هدایت شده از علوم و معارف حدیث
#چله_کلیمه
#اربعین_کلیمی
#ذی_القعده
سوالی پرسیده شده است که آیا «چله کلیمه» مورد تایید اسلام است؟
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
جوابی به صورت خلاصه در این باره ارائه می گردد:
چله نشینی به این معنا که انسان سعی کند چهل روز بر اعمال و رفتار خود نظارت دقیق داشته باشد تا مرتکب گناه و حرام و ترک واجب و ... نشود و یا اینکه به سفارش برخی از علما و بزرگان دین 40 روز یک عمل نیک یا دعای خاصی را با آدابش بخواند، مورد تایید اسلام است. مثلا امام باقر علیه السلام می فرماید:
«مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَه»؛ (1)
هیچ بندهای ایمان خود به خدا را در چهل روز خالص نگرداند، مگر آنکه پروردگار، او را نسبت به دنیا کم توجه کرده و دردها و درمانها را نشانش خواهد داد. سپس، حکمت در قلب او استوار شده و زبان خود را نیز به حکمت خواهد گشود.
همچنین در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که «چهل روز عبادت خالصانه باعث سرازیر شدن چشمه های حکمت از جان انسان می شود». (2)
از سویی دیگر، کوچ کردن موسی علیه السلام به کوه طور برای مناجات با خداوند و دریافت الواح تورات، از روز اول ذی القعده آغاز شد و پس از چهل روز در روز عید قربان به پایان رسید. از کنار هم گذاشتن این دو امر و نیز روایاتی که در باره جایگاه عبادت در دهه اول ذوالحجه رسیده است، می توان نتیجه گرفت که این چهل روز زمان مناسبی برای عبادت است و در نتیجه این ایام به «چله کلیمه» یا اربعین کلیمی مشهور شده است.
البته دقت شود که اعلام این چهل روز به عنوان «چله کلیمه» نص صریح آیات و روایات نیست به عبارت دیگر «چله کلیمه» دستوری است که عرفا و فقها شیعه، از کنار هم قرار دادن چند آیه و روایت سفارش کرده اند و آیه و روایت صریح در این زمینه نداریم.
پی نوشت ها:
1-کليني، محمد بن يعقوب، الکافي، تهران: اسلاميه، چاپ چهارم، 1407ق، ج 2، ص 16.
2-شعیرى، تاج الدین، جامع الاخبار، قم: انتشارات رضى، 1405ق، ص 94.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة
هر کسی او را با معرفت و شناخت به حقّانیت او، زیارت کند، بهشت جایگاهش خواهد بود.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#روز_دختر
🔸عن رسولالله ص: مَن کانَ لَهُ ابنَهٌ فَاللّهُ فی عَونِهِ ونُصرَتِهِ، وبَرَکَتِهِ ومَغفِرَتِهِ.
🔸پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:
هر که دختر داشته باشد، خداوند در پى یارى، کمک، برکت و آمرزش اوست.
📗مستدرک الوسائل، ج ۱۵ ص ۱۱۵.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#القاب_حضرت_معصومه
✅ القاب مشهور حضرت فاطمه معصوم
✍️ محمد جواد حسنی
📃 در میان مردم القابی برای معصومان علیهمالسلام و برخی از خاندان آنها معروف گشته است؛ برخی از این القاب برگرفته از روایات و زیارتنامه ها است و برخی دیگر همچون «باب الحوائج» و «اباصالح» هیچ مبنای روایی ندارند.
در مورد حضرت فاطمه دختر امام کاظم علیهالسلام (مشهور به حضرت معصومه) نیز چنین است یعنی برخی از القاب حضرت بر گرفته از روایات است و برخی نیز مشهور بین مردم است که هیچ مبنای روایی ندارد.
در زیارتنامه غیر معروفی که برای حضرت سلام الله علیها به نقل از امام رضا علیهالسلام گزارش شده، برای حضرت هشت لقب «السلام علیک ایّتها الطاهرة الحمیدة البَرّةُ الرشیدةُ التقیَّة النقیّة الرضیة المرضیة» ذکر شده است.
این زیارتنامه غیر مشهور در کتابی با عنوان «انوار المشعشعین فی شرافه قم و القمیین» نقل شده است؛ این کتاب در سال 1352 قمری توسط شیخ محمدعلی نائینی اردستانی تالیف شده، است.
اما سه لقب که نسبت به دیگر القاب برای حضرت مشهور شده، کریمه، معصومه و ستیا است.
1. کریمه از القاب مشهور و مورد استفاده برای حضرت است؛ ظاهرا این لقب به خوابی مستند است که سید محمود مرعشی نجفی، پدر آیتالله مرعشی نجفی دیده و در آن، یکی از امامان علیهمالسلام، فاطمه مدفون در قم را «کریمه اهل بیت» خوانده است.
2. معصومه یکی از القاب مشهور برای دختر امام کاظم علیهماالسلام است. برخی از عالمان نیز گفتهاند که «معصومه» مترادف و هم معنای واژه صدیقه است. (1)
در کتاب «مفتاح الجنان» -که مشخص نیست نویسنده آن کیست- گزارش وجود دارد که عنوان معصومه از طرف امام رضا علیهالسلام برای خواهرشان به کار رفته است، عبارت چنین است:
وَ فِی بَعْضِ کُتُبِ الزِّیَارَهِ أَنَّ الْإِمَامَ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَامُ قَالَ لِسَعْدٍ الْأَشْعَرِیِّ: یَا سَعْدُ، عِنْدَکُمْ قَبْرٌ مِنَّا. قَالَ: فَدَتْکَ نَفْسِی تَقْصِدُ قَبْرَ فَاطِمَهَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلَامُ، قَالَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: نَعَمْ، مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّهُ، وَ فِی مَکَانٍ آخَرَ قَالَ: مَنْ زَارَ الْمَعْصُومَهَ فِی قُمٍّ. (2)
البته این عنوان در منابع قدیمیتر وجود ندارد و نخستین بار در این کتاب آمده است. دستکم این لقب در ادبیات عالمان قرن یازدهم به بعد مانند علامه مجلسی رایج بوده و در کتابهایشان، حضرت را با عنوان فاطمه معصومه سلام الله علیها یاد کردهاند.
3. لقب مشهور دیگر «ستیا» است. این که چرا به حضرت فاطمه دختر امام کاظم علیهما السلام ستیا می گویند مشخص نیست. احتمال دارد که واژه «ستی» از کلمه «سیدتی» اخذ شده باشد. ممکن هم هست که از فرهنگ های دیگر مانند عربی (3) و هندی به زبان و فرهنگ ایران وارد شده است.
در هر صورت «ستی یا ستیا» را نمی توان لقبی برای حضرت معصومه سلام الله علیها دانست بلکه این یک عنوان محاورهای شبیه به عناوینی مانند خانم، بانو، خاتون و ... در فرهنگ ایرانیان است.
📚1. روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، ج5، ص345.
📚2. مفتاح الجنان، ص547.
📚 3. فرهنگ فارسی عمید، واژه ستی.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️آه اسم خدا
🔰جَعْفَرُ بْنُ يَحْيَى اَلْخُزَاعِيُّ عَنْ أَبِيه ِ قَالَ: دَخَلْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى بَعْضِ مَوَالِيهِ يَعُودُهُ فَرَأَيْتُ اَلرَّجُلَ يُكْثِرُ مِنْ قَوْلِ آهِ فَقُلْتُ لَهُ يَا أَخِي اُذْكُرْ رَبَّكَ وَ اِسْتَغِثْ بِهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ آهِ اِسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ قَالَ آهِ فَقَدِ اِسْتَغَاثَ بِاللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى.
✅جعفر بن يحيى خزاعى از پدرش نقل مىكند كه مىگويد:با امام صادق عليه السّلام به نزد يكى از شيعيان براى عيادت رفتيم.ديدم كه آن مرد زياد آه و ناله مىكند.به او گفتم:اى برادر!پروردگار خود را به ياد بياور و از او كمك بخواه.امام صادق عليه السّلام فرمودند:(آه)يكى از نامهاى خداوند است، كسى كه بگويد:آه،از خداوند كمك خواسته است.
📗التوحيد (صدوق)، ج۱، ص۲۱۸.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅خوش بحال این چهار نفر👇
عن أبیعبدالله علیهالسلام: مَا أَجِدُ أَحَداً أَحْيَا ذِكْرَنَا وَ أَحَادِيثَ أَبِي عَلَيْهِالسَّلاَم إِلاَّ زُرَارَةُ وَ أَبُو بَصِيرٍ اَلْمُرَادِيُّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ وَ بُرَيْدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ وَ لَوْ لاَ هَؤُلاَءِ مَا كَانَ أَحَدٌ يَسْتَنْبِطُ هُدًى هَؤُلاَءِ حُفَّاظُ اَلدِّينِ وَ أُمَنَاءُ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى حَلاَلِ اَللَّهِ وَ حَرَامِهِ وَ هُمُ اَلسَّابِقُونَ إِلَيْنَا فِي اَلدُّنْيَا وَ فِي اَلْآخِرَةِ.
امام صادق علیهالسلام: احادیث پدرم را کسی جز #زراره و #ابوبصیر مرادی و #محمد بن مسلم و #برید بن معاویه از خطر محو و اندراس حفظ نکرد، اگر اینها نبودند کسی هدایت نمی یافت، اینها حافظان دین و مورد اعتماد پدرم بر حلال و حرام الهی هستند. اینها در دنیا و آخرت به سوی ما سبقت گرفته اند.
📗الاختصاص، ص۶.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
✅خوش بحال این چهار نفر👇 عن أبیعبدالله علیهالسلام: مَا أَجِدُ أَحَداً أَحْيَا ذِكْرَنَا وَ أَحَادِ
چقدر خوبه امام زمان ما هم در حق ما چنین سخنی بفرماید.
ما شیعه بودن و عمل به تک تک احکام را مدیون این چهار نفر بدانیم.
حمد، سوره و صلواتی نثار روح این چهار راوی بزرگ شیعه بکنیم.
✅کلاسهای خصوصی امام باقر علیهالسلام برای اصحاب👇
روایتی از مراجعه زراره به امام باقر علیهالسلام در ساعاتی خاص و در جلساتی خصوصی🔰
▫️فَأَتَيْتُهُ مِنَ اَلْغَدِ بَعْدَ اَلظُّهْرِ وَ كَانَتْ سَاعَتِيَ اَلَّتِي كُنْتُ أَخْلُو بِهِ فِيهَا بَيْنَ اَلظُّهْرِ وَ اَلْعَصْرِ وَ كُنْتُ أَكْرَهُ أَنْ أَسْأَلَهُ إِلاَّ خَالِياً خَشْيَةَ أَنْ يُفْتِيَنِي مِنْ أَجْلِ مَنْ يَحْضُرُهُ بِالتَّقِيَّةِ.
📗الکافی، ج۷، ص۹۴.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
Article.pdf
802.5K
#مقاله_بخوانیم
✅ تحلیل داده های طبقه شناختی «محمّد بن عیسی بن عبید» در پرتو منابع رجالی و حدیثی
✍ سیدعلیرضا حسینی شیرازی
👤 محمد لطفی پور
📝 بحث و گفتگو درباره طبقه روایی و تعاملات حدیثی محمدبنعیسی به دلیل تاثیر فراوان در اعتبارسنجی روایات وی، از قرن سوم پیوسته مورد توجه دانشیان و پژوهشگران قرار گرفتهاست.
در این مقاله، پس از بررسی و تعیین دوره زندگی محمد بن عیسی بن عبید بر پایه قرینهها به بحث تحمل حدیث وی از امامان شیعه علیهمالسلام و دادوستد حدیثی او با اصحاب پرداخته شدهاست. گفتنیاست در این پژوهه به هدف برونرفت چالشهای موجود پیرامون رابطه روایی محمدبنعیسی در اخذ حدیث، به سه راهکار نوین در تعیین طبقه راوی روی آورده شدهاست. رهاورد این تلاش، خالیبودن طبقه محمد بن عیسی از هرگونه ابهام است که رابطه روایی وی را با امام رضا علیهالسلام و برخی مشایخ حدیثی همچون یونس و حسن بن محبوب دستخوش تردید قراردهد.
🖇 این مقاله در فصلنامه دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، شماره 16 منتشر شده است.
برای مطالعه مقاله در سایت، روی عنوان مقاله کلیک کنید.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#نکته_رجالی
❗️تفاوت (فلان عن فلان) و (روی فلان عن فلان)
نوع گزارش یک حدیث توسط راوی آن، گاه اشاره به نحوه ارتباط آن راوی با راوی قبل از خود دارد. از اینرو در أسناد روایات گاه به این دو تعبیر بر میخوریم (روی فلان عن فلان) و (فلان عن فلان)، این دو عبارت هر چند در نگاه اول تفاوت چندانی از لحاظ معنا با هم ندارند، ولی با دقت نظر علماء #علم_رجال این دو تعبیر هر کدام معنای خاصی را إفاده میکنند. چنانچه گفته شده؛ عبارت (فلان عن فلان) اشاره به نقلِ بیواسطه حدیث توسط راوی از راوی دیگر دارد. ولی عبارت (روی فلان عن فلان) أعم از تعبیر قبل است یعنی هم شامل نقل حدیث با واسطه و هم نقل حدیث بدون واسطه میباشد.
مرحوم تستری (شوشتری) در فصل پنجم از مقدمه کتاب قاموس الرجال خود مینویسد: فرق بين قولهم:«فلان عن فلان»و قولهم:«روى فلان عن فلان» فالأوّل يستلزم الرواية بلا واسطة،و أمّا الثاني فأعمّ.و لذا قال في أحكام الجماعة في التهذيب و في باب المهور منه:«روى أحمد بن محمّد بن عيسى عن عبد اللّه بن المغيرة»مع أنّ الكشّي و النجاشي قالا:إنّه لم يرو عنه قطّ.
📗قاموس الرجال، ج1، ص14.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith