📝📝صفا و مروه از شعائر الهی
✍️✍️ علی مهدوی ( بشارت 1379 شماره 20)
#شعائر، #حج
«اِنَّ الصَّفا وَ المَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللّهِ فَمَنْ حََجَّ البیتَ اَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَیهِ أنْ یطَّوَّفَ بِهِما وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَیراً فَانَّ اللّهَ شاکِر عَلیم.» (سوره بقره، آیه 158)
در دو سوی دره تنگ و محدود مکّه، دو بلندی صفا و مروه قرار گرفتهاند که حاجیان در مرحلهای از مراسم حج، این فاصله ـحدود سیصد متریـ را باید هفت بار با شتاب، طی کنند و بنا به سنتی، قسمتی از بخش میانی راه را «هروله»، میکنند. بدون آنکه اکثراً بدانند که چرا این کار را میکنند و چه پیامی در این بالا و پائین رفتنها پنهان است!
خداوند این حرکات و «سعی» و تلاش را در قرآن حکیم از شعائر خود نامیده و به حاجیان توصیه کرده است در حج و عمره آن را به جای آورند.
اصولاً همه مراسم و مناسک حج از شعائر الهی هستند. «شعائر» به اعمال و حرکاتی گفته میشود که درک و فهم آن محتاج اندیشه و «شعور» بیشتری از مسائل سطحی و ظاهری است.
با این مقدمه، شعائر حج یعنی نمادها، نشانهها و رموزی که به گونهای سمبلیک حقیقتی را که شناخت مراتب عمیق آن تابع درجات تعالی انسان است، بیان میکند و فلشی است در اشاره به معنایی که در وادی ظاهر قرار دارد.
به راستی صفا و مروه سمبل چه حقیقتی است، چه پیامی دارد و چرا باید میان این دو «سعی» کرد؟
همانطور که میدانید: سعی میان صفا و مروه اشارهای به ابتلای الهام بخش هاجر در تلاش برای رسیدن به «آب» است. آنگاه که همسرش ابراهیم، او و طفل نوزادش اسمعیل را به فرمان الهی و در تسلیم به مشیت او در صحرای سوزان و تفتیده مکه رها کرد و رفت و این زن، یکه و تنها، بدون سر پناه و ساز و برگ زندگی، در صحرای هولناک، در برابر خورشیدی که هر آن بالاتر میآمد و طفلی که هر دم تشنهتر میگشت، به دامان سرنوشت و سیری که باید تجربه کند، رها گردید.
هاجر سراسیمه به اطراف و بلندیهای صفا و مروه میدوید تا مگر اثری از آب و آبادی ببیند و طفل مشرف به مرگ خویش را که میان دره نهاده بود، سیراب کند. هرگاه که در این رفت و برگشت به طفل نزدیک میشد، برای اطمینان از زنده بودن او و به جاذبه عشق مادری، شتاب بیشتری میگرفت و «هروله» میکرد و چون بیتابی و عطش جانسوز او را میدید، به سرعت به سمت دیگری میدوید! امّا هر بار خسته و فرسودهتر دست خالی بر میگشت و عاجزانه از خدا التماسِ «آب» و استغاثه میکرد.
هاجر فقط به نشستن کنار طفل و انابه و استغفار و دعا و درخواست و دست نیاز به سوی خدا دراز کردن، بسنده نکرد، بلکه توان خویش را نیز برای یافتن آب، با نهایت «سعی» و کوشش به کار بست و از وجود خویش با تمام نیرو مایه گذاشت. هم تلاش کرد و هم توکل، هم «سعی» کرد و هم استعانت ـاز ربـ خواست.
سر انجام پس از ساعتها تلاش و توکل و ستیز با تشنگی و تنهایی و مرگ و نیستی سعیاش به ثمر رسید.
از «صفا و مروه» و رمزی که در «سعی» میان آن دوست، تنها یکبار در قرآن یاد شده است. آنهم نه در میان آیات مفصلِ مربوط به مناسک حج؛ بلکه همچون تنهایی هاجر، در تک آیهای میان سوره بلند بقره، و به دنبال آیاتی که به ظاهر هیچ گونه ارتباطی با آن ندارند.
این آیه آنقدر غریبه و نا آشنا با قبل و بعد خود نظر میرسد که نامحرمان نسبت به نمادهای قرآن و ناآشنا نسبت به شعارهایی که احتیاج به شعور و شناخت شاعرانه دارد را، به این قضاوت سطحی کشانده است که قرآن کتابی پراکنده و غیر منسجم و آشفته بازار است! در حالی که اگر به پیام این رمز و اشاره این نماد توجه میکردند، جایگاهی بهتر از جایی که قرار گرفته، برای آن نمییافتند.
قرآن، این اشاره را به دنبال فرازی در استعانت از دو عامل «صبر» و «صلاة» آورده است، صبر یعنی مقاومت و پایداری انسان در مصائب و مشکلات، و صلاة یعنی اقبال و توجه بنده به پروردگار و توکل بر او.
با استعانت از «صلاة» آدمی به اخلاص در عبادت و اجتناب از شرک و خود پرستی، یعنی «صفای» دل میرسد و با استعانت از «صبر»؛ یعنی قبول رنج و زحمت و صرف همت و عزّت، به مردانگی و مروت و در سعی بین آن دو، به هر دو؛ یعنی به صفا و مروه میرسد.
مگر صفا و مروه که از شعائر الهی و مناسک حج است، غیر از یاد آوری تجربه هاجر؛ یعنی تلاش و مقاومت او برای یافتن آب به خاطر طفل خرد سال خویش و توکل و توجه او به پروردگار عالم، برای اجابت دعا و درخواستش میباشد؟ و مگر این تجربه غیر از تجلی روح و معنای واقعی صبر و صلوة است؟
و چنین است که مسلمانان وظیفه دارند، تلاش و توکلِ این کنیز پاکدل را در ایفای رسالت جهانی خویش، الگوی صبر و صلوة خویش قرار دهند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔴حضرت آیت الله خامنهای در کتاب "چهار کتاب اصلی علم رجال" میگوید:
«شیخ محمد تقی شوشتری در سراسر کتاب تحلیلی و جامع خود #قاموس_الرجال، به موارد خطاهای شیخ در دوکتاب الفهرست و الرجال اشاره کرده. از جمله در فصل بیستم از مقدمات کتاب مزبور، نمونهای از آنها را در ترجمهی ابوغالب زراری نمایانده است. بنابر اظهار محقق مزبور، موجب اصلی اشتباهات شیخ آن است که وی از فهرست ابن الندیم که چندان متقن و مورد اعتماد نیست، در موارد بسیاری نقل کرده است.»
📚چهار کتاب اصلی علم رجال، ص57
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
#فضیلت_نشر_حدیث
🔸امام صادق عليه السلام: كسى كه حديث ما را روايت كند و در ميان مردم #نشر_دهد، و دلهاى شيعيان ما را [با آن ]استوار گرداند، از #هزار_عابد_برتر است.
🔹عن الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: راويةٌ لِحَديثِنا يَبُثُّ في النّاسِ ، و يُشَدِّدُ في قُلوبِ شِيعَتِنا أفْضَلُ مِن ألفِ عابِدٍ.
📚بحار الأنوار، ج۸، ص۱۴۵.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
6.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شرح_حدیث
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
امام باقر عليه السّلام فرمودند: ستم بر سه گونه است:
ستمى كه خدا بيامرزد و ستمى كه خدا نيامرزد
و ستمى كه خدا از آن صرف نظر كند.
اما آن ستمى كه خداوند نيامرزد شرك است و اما آن ستمى كه خدا بيامرزد ستمى است كه انسان ميان خود و خدا بر خود روا مي دارد و اما ستمى كه خدا صرف نظر نكند حقوقى است كه مردم به يكديگر دارند.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلظُّلْمُ ثَلاَثَةٌ ظُلْمٌ يَغْفِرُهُ اَللَّهُ وَ ظُلْمٌ لاَ يَغْفِرُهُ اَللَّهُ وَ ظُلْمٌ لاَ يَدَعُهُ اَللَّهُ فَأَمَّا اَلظُّلْمُ اَلَّذِي لاَ يَغْفِرُهُ فَالشِّرْكُ وَ أَمَّا اَلظُّلْمُ اَلَّذِي يَغْفِرُهُ فَظُلْمُ اَلرَّجُلِ نَفْسَهُ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَللَّهِ وَ أَمَّا اَلظُّلْمُ اَلَّذِي لاَ يَدَعُهُ فَالْمُدَايَنَةُ بَيْنَ اَلْعِبَادِ.
📚 الکافي،۲،ص۳۳۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
تحلیل معنایی «أسند عنه» و امکان سنجی دلالت آن بر اعتبار راوی.pdf
686.3K
#مقاله_بخوانیم
📝📝تحلیل معنایی «أسند عنه» و امکان سنجی دلالت آن بر اعتبار راوی
👆👆👆
✍️سید محمد صادق موسوی، مرتضی چیت سازیان، سید ابوالقاسم نقیبی، جواد سلطانی فرد
#أسندعنه، #شیخ_طوسی، #رجال_ودرایة_الحدیث
مصطلح «اسند عنه» از مصطلحات پرکاربرد و پراختلاف در میان محدثان و کارشناسان حدیث است. شیخ طوسی تعبیر «أسند عنه» را در شرححال بسیاری از اصحاب امام صادق علیه السلام و همچنین برخی از اصحاب دیگر معصومان علیهم السلام به کار بُرده است. نظریات مختلف در مورد تلفظ عبارت «أسند عنه»، بررسی معنای آن و همچنین بحث در مورد این که آیا عبارت «أسند عنه» بر توثیق و مدح راوی دلالت دارد یا نه، از جمله مباحثی است که در مقاله «تحلیل معنایی «أسند عنه» و امکان سنجی دلالت آن بر اعتبار راوی» به آن پرداخته شده است.
معرفی مقاله توسط: محمد مهدی احسانی فر
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
#مهمان_نوازی
🔸پيامبر خداصلىاللهعليهوآله: مهمان را گرامى بداريد و #مهمان_نواز باشيد؛ زيرا او (مهمان) نخستين كسى است كه #جبرئيل، روزىاش را با روزىِ اهل خانه مى آوَرَد.
🔹عن رسولالله صلىاللهعليهوآله: أكرِمُوا الضَّيفَ، وأقرُوا الضَّيفَ، فَإِنَّهُ أوَّلُ ما يَقدَمُ بِرِزقِهِ جِبريلُ مَعَ رِزقِ أهلِ البَيتِ .
📚كنزالعمّال:ج۹، ص۲۴۵.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
نقد نظریه دلالت اکثار بر وثاقت.docx
26.5K
#مقاله_بخوانیم
📝📝دلالت اکثار بر وثاقت
👆👆👆👆
🎤🎤سید علیرضا حسینی
#رجال، #وثاقت_راوی، #اعتبارسنجی_احادیث
اگر یک راوی ثقهی جلیل القدر از یک راوی که هیچ توصیفی در کتب رجالی در موردش وارد نشده است، به فراوانی روایت کند. این روایت کردن فراوان کاشف از این است که شخص مکثِر، یعنی راوی ثقه جلیل القدر که اکثار از استاد خویش دارد، این اکثار کاشف از این است که آن شخص را ثقه میداند؛ هر چند توصیفی در مورد آن نیامده باشد و باور شاگرد به وثاقت استاد، کاشف از وثاقت نفس الامری استاد نیز خواهد بود. این اجمالِ صورت مبنای اکثار است.
برای مطالعه بیشتر در مورد این مسئله رجالی و بررسی مبنای اکثار، به نگاشته بالا -دلالت اکثار بر وثاقت- مراجعه کنید.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
متن این فایل، تدوین سیوچهارمین نشست علمی مدرسه فقهی امام محمدباقر علیهالسلام است. استاد سید علیرضا حسینی، نویسنده کتاب اعتبار سنجی احادیث شیعه و مسئول گروه رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ارائه دهنده این بحث است که به نقد نظریه استاد سید محمدجواد شبیری پرداخته است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#منبع_شناسی
#باقرشریف_قَرَشی
باقرشریف قَرَشی پژوهشگر، مورخ و نویسنده شیعه اهل عراق است. ایشان حدود 20 سال شاگرد حضرت آیت الله العظمی خویی بود؛ همچنین از اساتید دیگر وی می توان به سید محسن حکیم اشاره کرد. مرحوم قرشی، تألیفات متعددی دارد که از جمله می توان به مجموعه چهل جلدی «موسوعة سیرة اهل البیت علیهم السلام» اشاره کرد. ایشان بارها به ایران سفر کرد و جایزه پنجمین سال کتاب ولایت در سال ۱۳۸۲ش به وی اهدا شد. شیخ باقرشریف قرشی یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱شمسی در نجف درگذشت و سید محمدسعید حکیم بر پیکر او نماز خواند.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
ایشان کتابی دارد با عنوان «موسوعة الإمام أمیر المؤمنین على بن أبى طالب علیه السلام» که در آن نقل کرده است:
«عنه علیه السلام حیث کان جالساً على نهر الفرات و بیده قضیب، فضرب به على صفحة الماء و قال: لو شئت لجعلت لکم من الماء نوراً و ناراً»
یعنی «روزی امام علی علیه السلام در کنار رودخانه فرات نشسته بود و به دست ایشان چوبی بود و با آن به آب زد و فرمود: اگر میخواستم برای شما از این آب نور و آتش(گرما) تولید میکردم. (1)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
البته ایشان منبعی برای این سخن منتسب به امیرالمؤمنین علیه السلام بیان نکرده است (و بنده نیز، مستند و منبعی از کتاب های معتبر و متقدم شیعه برای این سخن نیافته ام) اگر اعضای محترم کانال منبعی قابل استنادی دارند لطفا راهنمایی کنند.
📚📚1.موسوعة الإمام أمیر المؤمنین على بن أبى طالب ع، ج 7، ص 36.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#درمحضرمعصوم
امام صادق عليه السلام فرمودند:
هرگاه شخصى بگويد:«اَللّهُمَّ اغْفِر لِلْمُؤمِنينَ وَالْمُؤمِناتِ، وَالْمُسلِمينَ وَالْمُسلِماتِ، اَلْأَحياءِ مِنْهُم وجَميعِ الْأَمْواتِ»، خداوند به شمارِ هر انسانى كه درگذشته و هر انسانى كه باقى است، يك دعا به او بر مى گردانَد.
___________________________
إذا قالَ الرَّجُلُ: «اَللّٰهُمَّ اغْفِر لِلْمُؤمِنينَ وَالْمُؤمِناتِ، وَالْمُسلِمينَ وَالْمُسلِماتِ، اَلْأَحياءِ مِنْهُم وجَميعِ الْأَمْواتِ» رَدَّ اللّهُ عَلَيهِ بِعَدَدِ مَن مَضى ومَن بَقِيَ مرتضا كُلِّ إنسانٍ دَعوَةً.
📚فلاح السائل،ص110.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
@hadisgraph
HS_Volume 25_Issue 2_Pages 25-47.pdf
1.13M
#مقاله_بخوانیم
📝📝«حدیث مقاریض» تحلیل، نقد و بررسی رویکردها
👆👆👆👆👆
✍️✍️ سعید رهایی، محمد قربانی
#بریدن_بدن_ولباس #مشکل_الحدیث #حدیث_مقراض
برخی احادیث، محتواییِ بحث برانگیز و دیرفهم داشته و در زمرۀ «مشکل الحدیث» جای دارند و تلاش برای فهمِ صحیح آنها با رویکردهای متفاوتی همراه است. یکی از آنها، حدیث بریدن گوشت و پوستِ بدن یا لباس در برخورد با ادرار، میان بنیاسرائیل است. این روایت با الفاظی متفاوت اما با مفهومی تقریبا متحد در کتب روایی شیعه و سنی نقل شده است. نظرها پیرامون این حدیث را میتوان به سه دستۀ عمده پذیرش، انکار و توقف تقسیم نمود. حال آیا این روایات دلالت بر معنای مجازی دارند و یا مبالغه در مشقت طهارت؟
مقاله «حدیث مقاریض» تحلیل، نقد و بررسی رویکردها؛ 👆در این موضوع منتشر شده است. فایل آن برای دانش پژوهان علوم حدیث و علاقه مندان به این مباحث، پیوست شده است.
📕مجله علوم حدیث، ش 96، تابستان 1399.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
«اندیشکدۀ اربعین» راهی برای بهرهگیری از فرصتها و کاهش آسیبها.pdf
481K
📝📝 «اندیشکدۀ اربعین» راهی برای بهرهگیری از فرصتها و کاهش آسیبها
👆👆👆👆👆
✍️✍️محمدمهدی احسانی فر
#اندیشکده_اربعین #زیارت_امام_حسین
در چند سال اخیر، اربعین جلوه ویژهای در ایران، عراق و برخی کشورهای دیگر پیدا کرده است. میتوان اربعین را بزرگترین گردهمایی شیعیان دنیا یا حتی بزرگترین گردهمایی انسانی در جهان نامید. حضور دهها میلیون نفر در مراسم اربعین، ظرفیت بزرگی را برای تبلیغ اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام ایجاد کرده است. برای استفاده از این ظرفیت، نیاز به یک اتاق فکر گسترده است. در این اتاق فکر به همه تخصصها و تنوع اندیشهها و حتی به دیدگاههای همه مذاهب و مکاتبی که به نوعی با اربعین ارتباط برقرار میکنند، نیاز داریم.
«اندیشکدۀ اربعین» راهی برای بهرهگیری از فرصتها و کاهش آسیبها؛👆
گزارش تحلیلی و میدانی است که به تمام قوت ها و ضعف های این رویداد بزرگ پرداخته و در کنار آن، آسیب ها و کمبودهای نیازمند توجه را هم مطرح کرده است.
«اندیشکده اربعین» طرحی می باشد که در این مقاله پیشنهاد شده است و مسئولان، اندشمندان و افراد مشتاق می توان برای پیش بُرد این مراسم معنوی از آن استفاده کنند.
📕مجله دانش ها و آوزه های قرآن و حدیث، ش 7، زمستان1398.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرح_حدیث
#عاقل_باشیم...
❗️از امام رضا عليه السّلام سؤال كردند كه خرد چيست؟
فرمود:اندوه نخوردن و با دشمنان آسان گرفتن و با دوستان مداراكردن.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّهُ سُئِلَ مَا اَلْعَقْلُ فَقَالَ اَلتَّجَرُّعُ لِلْغُصَّةِ وَ مُدَاهَنَةُ اَلْأَعْدَاءِ وَ مُدَارَاةُ اَلْأَصْدِقَاءِ .
📚 الأمالی (للصدوق)،ج۱، ص۲۸۳
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith