eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
631 عکس
215 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
فراخوان مقاله کنگره آیت الله سید محمدمهدی موسوی الخرسان تاریخ ارسال چکیده مقاله 1399/9/15 تاریخ ارسال مقاله 1399/12/15 آدرس: http://alkhersan.ir/ امتیازات 1. تشرف به عتبات عالیات و شرکت در کنگره عراق برای مقالات برتر 2. ترجمه مقالات برگزیده به زبان عربی و انتشار آن در سطح ملی و بین المللی 3. چاپ مقالات برگزیده در کتاب مجموعه مقالات کنگره به دو زبان عربی و فارسی 4. چاپ مقالات بر گزیده در مجلات علمی و پژوهشی 5. اعطای گواهی پذیرش به مقالات برتر @MaarefHadith
نهمین شماره از فصلنامه علمی_اختصاصی «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» در قالب های: سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی، مقاله نقد، مقاله فهرستی، نکته نگاری و یادداشت های آزاد، با عناوین ذیل منتشر شده: 👇👇👇👇👇👇👇 • نگاهی گذرا به شبهات کرونایی مرتبط با حدیث و چگونگی برخورد متخصّصان • واکاوی نظریه «وقوع در مشیخه من‌لایحضره‌الفقیه و دلالت آن بر وثاقت مؤلّف» با تأکید بر کتاب «النّوادر» ابراهیم بن هاشم قمی • شناسایی و تحلیل اَسناد شیعی و منقطع روایات پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله در کتب اربعه • مقایسه دو تحقیق از کتاب «الدّروع الواقیة» با روش «مقابله چاپ» • آسیب‌‌های پژوهشی بهره‌گیری از نرم‌افزار جامع الاحادیث • شناخت کلیدواژه‌های اقتصادی بیانیه گام دوم و تطبیق آن با واژگان معادل قرآنی و حدیثی • چگونگی رمزگشایی از نشانه‌های کتاب‌ها و نویسندگان در نسخه‌های خطّی • چند فرضیه برگرفته از روایات برای رویارویی با کرونا ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ این مجله، نگاشته های علمی را در 28 قالب مختلف چاپ می کند. امکان انتشار نگاشته های عربی، مقالات پیوسته و یادداشت های آزاد قرآنی و حدیثی هم در این فصلنامه علمی وجود دارد. تارنمای مجلّه www.majaleh-a.ir رایانامه majaleh.d.a@gmail.com شماره تماس 09214312651 @MaarefHadith
قال صادق علیه السلام: «اُکْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَکَ فى اِخْوانِکَ فَاِنْ مِتَّ فَوَرِّثْ کُتُبَک بَنِیْکَ» بنویس و دانش خود را در میان برادرانت منتشرساز و اگر از دنیا رفتى کتاب هایت را به ارث براى فرزندات بگذار.(الكافي، ج‏1، ص52.) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📗مجله «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث»، نگاشته های علمی را در 28 قالب مختلف منتشر می کند. یکی از قالب ها که دانش پژوهان و اساتید محترم می توانند نگاشته های علمی خود را منتشر کنند «یاداشت های آزاد قرآنی و حدیثی» است. 📝یاداشت آزاد، نگاشته ای است که بدون داشتن ساختار یک مقاله علمی، به ارائه نکات علمی می پردازد. این نگاشته در صدد است یافتهء نویسنده را در کوتاه ترین زمان و به آسان ترین شکل، قلمی کرده و به مخاطب برساند. به عنوان نمونه اساتید می توانند طرح درس خود را که دارای نوآوری باشد در قالب یاداشت آزاد، چاپ کنند. برخی از نمونه های منتشر شده: 1️⃣ خطّة دراسیّة لفقه اللّغة http://majaleh-a.ir/issue/20791 2️⃣ صحابی بودن، نشانۀ مدح راوی http://majaleh-a.ir/issue/20877 3️⃣ پیشینه «تواتر» و چرایی پرداختن عالمان شیعه به آن http://majaleh-a.ir/issue/31050 @MaarefHadith
امام صادق علیه السلام فرمودند: احاديث ما شما را به هم مهربان مى كند. اگر به آنها عمل كنيد، كمال و نجات مى يابيد و اگر رهايشان كنيد، گمراه و هلاك مى شويد؛ پس به احاديث ما عمل كنيد كه در اين صورت من ضامن نجات شما هستم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ أحادِيثُنا تُعَطِّفُ بعضَكُم عَلى بعضٍ، فإن أخَذتُم بها رَشَدتُم و نَجَوتُم، و إن تَرَكتُمُوها ضَلَلتُم و هَلَكتُم، فَخُذُوا بها و أنا بِنَجاتِكُم زَعِيمٌ. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص186. @MaarefHadith
◀️مقتل دربندی و نهادینه‌سازی مطالب بی‎پایه 🔸آقا بزرگ تهرانی ضعف مقتل دربندی را با خلوص او پیوند داده است: «... من شدة خلوصه و صفاء نفسه نقل في هذا الكتاب أمورا لا توجد في الكتب المعتبرة و انما أخذها عن بعض المجاميع المجهولة اتكالا على قاعدة التسامح في أدلة السنن مع أنه لا يصدق البلوغ عنه بمجرد الوجادة بخط مجهول، و قد تعرض شيخنا في اللؤلؤ و المرجان إلى بعض تلك الأمور فلا نطيل بذكره‏.» (الذريعة إلى تصانيف الشيعة، ج‏2، ص279؛ ش 1134) 🔺اگر چه آقا بزرگ نیز کتاب دربندی را بی اعتبار شمرده؛ اما پذیرش توجیهات ایشان در تبرئه خود دربندی با موانعی مواجه است. معلوم نیست شدّت خلوص و صفاء نفس چه ملازمتی با نقل مطالب مجاهیل و مجعولات دارد؟! و یا قاعده تسامح در ادله سنن، چه ربطی به نقل حوادث تاریخی دارد؟ 🔻وانگهی دربندی تنها مطالب ساخته دیگران را نقل نکرده؛ بلکه بنا بر قرائن متعددی خود او نیز مطالبی را ساخته و به ائمه ع نسبت داده است. ابتدایی‌ترین قرینه بر این مطلب در تصریحات و توجیهات خود دربندی در این زمینه است. 🔸ملاآقای دربندی به بهانه تحلیل عقلی و استنباط از قواعد کلی، حوادثی ذکر کرده که به اعتراف خودش هیچ جایی ذکر نشده است؛ از جمله این که می نویسد: وقتی سیّد الشهداء ع ندای «هل من معین» سر داد، خداوند پاسخ داد: «لبیک لبیک حجتی علی جمیع خلقی فانا ناصرک و معینک» و خود دربندی می گوید:«لم یصل فیه خبر خاص الا انه مما یستنبط من ملاحظة جملة من الآیات العامة!!» (دراین باره روایت خاصی نرسیده ولی از ملاحظه برخی آیات عام می شود استنباط کرد!» ▪سپس مدّعی می شود که پس از خداوند، رسول خدا و امیرالمؤمنین و ارواح انبیاء و ملائکه لبیک گفتند. و شگفت تر از همه آن که می نویسد: در این هنگام بدنهای شهیدان تکان خوردند و لرزیدند و برخی نشستند و برخی ایستادند و گفتند: «لبیک لبیک یابن رسول الله مرنا بالقیام حتی نجاهد بین یدیک مرة اخری» و سپس باز هم تصریح می کند که هیچ نقلی در این باره وجود ندارد و آن را استنباط کرده است!!! و مدعی می شود که این گونه استنباطها برای حاملان علوم و کسانی که مهارت دارند جایز است!! و سپس می‌افزاید: علی اصغر وقتی ندای «هل من معین» را شنید؛ قنداق را پاره کرد و خود را بر زمین انداخت و گریست و ضجه زد! و باز هم تصریح می‌کند که این را با همان استنباط خود فهمیده نه آن که روایتی دیده باشد و مدّعی الهام غیبی نیز می شود! (اکسیرالعبادات فی اسرار الشهادات، شرکة المصطفی، ج2، ص753-760) 🔶صد افسوس که این قضایا پس از او به عنوان روایت در منابر نقل شده است. دیگر این‌که در نمونه‌ای ملا آقای دربندی پس از آن که اعتراف می‌کند عروسی قاسم در روز عاشوراء را هیچ نقل معتبری -ولو با تعریف گشاده خودش- نیافته؛ هفت قرینه ذوقی و ضعیف بر وقوع آن ذکر می‌کند. نخستین قرینه ای که ذکر می کند چنین است: 🔺«إنّ کمالیة المصائب و تمامیة محنة آل الله و اهل بیت رسول الله (ص) فوق التمامیة و الکمالیة قاضیة بوقوع هذه القضیة أیضاً» (اکسیر العبادات، ج2، ص387) یعنی چون مصیبت و رنج اهل بیت ع در نهایت کمال است؛ حتماً باید این قصّه هم رخ داده باشد! این اصل تأسیسی آقای دربندی نیز منجر به این می‌شود، هر مصیبت دروغی را به اهل بیت ع نسبت دهیم، یا هر مصیبت دروغی را که نقل شد، باور کنیم؛ زیرا کمال مصیبت اهل بیت ع اقتضا دارد هر حادثه غم باری که ما در ذهن و خیال ما آید، برای آنها رخ داده باشد! @Al_Rijal @MaarefHadith
امام صادق علیه السلام: هیچ کس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو می‌کند ای کاش امام حسین علیه السلام را زیارت کرده بودم آن هنگامی که می بیند که با زوار امام حسین علیه السلام چه می‌کنند، چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع می‌شوند. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ وَ هُوَ يَقُولُ مَا مِنْ أَحَدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ يَتَمَنَّى أَنَّهُ مِنْ زُوَّارِ الْحُسَيْنِ لِمَا يَرَى مِمَّا يُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَيْنِ ع مِنْ كَرَامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى. 📚📚كامل الزيارات، ص135. @MaarefHadith
ابراهيم بن أبى البِلاد می گويد به امام رضا عليه السّلام گفتم: ثواب خواندن نماز جعفر چيست؟ فرمود: اگر گناهان او به اندازه شن‏هاى انبوه و كف درياها باشد آمرزيده مى‏شود، گفتم آیا اين آمرزش فقط مخصوص ما (شيعيان) است؟ حضرت فرمود: پس مخصوص چه كسى است؟ فقط مخصوص شماست. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي الْبِلَادِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع أَيُّ شَيْ‏ءٍ لِمَنْ صَلَّى صَلَاةَ جَعْفَرٍ قَالَ لَوْ كَانَ عَلَيْهِ مِثْلُ رَمْلِ عَالِجٍ وَ زَبَدِ الْبَحْرِ ذُنُوباً لَغَفَرَهَا اللَّهُ لَهُ قُلْتُ هَذِهِ لَنَا قَالَ فَلِمَنْ هِيَ إِلَّا لَكُمْ خَاصَّة. 📝در روایات متعددی به فضیلت «نماز جعفر طیار» اشاره شده است. علاوه بر روایات متعدد، در بین علماء نیز این نماز جایگاه ویژه ای دارد. دفع بلاهای مختلف و جلب انواع خیرات، از جمله ثمرات خواندن این نماز است. ⏰ بهترین وقت این عبادت پُر فضیلت، پیش از ظهر جمعه است. @MaarefHadith
نظریه شهید مطهری درباره ادعای مهدویت مختار؛ توهّم یا واقعیت.pdf
348.5K
📝 نظریه شهید مطهری درباره ادعای مهدویت مختار؛ توهم یا واقعیت 👆👆👆👆👆👆 ✍️ سید محمد مرتضوی اندیشه مهدویت، در میان شیعه و اهل سنت مشترک است. در طول تاریخ اسلام، عده ای با ادعای مهدویت، جامعه اسلامی را تا مدتی مشغول ساخته و سبب انحرافاتی شده اند. شهید مطهری بر این باور است که مختار ثقفی درباره محمد بن حنفیه، ادعای مهدویت داشته و خود را نائب او معرفی کرده است. مقاله «نظریه شهید مطهری درباره ادعای مهدویت مختار؛ توهم یا واقعیت»👆 به نقد و برسی این ادعای شهید مطهری پرداخته است و در نتیجه این ادعای شهید مطهری را نادرست دانسته است. @MaarefHadith
محمد بن مسلم از امام باقرعلیه السلام روایت کرده: اگر مردم می‌دانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلت و ثواب دارد، به درستی که از شوق می مردند و نفس‌هایشان از روی حسرت بند می آمد. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي زِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السلام مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَيْهِ حَسَرَاتٍ. 📚كامل الزيارات، ص142. @MaarefHadith
Shab09Safar1397[05].mp3
8.11M
دوباره دلم راهی اربعین مولاست پیاده در این جاده قدم زدن چه زیباست
تمدن زایی شیعه .pdf
3.92M
📗 کتاب تمدن زایی شیعه 👆👆👆👆👆👆 ✍️ اصغر طاهر زاده 📝 سلسله مباحث «تمدن‌زایی شیعه»، حاصل پاسخ به سؤالاتی است که حدود سه‌سال متمادی و طی نُه جلسه‌ توسط عده‌ای از طلاب و دانشجویانی که مایل بودند در رابطه با موضوع تمدن اسلامی تحقیق کنند خدمت استاد طاهرزاده مطرح شده و پس از پیاده‌شدن جواب‌ها و تکمیل و تصحیح مطالب، منتشر گردید. 📖 عناوین جلسات شامل موارد ذیل است: جلسه اول، بشریت و نیاز به تمدن قدسی؛ جلسه دوم، شیعه و مسئولیت تمدن آینده‌ی جهان؛ جلسه سوم، اولین قدم، رویکرد به تمدن اسلامی؛ جلسه چهارم، قواعد دوران گذار؛ جلسه پنجم، تمدنی مبتنی بر فطرت؛ جلسه ششم، کمیت‌گرایی غربی و غفلت از کیفیت؛ جلسه هفتم، تمدن سکولار و ناکامی نهایی؛ جلسه هشتم، تفاوت نگاه فرهنگ مدرنیته و تفکر اسلامی به عالَم؛ جلسه نهم، بازگشت به ظرائف عالَم وجود. ناشر کتاب : لب المیزان، سال نشر: 1393. @MaarefHadith