✅فرصتی بسیار ویژه برای پژوهشگران
✅تخفیف ویژه در محصولات مرکز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی که دانش پژوهان گرامی می توانند با مراجعه به سایت www.noorshop.ir این محصولات را خریداری نمایند.
✅لیست تخفيف های ويژه در خريد محصولات نور بدین شرح است:
1️⃣خريد از فروشگاه اينترنتي نورشاپ تا ۷۰ درصد تخفيف!
2️⃣خريد اشتراک سامانه ابر نور (اجراي اينترنتي نرم افزارهايی نور) تا ۷۰ درصد تخفيف!
3️⃣با نصب و عضويت در سامانه كتابخوان همراه نور، ۱۰ هزار تومان اعتبار رايگان برای خريد كتاب دريافت كنيد!
4️⃣با خريد اعتبار از سامانه كتابخوان همراه نور، دو برابر اعتبار دريافت كنيد!
5️⃣با خريد بسته همراهان نور (مجموع ۹۵ نرم افزار در هارد يا نوتبوک) ۵۰ درصد تخفيف دريافت كنيد!
✅نرم افزارهای پیشنهادی و ضروری برای همه طلاب و پژوهشگران:
🌹جامع التفاسیر
🌹جامع الأحادیث
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
معرفی مجلات خارجی در حوزه مطالعات اسلامی و دینی
با حضور دکتر مجید نبوی
پنجشنبه ۲۷ آذر ساعت ۱۵ تا ۱۷
https://www.skyroom.online/ch/101159ma/pazhohesh.rafieh.n
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
كمترين حق مومن.mp3
1.19M
#شرح_حدیث
#کمترین_حق_مومن_بربرادر_مومن
🎧استاد مهدی غلامعلی
💠الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ و قد سُئلَ عن أدْنى حقِّ المؤمنِ على أخيهِ: أنْ لا يَسْتأثِرَ علَيهِ بما هُو أحْوَجُ إلَيهِ مِنهُ.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از #كمترين_حقّ_مؤمن بر برادرش ـ فرمود : آنچه را كه او بدان نيازمندتر است به خود اختصاص ندهد.
📗الخصال، ص۲۵.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فراخوان سیزدهمین جشنواره علامه حلی آغاز شد
طلاب حوزههای علمیه برادران و خواهران سراسر کشور از روز سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ (همزمان با روز پژوهش) تا پایان روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ فرصت دارند در این جشنواره شرکت نمایند.
توضیحات تکمیلی در خصوص شرایط و مراحل جشنواره را در سایت جشنواره علامه حلی(ره) مطالعه نمایید:
http://www.jhelli.ir/news/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87+%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C/416069/
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
بررسی فقهی بالا بردن صدا در حرم معصومان.pdf
565.4K
📗بررسی فقهی بالا بردن صدا در حرم معصومین (ع)
✍️رضا عندلیبی
#بالا_بردن_صدا_در_حرم_معصومان
حضور در حرم معصومان علیهم السلام دارای آدابی است که رعایت برخی از آنها واجب و برخی مستحب است؛ یکی از این آداب، رعایت ادب حضور و بالا نبردن صدا هنگام ذکر و دعا خواندن در این مکان های مقدس است. حال آیا رعایت این عمل واجب است و یا مستحب؟ به عبارت دیگر اگر کسی مرتکب این عمل شد، کار حرامی انجام داده و یا مرتکب عمل مکروه به معنای برخورداری از کمترین ثواب شده است؟ مقاله «بررسی فقهی بالا بردن صدا در حرم معصومین (ع)» با تاکید برآیات، روایات به بررسی این مساله پرداخته است.
📚 پژوهشنامه حج و زیارت، ش5، ب.ت1397
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
7.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حدیث_مدیا 🎥
💠الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: الغَضَبُ مِفتاحُ كُلِّ شَرٍّ .
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️امام صادق عليه السلام: خشم ، كليد همه بديهاست.
📗الكافي، ج۲، ص۳۰۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#حدیث_انتظار
#پاداش_منتظران
💠الامام الباقر علیهالسلام: وَاعْلَمُوا اَنَّ المُنتَظِرَ لِهذا الاَمْرِ لَهُ مِثْلُ اَجْرِ الصَّائِمِ القائِمِ.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️امام باقر علیهالسلام: آگاه باشید که #پاداش_منتظر این امر بسان پاداش روزه دار شب زندهدار است.
📗 الکافی، ج۲، ص ۲۲۲.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅فوائد آشنایی با طرق تحمل حدیث
🔰یکی از مباحث مورد توجه در بحث حدیث، آشنایی و بررسی شیوه های تحمل حدیث است. از مهمترين فوايد اين بحث میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
1⃣آشنايى با طرق معتبر و غير معتبر: از آنجا كه در ميان اقسام مختلف تحمل، برخى حالات معتبر و برخى فاقد اعتبارند در هنگام بررسى سند بايستى دقت شود كه حديث به طرق غير معتبرتحمل و نقل نگرديده باشد، مثلاً اگر كسى وجاده يا اجازه ى به معدوم را معتبر نداند نمى تواند روايتى را كه بدين طريق نقل شده است معتبر بداند.
2⃣در ترجيح بين روايات: برترى برخى از اين طرق بر طرق ديگر مى تواند در بحث تعادل و تراجيح كارآيى داشته باشد، مثلاً هرگاه روايتى كه به طريق سماع نقل شده با روايت ديگرى كه به طريق كتابت نقل شده است تعارض كند و مرجح ديگرى نيز در بين نباشد برترى سماع بر كتابت موجب ترجيح روايت اول مى گردد.
3⃣در تعيين طبقه ى راويان و تشخيص اتصال و انقطاع سند: برخى از واژه هاى تحمل همچون«سمعتُ فلاناً يقول»، «قرأتُ على فلانٍ»، «أخبرنى فلانٌ» صراحت و يا ظهور در ملاقات راوى بامروى عنه دارند؛ اما تعابيرى همچون «وجدتُ بخط فلانٍ»، «بلغنى عن فلانٍ»، «رُوى عن فلانٍ»چنين دلالتى ندارند و لذا در چنين مواردى نمى توان به استناد اين سند حكم به اتصال آن كرده و يا طبقه ى راوى و مروى عنه را دقيقاً مشخص كرد.
4⃣فايده ى ديگرى كه برخى محققان عامه بدان اشاره كرده اند اين است كه اگر شخصى حديث را از طريقى كه رتبه ى اعتبارش پايين تر است تحمل كرده اما به هنگام ادا از الفاظ طريق برتر استفاده كند - مثلاً براى حديثى كه از طريق اجازه تحمل كرده مطلقاً لفظ «حدّثنا» يا «اخبرنا» را به كار برد - مرتكب تدليس شده و لذا در زمره ى مدلّسان در حديث به شمار مى رود.
🌐http://hadith.net
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
Ashamelah.pdf
2.98M
نسخه جدید المكتبة الشاملة
دانلود رایگان از لینک زیر👇👇👇👇👇👇
https://shamela.ws/index.php/page/download-shamela
“المکتبة الشامله” نرم افزار و کتابخانه جامع همراه بر روی سیستم عامل های اندروید، آیفون و ویندوز می باشد. این نرم افزار مشهور بین پژوهشگران اسلامی است که با آن به راحتی هزاران کتاب را می توانند مطالعه، جستجو و استفاده کنند.
در فایل بارگذاری شده، چگونگی آموزش کار با این نرم افزار معرفی شده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
َقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیه السلام يَا عَمَّةِ أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة
🎤 حضرت آیت الله جوادی آملی
«زينب كبري (سلام الله عليها) كسي است كه طبق بيان امام سجاد (سلام الله عليه) ظاهراً به مقام شامخ ولايت بار يافته است، براي اينكه كسي كه بدون تعليم عالم بشود معلمش بلا واسطه خداست؛ كسي كه بدون تفهيم اهل فهم باشد معلمش و مفَهِمش ذات اقدس الهي است كه وجود مبارك امام سجاد به زينب كبري (سلام الله عليهما) فرمود: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَيرُ معلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ».
آن كه در مكتب بشرهاي عادي درس و فهم نياموخت مع ذلك اهل فهم و علم شد چنين كسي ميشود ولي الله؛ آن سخنرانياش آن حماسههايش آن صبر و بردبارياش آن قافله سالارياش نشانه عظمت اين بيبي (سلام الله عليها) است.»
◀️ خطبه نمازجمعه، 1378.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#نکته_سندی #حیلوله_در_اسناد #تحویل_در_سند #حاء_حیلوله 💠 گاهی روایتی به چند طریق به دست مؤلّف کتاب م
✳️حيلوله يا تحويل در اسناد
حيلوله در لغت به معناي فاصله و حاجز شدن و تحويل به معناي انتقال است.
در اصطلاح، تحويل در سند يعني انتقال از سندي به سند ديگر و اين در صورتي است كه راوي بخواهد متن حديثي را كه با دو يا چند سند نقل شده است يكجا روايت كند.
براي اين كار محدّثان اهل سنّت هنگام انتقال از سندي به سند ديگر غالباً از رمز «ح» استفاده مي كنند.
🔰نمونه اي از تحويل
حدثنا عبيداللّه بن معاذ العنبري حدّثنا أبي ح و حدثنا محمد بن المثني حدثنا عبدالرحمن بن مهدي قالا حدثنا شعبة عن خبيب بن عبدالرحمن عن حفص بن عاصم عن ابي هريرة قال: قال رسول اللّه (ص).... (صحيح مسلم، ج۱، ص ۱۰، ح ۵، باب النهي عن الحديث بكل ما سمع)
در كتب روايي شيعه در موارد اندكي از رمز «ح» جهت تحويل استفاده شده است. مواردی از این قبیل در کتاب بحارالانوار قابل مشاهده است.
🌐http://hadith.net
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
به عنوان نمونه مرحوم کلینی در جلد 5، صفحه 426 حدیثی را نقل کرده که سند آن حیلوله است.
سند شامل شش طریق به شرح زیر است:
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الْمُثَنَّى عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ وَ دَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ أُدَيْمٍ بَيَّاعِ الْهَرَوِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَال ....
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
تحلیل سند این چنین است:
1. عدة من أصحابنا عن سهل بن زياد عن أحمد بن محمد بن أبي نصر عن المثنى عن زرارة بن أعين عن أبي عبد الله ع أنه قال
2. محمد بن يحيى عن أحمد بن محمد عن أحمد بن محمد بن أبي نصر عن داود بن سرحان عن أبي عبد الله ع أنه قال
3. عدة من أصحابنا عن سهل بن زياد عن أحمد بن محمد بن أبي نصر عن عبد الله بن بكير عن أديم بياع الهروي عن أبي عبد الله ع أنه قال
4. محمد بن يحيى عن أحمد بن محمد عن أحمد بن محمد بن أبي نصر عن المثنى عن زرارة بن أعين عن أبي عبد الله ع أنه قال
5. عدة من أصحابنا عن سهل بن زياد عن أحمد بن محمد بن أبي نصر عن داود بن سرحان عن أبي عبد الله ع أنه قال
6. محمد بن يحيى عن أحمد بن محمد عن أحمد بن محمد بن أبي نصر عن عبد الله بن بكير عن أديم بياع الهروي عن أبي عبد الله ع أنه قال
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith