تملق ممنوع ❌
رسول اللّه صلى الله عليه و آله :
لَيسَ مِن أخلاقِ المُؤمِنِ المَلَقُ إلاّ في طَلَبِ العِلمِ.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : تملّق(چاپلوسی)، خوى مؤمن نيست ، مگر در جستجوى دانش .
📗 عدّة الداعي : ص 71.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#زیارت_اباعبدالله
در روایتی إمام باقر علیهالسلام فرمودند:
هر که میخواهد به یقین بداند که از اهل بهشت است، محبّت ما را به قلبش عرضه کند، پس اگر آن را پذیرفت، مومن است.
وَ مَنْ کَانَ لَنَا مُحِبّاً فَلْیَرْغَبْ فِی زِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیهالسلام
🔹 و هر که محبت ما را در دل دارد، باید که به زیارت قبر مطهر امام حسین علیهالسلام نیز مشتاق باشد.
فَمَنْ کَانَ لِلْحُسَیْنِ علیهالسلام زَوَّاراً عَرَفْنَاهُ بِالْحُبِّ لَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ کَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ
🔻و هر که مکرّر به زیارت امام حسین علیه السلام برود، ما اهلبیت، او را از محبان و دوستداران خودمان میشناسیم و او اهل بهشت خواهد بود.
وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ لِلْحُسَیْنِ علیهالسلام زَوَّاراً کَانَ نَاقِصَ الْإِیمَانِ
🔹و هر که مکرّر به زیارت امام حسین علیهالسلام نرود، ایمانش ناقص است.
📚 کامل الزیارات، ص۱۹۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔰 آداب نشر حدیث 👇 از آداب نشر حدیث، دقّت در نقل بدون کم و کاست است. راوی، اگر چه در نقل به معنا مج
🔰
⭕️ بی پروایی در نقل
برخی امور، در نشر و بازگویی حدیث، اثر منفی دارند. محدّث، نمی تواند روایتی برساخته را تنها به دلیل نام حدیث داشتن، نقل کند، خواه آن روایت به پیامبر(ص)منسوب شده باشد یا به اهل بیت(ع). او همچنین نمی تواند بدون اطمینان از صدور حدیث، آن را به معصومان، منتسب و سپس نقل کند. کاری که شاید بتوان آن را گونه ای تخریص دانست که مورد حمله کوبنده قرآن قرار گرفته است:«قُتِلَ الْخَرَّ صُونَ» و می توان حدیث«اِتَّقُوا الحَدیثَ عَنّی إلاّ ما عَلِمتُم» را بر آن، گواه دانست. گفتنی است در چنین مواردی، اگر اطمینان به کذب و ساختگی بودن حدیث نداشته باشیم، نقل آن به صورت احتمالی و غیر قطعی، یا با انتساب به شخص ناقل و منبع گزارش دهنده حدیث، اشکالی ندارد. این، همانند نقل حدیث غیر قطعی در حالت روزه داری است که در صورتی جایز است که به صورت احتمالی به شخص یا مأخذ و منبعی منتسب شود.
📗شناخت نامه قرآن و حدیث ج 1 ص 333 ـ 341.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
امام باقر علیه السلام فرمودند:
اِعْرِفِ اَلْمَوَدَّةَ فِي قَلْبِ أَخِيكَ بِمَا لَهُ فِي قَلْبِكَ.
مهر قلبي برادرت نسبت به تو را با ارزيابي مهر قلبي تو به برادرت بشناس.
#شهادت_امام_باقر علیه السلام تسلیت باد.🏴
📚 كشف الغمّة، ج2، ص331.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
امام محمد باقر علیه السلام:
اَحَبُّ الاَعمالِ إلَى اللّهِ تَعالى أدوَمُهـا وَ اِنْ قَلَّت؛
محبوبترين كارها نزد خداى متعال آن كارى است كه دوام بيشـترى دارد، گرچـه انـدك باشـد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اهمیت تبلیغ و توصیههایی به مبلغین
🎙 آیت الله العظمی بهجت
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#فضیلت_عرفه
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در هيچ روزى به اندازه #روز_عرفه ، خداوند بندگان را از آتش دوزخ ، آزاد نمى كند.
🔸عن رسول الله صلى الله عليه و آله: ما مِن يَومٍ أكثَرَ أن يُعتِقَ اللّه ُ فيهِ عَبدًا مِنَ النّارِ مِن #يَومِ_عَرَفَةَ.
📗السنن الكبرى : ج 5 ص 192 ح 9480.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#بخش_پایانی_دعای_عرفه
❓یکی از سوالات مهم پیرامون دعای عرفه صحت انتساب یا عدم انتساب بخش پایانی این دعا نسبت به امام حسین علیه السلام است.
بخش پایانی دعای عرفه از جمله «إِلَهِی أَنَا الْفَقِیرُ فِی غِنَایَ» تا جمله «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَحْدَهُ» مورد بحث و گفتگو زیادی قرارگرفته است. برخی این بخش را از دعای عرفه امام حسین علیه السلام میدانند، ولی بعضی انتساب این فقرات از دعا به امام حسین علیه السلام را انکار می کنند.
👈این بخش، نخستین بار در إقبال مرحوم سیّد بن طاوس قدس سره آمده است و در کتابهای دیگر این دعا نیامده است. در مصباح کفعمی دعای عرفه مذیّل به این ذیل نیست و حتی در مصباح الزائر که کتاب دیگر سیّد بن طاوس در موضوع دعاست، دعای عرفه بدون این ذیل آمده است. جالب است که حتی برخی چون مرحوم علامه مجلسی مدّعی هستند که در برخی از نسخ قدیمی إقبال هم این بخش پایانی نیامده است.
📒در مجله #میقات_حج شماره ۵۱ مقاله ای با عنوان «#پژوهشی_درباره_ذیل_دعای_عرفه» به قلم فاضل ارجمند جناب آقای حسن ترابی به چاپ رسیده که به نقد بخش پایانی دعای عرفه پرداخته و انتساب این بخش را به امام حسین علیه السلام انکار می کند.
📋متن این مقاله در آدرس زیر قابل مشاهده است:
🌐http://miqat.hajj.ir/article_37789.html
مقاله فوق الذکر از سوی برخی نویسندگان (فاضل ارجمند جناب آقای مهدی حسینیان)مورد نقد قرار گرفته است، از اینروی در نوشته ای با عنوان 《دفاع از بخش پایانی دعای عرفه امام حسین علیه السلام》به دفاع از فقرات پایانی دعای عرفه پرداخته و مقاله مذکور را مورد نقد قرار داده است.
✍متن این نوشته در آدرس زیر قابل مشاهده است:
🌐https://ebnearabi.com/2603?amp=1
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
https://pasokhgoo.ir/content/%D9%81%D8%B6%DB%8C%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D9%85%D8%A3%D8%AB%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%87
در باره فضیلت، اعمال و آداب روز عرفه در روایات به آدرس بالا👆 مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#عرفه
✅زائر امام حسین علیه السلام زائر خداست.
بشیر دهان گوید:
در حالی که گروهی از شیعیان در محضر امام صادق عليه السلام بودند،حضرت به من روی کرد و فرمود:
ای بشیر، امسال به حج رفتی؟
عرض کردم: خیر فدایت گردم! ولی به مزار امام حسین علیه السلام رفتم و سلام دادم. فرمود:
وَ اللَّهِ مَا فَاتَکَ شَیْ ءٌ مِمَّا کَانَ لِأَصْحَابِ مَکَّةَ بِمَکَّةَ
🔸ای بشیر، به خدا که چیزی از آنچه سالکان راه مکه داشته اند، از دست نداده ای.
گفتم: فدایت گردم، عرفات در آنجاست، معنی این سخن چیست؟
فرمود: ای بشیر، مردمانی از شما بر ساحل فرات غسل میکنند و آگاه به حق امامحسین علیه السلام به مزار وی میروند و خداوند به هر گامی که بردارد و بگذارد، صد حج مقبول و صد عمره بی خدشه و صد غزوه همراه پیامبر مرسل با بدترین دشمنان او، به وی عطا میکند.
یَا بَشِیرُ اسْمَعْ وَ أَبْلِغْ مَنِ احْتَمَلَ قَلْبُهُ مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ علیه السلام یَوْمَ عَرَفَةَ کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فِی عَرْشِهِ
🔸ای بشیر، این سخن بشنو و به هر که دلش پذیرای آن است برسان که هر کس امام حسین علیه السلام را در روز عرفه زیارت کند، چون کسی است که خدای تبار ک و تعالی را در عرش زیارت کند.
📚 کامل الزیارات، ص۱۷۱.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith