eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
633 عکس
217 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر کسی خلاف کرد، قطعا رسوا خواهد شد. عالم آنقدر منظم است که به تعبیر برخی از بزرگان، نظم او مانند سلسله اعداد ریاضی است. اگر کسی عدد 6 را از بین 5 و 7 بردارد، آن را کجای دیگر می تواند بگذارد؟!! هر گز این گونه نیست که اگر کسی اختلاس کرد یا آبروی کسی را برد، این مسئله بگذرد؛ این شخص بالاخره رسوا می شود، این نوع تفکر است که انسان را فرشته می کند. @MaarefHadith
r43518a2076.mp3
2.4M
نقش دانش رجال در فقه و اصول و علم كلام 🎧محمدکاظم رحمان‌ستایش @MaarefHadith
امام صادق علیه السلام فرمودند: يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَا يَمُوتَ حَتَّى يَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ يَكُونَ فِي تَعْلِيمِهِ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ترجمه: براى مؤمن شايسته است كه نميرد تا قرآن را ياد گيرد يا در صدد ياد گرفتنش باشد. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 607 @MaarefHadith
👆 ◀️ غایة هذا العلم هو معرفة الاصطلاحات المتوقف علیها معرفة کلمات الاصحاب و استنباط الاحکام... 📗مقباس‌الهدایة، ج۱، ص۴۵. @MaarefHadith
هیکلة البحث في كتب الدراية👆👆 📗رسائل فی درایةالحدیث، ص۱۹. @MaarefHadith
ابوحمزه ثمالی از نامه‌ای از امام سجاد علیه السلام که به برخی از اصحابشان نوشتند نقل می‌کند که ایشان ضمن حدیثی نسبتاً طولانی می‌فرماید: و حق امام جماعت در نمازت اين كه بدانى كه او نمايندگى ميان تو و پروردگارت را بر عهده گرفته و از جانب تو در پيشگاه خدا سخن مى‏گويد. بى‏آن كه تو از جانب وى سخن گويى، او از جانب تو دعا مى‏كند بى‏آنكه تو از جانب وى دعا كنى و تو را از بيم و هراس ايستادن در برابر خداوند كفايت مى‏كند. پس اگر در نمازت كاستى باشد به عهده اوست و اگر تمام باشد تو با او شريكى و او را نسبت به تو برترى نيست. او جان تو را با جان خويش و نماز تو را با نماز خويش حفظ كرده پس به همان اندازه از او سپاسگزار باش. 📚 شیخ صدوق، خصال، ج ‏2، ص 569، جامعه مدرسین‏، قم‏، چاپ اول‏، 1362 ش‏. @MaarefHadith
🔻فرق الشيعه نوبختی و مسأله ✍محمدباقر ملکیان 🔰در مورد فرق الشيعه منسوب به حسن بن موسی نوبختی و همين طور المقالات والفرق منسوب به سعد بن عبد الله أشعری قمی، سخن فراوان گفته شده است. در باب اين دو کتاب، نظر سيّدنا الأستاد مددی ـ که سايه‌اش مستدام باد ـ شايد نظر جديدی باشد. ايشان در مجلس درس ـ و همين طور گعده‌های علمی متعدّدی که خدمت ايشان بودم ـ اين احتمال را مطرح می‌کردند که بعيد نيست نويسنده اين کتاب، يکی از دشمنان شيعه باشد که برای زشت نشان دادن چهره شيعه، دست به تأليف اين کتاب زده، و فرقه‌های خيالی زيادی را از آستينش درآورده و به شيعه نسبت داده، تا تفرقه بين شيعه را نشان دهد، مبادا کسی به اين گروه تمايل پيدا کند. البته ايشان برای اين احتمال، شاهد و قرينه‌ای بيان نکردند (لا اقلّ در جلساتی که من در خدمت ايشان بودم). آنچه مسلم است ـ و در مقدّمه فرق الشيعه نيز بدان اشاره کرده‌ام ـ مؤلّف کتاب فرق الشيعه هر که باشد أبو محمّد حسن بن موسی نوبختی نيست، وهمين طور است ماجرا در مورد کتاب المقالات والفرق سعد بن عبد الله اشعری قمی. اين که ابان بن تغلب در روزگار حضرت صادق (عليه السلام) از دنيا رفته، مطلبی است که در بسياری از کتب رجالی فريقين بدان تصريح شده است.۱ و همين طور عبد الله بن أبی يعفور۲. در حالی که در کتاب فرق الشيعه، سخن از حيات آنها بعد از امام صادق (عليه السلام)، و تخطئه آنها نسبت به امامت عبد الله سخن گفته شده است.۳ جالب اينجاست که کشی به سند صحيح از سعد بن عبد الله نقل کرده که ابان بن تغلب در زمان حيات امام صادق(عليه السلام) از دنيا رفت، و امام صادق(عليه السلام) از مرگ او اظهار ناراحتی کردند!۴ همچنين در المقالات والفرق آمده است که حضرت امام حسن عسکری (عليه السلام) در ماه ربيع الثاني شهيد شدند،۵ در حالی که شيخ صدوق به سند صحيح از سعد بن عبد الله نقل کرده که شهادت ايشان در ماه ربيع الأوّل بوده است.۶ ❌اما عجيب تر از همه اين‌ها سخنی است که در هر دو کتاب نسبت به (عليه السلام) مطرح می‌شود. ايمان حضرت ابوطالب (عليه السلام) امری است که شيعه بر آن اتفاق دارد، بلکه امين الإسلام طبرسی می‌نويسد: قد ثبت إجماع أهل البيت (عليهم السلام) على إيمان أبي طالب، وإجماعهم حجّة.۷ اما نويسنده نا آشنای کتاب فرق الشيعه، مطلب را به گونه‌ای ديگر مطرح می‌کند. او که از اعتقادات شيعی اطلاع دقيقی ندارد، (عليه السلام) را به صورت يک امر مسلم به عامه شيعه نسبت می‌دهد! در کتاب فرق الشيعه ـ و نيز کتاب المقالات والفرق ـ از خطابيه نقل شده که محمّد (صلی الله عليه وآله) پيامبری بود که ابو طالب او را فرستاد. آنگاه از قول عامه شيعه در جواب آنها نقل می‌کند: که ابو طالب اصلاً اسلام نياورد.۸ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚منابع ۱. مشيخة الفقيه، ج۴، ص۲۳؛ رجال النجاشي، رقم: ۷؛ الفهرست، رقم: ۵۱؛ الثقات، ج۶، ص۶۷؛ تهذيب الكمال، ج۲، ص۸؛ سير أعلام النبلاء، ج۶، ص۳۰۸. ۲. رجال الكشي، رقم: ۴۵۴؛ رجال النجاشي، رقم: ۵۵۶. ۳.فرق الشيعة، ۳۵۲؛ و شبيه به اين در المقالات والفرق هم آمده است. المقالات والفرق، ۸۸. ۴. رجال الكشي، رقم: ۶۰۱. ۵. المقالات والفرق: ۱۰۲. ۶. نک: کمال الدين، ج۱، ص۴۰۰ـ۴۰۱. ۷. تفسير مجمع البيان، ج۴، ص۳۱. ۸.فرق الشيعة، ۲۷۲؛ المقالات والفرق، ۵۳ـ۵۴. 🌐https://malekian.kateban.com/post/4695 @MaarefHadith
💠 عن الامام الصادق علیه‌السلام: یا سَدِیرُ، أَنْ تَزُورَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ فِی کُلِّ جُمْعَهٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مَرَّهً، قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنَّ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ فَرَاسِخَ کَثِیرَهً! فَقَالَ لِی: اصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِکَ، ثُمَّ تَلْتَفِتُ یُمْنَهً وَ یُسْرَهً، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ إِلَى السَّمَاءِ، ثُمَّ انْحُ نَحْوَ الْقَبْرِ وَ تَقُولُ: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ» ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ امام صادق علیله‌السلام: ای سَدیر، چرا خود را مقیّد نمی سازی که هر جمعه[هرهفته] پنج بار و هر روز یک بار قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت کنی؟ عرض کردم: بین ما و قبر حضرت فرسخ ها فاصله است! امام فرمودند: هرگاه قصد زیارت ایشان را کردی، به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن و سپس به سوی قبر حسین بن علی علیه السلام توجّه کن و بگو: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ». 📗کافی، ج ۴، ص۵۸۹. @MaarefHadith
امام زين العابدين عليه‌السلام فرمودند: «مَن ثَبَتَ على وَلايتِنا فی غَيبةِ قائمنا أعطاهُ اللّهُ أجرَ ألفِ شهيدٍ، مثلِ شُهَداءِ بدرٍ و اُحدٍ». هر كه در روزگار غيبت قائم ما، بر ولايت ما استوار ماند، خداوند پاداش هزار شهيد مانند شهيدان بدر و اُحُد را به وى عطا مى فرمايد. 📚 بحار الأنوار، ج۵۲، ص۱۲۵ @MaarefHadith
سخنان صاحب معالم در اهمیت 🔰صاحب المعالم في إجازته الكبيرة: إنّ إعطاء الحديث حقّه من الرواية والدراية أمر مهم لمن أراد التفقّه في الدين، إذ مدار أكثر الأحكام الشرعية عليه، وقد كان للسلف الصالح (رضوان الله عليهم) مزيد اعتناء بشأنه، وشدّة اهتمام بروايته وعرفانه ، فقام بوظيفته منهم في كلّ عصر من تلك الأعصار أقوام بذلوا في رعايته جهدهم، وأكثروا في ملاحظته كدّهم ووكدهم، فلله درهم إذ عرفوا من قدره ما عرفوا، وصرفوا إليه من وجوه الهمم ما صرفوا. 🔻ثم خلف من بعدهم خلف أضاعوا حقّه، وجهلوا قدره، فاقتصروا من روايته على أدنى مراتبها، وألقوا حبل درايته على غاربها. ثم أتاح الله سبحانه بمقتضى حكمته من عرف قدره، وبذل في خدمته وسعه، فعمّر منه الدارسة، وجدّد معالمه الطامسة، وأيقظ من مراقد الغفلة رجالاً فهمّهم إسراره، وأراهم بعين البصيرة أنواره، فرغبوا في سلوك سبيله، وجهدوا على إحرازه وتحصيله، لكنّهم حيث انقطعت عنهم بتلك الفترة طريق من غير جهة الإجازة قلّت حظوظهم من ، ولاحتياجه والحال هذه إلى طول الممارسة، وإكثار المطالعة والمراجعة، والمتحملون لهذه الكلفة أقلّ قليل، والأكثرون إنّما يمرّون على معاهدة عابري سبيل. 📗حكاها عنه المجلسي في البحار، ج١٠٩، ص۳. @MaarefHadith
یکی از معیارهای نقد حدیث، معیار عدم مخالفت حدیث با تجربه و آزمایش و علم روز است در مورد معیار تجربه و آزمایش روایات، ابن قیم جوزی چنین می گوید: هر حدیثی که با حس و تجربه مخالف باشد، موضوع است، مانند حدیث عطسه کردن ....👆👆👆👆 @MaarefHadith
بمناسبت ۲۴ رجب، فتح قلعه بدست امیرالمومنین علیه‌السلام ◀️المصنّف لابن أبي شيبة عن جابر بن عبد اللّه: إنَّ عَلِيّا حَمَلَ البابَ يَومَ خَيبَرَ  حَتّى صَعِدَ المُسلِمونَ فَفَتَحوها، وأنَّهُ جُرِّبَ فَلَم يَحمِلهُ إلّا أربَعونَ رَجُلاً . ◀️ابن أبى شيبه ـ به نقل از جابر بن عبد اللّه: على عليه السلام در جنگ خيبر، در را [ روى خندق ]برد تا مسلمانان بالا رفتند و [ دژهاى ] خيبر را فتح كردند . آن در را آزموده بودند و تا چهل تن نشدند، نتوانسته بودند كه حركت بدهند . 📗المصنّف لابن أبي شيبة: ج ۷ ص ۵۰۷. @MaarefHadith