#فهم_حدیث
#فهم_نادرست_حدیث
❇️در برخی موارد فهم نادرست #حدیث اثری بدتر از نفهمیدن، ندیدن و نشیندن روایت دارد کژراهه های پدید آمده و کیشها و فرقه های گوناگون منتسب به دین ریشه در سوء فهم و برداشتهای نادرست از متون دینی و به ویژه حدیث دارند.
👤ابن عبدالبر عالم اهل سنت در کتاب جامع بیان العلم خود مینویسد: أما طلب الحدیث علی ما یطلبه کثیر من اهل عصرنا الیوم دون تفقه فیه و لا تدبر لمعانیه، فمکروه عند جماعة اهل العلم.(ج۲،ص۱۲۷)
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
⛔️غالی بودن سهل بن زیاد❗️
❇️مرحوم نجاشی دربارۀ #سهل_بن_زیاد نوشته: كان أحمد بن محمّد بن عيسى يشهد عليه بالغلوّ والكذب وأخرجه من قمّ إلى الريّ. این #غلو_سیاسی است، نه اینکه سهل بن زیاد ائمه را خدا میدانسته یا نماز نمیخوانده. مراد غلو سیاسی است که تاثیرگذار در میراث علمی بوده است.
▪مرحوم احمد اشعری که سهل بن زیاد را بیرون میکند و به او نسبت کذب میدهد مراد کذب مصطلح نیست. یک جهتش این است که ـ هر دو قمی بوده اند و رفته اند کوفه تحمل حدیث کردهاند ـ اگر میگویی: «عن الوشّاء» یعنی از او شنیده ام، در حالی که تو در کتاب او دیده ای و از خودش نشنیده ای و به نحو وجاده بوده و باید بگویی: في کتاب الوشّاء. اصلا بحث بود که: العنعنة تساوق الاتصال یا أعم منه؟ سهل عنعنه را مساوق با اتصال میدانسته و احمد نمیدانسته.و این کذب نیست. البته از ابتدا در عبارت نجاشی دقت نشده است. او از اول دربارۀ سهل میگوید: كان ضعيفاً في الحديث، غير معتمد فيه. بعد میگوید: وكان أحمد بن محمّد بن عيسى يشهد عليه بالغلوّ والكذب. یعنی: جناب احمد نگو: کذب، بگو: ضعیف في الحدیث. این مبنای اوست، کذب نیست. انصافا خیلی لطیف تعبیر کرده. این دو در عبارت نجاشی به هم متصل اند، نه اینکه دو مطلب باشد. اصلا مگر میشود کلینی بیش از 900 مورد در کافی از یک کذاب نقل کند؟
✳️آنچه برای نجاشی مهم است تاثیرگذاری غلو در میراثهای علمی است که قبول بکنیم یا نکنیم. دیگران همۀ اقسام غلو را یکی گرفته و در نتیجه دچار مشکل شده اند.
#سهل_بن_زیاد #غلو #غلو_سیاسی #ضعیف_فی_الحدیث #رجال #آیة_الله_مددی #نکته_رجالی
۹۶/۷/۲۵
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ تواتر احادیث مهدویت
#احادیث_مهدویت #علامه_جعفری
📝 علامه جعفری
متن کلی دین الهی که از نوح و ابراهیم علیهما السلام تا محمد بن عبد اللّه صلی اللّه علیه و آله به بشریت ابلاغ شده است ، با صراحت یا با اشاره و تلویحا خبر از درخشش فروغ مزبور در روی زمین را می دهد . آیات قرآنی در مواردی متعدد ، خبر از آینده روشن برای جوامع بشری می دهد و می گوید : بالاخره روزگار عدل و داد و تحقق حیثیت و کرامت انسانی فرا خواهد رسید . از آن جمله :
وَ نُريِدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ (و ما اراده کرده ایم که بر کسانی که در روی زمین بی نوا شده اند احسان نماییم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار بدهیم)
إنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِی الصَّالِحُونَ (بندگان صالح من هستند که زمین را به ارث خواهند برد)
و امّا منابع حدیثی درباره ظهور دولت حقه به امامت کبری حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف چه در مأخذ شیعه و چه در مأخذ اهل سنت فوق تواتر است یعنی به قدری این احادیث فراوان است که محال است چنین احادیثی از پیامبر اکرم و دیگر حجّت های الهی صادر نشده باشد
📚 تفسیر نهج البلاغه، ج27، خطبه182.
به مناسبت 25 آبان، سالگرد درگذشت علامه جعفری
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅چند پيشنهاد برای تصحيح #مصفی_المقال
👤محمدباقر ملکیان
🔹«مصفی المقال في مصنّفي علم الرجال» نگاشتهای سودمند از مرحوم #آقا_بزرگ_تهرانی (۱۲۹۳ ـ ۱۳۸۹ ق) در تاريخ علم رجال شيعه است.
در اين کتاب،[قریب به] ۵۰۰ عالم شيعی، که نگاشتهای در علم رجال ـ به معنای اعم آن که شامل تراجم هم میشود ـ دارند، معرفی شدهاند، زندگی نامه مختصری از آنها آمده، همراه با ذکر نگاشته رجالی آنها.
با اين حال، اين نگاشته خالی از خلل و کاستی نيست، و میبايست در تصحيح جديد آن، اين کمی و کاستیها جبران شود:
1⃣متّصدی چاپ و نشر اين کتاب، فرزند مرحوم آقا بزرگ، جناب آقای منزوی است. منزوی، متّهم است که در نشر آثار والد گرانقدرش، جانب امانت را رعايت نکرده است. مقابله اين اثر با دستنويس مؤلّف، می تواند ترديدهای احتمالی را برطرف کند، و احياناً اگر در نسخه چاپی اشتباهی روی داده باشد اصلاح شود.
2⃣نگاشتههای بسياری در علم رجال، از قلم آقا بزرگ سقط شده است، و همين طور مؤلّفينی که در رجال نگاشتهای دارند. بر اساس کتب تراجم و فهارس نسخ خطی، می توان مستدرکی بر اين کتاب تدارک ديد.
3⃣خوب است همانند کاری که مرحوم آقا بزرگ در الذريعه انجام داده، برای نگاشتههايی که در اين کتاب معرفی شده و هنوز چاپ نشده، نسخههايی معرفی شود.
4⃣شايسته است مقدّمهای تفصيلی نوشته شود و در آن تاريخ، منهج علمای شيعه در علم رجال، و نيز سير تاريخی نگارشهای رجالی شيعه بيان شود.
اعمال اين چند پيشنهاد ـ علاوه بر تذکّر لغزش های مرحوم آقا بزرگ (مثل معرفی مشيخه ابن محبوب به عنوان يک نگاشته رجالی) ـ فائده اين کتاب ارزنده را بيشتر میکند؛ ان شاء الله.
#علم_رجال #مصفی_المقال #الذریعه #آقا_بزرگ_تهرانی #تاریخ_علم_رجال_شیعه
@Kateban
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فهرست کتاب کتابخانه های دیجیتالی.pdf
229.4K
کتابخانه های دیجیتالی
👆👆👆👆👆👆👆
✍🏻 احسان سرخه ای
#️⃣ #احسان_سرخه_ای #کتابخانه_دیجیتالی #کتابخانه
🔖 دانشپژوه، ناگزیر از شناسایی پژوهشهای پیشین، کسب مهارت دستیابی به منابع علمی و سازماندهی و ارجاع به آنها است. دستیازیدن به این اهداف، نیازمند فراگیری روشهای نوین دسترسی به منابع از طریق نرمافزارها است. پژوهشگر همچنین باید پایگاههای دربردارندۀ مقالات، پایاننامهها و کتابهای علمی را در درون و بیرون از کشور بشناسد و روشهای جستجو و دستیابی به منابع ارائهشده در نرمافزارهای پژوهشی و وبگاههای مختلف را فرابگیرد. مباحث این کتاب در چهار بخشِ «کلیات»، «منابع برونخط»، «منابع برخط» و «مدیریت یادداشتهای علمی و استناددهی» به این مباحث میپردازد.
🆔 @Rejal_science
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
sid.apk
4.35M
نرم افزار اندروید مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
┄┄┅═══✾••✾❀❀✾••✾═══┅┄┄
مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی یا SID یک مرکز علمی است که به نمایه سازی مقالات، کنفرانسها و همایشهای داخلی و خارجی میپردازد. با استفاده از اپ اندروید SID میتوانید راحتتر به چکیده و متن کامل مقالات نمایه شده دسترسی داشته باشید. حداقل نسخه سیستم عامل اندروید لازم برای اجرای این اپ ۴.۴ میباشد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#ابزار_پژوهشی
♻️سرویس تبدیل تصویر به متن (OCR)
🔹فنّاوری تبدیل تصویر به متن (OCR) باهدف گسترش ارائه خدمات پژوهشی و تحقیقاتی فراهم گردید. با کمک این سرویس میتوانید تصاویر مقالات و کتب خود را با بالاترین کیفیت به متن تبدیل کنید.
🔰این سرویس برخط، به شما این امکان را میدهد تا هر متنی را پردازش کرده و به صورت تایپ شده در اختیار داشته باشید.
🔹روش کار اینگونه است که هر فایلی نوشتاری با فرمت JPG، PNG و GIF داشته باشید اگر حداکثر حجم آن 5 مگابایت باشه بلافاصله متن آن را به شما تحویل میدهد.
#آدرس_سامانه 👇👇👇
🌐https://ai.inoor.ir/تصویر-به-متن/
#ابزار_پژوهشی #تبدیل_تصویر_بهمتن #فناوری_تبدیل #نور #OCR
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔴 تمييز اتّحاد الأخبار المختلفة وضوابطها وفوائدها
✍محمدباقر ملکیان
🔹الرواة حين يسمعون كلاماً من المعصوم (علیه السلام) ينقلونه بألفاظ مختلفة فيذكر رواية واحدة مرّة عن راوٍ بلفظ في جامع حديثي ويذكر هذه الرواية مرّة أخرى عن راوٍ آخر بلفظ آخر في مصنَّف آخر. وهذا ـ سيّما مع مضي الأعصار ـ يوهم تعدّد الرواية مع أنّ الأمر ليس كذلك.
فمعرفة الروايات المتّحدة من أهمّ المسائل في شؤون علوم الحديث، ولكن هذه المسألة لم تطرح بشكل مستقلّ مع أنّها أكثر ابتلاءاً من كثير من مباحث علمي الدراية والرجال.
🔸وكيفما كان ففي الجوامع الأوّلية التي لم تصل إلينا فلم ندر معاملتهم مع هذه الروايات. وأمّا في الجوامع الثانويّة كالكتب الأربعة فموضعهم تجاه هذه الروايات ليس بواضح فمثلاً روى الصدوق رواية تارة مرسلاً في فقيهه وأخرى بإسناد في علله ومرّة ثالثة بإسناد آخر في عيونه، مع أنّ الرواية واحدة.
نعم تجد تصريحهم بوحدة روايتين في ذيل رواية وهذا قليل جدّاً ومن أمثلته ما أورده الشيخ في التهذيب بإسناده أحمد بن محمّد بن عيسى، عن الحسن بن عليّ الوشّاء، عن عليّ بن أسباط، عن غير واحد من أصحابنا، عن أبي عبد الله (علیه السلام) قال: من نسي صلاة من صلاة يومه واحدة ولم يدر أيّ صلاة هي صلّى ركعتين وثلاثا وأربعاً.
ثمّ قال: وروى هذا الحديث محمّد بن أحمد بن يحيى، عن محمّد بن الحسين بن أبي الخطاب، عن عليّ بن أسباط، عن غير واحد من أصحابنا، عن أبي عبد الله (علیه السلام) مثله.
🔹هذا في مصنّفات قدماء أصحابناء ـ رفع الله درجاتهم العاليّة ـ، وأمّا في الجوامع المتأخّرة ـ كالبحار والوسائل ـ فالأمر ليس كذلك، بل أنّهم ينبّهون على الاتّحاد في مواضعه، وهذا في الوسائل أكثر شيوعاً من غيره.
ومن أمثلته ما رواه الشيخ الحرّ عن الكليني، عن محمّد بن يحيى، عن أحمد بن محمّد، عن عليّ بن النّعمان، عن ابن مسكان، عن سليمان بن خالد، عن أبي جعفر (علیه السلام) قال: ألا أخبرك بالإسلام أصله وفرعه وذروة سنامه، إلخ
ثم قال: ورواه البرقيّ في المحاسن عن أبيه، عن عليّ بن النّعمان.
ورواه الشّيخ بإسناده عن الحسن بن محمّد بن سماعة، عن ابن رباط، عن ابن مسكان، عن سليمان بن خالد، عن أبي عبد الله (علیه السلام) عن رسول الله نحوه.
ورواه الحسين بن سعيد في كتاب الزّهد عن عليّ بن النّعمان مثله.
🌐https://malekian.kateban.com/post/4545
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
1_480998699.mp3
1.66M
#علم_آموزی
خداوند به حضرت آیت الله جوادی آملی عمر طولانی و عاقبت بخیری دهد.
ایشان چند دقیقه در باره علم آموزی صحبت کرده است، بسیار شنیدنی است، لطفا گوش کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔻به مناسبت ولادت با سعادت حضرت عبدالعظیم حسنی
محمّد بن يحيى العطّار، از بعضى اهل رى نقل میکند: بر حضرت ابى الحسن العسكرى عليه السّلام داخل شدم، حضرت فرمودند: كجا بودى؟ عرض كردم: به زيارت حضرت حسين بن على عليهما السّلام رفته بودم. حضرت فرمودند: آيا نمىدانى، اگر قبر #عبد_العظيم را كه نزدتان هست زيارت كنى مثل آن است كه حسين عليه السّلام را زيارت كردهاى.
مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى اَلْعَطَّارِ عَنْ بَعْضِ أَهْلِ اَلرَّيِّ قَالَ : دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ أَيْنَ كُنْتَ فَقُلْتُ زُرْتُ اَلْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ أَمَا إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ اَلْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ .
📗کامل الزيارات, جلد۱,صفحه۳۲۴.
#ولادت_سیدالکریم_حضرتعبدالعظیمحسنی مبارک باد.
#عبد_العظیم_حسنی_ #زیارة_عبد_العظیم #ولادت_حضرت_عبدالعظیم
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📝 چند نکته درباره مطالعات رجالی/حدیثی
✍محمد باقر ملکیان
1⃣در مراجعه به مصادر #رجالی_شیعه حتما باید به مصادر اهل سنت هم نگاه کرد.
مثلا در بحث اسانيد رجال نجاشی، در صدر اسانيد، مراجعه به کتاب تاريخ بغداد، بسيار راهگشاست.
و یا در بحث مفردات رجالی در رجال شيخ طوسی ـ خصوصا در بخش اصحاب پیامبر (ص) تا اصحاب حضرت امام سجاد (ع) ـ مراجعه به #مصادر_رجالی_اهل_سنت خصوصا کتابهایی که در مورد صحابه نوشته شده سیما کتاب الاصابه بسیار مفید و کارساز است. البته مرحوم شوشتری بر اين باور است که شیخ طوسی در بخش اصحاب پیامبر (ص) از کتاب ابن منده اخذ کرده است (قاموس الرجال، ج۱، ص۱۴۸) من نیز منکر اين مطلب نيستم، اما الاصابه جامعتر است.
2⃣در مراجعه به مصادر رجالی شیعه خصوصا فهرست شيخ طوسی و رجال نجاشی، نگاه مقارنهای بايد داشت، چرا که در نگاه غير مقارنهای اولا مباحث به طور کامل روشن نمیشود. ثانیاً نقائص و اشکالات معلوم نمیشود.
به نظر من برای ملاحظه مصادر سندی رجالی (يعنی مصادر فهرستی) بايد از چند کتاب در کنار هم بهره برد:
أ. رجال نجاشی
ب. فهرست شيخ
ج. فهرست ابو غالب
د. مشيخه شيخ طوسی
هـ. مشيخه شيخ صدوق
3⃣در مراجعه به مصادر رجالی که در آنها اسانيد نيز ذکر شده است مثل رجال نجاشی و فهرست شيخ، حتما بايد به اسانيد کتب روائی هم مراجعه کرد.
یعنی اگر نجاشی به کتاب حلبی ـ مثلاً ـ سند نقل میکند، بايد ديد اين سند تا چه حدی با اسانيدی که در کتب روائی آمده شبيه است و تا چه حد تفاوت دارد.
اين شيوه اولا ما را از وجود خللهای احتمالی در اسانيد روايات و يا مصادر رجالی آگاه میکند. ثانيا در بحث شناخت کتب مشهوره و نسخههای کتب حئيثی اين شيوه کارآمد است.
در اين ميان، مشيخهها هم کتاب حديثی به شمار میآيند به اعتبار نقل اسانيد روايات، و هم کتاب رجالی به اعتبار بحثهای سندی.
4⃣همان گونه که در بحثهای رجالی بايد به مصادر رجالی اهل سنت مراجعه کرد، در بحثهای سندی هم بايد به کتب رجالی اهل سنت مراجعه کرد.
🌐https://malekian.kateban.com/post/4529
#مطالعات_رجالی #مصادر_رجالی_شیعه #رجال_اهل_سنت #رجال_نجاشی #فهرست_شیخ
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_نرم_افزار
#احادیث_تفسیری
💿«کتابخانه احادیث تفسیری»، از تولیدات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) است. در این برنامه، کلیهی تفاسیر و جوامع روایی شیعی که مشتمل بر احادیث تفسیری بوده، ارائه شده است.
📀مركز تحقيقات كامپيوترى علوم اسلامى، پيش از اين، نرمافزارهايى مانند«نور الأنوار 2»، «جامع تفاسير نور»، «جامع الأحاديث نسخه 2.5 و 3.5»و... را توليد كرده كه در آنها، اطلاعرسانی احادیث تفسیری، به شیوه هایی متناسب با هر برنامه، ارائه گردیده است، ولی از آنجا که نرمافزارهای مزبور با همه مزایا، تمام جوامع حدیثی و تفاسیر روایی را در بر ندارند، لذا نیاز به وجود برنامهای حاوی همه احادیث تفسیری، به روشنی، احساس میشد. این برنامه، پیش از این، با عنوان «الأنوار الرضویة» تولید گردیده و اینک با اندکی تغییر و ارتقا، با نام جدید مزبور، توسط این مرکز عرضه شده است.
📖این برنامه، شامل 141 عنوان كتاب در 685 جلد است كه 93 عنوان آن، عربى و 48 عنوان آن، فارسى و نیز 105 عنوان آن، روایی و 36 عنوان آن، تفسیری است.
برای تهیه این نرم افزار می توانید به سایت نورشاپ مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith