کرسی علمی ترویجی
« بیماری های واگیردار و حدیث *لاعدوی*»
انجمن حدیث حوزه با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث و دبیرخانه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات برگزار می کند
ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمود کریمیان
ناقد: دکتر غلامرضا نورمحمدی
دبیر علمی: حجتالاسلام و المسلمین علی اکبر خدامیان
🗓 دوشنبه، 28 تیر ماه
⏰ ساعت: 18
لینک نشست: https://VC1.qhu.ac.ir/p-neshast/
پخش ازشبکه اینترنتی ►pasokh.tv
► aparat.com/pasokhtv/live
► instagram.com/pasokhtv
گواهی حضور برای شرکت کنندگان محترم ارائه می گردد.
دو راهکار روایی برای به موقع بیدار شدن از خواب
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
1. امام صادق علیه السلام از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل میکند:
«مَنْ أَرَادَ شَیْئاً مِنْ قِیَامِ اللَّیْلِ وَ أَخَذَ مَضْجَعَهُ فَلْیَقُلْ»
یعنی هر کس که بخواهد شب برای عبادت برخیزد؛ چون در بستر خود خوابید بگوید:
بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَا تُؤْمِنِّی مَکْرَکَ وَ لَا تُنْسِنِی ذِکْرَکَ وَ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْغَافِلِینَ أَقُومُ سَاعَةَ کَذَا وَ کَذَا (به جای کذا ساعت را بگوید)
امام می فرماید: محققاً خدای متعال برای او فرشتهاى میگمارد که او را همان ساعت بیدار کند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
2. همچنین امام صادق علیه السلام در این زمینه میفرماید:
«مَا مِنْ أَحَدٍ یَقْرَأُ آخِرَ الْکَهْفِ عِنْدَ النَّوْمِ إِلَّا تَیَقَّظَ فِی السَّاعَةِ الَّتِی یُرِید»
یعنی هیچ کس نیست که (آیه) آخر سوره کهف را هنگام خوابیدن بخواند، مگر اینکه در هر ساعتى که بخواهد از خواب بیدار شود.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📚 الکافی، (ط-اسلامیه) ، ج 2، ص 540.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
#روز_عرفه
عن الامام الصادق علیهالسلام: تخَيَّرْ لِنَفْسِكَ مِنَ اَلدُّعَاءِ مَا أَحْبَبْتَ وَ اِجْتَهِدْ فَإِنَّهُ (يَومَ عَرَفَة) يَوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَةٍ.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
امام صادق علیهالسلام: هر چه مى خواهى براى خود دعا بخوان و (در دعا كردن) بكوش كه آن روز (روز عرفه) روز دعا و درخواست است.
📗الکافي ج۴ص۴۶۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
#دعای_عرفه
#بخش_پایانی_دعای_عرفه
#دعای_ماثور
#نقد_مقاله
❓یکی از سوالات مهم پیرامون دعای عرفه صحت انتساب یا عدم انتساب بخش پایانی این دعا نسبت به امام حسین علیه السلام است.
بخش پایانی دعای عرفه از جمله «إِلَهِی أَنَا الْفَقِیرُ فِی غِنَایَ» تا جمله «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَحْدَهُ» مورد بحث و گفتگو زیادی قرارگرفته است. برخی این بخش را از دعای عرفه امام حسین علیه السلام میدانند، ولی بعضی انتساب این فقرات از دعا به امام حسین علیه السلام را انکار می کنند.
👈این بخش، نخستین بار در إقبال مرحوم سیّد بن طاوس قدس سره آمده است و در کتابهای دیگر این دعا نیامده است. در مصباح کفعمی دعای عرفه مذیّل به این ذیل نیست و حتی در مصباح الزائر که کتاب دیگر سیّد بن طاوس در موضوع دعاست، دعای عرفه بدون این ذیل آمده است. جالب است که حتی برخی چون مرحوم علامه مجلسی مدّعی هستند که در برخی از نسخ قدیمی إقبال هم این بخش پایانی نیامده است.
📒در مجله #میقات_حج شماره ۵۱ مقاله ای با عنوان «#پژوهشی_درباره_ذیل_دعای_عرفه» به قلم فاضل ارجمند جناب آقای حسن ترابی به چاپ رسیده که به نقد بخش پایانی دعای عرفه پرداخته و انتساب این بخش را به امام حسین علیه السلام انکار می کند.
📋متن این مقاله در آدرس زیر قابل مشاهده است:
🌐http://miqat.hajj.ir/article_37789.html
مقاله فوق الذکر از سوی برخی نویسندگان (فاضل ارجمند جناب آقای مهدی حسینیان)مورد نقد قرار گرفته است، از اینروی در نوشته ای با عنوان 《دفاع از بخش پایانی دعای عرفه امام حسین علیه السلام》به دفاع از فقرات پایانی دعای عرفه پرداخته و مقاله مذکور را مورد نقد قرار داده است.
✍متن این نوشته در آدرس زیر قابل مشاهده است:
🌐http://www.ebnearabi.com/amp/2603
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
💠امير المؤمنين عليه السلام در خطبه روز عيد قربان فرمود:
🔹إنَّ هَذَا يَوْمٌ حُرْمَتُهُ عَظِيمَةٌ وَ بَرَكَتُهُ مَأْمُولَةٌ وَ اَلْمَغْفِرَةُ فِيهِ مَرْجُوَّةٌ فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اَللَّهِ تَعَالَى وَ اِسْتَغْفِرُوهُ وَ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ اَلتَّوّٰابُ اَلرَّحِيمُ
🔸حرمت امروز زياد و آرزوى بهره ورى از بركات آن بجا و اميد مغفرت الهى در آن پسنديده است. پس ذكر خداى بزرگ را زياد گوييد و استغفار كنيد و توبه نماييد كه او توبه پذير و مهربان است.
📗من لا یحضره الفقیه ج1 ص518
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
مقاله. واکاوی دلالت حدیث غدیر (1).pdf
11.13M
#مقاله_بخوانیم
واکاوی دلالت حدیث غدیر بر امامت امام علی(ع) از دیدگاه علامه میرحامدحسین در کتاب عبقات الانوار
✍علی حسن بیگی ، علیرضا طبیبی ، محمد تیموری
مسئله جانشینی پیامبر اسلام(ص) از مهمترین مسائل در بین مسلمانان از صدر اسلام تاکنون بوده است. شیعه قائل به منصوص بودن نصب امام علی(ع) از سوی خدا و رسول(ص) است. یکی از دلائل متقن شیعه جهت اثبات امامت و خلافت امیرالمومنین(ع)، حدیث متواتر غدیر است، اما اهل سنت حدیث مزبور را در حد محبوبیت و نصرت و مفاهیمی غیر از امامت تنزل داده اند. علامه میرحامدحسین، که از عالمان شیعی است، مفاد حدیث غدیر را در کتاب «عبقات الانوار فی امامه الائمه الاطهار» تبیین کرده و دلائل متعددی برای اثبات دیدگاه شیعه اقامه کرده است. این پژوهش بر آن است تا با رویکرد توصیفی- تطبیقی- تحلیلی، دلائل علامه را بازشناسی کرده و شیوه استخراج این ادله را واکاوی کند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
نشریه امامت پژوهی، پیاپی ۱۹ (بهار و تابستان ۱۳۹۵)
@MaarefHadith
#حدیث_انتظار
✅عَنْ اَبى جَعْفَر عليه السلام قالَ: ما ضَرَّ مَنْ ماتَ مُنْتَظِرا لامْرِنا اَلاّيَمُوتَ فى وَسَطِ فُسْطاطِ الْمَهْدِىِّ وَعَسْكَرِهِ.
❇️امام باقر عليه السلام: كسى كه در حال انتظار امام زمان عليه السلام مرده باشد، زيـان نـكرده كه در ميان خيمه يا لشگر حضرت نمرده است. (يعنى هر جا بميرد، پاداش شهيد را دارد.
📗منتخب الأثر، ص 498
@MaarefHadith
1574510798-9769-24-9.pdf
372.9K
#مقاله_بخوانیم
📝روش هاي نقد و ارزيابي شبهات واقعه غدير در کتاب الغدير
✍زهرا حاجی عسگری، فتحیه فتاحی زاده، فرشته معتمد لنگرودی، بی بی سادات رضی
اهمیت موضوع ولایت امام علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر اکرم(ص)، اندیشمندان اسلامی را با توانمندی ها و بضاعت های مختلف علمی بر آن داشته تا به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشند. کتاب «الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب» نگاشته علامه امینی در قرن چهاردهم یکی از مهم ترین و مبسوط ترین کتاب ها در این زمینه است. یکی از جهات اهمیت این اثر پاسخگویی به شبهاتی است که در زمینه غدیر و فضائل امام علی(ع) مطرح شده است. محور این پژوهش تبیین روش شناسانه کتاب الغدیر در پاسخ گویی به شبهات غدیر و فضائل امام علی(ع) می باشد. استناد به آراء علمای اهل سنت، تبیین تناقض در گفتار مخالفان، استناد به احادیث، ابطال اجماع مورد ادعای شبهه کنندگان، بهره گیری از شیوه های نقضی و حلی، استناد به قواعد بلاغت و آیات قرآن کریم از مهم ترین مولفه هایی است که در این زمینه مورد اهتمام علامه امینی قرار گرفته است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
نشریه مطالعات قرآن و حدیث، سال دوازدهم شماره ۲ (پیاپی ۲۴، بهار و تابستان ۱۳۹۸)
@MaarefHadith
هدایت شده از فراخوان ها و اطلاع رسانی علوم قرآن و حدیث
#اطلاع_رسانی
🔻 سلسله نشستهای تخصصی نهجالبلاغه
🔹 موضوع: ریشههای قرآنی و تاریخی واقعهی غدیر - بر مبنای کتاب «غدیر در پرتو کتاب و سنّت»
🔸 سخنران: دکتر مجید معارف
🌀 دبیر نشست: دکتر سید مجید نبوی
🔹 زمان: چهارشنبه 6 مرداد 1400 - ساعت 18 الی 20
🔻 به شرکت کنندگان محترم، گواهی حضور داده میشود. (جهت ثبت نام و اعطای گواهی حضور، مشخصات خود را به شماره 30006230 پیامک نمایید.)
🌹🍃🌹🍃🌹
🌐 لینک حضور در نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahad
♉️ پخش زنده اینستاگرام لایو همزمان: kpna.ir
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🆔 @saaberann
🆔 @ostadmaaref
#عید_غدیر
✴️عن ابی عَبْدِ اللّه ِ عليه السلام: اَلْعَجَبُ يا حَفْصُ لِما لَقِىَ عَلىُّ بْنُ اَبىطالِبٍ!! اِنَّـهُ كانَ لَهُ عَشْـرَةَ الآفِ شاهِـدٍ لَمْ يَقْـدِرْ عَلى اَخْـذِ حَقّهِ وَالرَّجُـلُ يَأْخُذُ حَقَّـهُ بِشاهِـدَيْنِ.
❇️امام صادق عليه السلام فرمود: اى حفص! شگفتا از آنچه على بن ابى طالب عليه السلام با آن مواجه شد! او با ده هزار شاهد وگواه (در روز غدير) نتوانست حق خود را بگيرد، در حالى كه شخص با دو شاهد حقّ خود را مى گيرد.
📗بحارالانوار، ۳۷، ۱۴۰.
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
حدیث زیبایی که ابن شعبه حرانى به عنوان توصیه رسول الله صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین نقل کرده است
یَا عَلِیُّ ثَلَاثٌ ثَوَابُهُنَّ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ
اى على: سه کار در دنیا و آخرت پاداش پذیر است:
الْحَجُّ یَنْفِی الْفَقْرَ وَ : سفر حجّ که فقرزداست؛
الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلِیَّةَ: کمک به بینوایان، بلا گردان است؛
وَ صِلَةُ الرَّحِمِ تَزِیدُ فِی الْعُمُرِ: آمد و شد با خویشان (صله رحم) بر عمر بیفزاید.
📚تحف العقول، ص 6.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith