#نکته_قرآنی
تفاوت بین «سابقوا» و «سارعوا»
✍ حبیب الله بابایی
خدای متعال در آیهی 133 از سوره آل عمران کلمه «سارعوا» را بکار برده و فرموده «سارعوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها السماوات و الارض اعدت للمتقین»، و در آیهی 21 از سوره حدید کلمه «سابقوا» را استفاده کرده و فرموده است: »سابقوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها کعرض السماء و الارض». واژه «المسارعه» جدیت در تسریع حرکت است (چه رقیبی در کار باشد و چه نباشد)، لیکن در «المسابقه» نوعی مغالبه و غلبه بر دیگری وجود دارد (حتما باید رقیبی در جامعه باشد). مسابقه بدون رقیب و بدون دیگری معنا ندارد.
به رغم تفاوت بین مسارعه و مسابقه، در هر دو نوعی از «مشارکت دیگران» وجود دارد. یعنی مسارعه و مسابقه هر دو در جامعه و در زندگی جمعی ممکن میشود. مشارکت دیگران در «المسارعه»، برای گرفتن انگیزه و بلکه انرژی از دیگران برای سرعت گرفتنِ خود است. در این فرایند سرعت دیگران در امر خیر به سرعت من در امر خیر میافزاید. ولی مشارکت دیگران در «المسابقه» برای پیشیگرفتن خود از دیگران است (سبقت دیگران از من در امر خیر، به سرعت بیشتر و در نتیجه سبقت از دیگران میانجامد).
حال نکته تمدنی اینکه «مسارعه» و سپس «مسابقه» در نیکیها به مثابه دو روش مهم قرآنی در بزرگشدگیِ نیکیها از امر خُرد به سمت امر کلان (گلوله برفیهای نیکی)، و تسرّی نیکی از ساحتهای کوچک (مثلا خانواده) به ساحتهای بزرگ در مقیاس جهانی است.
@Habibollah_Babai
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#اهمیت_علم_حدیث
محدث نوری در «الفائدة الثانية عشر» می گوید:
✴️اعلم أنّ علم الحديث علم شريف، بل هو أشرف العلوم، فإنّ غايته الفوز بالسعادة الأبدية، و التحلّي بالسنن النبوية، و الآداب العلوية، و به يدرك الفوز بالمعارف الحقّة ما لا يدرك من غيره، و منه يتبيّن الحلال و الحرام، و الفرائض و السنن، و طرق تهذيب النفس و صفائها.
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، الخاتمةج9، ص: 329
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
💠عن رسول الله صلیاللهعلیهوآله: لَو يَعلَمُ العِبادُ ما في رَمَضانَ لَتَمَنَّت أن يَكونَ رَمَضانُ سَنَةً.
🔸پیامبر اکرم (ص) اگر بندگان مى دانستند كه در #رمضان چه [بركاتى] هست، آرزو مى كردند كه رمضان، يك سال باشد.
📗فضائل الأشهرالثلاثة ص١٤٠ح١٥١.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
کنیه، در فرهنگ عرب برای احترامگذاشتن به افراد به کار میرود. «اباعبدالله»، کنیه امام حسین و امام صادق علیهما السلام است. در روایات از امامان شیعه با کنیههای آنان یاد شده است. در کتابهای روایی آنگاه که واژه «اباعبدالله» بدون ذکر نام اصلی به کار میرود، مراد امام صادق علیه السلام است.
به عنوان مثال «الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ خَلَّادِ بْنِ الصَّفَّارِ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع هَلْ وُلِدَ الْقَائِمُ ع فَقَالَ لَا وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي».
در این روایت از امام صادق علیه السلام سوال شده است که آیا مهدی (عج) متولّد شده است؟ فرمود: نه، اگر او را درک می کردم روزهایِ عمرم رادر خدمت او می بودم.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
‼️ برخی از خبرگزاری ها (📖) چنین ترجمه کرده اند: از امام حسین(ع) سؤال شد: آیا مهدی(ع) متولّد شده است؟...
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
مقاله درنگی در ذکر «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکتَهُ یصَلُّونَ عَلَى النَّبِی ...» در تعقیب نمازها و کلیاتی در باب تعقیبات نماز.pdf
929.6K
#مقاله_بخوانیم
📋درنگی در ذکر (إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ...) در تعقیب نمازها و کلیاتی در باب تعقیب نماز
✍جمالالدین حیدری فطرت
🔰تعقیبات نماز، دعاها و ذکرهایی است که در بدرقه نمازهای یَومیه ادا میشود.
یکی از این تعقیبات که در حال حاضر، مورد اهتمام مؤمنان نمازگزار است، سه مرتبه صلوات پس از قرائت آیه «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِی...» است.
این پژوهش به منظور بررسی مستندات و چگونگی ادای صحیح آن از منظر معصومان علیهمالسلام به انجام رسیده است. از این رو، پس از تبیین جایگاه تعقیبات نماز در منظومه معارفی اهل بیت علیهمالسلام، سیر تعقیباتنگاری و اثبات توقیفی بودن ادعیه مأثور، بحث از مستندات روایی آن پیش کشیده شده است. دو روایت با دو سند متفاوت از امام صادق و امام کاظم علیهما السلام بر استحباب مؤکد آن دلالت دارد ولی آن را مخصوص تعقیب نماز صبح و نماز مغرب دانسته است.
قرائت این آیه توسط نمازگزار و یک مرتبه صلوات، مورد تأکید امامان معصوم است.
ذکر این تعقیب پیش از برهم خوردن حالت نماز نیز از دیگر تأکیدات در دو روایت مورد اشاره است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
این مقاله در مجله «نگاه» (مدرسه علمیه شهیدین) در سال 1399 منتشر شده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
❗️برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر
آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
◀️شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای #مذاکره_علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که #مذاکره_علم_افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
🆔@taqriraat
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊 حیدر حیدر اول و آخر حیدر
🏴عرض تعزیت و تسلیت به مناسبت ایام شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام🏴
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#التماس_دعا
قال الصادق علیه السلام:
إنّ دُعاءَ المُؤمِنِ لِأَخیهِ بِظَهْر الغَیبِ مُستَجابٌ وَ یدِرُّ الرِّزقَ وَ یدفَعُ المَكروهَ.
دعای مؤمن در حق برادر دینی غایب خود هم مستجاب میشود و هم باعث زیاد شدن روزی و دفع ناگواریها خواهد بود.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#صلوات_بر_امیرالمومنین_علیهالسلام
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طالِبٍ أَخِي نَبِيِّكَ وَوَلِيِّهِ وَصَفِيِّهِ وَوَزِيرِهِ، وَمُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ، وَمَوْضِعِ سِرِّهِ، وَبابِ حِكْمَتِهِ، وَالنَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ، وَالدَّاعِي إِلَىٰ شَرِيعَتِهِ، وَخَلِيفَتِهِ فِي أُمَّتِهِ، وَمُفَرِّجِ الْكَُرَْبِ عَنْ وَجْهِهِ، قاصِمِ الْكَفَرَةِ، وَمُرْغِمِ الْفَجَرَةِ، الَّذِي جَعَلْتَهُ مِنْ نَبِيِّكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَىٰ . اللّٰهُمَّ وَالِ مَنْ والاهُ، وَعادِ مَنْ عاداهُ، وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ، وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ، وَالْعَنْ مَنْ نَصَبَ لَهُ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ، وَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْصِياءِ أَنْبِيائِكَ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ عظمت لیله القدر
🎤آیت الله جوادی آملی
شب قدر قلب ماه مبارك رمضان است، ماه مبارك رمضان براي امت اسلامي معجزهاي قويتر از معجزه سليمان پيامبر است، زيرا اعجاز آن حضرت در مسلط بودن بر باد بود راه يك ماهه را در بامداد يا در شامگاه طي ميكرد، ولي اعجاز قرآن كريم در اين است كه سالك صالح در يك شامگاه در ليلة القدر راه هزار ماهه را طي ميكند ﴿لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ با اين تفاوت كه او مسير مكان را ميپيمود و قرآنيان ميتوانند مسير مكانت را طي كنند. همراهان سليمان نبي در يك بامداد راه ظاهري يك ماهه را طي ميكردند ولي پيروان قرآن و عترت مكانت و راه معنوي هزار ماهه را يك شبه طي ميكنند، اگر گفته شد كه اين طفل يك شبه ره صد ساله ميرود، يا كه اين طفل يك شبه ره صد ساله ميرود آن را ميشود در شب قدر تجربه كرد.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
امام صادق علیه السلام
فمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ
هر کس به شناخت حقیقی فاطمه علیها السلام دست یابد، بی گمان شب قدر را درک کرده است .
📚 تفسير فرات الكوفي، ص: 581
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
⚡️ تصميمها، قرارها و عهدهای بزرگ مختص به شب قدر است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🎤 استاد میرباقری
✅ شب قدر شبي است که بايد بين ما و امام زمان يک تلاقياي شود. إنشاءالله حضرت رضايتي از ما پيدا کنند و در را به روي ما باز کنند. اگر اين در به روي ما باز شد، برکاتش آرامآرام در طول زندگي ما معلوم ميشود. استادي داشتيم که ميگفت انسانِ کبابخورده دهانش بو ميدهد. اگر بابي از انسان به روي ما باز شد آرامآرام شيرينياي در زندگياش پيدا ميشود. امام عليهالسلام منتظر #دستگيري ماست. شب قدر شب دستگيري است، همه چيز آماده است.
❗️امام مراقباند، هميشه حواسشان به ما هست. به امام هادي(ع) گفتند ما چگونه به شما برسيم؟ فرمودند شما دهانتان را باز کنيد ما هستيم و آمادهايم، بيشتر از اين نياز نيست. ما هميشه در محضر امام هستيم، امام هم مراقب و مواظب ماست. امام صادق(ع) فرمودند شيعيان ما هر کجا از عالم باشند زير نظر ما هستند، ما متوجهشان هستيم.
▶️ کافي است انسان امشب حرکتي کند و قراري با امام زمان(عج) بگذارد. آثارش در زندگي انسان معلوم ميشود.
✅ تصميمها، قرارها و عهدهاي بزرگ مختص به شب قدر است. إنشاءالله بايد انسان اهل #سرعت_و_سبقت باشد، فرصت را مغتنم بشمارید.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
#تفسیر_اثری
📕تفسیر صوافی الصافی
عنوان کتابی ۴ جلدی به زبان عربی در تفسیر قرآن است که به قلم «شیخ یعقوب بختیاری حویزی» در ۱۱۴۰ق به پایان رسیده است.
کتاب در بردارنده احادیثی از اهل البیت ع در تفسیر آیات است و از منابع مهم تفسیر ماثور شیعی شناخته می شود.
🔹این کتاب، نوعی تفسیر ترتیبی قرآن است که از ابتدای قرآن شروع میشود و تا انتهای آن ادامه می یابد اما از آنجا که به روش روایی (ماثور) نوشته شده است، تنها آیاتی را ذکر و تفسیر کرده که در رابطه با آن حدیثی رسیده است.
🔹از آنجا که این کتاب تحریر و بازنویسی تفسیر الصافی و الاصفی اثر فیض کاشانی (و احتمالا سایر آثار وی) است لذا صوافی الصافی نام نهاده شد. البته روش مولف در نقل احادیث کمی با فیض کاشانی متفاوت است و سعی کرده است تا جایی که ممکن است از ذکر مطالب کلامی عرفانی و ادبی در متن پرهیز نماید و ذیل هر آیه، احادیث بیان شان نزول، احادیثی که به نظر می رسد تفسیر و ترجمانی برآیه اند( هرچند به انگیزه تفسیر آیه از امام معصوم صادر نشده باشد) و احادیث بیانگر تاویل و مصداق یا تطبیق و فضائل اهل البیت را با ذکر منبع و بدون ذکر سند ذکر کرده و نکات ادبی و لغوی خود را در حاشیه یا لابه لای سطور بیاورد.
🔹در سال ۱۳۹۳ ش درقم، توسط مجمع الذخائر الاسلامیه در چهار جلد و تعداد محدود به چاپ رسیده است.
—————————-
✍️حجت الاسلام رضا حیدری
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith