eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
633 عکس
217 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دو فصلنامه علمی «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» 🔹گروه معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در نظر دارد به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای تقویت علم رجال، دو فصلنامه علمی «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» را منتشر کرده و نسبت به اخذ امتیاز آن اقدام نمایید. از این رو از تمامی علاقه مندان دعوت می شود مقالات پژوهشی خود را جهت انتشار در این دو فصلنامه ارسال نمایند. 🔸محورهای کلی فراخوان ▫️دانش رجال و اعتبار سنجی حدیث؛ ▫️روش شناسی پژوهش های رجالی؛ ▫️جریان های کهن و نو پدید اعتبار سنجی حدیث 🔸 جهت اطلاع 14 ریز موضوع می توانید به سامانه دو فصلنامه به آدرس vsh.journals.hozehkh.com مراجعه نمایید. 🔸شرایط مقاله ارسالی در تصویر ضمیمه موجود است. ➖➖➖➖ 🆔 @rejalkh 🌐vsh.journals.hozehkh.com
💠عن الامام الکاظم علیه السلام: انَّ اَبدانَکُم لَیسَ لَها ثَمَنٌ اِلَّا الجَنَّهٌ، فَلا تَبیعُوها بِغَیرِها؛ 🔸از امام کاظم علیه السلام روایت شده: همانا بدنهای شما را بهایی جز بهشت نیست. پس آنها را به غیر بهشت نفروشید. (تحف العقول، ص۳۸۹) ✍️ هر کس به تناسب سطح فکر و افق دید خودش عمل می کند. برخی همه هستی را خلاصه شده در این دنیای محدود می دانند. بعضی هم به افقهای وسیع تر چشم می دوزند و با قرار دادن آخرت در چشم انداز خویش، برای سرای باقی می کوشند. عقیده به بهشت برین، نگاه ما را آخرتی می کند. دانستن قدر و قیمت انسان، آدمی را از ماندن در سطح حیوانات و تنها به خوردن و آشامیدن، فکر کردن، رها می سازد. ❗️انسان به چند می ارزد؟ ، قیمت انسان را «بهشت» می داند؛ یعنی خود را به هر چه کمتر از بهشت بفروشیم، زیان کرده ایم. خداوند، طبق آیات قرآن، مشتری جان و مال ماست و به کسانی که با خدا معامله کنند و جان و مال خود را خرج راه خدا کنند، وعده بهشت داده است.(توبه،۱۱۱.) 🔸وقتی انسان می تواند با ایمان و عمل صالح و جهاد و تقوا، بهشتی شود، حیف نیست که جهنّمی گردد؟ آنان که برای لذایذ زودگذر دنیا، سعادت همیشگی آخرت را از دست می دهند، جاهل و غافلند و از ارزش وجودی خویش بی خبر. و خود را جز به بهشت نفروشیم! 📚حکمت های کاظمی، جواد محدثی @hadithnet @MaarefHadith
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در هيچ روزى به اندازه  ، خداوند بندگان را از آتش دوزخ ، آزاد نمى كند. 🔸عن رسول الله صلى الله عليه و آله: ما مِن يَومٍ أكثَرَ أن يُعتِقَ اللّه ُ فيهِ عَبدًا مِنَ النّارِ مِن . 📗السنن الكبرى : ج 5 ص 192 ح 9480. @MaarefHadith
❓یکی از سوالات مهم پیرامون دعای عرفه صحت انتساب یا عدم انتساب بخش پایانی این دعا نسبت به امام حسین علیه السلام است. بخش پایانی دعای عرفه از جمله «إِلَهِی أَنَا الْفَقِیرُ فِی غِنَایَ» تا جمله «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَحْدَهُ» مورد بحث و گفتگو زیادی قرارگرفته است. برخی این بخش را از دعای عرفه امام حسین علیه السلام می‌‌دانند، ولی بعضی انتساب این فقرات از دعا به امام حسین علیه السلام را انکار می کنند. 👈این بخش، نخستین بار در إقبال مرحوم سیّد بن طاوس قدس سره آمده است و در کتاب‌های دیگر این دعا نیامده است. در مصباح کفعمی دعای عرفه مذیّل به این ذیل نیست و حتی در مصباح الزائر که کتاب دیگر سیّد بن طاوس در موضوع دعاست، دعای عرفه بدون این ذیل آمده است. جالب است که حتی برخی چون مرحوم علامه مجلسی مدّعی هستند که در برخی از نسخ قدیمی إقبال هم این بخش پایانی نیامده است. 📒در مجله شماره ۵۱ مقاله ای با عنوان «» به قلم فاضل ارجمند جناب آقای حسن ترابی به چاپ رسیده که به نقد بخش پایانی دعای عرفه پرداخته و انتساب این بخش را به امام حسین علیه السلام انکار می کند. 📋متن این مقاله در آدرس زیر قابل مشاهده است: 🌐http://miqat.hajj.ir/article_37789.html مقاله فوق الذکر از سوی برخی نویسندگان (فاضل ارجمند جناب آقای مهدی حسینیان)مورد نقد قرار گرفته است، از اینروی در نوشته ای با عنوان 《دفاع از بخش پایانی دعای عرفه امام حسین علیه السلام》به دفاع از فقرات پایانی دعای عرفه پرداخته و مقاله مذکور را مورد نقد قرار داده است. ✍متن این نوشته در آدرس زیر قابل مشاهده است: 🌐http://www.ebnearabi.com/amp/2603 @MaarefHadith
صحبتی از آیت الله شبیری زنجانی حفظه‌الله در مورد متن ذیل دعای عرفه: «شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم مجلسى مى‏‌تواند در اين ميدان اظهار نظر كند. آقاى خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذیل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است... ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله‏ اسكندرانى از بزرگان صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشته‌اند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى‏ نامه‌اش (٢/١٨) تذكّر داده است. 👈🏻 مرحوم مجلسى در بحارالأنوار (٩٥/٢٢٧) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشته‌هاى صوفيه مسانخ است. البته علامه مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست، ولى آن را از صوفيه مى‏‌دانست.» 📚 جرعه ای از دریا، ٣/٢٥٦ @MaarefHadith
امام باقر علیه السلام فرمودند: شیعیان ما سه دسته اند، گروهی ما را وسیله درآمد از مردم قرار داده اند و گروهی همچون شیشه اند که زود می شکنند (و هرچه اسرار دارند، آشکار می سازند) و گروهی چون طلای سرخ اند. که هر چه بیشتر داخل آتش شوند، بر خوبی آنها افزوده می شود (و هرچه سختی و رنج در راه دین ببینند، آبدیده تر و مقاوم تر می شوند). شِيعَتُنَا ثَلَاثَةُ أَصْنَافٍ صِنْفٌ يَأْكُلُونَ النَّاسَ بِنَا وَ صِنْفٌ كَالزُّجَاجِ يَتَهَشَّمُ وَ صِنْفٌ كَالذَّهَبِ الْأَحْمَرِ كُلَّمَا أُدْخِلَ النَّارَ ازْدَادَ جَوْدَةً. كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج‏2، ص: 133 @MaarefHadith
همایش علل و پیامدهای فقر فرهنگی و فرهنگ فقر در سیره حضرت علی (ع) Causes and consequences of cultural poverty and the culture of poverty in the life of Imam Ali لینک مراجعه: http://espconf.uast.ac.ir/fa/ @MaarefHadith
1_401725193.zip
4.99M
📝📝📝📝📝📝 مجموعه مقالات فقه الحدیث در موضوعات مختلف @MaarefHadith
حضرت آیت الله احمد عابدی حفظه الله 🖍اصل قربانی برای سلامتی است یا دفع بلا است؟ ✍🏼این تفکر که قربانی برای دفع بلاست این مال دین یهود است در دین یهود بود در دین ما این جوری نیست که بگویند قربانی کنید برای سلامتی بلکه قربانی کنید برای قرب الی الله فقط به فقط برای همین است روز عاشورا یا روز تاسوعا گوسفندی را قربانی کردن فقط باید برای خدای متعال باشد ارزش آن فقط برای تقرب الی الله و نزدیک شده به خدا باشد اما قربانی برای سلامتی یا دفع بلا یا امتحان از امتحان خدا سربلند در آمدن مال تعالیم ادیان دیگر است دین ما می گوید قربانی کنید فقط قربه الی الله برگرفته از کانال: مشاوره پایان نامه و مقاله نویسی _________________________ @MaarefHadith
آیت الله مصباح یزدی: 🔸️در یکی از کشورهای آمریکای جنوبی، برزیل، مجلس بزرگی از کشیش‌ها و اسقف‌های کاتولیک تشکیل شده بود و از ما دعوت کرده بودند در این مجلس سخنرانی کنیم. همه به اصطلاح از رجال دینی بودند. 🔹️من درباره محبت و معرفت خدا صحبت کردم و به مناسبت، چند قسمت از دعای عرفه را برایشان خواندم. دیدم این کشیش‌ها و اسقف‌های مسیحی از کنار چشمشان اشک جاری شده است. 🔹️آنها امام حسین (ع) را نمی ‌شناختند، و اسلام را قبول نداشتند، اما آن قدر مضامین دعای عرفه بلند است که برای کسانی که اسلام را نمی‏شناسند هم چنین اثری را می‏ تواند ببخشد. آن وقت حیف نیست که ما از مضامین این دعا بهره‏‌مند نشویم و فقط به خواندن الفاظش اکتفا کنیم؟ @MaarefHadith @mesbahyazdi_ir
یکی از آسیب‌های مربوط به فهم حدیث، آسیب است. 🔸فرآيند اين آسيب در کار با حديث، به اين گونه است که شباهت شكلى و شنيدارى برخى از واژه هاى عربى با واژه هاى فارسى، موجب مي‌شود که خواننده يا شنونده بپندارد كه مفهوم واژه عربىِ به کار رفته را مي‌داند و ديگر نيازي به مراجعه به کتاب‌هاي لغت نمي‌بيند، و در مرحله دوم، همان مفهوم فارسي واژه را در حديث مي‌نشاند و آن را معنا مي‌کند. 💠نمونه‌ای که بر اثر پيوند دو زبان فارسي و عربي، به این آسیب مبتلا شده و برخي در معناي آن اشتباه کرده‌اند، حديث «» است. برخى ريشه فعل «يسود» را «سود» فارسى پنداشته، چنين ترجمه کرده اند: «حسود، هرگز سود نمى بَرد». برخي ديگر براى رعايت وزن و آهنگ، ترجمه آن را «» آورده‌اند؛ ❗️حال آن‌ كه «يسود» از «سُؤْدَد» و «سيادت» به معناى سَروَرى است. پس معناي حديث اين است که: 《حسود هيچ گاه سَروَرى نمى يابد.》 📗برگرفته از کتاب؛آسیب شناخت حدیث، ص۱۹۳. @MaarefHadith