم، مهدی؛ نیمی شرقی، نیمی غربی:
در بخش، تولّد حضرت قائم را از پدری شرقی و مادری غربی نمادی می گیرد از اینکه برای آن حضرت همه جای جهان، شرق و غرب، خانه و وطن اوست و بر سر راه او جغرافیا مانع نیست و او با شرق و غرب جهان خویشاوند است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
بخش سوم: جهانی شدن: پایان تاریخ و مهدویت،
در این بخش، راجع به جامعۀ آخرالزّمان و انقلاب بزرگ مهدوی سخن می گوید و جهانی شدن را با مهدویت گره می زند و از نو تعریف می کند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
▪عبید الله بن حُر جعفی اگر می نویسیم دلخوشیم به نقد و راهنمایی اساتید. در این پُست👇👇👇👇 https://eita
تأملی در کلام مرحوم نجاشي (رحمه الله)
#عبیدالله_بن_حر_جحفی
مرحوم نجاشی (رحمه الله) در رجالش (و يا به تعبير صحيح: فهرستش) عبيد الله بن حر جعفی را از #سلف_صالح ذکره کرده است. (رک: رجال نجاشي، رقم: 6).
اما عبارات #مصادر_رجالی_اهل_سنت وضعيت او را از حيث اعتقادات وضعف و وثاقت برای ما مشخص می کند.
🔹ابن عساكر در مورد او می گويد: قدم دمشق على معاوية وشهد معه صفين وكان عثمانياً وكان شجاعاً فاتكاً. تاريخ مدينة دمشق: ج37، ص417.
🔹و يا ذهبي می گويد: وفيها [يعنی سال 68هـ ] كان مقتل عبيد الله بن الحرّ، وكان صالحاً عابداً (!) كوفياً، فخرج إلى الشام فقاتل مع معاوية، فلمّا استشهد عليّ (عليه السلام) رجع إلى الكوفة. تاريخ الإسلام: ج5، ص65.
بنا بر اين که نجاشی او را از سلف صالح بر شمرده مطلبی است مخدوش و مورد مناقشه.
🔻عبارت مرحوم بحر العلوم در اين باره قابل توجه است: والعجب منه (رحمه الله) كيف عدّ هذا من سلفنا الصالح، وهو الذي خذل الحسين، وقد مشى إليه يستنصره، فأبى أن ينصره، وعرض عليه فرسه لينجو عليها، فأعرض عنه الحسين (عليه السلام)، وقال: لا حاجة لنا فيك ولا في فرسك، {وما كنت متّخذ المضلّين عضداً}، ثمّ إنّه قام مع المختار في طلب الثار، ورجع مغاضباً لإبراهيم بن الأشتر حيث استقلّ العطاء، وأغار على سواد الكوفة، فنهب القرى، وقتل العمال وأخذ الأموال، ومضى إلى مصعب بن الزبير، وقصته معروفة. والرجل صحيح الاعتقاد، سيء العمل. وقد يرجى له النجاة بحسن عقيدته وبحنو الحسين (عليه السلام) وتعطّفه عليه، حيث أمره بالفرار من مكانه حتّى لا يسمع الواعية، فيكبّه الله على وجهه في النار؛ والله أعلم بحقيقة حاله. الفوائد الرجالية: ج1، ص324ـ328.
🆔@derasatfimabanielmrejal
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#روش_پژوهشی_غربیان بسم الله الرحمن الرحیم 📝 نگاهی به اشکالات روش غربیان در پژوهش (1) ✍️محمد مهدی اح
#روش_پژوهشی_غربیان
بسم الله الرحمن الرحیم
📝 مطالعات ناقص غربی ها درباره تشیع -«هاینتس هالم (Heinz Halm)»-
✍️محمد مهدی احسانی فر
هاینس هالم را به عنوان شیعه شناس آلمانی می شناسند. او کتابی با عنوان «تشیع» دارد که توسط آقای محمد تقی اکبری ترجمه و از سوی نشر ادیان به چاپ رسیده است.
درباره اندیشه ها و نگاشته های متعدد او، تاکنون حدود یکصد اثر تولید شده است! آری، یکصد اثر در ایران درباره اندیشه ها و نگاشته های آقای هالم! این آثار اعم از مقاله و کتاب و پایان نامه و یادداشت علمی و نشست علمی است. این حجم از آثار، بنده را بر آن داشت تا به مطالعه وی و نگاشته هایش بپردازم. نتیجه ای که گرفتم چنین است:
آقای هاینس هالم، شیعه شناس نیست بلکه مطالعاتی درباره صوفیه دارد و شیعه را نیز از چشم انداز صوفیه نگاه کرده است. او باطنیانی همچون اسماعیلیان و فاطمیان را تاحدودی می شناسد. اطلاعات وی درباره آنچه مطالعه کرده، ناقص و گاهی بسیار ناقص است. دسترسی او به منابع شیعی اندک بوده و یا توان استفاده از آن را نداشته است. هالم فردی محترم است و بدون تعصب. او محترمانه سخن می گوید و محترمانه می نویسد. برای او احترام قائلم.
اینکه حدود یکصد اثر علمی - عمدتا - در فضای دانشگاهی - و یا حوزوی متاثر از دانشگاه - درباره وی تولید شده، چیز بدی نیست؛ مگر اینکه نشان دهنده نوعی شیفتگی افراطی نسبت به اندیشمندان غربی باشد. به هر حال، مطالعه آثار هالم برای کسانی که کار تاریخی یا کلامی یا حدیثی می کنند از این باب که بدانند در غرب چه خبر است، می تواند مفید باشد.
والحمد لله رب العالمین
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
یادداشتی بر دو کتاب شذرات المعارف و رشحات البحار.pdf
208.9K
📝 یادداشتی بر دو کتاب شذرات المعارف و رشحات البحار👆👆
✍️ مهدی دانشور علمی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
حضرت آیتالله شاهآبادی، از جمله عارفان نامدار و واصلان کاملی است که در جمع ظاهر و باطن، به نیکویی درخشیده و اسوهای ماندگار را برای رهپویان راه کمال و جمال الاهی، پدیدار ساخته است. کتاب «شذراتالمعارف» و «رشحاتالبحار»، دو اثر مهم از آثار بر جا مانده از ایشان است.
۱ـ شذراتالمعارف
این کتاب در پنج فصل یا پنج شذره، نگارش یافته که در شذره اول و دوم، به نکتههای مهمی در اندیشه سیاسی اسلام میپردازد.
۲ـ رشحاتالبحار
مهمترین اثر به جا مانده از آیتالله میرزا محمدعلی شاهآبادی، کتاب «رشحاتالبحار» است که در سه بخش نگاشته شده است.
بخش سوم رشحاتالبحار را میتوان غُرر آثار مرحوم آقای شاهآبادی دانست.این بخش از ابداعات علمی ایشان به شمار میرود که نظریه فطرت که مغز مکتب حکمی اوست و از منزلت و جایگاه ممتازی برخوردار است،در این بخش آمده است.
🌐 http://rahnamehmag.ir
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
مسأله سند و تاریخ آن (تاریخگذاری اسناد روایات)
✍محمد باقر ملکیان
🔰کتابت سند احادیث در قرن دوم هجری شروع شده است یعنی پس از دوران صحابه. و هر چه هم می گذرد #اهمیت_سند بیشتر می شود. از این رو سند که در دوران اول به صورت عنعنه نوشته می شود در روزگاران بعدی گزارش تحمل حدیث با دقت در شیوه تحمل گزارش می شود، مثل: «أخبرنا» و «حدثنا» و....
به نظر می رسد دستور عمر بن عبدالعزیز در مورد کتابت حدیث هم بیشتر ناظر به مسأله سند است (و الا بنابر گزارش فؤاد سزگین نگارش حدیث در روزگار قبل از عمر بن عبدالعزیز شروع شده بود) چرا که با بی دقتی در این مورد احادیث صحیح در انبوه روایات جعلی گم می شد. از این رو در روزگار عمر بن عبدالعزیز نگارش حدیث آن هم با سند در دستور کار قرار گرفت.
روایاتی از قبیل:
«إذا حدثتم بحدیث فاسندوه» (کافی)
و یا «فاکتبوه باسناده» (لسان المیزان)
هم ناظر به همین مسأله و در همین دوران است.
کتاب «شرف اصحاب الحدیث» تألیف خطیب بغدادی مرجع خوبی برای بررسی تاریخ سند است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🎧 صوت نشست علمی 〽️ اعتباریابی روایات فقهی «علی بن حدید مدائنی» 🔸بر پایه دو نگره اعتبارسنجی قدمایی
#گزارش_نشست_علمی_علی_بن_حدید
موضوع:
〽️ اعتباریابی روایات فقهی «علی بن حدید مدائنی»
🔸بر پایه دو نگره اعتبارسنجی قدمایی (کتابمحور) و متأخرینی (سندمحور)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین جمالالدین حیدریفطرت در این نشست به بررسی شخصیت و روایات علی بن حدید مدائنی پرداخت که گزارش اجمالی از آن به این شرح است:
بحث درباره شخصیت روایی علی بن حدید مدائنی را در چهار مقام: توصیف، ترسیم، تحلیل و تحکیم پی میگیریم:
1. توصیف داده های راوی شناسانه
«علي بن حديد بن حكيم المدائني الأزدي الساباطي» گرچه از راویان پرروایت و فعّال شیعی است، ولی در کتب اصلی رجال شیعه، به هیچ توصیفی درباره وثاقت یا ضعف از وی برنمیخوریم. نجاشی، وی را از راویان امام کاظم علیه السلام اعلام داشته و شیخ طوسی در الرجال، ضمن برشمردن وی از اصحاب امام رضا و امام جواد علیهماالسلام، فقط به محل زندگی و رشد وی (مدائن) اشاره نموده است. در مقابل، کشّی، روایات و گزارشهایی را در ترجمه وی یادآور شده که دلالت برخی بر مدح وی، محل تأمل و إسناد برخی دیگر دچار اختلال است.
تنها گزارهای که در میان منابع حدیثی پنج قرن اول هجری، میتوان بدان استناد کرد، «تضعیفی» است که شیخ طوسی در کتاب تهذیب الاحکام و به تبع آن، الاستبصار، بیان داشته و چنین نوشته است:
الْوَجْهُ فِي هَذِهِ الْأَخْبَارِ أَنَّهَا لَا تُعَارِضُ مَا قَدَّمْنَاهُ... لِأَنَّ تِلْكَ الْأَخْبَارَ كَثِيرَةٌ وَ هَذِهِ الْأَخْبَارَ أَرْبَعَةٌ مِنْهَا... عَلِيُ بْنُ حَدِيدٍ وَ هُوَ مُضَعَّفٌ جِدّاً لَا يُعَوَّلُ عَلَى مَا يَنْفَرِدُ بِنَقْلِه... .
2. ترسیم نقش راوی در تراث حدیثی
عمده روایات علی بن حدید در ابواب فقهی است. وی تقریبا در تمام ابواب فقه دارای روایت است. روایات وی را در تمام 10 جلد کتاب تهذیب الاحکام مشاهده میکنیم. در دو جلد ابتدایی کتاب کافی، گرچه در سند 12 حدیث قرار دارد، ولی معمولا روایاتش عقیدتی نیست و مربوط به اخلاق و فضائل است. آمار روایت وی در کتب اربعه بدین شرح است: کافی 94 ـ تهذیب 46 ـ الفقیه 56 ـ وسائل 205 سند.
وی، بر پایه منابع فهرستی، تألیف یک کتاب حدیث را در پرونده علمی خود دارد و در طریق کتابهای 6 نفر از اصحاب الصادق علیه السلام قرار گرفته است، که عبارت است از: جمیل بن دراج، جمیل بن صالح، منصور بن یونس، مرازم بن حکیم، حماد بن عیسی و حریز بن عبدالله (با واسطه حماد بن عیسی).
3. تحلیل تضعیف شیخ
نکات چهارگانه ذیل، میتواند در کاهش اعتماد به تضعیف شیخ طوسی نسبت به علی بن حدید، در کتاب تهذیب و استبصار، نقشآفرین باشد:
اول: تضعیف شیخ نسبت به عمار بن موسی ساباطی، که در عبارت، پیش از علی بن حدید قرار دارد، هیچ پشتوانهای ندارد و به گمان قوی، میرساند که علت رد خبر از سوی شیخ، عمل نکردن اصحاب به محتوای این روایت بوده است.. دوم: با توجه به تحلیل تضعیف عمار ساباطی، ظاهرا دلیل تضعیف علی بن حدید نیز اتهام فطحیبودن وی قلمداد شده. سوم: وقتی که به حوزه علمی بغداد و اکابر آن و دیگر حوزههای علمی نظر میافکنیم، تضعیف و حتی مذمّت علی بن حدید را در لسان هیچیک نمیبینیم؛ چه برسد به «مضعف جدا». چهارم: شیخ طوسی کتاب تهذیب الاحکام را در عنفوان جوانی (از حدود 27 سالگی ب بعد) و به محض ورود به حوزه علمی بغداد به رشته تحریر درآورده است. طبیعی است نظراتی که در این کتاب ارائه میدهد، دستخوش تغییر و اصلاح از جانب خود ایشان گردد. چه اینکه نه در دو کتاب رجالی خود و در نه هیچ یک از تألیفات دیگرش، به این تضعیف اشاره نکرده است.
4. تحکیم و تردید در ادله وثاقت (تلاش جهت توثیق یا اعتماد بر روایات)
نکات و قرائنی که در اثبات وثاقت علی بن حدید و یا مدح وی و یا اعتماد به روایاتش گردآوری شده، برخی قابل اعتنا نیستند، برخی فقط رساننده مدحاند و شاید بتوان از برخی دیگر، وثاقتش را برداشت کرد:
الف) قرائن غیرقابل اعتنا
1. بودن علی بن حدید از مشایخ اجازه
2. بودن از مشایخ کامل الزیارات
3. بودن از مشایخ تفسیر قمی
4. بودن از مشایخ الثقات/ الثلاث
5. وقوع در سند اول 12 باب از کتاب کافی
ب) قرائن مادحه
1. سکوت نجاشی
2. علی بن حسن بن فضال، راوی کتاب وی
3. واقع شدن در طریق کتب اجلای اصحاب امامیه
4. گزارشها و روایات حاکی از مدح وی و جایگاهش در زمان امام جواد علیه السلام
5. تعبیر «له کتاب اخبرنا جماعه» از وی شیخ طوسی
ج) قرینه حاکی از وثاقت
✅ اکثار روایت احمد بن محمد بن عیسی اشعری از علی بن حدید
آمار روایات احمد اشعری از وی بدین شرح است:
الکافی: 78
التهذیب: 77
الفقیه: 56
مجموع: 211
وسائل الشیعه 137 ( 62%)
اگر برخی ابهامات این دلیل، برطرف شود، میتوان از آن، برای اثبات وثاقت علی بن حدید، بهره برد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه امام رضا به اباصلت هروی درباره باقیمانده ماه شعبان.
خواندن این دعا🤲
🔅اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ
🔸خدایا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشـته ما را نیامرزیـدهای در باقیمانده این ماه ما را مورد رحمت و غفران خودت قرار بده
📗وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۰۱.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث.pdf
3.41M
کتاب «اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث».👆
📝 این کتاب محصول پروژه نیازسنجی پژوهشی علوم و معارف حدیث است. کتاب حاضر برای پژوهشگران، اساتید و دانش پژوهان در مساله یابی و گزینش موضوعات کمک می کند.
این اثر در قالب طرح نیاز سنجی پژوهشی، توسط معاونت پژوهش حوزه های علمیه و با همکاری انجمن حدیث حوزه به اجرا در آمد و در سال 96 نهایی و سپس در قالب کتاب منتشر گردید.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
برای آشنایی با روش کار در این کتاب و همچنین الگوگیری از آن به مقاله "روش نیاز سنجی و نظام موضوعات در کتاب «اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث»" مراجعه شود.
این مقاله در مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث منتشر گردیده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
روش نیاز سنجی و نظام موضوعات در کتاب.pdf
637.8K
#مقاله_بخوانیم
📗 روش نیاز سنجی و نظام موضوعات در کتاب «اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث»
✍️ محمد مهدی احسانی فر - علی فرهمندیان
📝 در این مقاله، روش پژوهش و ویژگی های کتاب «اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث» تبیین شده است.
شناخت این روش، مخاطب را در الگویابی برای انجام کارهای مشابه، یاری و بهره گیری از کتاب را آسان و روشمند می سازد. بدون آشنایی با روش کار، استفاده از کتاب یاد شده، همراه با ابهاماتی بوده و چه بسا مخاطب را به نتیجه مورد نظر نرساند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فلسفه غرب.mp3
1.61M
🔊 #بشنوید
👤استاد آیت الله فرحانی:
⁉️ریشه مسلک اخباری گری در شیعه و اشعری گری در اهل سنت چیست؟
🔹چه کسانی با آنها مقابله کردند؟
🔸نظر آیت الله بروجردی(ره) در مورد اثر موج سوم فلسفه غرب در جهان اسلام چیست؟
📌یکی از خصوصیات اساسی سیستم اجتهادی آقای بروجردی(ره) چه می باشد؟
📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی
@albayann
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#شرف_الشمس
چند نکته در مورد شرف الشمس
آيا شرف شمس و دعايي که پشت آن سنگ زرد حک مي شود و به عنوان فزاينده رزق و روزي به مردم عرضه مي شود صحت روايي دارد يا خير؟
✍️ رضا عطائی
به نام خدا
اولا در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زرد رنگ است که برخی به نیت گشایش در کارها به دست میکنند. در حالی که، شرف الشمس، سنگ نیست، بلکه دعایی منسوب به امام علی علیه السلام است.
ثانیا بر اساس جستجوهای انجام شده روایت مستندی در کتب متقدمین اعم از روایی و ادعیه و اذکار یافت نشد که سفارش به استفاده از شرف الشمس کرده باشند، فقط برخی از متاخرین در چند قرن اخیر به آن پرداخته اند و بعد از آن هم تحلیل های مختلفی در مورد آن صورت گرفته است مثلا برخی با بدگمانی به آن نگریسته اند و آن را ساخته یهود می دانند ( در حالی که این سوظن بدون ارائه دلیل و برهان است) و برخی با نظر مثبت به این قضیه پرداخته اند و ستاره پنج پر را برگرفته از پنج نام مبارک خداوند می دانند. اما هیچ کسی به صورت مستند ظاهرا مطالبی ارائه نکرده. با این وجود برخی از علما استفاده از انگشتری که اذکار و شکل مشهور به شرف شمس در آن حک شده است، را رد نمی کنند و به دست کردن چنین انگشتری به قصد رجا (به امید کسب ثواب) را دارای اشکال نمی دانند.
بنابراین روایت مستند و صحیح در این باره وجود ندارد و برخی از سخنان هم که در این خواص و ... ذکر شده است صرف تحلیل های خارج از مستند روایی است. در پایان به این نکته نیز اشاره می کنیم که سیره اهل بیت علیهمالسلام نیز ارجاع به اینگونه رموز نجومی و علوم غریبه نبوده و حتی اهلبیت علیهمالسلام با برخی از افرادی که ستارشناس بودند و برای ستارگان قدرتهای استقلالی و در مقابل قدرت خداوند قائل بودند، برخورد می کرد. (1) به نظر می رسد به جای استفاده از شرف الشمس که نکات مبهم زیادی در مورد آن وجود دارد، از انگشتر هایی با نگین عقیق سرخ یمانی، فیروزه، حدید صینی و ... استفاده کنید که روایات متعددی در کتاب های حدیثی شیعه در مورد آن ها وجود دارد.
مرحوم کلینی در کتاب شریف «الکافی» (ط - الإسلامية)، جلد 6، صفحه: 468 روایت در این زمینه را بیان می کند که می توان برای اطلاع بیشتر از آنها به این کتاب مراجعه کنید و مجموعه روایات در مورد سنگ ها را مطالعه کرد.
پی نوشت:
1-ر.ک: نهج البلاغه خطبه 78، ترجمه انصاريان، ص: 153.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علم الدرایة والرجال مهجورين في أزمنتنا
📗مقباسالهدایة، ج۱، ص۳۵_۳۶.👆👆
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
تفاوت سرزنش کردن و نهی از منکر
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ عَیَّرَ مُؤْمِناً بِذَنْبٍ لَمْ یَمُتْ حَتَّى یَرْکَبَه. (1)
امام صادق علیهالسلام فرمودند: کسى که مؤمنى را براى گناهى سرزنش کند، نمیرد تا خودش آن گناه را مرتکب شود.
درباره این روایت باید به این نکته توجه شود که واژه «عیّر» به معنای سرزنش کردن است (2) و درواقع این روایت در حال بیان مقام مؤمن است که اگر مؤمنی از روی خطا گناهی کرد، دیگران حق ندارند او را سرزنش کنند و یا آبروی او را بریزند.
اما هدف در امر به معروف و نهی از منکر در مراحل ابتدایی که با تذکر زبانی و امثال آن است، خیرخواهی و نصیحت هست و لازم است که از فضای سرزنش، تمسخر و یا تحقیر دور باشد.
بنابراین اگر مومنی مرتکب گناهی شد، نباید او را سرزنش و تحقیر کرد بلکه با زبان نصیحت و خیرخواهی باید با او برخورد کرد و البته در مراحل بعدیباید امر به معروف و نهی از منکر کرد.
پینوشت:
1.محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، تحقیق علی اکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران، اسلامیه، چهارم، 1407 ق، ج 2، ص 356.
2.فؤاد افرام بستانى، رضا مهیار، فرهنگ ابجدى، تهران، انتشارات اسلامی، دوم، 1375 ش، ص 631.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از خبرگزاری رسا
◾️فراخوان کنگره بینالمللی امام سجاد
حجت الاسلام والمسلمین پهلوانی دبیر اجرایی یازدهمین کنگره بینالمللی امام سجاد:
▫️موضوع کنگره امسال متناسب با مسائل روز جامعه بوده و با محور قرار دادن دو مساله سلامت و بیماری، نگاه ادعیه صادر شده از لسان اهل بیت و به ویژه صحیفه سجادیه را نسبت به این دو مولفه مورد توجه قرار داده است.
▫️علاقهمندان برای برقراری ارتباط با دبیرخانه کنگره بین المللی امام سجاد میتوانند با پست الکترونیکی به نشانی i.s.jj۱۴۰۰@gmail.com در تماس باشند.
#فرهنگ
#صحیفه_سجادیه
#کنگره_بین_المللی_امام_سجاد
🆔 @rasanewsagency
انجمن علمی حدیث حوزه و دانشگاه قرآن و حدیث با همکاری شبکه اینترنتی عبرات برگزار میکنند:
نشست علمی:
روایات کتاب کافی ؛از ضعف تا اعتبار :
دیدگاه ها و معیارها
ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین حیدر مسجدی
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
زمان نشست: دوشنبه 23فروردین 1400 ساعت 18 بصورت آنلاین
لینک نشست:
https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/
پخش با ترافیک رایگان ازشبکه اینترنتی abarat.tv
نکته قابل تامل، برگرفته از کانال یادداشتهای حسن انصاری⬇️
دقت های رجالی و بحث های استحسانی و ذوقی
گاهی ديده می شود برخی از نويسندگان و محققان و فضلای رشته علم حدیث و رجال در بحث های رجالی روی نوع تعابير مختلف و تفاوت عبارات و شيوه های کتاب #رجال_نجاشي بيش از آنچه لازمه طبيعت اين کتاب و امثال اين نوع کتاب هاست بها می دهند. مثلا در کجا نجاشي گفته "له کتاب النوادر" و يا کجا گفته "له نوادر". نمونه ديگر: کجا تنها يک سند به آثار يک راوی ارائه داده و کجا بيش از يک سند. کجا نظرش را درباره صحت سندی گفته و کجا نگفته و بسياری موارد ديگر.
اجمالا بگويم تجربه بیش از سه دهه کار روی رجال نجاشي و #فهرست_شيخ و امثال اين دو کتاب به من آموخته است که اين نوع محاسبات صرفا باب انواع احتمالات و استحسانات ذوقی را موسع می کند و از آن هيچ چيز قابل اتکایی به دست نمی آيد. برای هر کدام از اين نوع نمونه ها ده نمونه مخالف و موارد نقض می توان سراغ گرفت و این کار تنها شناخت علمی ما را از ميراث گذشتگانمان مخدوش می کند. آنچه از نسخه های رجال نجاشي امروز در اختيار است گرچه برخی به اصول کهنی بر می گردد عمدتا نسخه های بسیار متأخری است و هيچ کدام از انواع مشکلات متنی و نسخه ای خالی نيست. خود نجاشي هم کتابش را در طول سال هایی دراز نوشته و حتی اگر آرزویی چنان داشته تفاوت امکانات و دستيابی هايش به حسب زمان نمی توانسته برای او چنان نظمی در نوشتن را ممکن کند؛ به نحوی که ما امروز با اين حساب های رياضی وار بخواهيم با منقاش از کتاب او احتمالات بعيده را استنتاج کنيم. نه با رجال نجاشي و نه با هيچ کتاب ديگری از دوره قدمایی نمی توان چنين برخوردی داشت. با این سبک ها فقط شيوه های علمی را به سطحی از استحسانات ذوقی فرو خواهيم کاست؛ ولله الحمد أولا وآخرا.
🆔https://t.me/azbarresihayetarikhi
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#اهل_بیت
در مورد مصداق اهل بیت بین شیعه و اهل تسنن اختلاف نظر هست.
اهل سنت، همسران پیامبر را نیز مصداق اهل بیت می دانند. در حالی که جالب است، برخی از بزرگان اهل سنت مانند: ابن اثیر شیبانی (جامع الاصول، ج9، ص154)، ابن حجر عسقلانی (زاد المسیر فی علم التفسیر، ج16، ص215)، هیثمی (مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج9، ص162)، ابی بکر آجری (الشریعه، ج5، ص2200)
در کتاب های خود، در فصل «فضائل اهل بیت» فقط و فقط از فضائل خاندان عصمت و طهارت سخن گفته اند و مطالب مربوط به همسران پیامبر را در ابواب دیگر مطرح کرده اند!!!!!!!!!!!
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#ماه_خدا
🔶عن رسولالله صلیاللهعلیهوآله: أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ.
🌸🌸🌸
🔷پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله: اى مردم، ماه خدا با بركت و رحمت و مغفرت به شما رو كرده است، ماهى كه نزد خدا از تمام ماهها برتر است و روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعاتش بهترين ساعات است.
📗عیوناخبارالرضا، ج۱،ص۲۹۵.
حلول #ماه_مبارک_رمضان مبارک باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞آیةالله جوادی آملی: اول سال نزد اصحاب دعا، اول ماه مبارک رمضان است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
📗ماه خدا (پژوهشی درباره ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث)
این کتاب، گزارشی است جامع و منظّم درباره ویژگی ها، فضایل و آداب ماه مبارک رمضان و روزه داری آن، که بر اساس آموزه های قرآن و احادیثِ پیامبر اکرم(ص) و معصومان(ع) تهیه و تدوین شده است.
کتاب، از پنج بخش و فصل های متعدّد تشکیل شده است:
بخش نخست، به ارائه احادیثی پرداخته است که عظمت، ویژگی ها و برکات ماه رمضان و نیز چگونگی بهره برداری از برکات این ماه را بازگو می کند.
بخش دوم، با عنوان «آمادگی برای میهمانی خدا»، مجموعه احادیثی درباره شناخت این ضیافت و اسباب و دعاهای آمادگی برای ورود به این ماه پر برکت، بیان مراتب روزه داری و چگونگی تقویت آثار روزه با اصلاح غذا است.
بخش سوم، مجموعه احادیثی درباره آداب، ادعیه و نوافل مربوط به ماه خدا، آداب مخصوص شب های ماه رمضان، آداب مخصوص روزهای ماه رمضان و اعمال مخصوص دهه آخر است.
بخش چهارم، احادیثی را در بر گرفته که به توصیف ویژگی ها، فضایل و آداب شب قدر می پردازد.
بخش پنجم، جمع آوری احادیث مربوط به آداب بیرون آمدن از ضیافت الهی و ماه رمضان است و نویسنده در این بخش با بهره گیری از احادیث، به بیان آداب وداع با ماه رمضان و نیز آداب شب و روز عید فطر پرداخته است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از پیوسته نشستهای علمی سید مرتضی
پیوسته نشستهای علمی سید مرتضی (15)
موضوع:
✅ کتاب «تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا»
روش شناسی و نتایج
ـــــــــــــــــــــ
با ارائه:
👤 خانم دکتر سیده رقیه میر ابوالقاسمی
🔖 عضو هیئت علمی بنیاد دائرةالمعارف اسلامی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
زمان:
🗓 دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
⏰ ساعت ۱۸
🏢 برگزارکننده: دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سید مرتضی (ره) - مجله دانشها و آموزههای قرآن و حدیث
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❗️با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی، این نشست به صورت مجازی و آنلاین برگزار میگردد.
⏸ لینک نشست https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
🆔 @pnesm_ir
علوم و معارف حدیث
ضرورت توجّه به مصادر #نصيريه در مطالعات شيعی ✍محمدباقر ملکیان 🔰مرحوم آيت الله بروجردی و برخی از شا
رجب برسی و تراث نصيريه
✍محمدباقر ملکیان
🔰در مورد حافظ #رجب_برسی و کتاب معروف مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام مطالب فراوانی گفته شده است. در ميان روايات متفرّدی که رجب برسی آنها را نقل کرده، مضامين غاليانه امری است که بسياری بدان تصريح کردهاند.
علامه مجلسی مینويسد: «و كتاب مشارق الأنوار و كتاب الألفين للحافظ رجب البرسي و لا أعتمد على ما يتفرّد بنقله لاشتمال كتابيه على ما يوهم الخبط و الخلط و الارتفاع و إنما أخرجنا منهما ما يوافق الأخبار المأخوذة من الأصول المعتبرة.
و نيز حر عاملی میگويد: «الشيخ رجب الحافظ البرسي كان فاضلاً شاعراً منشئاً أديباً له كتاب مشارق أنوار اليقين في حقائق أسرار أمير المؤمنين عليه السّلام و له رسائل في التوحيد و غيره و في كتابه إفراط و ربما نسب إلى الغلو».
اين مضامين غاليانه از طرفی، و از طرف ديگر نقل از برخی آثار #نصيريه مثل هداية الکبری خصيبی ، و نيز مشابهت برخی از روايات غاليانه اين کتاب (مثل خطبة البيان) با آنچه در مصادر نصيريه آمده است، باعث تقويت اين باور شده که رجب برسی در نگارش کتاب مشارق، متأثر از تراث و انديشه نصيريه است.
اين مطلب في الجمله صحيح است، يعنی اولاً رجب برسی در نقل برخی از روايات، از تراث نصيريه بهرهمند شده است. و ثانياً رد پای بسياری از روايات غاليانه کتاب مشارق به وضوح در تراث نصيريه ديده میشود.
اما گاه مطالبی در کتاب مشارق ديده میشود که آشکارا حکايت از ناآشنائی رجب برسی با فرقه نصيريه دارد، اموری که دانستن آنها مؤونه چندانی نمی برد و نيازمند مطالعات عميق و گسترده در مصادر نصيريه نيست، اما عدم اطلاع از آنها، نشان دهنده اين است که رجب برسی از اوليات اين فرقه نيز آگاهی ندارد.
برای نمونه به اين عبارت رجب برسی بنگريد:
«الخصيبية أصحاب يزيد بن الخصيب، و عنده أنّ الله لا يظهر إلا في أمير المؤمنين و الأئمة من بعده، و أنّ الرسل هو أرسلهم يحثّون عباده على طاعته، و أنّ الرجل هو إبليس الأبالسة، و أنّ ظلمة زريق قديمة مع نور عليّ لأنّ الظلمة عكس النور.
در حالی که هر کس اندک اطلاعی (در حد تورق مصادر نصيريه نه بيشتر) داشته باشد، خطای رجب برسی برايش آشکار میشود.
به نظر میرسد هر چند برخی از مصادر عمومی نصيريه مثل #الهداية_الکبری در اختيار رجب برسی بوده است، اما به علت اين که مصادر مهم و سری اين فرقه (مثل رساله رستباشيه) در اختيار او نبوده، و همچنين معاشرتی از نزديک با طائفه نصيريه نداشته، اطلاع چندانی از اين گروه و اعتقادات آنها ندارد. بنابراين برای مشابهت برخی از روايات کتاب مشارق با مصادر نصيريه بايد علتی ديگر را پيگيری نمود.
البته ممکن است اين خطاهای آشکار و واضحی که در کلمات رجب برسی نسبت به فرقه نصيريه ديده میشود به اصطلاح برای رد گم کردن باشد تا کسی او را متّهم به تأثير پذيری از نصيريه نکند، آن گونه که شيخ محمود شبستری وقتی میخواهد نسبت شاعری را از خود دور کند، بيتی با قافيه معيوب میسرايد:
همه دانند کاين کس در همه عمر
نکرده هيچ قصد گفتن شعر
به هر حال اين امر نياز مند تأملی بيشتر است؛ والحمد لله رب العالمين
🌐https://malekian.kateban.com/post/4765
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
نشست اعتبار کتاب الکافی. استاد مسجدی ۲۰۲۱۰۴۱۲_۱۹۵۱۴۴.m4a
12.11M
🔊 #بشنوید
روایات کتاب کافی ؛از ضعف تا اعتبار :
دیدگاه ها و معیارها
🎤 حجت الاسلام و المسلمین حیدر مسجدی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#امانت #عهد #والدین
ٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَال: ثَلَاثٌ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِأَحَدٍ فِيهِنَّ رُخْصَةً أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ الْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ بَرَّيْنِ كَانَا أَوْ فَاجِرَيْنِ.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
امام باقر علیه السلام فرمود:
در سه چیز خداوند متعال به احدی اجازه ترک آنها را نداده است.
۱ - ادای امانت به مرد نیکوکار و فاسق.
۲ - وفای به عهد و پیمان نسبت به نیکوکار و فاسق.
۳ - نیکی به پدر و مادر، نیکو کار باشند یا فاسق و لا ابالی.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 162
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith