فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح حدیث اخلاقی بسیار زیبا از امام سجاد علیهالسلام توسط رهبر انقلاب
🏴 سالروز شهادت #امام_سجاد_علیهالسلام تسلیت باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
#محبت_به_فرزند
🔸امام صادق علیهالسلام: همانا خداوند به بنده، به خاطر محبّت زياد او به فرزندش، رحم مى كند.
💠عن الامام الصادق علیهالسلام: إنَّ اللّهَ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ.
📗من لا يحضره الفقيه،ج ٣ ص ٤٨٢.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#داروی_امام_کاظم_علیهالسلام
✍️عمیدرضا اکبری، علی عادلزاده
▪این روزها و البته پیشتر از سوی جریان موسوم به طب اسلامی، #داروی_امام_کاظمع، به عنوان دوای امراض جهانگیر معرفی میشود. بازخوانی تنها #مستند_این_نسخه خالی از لطف نیست.
💠«السري بن أحمد بن السري قال: حدثني محمد بن يحيى الأرمني قال: حدثنا محمد بن سنان عن الرضا ع قال: سَمِعْتُ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع وَ قَدِ اشْتَكَى فَجَاءَهُ الْمُتَرَفِّعُونَ بِالْأَدْوِيَةِ يَعْنِي الْأَطِبَّاءَ فَجَعَلُوا يَصِفُونَ لَهُ الْعَجَائِبَ فَقَالَ أَيْنَ يَذْهَبُ بِكُمْ اقْتَصِرُوا عَلَى سَيِّدِ هَذِهِ الْأَدْوِيَةِ الْإِهْلِيلَجِ وَ الرَّازِيَانَجِ وَ السُّكَّرِ فِي اسْتِقْبَالِ الصَّيْفِ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ فِي كُلِّ شَهْرِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ فِي اسْتِقْبَالِ الشِّتَاءِ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ كُلَّ شَهْرٍ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ يُجْعَلُ مَوْضِعَ الرَّازِيَانَجِ مَصْطَكَى فَلَا يَمْرَضُ إِلَّا مَرَضَ الْمَوْتِ.» (طب الأئمة ع، ص50)
۱_منبع این روایت تنها کتاب منسوب به فرزندان بسطام است. در پژوهشی نشان دادهایم نسبت این کتاب به #فرزندان_بسطام نادرست است؛ بلکه بنا بر نسخه فرزندان بسطام در طبقه مشایخ مؤلف و صرفاً واسطه روایت از محمد بن خلف از وشاء فرض شدهاند، و جایگاه دیگری ندارند.
بر این اساس مؤلف کتاب شناخته شده نیست. هرچه هست شواهد علاقه مؤلف به راویان غالیان خطابیه و از آن جمله خود ابو الخطاب، سردمدار این فرقه در نسخه بسیار است. (نک: مقالات اکبری و انصاری در مورد کتاب)
۲_با این حال اگر بر فرض هم نسخه موجود اثر فرزندان بسطام میبود، باز درگیر این مشکل بود، که از خود آن دو، و نیز و واسطه روایت کتابشان جرح و تعدیل و شرح حالی در دست نیست. تنها در گزارش #نجاشی آمده که راوی متسامح و پرتخلیطی چون ابن عیاش (نک: نجاشی، ص85) از این اثر گزارش داده است. (نجاشی، ص39)
۳_به کلی معلوم نیست طب الأئمه موجود از طریق کدام جریان های روایی به دست ما رسیده. اما از اسناد آن برمیآید خود مؤلف با راویانی از جبال و مناطق میان عراق و شام ارتباط داشته است. مناطقی که امامیه از راویان این محافل کمتر روایت کردهاند. واسطه ابن عیاش و فرزندان بسطام نیز صالح بن الحسين النوفلي است که جز در دو سند دیگر از خود ابن عیاش نامش دیده نمیشود، و البته در سند دیگر غیر از طب الأئمه نیز از سران صوفیه و با مصطلحات غلات روایت میکند. (مقتضب الأثر، ص53؛ خبر دیگر: بحار الأنوار، ج94، ص74) بر این اساس و با عنایت به طبقهاش شاید همان صالح بن الحسین بن الفرج باشد که صوفیه از او روایت کردهاند (نمونه: انصاری، ذم اهل الکلام، ج5، ص103)
۴_اما از نظر سند داخل کتاب نیز، روایت داروی امام کاظم ع از دو واسطه ناشناس روایت شده، و البته نسبت یکی از آن دو یعنی ارمنی در اسناد غلات رایج است. او از #محمد_بن_سنان روایت میکند که سخن در مورد اتهام او مفصل است (نمونه نک: حسینینژاد، وثاقت محمدبنسنان در ترازوی نقد و بررسی)
۵_گذشته از بحث سندی و منبعی، در متن خبر نیز اضطرابی وجود دارد.
اولا در این روایت سخن از بیمار شدن خود امام کاظم ع است و اطباء به عنوان معالجه دارو معرفی می کردند، در حالی که امام از یک برنامه دارویی سه ماهه برای پیشگیری سخن میگوید.
۶_ثانیا به فرض که این اضطراب با توجیهاتی حل شود، اگر امام کاظم خودشان به این عمل نکردهاند چرا آن را با این لحن توصیه میکنند؟ و اگر استفاده کرده اند چرا بیمار شده اند؟ با این که در انتها به صورت مطلق گفته اند : فلا یمرض الا مرض الموت؟! که این هم اضطراب دیگر است.
البته اگر کسی هم بگوید که این مرض، مرض موت امام کاظم ع بوده است درست نیست، چرا که امام کاظم ع در زندان و دور از امام رضا ع با سم شهید شدند.
۷_ثالثا بر فرض چشمپوشی از این اضطرابها؛ این روایت دو برنامه سهماهه برای پیشگیری دارد. پس در شرایط واگیر بیماری در این روزها، که مثلاً ممکن است کرونا چند روزه فرد را بیمار کرده، و یا حتی بکشد، چرا مدعیان طب اسلامی در پی تبلیغات گسترده برای فروش این دارو برآمده اند؟!
از طرفی نیز نسخه روایت در «استقبال تابستان / زمستان» وارد شده، اما ایشان در همه ایام سال آن را تبلیغ میکنند.
۸_البته منکر آن نیستیم که شاید -چنانکه از مقدمه روایت نیز بر میآید- این نسخه بنا بر تجربه بشری، گاه اثر مفیدی نیز داشته باشد. با این همه نسبت آن به امامان معصوم ع، ناروا و به دور از روش علمی است.
به هر رو تجویز عمومی آن بر اساس تجربه نیز نیازمند مطالعات بالینی پزشکی دقیق، و با ارائه دادههای آماری در مقیاس گسترده از نظر مزایا و مضرات است، و طبعاً این از عزیزان دوستدار طب اسلامی که با روش علمی نه در پزشکی و نه در علوم حدیث آشنا نیستند، بر نمیآید.
@Al_Rijal
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#درمحضرمعصوم
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:
اگر کسی ثروتمند شد نباید تکبرش زیاد شود و از خاندانش فاصله بگیرد.
_______________________________
لا يَزدادَنَّ أحَدُكُم كِبرا وعِظَما فی نَفسِهِ ونَأيا عَن عَشيرَتِهِ، إن كانَ موسِرا فِی المالِ
📙الکافی،ج۲،ص۱۵۴.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#بابامسافر،#اصحاب_ائمه
آیا مقبرهی «بابا مسافر» در قم، مزار یکی از اصحاب امام جواد(ع) است؟
🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌🕌
در یکی از محلههای قدیمی شهر قم، در نزدیکی مسجد جامع این شهر، مقبرهای به نام «بابا مسافر» وجود دارد که میگویند منتسب به یکی از اصحاب امام جواد(ع) است.[1] گویا اصل ساختمان این مقبره از ابنیه تاریخی عصر صفوی است که در عصر حاضر مرمّت شده است.[2]
آنچه در مورد شخصیت وی میتوان گفت آن است که فردی به نام «مسافر»، با کنیهی «ابو مسلم»[3] در بین اصحاب ائمه(ع) -از جمله امام جواد(ع)- وجود داشته که در ذیل به شواهدی در این باره اشاره میگردد:
الف) بر اساس روایتی، مسافر از زمان زندانی شدن امام کاظم(ع) تا هنگام وفات حضرتشان، در شهر مدینه و در کنار امام رضا(ع) در حوالی منزلشان سکونت داشت.[4]
ب) طبق برخی از نقلها، وی از خادمان و اصحاب سرّ امام رضا(ع) نیز شمرده میشد که حضرت رضا(ع) قبل از شهادت خود در منطقهی خراسان، به او فرمود: «به نزد فرزندم ابو جعفر(امام جواد) برو؛ زیرا او -بعد از من- امام تو خواهد بود».[5]
ج) روایتی نیز گویای آن است که در زمان زندگی امام جواد(ع)، مسافر همچنان مورد توجه آنحضرت بود.[6]
با این وجود، در مورد استناد مزار «بابا مسافر» به مسافری که از اصحاب ائمه(ع) بوده و در روایات از او یاد شد، منبع معتبری نیافتیم، اگرچه در برخی کتابهای معاصر چنین ادعایی مطرح شده است. از طرفی نمیتوان به صورت قطعی گفت که این استناد، نادرست است؛ زیرا دلیلی بر نادرستی آن نیز وجود ندارد.
به هر حال، ممکن است این مزار متعلق به آن صحابی ائمه(ع) و یا به شخص دیگری باشد، چنانچه برخی از کتابهای معاصر، بابا مسافر -مدفون در این مکان- را از دراویش اهل تصوف دانسته و مقصود از عنوان «مسافر» برای او را، نه به معنای آنچه در اصطلاح عام است، بلکه به معنای آنچه نزد اهل حق معروف بوده و آن عبارت است از کسی که به درجات بالایی از معرفت الهی میرسد، دانستهاند.[7]
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
پی نوشت ها:
[1]. امروزه محل مذکور در بلوار 55 متری عمار یاسر، کوچه شماره 15 واقع شده است.
[2]. ناصر الشریعه، محمد حسین، تاریخ قم، محقق، دوانی، علی، ص 219، تهران، رهنمون، 1383 ش.
[3]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، رجال طوسی، محقق، مصحح، قیومى اصفهانى، جواد، ص 367، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ سوم، 1373 ش.
[4]. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، کافی، ج 1، ص 381، ح 6، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[5]. «..أَخْبَرَنِی مُسَافِرٌ، قَالَ أَمَرَنِی أَبُو الْحَسَنِ(ع) بِخُرَاسَانَ فَقَالَ: الْحَقْ بِأَبِی جَعْفَرٍ فَإِنَّهُ صَاحِبُک»؛ کشّی، ابو عمرو، محمد بن عمر بن عبد العزیز، رجال الکشی، ص 506، ش 972، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، 1490ق؛ جواهر کلام، عبد الحسین، تربت پاکان قم، ج 1، ص 154، قم، نصاریان، چاپ اول، 1424ق.
[6]. شیخ مفید، محمد بن محمد، الإختصاص، ص 87، قم، الموتمر العالمى لالفیة الشیخ المفید، چاپ اول، 1413 ق؛ رجال الکشی، ص 596.
[7]. تاریخ قم، ص 219.
www.islamquest.net
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#چهل_حدیث
#اربعینیات
#کهنترین_اربعین_حدیثی
📖طَبِیبَ الْقُلُوب
#کهنترین_اربعین_حدیثی شناختهشده و موجود در #زبان_فارسی اثر ابوالفتح محمد بن محمد بن علی الخزیمی الفراوی است که در همین ماههای اخیر، به تصحیح مجتبی مجرد، به طبع رسیده است.
🔷نگارش اربعین، پیشینهای بس دراز دارد و سنت #اربعیننویسی، از قرنهای نخستین تاریخ اسلام آغاز شده است. این سنت، برخاسته از فرمایش پیامبر گرامی اسلام(ص) است. ⬅️(مَنْ حَفِظَ من اُمّتی اربعینَ حدیثاً ممّا یحْتاجُونَ الیه فی اَمرِ دینهم، بَعَثَهُ اللّهُ عزّوجلّ یومَ القیامةِ فَقیهاً عالماً؛ هرکس از امت من چهل حدیثِ موردِ نیاز در دین را حفظ کند، خداوند روز قیامت او را فقیه و دانشمند مبعوث میکند.)
🔷چهل حدیث، اربعینات، اربعین حدیث، الاربعون حدیثا، عنوانیهایی هستند برای دستهای از کتابهای حدیثی که چهل حدیث بنا به گزینش مولف گردآوری شده و گاه با شرحی از جانب نویسنده همراه است.
http://www.irna.ir/news/83897164/
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
چرا به وجود مقدس امام زمان(عج)، اباصالح می گویند؟
#کنیه_اباصالح
#القاب_امام_زمان
✍️✍️حجت الاسلام و المسلمین جعفری
يكى از كنيه هايى كه امام مهدى عليه السلام بِدان شهرت يافته، اباصالح است امّا در هيچ يك از منابع كهنِ حديثى و تاريخى، چنين لقبى براى ايشان يافت نشد
آنچه در برخى از احاديث آمده، عنوان صالح يا اباصالح براى راه نماى گم شدگان در بيابان است متن حديثى كه از امام صادق عليه السلام روايت شده، اين است
إذا ضَلَلتَ عَنِ الطَّريقِ فَنادِ يا صالِحُ أو يا أباصالِحٍ أرشِدونا إلَى الطَّريقِ يَرحَمْكُمُ اللَّهُ(1)
هر گاه راه را گم كردى، صدا بزن يا صالح! يا بگو يا أباصالح! راه را به ما نشان دهيد خداوند، شما را رحمت كند!
و رُوِىَ أنَّ البَّرَ مُوَكَّلٌ بِهِ صالِحٌ وَ البَحرَ مُوَكَّلٌ بِهِ حَمزَةُ(2)
روايت شده است كه بخش خشكى زمين به صالح سپرده شده است و بخش دريايى آن، در حمايت حمزه قرار گرفته است.
اين دو حديث را شيخ صدوق در كتاب من لايحضره الفقيه نقل كرده؛ ولى نه او و نه هيچ يك از شارحان اين كتاب، لقب ياد شده را بر امام مهدى عليه السلام تطبيق نكرده اند
همچنين سيّد ابن طاووس و جزائرى گفته اند كه صالح، جنّى است كه وظيفه اش امداد رسانى به كسانى است كه راه را گُم كرده اند(3)
بر اين اساس بايد ديد از چه تاريخى و چگونه لقب اباصالح براى امام مهدى عليه السلام رواج يافته است
در بررسى هايى كه انجام گرفت، تا قرن يازدهم هجرى، گزارشى حاكى از كاربرد اين لقب براى امام مهدى عليه السلام يافت نشد؛
ليكن علّامه مجلسى به نقل از پدر خود به نقل از شخصى با نام امير اسحاق استرآبادى، حكايتى نقل مى كند كه او در راه مكّه پس از گم شدن، با گفتن جمله ياصالح! يا أبا صالح! ارشدونى إلى الطريق شخصى را يافته كه به او كمك كرده و او را به سرعت به مكّه رسانده است
برداشت شخصى او اين بوده كه اين شخص، امام مهدى عليه السلام است ولى؛ دليلى بر اين امر نياورده است
گفتنى است كه محدّث نورى نيز حكاياتى مشابه را در كتاب جنّة المأوى نقل كرده؛ ولى خود تصريح نموده كه اين حكايات، بر اين كه شخص راه نما، امام مهدى عليه السلام بوده، دلالتى ندارند(4)
بنابر اين تاكنون، دليلى بر اين كه اباصالح يكى از القاب امام مهدى عليه السلام باشد، يافت نشد
و آنچه سبب رواج اين لقب براى ايشان از قرن يازدهم به بعد شده، حكاياتِ ياد شده اند كه دلالتى بر اين معنا ندارند
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
پی نوشت ها:
1. كتاب من لايحضره الفقيه، ج ۲، ص ۲۹۸، ح ۲۵۰۶.
2. كتاب من لايحضره الفقيه، ج ۲ ص ۲۹۸، ح ۲۵۰۷.
3. الأمان من أخطار الأسفار، ص ۱۲۳.
4. جنّة المأوى، ص ۲۹۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
نقدی بر انتساب لقب و کنیه ای ناسازوار به اما عصر عج.pdf
1.69M
#مقاله_بخوانیم
📝📝نقدی بر انتساب لقب و کنیهای ناسازوار به اما عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
✍️✍️دکتر هادی حجت
#امام_زمان_علیه_السلام، #کنیه_علیل، #اباصالح
استفاده از القاب، کنیهها یا اوصاف غیر مشهور امامان معصوم از شیوههای رایجی بوده که راویان شیعه بیشتر به دلیل شرایط تقیه از آن بهره بردهاند. از این رو، برخی از رجالیان، درایه نویسان و یا شارحان روایات، بخشی از اهتمام خود را صرف تعیین معصوم مورد نظر در اینگونه موارد نمودهاند. در این بین، بروز عواملی همچون تصحیف و تحریف اسناد یا متون روایی، عدم دقت کافی در طبقه راویان سند و قراین موجود در متن، عدم بررسی تعابیر مشابه و نیز اکتفا به گزارش پیشینیان یا شهرت غیر مستند از جمله عواملی است که تعیین مصداق برخی از این القاب و اوصاف را گاه با مشکلات جدی مواجه ساخته است. از جمله این نمونهها انتساب لقب «علیل» در برخی از کتب درایه به امام عصر علیه السلام است. همچنین انتساب بی اساس برخی از کنیهها، مانند «ابو صالح» به آن حضرت، پدیدههایی هستند که در این پژوهه کوشیدهایم تا منشأ و زمینههای بروز آن را روشن سازیم.
📕📕📕📕📕📕📕📕📕
این مقاله در مجله علوم حدیث، شماره63، سال1291 چاپ شده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
#گرانی
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس يك شب #گرانى را براى امّت من بخواهد، خداوند ، عملِ #چهل_سالش را تباه مى سازد.
🔶عن رسول الله صلىاللهعليهوآله: مَن تَمَنَّى #الغَلاءَ عَلى اُمَّتي لَيلَةً، أحبَطَ اللّه ُ عَمَلَهُ أربَعينَ سَنَةً.
📗تاريخ بغداد: ج۴، ص۶۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#شش_ماه_سرنوشت_ساز
انجمن مسلمانان شیعه دانشگاه #نورثوسترن (SMA) سلسله درسگفتاری را پیرامون بررسی تاریخی رویدادهای مهم صدر اسلام با عنوان «شش ماه سرنوشت ساز» برگزار میکند.
این شش ماه از اوایل ذی الحجه سال دهم تا اوایل جمادی الثانی سال یازدهم هجری را در برمیگیرد و شامل رویدادهای حجه الوداع، غدیر، وفات پیامبر اکرم (ص)، سقیفه و تثبیت حکومت برآمده از آن، غصب فدک، و حمله به خانه حضرت فاطمه (س) و شهادت ایشان است.
مدرس این دوره، استاد محمدهادی یوسفی غروی، هستند. ایشان در مجموعه هشت جلدی «موسوعه التاریخ الاسلامی» (عنوان ترجمه فارسی: «تاریخ تحقیقی اسلام») به گزارشی پژوهشی از تاریخ اسلام از پیش از میلاد پیامبر اکرم (ص) تا انتهای غیبت صغری پرداخته اند.
جمعه ها، از ۱۸ سپتامبر (۲۸شهریور) تا ۲۰ نوامبر
۹:۳۰ تا ۱۱ شب به وقت شیکاگو
۱۰:۳۰ تا ۱۲ شب به وقت شرق آمریکا
۷:۰۰ تا ۸:۳۰ صبح شنبه به وقت تهران
این ده جلسه به زبان فارسی (با ترجمه همزمان به انگلیسی) بوده و شامل یک ساعت درسگفتار و نیم ساعت پرسش و پاسخ می باشند.
🌐https://t.me/NorthwesternSMA/281
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith