QKH_Volume 9_Issue 16_Pages 67-84.pdf
779.4K
#مقاله_بخوانیم
📝بررسی مقاله «نقد حدیث» رابسون در دایره المعارف اسلام
✍️مهدی رستمنژاد، محمدجواد اسکندرلو
🔰دایرةالمعارف اسلامی عظیمترین کار پژوهشی اسلامشناسی است که تا کنون جهان غرب و استشراق به خود دیده است. مدخل #حدیث در جلد سوم دایرةالمعارف اسلام توسط خاورشناس انگلیسی به نام (جان رابسون) تالیف شده است. رابسون، در جلد سوم دایره المعارف اسلام، مدخلی را به معرفی #حدیث اختصاص داده است. وی در این مدخل به موضوعاتی از قبیل واژهشناسی حدیث در لغت و اصطلاح، تدوین حدیث، معرفی جوامع حدیثی فریقین، نقد حدیث، تبیین اقسام و درجات احادیث صحیح، ذکر و تعریف اصطلاحات مختلف حدیثی مربوط به ماهیت سند، مرتبط با متن حدیث و سرانجام به طرق تحمل حدیث میپردازد.
#مقاله (بررسی مقاله «نقد حدیث» رابسون در دایره المعارف اسلام) به نقد و بررسی دیدگاههای او در خصوص «تدوین حدیث» اختصاص دارد که مینویسد سنت در آغاز جزء منابع دین نبوده و به تدریج از منابع دین شمرده شده است، ضمن آنکه در برخی از بلاد اسلامی، در آغاز، متن حدیثی وجود نداشته و تدوین حدیث به همراه سند به قرنهای بعد برمیگردد؛ نگارندگان در این مقاله، با بررسیهای تاریخی، نادرستی این ادعا را نشان دادهاند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
مجله: قرآنپژوهی خاورشناسان، شماره۱ (پیاپی۱۶)، بهار و تابستان ۱۳۹۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#حدیث_انتظار
💠عَن حُمرانَ، قالَ: قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ عليه السلام ألا تَعلَمُ أنَّ مَنِ #انتَظَرَ_أمرَنا، وصَبَرَ عَلى ما يَرى مِنَ الأَذى وَالخَوفِ، هُوَ غَداً في زُمرَتِنا؟
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️حمران از امام صادق عليه السلام روایت میکند که ایشان فرمود: «... آيا نمىدانى كسى كه #چشم_به_راه امر ما باشد و بر آزار و هراسى كه مىبيند، شكيب ورزد، فردا [ى قيامت] در زمره ما خواهد بود.
📗الکافی، ج۸، ص۳۶.
@MaarefHadith
#کذالک_الله_ربی
چرا بعد از قرائت سوره توحید، ذکر «کذالک الله ربی» گفته می شود؟
سورۀ توحید دارای مضامین بلندی است که به نوعی شناسنامه خداوند است، در این سوره خداوند را به توحید و بینیازی معرفی میکند؛ در روایتی آمده است که امام باقر(ع) بعد از قرائت سورۀ توحید، میفرمود: کذلک الله ربّی؛ یعنی خدای من همانگونه است که در این سوره بیان شده است.[1]
به همین خاطر عبارت «کذلک الله ربّی» تأکید و اعترافی است از طرف قاری و خواننده، که خداوند همین گونه است که این سوره مبارکه معرفی میکند.
لذا فقها در باب قرائت سوره توحید در نماز (فرقی ندارد که رکعت اول باشد و یا دوم) گفتهاند: مستحب است بعد از خواندن سورۀ «قل هو اللّه احد»، یک، یا دو، یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّهُ ربّى» یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّهُ رَبُّنا» بگوید.[2]
1. وسائل الشیعه، ج 6، ص 71.
2. توضیح المسائل(محشی)، ج 1، ص 560.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#کرسی_علمی_ترویجی
#اعتبارسنجی
#رجال
«علامه حلی، اعتبارسنجی رجال محورِ احادیث و پیامدهای آن»
ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین احسان سرخه ای (عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
ناقد اول: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی غلامعلی
ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین جمال الدین حیدری فطرت
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🗓زمان: پنجشنبه99/11/16
⏰ساعت 10
🏢مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه 19، مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
پخش زنده:https://www.instagram.com/mfeb.ir
———————————————————-
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
💠عن الامام علی عليهالسلام: اِحذَروا ضَياعَ الأعمارِ فيما لا يَبقى لَكُم، فَفائتُها لا يَعودُ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
✴️امام على عليه السلام: از #تباه_کردن عمر در آنچه ماندگار نیست، بپرهیزید؛ زيرا عمرهاى رفته بر نمىگردد.
📗غررالحکم، ح ۲۶۱۸.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✴️تفاوت "رُوِیَ" با "قال" در کلام مرحوم صدوق
👤آیةالله مددی دامظله
🔰فرق کلام مرحوم صدوق در این که بگوید #روی عن رسول الله یا #قال رسول الله صلی الله علیه و آله
مرحوم شیخ عبدالکریم حائری و بعضی از شاگردان ایشان بین این دو کلام مرحوم صدوق فرق گذاشته اند و فرمودهاند اگر صدوق بگوید رُوِیَ علامت ضعف است و اگر بگویند قال علامت اعتماد است.
⚠️این مطلب صحیح نیست و صدوق بر هردو اعتماد کرده است و ممکن است نکته دیگری در این تعابیر باشد
مثلاً شاید بتوان گفت جایی که میگوید قال یعنی مشایخ مرحوم صدوق این روایت را پذیرفتهاند و جایی که می گوید )رُوِیَ( یعنی من اعتماد میکنم ولو اینکه مشایخ نپذیرفته باشند.
🆔@rejaleMadadi
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📜نگاه تاریخی به روایات
🔰نگاه تاریخی به مسأله موجب می شود تا به جای صرف فکر در تجریدیات و انتزاعیات، به واقعیتهای خارجی بپردازیم. یک مرحله از این واقعیات خارجی، نگاه تاریخی است. بحث های تاریخی زاویه ها و ریشه های یک بحث، نقطه تأثیر آن بحث در کل تفکر دینی، و چگونگی شکل گیری معارف دینی را روشن می کند و بر نتیجه نهایی کاملاً تأثیر می گذارد.
نگرش تاریخی نه تنها در فقه و اصول، در شکل گیری #روایات نیز دخالت دارد، مثلاً روایات طبی نقل شده از پیامبر اکرم (ص) اگر با خصایص تاریخی و جغرافیایی در نظر گرفته شود، با روایات امام رضا و یا عسکریین (ع) که در سامرا بودند، متفاوت است؛ چرا که مدینه و مکه گیاهان دارویی کمی دارند. مکه وادی غیر ذی زرع است و طبیعتاً اقتضا می کند که داروهای گیاهی زمان رسول الله بسیار محدود بوده باشد. بر این اساس باید #محیط_صدور_روایت را در نظر گرفت.
📗نگاهی به دریا، ص۶۱۵.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
💠عن رسولالله صلیاللهعلیهوآله: الدُّنيا دُوَلٌ؛ فَما كانَ لَكَ مِنها أتاكَ عَلى ضَعفِكَ ، وما كانَ مِنها عَلَيكَ لَم تَدفَعهُ بِقُوَّتِك ، ومَن انقطَعَ رَجاؤه مِمّا في أيدي الناسِ استراح بَدَنُه ومَن قَنِعَ بِما رَزَقَهُ اللّهُ قَرَّت عَيناهُ.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️دنيا دست به دست مى چرخد ، هر چه سهم تو باشد ، با وجود ناتوانى ات به تو مى رسد و هر چه به زيان تو باشد با نيرويت، رانده نمى شود و هر كس كه اميدش به آنچه در دست مردم است نباشد ، جانش آسوده گردد و هر كه به آنچه خدا روزيش كرده خرسند باشد ، چشمانش روشن شود.
📗الخصال، ص۲۵۸.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
💠فاطمةُ الزَّهراءُ عليها السلام: مَن أصعَدَ إلى اللّهِ خالصَ عبادَتِهِ أهبَطَ اللّهُ عزّ و جلّ له أفضَلَ مَصلَحَتِهِ.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
✴️فاطمه زهرا عليها السلام : هر كه عبادت خالصانه خود را به درگاه خدا فرا برد ، خداوند عزّ و جلّ بهترين كارى را كه به صلاح اوست برايش فرو فرستد.
#ولادت_حضرتزهرا_سلاماللهعلیها مبارک باد
📗تبیهالخواطر، ص۱۰۸.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب 📖
#ایمان_ابوطالب (1)
در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام کتاب های مختلفی منتشر شده است، مرحوم سید شمس الدین، فخار بن معد موسوی از علمای قرن ششم هجری نیز کتابی با عنوان «الحجة علی الذاهب الی تکفیر ابی طالب» نگاشته است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
ایشان در خاتمه کتاب می گوید: آنچه آورده ام، قطرهای از دریا بوده و درخواست اجر و ثواب از خداوند تا همه اعمالش را لوجه الله قرار دهد.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
عناوین تشکیل دهنده فصول این کتاب موارد زیر است:
فصل اول: در معنای ایمان و اثبات ایمان ابو طالب از راههای مختلف.
فصل دوم: ادله قائلین به کفر ابو طالب از جمله آیه «انک لا تهدی من احببت» و جواب از آنها.
فصل سوم: اثبات محبت پیامبر نسبت به ابو طالب که با توجه به حرمت دوستی کفار ایمان ابو طالب را اثبات میکند.
فصل چهارم: کلمات و اشعار ابو طالب که دلالت بر ایمان او میکند.
فصل پنجم: جریان مفقود شدن پیامبر و علی علیهما السلام و امر ابو طالب به فرزندش جعفر بر نماز با آنان.
فصل ششم: وفات ابو طالب و امر پیامبر به غسل و دفن او.
فصل هفتم: مهربانیهای ابو طالب نسبت به پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و اشعار دال بر اسلام او.
فصل هشتم: قصیده معروفی از ابو طالب و چند واقعه تاریخی که ایمان ابو طالب را اثبات میکند.
فصل نهم: وصیتهای ابوطالب به اطرافیان برای حمایت از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و انگیزههای سیاسی ایجاد تردید در ایمان ابو طالب.
فصل دهم: دلیل کتمان اسلام ابوطالب از سوی خودش و تشبیه ابوطالب به اصحاب کهف و مؤمن آل فرعون که ایمانشان را مخفی میکردند
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
الحجة علی الذاهب الی تکفیر ابی طالب.pdf
6.54M
📗 کتاب: الحجة علی الذاهب الی تکفیر ابی طالب
✍️ نویسنده: مرحوم سید شمس الدین، فخار بن معد موسوی از علمای قرن ششم هجری
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
r43517a2075.mp3
2.31M
⏪ كاربرد دانش رجال در مطالعات اسلامي
🎧محمدکاظم رحمانستایش
#رجال #دانش_رجال #ضرورت_دانش_رجال #کاربرد_دانش_رجال
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith