eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.3هزار عکس
32هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سید رضا نریمانی_هفتگی23دی95-شور-بی بی دیگه طاقتم طاقه دیگه دارم از هم میپاشم-1484380046.mp3
12.15M
┄━•●❥ ﷽ ❥●•━┄ یه کاری کن بشم حُرت هرکاری کرده باشم آقا دیگه راهتو روتون نبستم ک😭 💔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕯 | گر چشم روزگار بر او فاش میگریست خون میگذشت از سر ایوان کربلا 🏴 📥 کیفیت اصلی ◾ Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 استوری کلیپ 🕯 | گر چشم روزگار بر او فاش میگریست خون میگذشت از سر ایوان کربلا 🏴 Farsi.Khamenei.ir
علیه‌السلام علیه السلام 🔻 وقتی كه حضرت با اصحاب در خيمه نشسته بودند و فرمودند فردا همه ما را مي‏ كشند، حضرت قاسم سیزده سال داشتند و خيلي مورد لطف و محبت حضرت اباعبد اللّه ‏عليه السلام بودند و در صحبت آزاد بودند و آزادانه سؤال می ‏كردند. 🔸چند سؤال كردند كه فردا عاقبت فلان شخص چه مي ‏شود و... بعد پرسيد علي بن الحسين (حضرت زين العابدين) هم كشته مي ‏شوند؟ حضرت فرمودند: نه؛ او براي بقاء نسل رسول خدا زنده می مانند. 🔹 بعد حضرت قاسم علیه السلام عرض كردند: من هم كشته مي‏ شوم؟ فرمودند: در نظرت چگونه است؟ جواب دادند: «اَحلَي مِنَ العَسَل» بعد حضرت فرمودند: بله! ولي ‏بعد از يك ابتلاء حسن كه همان تازاندن اسب ها روي بدن حضرت قاسم بود. 🔸 راجع به حضرت دارد که «لَم يَبلُغُ الحُلُم» یعنی هنوز به بلوغ نرسیده بودند. سيزده سال داشتند. وقتي كه مي‏ خواست خداحافظي كند حضرت فرمودند: نزدیک بيا «حَتَّي اُوَدِّعُكَ وَ تُودِّعُني وَ اَشُمُّكَ ‏وَ تَشُمُّني» یعنی بیا تا من با تو وداع کنم و تو هم با من وداع کنی و من تو را ببویم و تو هم من را ببویی. 🔹به هر حال ایشان نوه عليها السلام هستند و حاصل حضرت ‏عليه السلام. بقيه فرزندان امام‏ مجتبي‏ عليه السلام در كشته شدند ولي گويا حضرت قاسم ممتاز بودند. 🔻حضرت قاسم‏ عليه السلام اولاً جنگشان جنگ با ابطال و شجاعان بود. در ميان جنگ، بند كفش پاي چپشان پاره شد و حضرت ‏همه دشمن را رها كردند و مشغول شدند كه بند كفششان را گره بزنند تا به آنان بفهمانند كه هيچ توجهی به آن ها ندارند. 🔸 اشعاري هم كه حضرت به عنوان رجز خواندند خیلی جالب بود: «اِن تَنكُرُونِي فَاَنَا بنُ الحَسَنِ سِبطُ النَّبي المُصطَفَي‏ المُؤتَمَن هَذا حُسينٌ كَالأَسيرِ المُرتَهَن.» اين اشعار حساب شده بوده است. می خواستند بفرمایند شما كه مدعي مسلماني هستيد اين پسر رسول‏ خداست كه در دست شما اسير شده است. 🔹 هر كسي از اصحاب كه كشته ‏مي ‏شد در تاریخ نقل نشده که حضرت اباعبداللّه‏ عليه السلام قاتل او را كشته باشند حتي قاتلان حضرت اباالفضل ‏عليه السلام و حضرت علي اكبر عليه السلام را نكشتند ولي فقط قاسم بن الحسن را دارد که حضرت وقتی به میدان آمدند اول رفتند سراغ قاتلش و او را كشتند و بعد آمدند بالاي ‏سر حضرت قاسم علیه السلام. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ @nasery_ir ‌ ‌ 🚩 @Mabaheeth
علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| 🏷️ ارزش ، ، و ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام اَلصَّلاَةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ وَ اَلْحَجُّ جِهَادُ كُلِّ ضَعِيفٍ وَ لِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ اَلْبَدَنِ اَلصِّيَامُ وَ جِهَادُ اَلْمَرْأَةِ حُسْنُ اَلتَّبَعُّلِ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: نماز، موجب نزديكى هر پارسايى به خداست. و حج جهاد هر ناتوان است. هر چيزى زكاتى دارد، و زكات تن، روزه و جهاد زن، نيكو شوهر دارى است. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ اسرار بعضى از عبادات) فرموده است: نماز (سبب) تقرّب و نزديكى هر پرهيزكارى است (به رحمت خدا) و حجّ‌، جهاد (جنگيدن در راه خداى) هر ناتوانى است (كه توانائى جهاد با كفّار را ندارد؛ زيرا حجّ‌ مشتمل به سختيهاى جهاد از قبيل دورى از زن و فرزند و برخوردن به سردى و گرمى و ترس و بيم است و اينكه حجّ‌ را جهاد ناتوانان فرمود براى آنست كه توانايان را بغير از حجّ‌، جهاد هم لازم است) و براى هر چيز زكاتى است و زكاة و نموّ بدن روزه داشتن است (اگر چه در ظاهر قوّۀ بدن كم ميشود ولى در باطن با دورى گزيدن از شهوات نفس توانا مى‌گردد، چنانكه دارائى با زكوة دادن در ظاهر كم ميشود ولى در باطن با بركت و پرسود مى‌گردد) و جهاد زن خوشرفتارى با شوهر و اطاعت از او است (چون جهاد بر او روا نيست و مهمّترين جهاد او زد و خورد با نفس امّاره و پيروى از شوهر است. 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام عليه السلام در اين كلام نورانى‌اش به فلسفۀ و آثار چند حكم از احكام مهم الهى اشاره فرموده كه به صورت بسيار گسترده‌تر در حكمت 252 نيز آمده است. مى‌فرمايد: «نماز موجب تقرب هر پرهيزگار و حج جهاد هر ضعيف است و براى هر چيز زكاتى است و زكات بدن روزه است و جهاد زن شوهردارى شايستۀ اوست»؛ (الصَّلَاةُ‌ قُرْبَانُ‌ كُلِّ‌ تَقِيٍّ‌، وَ الْحَجُّ‌ جِهَادُ كُلِّ‌ ضَعِيفٍ‌. وَ لِكُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ‌ زَكَاةٌ‌، وَ زَكَاةُ‌ الْبَدَنِ‌ الصِّيَامُ‌، وَ جِهَادُ الْمَرْأَةِ‌ حُسْنُ‌ التَّبَعُّلِ‌) . شك نيست كه نماز بهترين وسيلۀ تقرب به پروردگار است كه از آن در روايات به معراج مؤمن تعبير شده است كه تعبيرى بسيار گويا و رسا در تأثير نماز براى قرب الى الله است؛ ولى امام عليه السلام شرط آن را تقوا شمرده تقوايى كه سبب مى‌شود انسان با بال و پر نماز به آسمان‌ها و ملكوت پروردگار پرواز كند. همان‌گونه كه در قرآن مجيد در داستان قربانى فرزندان آدم عليه السلام آمده است: «إِنَّمٰا يَتَقَبَّلُ‌ اَللّٰهُ‌ مِنَ‌ اَلْمُتَّقِينَ‌» ؛ خداوند تنها، (قربانى را) از پرهيزگاران مى‌پذيرد». «قربان» به چيزى گفته مى‌شود كه به وسيلۀ آن تقرب مى‌جويند؛ خواه اين وسيله، عبادتى از عبادات مانند نماز و روزه و حج باشد يا گوسفندان و ساير حيوانات قربانى يا صدقه‌اى در راه خدا. بعضى گفته‌اند «قربان» مصدر از مادۀ «قُرب» است ولى با توجه به اين‌كه در محل كلام ما معناى وصفى دارد (چيزى كه مايۀ قرب مى‌شود) بايد پذيرفت كه مصدرى است كه به معناى وصفى به كار رفته است.
‮اما اين‌كه در مورد حج آن را جهاد هر ضعيفى شمرده ازاين‌رو است كه حج هم جهاد با نفس است و هم آثار جهاد با دشمن را دارد، زيرا مايۀ وحدت ميان مسلمانان و اتحاد صفوف آنها مى‌شود و پشت دشمن را مى‌لرزاند، بنابراين افرادى كه توان حضور در ميدان جهاد با دشمن را ندارند با حضور در مناسك حج به بخشى از فلسفۀ جهاد با دشمن فعليت مى‌بخشند و حتى جوانانى كه در حج شركت مى‌كنند با تحمل مشقات حج و گاه پياده‌روى‌هاى طولانى و محروميت از خواب و استراحت، براى ميدان جهاد تمرين مى‌كنند. ‮امام در مورد روزه مى‌فرمايد: زكات بدن است، زيرا روزه چيزى از بدن مى‌كاهد؛ ولى بر بركات آن مى‌افزايد همان‌گونه كه زكات مال ظاهرا چيزى از آن مى‌كاهد؛ اما بركات غير قابل انكارى دارد. در جهان نباتات نيز اين موضوع در مورد بسيارى از درختان عملى مى‌شود كه شاخه‌هاى زيادى از آن را مى‌برند ولى بعداً درخت نمو فوق‌العاده‌اى پيدا مى‌كند. به گفتۀ شاعر: زكات مال به در كن كه شاخۀ رَز را چون باغبان ببُرد بيشتر دهد انگور!
امام عليه السلام مى‌فرمايد: جهاد زن شوهردارى شايسته است به سبب آن كه در ميدان جهاد مشكلات فراوانى است: هم بذل مال است (در زمانى كه مجاهدان هزينه‌هاى خود را از سلاح و مركب و غذا مى‌پرداختند) و هم بذل جان و هم جدايى از زن و فرزند و بستگان و در بسيارى از موارد، جراحات سخت جسمى. زن‌ها نيز هنگامى كه در برابر مشكلات خانه‌دارى و گاه اعتراضات و زخم زبان‌هاى شوهر قرار مى‌گيرند اگر تحمل و بردبارى نشان دهند جهاد مهمى را انجام داده‌اند. «اصبغ بن نباته» كه از ياران خاص على عليه السلام است از آن حضرت نقل مى‌كند كه فرمود: «كَتَبَ‌ اللّٰهُ‌ الْجِهادَ عَلَى الرِّجالِ‌ وَالنِّساءِ‌ فَجِهادُ الرَّجُلِ‌ بَذْلُ‌ مالِهِ‌ وَ نَفْسِهِ‌ حَتّىٰ‌ يُقْتَلَ‌ في سَبيلِ‌ اللّٰهِ‌ وَ جِهادُ الْمَرْأَةِ‌ أنْ‌ تَصْبِرَ عَلىٰ‌ ما رَأىٰ‌ مِنْ‌ أذىٰ‌ زَوْجِها وَ غَيْرَتِهِ‌؛ خداوند جهاد را بر مردان و زنان واجب كرده است. جهاد مرد در اين است كه مال و جان خود را انفاق كند تا آنجا كه در راه خدا شهيد شود و جهاد زن در اين است كه در برابر آزارى كه از شوهرش مى‌بيند و در برابر تعصب‌ها و حساسيت‌هاى او صبر پيشه كند». در حديث ديگرى كه در كتاب در المنثورِ «سيوطى» آمده است مى‌خوانيم كه «اسماء» از طائفۀ انصار نزد پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله آمد در حالى كه پيامبر در ميان اصحابش نشسته بود. عرض كرد: پدر و مادرم به قربانت باد من به عنوان نمايندۀ زنان خدمت شما آمده‌ام. جانم به فدايت باد بدان هيچ زنى در شرق و غرب نيست كه آمدن مرا نزد تو شنيده باشد مگر اين‌كه او هم همين رأى و نظر مرا دارد. خداوند تو را به حق به سوى مردان و زنان مبعوث كرده ما به تو و خدايى كه تو را فرستاده ايمان آورده‌ايم؛ ولى ما زنان در حقيقت در محاصره و گرفتار محروميت‌هايى هستيم: بايد در خانه بنشينيم و خواسته‌هاى مردان را به جاى آوريم، فرزندان شما را متولد مى‌سازيم و شما گروه مردان بر ما برترى پيدا كرده‌ايد در جمعه و جماعات و عيادت بيماران و تشييع جنازه و حج بعد از حج و از همۀ اينها بالاتر جهاد در راه خداست
74 - کرامت جناب میثم سلام الله علیه در سنه 88 ( مطابق آبان 47 ) هنگام تشرف به عتبات در ، روزی به اتفاق جناب آقای سید احمد نجفی خراسانی به زیارت قبر جناب ″ میثم ″ مشرف شدیم. آنجا خادمی بود که به ما محبت کرد و چای آورد و هیچ از ما قبول نکرد و گفت حق خدمت را خود جناب میثم به من می رساند و من چند سال است که اینجا خدمتگزار قبر شریفش هستم، هر از چندی در خواب گوشه ای از زمین مخروبه کوفه را به من نشان می دهد و من آنجا را حفر می کنم، سکه ای می یابم آن را می فروشم تا مدتی می نمایم و یکی از همان سکه هایی که به دست آورده بود به ما نشان داد و آن سکه سبز رنگ و از ریال ایرانی کوچکتر بود و به خط کوفی کلمه طیّبه‌ی بر آن نقش بود .
🏴 مقبره میثم تمار در نزدیکی مسجد کوفه ▪️میثَم تمّار اَسَدی کوفی، از یاران امام علی (ع)، امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع)، که پیش از واقعه کربلا در کوفه به شهادت رسید. از جزئیات زندگی میثم، اطلاعات روشنی در دست نیست. او در کوفه خرمافروشی می‌کرد. کرامات و پیش‌گویی‌هایی به او نسبت داده‌اند. او به دستور ابن زیاد به دار آویخته شد. مرقد میثم تمار، در نزدیکی مسجد کوفه قرار دارد.
🔰 آیا میثم تمار ایرانی بود؟ او چه سرگذشتی داشت؟ ✍️پاسخ: «میثم بن یحیای تمار»، از بزرگان شیعه و از افرادی است که در راه تشیع خود و محبت امام علی(ع) در اواخر سال 60 هجری به شهادت رسید. او از بردگان زنی از قبیلۀ بنی اسد بود که حضرت علی (ع) او را خریده و آزاد کرد و سپس یکی از یاران مخلص امام علی(ع) و بعد از ایشان از اصحاب امام حسن(ع) و امام حسین(ع) شد. 🔹برده بودن میثم اشاره به این دارد که وی از مردم عجم بوده و برخی از محققان به صراحت وی را ایرانی دانسته اند و این‌ نکته بعید نیست که وی ایرانی باشد. 🔸 امام علی(ع) آیندۀ میثم را از سال‌‌ها قبل به او گوشزد کرده بودند، در روایت آمده است که: روزی امیر المؤمنین (ع) به او فرمود: همانا تو پس از من گرفتار شده و به دار آویخته خواهی شد و چون سومین روز (به دار کشیدنت) شود از سوراخ‌‌هاى بینى و دهانت خون جاری شود که ریشت را رنگین نماید، پس چشم به راه آن خضاب (و رنگین شدن) باش! بدان که تو بر در خانه «عمرو بن حریث» به دار آویخته خواهى شد، و تو دهمین نفرى هستی که در آن‌‌جا به دار آویخته شده و چوب تو (که بر آن به دارت زنند) کوتاه‏‌تر از آنان است. 🔹زمانی که عبید اللَّه بن زیاد والی کوفه شد ؛ دستور داد او را گرفته و به نزدش آوردند، به عبید اللَّه گفتند: این مرد از نیکوکارترین مردمان (و نزدیک‌‌ترین آنان) در نزد على(ع) بود، گفت: واى بر شما این مرد عجمى (چنین بود)؟گفته شد: آرى! 🔸عبید اللَّه به او گفت: خداى تو کجا است؟ میثم گفت: در کمین هر ستم‌کارى است و تو یکى از آن ستم‌کاران هستى، پسر زیاد گفت: تو ای عجمى! به این جرأت رسیده‌‌ای که هر چه خواهى بگوئى! آقایت (على بن ابی طالب) گفته که من با تو چه خواهم کرد؟! 🔹میثم گفت: به من خبر داده که تو مرا (زنده) بر دار می‌‌کشی! و من می‌‌دانم بر چوب کدام درخت و در کجا و چگونه به شهادت می‌‌رسم. 🔸عبید الله امر کرد تا دو دست و دو پاى وى را قطع کردند، اما او با همین وضعیت بر بالاى چوبه دار مشغول به بیان فضائل أمیر المؤمنین (ع) بود، گویا خطیبى است که بر روى چوبه‏‌ها سخن مى‌‏گوید. عبید الله دستور داد تا زبان او را بیرون آوردند و بریدند، سپس شکمش را دریدند تا آن که به شهادت رسید. 🔹و چنین بود که میثم همان طور که امام علی(ع) پیش‌بینی کرده بود به شهادت رسید و شهادت او ده روز قبل از آمدن امام حسین(ع) به عراق بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا