eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
633 عکس
217 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
دریافت فایل های صوتی 👆👆👆👆👆👆👆👆
📝 معرفی کتاب «دانش رجال از دیدگاه اهل سنّت» ✍️ محمدحسین فیض اخلاقی دانش رجال همواره یکی از مهم‌ترین دانش‌های اعتبارسنجی روایات به شمار آمده است. علمی که کتاب‌های متعدّّدی درباره قواعد و قوانین آن در میان فریقین به نگارش درآمده و یکی از راههای احراز اعتبار احادیث است. با وجود اینکه شیعه، برخوردهای علمی زیادی با روایات اهل سنّت و اسانید آن دارد کمتر نگاشته‌ای است که قواعد و باید و نبایدهای رجالی اهل سنّت را از منظر آنان تبیین کند. بدیهی است که شناخت‌نداشتن محققان از بایسته‌های علم رجال نزد اهل سنّت، ممکن است به بروز اشتباه در گزاره‌ها و در نهایت، اشتباه در نتیجه‌گیری منجر شود. کتاب «دانش رجال از دیدگاه اهل سنّت» نوشته آقای به معرّفی قواعد و قوانین رجال سُنّی پرداخته و پیش روی مخاطب گذاشته است. در ادامه به برخی از مطالب آن جهت شناخت بیشتر اشاره می‌گردد. نویسنده در فصل اوّل این کتاب، کلیّاتی را مانند تاریخچه، مسائل و غایت علم رجال و روابط آن با علوم دیگر مثل تاریخ و حدیث، نقل نموده است. فصل دوم با عنوان «شیوه شناخت رجال حدیث» به شرایط راوی، شیوه احراز آن و توثیق عام صحابه پرداخته است. نشانه‌های جرح، عدالت و ضبط راوی، راویان مجهول، روایت اهل بدعت و شرایط راوی نزد متأخران از مباحث مربوط به فصل مذکور است. فصل سوم کتاب درباره جرح و تعدیل، آداب و شرایط آن، موانع قبول جرح یا تعدیل، تعارض آن دو و چگونگی حل آن، مراتب و الفاظ جرح و تعدیل و معانی آن و امور دیگر پرداخته است. در فصل چهارم، کتاب‌های رجالی اهل سنّت مانند کتاب‌های مخصوص ثقات و ضعاف معرّفی شده و در فصل پنجم، مهم‌ترین مصادر حدیثی اهل سنّت یعنی کتب ستّه، الموطّأ مالک، مسند احمد و المستدرک حاکم مورد بررسی رجالی قرار گرفته و اعتبارسنجی شده است. فصل ششم نیز به معرفی سه گروه از بزرگان جرح و تعدیل اهل سنّت پرداخته که از افرادی مانند «اعمش» و «ابوحنیفه» آغاز گشته و به «مزی» و «ابن حجر» خاتمه می‌یابد.در انتهای کتاب نیز فهرستی از آیات و روایات نبوی، مکان‌ها، اشخاص و اسامی کتب آمده است. خواندن کتاب «دانش رجال از دیدگاه اهل سنّت» نوشته استاد «جدیدی‌نژاد» که در انتشارات منتشر شده به پژوهشگرانی که با روایات و اسناد حدیث سُنّی سر و کار دارند توصیه می‌شود. @MaarefHadith
امام رضا علیه السلام فرمودند: هركه خود را به عبادت شهره سازد، به دين (ديندارى) او بدگمان باشيد؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ از شهرتِ عبادت و شهرتِ لباس نفرت دارد. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 مَن شَهَرَ نفسَهُ بِالعِبادَةِ فاتَّهِمُوهُ على دِينِهِ؛ فإنَّ اللّه َعَزَّوجلَّ يُبغِضُ شُهرَةَ العِبادَةِ و شُهرَةَ اللِّباسِ. 📚الأمالي (للطوسي)، ص:649. @MaarefHadith
سامانه سنا (سامانه نشریات ایران)، توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران راه‌اندازی و در دسترس قرار گرفته است. در این سامانه متن کامل نشریات ایران در سه دوره ذیل قابل دسترسی است: 📓 نشریات دوره قاجاریه (۱۱۹۳ - ۱۳۴۴ ق.) 📓 نشريات دوره پهلوی اول (۱۳۰۴ - ۱۳۲۰ ش.) 📓 نشريات دوره پهلوی دوم (۱۳۲۰ - ۱۳۵۷ ش.) 📓 نشریات دوره پس از انقلاب (۱۳۵۷ ش. - ) 📓 نشریات لاتین در این پایگاه، متن کامل نشریات اسکن شده و قابل مطالعه و دانلود می باشد. از جمله نشریه های دوره پهلوی اول، نشریه «عالم نسوان» است. و از جمله نشریه های دوره پهلوی دوم، نشریه «آئین اسلام» است. نشانی پایگاه‌: https://sana.nlai.ir @MaarefHadith
📔 برشی از کتاب الخصال الرصیعة فی فهرست اسماء مصنفی الشیعة ◀️این اثر شیخ جاسم الفهدی بررسی‌های خوبی در مورد رجال نجاشی انجام داده است. به عنوان نمونه یکی از بخش های کتاب را معرفی می‌کنيم. در بخشی از فصل هفتم کتاب، مؤلف به اهمالات نجاشی پرداخته، یعنی اوصاف مهمی که نجاشی در مورد برخی روات ذکر نکرده، و جای آن در کتاب خالی است. یعنی این 7مورد: اقوال پیشینیان، جرح و تعدیل برخی روات، اهمال ذکر مذاهب، و طبقه راوی، ذکر نکردن طرق برخی کتب، اهمال ذکر مصادر برخی ترجمه ها، اهمال ذکر بعضی از مصنفات راوی. (الخصال الرصیعة، ص197-231) ▪مؤلف به درستی نشان داده که برخلاف نظر برخی از متاخران، نمی‌توان اصلی ساخت و همواره از این سکوت های نجاشی مفهوم گرفت، و ذکر نشدن چیزی را شاهد مردود بودنش در نظر نجاشی گرفت. مگر در جایی که قرینه موجود باشد. 🔸مثلاً در مورد اول، 11 نمونه بررسی شده، که نجاشی یا به کلی به ذکر اقوال مخالف نپرداخته، و یا تنها اشاره‌ای مجمل و نا کافی به آن کرده‌است. (ص198-210) 🔸در مورد دوم، مولف مستندات کسانی مانند میرداماد و وحید که سکوت نجاشی را شاهد مدح راوی می‌گیرند، به تفصیل نقد کرده و شواهد نقض آورده. (ص210-215؛ 🔸در مورد سوم توضیح داده که موضوع فهرست نجاشی در واقع آثار امامیه نیست. بلکه آثار مربوط و منتسب به امامیه است. و لذا ذکر نکردن مذهب راوی شاهد دلیل امامی بودن او نیست. (ص215-222؛ مستندات دیگر: اکبری، پایان نامه، بخش2-4-1-8) از تصریحات مکرر نجاشی و بررسی روش او بر می‌آید که او آثار غیر امامیانی که مربوط به امامیه بوده اند، ذکر می‌کرده. چنانکه بررسی های تطبیقی مشعر به آن است که او چندان اهتمامی بر ذکر مولفات شیعه که غیر مرتبط با مذهب بوده اند، نداشته است. (نمونه قس: ابن نديم، الفهرست، ص: 507؛ نجاشی، ص387) 🔸در مورد ششم، بنا بر فحص مولف الخصال الرصیعة، عادت نجاشی در نقل اقوال، آن است که مصادرش را ذکر نمی‌کند. و بسیاری از مواردی را که ذکر کرده، برای اشاره به نکته خاصی است. مثلاً بسیاری از مواردی را که گفته «ذکره ابوالعباس» مواردی است که در فهرست شیخ نیامده، و نجاشی خواسته به این اهمال یا اغفال انتباه دهد. هم (فهدی، الخصال الرصیعة، ص230-231) و در آخر نشان داده‌ که ذکر نشدن برخی از مصنفات اصحاب توسط نجاشی لزوماً به معنای قبول نداشتن آن‌ها نیست (ص231-232). خود نجاشی و شیخ طوسی هر دو در مقدمه فهرستشان توضیح داده‌اند که (به خاطر پراکندگی آثار، جامع نبودن فهارس پیشین و از میان رفتن برخی از آثار و...) نمی‌توانند نام همه آثار را ذکر کنند. (نجاشی، ص3؛ طوسی، فهرست كتب الشيعة، ص4) @Al_Rijal @MaarefHadith
📝کتاب «بِحارُالاَنوار الجامِعَةُ لِدُرَرِ أخبارِ الأئمةِ الأطهار» به عنوان دائرة‌المعارف بزرگ احادیث شیعه، مشهورترین، مهم‌ترین و مفصل‌ترین اثر علمى محمدباقر مجلسى است. این کتاب به صورت عربی و معمولا نام آن به اختصار «بحار الانوار» نامیده می شود البته تلفظ صحیح آن «ِبحارُالاَنوار» است که متاسفانه برخی با فتحه «بَحار» می گویند. به عبارت دیگر جمع «بَحر»، «بِحَار» است. (1) فیومی می گوید: البَحْرُ: معروفٌ و الجمعُ (بُحُورٌ) و (أَبْحُرٌ) و (بِحَارٌ). (2) بَحر به هر مكان وسيعى گفته می شود كه آب زيادى را در خود جمع كرده و سپس با ديدن وسعت و فرخناى دريا، به آن «بَحر» گفته اند. ☀️ «أنوار» هم جمع «نُور» است. مرحوم مجلسی در مقدمه کتاب می گوید: «سمیته بکتاب بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار فأرجو من فضله سبحانه على عبده الراجی رحمته و امتنانه أن یکون کتابی هذا إلى قیام قائم آل محمد علیهم الصلاة و السلام و التحیة و الإکرام مرجعا للأفاضل الکرام و مصدرا لکل من طلب علوم الأئمة الأعلام و مرغما للملاحدة اللئام و أن یجعله لی فی ظلمات القیامة ضیاء و نورا». بنابراین، بحار الانوار به معنای «دریای نورهاست؛ این کتاب را به همراه وسائل الشیعه و الوافی «جوامع حدیثی ثانویه» می‌نامند. 📚 پی نوشت ها: 1.المحيط في اللغة، ج‏3، ص91. 2.المصباح المنير في غريب الشرح الكبير، ج‏1، ص36. 3. بحار الأنوار، ج ‏1، ص6. @MaarefHadith
4_5769602823402554693.pdf
1.77M
📗فایل متنی دروس آیةالله شبيري زنجانی شامل ۴۲ درس در ۱۰۰ صفحه. 👆👆👆 @MaarefHadith
🔷پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله:  به برادر مؤمنش، مقامى است كه فضيلت و ثواب آن ، جز با همانند آن (خدمت) به دست نمى آيد. 💠عن رسول الله صلی‌الله‌عليه‌و‌آله: خِدْمَةُ المؤمنِ لأخيهِ المؤمنِ دَرَجةٌ لا يُدْرَكُ فَضْلُها إلّا بمِثْلِها. 📗مستدرك الوسائل، ج۱۲، ص۴۲۹. @MaarefHadith
شماره جدید (دوره ۹۹‌، بهار و تابستان) مجله مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث منتشر شد: عناوین و نویسندگان مقالات این شماره به شرح ذیل است: 1. بررسی تطبیقی آیه ولایت از منظر آلوسی و علامه طباطبایی ✍ محمود طیب حسینی؛ هاجر خادم زاده یگانه 2. پژوهشی تطبیقی در دلالت آیه استضعاف بر مهدویت ✍ محمدعلی محیطی اردکانی؛ سید رضا فقیهی؛ علی قانعی اردکان 3. چیستی، چگونگی، آغاز و انجام «ماء» در آیه «و کان عرشه علی الماء» از منظر فریقین ✍ رسول چگینی 4. نویافته‎ای در تحلیل اراده الهی در آیه تطهیر با بهره‎گیری از سیاق آیات و روایات در تطبیق منابع فریقین ✍ محمد فاکر میبدی؛ عبدالحسین کافی؛ رضا عطایی 5. روایات تطبیقی فریقین درباره آیه إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبتر ✍ محمدیعقوب بشوی 6. مقایسه تحلیلی بر نظرات علامه طباطبایی و فضل‌الله در آیات مربوط به عصمت پیامبر ✍ سعید ربیعی؛ موسی ابراهیمی؛ سیدمجید نبوی لینک مجله http://pg-h.journals.miu.ac.ir/issue_1092_1093.html @MaarefHadith
🔸 علیه‌السلام: دو خصلت است كه چیزی بالاتر از آن دو نيست: ايمان به خدا و سودرسانی به برادران. 🔹خَصلَتانِ ليسَ فَوقَهُما شَيءٌ؛ الإيمانُ بِاللّه و النَّفعُ الإِخوانِ. تسلیت باد.🏴🏴🏴 @MaarefHadith
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ: أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اَلْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ اَلْجَنَّةِ فَتَحَهُ اَللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ وَ سَوَّغَهُمْ كَرَامَةً مِنْهُ لَهُمْ وَ نِعْمَةٌ ذَخَرَهَا. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 امّا بعد؛ واقعيّت آن است كه جهاد و مبارزه، درى از درهاى بهشت است كه خداوند براى دوستان خاص خود گشوده است، و احترام و نعمتى براى آنان قرار داده و ذخيره كرده است. 📚الکافی، ج5، ص4. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر صریح رهبرانقلاب درباره توهین به مقدسات اهل سنت به بهانه شادکردن دل حضرت زهرا(س) در نهم ربیع‌الاول: 🔸صریحاً گفته‌ایم که با اهانت به مقدسات اهل سنت مخالفیم 🔸با رفتارهایی که برخی از گروه‌‌های شیعه انجام می‌دهند مخالفیم. @MaarefHadith