هیکلة البحث في كتب الدراية👆👆
📗رسائل فی درایةالحدیث، ص۱۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#امام_جماعت
ابوحمزه ثمالی از نامهای از امام سجاد علیه السلام که به برخی از اصحابشان نوشتند نقل میکند که ایشان ضمن حدیثی نسبتاً طولانی میفرماید: و حق امام جماعت در نمازت اين كه بدانى كه او نمايندگى ميان تو و پروردگارت را بر عهده گرفته و از جانب تو در پيشگاه خدا سخن مىگويد. بىآن كه تو از جانب وى سخن گويى، او از جانب تو دعا مىكند بىآنكه تو از جانب وى دعا كنى و تو را از بيم و هراس ايستادن در برابر خداوند كفايت مىكند. پس اگر در نمازت كاستى باشد به عهده اوست و اگر تمام باشد تو با او شريكى و او را نسبت به تو برترى نيست. او جان تو را با جان خويش و نماز تو را با نماز خويش حفظ كرده پس به همان اندازه از او سپاسگزار باش.
📚 شیخ صدوق، خصال، ج 2، ص 569، جامعه مدرسین، قم، چاپ اول، 1362 ش.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔻فرق الشيعه نوبختی و مسأله #ايمان_أبوطالب
✍محمدباقر ملکیان
🔰در مورد فرق الشيعه منسوب به حسن بن موسی نوبختی و همين طور المقالات والفرق منسوب به سعد بن عبد الله أشعری قمی، سخن فراوان گفته شده است.
در باب اين دو کتاب، نظر سيّدنا الأستاد مددی ـ که سايهاش مستدام باد ـ شايد نظر جديدی باشد. ايشان در مجلس درس ـ و همين طور گعدههای علمی متعدّدی که خدمت ايشان بودم ـ اين احتمال را مطرح میکردند که بعيد نيست نويسنده اين کتاب، يکی از دشمنان شيعه باشد که برای زشت نشان دادن چهره شيعه، دست به تأليف اين کتاب زده، و فرقههای خيالی زيادی را از آستينش درآورده و به شيعه نسبت داده، تا تفرقه بين شيعه را نشان دهد، مبادا کسی به اين گروه تمايل پيدا کند. البته ايشان برای اين احتمال، شاهد و قرينهای بيان نکردند (لا اقلّ در جلساتی که من در خدمت ايشان بودم).
آنچه مسلم است ـ و در مقدّمه فرق الشيعه نيز بدان اشاره کردهام ـ مؤلّف کتاب فرق الشيعه هر که باشد أبو محمّد حسن بن موسی نوبختی نيست، وهمين طور است ماجرا در مورد کتاب المقالات والفرق سعد بن عبد الله اشعری قمی.
اين که ابان بن تغلب در روزگار حضرت صادق (عليه السلام) از دنيا رفته، مطلبی است که در بسياری از کتب رجالی فريقين بدان تصريح شده است.۱ و همين طور عبد الله بن أبی يعفور۲.
در حالی که در کتاب فرق الشيعه، سخن از حيات آنها بعد از امام صادق (عليه السلام)، و تخطئه آنها نسبت به امامت عبد الله سخن گفته شده است.۳
جالب اينجاست که کشی به سند صحيح از سعد بن عبد الله نقل کرده که ابان بن تغلب در زمان حيات امام صادق(عليه السلام) از دنيا رفت، و امام صادق(عليه السلام) از مرگ او اظهار ناراحتی کردند!۴ همچنين در المقالات والفرق آمده است که حضرت امام حسن عسکری (عليه السلام) در ماه ربيع الثاني شهيد شدند،۵ در حالی که شيخ صدوق به سند صحيح از سعد بن عبد الله نقل کرده که شهادت ايشان در ماه ربيع الأوّل بوده است.۶
❌اما عجيب تر از همه اينها سخنی است که در هر دو کتاب نسبت به #ايمان_حضرت_ابوطالب (عليه السلام) مطرح میشود. ايمان حضرت ابوطالب (عليه السلام) امری است که شيعه بر آن اتفاق دارد، بلکه امين الإسلام طبرسی مینويسد: قد ثبت إجماع أهل البيت (عليهم السلام) على إيمان أبي طالب، وإجماعهم حجّة.۷ اما نويسنده نا آشنای کتاب فرق الشيعه، مطلب را به گونهای ديگر مطرح میکند. او که از اعتقادات شيعی اطلاع دقيقی ندارد، #کفر_حضرت_ابوطالب (عليه السلام) را به صورت يک امر مسلم به عامه شيعه نسبت میدهد!
در کتاب فرق الشيعه ـ و نيز کتاب المقالات والفرق ـ از خطابيه نقل شده که محمّد (صلی الله عليه وآله) پيامبری بود که ابو طالب او را فرستاد. آنگاه از قول عامه شيعه در جواب آنها نقل میکند: که ابو طالب اصلاً اسلام نياورد.۸
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📚منابع
۱. مشيخة الفقيه، ج۴، ص۲۳؛ رجال النجاشي، رقم: ۷؛ الفهرست، رقم: ۵۱؛ الثقات، ج۶، ص۶۷؛ تهذيب الكمال، ج۲، ص۸؛ سير أعلام النبلاء، ج۶، ص۳۰۸.
۲. رجال الكشي، رقم: ۴۵۴؛ رجال النجاشي، رقم: ۵۵۶.
۳.فرق الشيعة، ۳۵۲؛ و شبيه به اين در المقالات والفرق هم آمده است. المقالات والفرق، ۸۸.
۴. رجال الكشي، رقم: ۶۰۱.
۵. المقالات والفرق: ۱۰۲.
۶. نک: کمال الدين، ج۱، ص۴۰۰ـ۴۰۱.
۷. تفسير مجمع البيان، ج۴، ص۳۱.
۸.فرق الشيعة، ۲۷۲؛ المقالات والفرق، ۵۳ـ۵۴.
🌐https://malekian.kateban.com/post/4695
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
#زیارت_امام_حسینعلیهالسلام
💠 عن الامام الصادق علیهالسلام: یا سَدِیرُ، أَنْ تَزُورَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ فِی کُلِّ جُمْعَهٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مَرَّهً، قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنَّ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ فَرَاسِخَ کَثِیرَهً! فَقَالَ لِی: اصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِکَ، ثُمَّ تَلْتَفِتُ یُمْنَهً وَ یُسْرَهً، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ إِلَى السَّمَاءِ، ثُمَّ انْحُ نَحْوَ الْقَبْرِ وَ تَقُولُ: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ»
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
امام صادق علیلهالسلام: ای سَدیر، چرا خود را مقیّد نمی سازی که هر جمعه[هرهفته] پنج بار و هر روز یک بار قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت کنی؟
عرض کردم: بین ما و قبر حضرت فرسخ ها فاصله است!
امام فرمودند: هرگاه قصد زیارت ایشان را کردی، به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن و سپس به سوی قبر حسین بن علی علیه السلام توجّه کن و بگو:
«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ».
📗کافی، ج ۴، ص۵۸۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
امام زين العابدين عليهالسلام فرمودند:
«مَن ثَبَتَ على وَلايتِنا فی غَيبةِ قائمنا أعطاهُ اللّهُ أجرَ ألفِ شهيدٍ، مثلِ شُهَداءِ بدرٍ و اُحدٍ».
هر كه در روزگار غيبت قائم ما، بر ولايت ما استوار ماند، خداوند پاداش هزار شهيد مانند شهيدان بدر و اُحُد را به وى عطا مى فرمايد.
📚 بحار الأنوار، ج۵۲، ص۱۲۵
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
سخنان صاحب معالم در اهمیت #حدیث
🔰صاحب المعالم في إجازته الكبيرة: إنّ إعطاء الحديث حقّه من الرواية والدراية أمر مهم لمن أراد التفقّه في الدين، إذ مدار أكثر الأحكام الشرعية عليه، وقد كان للسلف الصالح (رضوان الله عليهم) مزيد اعتناء بشأنه، وشدّة اهتمام بروايته وعرفانه ، فقام بوظيفته منهم في كلّ عصر من تلك الأعصار أقوام بذلوا في رعايته جهدهم، وأكثروا في ملاحظته كدّهم ووكدهم، فلله درهم إذ عرفوا من قدره ما عرفوا، وصرفوا إليه من وجوه الهمم ما صرفوا.
🔻ثم خلف من بعدهم خلف أضاعوا حقّه، وجهلوا قدره، فاقتصروا من روايته على أدنى مراتبها، وألقوا حبل درايته على غاربها.
ثم أتاح الله سبحانه بمقتضى حكمته من عرف قدره، وبذل في خدمته وسعه، فعمّر منه الدارسة، وجدّد معالمه الطامسة، وأيقظ من مراقد الغفلة رجالاً فهمّهم إسراره، وأراهم بعين البصيرة أنواره، فرغبوا في سلوك سبيله، وجهدوا على إحرازه وتحصيله، لكنّهم حيث انقطعت عنهم بتلك الفترة طريق #الرواية من غير جهة الإجازة قلّت حظوظهم من #الدراية، ولاحتياجه والحال هذه إلى طول الممارسة، وإكثار المطالعة والمراجعة، والمتحملون لهذه الكلفة أقلّ قليل، والأكثرون إنّما يمرّون على معاهدة عابري سبيل.
📗حكاها عنه المجلسي في البحار، ج١٠٩، ص۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#نقد_حدیث
یکی از معیارهای نقد حدیث، معیار عدم مخالفت حدیث با تجربه و آزمایش و علم روز است
در مورد معیار تجربه و آزمایش روایات، ابن قیم جوزی چنین می گوید:
هر حدیثی که با حس و تجربه مخالف باشد، موضوع است، مانند حدیث عطسه کردن ....👆👆👆👆
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
بمناسبت ۲۴ رجب، فتح قلعه #خیبر بدست امیرالمومنین علیهالسلام
◀️المصنّف لابن أبي شيبة عن جابر بن عبد اللّه: إنَّ عَلِيّا حَمَلَ البابَ يَومَ خَيبَرَ حَتّى صَعِدَ المُسلِمونَ فَفَتَحوها، وأنَّهُ جُرِّبَ فَلَم يَحمِلهُ إلّا أربَعونَ رَجُلاً .
◀️ابن أبى شيبه ـ به نقل از جابر بن عبد اللّه: على عليه السلام در جنگ خيبر، در را [ روى خندق ]برد تا مسلمانان بالا رفتند و [ دژهاى ] خيبر را فتح كردند . آن در را آزموده بودند و تا چهل تن نشدند، نتوانسته بودند كه حركت بدهند .
📗المصنّف لابن أبي شيبة: ج ۷ ص ۵۰۷.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#صلوات_بر_امام_موسی_کاظم علیهالسلام
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ، الطَّاهِرِ الزَّكِيِّ، النُّورِ الْمُبِينِ ، الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذىٰ فِيكَ . اللّٰهُمَّ وَكَما بَلَّغَ عَنْ آبائِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَنَهْيِكَ، وَحَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ، وَكابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَالشِّدَّةِ فِيما كانَ يَلْقىٰ مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ، رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَأَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِمَّنْ أَطاعَكَ وَنَصَحَ لِعِبادِكَ إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ.
📗مصباح المتهجد، ج۱، ص۳۹۹.
#شهادت_امام_موسی_کاظم علیهالسلام تسلیت باد.🏴
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هم اکنون پخش زنده:
"افتتاحیه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)"
از: abarat.tv
با پیام آیت الله مکارم شیرازی
و سخنرانی:
آیت الله اختری
آیت الله حسینی بوشهری
آیت الله کعبی
آیت الله معتوق
آیت الله نعیم قاسم
آیت الله عیسی قاسم
آیت الله مدرسی یزدی
آیت الله قپانچی
حجت الاسلام والمسلمین طائب
(مشاهده این مراسم با ترافیک رایگان: abarat.tv )
#حضرت_ابوطالب_علیهالسلام
◾️عن الامام الباقر علیهالسلام: لَوْ وُضِعَ اِیمَانُ اَبُوطَالِبٍ علیه السلام فِی کَفَّةٍ وَایِمَانُ هَذَا الْخَلْقِ فِی الْکَفَّةِ الاُْخْرَی، لَرَجَحَ اِیمَانُهُ.
◾️امام باقر علیهالسلام:
اگر #ایمان_ابوطالب علیهالسلام را در یک کفّه ترازو بگذارند و ایمان این مردم را در کفّه دیگر، ایمان ابو طالب بر ایمان همه آنها برتری می یابد.
📗بحارالانوار، ج۳۵، ص۱۵۶.
#وفات_حضرت_ابوطالب علیهالسلام تسلیت باد.🏴
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
📚تراث علويان، گنجينهای ناشناخته برای مطالعات تشيع ✍محمدباقر ملکیان 🔰علويون (نصيريه) در طول تاريخ
ضرورت توجّه به مصادر #نصيريه در مطالعات شيعی
✍محمدباقر ملکیان
🔰مرحوم آيت الله بروجردی و برخی از شاگردان ايشان بر اين باور بودند که فقه و حديث شيعه، حاشيهای است بر فقه و حديث عامه، و يا به تعبير آيتالله سيستانی فقه شيعه مهيمن است بر فقه اهل سنت.
در اين يادداشت در صدد نيستم تا مقصود آيت الله بروجردی وطرفداران اين نظريه را به تفصيل بنگارم، اما خلاصه سخن اين است که برای فهم روايات اهل بيت عليهم السلام بايد از جو فقهی غالب آن روزگار، که از آن فقها و مدارس فقهی اهل سنت است، اطلاع داشته باشيم، چرا که بسياری از روايات اهل بيت در پاسخ به منازعاتی بوده که بين اصحاب اماميه و پيروان مکاتب فقهی عامه جريان داشته است.
اين نظرمرحوم آيت الله بروجردی در حقيقت يکی از تطبيقات اين قاعده است: «برای فهم درست از يک پاسخ، بايد سؤال و زمينه و بستر پيدايش آن سؤال را بدانيم». حالا فرقی نمیکند اين سؤال از طرف جو فقهی عامه باشد، يا از طرف طائفهای از زيديه يا خوارج يا ....
بسياری از روايات اهل بيت عليهم السلام از طريق راويان و فقهای شيعی کوفی نقل شده است. مراجعه به مصادر تاريخی و رجالی اهل سنت نشان میدهد (والبته برخی از رجاليون اهل سنت تصريح هم کردهاند) جو غالب در کوفه، جوی شيعی است، البته با انواع گرايش های، گرايش زيديه، گرايش غاليانه، گرايش فقيهان، و... بنابراين آنچه ما را در فهم بسياری از روايات راويان کوفی کمک میکند شناخت جريان هايی است که در کوفه آن روزگار وجود داشته است.
يکی از جريان های مطرح و شناخته شده در کوفه دوران امام صادق عليه السلام، گرايش #ابوالخطاب و طرفداران اوست، جريانی که به قيام مسلحانه میانجامد، و به ظاهر و با سرکوب آنها و کشته شدن همه ياران ابو الخطاب ـ جز ابو خديجه سالم بن مکرم - به پايان میرسد. اما اين ظاهر قضيه است، يعنی جريان ابو الخطاب، هيچ گاه تمام نشد، بلکه طرفداران اين جريان، در لباسی ديگر و با تأکيد بر کتمان، همان انديشه و گفتمان را ادامه دادند، گفتمانی که يک شاخهاش به تشکيل فرقه #اسماعيليه منجر شد.
#نصيريهایها (يا همان علويان امروز) امتداد گفتمان جريان ابو الخطاب و تابعان او هستند، جريانی که در بسياری از منازعات فقهی و کلامی ـ خصوصاً مسأله امامت ـ ردپای آنها را مشاهده میکنيم. امروزه آثار متعدد و مهمی از اين جريان ـ چه به صورت چاپی و چه به صورت مخطوط ـ منتشر شده است و مطالعه آنها ما را در شناخت آنچه در روزگار حضور ائمه (عليهم السلام) در کوفه جريان داشته کمک میکند.
🌐https://malekian.kateban.com/post/4742
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith