انجمن علمی حدیث حوزه و دانشگاه قرآن و حدیث با همکاری شبکه اینترنتی عبرات برگزار میکنند:
نشست علمی:
روایات کتاب کافی ؛از ضعف تا اعتبار :
دیدگاه ها و معیارها
ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین حیدر مسجدی
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
زمان نشست: دوشنبه 23فروردین 1400 ساعت 18 بصورت آنلاین
لینک نشست:
https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/
پخش با ترافیک رایگان ازشبکه اینترنتی abarat.tv
نکته قابل تامل، برگرفته از کانال یادداشتهای حسن انصاری⬇️
دقت های رجالی و بحث های استحسانی و ذوقی
گاهی ديده می شود برخی از نويسندگان و محققان و فضلای رشته علم حدیث و رجال در بحث های رجالی روی نوع تعابير مختلف و تفاوت عبارات و شيوه های کتاب #رجال_نجاشي بيش از آنچه لازمه طبيعت اين کتاب و امثال اين نوع کتاب هاست بها می دهند. مثلا در کجا نجاشي گفته "له کتاب النوادر" و يا کجا گفته "له نوادر". نمونه ديگر: کجا تنها يک سند به آثار يک راوی ارائه داده و کجا بيش از يک سند. کجا نظرش را درباره صحت سندی گفته و کجا نگفته و بسياری موارد ديگر.
اجمالا بگويم تجربه بیش از سه دهه کار روی رجال نجاشي و #فهرست_شيخ و امثال اين دو کتاب به من آموخته است که اين نوع محاسبات صرفا باب انواع احتمالات و استحسانات ذوقی را موسع می کند و از آن هيچ چيز قابل اتکایی به دست نمی آيد. برای هر کدام از اين نوع نمونه ها ده نمونه مخالف و موارد نقض می توان سراغ گرفت و این کار تنها شناخت علمی ما را از ميراث گذشتگانمان مخدوش می کند. آنچه از نسخه های رجال نجاشي امروز در اختيار است گرچه برخی به اصول کهنی بر می گردد عمدتا نسخه های بسیار متأخری است و هيچ کدام از انواع مشکلات متنی و نسخه ای خالی نيست. خود نجاشي هم کتابش را در طول سال هایی دراز نوشته و حتی اگر آرزویی چنان داشته تفاوت امکانات و دستيابی هايش به حسب زمان نمی توانسته برای او چنان نظمی در نوشتن را ممکن کند؛ به نحوی که ما امروز با اين حساب های رياضی وار بخواهيم با منقاش از کتاب او احتمالات بعيده را استنتاج کنيم. نه با رجال نجاشي و نه با هيچ کتاب ديگری از دوره قدمایی نمی توان چنين برخوردی داشت. با این سبک ها فقط شيوه های علمی را به سطحی از استحسانات ذوقی فرو خواهيم کاست؛ ولله الحمد أولا وآخرا.
🆔https://t.me/azbarresihayetarikhi
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#اهل_بیت
در مورد مصداق اهل بیت بین شیعه و اهل تسنن اختلاف نظر هست.
اهل سنت، همسران پیامبر را نیز مصداق اهل بیت می دانند. در حالی که جالب است، برخی از بزرگان اهل سنت مانند: ابن اثیر شیبانی (جامع الاصول، ج9، ص154)، ابن حجر عسقلانی (زاد المسیر فی علم التفسیر، ج16، ص215)، هیثمی (مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج9، ص162)، ابی بکر آجری (الشریعه، ج5، ص2200)
در کتاب های خود، در فصل «فضائل اهل بیت» فقط و فقط از فضائل خاندان عصمت و طهارت سخن گفته اند و مطالب مربوط به همسران پیامبر را در ابواب دیگر مطرح کرده اند!!!!!!!!!!!
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#ماه_خدا
🔶عن رسولالله صلیاللهعلیهوآله: أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ.
🌸🌸🌸
🔷پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله: اى مردم، ماه خدا با بركت و رحمت و مغفرت به شما رو كرده است، ماهى كه نزد خدا از تمام ماهها برتر است و روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعاتش بهترين ساعات است.
📗عیوناخبارالرضا، ج۱،ص۲۹۵.
حلول #ماه_مبارک_رمضان مبارک باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞آیةالله جوادی آملی: اول سال نزد اصحاب دعا، اول ماه مبارک رمضان است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
📗ماه خدا (پژوهشی درباره ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث)
این کتاب، گزارشی است جامع و منظّم درباره ویژگی ها، فضایل و آداب ماه مبارک رمضان و روزه داری آن، که بر اساس آموزه های قرآن و احادیثِ پیامبر اکرم(ص) و معصومان(ع) تهیه و تدوین شده است.
کتاب، از پنج بخش و فصل های متعدّد تشکیل شده است:
بخش نخست، به ارائه احادیثی پرداخته است که عظمت، ویژگی ها و برکات ماه رمضان و نیز چگونگی بهره برداری از برکات این ماه را بازگو می کند.
بخش دوم، با عنوان «آمادگی برای میهمانی خدا»، مجموعه احادیثی درباره شناخت این ضیافت و اسباب و دعاهای آمادگی برای ورود به این ماه پر برکت، بیان مراتب روزه داری و چگونگی تقویت آثار روزه با اصلاح غذا است.
بخش سوم، مجموعه احادیثی درباره آداب، ادعیه و نوافل مربوط به ماه خدا، آداب مخصوص شب های ماه رمضان، آداب مخصوص روزهای ماه رمضان و اعمال مخصوص دهه آخر است.
بخش چهارم، احادیثی را در بر گرفته که به توصیف ویژگی ها، فضایل و آداب شب قدر می پردازد.
بخش پنجم، جمع آوری احادیث مربوط به آداب بیرون آمدن از ضیافت الهی و ماه رمضان است و نویسنده در این بخش با بهره گیری از احادیث، به بیان آداب وداع با ماه رمضان و نیز آداب شب و روز عید فطر پرداخته است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از پیوسته نشستهای علمی سید مرتضی
پیوسته نشستهای علمی سید مرتضی (15)
موضوع:
✅ کتاب «تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا»
روش شناسی و نتایج
ـــــــــــــــــــــ
با ارائه:
👤 خانم دکتر سیده رقیه میر ابوالقاسمی
🔖 عضو هیئت علمی بنیاد دائرةالمعارف اسلامی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
زمان:
🗓 دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
⏰ ساعت ۱۸
🏢 برگزارکننده: دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سید مرتضی (ره) - مجله دانشها و آموزههای قرآن و حدیث
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❗️با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی، این نشست به صورت مجازی و آنلاین برگزار میگردد.
⏸ لینک نشست https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
🆔 @pnesm_ir
علوم و معارف حدیث
ضرورت توجّه به مصادر #نصيريه در مطالعات شيعی ✍محمدباقر ملکیان 🔰مرحوم آيت الله بروجردی و برخی از شا
رجب برسی و تراث نصيريه
✍محمدباقر ملکیان
🔰در مورد حافظ #رجب_برسی و کتاب معروف مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام مطالب فراوانی گفته شده است. در ميان روايات متفرّدی که رجب برسی آنها را نقل کرده، مضامين غاليانه امری است که بسياری بدان تصريح کردهاند.
علامه مجلسی مینويسد: «و كتاب مشارق الأنوار و كتاب الألفين للحافظ رجب البرسي و لا أعتمد على ما يتفرّد بنقله لاشتمال كتابيه على ما يوهم الخبط و الخلط و الارتفاع و إنما أخرجنا منهما ما يوافق الأخبار المأخوذة من الأصول المعتبرة.
و نيز حر عاملی میگويد: «الشيخ رجب الحافظ البرسي كان فاضلاً شاعراً منشئاً أديباً له كتاب مشارق أنوار اليقين في حقائق أسرار أمير المؤمنين عليه السّلام و له رسائل في التوحيد و غيره و في كتابه إفراط و ربما نسب إلى الغلو».
اين مضامين غاليانه از طرفی، و از طرف ديگر نقل از برخی آثار #نصيريه مثل هداية الکبری خصيبی ، و نيز مشابهت برخی از روايات غاليانه اين کتاب (مثل خطبة البيان) با آنچه در مصادر نصيريه آمده است، باعث تقويت اين باور شده که رجب برسی در نگارش کتاب مشارق، متأثر از تراث و انديشه نصيريه است.
اين مطلب في الجمله صحيح است، يعنی اولاً رجب برسی در نقل برخی از روايات، از تراث نصيريه بهرهمند شده است. و ثانياً رد پای بسياری از روايات غاليانه کتاب مشارق به وضوح در تراث نصيريه ديده میشود.
اما گاه مطالبی در کتاب مشارق ديده میشود که آشکارا حکايت از ناآشنائی رجب برسی با فرقه نصيريه دارد، اموری که دانستن آنها مؤونه چندانی نمی برد و نيازمند مطالعات عميق و گسترده در مصادر نصيريه نيست، اما عدم اطلاع از آنها، نشان دهنده اين است که رجب برسی از اوليات اين فرقه نيز آگاهی ندارد.
برای نمونه به اين عبارت رجب برسی بنگريد:
«الخصيبية أصحاب يزيد بن الخصيب، و عنده أنّ الله لا يظهر إلا في أمير المؤمنين و الأئمة من بعده، و أنّ الرسل هو أرسلهم يحثّون عباده على طاعته، و أنّ الرجل هو إبليس الأبالسة، و أنّ ظلمة زريق قديمة مع نور عليّ لأنّ الظلمة عكس النور.
در حالی که هر کس اندک اطلاعی (در حد تورق مصادر نصيريه نه بيشتر) داشته باشد، خطای رجب برسی برايش آشکار میشود.
به نظر میرسد هر چند برخی از مصادر عمومی نصيريه مثل #الهداية_الکبری در اختيار رجب برسی بوده است، اما به علت اين که مصادر مهم و سری اين فرقه (مثل رساله رستباشيه) در اختيار او نبوده، و همچنين معاشرتی از نزديک با طائفه نصيريه نداشته، اطلاع چندانی از اين گروه و اعتقادات آنها ندارد. بنابراين برای مشابهت برخی از روايات کتاب مشارق با مصادر نصيريه بايد علتی ديگر را پيگيری نمود.
البته ممکن است اين خطاهای آشکار و واضحی که در کلمات رجب برسی نسبت به فرقه نصيريه ديده میشود به اصطلاح برای رد گم کردن باشد تا کسی او را متّهم به تأثير پذيری از نصيريه نکند، آن گونه که شيخ محمود شبستری وقتی میخواهد نسبت شاعری را از خود دور کند، بيتی با قافيه معيوب میسرايد:
همه دانند کاين کس در همه عمر
نکرده هيچ قصد گفتن شعر
به هر حال اين امر نياز مند تأملی بيشتر است؛ والحمد لله رب العالمين
🌐https://malekian.kateban.com/post/4765
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
نشست اعتبار کتاب الکافی. استاد مسجدی ۲۰۲۱۰۴۱۲_۱۹۵۱۴۴.m4a
12.11M
🔊 #بشنوید
روایات کتاب کافی ؛از ضعف تا اعتبار :
دیدگاه ها و معیارها
🎤 حجت الاسلام و المسلمین حیدر مسجدی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#امانت #عهد #والدین
ٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَال: ثَلَاثٌ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِأَحَدٍ فِيهِنَّ رُخْصَةً أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ الْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ بَرَّيْنِ كَانَا أَوْ فَاجِرَيْنِ.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
امام باقر علیه السلام فرمود:
در سه چیز خداوند متعال به احدی اجازه ترک آنها را نداده است.
۱ - ادای امانت به مرد نیکوکار و فاسق.
۲ - وفای به عهد و پیمان نسبت به نیکوکار و فاسق.
۳ - نیکی به پدر و مادر، نیکو کار باشند یا فاسق و لا ابالی.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 162
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#هدیه_قرآن_به_امام_معصوم
#تلاوت_قرآن
علی بن مغیره خدمت امام موسی بن جعفر علیه السلام عرض کرد:
....پدرم چنين بود که چهل بار قرآن را در #ماه_رمضان ختم میکرد و من نيز از اين پس از پدرم (به همين اندازهها) ختم میکنم گاهی بيشتر و گاهی کمتر به اندازه فراغت و شغلم و به اندازه نشاط و کسالتم.
و چون روز عيد فطر شود يک ختم آن را به رسول خدا صلاللهعلیهوآله، #هديه_میکنم، و يکی را به علی علیه السلام و يکی را به فاطمه علیها السلام و همچنين برای هر يک از ائمه علیهم السلام تا برسد به شما که برای هر يک، يکی هديه میکنم و تا به این حال رسيدهام چنين کردهام.
برای من در برابر اين عمل چه پاداشی هست؟
حضرت فرمود: پاداشت اين است که روز قيامت با ايشان باشی.
گفتم: اللّه کبر! اين است پاداش من؟
حضرت سه بار فرمود: آری.
📗الکافی، ج۲، ۶۱۸.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
پیوسته نشستهای علمی سید مرتضی (15) موضوع: ✅ کتاب «تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا»
‼️ تا نیم ساعت دیگر (ساعت 18)
🔔پیوسته نشستهای علمی سید مرتضی (15)
✅ موضوع:
کتاب «تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا»
روش شناسی و نتایج
ـــــــــــــــــــــ
با ارائه:
👤 خانم دکتر سیده رقیه میر ابوالقاسمی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
⏸ لینک نشست https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/