💠فاطمةُ الزَّهراءُ عليها السلام: مَن أصعَدَ إلى اللّهِ خالصَ عبادَتِهِ أهبَطَ اللّهُ عزّ و جلّ له أفضَلَ مَصلَحَتِهِ.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
✴️فاطمه زهرا عليها السلام : هر كه عبادت خالصانه خود را به درگاه خدا فرا برد ، خداوند عزّ و جلّ بهترين كارى را كه به صلاح اوست برايش فرو فرستد.
#ولادت_حضرتزهرا_سلاماللهعلیها مبارک باد
📗تبیهالخواطر، ص۱۰۸.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب 📖
#ایمان_ابوطالب (1)
در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام کتاب های مختلفی منتشر شده است، مرحوم سید شمس الدین، فخار بن معد موسوی از علمای قرن ششم هجری نیز کتابی با عنوان «الحجة علی الذاهب الی تکفیر ابی طالب» نگاشته است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
ایشان در خاتمه کتاب می گوید: آنچه آورده ام، قطرهای از دریا بوده و درخواست اجر و ثواب از خداوند تا همه اعمالش را لوجه الله قرار دهد.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
عناوین تشکیل دهنده فصول این کتاب موارد زیر است:
فصل اول: در معنای ایمان و اثبات ایمان ابو طالب از راههای مختلف.
فصل دوم: ادله قائلین به کفر ابو طالب از جمله آیه «انک لا تهدی من احببت» و جواب از آنها.
فصل سوم: اثبات محبت پیامبر نسبت به ابو طالب که با توجه به حرمت دوستی کفار ایمان ابو طالب را اثبات میکند.
فصل چهارم: کلمات و اشعار ابو طالب که دلالت بر ایمان او میکند.
فصل پنجم: جریان مفقود شدن پیامبر و علی علیهما السلام و امر ابو طالب به فرزندش جعفر بر نماز با آنان.
فصل ششم: وفات ابو طالب و امر پیامبر به غسل و دفن او.
فصل هفتم: مهربانیهای ابو طالب نسبت به پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و اشعار دال بر اسلام او.
فصل هشتم: قصیده معروفی از ابو طالب و چند واقعه تاریخی که ایمان ابو طالب را اثبات میکند.
فصل نهم: وصیتهای ابوطالب به اطرافیان برای حمایت از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و انگیزههای سیاسی ایجاد تردید در ایمان ابو طالب.
فصل دهم: دلیل کتمان اسلام ابوطالب از سوی خودش و تشبیه ابوطالب به اصحاب کهف و مؤمن آل فرعون که ایمانشان را مخفی میکردند
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
الحجة علی الذاهب الی تکفیر ابی طالب.pdf
6.54M
📗 کتاب: الحجة علی الذاهب الی تکفیر ابی طالب
✍️ نویسنده: مرحوم سید شمس الدین، فخار بن معد موسوی از علمای قرن ششم هجری
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
r43517a2075.mp3
2.31M
⏪ كاربرد دانش رجال در مطالعات اسلامي
🎧محمدکاظم رحمانستایش
#رجال #دانش_رجال #ضرورت_دانش_رجال #کاربرد_دانش_رجال
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
❗️روایت مساوق با حکایت نیست
👤آیةالله مددی دامظله
⬅️الآن «روایت» مساوق شده با «حکایت» و این درست نیست! در گذشته اینگونه نبود بلکه روایت یک نوع اجتهاد بود، چرا که وقتی [راوی] بیان روایت می کرد در کلمه کلمه آن دقت می کردند؛ مثلاً اگر تنها شنیده بود می گفت: «حدثنی» اگر با دیگران شنیده بود می گفت: «حدثنا» که با «اخبرنا» و «انبأنا» تفاوت می کرد. در آخر هم می گفت: «اجزت لک ان تروی عنی». بنابراین صرف حکایت نبود بلکه یک مجموعه حدیث شناسی کامل بود.
در «أمَّا الحَوادِثُ الواقِعَةُ فَارجِعوا فيها إلى رُواةِ حَديثِنا»، روات به معنای مجتهد است نه حاکی؛ این نیست که #هرکسی_عربی_بلد_باشد بتواند روایت بخواند، بعد بگوید امام زمان عج من را ولی امر قرار داد! مقصود این نیست بلکه یعنی فقهائنا. درآن زمان هم با وجود اینکه ارتباط با امام ممکن بود نحوی از اجتهاد و حدیث شناسی بوده، لذا در اصطلاح آنها روایت با اجتهاد همراه بوده است.
درس خارج فقه؛ ۹۶/۶/۱۵
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
#صلوات_در_روز_جمعه
عن رسولالله صلىاللهعليهوآله: أكثِروا مِنَ الصَّلاةِ عَلَيَّ في يَومِ الجُمُعَة ِولَيلَةِ الجُمُعَةِ؛ فَمَن فَعَلَ ذلِكَ كُنتُ لَهُ شَهيدا وشافِعا يَومَ القِيامَةِ.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: در #روز_وشب_جمعه، فراوان بر من درود بفرستيد، كه هر كس چنين كند، در روز قيامت، گواه و شفيع او مى شوم.
📗کنزالعمال، ج۱، ص۴۸۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#ایمان_ابوطالب (2)
✅ ابن ابیالحدید معتزلی، در ضمن شرح فداکارىهاى حضرت ابوطالب، مىگوید: «یک نفر از علماى شیعه درباره ایمان ابوطالب کتابى نوشت و نزد من آورد که من تقریضى بر آن بنویسم. من به جاى تقریض این اشعار را که شماره آنها به هفت بیت مىرسد، در پشت کتابش نوشتم، که مضمون بخشى از آنها چنین است: « هرگاه ابوطالب و فرزندش على(ع) نبودند، هرگز اسلام قد راست نمىکرد؛ پدر در مکه از آن حمایت کرد و فرزند در یثرب (مدینه)، جانش را نثار کرد.»(1)
✅ همچنین ایشان در باره علت کتمان ایمان ابوطالب می نویسد: «ابوطالب، بدین جهت ایمانش را در میان دشمنان اسلام اظهار نکرد، تا آمادگى دفاعى بیشترى در یارى از رسول خدا داشته باشد، و اگر خود را مسلمان نشان مىداد، همانند سایر صحابه، نمىتوانست در برابر خیانتهاى قریش کارى از پیش ببرد...» (2)
📚 پی نوشت ها:
1. شرح نهج البلاغه، ج 14، ص84.
2. همان، ج14، ص81.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
13980129178757-F.pdf
155K
#مقاله_بخوانیم
📝ناقدان حدیث شیعه در اردن؛ کتابشناسی جدیدترین کتب اهل سنت اردن درباره حدیث شیعه
✍مهدی غلامعلی
🔰از دیرباز برخی نویسندگان اهل سنت بامطالعه متون روایی شیعه به نقد روایات شیعی پرداخته اند. در سال های اخیر حجم نگارش های این چنینی نسبت به قبل افزایش یافته است. در #مقاله (ناقدان حدیث شیعه در اردن؛ کتابشناسی جدیدترین کتب اهل سنت اردن درباره حدیث شیعه) با سه اثر جدید از کتاب های منتشرشده در اردن آشنا می شویم که هر یک از زاویه ای به احادیث امامیه توجه کرده اند. کتاب های «کافی السنه من کافی الشیعه» و «صریح الإمامه» هر دو اثر محمد الصالح الضاوی است. نویسنده در کتاب اول مجموعه احادیث نبوی در اصول کافی را ارزیابی می کند و در کتاب دوم احادیث مربوط به اثبات امامت را نقد کرده است. کتاب «دراسات فی طرق الحدیث عن الائمه» اثر سودد الالوسی به ارزیابی طرق روایات اهل بیت پرداخته و گمان کرده که بسیاری از راویان اهل بیت انسان های فاسد و غیرقابل اعتماد هستند. هر سه کتاب از پژوهش ضعیف نویسندگان، بیگانه بودن ایشان با شیوه های ارزیابی شیعه و عدم تتبع کافی حکایت دارد. مولفان بیشتر به منابع اینترنتی یا واسطه اعتماد کرده و به نظرمی رسد این آثار تنها قابل استفاده برای جوانان عامه ای است که امکان مطالعه منابع شیعی را ندارند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
مجله؛ حدیث حوزه، شماره دوم(پیاپی۱۷)، سال ۱۳۹۷.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔴 دوره تخصصی #مهارتهای_پژوهش_موفق از مسأله یابی تا انتشار برگزار می شود
🌐 در 10 دوره آموزشی مجزا
👈با حضور 15 تن از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
💻 برگزاری به صورت مجازی آنلاین
📆 زمان دوره: از 23 بهمن لغایت 18 اسفند
🔖با اعطای گواهینامه معتبر دانشگاهی
🔘مخاطبان دوره: اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری، طلاب سطح دو، سه و چهار و دبیران نشریات علمی
❇️ برگزارکنندگان و حامیان: دانشگاه ارومیه، مرکز پژوهشیار، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه کوثر، حوزه علمیه خواهران، جامعة المصطفی، انجمن علمی دانشگاه فردوسی، قم و دانشگاه معارف اسلامی، دانشگاه معارف قرآن و عترت، دانشکده علوم قرآنی مشهد، خوی و آمل، مرکزتخصصی آخوند خراسانی، انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و ...
📌لینک ثبت نام و اطلاعات بیشتر:
https://survey.porsline.ir/s/AKSicNu/
🆔 شناسه پشتیبانی: @pajoohesh_20
✅ سر ولایت و جریان ظهور ولایت با زهرا سلام الله علیها
#مقام_حضرت_زهرا
🎙 آیت الله فرحانی
ائمه علیهم السلام سه مقام دارند:
♻️ ۱. مقام نورانیت و وحدت
در بعضی از روایات داریم که «اَوّلُ مَا خَلَقَ اللهُ» یعنی اولین چیزی که خدا خلق کرد نور نبی اکرم ص است.
در این مقام نورانیت، معصومین(ع) وحدت دارند.
♻️ ۲. مقام امامت و کثرت
در این مقام اطاعت از هر امام حتی بر امام بعدی واجب است.
♻️ ۳. مقام ظهور ولایت
در این مقام هر چه جلوتر می رویم، این ظهور و تجلی معصومین (ع) بیشتر می شود، امام اول پنهان تر از امام بعدی می باشد و بر این اساس امام دوازدهم ظاهرترین ایشان می باشد.
🔆لذا ائمه(ع) در یک مقام جمع و وحدت دارند . در یک مقام کثرت دارند و به این اعتبار است که امام بعدی تابع قبلی است.
👈🏻اما به اعتبار سوم، ظهور امام بعدی از قبلی بیشتر است.
بنابر این اعتبار امام زمان(عج) أفضل ائمه ماست، چون ظهور ائمه(ع) در اوست و به اذن الله ایشان ظاهر می شود و کمالاتشان عالم گیر خواهد شد.
✅مقام حضرت زهرا صدیقه کبری(سلام الله علیها) در این سلسله
در این مقام سوم (یعنی ظهور کمالات ولایت) علم اهل بیت (ع) با زهرا (س) است.
چون مصحف، متعلق به زهرای اطهر است و لذا ظهور علم ائمه (ع) با فاطمه (س) است.
سِر ولایت و جریان ظهور ولایت با زهرا (س) است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
با تشکر از آقای نواب بهرامی دشتکی
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#ایمان_ابوطالب (3)
#معرفی_کتاب
گروهى از بزرگان شیعه پیرامون «ایمان ابوطالب» به تفصیل سخن گفته اند؛ مثل مجلسى در «بحار الانوار» جلد 9، صفحه 14-33؛ ابوالحسن شریف فتونى در کتاب با ارزش «ضیاء العالمین»، و این کتاب بهترین کتابى است که در این موضوع نگارش یافته است؛ چنان که کتاب سیّد برزنجى، و تلخیص آن که توسط احمد زینى دحلان نگاشته شده، بهترین کتابى است که از طرف بزرگان اهل سنّت در این موضوع نگارش یافته است.
⬅️ پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به آدرس: https://makarem.ir
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#ملاصالح_مازندرانی
#حجت_بر_طالبان_علوم_دینی
🔰مرحوم محدث نوری در خاتمه مستدرکالوسائل بنقل از ملاصالح مازندرانی مینویسد: من حجّت بر طالبان علم هستم، زیرا کسی از من فقیرتر نبود و گاه اوقاتی بر من میگذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم.
▪ذهن و حافظه ام از همگان بدتر بود، به صورتی که گاهی راه خانه ام را گم می کردم و نام فرزندانم را فراموش می کردم. سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا پرداختم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود.!!!
📗خاتمه مستدرکالوسائل، ج۲، ص۱۹۷.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith