eitaa logo
مباحث
1.6هزار دنبال‌کننده
34.6هزار عکس
30.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
| 451 🏷️ حدود علاقه به دیگران ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام زُهْدُكَ فِي رَاغِبٍ فِيكَ نُقْصَانُ حَظٍّ وَ رَغْبَتُكَ فِي زَاهِدٍ فِيكَ ذُلُّ نَفْسٍ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: دورى تو از آن كَس كه خواهان تو است نشانه كمبود بهرۀ تو در دوستى است، و گرايش تو به آن كَس كه تو را نخواهد، سبب خوارى تو است. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ آميزش با يكديگر) فرموده است: بى‌اعتنائى تو بكسيكه بتو رغبت دارد (باعث) كمى نصيب و بهره است، و رغبت تو بكسيكه بتو بى‌اعتناء است (سبب) ذلّت و خوارى نفس است. 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه دربارۀ دو موضوع هشدار مى‌دهد، مى‌فرمايد: «اظهار بى‌ميلى به كسى كه به تو علاقه‌مند است سبب كاستى بهرۀ تو در دوستى او است و اظهار ميل تو به كسى كه به تو بى‌اعتناست سبب خوارى تو خواهد شد»؛ (زُهْدُكَ‌ فِي رَاغِبٍ‌ فِيكَ‌ نُقْصَانُ‌ حَظٍّ، وَ رَغْبَتُكَ‌ فِي زَاهِدٍ فِيكَ‌ ذُلُّ‌ نَفْسٍ‌) اين يك واقعيت مسلم است كه اگر انسانى به ما اظهار كند و ما به او بى‌اعتنايى كنيم خود را از دوستى و محبت و كمك‌هاى احتمالى او در مشكلات محروم ساخته‌ايم و به اين ترتيب بهرۀ كمى برده‌ايم. انسان عاقل و هشيار كسى است كه دست‌هاى افراد لايقى را كه به عنوان دوستى به‌سوى او دراز مى‌شود بفشارد و روزبه‌روز بر دوستان خود بيفزايد چراكه مشكلات زندگى به‌قدرى زياد است كه انسان به تنهايى از عهدۀ حل آن‌ها برنمى‌آيد ولى اگر دوستانِ فراوانى داشته باشد آن‌ها مى‌توانند به حل مشكلات او كمك كنند و اين‌جاست كه در ضرب المثل گفته‌اند: هزار دوست كم است و يك دشمن بسيار. به‌عكس، هرگاه كسى به انسان بى‌اعتنا باشد و انسان به او اظهار تمايل كند خود را خوار و بى‌مقدار كرده است. ضرب‌المثلى در فارسى هست كه مى‌گويند: براى كسى بمير كه براى تو تب كند. ولى آن‌كَس كه محبتى ندارد و دست دوستى دراز نمى‌كند و احساسى در او وجود ندارد، به‌سراغ او رفتن اشتباه و خطاست. در حكمت دوازدهم نيز نكته‌اى شبيه همين نكتۀ حكيمانه وجود داشت آن‌جا كه مى‌فرمود: «أَعْجَزُ النَّاسِ‌ مَنْ‌ عَجَزَ عَنِ‌ اكْتِسَابِ‌ الْإِخْوَانِ‌ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ‌ مَنْ‌ ضَيعَ‌ مَنْ‌ ظَفِرَ بِهِ‌ مِنْهُمْ‌؛ عاجزترين مردم كسى است كه نتواند براى خود دوستى انتخاب كند و از او عاجزتر كسى است كه دوستانى را كه به‌دست آورده است از دست بدهد». عليه السلام در حديثى مى‌فرمايد: «مَنْ‌ أَكْرَمَكَ‌ فَأَكْرِمْهُ‌ وَ مَنِ‌ اسْتَخَفَّ‌ بِكَ‌ فَأَكْرِمْ‌ نَفْسَكَ‌ عَنْهُ‌؛ كسى كه تو را گرامى مى‌دارد گرامى‌اش بدار و كسى كه تو را سبك مى‌سازد خود را از او دور ساز» ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ حکایات تکان دهنده از شهدا روایتگری حاج حسین یکتا راز دلبری شهدا 🥀 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
213 💫 سوره مبارکه یونس [علی نبینا و آله و علیه السلام] ✨ آیات مبارکه 34 - 42 🎧 تلاوت 🎞 تصویری 🎙 تفسیر 📖 ترجمه ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ✨ ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه به محضر مبارک ثامن الحجج آقا [علیه‌ الصلوة و السلام] ✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج (عجّل الله تعالی فرجه و علیه‌السلام) و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنه‌ای مدّظله العالی صلوات ═════❖•°🌸 °•❖════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═⊹❁❈【 ۲۱۳ 】 ❈❁⊹═┄ ╔═════════ قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ مَنْ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ ۚ قُلِ اللَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ ﴿ ۳۴ ﴾ بپرس: «بتی سراغ دارید که موجودات را پدید آورَد و بعد از مرگ، دوباره زنده‌شان کند؟!» بگو: «اما خدا چنین می‌کند. پس چرا از مسیر حق به انحراف کشیده می‌شوید؟!» قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ ۚ قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ ۗ أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَىٰ ۖ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ ﴿ ۳۵ ﴾ باز بپرس: «بتی سراغ دارید که به‌سوی حق راهنمایی کند؟!» و بگو: «ولی، خدا به‌سوی حق راهنمایی می‌کند. آیا آن‌که به‌سوی حق راهنمایی می‌کند، بیشتر لایق پیروی است یا کسی که حتی خودش راه را بلد نیست و باید راهنمایی‌اش کرد؟! چه‌تان شده؟! چطور قضاوت می‌کنید؟!» وَ مَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا ۚ إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ ﴿ ۳۶ ﴾ بیشترشان فقط بندۀ خیالات‌اند! خیال‌بافی اصلاً به‌درد شناخت حقیقت نمی‌خورد. خدا می‌داند که چه کارهایی از سرِ خیال‌پردازی می‌کنند. وَ مَا كَانَ هَٰذَا الْقُرْآنُ أَنْ يُفْتَرَىٰ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لَٰكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ الْكِتَابِ لَا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿ ۳۷ ﴾ نه‌تنها محال است این قرآن ساختگی و از طرف غیر‌خدا باشد، بلکه تأییدی است بر کتاب‌های آسمانیِ موجود و شرحی بر آن‌ها. جای هیچ شک‌وشبهه‌ای هم در آن نیست؛ چون از طرف صاحب‌اختیار جهانیان است. أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ ۖ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿ ۳۸ ﴾ یعنی می‌گویند این قرآن ساخته‌وپرداختۀ محمد است؟! بگو: «اگر راست می‌گویید، سوره‌ای مِثلش بیاورید و در برابر خدا هرکه را می‌توانید برای کمک‌گرفتن در این کار دعوت کنید.» بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ ۚ كَذَٰلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۖ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ ﴿ ۳۹ ﴾ اما آن‌ها عجولانه قرآنی را دروغ می‌دانند که به عمق معارفش پی نبرده‌اند و هنوز وعده و وعیدش درباره‌شان عملی نشده است. پیشینیان هم به همین دلیل معارف دینی را دروغ دانستند. پس ببین عاقبت بدکارها چه شد! وَ مِنْهُمْ مَنْ يُؤْمِنُ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَا يُؤْمِنُ بِهِ ۚ وَ رَبُّكَ أَعْلَمُ بِالْمُفْسِدِينَ ﴿ ۴۰ ﴾ بعضی مردم بت‌پرست به قرآن ایمان می‌آورند و عده‌ای، به‌انگیزۀ خرابکاری، ایمان نمی‌آورند؛ خدا از حال این خرابکارها آگاه است. وَ إِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ لِي عَمَلِي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ ۖ أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَ أَنَا بَرِيءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ ﴿ ۴۱ ﴾ اگر تو را دروغگو دانستند، بگو: «کارهای من به خودم مربوط است و کارهای شما به خودتان. شما پاسخ‌گوی کارهای من نیستید و من هم پاسخ‌گوی کارهای شما نیستم.» وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ ۚ أَ فَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَ لَوْ كَانُوا لَا يَعْقِلُونَ ﴿ ۴۲ ﴾ بعضی بت‌پرست‌ها به حرف‌هایت فقط ظاهراً خوب گوش می‌دهند. مگر می‌توانی به گوش جماعتی که خودشان را به کری زده‌اند، حرفی برسانی؟! فارغ از اینکه عقلشان را هم به‌کار نمی‌اندازند! ══════❖•° 𑁍 °•❖══════ | | 🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت | 🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم ╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
| ی ✨ خدایا به برکت آقا امیرالمؤمنین علیه السلام توفیق درک آیات قرآنت را به همه ما عنایت کن. 📻 ان شاءالله هر روز توفیق باشه، چند فایل🎧 از تفسیر صوتی نور در کانال بارگذاری می شود. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصویری 📖 تفسیر سوره حمد آیه 1️⃣ 🎙️ حجت الاسلام استاد محسن قرائتی
.
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| تصویری 📖 تفسیر سوره حمد | آیه 2️⃣ 🎙️حجت‌الاسلام استاد محسن ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
نكته‌ها: «ربّ‌» به كسى گفته مى‌شود كه هم مالك و صاحب چيزى است و هم در رشد و پرورش آن نقش دارد. خداوند هم صاحب حقيقى عالم است و هم مدبّر و پروردگار آن؛ پس همه هستى حركت تكاملى دارد و در مسيرى كه خداوند معيّن كرده، هدايت مى‌شود. علاوه بر سوره حمد، چهار سوره‌ى انعام،كهف،سبأ و فاطر نيز با جمله «اَلْحَمْدُ لِلّهِ‌» آغاز گرديده،ولى فقط‍‌ در سوره حمد بعد از آن «رَبِّ‌ الْعالَمِينَ‌» آمده است. مفهوم حمد، تركيبى از مفهوم مدح و شكر است.انسان در برابر جمال و كمال و زيبايى، زبان به ستايش و در برابر نعمت و خدمت و احسان ديگران،زبان به تشكّر مى‌گشايد. خداوند متعال به خاطر كمال و جمالش، شايسته‌ى ستايش و به خاطر احسان‌ها و نعمت‌هايش،لايق شكرگزارى است. «الحمد لله»،بهترين نوع تشكّر از خداوند است. هركَس در هرجا،با هر زبانى، هرگونه ستايشى از هر كمال و زيبايى دارد،در حقيقت سرچشمه‌ى آن را ستايش مى‌كند. البتّه حمد خداوند منافاتى با سپاسگزارى از مخلوق ندارد،به شرط‍‌ آنكه به امر خداوند و در خط‍‌ و مسير او باشد. خداوند،پروردگار همه‌ى آفريده‌هاست. «وَ هُوَ رَبُّ‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ»¹ آنچه در آسمان‌ها و زمين و ميان آنهاست،پروردگارشان اوست. «رَبُّ‌ السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ وَ ما بَيْنَهُمَا»² حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد:«من الجمادات و الحيوانات»؛او پروردگار جاندار و بى‌جان است.«له الخلق و الامر تبارك الله رب العالمين»هم آفرينش از اوست و هم اداره‌ى آن، و او مربى و پرورش‌دهندۀ همه است.¹ 🤔 مراد از«عالمين»←يا فقط‍‌ انسان‌ها هستند،مانند آيه ٧٠ سوره حجر كه قوم لوط‍‌ به حضرت لوط‍‌ گفتند: «أَ وَ لَمْ‌ نَنْهَكَ‌ عَنِ‌ الْعالَمِينَ‌» آيا ما تو را از ملاقات با مردم نهى نكرديم‌؟ ← و يا مراد همه‌ى عوالم هستى است.«عالَم»به معناى مخلوقات و«عالَمين»به معناى تمام مخلوقات نيز استعمال شده است. از اين آيه فهميده مى‌شود كه تمام هستى يك پروردگار دارد و آنچه در جاهليت و در ميان بعضى از ملّت‌ها اعتقاد داشتند كه براى هر نوع از پديده‌ها خدايى است و آن را مدبّر و ربّ‌ النّوع آن مى‌پنداشتند، باطل است.
پيام‌ها: ١- همه ستايش‌ها براى اوست. «اَلْحَمْدُ لِلّهِ‌» ٢- خداوند در تربيت و رشد هستى، اجبارى ندارد؛ زيرا حمد براى كارهاى غير اجبارى است. «اَلْحَمْدُ لِلّهِ‌» ٣- همه هستى زيباست و تدبير همه هستى نيكوست؛ زيرا حمد براى زيبايى و نيكويى است. «اَلْحَمْدُ لِلّهِ‌» ٤- دليل ستايش ما، پروردگارى اوست. «اَلْحَمْدُ لِلّهِ‌ رَبِّ‌ الْعالَمِينَ‌» ٥- رابطه‌ى خداوند با مخلوقات، رابطه‌ى دائمى و تنگاتنگ است. «رَبِّ‌ الْعالَمِينَ‌» (نقاش و بنّا هنر خود را عرضه مى‌كند و مى‌رود، ولى مربّى بايد هر لحظه نظارت داشته باشد.) ٦- همه‌ى هستى،تحت تربيت خداوند يكتاست. «رَبِّ‌ الْعالَمِينَ‌» ٧- امكان رشد و تربيت، در همه‌ى موجودات وجود دارد. «رَبِّ‌ الْعالَمِينَ‌» ٨- خداوند هم انسان‌ها را با راهنمايى انبيا تربيت مى‌كند،(تربيت تشريعى)و هم جمادات و نباتات و حيوانات را رشد و پرورش مى‌دهد.(تربيت تكوينى) «رَبِّ‌ الْعالَمِينَ‌» ٩- مؤمنان در آغاز كتاب(قرآن)با نيايش به درگاه خداوند متعال، «اَلْحَمْدُ لِلّهِ‌ رَبِّ‌ الْعالَمِينَ‌» مى‌گويند و در پايان كار در بهشت نيز، همان شعار را مى‌دهند كه «آخر دعواهم أن الحمد للّه ربّ‌ العالمين»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصویری 📖 تفسیر سوره حمد آیه 3️⃣ 🎙️حجت‌الاسلام استاد محسن قرائتی
.
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تصویری 📖تفسیر سوره حمد آیه 4⃣ 🎙️حجت‌الاسلام استاد محسن قرائتی
«٤» مالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌ (خدايى كه)مالك روز جزاست. _____________________ نكته‌ها: مالكيّت خداوند، حقيقى است و شامل احاطه و سلطنت است، ولى مالكيّت‌هاى اعتبارى، از سلطه‌ى مالك خارج مى‌شود و تحت سلطه‌ى واقعى او نيست. «مالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌» با آنكه خداوند مالك حقيقى همه چيز در همه‌وقت است، ولى مالكيّت او در روز قيامت و معاد جلوه‌ى ديگرى دارد؛ * در آن روز تمام واسطه‌ها و اسباب نسبت به كفار قطع مى‌شوند. «تَقَطَّعَتْ‌ بِهِمُ‌ الْأَسْبابُ‌» * نسبت‌ها و خويشاوندى‌ها نسبت به كفار از بين مى‌رود. «فَلا أَنْسابَ‌ بَيْنَهُمْ‌» * براى كفار مال و ثروت و فرزندان، سودى ندارند. «لا يَنْفَعُ‌ مالٌ‌ وَ لا بَنُونَ‌» * بستگان و نزديكان نيز فايده‌اى نمى‌رسانند. «لَنْ‌ تَنْفَعَكُمْ‌ أَرْحامُكُمْ‌» * نه زبان كفار،اجازه عذرتراشى دارد و نه فكر آنها،فرصت تدبير.تنها راه چاره لطف خداوند است كه صاحب اختيار آن روز است. 💡 لفظ‍‌«دين»در معانى گوناگون به‌كاررفته‌است : الف: مجموعه‌ى قوانين آسمانى. «إِنَّ‌ الدِّينَ‌ عِنْدَ اللّهِ‌ الْإِسْلامُ‌» ب:عمل و اطاعت. «لِلّهِ‌ الدِّينُ‌ الْخالِصُ‌» ج:حساب و جزا. «مالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌» «يوم الدّين»در قرآن به معناى روز قيامت است كه روز كيفر و پاداش مى‌باشد. «يَسْئَلُونَ‌ أَيّانَ‌ يَوْمُ‌ الدِّينِ‌»مى‌پرسند روز قيامت چه وقت است‌؟ قرآن در مقام معرّفى اين روز،مى‌فرمايد: «ثُمَّ‌ ما أَدْراكَ‌ ما يَوْمُ‌ الدِّينِ‌. يَوْمَ‌ لا تَمْلِكُ‌ نَفْسٌ‌ لِنَفْسٍ‌ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلّهِ‌» (اى پيامبر!)نمى‌دانى روز دين چه روزى است‌؟روزى كه هيچ‌كَس براى كسى كارآيى ندارد و آن روز تنها حكم و فرمان با خداست. «مالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌» نوعى انذار و هشدار است، ولى با قرار گرفتن در كنار آيه‌ى «اَلرَّحْمنِ‌ الرَّحِيمِ‌» معلوم مى‌شود كه بشارت و انذار بايد در كنار هم باشند. نظير آيه شريفه ديگر كه مى‌فرمايد: «نَبِّئْ‌ عِبادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ‌ وَ أَنَّ‌ عَذابِي هُوَ الْعَذابُ‌ الْأَلِيمُ‌» به بندگانم خبر ده كه من بسيار مهربان و آمرزنده‌ام،ولى عذاب و مجازات من نيز دردناك است. همچنين در آيه ديگر خود را چنين معرّفى مى‌كند: «قابِلِ‌ التَّوْبِ‌ شَدِيدِ الْعِقابِ‌» خداوند پذيرنده‌ى توبه مردمان و عقوبت‌كنندۀ شديد گناهكاران است. در اوّلين سوره‌ى قرآن، مالكيت خداوند عنوان شده است، «مالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌» و در آخرين سوره، مَلِكيت او. «مَلِكِ‌ النّاسِ‌»
پيام‌ها: ١- خداوند متعال، از جهات مختلف قابل عبادت است و ما بايد حمد و سپاس او را به‌جاآوريم. ✓ به خاطر كمال ذات و صفات او كه«الله»است، ✓ به خاطر احسان و تربيت او كه «رَبِّ‌ الْعالَمِينَ‌» است ✓ و به خاطر اميد و انتظار رحم و لطف او كه «اَلرَّحْمنِ‌ الرَّحِيمِ‌» است ✓ و به خاطر قدرت و هيبت او كه «مالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌» است. ٢- قيامت، پرتوى از ربوبيّت اوست. «رَبِّ‌ الْعالَمِينَ‌... مالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌» ٣- قيامت، جلوه‌اى از رحمت خداوند است. «اَلرَّحْمنِ‌ الرَّحِيمِ‌ مالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌»
.
.