📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ بسيار كوتاه و پرمعنا به يك اصل مهم اجتماعى اشاره كرده، مىفرمايد: به ظاهر اشخاص قناعت نكنيد، آنها را بيازماييد و اى بسا با آزمودن، آنها را دشمن بداريد و در يك عبارت كوتاه: «آزمايش كن تا دشمنش دارى»؛ (أُخْبُرْ تَقْلهِ).
💡 «اخْبُرْ» از مادۀ «خُبر» (بر وزن قفل) به معناى آزمايش كردن است.
💡 «تقله» از مادۀ «قِلى» (بر وزن صدا) به معناى بغض است. اين ماده، هم بهصورت ناقص يايى آمده و هم ناقص واوى. در صورت اول به معناى بغض و عداوت و در صورت دوم به معناى طرد كردن است و در واقع هر دو به يك معنا بازمىگردد؛ زيرا لازمۀ عداوت طرد كردن مىباشد.
اين در مورد جوامع آلوده يا گروههاى خاص اجتماعى كه افراد منحرف در آن كم نيستند صادق است والا نتيجۀ آزمايش، هميشه دشمن داشتن افراد مورد آزمون نخواهد بود.
ممكن است اشاره به عصر خود حضرت نيز بوده باشد كه افراد منافق و چند چهره در آن عصر فراوان بودند؛ گروهى خودفروخته به معاويه و گروهى در بند مال و منال، از هيچ كارى ابا نداشتند هر چند براى فريفتن مردم، ظاهر خود را مىآراستند ولى به هنگامى كه در كورۀ امتحان قرار مىگرفتند بسان سياه سيم زراندود، خلاف آن به درمىآمدند كه خلق مىپنداشتند.
سياه سيم زراندود چون به كوره برند خلاف آن به در آيد كه خلق پندارند
بسيارى از شارحان نهج البلاغه گفتهاند كه هاء در «تَقْلِه» هاء سكت است و در واقع بيانكنندۀ كسرۀ لام است كه قبل از آن قرار گرفته ولى دليلى بر اين ادعا اقامه نكردهاند.
در حالى كه بعضى ديگر آن را ضمير دانسته و اعراب براى هاء گذاشتهاند (در حالى كه هاء سكت، ساكن است) و در واقع اشاره به ضمير محذوفى است كه در كلمۀ «اخبُر» وجود دارد و مفهوم كلام اين مىشود: او را آزمايش كن تا دشمنش دارى.
قابل توجه اينكه مرحوم سيد رضى براى تأييد صدور اين گفتار حكيمانه از على عليه السلام بعد از آنى كه اشاره مىكند بعضى از مردم آن را از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل كردهاند مىگويد: «آنچه تأييد مىكند اين كلام از اميرمؤمنان عليه السلام باشد چيزى است كه ثعلب از ابن الاعرابى نقل كرده كه مأمون گفته است: اگر نبود كه على عليه السلام فرمود: اخبر تقله، من مىگفتم: اقله تخبر؛ دشمنش بدار تا او را بيازمايى»؛ (قال الرضيّ: و مِنَ النّاسِ مَن يَروي هذا للرَّسولِ صلى الله عليه و آله و مِمّا يُقَوّي أنَّهُ من كلام أميرالمؤمنين عليه السلام ما حكاه ثَعلَبُ عنِ ابْنِ الأعرابيّ: قال المأمونُ: لو لا أنّ عليّاً قال: «أخبُر تقلِه» لقُلتُ: اقْلِهِ تَخْبُرْ)
همين معنا (سخن مأمون) از ابوحيان توحيدى در البصائر و الذخائر و ابو نعيم در حلية الاولياء نقل شده است.
منظور مأمون اين بوده كه براى آزمودن مردم بايد از آنها فاصله گرفت و حتى اظهار تنفر و بيزارى كرد اگر عكس العمل شديدى نشان دادند معلوم مىشود لايق دوستى نيستند و اگر مدارا كردند افرادى صبور و شايستۀ دوستى مىباشند؛ البته جاى ترديد نيست كه كلام امام عليه السلام بر كلام مأمون برترى دارد. كلام امام عليه السلام ناظر به يك مسألۀ اجتماعى است و كلام مأمون در واقع يك مسألۀ سياسى است و منظورش اين است: بايد به همهكَس با بدبينى نگاه كرد تا عيوبشان آشكار شود؛ زيرا با خوشبينى، عيوب افراد آشكار نمىگردد و سياستمداران غالباً اصل را دربارۀ اشخاص و حوادث بر سوءظن و بدبينى مىگذارند.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
🌀 لزوم اصلاح و تکمیل لایحه عفاف و حجاب
📝 واکنش مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت
🔸در لایحه عفاف و حجاب، هیچ اشارهای درباره حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر نشده است؛ اما در مقابل به حفظ حریم خصوصی بیحجابان تصریح شده است!
همین امر موجب نگرانی برخی دلسوزان شده است که مبادا دولت و قوه قضائیه حمایت از آمرین به معروف را از یاد بردهاند!
🔸«ماده ۸- هیچ کَس حق ندارد تحت عنوان امر به معروف و یا نهی از منکر نسبت به بانوانی که حجاب شرعی را رعایت نکردهاند، مرتکب اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افتراء تهدید و یا ضرب و جرح و یا نقض حریم خصوصی آنان شود و در صورت ارتکاب مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.»
🔸طبیعی است که هیچکسی حق ارتکاب اعمال مجرمانه علیه هیچ شهروندی را ندارد حتی اگر در این قانون ذکر نمیشد؛ اما عدم ذکر حمایت از آمرین به معروف در این لایحه بسیار تعجببرانگیز بود؛ که انشاءالله نمایندگان مجلس، خلأها و غفلتهای جدی این لایحه را بتوانند تکمیل و تصحیح کنند.
@jahad_tabein
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نئولیبنافیسم!!
🔸️بررسی لایحه نهایی #عفاف و #حجاب
🔺️با انتشار رسمی لایحه حجاب توسط دولت و ارسال آن به مجلس، در این ویدئو به بررسی نقاط ضعف و قوت آن پرداخته شده است.
🔻لایحه ای که با فراهم کردن امکان پرداخت هزینه برهنگی برای اقشار مرفه...
... پس شوت خوبی بزن، مجلس!
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
📢 خطاب به تمام مسئولین جمهوری اسلامی در مورد تمام عملکردها و رفتارها و قوانینی که مینویسند و اجرا میکنند، مخصوصا لایحه #حجاب که در مراحل تنظیم و تصویب آن هستند!
#حجاب_وصیت_شهدا
#مدیون_شهدائیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
🔴 ناراحتی شدید خانواده شهدا از لایحه موسوم به #حجاب
#حجاب_وصیت_شهدا
#مدیون_شهدائیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
🔴 کلید مبارزه با بدحجابی
آیتالله میرباقری حفظه الله تعالی:
🔹 اقامۀ مُنکَر بدتر از اشاعۀ مُنکَر و ارتکاب مُنکَر است. یکعدّهای فرهنگ مردم را عوض میکنند تا مُنکَر به معروف تبدیل میشود. در نتيجه، این آدمی که تا دیروز از گناه بدش میآمد حالا خوشش میآید! این آدمی که تا دیروز به نظرش میآمد که باید با عفّت باشد امروز به نظرش میآید که اصلاً حجاب چیست؟!
🔹 در اقامۀ بدحجابی، بستری درست میکنند که حجاب میشود ضدّارزش و بیعفّتی میشود ارزش؛ لذا آنکسی که با هفتقلم آرایش و بدحجاب میکند بيرون میآید احساس عزّت و شرافت میکند! و در مقابل، آن کسی که میخواهد باحجاب باشد، احساس حقارت میکند.
🔹 بر این اساس، وقتی بیحجابی به معروف تبدیل شده باشد، نهی از بیحجابی، نهی از معروف قلمداد خواهد شد!
🔹در جامعهای که «معروف بشود مُنکَر و مُنکَر بشود معروف»، دیگر اصلاً نمیشود نهی از منکر کنی! در نهی از مُنکَر، انسان اول باید مُنکَر را مُنکَر کند و بعد، از آن نهی کند. مُنکَری که در نگاه جامعه معروف است، چطوری میتوانی از آن نهی کنی؟! چون به نظر آنها، داری منع از معروف میکنی!
🔹راه اصلیِ مبارزه با بدحجابی این است:
- شما اول باید آن پرچمدارانی که دارند اقامۀ بدحجابی میکنند را بزنید و جلوی اقامه را بگیرید، بهطوری که مُنکَر بشود مُنکَر و معروف هم بشود معروف.
آنوقت میتوانید بگویید اگر یک کسی گناه کرد، او را نهی کنید. ولی وقتی مُنکَر شد معروف، بیحجابی هم میشود عرف، میشود خوبی، اسمش هم میشود آزادی!
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
آیتاللهمیرباقری.mp3
1.7M
🛑 دعوای #حجاب و بیحجاب دعوای پیشرفت و توسعه هست
🔸️#آیتالله_میرباقری: اگر مالهای بزرگ درست کردید میوه اخلاقیاش را هم میچینید؛ وقتی به جای شهر افقی، شهر عمودی و متراکم ساختید اقتضائات فرهنگیاش را هم باید بپذیرید.
نمای رومی
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
مباحث
پس منصور باز شمشیر را به قدر یک ذراع از غلاف کشید در این مرتبه عزم کردم که اگر من را امر کند به قتل
ربیع گفت: من شاد بیرون آمدم و متعجب بودم از آنچه منصور اول در باب حضرت اراده داشت و آنچه آخر به عمل آورد، چون به صحن قصر رسیدم گفتم : یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم ! من متعجبم از آنچه او اول برای شما در خاطر داشت و آنچه آخر در حق شما به عمل آورد، و می دانم که این اثر آن دعا بود که بعد از نماز خواندی و آن دعای دیگر که در ایوان تلاوت فرمودی حضرت فرمود که بلی دعای اول دعای کرب و شداید بود و دعای دوم دعایی بود که حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم در روز احزاب خواند سپس فرمود: اگر نه خوف داشتم که منصور آزرده شود این زر را به تو می دادم و لیکن مزرعه ای که در مدینه دارم و پیش از این ده هزار درهم به قیمت آن من دادی و من به تو نفروختم او را به تو می بخشم . یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم ! من آن دعاها را از شما می خواهم که به من تعلیم نمایید و توقع دیگر نمی گیریم و آن دعاها را نیز به تو تعلیم می کنم . چون در خدمت آن حضرت به خانه رفتم دعاها را خواند و من نوشتم و تمسکی برای مزرعه نوشت و به من داد، یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم ! در وقتی که شما را به نزد منصور آوردند و شما مشغول نماز و دعا شدید و منصور اظهار طیش می کرد و تاءکید در احضار شما می نمود هیچ اثر خوف و اضطراب در شما مشاهده نمی کردم ، حضرت فرمود: کسی که جلالت و عظمت خداوند ذوالجلال در دل او جلوه گر شده است ابهت و شوکت مخلوق در نظر او می نماید، و کسی که از خدا می ترسید از بندگان پروا ندارد.
ربیع گفت که چون به نزد خلیفه برگشت خلوت شد گفتم : ایّهاالأمیر! دیشب از شما حالتهای غریب مشاهده کردم ، در اول حال با آن شدت غضب جعفر بن محمّد را طلبیدی و به مرتبه ای تو را در غضب دیدم که هرگز چنین غضبی در تو مشاهده نکرده بودم تا آنکه شمشیر را به قدر یک شبر از غلاف کشیدی و باز به قدر یک ذراع کشیدی و بعد از آن شمشیر را برهنه کردی و بعد از آن برگشتی و او را اکرام عظیم نمودی و از حقّه غالیه مخصوص خود که فرزندان خود را به آن خوشبو نمی کنی او را خوشبو کردی و اکرامهای دیگر نمودی و مرا به مشایعت او ماءمور ساختی سبب اینها چه بود؟ گفت : ای ربیع ! من رازی را از تو پنهان نمی کنم و لیکن باید که این سرّ را پنهان داری که به فرزندان فاطمه و شیعیان ایشان نرسد که موجب مزید مفاخرت ایشان گردد، بس است ما را آنچه از مفاخر ایشان در میان مردم مشهور است و در السنه خلق مذکور است ...
... سپس گفت : هرکه در خانه است بیرون کن ، چون خانه را خلوت کردم به نزد او برگشتم گفت : به غیر از من و تو و خدا کسی در این خانه نیست ، اگر یک کلمه از آنچه با تو می گویم از کسی بشنوم تو را و فرزندان تو را به قتل می آورم و اموال تو را می گیرم ، سپس گفت : ای ربیع ! در وقتی که او را طلبیدم مصرّ بودم بر قتل او و بر آنکه از او عذری قبول نکنم و بودن او بر من هر چند خروج به شمشیر نکند گرانتر است از عبداللّه بن الحسن و آنها که خروج می کنند؛ زیرا که می دانم او و پدران او را مردم امام می دانند و ایشان را واجب الا طاعه می شمارند و از همه خلق ، عالمتر و زاهدتر و خوش اخلاق ترند و در زمان بنی امیه من بر احوال ایشان مطلع بودم ، چون در مرتبه اول قصد قتل او کردم و شمشیر را یک شبر از غلاف کشیدم دیدم که حضرت رسالت صلی اللّه علیه و آله و سلم برای من متمثّل شد و میان من و او حایل شد و دستها گشوده بود و آستینهای خود را برزده بود و رو ترش کرده بود و از روی خشم به سوی من نظر می کرد من به آن سبب شمشیر را در غلاف کشیدم دیدم که باز حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم نزد من متمثّل شد نزدیکتر از اول و خشمش زیاده بود و چنان بر من حمله کرد که اگر من قصد قتل جعفر می کردم او قصد قتل من می کرد و به این سبب شمشیر را به غلاف بردم ، در مرتبه سوم جرأت کردم و گفتم اینها از افعال جن می باید باشد و پروا نمی باید کرد و شمشیر🗡️ را تمام از غلاف کشیدم در این مرتبه دیدم که آن حضرت نزد من متمثل شد دامن برزده و آستینها را بالا بسته و برافراخته گردیده و چنان نزدیک من آمد که نزدیک شد دست او به من برسد و به این جهت از آن اراده برگشتم و او را اکرام کردم و ایشان فرزندان فاطمه اند و جاهل نمی باشد به حق ایشان مگر کسی که بهره از شریعت نداشته باشد، زینهار! مبادا کسی این سخنان را از تو بشنود.
محمّد بن ربیع گفت: که پدرم این قصه را به من نقل نکرد مگر بعد از مردن منصور و من نقل نکردم مگر بعد از مردن مهدی و موسی و هارون و کشته شدن محمّد امین .
ادامه ...
#نهج_البلاغه | #حکمت ۴۳۵
🏷️ نتیجۀ شکر و دعا و توبه
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام مَا كَانَ اَللَّهُ لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ اَلشُّكْرِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ اَلزِّيَادَةِ وَ لاَ لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ اَلدُّعَاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ اَلْإِجَابَةِ وَ لاَ لِيَفْتَحَ لِعَبْدٍ بَابَ اَلتَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ اَلْمَغْفِرَةِ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: خدا در شكرگزارى را بر بندهاى نمىگشايد كه در فزونى نعمتها را بر او ببندد
و در دعا را بر روى او باز نمىكند كه در اجابت كردن را نگشايد، و در توبه كردن را باز نگذاشته كه در آمرزش را بسته نگهدارد.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ شكرگزارى و دعاء و توبه) فرموده است:
(۱) نمىشود كه خدا بر بنده درِ سپاسگزارى را بگشايد (امر بشكر فرمايد) و درِ افزونى را به رويش ببندد (بر نعمت نيافزايد)
(۲) و درِ دعاء و درخواست را بگشايد (دستور دهد كه از او بخواهند) و در روا شدن را به رويش ببندد (درخواست او را نپذيرد)
(۳) و در #توبه را بگشايد و در آمرزش را به رويش ببندد (گناهش را نيامرزد).
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه كه برگرفته از آيات قرآن مجيد است سه بشارت به سه گروه مىدهد.
نخست مىفرمايد: «چنين نيست كه خداوند درِ شكر را بهروى بندهاى بگشايد و درِ فزونى را بهرويش ببندد»؛ (مَا كَانَ اللّٰهُ لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الشُّكْرِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الزِّيَادَةِ). اين سخن برگرفته از آيۀ شريفۀ هفتم از سورۀ ابراهيم است: « وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ». آرى اين وعدۀ الهى است كه خداوند شاكران را فزونى نعمت مىبخشد.
دليل آن هم روشن است: شخصى كه از #نعمت الهى در مسير اطاعت او استفاده مىكند و حق نعمت را ادا مىنمايد، با زبان حال مىگويد: من لايق اين نعمتم، و خداوند نيز نعمت را بر او مىافزايد. درست مثل اينكه باغبانى هنگامى كه باغ را آبيارى مىكند درختان را بارور و پرثمر مىبيند و اين امر سبب مىشود كه باغبان بيشتر از آن باغ مراقبت كند؛ زيرا درختانش به زبان حال، لياقت خود را بيان كردهاند.
در دومين بشارت مىفرمايد: «چنين نيست كه خداوند باب دعا را بهروى كسى بگشايد و باب اجابت را بهرويش ببندد»؛ (وَ لَا لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الدُّعَاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْإِجَابَةِ). اين، اشاره به آيۀ شريفۀ 60 سورۀ غافر است: « وَ قَالَ رَبُّكُمْ ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ » و آيۀ شريفۀ 186 سورۀ بقره: « وَ إِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِى »؛ هر گاه بندگان من دربارۀ من از تو سؤال كنند (بگو:) من به آنها نزديكم و دعاى دعا كننده را هنگامى كه مرا (از صميم دل) بخواند اجابت مىكنم».
دليل آن هم روشن است؛ زيرا نه خداوند بخيل است و نه اجابت دعا چيزى از او مىكاهد بلكه رحمانيت و رحيميت او ايجاب مىكند كه تمام تقاضاهاى بندگان را اجابت فرمايد و اگر گاهى اجابت دعا تأخير مىافتد و يا بعضى از دعاها به اجابت نمىرسد حتماً به دليل مصالحى است يا بهواسطۀ وجود موانع.
بسيار مىشود كه انسان از خدا چيزى مىخواهد كه دشمنِ جان اوست؛ اما توجه ندارد. خداوند چنين دعايى را مستجابنمىكند و گاه چيزهايى مىخواهد؛ اما موانعى مانند گناهان بزرگ جلوى اجابت آن را مىگيرد.
در سومين بشارت مىفرمايد: «چنين نيست كه خداوند درِ توبه را بهروى كسى باز كند و درِ آمرزش را بهرويش ببندد»؛ (وَ لَا لِيَفْتَحَ لِعَبْدٍ بَابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْمَغْفِرَةِ). اين سخن برگرفته از آيۀ شريفۀ 25 سورۀ شورى است: « وَ هُوَ الَّذِى يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَ يَعْفُوا عَنِ السَّيِّئَاتِ وَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ »؛ او كسى است كه #توبه را از بندگانش مىپذيرد و بدىها را مىبخشد، و آنچه را انجام مىدهيد مىداند». اصولاً امكان ندارد خداوند دستور به چيزى بدهد و نتيجۀ آن را پذيرا نشود؛ از يكسو به بندگانش بگويد توبه كنيد يا بفرمايد درى بهسوى رحمتم براى شما گشودهام و آن، باب توبه است از اين در وارد شويد ولى خودش حاضر نباشد توبۀ توبهكاران را بپذيرد.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#زیارت
#امام_رضا علیه السلام
🔻 این مسئلهی تشرّف برای زیارت اهلبیت (علیهمالسلام)، تهیّأ میخواهد، شرایط میخواهد، اذن و #ادب میخواهد.
🔸 به بعضی رفقا عرضکردم که سابق از اصفهان برای زیارت امام رضا (علیهالسلام) میخواستند راه بیفتند، بعضی پیرمردها میگفتند: «اول ماه حرکت میکردیم، اول ماه آینده به مشهد میرسیدیم».
🔹 نگاه کنید یک نفر برای زیارت آقا علیبنموسیالرضا (علیهالسلام)، این مقدار همّت کرده است و به خودش زحمت داده است، یک ماه از صبح تا شب، به عشق حضرت، پیاده راه میرفته است.
🔸 خودِ این قضیه، اذنآور است. محبوب و معشوق را دائم مدنظر داشتن و به سمت او حرکت کردن، بهرهها را بالا میبرد.
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
📿 ارکان و آثار #ذکر_یونسیه
🔻 بزرگان مکتب نجف با دارو قراردادن ذکر یونسیه برای مبتدی، کار بزرگی کردند و واقعاً داروی عجیبی است و انسان را از وابستگی ها خارج می کند؛ گرچه آن هم شرایط خاص خودش را دارد.
🔸 خدا رحمت کند مرحوم #آیت_الله_کشمیری را، گاهی در این رابطه صحبت می کردند؛ به نظرم یک جزوه کامل از صحبت های ایشان درباره این آیه و این ذکر میتوان تهیه کرد.
🔹 ایشان قسم می خورد کسی که مشغول این آیه شریفه باشد دریچه حقیقت عالم برایش باز می شود، چشمش باز و روشن می شود و ارتباطش برقرار می شود؛
🔸 این ذکر، ذکر عجیبی است چون ترکیبی از چند ذکر است. یکی از اجزای ذکر یونسیه، تهلیل است: «لا اله الا انت» دیگری تسبیح است: «سبحانک» و دیگری «انی کنت من الظالمین» که حالتی استغفارگونه دارد.
🔹 این سه رکن، برای کسی که می خواهد در این زمینه حرکت کند، شروع و ختمی عجیب دارد.
🔸 اول: اقرار به توحید؛ بعد از آن، به حسب کاری که می خواهد شروع کند، باید خدای متعال را ستایش کرده باشد و مناسب ترین ستایش ها تسبیح است «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ» ارکان این ذکر، تهلیل، تسبیح و #استغفار است. استغفار، افتادگی و به خاک افتادن است.
🔹 وقتی این ذکر مرکب، با سجده همراه شد، راه را هموار می کند. این ذکر به عنوان مقدمه، بهترین ورود را نصیب افراد می کند.
@nasery_ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پست_ویژه
#سحر | #توجه
🎥 یک نسخه تضمینی!
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
دام عزّه
⏱ یک دقیقه
@nasery_ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
#امام_رضا علیه السلام
🎥 فرمایشات حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر #ناصری دام عزّه به مناسبت ولادت امام رضا علیه السلام در تاریخ ۱۳۹۵/۵/۲۴
@nasery_ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────