eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
631 عکس
215 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
❓❓شب ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله افضل است یا شب قدر؟ ✅ علامه قسطلانی (از علمای اهل تسنن)، قائل است که شب ولادت حضرت رسول از سه جهت افضل است: 1️⃣ شب ولادت، شب ظهور آن حضرت است و شب قدر هديه به آن حضرت و فضيلت شب ظهور آن حضرت، بيشتر از فضيلتي است كه به يمن وجود آن حضرت به مسلمانان داده شده است. و شكي در اين مطلب نيست، به همين دليل شب ولادت آن حضرت به اين اعتبار افضل است. 2️⃣ شب قدر با نزول ملائكه، ارزش پيدا كرده است ، و شب ولادت، با ظهور آن حضرت، و كسي كه سبب فضيلت شب ولادت است، طبق نظر صحيح ، از ملائكه كه سبب فضيلت شب قدرند بالاتر است ، با اين ترتيب شب ولادت افضل است . 3️⃣ شب قدر ، فضيلتي براي امت پيامبر (ص) است و شب ولادت فضيلتي براي تمامي عالميان! زيرا خداوند رسول خدا (ص) را رحمة للعالمين فرستاده است، و بركت شب ولادت ايشان بيشتر است. 📚 المواهب اللدنيه بالمنح المحمديه، ج1، ص88. @MaarefHadith
📗کتاب کاری از مرکز تراث کربلا در ۳ جلد با تحقیق دکتر شیخ حسین حلبیان. @ijtihadnet_net @MaarefHadith
📖 إنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً ✅ نزول آیه تطهیر و داستان کساء در ماه ذی الحجه بوده است. 📝 میان فرقین مورد وفاق است که آيه تطهير فضيلت بزرگي براي اهل بيت است اما در تعيين مصداق آن، اختلاف نظر وجود دارد، شیعه به صورت اجماع و با تکیه بر روایاتی که از طرق گوناگون وارد شده مصداق آیه را وجود مبارک حضرت رسول، امیرالمؤمنین، فاطمه زهرا، امام حسن و حسین(ع) در زمان نزول آیه و ائمه اطهار بعد از نزول می داند. اهل سنت با وجود روایات متعدد، اختصاص آيۀ تطهير به اصحاب کساء را انكار مي‏كنند و بر اين باورند كه افزون بر خمسۀ طیبه، افراد ديگري نیز مصداق این آیه هستند حتی برخی، اصحاب کساء را از مصادیق آیۀ تطهیر ذکر نمی کنند.! ✅ حال آنکه برخي از علماي اهل سنت در جواب منکرین اختصاص آیه تطهیر به خمسه طیبه می نویسند: «جمهور علما با ادله و براهين استوار، به اختصاصِ اهل بيت به علي، فاطمه و فرزندان ايشان قائلند و اگر پيامبر آنها را به اين امر (اهل بيت) اختصاص داده است، به دستور خداوند و وحي آسماني بوده است». 📏 احاديث فراوان دلالت می کنند که این آیه در شان اصحاب کساء می باشد و در حین نزول حتی پیامبر اجازه نداد که همسران در جمع آنها وارد شوند. پایان‌نامه «نویافته‌هایی در تحلیل محتوایی آیه تطهیر با بهره‌گیری از سیاق روایات، مبانی زبان و ادبیات عرب و تطبیق منابع شیعه و سنی» با تتبع گسترده در اقوال موجود و در دسترس به بازپژوهی تفسیری آیه تطهیر پرداخته است. 📒 در این پایان نامه، مفهوم شناسی «اهل، بیت، رجس، اراده و تطهیر» بررسی شده است. همچنین با مطالعه بیش از 380 کتاب و مقاله و... به جمع بندی نظرات شیعه و سنی در مورد مصداق اهل بیت و همچنین مفهوم رجس، تطهیر و اراده پرداخته شده است. در پایان با بهره‌گیری از سیاق روایات، مبانی زبان و ادبیات عرب و تطبیق منابع شیعه و سنی، تحلیل و نظریه جدید در مورد آیه تطهیر ارائه گردیده است. 🎤 گزارشی از این پایان نامه در مجله: «علوم و معارف قرآن و حدیث»، شماره 6، بهار 1395 منشر شده است. ✅ مقالات متعددی نیز از آن استخراج و در مجلات مختلف چاپ شده که در پایگاه مجلات تخصصی نور (نور مگز) قابل دسترسی است. @MaarefHadith
عثمان بن عبد اللَّه از قول معصوم عليه السّلام نقل مى‏كند كه: هنگامى كه فصل زمستان مى‏آيد منادى ندا مى‏دهد: اى اهل قرآن! شب طولانى شد به خاطر نماز (شب) خواندن شما و روز كوتاه شد براى روزه گرفتن شما، اگر قادر نيستيد كه در شب با خواب مبارزه كنيد (بر شب زنده دارى توان نداريد) و در مقابل دشمن توان استقامت و مبارزه را نداريد، و نسبت به مالتان بخل مى‏ورزيد كه آن را انفاق نماييد، پس ذكر خدا بسيار بگوييد. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 مِنْ كِتَابِ الزُّهْدِ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عَبْدِ [عُبَيْدِ] اللَّهِ رَفَعَهُ، قَالَ: إِذَا كَانَ الشِّتَاءُ نَادَى مُنَادٍ: يَا أَهْلَ الْقُرْآنِ! قَدْ طَالَ اللَّيْلُ لِصَلَاتِكُمْ، وَ قَصُرَ النَّهَارُ لِصِيَامِكُمْ، فَإِنْ كُنْتُمْ لَاتَقْدِرُونَ عَلَى اللَّيْلِ أَنْ تُكَابِدُوهُ، وَ لَاعَلَى الْعَدُوِّ أَنْ تُجَاهِدُوهُ، وَ بَخِلْتُمْ بِالْمَالِ أَنْ تُنْفِقُوهُ، فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّه‏ 📚مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، النص، ص‏56. @MaarefHadith
article_12781_111102d586c94b2c1f636ca479ee1d09.pdf
777.7K
📋روایات اعتراض امام حسین(ع) به صلح امام حسن(ع) در ترازوی نقد‌ از حوادث مهم صدر اسلام - که گاه در غبار تحریف فرو رفته - صلح امام حسن علیه السلام است. یکی از چالش‌های مربوط به این صلح روایات نسبتا فراوانی است که از علیه السلام به این صلح سخن می‌گویند. (روایات اعتراض امام حسین(ع) به صلح امام حسن(ع) در ترازوی نقد) این روایات را از دو جهتِ سندی و محتوایی مورد نقد قرار داده است. بررسی ها صورت گرفته در این مقاله از وجود دو آسیبِ ضعف سند و جعل در روایات مورد بحث حکایت می‌کند. 👆👆👆 @MaarefHadith
▪اصطلاح «نقل معنا» يعنى: نقل محتواى  يک خبر، بدون اصرار بر واژه ها و تعابيرآن. 👈اين شيوه، در نقل شفاهى رايج بوده و  در نقل كتبى نيز هنگام نقل قول غير مستقيم، به كار مى رود. امامان ما، اين شيوه عقلايى را تأييد كردند و با احاديثى چند، بر آن صحّه گذاشتند و دستِ‌کم، در غير دعاها، رساله‌ها و نامه‌هاي مکتوب، با آن مخالفت نکردند.  آنان با اين  اجازه، نقل حديث را آسان ساخته، به ترويج و همگانى شدن حديث، يارى رساندند؛ اما شرط کردند که تفاوت واژه ها، به تفاوت معنا نينجامد. از اين رو، نقل معنا نزد راويان شيعى، به صورت يک شيوه امضا شده و مقبول در آمد. ▪شيخ طوسي که سخنگوي قدما شناخته مي‌شود، از کاربرد اين روش خبر داده و آسيب‌هايي را نيز براي آن بر شمرده است. از محدّثان و فقيهان معاصر نيز  آيت الله بروجردى رحمه الله، نقل معنا را امرى شايع ميان راويان دانسته و گفته است: چون در احوال راويان و روايات امامان معصوم مى نگريم، درمى يابيم كه در موارد بسيارى، عين الفاظي را که شنيده اند، نقل نمى كنند؛ بلكه معناى آنچه را در يافته اند و به ذهن خويش سپرده اند، باز مى گويند؛ گرچه گاه در اين ميان، دچار خطا هم مى شوند.   📗برگرفته از کتاب:آسيب شناخت حديث، صفحه،۱۱۴. @MaarefHadithi
💠امام باقر عليه السلام: كسى كه در انتظار امر (فَرَج و ظهور ما) از دنيا رود، او را چه زيان كه در ميان خيمه مهدى و سپاه او نميرد. 🔸عن الامام الباقرعليه‌السلام: ما ضَرَّ مَن ماتَ مُنتَظِرا لِأَمرِنا ألّا يَموتَ في وَسَطِ فِسطاطِ المَهدِيِّ وعَسكَرِهِ؟ 📗الكافي، ج۱، ص۳۷۲. @MaarefHadith
r55326a5291.mp3
1.67M
⏪توجه به توثیقات خاندانها راهی برای شناخت راویان فاقد توثیق خاص‌. 🎧محمدکاظم رحمان‌ستایش @MaarefHadith
🌐دسترسی به نسخ خطی اسلامی در سايت «شيخ آقا بزرگ‌تهرانی» ⚠️نسخه آزمايشی اين سايت با همكاری سازمان اسناد كتابخانه ملی، مركز پژوهشی ميراث مكتوب، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد راه‌اندازی شده و نسخ خطی جهان از جمله نسخ خطی اسلامی را در دسترس كاربران قرار می‌دهد. 🌐http://www.aghabozorg.ir @MaarefHadith
🔷امام صادق عليه السّلام از حضرت على عليه السّلام نقل كرده كه ایشان فرمودند: حديث را با بيان كنيد، اگر آن نسبت حق باشد در آخرت شريك آن خواهيد بود،و اگر باطل باشد گناه آن بر گردن نسبت دهنده خواهد بود. 🔶عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَال: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَم:ُ اُذْكُرُوا اَلْحَدِيثَ بِإِسْنَادِهِ فَإِنْ كَانَ حَقّا كُنْتُمْ شُرَكَاؤُهُ فِي اَلْآخِرَةِ وَ إِنْ كَانَ بَاطِلا فَإِنَّ اَلْوِزْرَ عَلَى صَاحِبِهِ. 📗مشکاة الأنوار،ج۱، ص۲۸۵. @MaarefHadith
🗣آیت الله سید احمد مددی موسوی دام ظله: 🔹مرحوم میرزا حسین نوری «مستدرک الوسائل» را با این طول و تفصیل نوشته، ولی مشکل کار این است که کتاب ایشان اساساً مستدرک نیست. این احادیث را صاحب «وسائل» دیده، ولی قبول نداشته. خیلی به‌ندرت پیش می‌آید که مطلبی مثلاً در «کامل الزیارات» بوده و صاحب «وسائل» نیاورده باشد و ایشان بیاورد. ایشان احادیثی را آورده که صاحب «وسائل» به آنها اعتماد ندارد. 🔸مرحوم صاحب «وسائل» یک بار «وسائل الشیعه» را نوشته و یک بار دیگر و باز برای بار سوم کتاب را دیده و در دورۀ سوم تعلیقاتی نوشته است. این تعلیقات اخیراً پیدا شده و در چاپ آل البیت آمده و در تحقیق مرحوم ربانی نیست. در خاتمه و فوائدی که صاحب «وسائل» آورده، دارد که عده‌ای از کتب را نام می‌برد ـ که چون یا مشهور نبودند و یا انتسابشان معلوم نبود من از آنها نقل نکردم ـ و از کتاب‌هایی مثل «فقه الرضا» و... یاد می‌کند. 🔹طبعاً مرحوم نوری اگر این تعلیقه را می‌دید دیگر «مستدرک» نمی‌نوشت. درس خارج اصول ۱۳۹۶/۷/۱۲ @MaarefHadith
❇️در برخی موارد فهم نادرست اثری بدتر از نفهمیدن، ندیدن و نشیندن روایت دارد کژراهه های پدید آمده و کیشها و فرقه های گوناگون منتسب به دین ریشه در سوء فهم و برداشت‌های نادرست از متون دینی و به ویژه حدیث دارند. 👤ابن عبدالبر عالم اهل سنت در کتاب جامع بیان العلم خود می‌نویسد: أما طلب الحدیث علی ما یطلبه کثیر من اهل عصرنا الیوم دون تفقه فیه و لا تدبر لمعانیه، فمکروه عند جماعة اهل العلم.(ج۲،ص۱۲۷) @MaarefHadith