#نقش_ادیان_در_عدالت_اجتماعی
یکی دیگر از #خصوصیات ادیان این است که #انبیاء در طول تاریخ در کنار #مظلومان قرار گرفتهاند؛ یعنی برای عدالت عملا پیکار کردند. ملاحظه میکنید؛ در قرآن کریم تصریح شده که انبیاء
با طواغیت مواجهاند، با مترَفین مواجهاند، با ملاء مواجهاند؛ که همهی اینها جزو طبقات
#ستمگرند؛ ... نکتهی سوم اینکه همهی ادیان #متفقند در اینکه #پایان این حرکت عظیم تاریخی، یک #پایانِ_امید_به_عدل است. یعنی قاطعاً میگویند که یک #دورانی خواهد آمد که دوران #عدل خواهد بود، که آن دورانِ #استقرار_دین_کامل است. در دعای بعد از زیارت شریف آل یاسین آمده است: "یَمْلَأُ الله بهاَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا...کما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً"
یک جاهائی هم دارد: "بعد ما ملئت ظلما و جورا". همهی انبیاء، همهی ادیان، همهی نبوتها به این نهایت اشاره کردند، روی آن تأکید کردند، اصرار کردند و گفتند به سمت آن داریم #حرکت میکنیم. پس در #مبدأ، در #مسیر و در #منتها، نبوتها تکیهشان بر روی
عدل است؛ این #بینظیر است.
📚عدالت اجتماعی، ص ۲۹
@Maaref_Enghelab_Eslami
#عدل_پروری_عدالت_جویی_خصوصیت
#دعوت_اسلامی
اگر در دنیا دو نقطه وجود دارد که یکی نقطه
عدل و یکی نقطه ظلم است و هردو هم غیراسلامی هستند، اسلام به آن نقطه عدل، ولو #غیراسلامی است، #توجّه موافق دارد. مهاجرینِ به حبشه را پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله خودش به حبشه فرستاد. یعنى آنها را در پناه یک پادشاه کافر، به خاطر #عدل قرار داد.
به تعبیر دیگر، مردم را از خانه و زندگى و محیط زیستشان به خاطر ظلمى که به آنها میشد، دور کرد. این هم یک نقطه است. یعنى استقرار عدل، تبعیت از عدل، ترویج عدل، تلاش و مجاهدت براى عدل، #بزرگداشت_عدالت هرجا که باشد ولو در بلاد #غیر مسلم و #تقبیح_ظلم در هر نقطهاى از دنیا که باشد.
این هم یکى از خصوصیات و تاریخ اسلامى است و شما میبینید زندگى اسلامى و حیات مبارك پیغمبر اسلامى در بهترین ازمنه و سالمترین دورانهایش، حاکى از عدلپرورى و عدالتجویى است.
📚کتاب عدالت اجتماعی ، ص ۳۰
@Maaref_Enghelab_Eslami
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ در دفاع از نظام اسلامی، تقیّه ممنوع!
«در دفاع از نظام اسلامی تقیّه نکنید؛ صریح باشید.... این نظام اسلامی مایۀ شرف و افتخار است.»
🗓 ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
@qom_khamenei_ir
#بارزترین_نقطه_زندگی_امیرالمومنین
در زندگی #جمعی و #حکومتی امیرالمؤمنین، نقطه بارزتر از همه چیز"عدالت" است.
همچنان که در عمل فردی امیرالمؤمنین #نقطه #بارز تقواست، در عمل حکومتی و سیاسی و شأن خلافت امیرالمؤمنین، بارزترین نقطه، عدالت است. این برای ما که خود را پیرو امیرالمؤمنین میدانیم، نقطه بسیار با اهمیتی است. ملاحظه عدالت، اجر نهادن به عدالت
و عمل کردن به آنچه مقتضای عدالت است، وظیفه ماست و باید #شاخصه نظام اسلامی
به حساب آید. همه چیز #تحتالشعاع عدالت قرار میگیرد؛ این منطق علیه الطلاه والسلام امیرالمؤمنین است.
📚کتاب عدالت اجتماعی ، ص ۳۲
@Maaref_Enghelab_Eslami
#تفاوت_رویکرد_اسلامی_با_رویکرد_نظامهای_غربی
در نظامهاى سرمایه دارى، اساس، #رشد اقتصادى و #شکوفایى اقتصادى و #ازدیاد و تولید ثروت است. هرکه بیشتر و بهتر تولید ثروت کند، او مقدّم است. آنجا مسئله این نیست که #تبعیض یا #فاصله پیش آید. فاصله در درآمدها و نداشتن رفاهِ جمع کثیرى از مردم، نگرانى نظام سرمایهدارى نیست. در نظام سرمایهدارى، حتى تدابیرى که ثروت را تقسیم کند، از نظر نظام سرمایهدارى، تدابیر منفى و مردودى است. نظام سرمایهدارى میگوید:
"معنى ندارد که ما بگوییم ثروت جمع کنید تا آن را از شما بگیریم تقسیم کنیم! این
معنى ندارد. اینکه شکوفایى نخواهد شد" #نظام اسلامى اینگونه نیست. نظام اسلامى
معتقد به یک جامعهى ثروتمند است، نه یک جامعهى فقیر و عقبمانده. معتقد به رشد
اقتصادى است؛ ولى رشد اقتصادى براى عدالت اجتماعى و براى رفاه عمومى، مسألهى اوّل نیست.
آنچه در درجهى اوّل است، این است که #فقیر در جامعه نباشد؛ #محروم نباشد؛
#تبعیض در استفاده از #امکانات عمومى نباشد. هرکس براى خودش امکاناتى فراهم کرد،
متعلّق به خود اوست.
📚کتاب عدالت اجتماعی ، ص۳۳
@Maaref_Enghelab_Eslami
#عدالت_دنیا
مردم در دنیا به شدّت #تشنه_عدالتند. امروز در کشورهایی که دم از دمکراسی میزنند،بیعدالتی از همه جا بیشتر است.
در همین کشورِ آمریکا، با این که سالهای متمادی میگذرد که #رسماً_برابری_حقوقی سیاه و سفید را #روی_کاغذ اعلان کردهاند، هنوز که هنوز است، میان سیاهان و سفیدان تبعیض حاکم است. در بعضی از کشورهای اروپایی،#تبعیض هست. مسأله نژادی هنوز در آن جاها مطرح است. هنوز که هنوز است،
قدرتمندان این کشورها - از جمله در امریکا - اگر در داخل ملاحظه کنند که کسی،چیزی و جماعتی، با #اقتدار مطلقِ سرمایهداری آنها #معارضهای دارد، #بیرحمانه میکوبندش!
📚عدالت اجتماعی، ص ۳۴
@Maaref_Enghelab_Eslami
#خطر_اشرافیگری
از جمله چیزهایى که روند حرکت به سمت عدالت را در جامعه کُند میکند، نموداشرافیگرى در مسئولان بالاى کشور است؛ از این اجتناب کنید. اشرافیگرى #دو_عیب دارد؛ عیب دومش از عیب اوّلش بزرگتر است. عیب اوّلِ اشرافیگرى، #اسراف است ،اشرافیگرىِ حلال را میگوییم؛ یعنى آن چیزى که پولش از راه حلال و بحق به دست آمده است.
اما #عیب دوم بدتر است و آن این است که #فرهنگسازى میکند؛ یعنى چیزى براى #مسابقه دادن همه درست میکند. البته در این زمینه #مسئولان_درجهى_یک بسیار
#نقش دارند؛ تلویزیون بسیار نقش دارد؛ #منش من و شما هم بسیار نقش دارد.
سالهاست که بنده در بارهى زندگى تشریفاتى مکرّر تذکّر میدهم. این دو #جنبه دارد: یک جنبه از لحاظ اصل پایبندى به تجمّلات و تشریفات است که این بد و دون شأن انسان والاست؛ یعنى یکوقت انسان به یک چیزِ غیر لازم پایبند میشود که دون شأن انسان
است؛ بعلاوه، مسرفانه است؛ #تضییع #سرمایهها، تضییع #اموال و تضییع #موجودیها در آن هست.
این یک #بعد قضیه است که اصل اسراف بد است؛ اصل تجمّل همراه با اسراف و همراه با زیادهروى است و بد است؛ لیکن جنبهى دومى دارد که اهمیتش کمتر از
جنبهى اوّل نیست و آن #انعکاس_تجمّل_شما در زندگى مردم است
📚عدالت اجتماعی ،ص ۴۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
#در_هم_تنیدگی_عدالت_با_عقلانیت_و _معنویت
عدهاى به اسم کارگر سر کار آمدند، که همان طبقهى اشرافىِ رژیمهاى طاغوتى بودند و هیچ تفاوتى با آنها نداشتند. زندگى سران کشورهاى مارکسیستى اینطور بود.
بنابراین، اینگونه عدالتطلبى #بیدوام خواهد بود و از طریق درستِ خودش #منحرف و ریاکارانه و دروغین خواهد بود. عدالت باید با #معنویت همراه باشد؛ یعنى باید شما براى خدا و اجر الهى دنبال عدالت باشید؛ در این صورت میتوانید با دشمنان عدالت مواجهه و مقابله کنید. البته معنویت هم بدون گرایش به عدالت، یکبُعدى است. بعضیها اهل معنایند، اما هیچ نگاهى به عدالت ندارند؛ این نمیشود. اسلام، معنویتِ #بدون>نگاه به مسائل اجتماعى و سرنوشت انسانها ندارد. ...آدم معنویاى که با ظلم میسازد، با طاغوت میسازد، با نظام ظالمانه و سلطه میسازد، این چطور معنویتى است؟ اینگونه معنویت را ما نمیتوانیم بفهمیم. بنابراین #معنویت و #عدالت در هم #تنیده است.
📚عدالت اجتماعی، ص ۵۴
@Maaref_Enghelab_Eslami
#اطلاعیه
#کلاس_عمومی
با سلام و خداقوت خدمت همراهان گرامی
💠 جلسه جمع بندی و پرسش و پاسخ کتاب «عدالت اجتماعی از منظر آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّهالعالی)»
#مرحله_سیزدهم
استاد #نام_خواه
🗓 تاریخ: شنبه ۳۰ مهر ماه
🕜 ساعت:۱۶:۳۰ ( چهار ونیم عصر )
📌 پیوند به ورود به جلسه ( مهمان )
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=20739
@Maaref_Enghelab_Eslami
#توجه_به_عدالت_آموزشی
اگر ما در مدیریت #آموزش و #پرورش به مسئلهی عدالت توجه کنیم، نتیجه این خواهد شد که در آیندهی کشور، #عدالت_نسبی بین قشرها و مناطق کشور برقرار خواهد شد.
اگر ما امروز در آموزش و پرورش نگاه عدالت محور نداشته باشیم، نتیجه این خواهد شد که اختلاف طبقاتی در آیندهی کشور روزبهروز بیشتر خواهد شد؛ تأثیرات آموزش و پرورش را ببینید!
نگاهِ غیر عدالتمحور، این است که ما در کشور مدارس #پیشرفتهی مجهز به بهترین تجهیزات در یک جاهایی،ومدارس#محرومِ_کپری یا شبیه کپری در یک مناطق دیگر داشته باشیم؛ #معلم_ممتاز برجسته برای تعدادی از مدارس، و #معلمان#خسته یا کمسواد برای تعداد دیگری از مدارس داشته باشیم. این درست ضد نگاه عدالتمحور است. نتیجه چه خواهد شد؟
#نتیجه اینکه: جمعی از کودکان امروزِ ما بدون هیچ دلیلی ...از عالیترین تحصیلات برخوردار خواهند شد و یک عدهی دیگر در سطوح بسیار پایینی خواهند ماند، پیش نخواهند رفت و استعدادهایشان رشد نخواهد کرد.
البته عدالت به معنای این نیست که ما با همهی #استعدادها با یک #شیوه برخورد کنیم؛ نه،استعدادها بالاخره مختلف است؛ نباید بگذاریم استعدادی ضایع بشود و برای پرورش استعدادها بایستی تدبیر بیندیشیم؛ در این تردیدی نیست. اما ملاک، باید استعدادها باشد،لاغیر. #عدالت، این است.
📚عدالت اجتماعی، ص ۵۹
@Maaref_Enghelab_Eslami
#کار_آفرینی۱
#ایجاد_اشتغال در کشور موجب میشود که ثروت تولید بشود؛ همچنانی که سرمایه و سرمایهدار، ایجاد کار میکند ، چه سرمایهی مالی، چه سرمایهی علمی ـ #کارگر هم ایجاد سرمایه میکند، ایجاد ثروت میکند.
این البته یک جنبهی مهمی است در اشتغال، اما اهمیت اشتغال فقط این نیست. یک بعد دیگر اهمیت اشتغال این است که شما یک #گنج را دارید استخراج میکنید. یک انسانی که در او #استعدادهائی وجود دارد، میتواند #تولید کند، میتواند بیافریند، این افتاده بود آنجا، شما دست او را به کار بند کردید، این گنجینهی درونی #استخراج شد؛ خیلی اهمیت دارد.
📚 اقتصاد، ص ۲۴
@Maaref_Enghelab_Eslami
#کار_آفرینی۲
انسانی که کار ندارد، اشتغال ندارد، یک #استعداد_پنهانِ مخفىِ خداداده را غالباً بدون اختیار خودش #راکد گذاشته، وقتی شما این انسان را مشغول کار میکنید، این چشمه که در درون بود و از او استفادهای نمیشد، تشنهای از او سیراب نمیشد، این چشمه را شما به #جریان میاندازید. پس اشتغال و اشتغالآفرینی، هم جنبهی اقتصادی بزرگی دارد، هم جنبهی انسانىِ خیلی والائی دارد.
📚 اقتصاد، ص ۲۵
@Maaref_Enghelab_Eslami