eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
631 عکس
215 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
article_12781_111102d586c94b2c1f636ca479ee1d09.pdf
777.7K
📋روایات اعتراض امام حسین(ع) به صلح امام حسن(ع) در ترازوی نقد‌ از حوادث مهم صدر اسلام - که گاه در غبار تحریف فرو رفته - صلح امام حسن علیه السلام است. یکی از چالش‌های مربوط به این صلح روایات نسبتا فراوانی است که از علیه السلام به این صلح سخن می‌گویند. (روایات اعتراض امام حسین(ع) به صلح امام حسن(ع) در ترازوی نقد) این روایات را از دو جهتِ سندی و محتوایی مورد نقد قرار داده است. بررسی ها صورت گرفته در این مقاله از وجود دو آسیبِ ضعف سند و جعل در روایات مورد بحث حکایت می‌کند. 👆👆👆 @MaarefHadith
▪اصطلاح «نقل معنا» يعنى: نقل محتواى  يک خبر، بدون اصرار بر واژه ها و تعابيرآن. 👈اين شيوه، در نقل شفاهى رايج بوده و  در نقل كتبى نيز هنگام نقل قول غير مستقيم، به كار مى رود. امامان ما، اين شيوه عقلايى را تأييد كردند و با احاديثى چند، بر آن صحّه گذاشتند و دستِ‌کم، در غير دعاها، رساله‌ها و نامه‌هاي مکتوب، با آن مخالفت نکردند.  آنان با اين  اجازه، نقل حديث را آسان ساخته، به ترويج و همگانى شدن حديث، يارى رساندند؛ اما شرط کردند که تفاوت واژه ها، به تفاوت معنا نينجامد. از اين رو، نقل معنا نزد راويان شيعى، به صورت يک شيوه امضا شده و مقبول در آمد. ▪شيخ طوسي که سخنگوي قدما شناخته مي‌شود، از کاربرد اين روش خبر داده و آسيب‌هايي را نيز براي آن بر شمرده است. از محدّثان و فقيهان معاصر نيز  آيت الله بروجردى رحمه الله، نقل معنا را امرى شايع ميان راويان دانسته و گفته است: چون در احوال راويان و روايات امامان معصوم مى نگريم، درمى يابيم كه در موارد بسيارى، عين الفاظي را که شنيده اند، نقل نمى كنند؛ بلكه معناى آنچه را در يافته اند و به ذهن خويش سپرده اند، باز مى گويند؛ گرچه گاه در اين ميان، دچار خطا هم مى شوند.   📗برگرفته از کتاب:آسيب شناخت حديث، صفحه،۱۱۴. @MaarefHadithi
💠امام باقر عليه السلام: كسى كه در انتظار امر (فَرَج و ظهور ما) از دنيا رود، او را چه زيان كه در ميان خيمه مهدى و سپاه او نميرد. 🔸عن الامام الباقرعليه‌السلام: ما ضَرَّ مَن ماتَ مُنتَظِرا لِأَمرِنا ألّا يَموتَ في وَسَطِ فِسطاطِ المَهدِيِّ وعَسكَرِهِ؟ 📗الكافي، ج۱، ص۳۷۲. @MaarefHadith
r55326a5291.mp3
1.67M
⏪توجه به توثیقات خاندانها راهی برای شناخت راویان فاقد توثیق خاص‌. 🎧محمدکاظم رحمان‌ستایش @MaarefHadith
🌐دسترسی به نسخ خطی اسلامی در سايت «شيخ آقا بزرگ‌تهرانی» ⚠️نسخه آزمايشی اين سايت با همكاری سازمان اسناد كتابخانه ملی، مركز پژوهشی ميراث مكتوب، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد راه‌اندازی شده و نسخ خطی جهان از جمله نسخ خطی اسلامی را در دسترس كاربران قرار می‌دهد. 🌐http://www.aghabozorg.ir @MaarefHadith
🔷امام صادق عليه السّلام از حضرت على عليه السّلام نقل كرده كه ایشان فرمودند: حديث را با بيان كنيد، اگر آن نسبت حق باشد در آخرت شريك آن خواهيد بود،و اگر باطل باشد گناه آن بر گردن نسبت دهنده خواهد بود. 🔶عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَال: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَم:ُ اُذْكُرُوا اَلْحَدِيثَ بِإِسْنَادِهِ فَإِنْ كَانَ حَقّا كُنْتُمْ شُرَكَاؤُهُ فِي اَلْآخِرَةِ وَ إِنْ كَانَ بَاطِلا فَإِنَّ اَلْوِزْرَ عَلَى صَاحِبِهِ. 📗مشکاة الأنوار،ج۱، ص۲۸۵. @MaarefHadith
🗣آیت الله سید احمد مددی موسوی دام ظله: 🔹مرحوم میرزا حسین نوری «مستدرک الوسائل» را با این طول و تفصیل نوشته، ولی مشکل کار این است که کتاب ایشان اساساً مستدرک نیست. این احادیث را صاحب «وسائل» دیده، ولی قبول نداشته. خیلی به‌ندرت پیش می‌آید که مطلبی مثلاً در «کامل الزیارات» بوده و صاحب «وسائل» نیاورده باشد و ایشان بیاورد. ایشان احادیثی را آورده که صاحب «وسائل» به آنها اعتماد ندارد. 🔸مرحوم صاحب «وسائل» یک بار «وسائل الشیعه» را نوشته و یک بار دیگر و باز برای بار سوم کتاب را دیده و در دورۀ سوم تعلیقاتی نوشته است. این تعلیقات اخیراً پیدا شده و در چاپ آل البیت آمده و در تحقیق مرحوم ربانی نیست. در خاتمه و فوائدی که صاحب «وسائل» آورده، دارد که عده‌ای از کتب را نام می‌برد ـ که چون یا مشهور نبودند و یا انتسابشان معلوم نبود من از آنها نقل نکردم ـ و از کتاب‌هایی مثل «فقه الرضا» و... یاد می‌کند. 🔹طبعاً مرحوم نوری اگر این تعلیقه را می‌دید دیگر «مستدرک» نمی‌نوشت. درس خارج اصول ۱۳۹۶/۷/۱۲ @MaarefHadith
❇️در برخی موارد فهم نادرست اثری بدتر از نفهمیدن، ندیدن و نشیندن روایت دارد کژراهه های پدید آمده و کیشها و فرقه های گوناگون منتسب به دین ریشه در سوء فهم و برداشت‌های نادرست از متون دینی و به ویژه حدیث دارند. 👤ابن عبدالبر عالم اهل سنت در کتاب جامع بیان العلم خود می‌نویسد: أما طلب الحدیث علی ما یطلبه کثیر من اهل عصرنا الیوم دون تفقه فیه و لا تدبر لمعانیه، فمکروه عند جماعة اهل العلم.(ج۲،ص۱۲۷) @MaarefHadith
⛔️غالی بودن سهل بن زیاد❗️ ❇️مرحوم نجاشی دربارۀ نوشته: كان أحمد بن محمّد بن عيسى يشهد عليه بالغلوّ والكذب وأخرجه من قمّ إلى الريّ. این است، نه اینکه سهل بن زیاد ائمه را خدا میدانسته یا نماز نمیخوانده. مراد غلو سیاسی است که تاثیرگذار در میراث علمی بوده است. ▪مرحوم احمد اشعری که سهل بن زیاد را بیرون میکند و به او نسبت کذب میدهد مراد کذب مصطلح نیست. یک جهتش این است که ـ هر دو قمی بوده اند و رفته اند کوفه تحمل حدیث کردهاند ـ اگر میگویی: «عن الوشّاء» یعنی از او شنیده ام، در حالی که تو در کتاب او دیده ای و از خودش نشنیده ای و به نحو وجاده بوده و باید بگویی: في کتاب الوشّاء. اصلا بحث بود که: العنعنة تساوق الاتصال یا أعم منه؟ سهل عنعنه را مساوق با اتصال میدانسته و احمد نمیدانسته.و این کذب نیست. البته از ابتدا در عبارت نجاشی دقت نشده است. او از اول دربارۀ سهل میگوید: كان ضعيفاً في الحديث، غير معتمد فيه. بعد میگوید: وكان أحمد بن محمّد بن عيسى يشهد عليه بالغلوّ والكذب. یعنی: جناب احمد نگو: کذب، بگو: ضعیف في الحدیث. این مبنای اوست، کذب نیست. انصافا خیلی لطیف تعبیر کرده. این دو در عبارت نجاشی به هم متصل اند، نه اینکه دو مطلب باشد. اصلا مگر میشود کلینی بیش از 900 مورد در کافی از یک کذاب نقل کند؟ ✳️آنچه برای نجاشی مهم است تاثیرگذاری غلو در میراثهای علمی است که قبول بکنیم یا نکنیم. دیگران همۀ اقسام غلو را یکی گرفته و در نتیجه دچار مشکل شده اند. ۹۶/۷/۲۵ @MaarefHadith
✅ تواتر احادیث مهدویت 📝 علامه جعفری متن کلی دین الهی که از نوح و ابراهیم علیهما السلام تا محمد بن عبد اللّه صلی اللّه علیه و آله به بشریت ابلاغ شده است ، با صراحت یا با اشاره و تلویحا خبر از درخشش فروغ مزبور در روی زمین را می دهد . آیات قرآنی در مواردی متعدد ، خبر از آینده روشن برای جوامع بشری می دهد و می گوید : بالاخره روزگار عدل و داد و تحقق حیثیت و کرامت انسانی فرا خواهد رسید . از آن جمله : وَ نُريِدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ (و ما اراده کرده ایم که بر کسانی که در روی زمین بی نوا شده اند احسان نماییم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار بدهیم) إنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِی الصَّالِحُونَ (بندگان صالح من هستند که زمین را به ارث خواهند برد) و امّا منابع حدیثی درباره ظهور دولت حقه به امامت کبری حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف چه در مأخذ شیعه و چه در مأخذ اهل سنت فوق تواتر است یعنی به قدری این احادیث فراوان است که محال است چنین احادیثی از پیامبر اکرم و دیگر حجّت های الهی صادر نشده باشد 📚 تفسیر نهج البلاغه، ج27، خطبه182. به مناسبت 25 آبان، سالگرد درگذشت علامه جعفری @MaarefHadith
✅چند پيشنهاد برای تصحيح 👤محمدباقر ملکیان 🔹«مصفی المقال في مصنّفي علم الرجال» نگاشته‌ای سودمند از مرحوم (۱۲۹۳ ـ ۱۳۸۹ ق) در تاريخ علم رجال شيعه است. در اين کتاب،[قریب به] ۵۰۰ عالم شيعی، که نگاشته‌ای در علم رجال ـ به معنای اعم آن که شامل تراجم هم می‌شود ـ دارند، معرفی شده‌اند، زندگی نامه مختصری از آنها آمده، همراه با ذکر نگاشته رجالی آنها. با اين حال، اين نگاشته خالی از خلل و کاستی نيست، و می‌بايست در تصحيح جديد آن، اين کمی و کاستی‌ها جبران شود: 1⃣متّصدی چاپ و نشر اين کتاب، فرزند مرحوم آقا بزرگ، جناب آقای منزوی است. منزوی، متّهم است که در نشر آثار والد گرانقدرش، جانب امانت را رعايت نکرده است. مقابله اين اثر با دستنويس مؤلّف، می تواند ترديدهای احتمالی را برطرف کند، و احياناً اگر در نسخه چاپی اشتباهی روی داده باشد اصلاح شود. 2⃣نگاشته‌های بسياری در علم رجال، از قلم آقا بزرگ سقط شده است، و همين طور مؤلّفينی که در رجال نگاشته‌ای دارند. بر اساس کتب تراجم و فهارس نسخ خطی، می توان مستدرکی بر اين کتاب تدارک ديد. 3⃣خوب است همانند کاری که مرحوم آقا بزرگ در الذريعه انجام داده، برای نگاشته‌هايی که در اين کتاب معرفی شده و هنوز چاپ نشده، نسخه‌هايی معرفی شود. 4⃣شايسته است مقدّمه‌ای تفصيلی نوشته شود و در آن تاريخ، منهج علمای شيعه در علم رجال، و نيز سير تاريخی نگارش‌های رجالی شيعه بيان شود. اعمال اين چند پيشنهاد ـ علاوه بر تذکّر لغزش های مرحوم آقا بزرگ (مثل معرفی مشيخه ابن محبوب به عنوان يک نگاشته رجالی) ـ فائده اين کتاب ارزنده را بيشتر می‌کند؛ ان شاء الله. @Kateban @MaarefHadith
فهرست کتاب کتابخانه های دیجیتالی.pdf
229.4K
کتابخانه های دیجیتالی 👆👆👆👆👆👆👆 ✍🏻 احسان سرخه ای #️⃣ 🔖 دانش‌پژوه، ناگزیر از شناسایی پژوهش‌های پیشین، کسب مهارت دستیابی به منابع علمی و سازماندهی و ارجاع به آنها است. دست‌‌یازیدن به این اهداف، نیازمند فراگیری روش‌های نوین دسترسی به منابع از طریق نرم‌افزارها است. پژوهشگر همچنین باید پایگاه‌های دربردارندۀ مقالات، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌های علمی را در درون و بیرون از کشور بشناسد و روش‌های جستجو و دستیابی به منابع ارائه‌شده در نرم‌افزارهای پژوهشی و وبگاه‌های مختلف را فرابگیرد. مباحث این کتاب در چهار بخشِ «کلیات»، «منابع برون‌خط»، «منابع برخط» و «مدیریت یادداشت‌های علمی و استناددهی» به این مباحث می‌پردازد. 🆔 @Rejal_science @MaarefHadith