eitaa logo
مهدی عبداللهی
644 دنبال‌کننده
493 عکس
233 ویدیو
31 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظات و ساعات آخر را قدر بدانیم... الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: مَن لَم يُغفَرْ لَهُ في شهرِ رمضانَ لَم يُغفَرْ لَهُ إلى مِثلِهِ مِن قابِلٍ إلاّ أن يَشهَدَ عَرَفَةَ. 📚 الکافی، ج4، ص66 امام صادق عليه السلام: كسى كه در ماه رمضان آمرزيده نشود تا رمضان آينده آمرزيده نگردد مگر آن كه در عرفه حاضر شود. آیت الله آقا مجتبی تهرانی ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تأثیر فلسفه در تکامل انسان ✅ حجت الاسلام و المسلمین دکتر ☘️ «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی» _ زمستان 1402 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نقش فلسفه در فهم متون دینی ✅ حجت الاسلام و المسلمین دکتر ☘️ «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی» _ زمستان 1402 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
رهبر انقلاب: در پیروزی‌ها باید تسبیح خدا و استغفار کرد به نظر من این دوگانه‌ها[در مواجهه با حوادث] سؤالات [مهم] است؛ ما از خودمان باید سؤال کنیم که در این دوگانه‌ها چه جوری باید عمل کنیم. البتّه پاسخ‌ دادنِ زبانی به اینها آسان است امّا پاسخ‌ دادن عملی و ملتزم شدن، به این آسانی نیست. به نظر من پاسخ اینها در منابع اسلامی ما روشن است. [مثلاً] در مواجهه‌ با پیروزی‌ها قرآن به ما درس میدهد: اِذا جاءَ نَصرُ اللهِ وَ الفَتحُ، وَ رَاَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دینِ اللهِ اَفواجًا، فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّکَ وَ استَغفِرهُ اِنَّه کانَ تَوّابًا؛ نمی‌گوید خوشحالی کن، مثلاً برو وسط میدان شعار بده؛ فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّک؛ [میگوید] برو تسبیح کن؛ این مربوط به تو نیست، مربوط به خداست؛ استغفار کن. در خلال این حرکت ممکن است یک غفلتی از تو سر زده باشد، از خدای متعال طلب مغفرت کن. در برخورد با حوادث مثبت این جوری باید برخورد کرد: دچار غرور نشدن، و از خدا دانستن که «وَ ما رَمَیتَ اِذ رَمَیتَ وَلکِنَّ اللهَ رَمىٰ»این اغترار به نفْس و اغترار [نسبت] به خدا که انسان غرّه بشود، [درست نیست] «فَحَقُّ لَکَ اَن لا یَغتَرَّ بِکَ الصِّدّیقون»در دعای صحیفه‌ سجّادیّه [آمده] که صدّیقون هم نبایستی اغترار پیدا کنند به تو که بگویند «ما که دیگر با خدا وضعمان روشن است و ...»؛ نخیر، خدای متعال با صدّیقون هم رودربایستی ندارد؛ [اگر] یک وقت خطایی بکنند، ضربه را خواهند خورد. کاری که انجام می‌گیرد، کار خوبی را که انجام گرفته، از خودمان ندانیم، از خدا بدانیم. واقع قضیّه هم همین است. | ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔
🔴 نظر رهبری درباره برخورد نیروی انتظامی با مفاسد اخلاقی 🔰مقام معظم رهبری: ناامنی فقط به این نیست که دزد به خانه‌‏ها یا مغازه‌‏ها یا بازار یا خیابان بیابد این یک طور ناامنی است؛ ناامنی مالی است. ما ناامنی عِرضی و ناموسی هم داریم؛ جلوی آن را هم شما باید بگیرید. ناامنی اخلاقی هم داریم؛ در آنجا هم شما باید وارد میدان بشوید. البته ناامنی اخلاقی یک مرحله کار فرهنگی دارد؛ یک مرحله کار مخفی دارد؛ یک مرحله ریشه‌یابی دارد؛ آنها کار دستگاه‌های دیگر است؛ اما آنجایی که جلوی چشم قرار می‌گیرد و موجب عدم امنیت اخلاقی جامعه می‌شود، آن که باید وارد میدان شود، نیروی انتظامی است. (بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی ۱۳۷۰/۱۱/۲ ) ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
‌‌ ‌سِحر یا معجزه؟ 🖌سید شهیدان اهل قلم 🔹 قدرت و شجاعت ما در كجا نهفته است؟ راستی پشتوانه شجاعت ما كدام قدرت عظیم است كه اینچنین بي‌پروا و از سر یقین و اطمینان سخن مي‌گوییم؟ مي‌گفت: «ما خلیج‌فارس را گورستان آمریكایي‌های متجاوز خواهیم كرد.» و اگر كسی ما را نشناسد، از خود مي‌پرسد: «مگر آنها به منبع لایزال كدام نیروی عظیم دست یافته‌اند كه این چنین سخن مي‌گویند؟» آمریكا را تا امروز در عرف سیاست بین‌المللی بزرگ‌ترین قدرت دنیا مي‌شناخته‌اند و كسی نبوده است كه در این اعتبار شك كند، چه برسد به اینكه آن را به مسخره بگیرد. 🔻شجاعت غالباً از احساس قدرت است كه ریشه مي‌گیرد. ریشه شجاعتی كه ما را این چنین دلاورانه به صحنه‌ نبرد كشانده است در كدام قدرت است؟ آیا این قدرت بر سلاح‌های پیشرفته‌ای كه در اختیار داریم متكی است؟... آیا به‌راستی قدرت و شجاعت ما بر موشك‌های استینگر و سلاح‌های پیشرفته‌ دیگری كه در اختیار داریم متكی است؟ جواب این است: خیر، ما به حول و قوه‌ی خدا بر قوه اتم نیز دست خواهیم یافت، اما هرگز بر آن تكیه نخواهیم كرد. و اگر راستش را بخواهید، اصلاً موشك استینگر برازنده‌ دستان ماست، چرا كه ما علمدار استمرار نهضت انبیا هستیم و برای تحقق حاكمیت احكام خدا در كره‌ زمین قیام كرده‌ایم... ما هرگز بر قدرت ابزار تكیه نخواهیم كرد؛ قدرت حقیقی در جایی دیگر است. قدرت حقیقی اینجاست. دست خدا با جماعتی است كه بر محور حق گرد آمده‌اند و اصلاً وحدت جز در میان موحدین تحقق نمي‌یابد. با این معیار، بسیج قدرتمندترین ارتش دنیاست... قدرتشان نه در موهای بلند و بازوهای كلفت است و نه در بال‌های آهنین و پاهای الكترونیكی؛ در ایمان است... قدرت از آن مردمی است كه بر محور ولایت اجتماع كرده‌اند. 🔸صلح و امنیت و آرامشی كه ابرقدرت‌ها از آن سخن مي‌گویند صلح و امنیت و آرامشی است كه با ترس از سلاح‌های جهنمی آنها بر دنیا سایه انداخته است. اما اكنون، دیگر وقت آن رسیده كه خورشید حقیقت از غروب غرب خارج شود و در نور جهانگیر طلعت آن، بار دیگر معیارهای حق باز شناخته شوند و شیطان كه دیری است در نقاب آزادي‌خواهی و علم و تكامل و با دست‌های استكبار جهانی بر جهان حكم مي‌راند، رسوا شود. نه عجب اگر در جهان وارونه‌ی امروز، آمریكا، یعنی مظهر بزرگ شیطان، چهره شیطانی خویش را در نقاب آزادی و دفاع از حقوق بشر پنهان كند و با سوء استفاده از جاذبه‌های غریزی وجود بشر، سیطره جهنمی خویش را بر پهنه كره ارض بگسترد. اما دوران سیاه حكومت دنیایی شیطان، با انقلاب اسلامی ایران به سر آمده است و ما كه علمدار استمرار نهضت انبیا در جهان هستیم، به حول و قوه خداوند این بت بزرگ را در هم خواهیم شكست، كه بت‌شكنی سنت انبیا و پیروان آنهاست. جهان در آستانه‌ تحولی عظیم قرار گرفته است. وقتی مؤ‌منین بر محور ولایت اجتماع كنند، به آن چنان منبعی عظیم از قدرت دست خواهند یافت كه هیچ نیروی دیگری در سراسر جهان با آن یارای رودررویی ندارد. سحر با معجزه پهلو نزند، دل خوش‌دار! اگر سحر فرعونی توانست بر معجزه‌ موسوی غلبه كند، آمریكا نیز خواهد توانست با تسلیحات پیشرفته خویش بر ایمان ما چیره شود. قدرت حقیقی اینجاست، چرا كه دست خدا با جماعتی است كه بر محور حق گرد آمده‌اند. ✅ چیزی نخواهد گذشت كه مستضعفین سراسر عالم در خواهند یافت كه قدرت حقیقی تنها در وحدت ایمانی نهفته است و راهی جز جهاد مسلحانه برای دست یافتن به عدالت وجود ندارد. آن‌گاه حقیقتی كه در نام بسیج مستضعفین نهفته است به تحقق خواهد پیوست و همه مظلومان برای مبارزه با ظلم، لباس رزم خواهند پوشید و به صحنه نبرد خواهند آمد. این جملات در سال ۱۳۶۶ نوشته شده و در مستند «سحر یا معجزه» روایت فتح توسط ایشان بیان شده است. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اهمیت فلسفه اسلامی در جهان امروز و در نقد فلسفه غرب ✅ حجت الاسلام و المسلمین دکتر ☘️ «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی» _ زمستان 1402 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
1403.01.29-OstadNabaviyan.mp3
5.65M
💠 پیرامون حمله نظامی ایران به اسرائیل 🔰 حمله ایران طبق اصل دفاع مشروع شورای امنیت بود 🔰 اقداماتی كه از لحظه اول تجاوز به سفارتخانه ما انجام شد 🔰 پیام‌ها و درخواست‌ها و پیشنهادهایی كه دیگر كشورها به ما دادند 🔰 تصمیماتی كه ایران در این درباره گرفت 🔰 نكات مهمی كه در این عملیات وجود داشت 🔰 چرا تأخیر در پاسخ نظامی ایران بود 🔰 اقدامات و ظرفیت‌هایی كه آمریكا و اروپا و دیگر كشورها برای مقابله با حمله ایران فعال كردند 🔰 موفقیت‌هایی كه این حمله برای ایران در بخش نظامی و دیپلماسی در پی داشت 🎙 حجت الاسلام دكتر سیدمحمود نبویان 🗓 1403-01-29 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
يقيم منتدى كلية الكلام والعلوم العقلية في جامعة آل البيت ع العالمية محاضرة تحت عنوان: الفلسفة الإسلامية أم فلسفة المسلمين؟! تأثير التعاليم الدينية على الفلسفة المحاضر: سماحة الشيخ الدكتور مهدي عبداللهي. الزمان: يوم الإثنين 1403/02/03 الساعة 11 صباحاً. المكان: جامعة آل البيت العالمية، الطابق الاول قاعة 106 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
🍀 چه باشد آنچه خوانندش یکی از پرسشهای مهم درباره فلسفه اسلامی ناظر به نحوه اتصاف این دانش به وصف «اسلامیت» است. آیا میتوان هم فلسفه به معنای واقعی کلمه داشت و هم آن فلسفه متأثر از اسلام باشد؟ دینیت (به طور عام) و اسلامیت (به طور خاص) یک دانش میتواند از وجوه مختلفی چون تعلق آن به جغرافیا وسرزمین اسلامی، نقش مسلمانان در ظهور و بالیدن آن، نیاز جامعه اسلامی به آن و . . . باشد، اما عمیقترین وجه اسلامیت یک دانش، تأثیر آموزه های اسلامی در محتوای آن است. برای نمونه، فقه و تفسیر دو دانش وحی بنیان هستند، به گونه ای که اگر وحی محمدی صلی الله علیه و آله نبود، چنین علومی از اساس شکل نمیگرفتند. اینک پرسش این است که فلسفه به معانی و وجوه رقیق اسلامی بودن که به برخی از آ«ها اشاره کردیم، فلسفه اسلامی است و در این وجوه نزاع چندانی میان اندیشمندان وجود ندارد. اما نزاع بر سر معنای شدیدتر اسلامیت یعنی تأثیر آموزه های اسلامی در متن اندیشه های فلسفی است. البته روشن است که فلسفه ممکن نیست بسان فقه و تفسیر یک دانش اسلامی و وحی بنیان باشد. بسیاری از مستشرقان با طرح دلایلی چون فرومایگی نژاد سامی عرب‌زبانان و ناتوانی آنان از فلسفه‌ورزی، و منع قرآن از آزاداندیشی ادعا دارند که فلسفه نزد مسلمانان، چیزی بیش از ترجمه و شرح فلسفه یونان به‌ویژه ارسطو نیست. برخی از نویسندگان عرب‌زبان پیرو این دیدگاه‌‌اند. به‌اعتقاد بسیاری از این دو دسته، فلسفه عربی شامل کلام و تصوف، حتی اصول فقه نیز می‌باشد. نگارنده در مقاله ای نشان داده است که هرچند آشنایی با نقطه‌آغاز جریان فلسفه در فرهنگ اسلامی است، فلسفه‌ورزی مسلمانان در حد ترجمه و شرح فلسفه یونان متوقف نشده است. فلسفه به‌مثابه «هستی‌شناسی عقلی نظام‌مند» دانشی مستقل از سایر است که از کندی/ فارابی آغاز شده و تا به امروز به‌ویژه در فرهنگ شیعی تداوم یافته است. سومین محور اصلی این مقاله، تحلیل سیر تکاملی اندیشه فلسفی در سایه آموزه‌های اسلامی است. 🍀🍀🍀دین اسلام با تشویق به عقل‌ورزی و نیز طرح مسائل فلسفی بستری بسیار مناسب برای تکامل فلسفه فراهم آورده است. آموزه‌های اسلامی از جهات گوناگونی چون جهت‌دهی، طرح مسئله، پیشنهاد برهان و تصحیح اشتباهات بر اندیشه‌های فیلسوفان تأثیر گذاشته‌اند. و فلسفه اسلامی در طول حیات خود روزبه‌روز بالنده‌تر شده، و اکنون به یک نظام فکری توان‌مند تبدیل شده‌است. آدرس مقاله در نشریه جاویدان خرد: http://www.javidankherad.ir/article_69743.html ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥وضعیت نهادهای علمی و علوم انسانی! 🎙 دکتر زرشناس ✍️ واقعیت تلخ فضای علوم انسانی کشور ما این است که بدنه اساتید، پژوهشگران و دانشجویان مراکز آموزشی و پژوهشی ما در حال آموزش و پژوهش هستند، بی‌آن‌که به مبانی معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی و انسان‌شناختی این دانش‌ها و تأثیرپذیری مکاتب و نظریات علوم انسانی از این مبانی توجه داشته باشند، چه رسد به اینکه نگرش انتقادی به این بنیادها و لوازم معرفتی آنها داشته باشند و در مرحله بعد درصدد ترمیم و اصلاح معرفتی این نظام‌های دانشی برآیند. وجه سخت‌افزاری نهادهای آموزشی و پژوهشی نیز به خودی خود کاری از پیش نمی‌برند، مهم نیروی انسانی تعبیه‌شده در این نهادهاست که با اندیشه و نگرش خود برای این سخت‌افزار تولید نرم‌ا‌فزار می‌کند. تحول، تکامل، تأسیس و هر اتفاق جدید در علوم انسانی به دست نیروی انسانی رقم خواهد خورد، اعم از پژوهشگران و اندیشه‌ورزان این حوزه و مدیران و تصمیم‌گیران این نهادها. در وهله نخست، مسؤلان بالادستی باید در انتصاب رؤسا و مدیران نهادهای مربوط به علوم انسانی از اندیشمندان مدیر معتقد به استفاده کنند، مدیران یادشده نیز باید همت کافی در به‌کارگیری اساتید و پژوهش‌گران معتقد به این ایده را داشته باشند. جز این باشد، صدها سال هم بگذرد ایده تحول در علوم انسانی از ذهنیت به عینیت نخواهد رسید. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌‌ علت بدبینی مردم به حاکمان اسلامی استاد مؤیدی با اشاره به روایت مجالسة الأشرار تورث سوء الظن بالأخیار به دو منشأ این بدبینی و آثار آن اشاره فرموده‌اند: 🟢 اولین عامل برای بدبینی، بدبودن خود انسان است؛ کسی که دروغ‌گو است، باور نمی‌کند بقیه دروغ‌گو نیستند. 🟢 دومین عامل مجالسة الأشرار است؛ عاملی که حتی اولیاء الله را هم زمین می‌زند! اینجا جز معصومِ لدنّی نجات پیدا نمی‌کند؛ یعنی حتی معصوم‌های اکتسابی هم برخطرند. 🟢 اثر این بدبینی، گرفتار حق‌ الناس شدن، و بلکه سقوط در دَرَکات است. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
❌‌ علت بدبینی مردم به حاکمان اسلامی بدبینی و عدم اعتماد مردمان به گفتار و کردار حاکمان یکی از آفت‌های پیش روی همه حکومتهاست. حکومت اسلامی نیز حتی در فرض حضور معصوم علیه السلام در رأس حاکمیت از این آسیب برکنار نیست. عوامل فراوانی موجب پیدایش، گسترش و تعمیق این شکاف میان امت و امام می‌شوند که از جمله آنها تخلف و فساد صاحبان مناصب حکومتی است و هر چه میزان این تخلفات بیشتر و مرتبه صاحب منصب بالاتر باشد، عمق این شکاف نیز ژرفتر خواهد شد. اما یکی دیگر از عوامل بسیار تأثیرگذار در این عرصه، تبلیغات منفی و سیاه‌نمایی دشمنان نسبت به حکمرانان است. برای ما شیعیان باور این مسئله دشوار است که دستگاه تبلیغاتی معاویه و بنی‌امیه آن چنان در مکر و فریب امت کامیاب بود که هنگامی که امیرالمؤمنین علیه السلام در محراب عبادت به تیغ جاهلان دچار شد، مردم سؤال می‌کردند علی را چه به مسجد! مگر او اهل نماز است! علی علیه السلام پیش از تیغ آن جانی به تیغ دستگاه پیچیده تبلیغات امویان زخم خورده بود. اما امروزه با گسترش وسائل ارتباط جمعی و امکان دست‌یابی همه افراد به منابع خبری، دشمنان نظام مقدس ج. ا. این امکان را دارند که شکل گسترده‌تر و با هزینه کمتر ذهنیت مردم را مدیریت کنند و با خبرسازی دروغین و انتشار آن در گستره بسیار وسیع و از مبادی فراوان موجب شکل‌گیری ذهنیت خلاف واقع و منفی نسبت به حقایق جامعه اسلامی گردند؛ توفیقات روزافزون و خدمات گسترده حکومت اسلامی را انکار‌ یا دست‌کم کم‌رنگ کنند و در مقابل، ناکامی‌ها، ضعف‌ها و خطاهای حاکمان را درشت‌نمایی کنند. بر این اساس، اگر تا دیروز باید مراقب دوست، استاد، رئیس دفتر و... خود می‌بودیم، امروز باید مراقب کانا‌ل‌ها و گروه‌هایی باشیم که در فضای مجازی (بلکه حقیقی آنها) حضور داریم. کانال‌های تابلوداری چون ایران اینترنشنال، مملکته، آمدنیوز و بی‌بی‌سی که تکلیفشان در دروغ‌پراکنی ضد ج. ا. روشن است، بسیاری از کانال‌ها و گروه‌ها نیز در این عرصه بدون تابلو و با چراغ خاموش همان مقصد سیاه‌نمایی و ایجاد شکاف میان امت و امام و مردمان و حاکمان را دنبال می‌کنند. حتی آنان که به قصد اطلاع از دروغ‌ها و برنامه‌های دشمن در این گروهها و شبکه‌ها حضور کوتاه‌مدت یا طولانی دارند، باید مراقب تأثیرپذیری پنهان و تدریجی از تاریکی عرصه و مسمومیت فضای آنها باشند. در یک کلام، ناپاکان مجازی و حقیقی تفاوتی ندارند و هم‌نشینی با ناپاکان سیاه‌دل در فضای دیجیتال گوشی با هم‌سفره شدن با ایشان بر روی فرش اتاق هیچ تفاوتی ندارد، بلکه حضور نابخردانه و بی‌حساب و کتاب در این فضاهای به‌اصطلاح مجازی به مراتب خطرناک‌تر از هم‌نشینی با اشرار در فضای فیزیکی است. 🔻قال أمیرالمؤمنین علیه السلام: «مجالسة الأشرار تورث سوء الظن بالأخیار و مُجالَسَةُ الأَخيارِ تُلحِقُ الأَشرارَ بِالأَخيارِ ، و مُجالَسَةُ الفُجّارِ لِلأَبرارِ تُلحِقُ الفُجّارَ بِالأَبرارِ ، فَمَنِ اشتَبَهَ عَلَيكُم أمرُهُ و لَم تَعرِفوا دينَهُ فَانظُروا إلى خُلَطائِهِ ؛ فَإِن كانوا أهلَ دينِ اللّه ِ فَهُوَ عَلى دينِ اللّه ِ ، و إن كانوا عَلى غَيرِ دينِ اللّه ِ فَلا حَظَّ لَهُ مِن دينِ اللّه ِ» (بحار الأنوار، ج71، ص197) همنشينى با بدكاران، بدبينى به نيكان را پديد مى‌آورد و همنشينى با نيكان، بدكاران را به نيكان مى‌پيوندد. لذا هرگاه موقعيّت كسى بر شما مبهم گشت و دين او را نشناختيد، به معاشرانش بنگريد. اگر اهل دين خدا بودند، او نيز پيرو دين خداست و اگر پيرو دين خدا نبودند، او را نيز از دين خدا بهره‌اى نيست. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
💠 شهید مطهری 🔸 مرحوم خاطرات فراوانی داشته و دارند، آثار و بركات فراوانی داشته و دارند كه به این زودی ها پایان‌پذیر نیست. بنده به نوبه خودم در سالگردهایی كه برای این بزرگوار گرفتند شركت كردم و یادم نیست برای هیچ شهیدی، هیچ عالِمی به آن اندازه كه در مراسم ایشان شركت كردم توفیق داشته باشم. وقتی رسانه ‌های گروهی خبر شهادت ایشان را رساندند و عكس شریف ایشان را تلویزیون نشان می ‌داد من فقط كارم این بود كه آن عكس را می ‌بوسیدم و گریه می ‌كردم، ایشان خیلی دوست ‌داشتنی بود. 🔸 خصیصه (رضوان الله تعالی علیه) این است كه ایشان معلّمانی داشت كه واقعاً شدیدالقویٰ بودند. از یك سو (رضوان الله علیه) بود كه او در حدّ خود واقعاً در این عصر شدیدالقویٰ بود، یكی هم بود كه او هم شدیدالقویٰ بود؛ قوای علمی و عملی اینها در كمال شدّت فعال بود. 🔸 مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) معتقد بود كه وقتی كسی حرف معقولی دارد یك، و مقبولیت اجتماعی دارد دو، باید در دو سطح یا سه سطح حرف بزند. بعضی ها از این بزرگان ما چه در فقه چه در فلسفه اینها یك‌سطحی ‌اند؛ یعنی مثلاً بزرگان قبلی حكیم سبزواری، حكیم آقاعلی نوری بالاتر از صدرالمتألهین اینها یك قلم اند، اینها فقط برای خواص چیز می‌نویسند. اما مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) این ‌چنین نبود، هم المیزان می ‌نوشت هم تعلیقات اسفار و مانند آن می ‌نوشت، هم آموزش دین بچه ‌های مدرسه یعنی اینهایی كه كلاس سه و كلاس چهار هستند، این كار آسانی نیست که آدم بتواند مطالب عقلی عمیق را رقیق كند بچه بفهمد، خیلی سخت است. 🔸 شهید مطهری (رضوان الله علیه) هم شاگرد این ﴿عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَی﴾ بود یاد گرفت چگونه قلم بزند، هم آن مطالب عمیق را نوشتند، هم كتاب رقیق داستان و راستان. كسی نیست كه را بخواند و نفهمد برای همه قابل فهم است. این دو سطح یا سه سطح سخن گفتن از همان ‌جا گرفته شد. 🔸 خون در رگ های جامعه القا می‌ شود، شهید كار خودش را كرده مثل اینها كه در سازمان انتقال خون، خون دادند؛ منتها جامعه ما باید بفهمد كه این گروه عقل را پیدا كنید تا هماهنگ بشود با گروه خون این شهید. یك ملّت غیر عاقل با گروه خونش هماهنگ نیست. كسی اهل استدلال نیست، اهل عقل نیست، عقل‌گرا نیست، وارسته نیست، پرهیزگار نیست این با این خون نیست. خون شهید مطهری یك روح عقل ‌‌گرای دین ‌باورِ دین‌ پژوهِ دین ‌شناسِ دین ‌دار می ‌خواهد. 🔸 بزرگداشت كارِ آسانی است، اما بزرگ كردن كار هر كسی نیست؛ جامعه را بزرگ كردن، خون را معرفی كردن، گروه خون را شناسایی كردن، خون را تزریق كردن، فهم به جامعه دادن این كار آسانی نیست. جامعه تا نفهمد فوراً با چهارتا شبهه می‌شود جامعه را زیر و رو كرد. این طور نیست كه حالا شبهه نتواند جامعه را زیر و رو كند، بسیاری از موارد است كه فوراً جامعه بر می ‌گردد، اما وقتی جامعه شد آدم كاملاً مطمئن است كه بر نمی ‌گردد. 🔸 سرمایه ‌های سنگینی برای این سرمایه ‌گذاری شده این بزرگوار هم در ردیف این سرمایه ‌های وزین است. بنابراین نشر معارف ایشان، نشر مآثر ایشان، نشر آثار ایشان در حقیقت شناختن و شناسایی گروه خون عقلی است. یك انسان عاقلِ عامل می ‌تواند از این خون بهره ‌برداری كند و این خون تمام ‌شدنی هم نیست. 📚 دیدار اعضای ستاد حکمت مطهر با حضرت استاد تاریخ: 1387/01/22 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
💢گروه «فلسفه علوم انسانی» مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و انجمن اقتصاد حوزه علمیه قم برگزار می‌کند: ❇️برگزاری کرسی ترویجی «نقد کتاب درآمدی بر فلسفه اقتصاد اسلامی» ❇️به صورت حضوری و مجازی 👤ارائه‌دهنده: دکتر محمدجواد توکلی؛ دانشیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 👤ناقد: حجة‌الاسلام و المسلمین سیدحسین میرمعزی؛ دانشیار گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 👤دبیر نشست: حجة‌الاسلام دکتر مهدی عبداللهی؛ دانشیار گروه فلسفه علوم انسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ⏰زمان: دوشنبه 24 اردی‌بهشت‌ماه 1403، ساعت 19:30 📍مکان: شعبه قم مؤسسه واقع در: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ 🌏لینک مجازی: http://irip.ac.ir/u/136 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کارشناس عرب‌زبان: سِرّ پیروزی ایران در مقاومتها اینه که ایرانیان ولی فقیه دارند و ما ولی سفیه داریم. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
💢برگزاری همایش ملی «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌رو» ✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش ملی «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌رو» با اهتمام گروه «فلسفه اسلامی» مؤسسه و با همکاری و حمایت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی، در تاریخ‌های 24 و 25 اردیبهشت‌ماه 1403، برگزار می‌گردد. 👤سخنرانان: ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عسکر دیرباز ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین استاد محمد حسین‌زاده یزدی ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی ✔️دکتر محمد لگنهاوزن ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمد غفاری‌قره‌باغ ✔️و ... 📎برای دانلود برنامه همایش کلیک نمایید: دانلود فایل pdf 📍مکان: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🌏لینک حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/pa ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 افشای سه سند مهم توسط سردار رادان از دستگیری یک افسر اطلاعاتی دشمن با هدف اندلس‌سازی ایران 🔻اجتماع مردم گیلان در حمایت از اجرای طرح نور ۱۴۰۳/۲/۲۳ ✍️ بی‌تردید مسئله حجاب یک مقوله فرهنگی است و تحکیم و تقویت آن در ذهن و جان افراد جامعه نیازمند فعالیت فرهنگی است. اما در بستر تقابل فرهنگی جهان استکبار با اسلام ناب، این مقوله نیز همچون سایر موضوعات فرهنگی ابعاد امنیتی پیدا می‌کند. ماههاست برخی فعالان فرهنگی و مسؤلان کشوری با تک‌بعدی‌نگری به مسئله کشف حجاب آن را در سطح یک مسئله ضدفرهنگی محدود کرده‌اند، غافل از این که، موضوع کشف حجاب ابعاد امنیتی نیز دارد. اکنون سردار رادان از برخی ابعاد امنیتی این جریان پرده برداشته است. چشم‌پوشی بر ابعاد امنیتی مقوله کشف حجاب و عریان‌گردی در انظار عمومی تنها از کسانی برمی‌آید که ذهنشان توان درک جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن را نداشته باشد یا خود بلندگوی دشمن باشند. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
▶️ رهبر معظم انقلاب: یک جوانِ پُرشورِ مؤمنِ ازجان‌گذشته‌ی سبزواری، شهید ناصر باغانی، وصیّت‌نامه دارد. او یک جوانِ در سنین حدود بیست سال است. جا دارد که انسان آن وصیّت‌نامه‌اش را ده بار بخواند، بیست بار بخواند! بنده مکرّر خوانده‌ام. 📝 گزیده‌ای از وصیت‌نامه شهید ۱۹ ساله، ناصرالدین باغانی 🔹اینجانب ناصرالدین باغانی بنده‌ی حقیر در درگاه خداوندم. چند جمله‌ای را به رسم وصیت می‌نگارم: 🔸سخنم را درباره عشق آغاز می‌کنم. ما را به جرم عشق موأخذه می‌کنند‌. گویا نمی‌دانند که عشق گناه نیست! امّا کدام عشق؟ 🔹خداوندا، معبودا، عاشقا، مرا که آفریدی عشق به پستان مادر را به من یاد دادی، امّا بزرگتر شدم و دیگر عشق اولیه مرا ارضاء نمی‌کرد، پس عشق به پدر ومادر را در من به ودیعت نهادی. مدتی گذشت، دیگر عشق را آموخته بودم امّا به چه چیز عشق ورزیدن را نه! 🔸به دنیا عشق ورزیدم به مال و منال دنیا عشق ورزیدم. به مدرسه عشق ورزیدم. به دانشگاه عشق ورزیدم، امّا همه‌ی اینها بعدِ مدت کمی جای خود را به عشق حقیقی و اصیل داد یعنی عشق به تو. (یَومَ لایَنْفَعُ مال وَلا بَنُون ) فهمیدم که وقتی شرایط عوض شود یَفِرّ الْمرءَ مِنْ اَخیهِ و صاحِبَتهِ و بَنیهِ و اُمّهِ وَاَبیهِ، پس به عشق تو دل بستم. 🔹بعد از چندی که با تو معاشقه کردم یکباره به خود آمدم و دیدم که من کوچکتر از آن هستم که عاشق تو شوم و تو بزرگتر از آن هستی که معشوق من قرار گیری. 🔸فهمیدم در این مدت که فکر می‌کردم عاشق تو هستم اشتباه می‌کرده‌ام، این تو بودی که عاشق من بوده‌ای و من را می‌کشانده‌ای! 🔹اگر من عاشق تو بودم باید یکسره به دنبال تو می‌آمدم. ولیکن وقتی توجه می‌کنم می‌بینم که گاهی اوقات در دام شیطان افتاده‌ام ولی باز مستقیم آمده‌ام؛ حال می‌فهمم که این تو بوده‌ای که به دنبال بنده‌ات بوده‌ای، و هرگاه او صید شیطان شده، تو دام شیطان را پاره کرده‌ای و هر شب به انتظار او نشسته‌ای تا بلکه یک شب او را ببینی. 🔸حالا می‌فهمم که تو عاشق صادق بنده‌ات هستی، بنده را چه، که عاشق تو بشود؛ عَنقا شکار کرکس نشود دام باز گیر. 🔹آری تو عاشق من بودی و هر شب مرا بیدار می‌کردی و به انتظار یک صدا از جانب معشوق می‌نشستی. اما من بدبخت ناز می‌کردم و شب خلوت را از دست می‌دادم و می‌خوابیدم! اما تو دست بر نداشتی و آنقدر به این کار ادامه دادی تا بالاخره منِ گریز پای را به چنگ آوردی و من فکر می‌کردم که با پای خود آمده‌ام 🔸وه چه خیال باطلی! این کمند عشق تو بود که به گردن من افتاده بود. مرا که به چنگ آوردی به صحنه‌ی جهادم آوردی، تا به دور از هر گونه هیاهو با من نرد عشق ببازی. من در کار تو حیران بودم و از کرم تو تعجب می‌کردم. 🔹آخر تو بزرگ بودی و من کوچک؛ تو کریم بودی و من ل‍ئیم؛ تو جمیل بودی و من قبیح؛ تو مولا بودی و من شرمنده از این همه احسان تو بودم... 🔻امّا شهادت چیست؟ 🔸آن هنگام که رزمنده‌ای مجاهد، بسوی دشمن حق می‌رود و ملائک به تماشای رزم او می‌نشینند و شیطان ناله بر می‌آورد و پای به فرار می‌گذارد و ناگهان غنچه‌ای می‌شکفد، آن هنگام را جز شهادت چه نام می‌توانیم داد؟ 🔹شهادت خلوت عاشق و معشوق است .شهادت تفسیر بردار نیست. ای آنانی که در زندان تن اسیرید، به تفسیر شهادت ننشینید که از درک قصۀ شهادت عاجزید. فقط شهید می‌تواند شهادت را درک کند. 🔸شهید کسی نیست که ناگهان به خون بغلتد و نام شهید به خود گیرد. شهید در این دنیا قبل از این که به خون بتپد، شهید است. و شما همچنان که شهیدان را در این دنیا نمی‌توانید بشناسید و بفهمید، بعد از وصل‌شان نیز نمی‌توانید درکشان کنید. شهید را شهید درک می‌کند... ✍️وصیت نامه شهید ناصرالدین باغانی 🌷شادی روح همه شهدا مخصوصا این شهید عزیز صلواتی تقدیم کنیم. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
| | ▫️تاثیر مبانی فلسفی در علوم انسانی ▫️ارائه: استاد مهدی عبداللهی 💻 B2n.ir/t70825 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
🎙صوت و پاورپوینت کرسی نقد کتاب : بررسی هویت دانش اقتصاد اسلامی 🔰مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🔺 ۲۴-۲-۱۴۰۳ 🔻 ارائه دکتر محمدجواد توکلی 👇 https://ble.ir/mjtvyadeq/-9130695302328569383/1715647336253 🔹 پاورپوینت ارائه👇 https://ble.ir/mjtvyadeq/-4363276759766933716/1715652390988 🔻نقد کتاب توسط حجت الاسلام والمسلمین حسین میرمعزی https://ble.ir/mjtvyadeq/6859922062158999758/1715647624119 🔻توضیح در مورد نکات نقد توسط دکتر محمدجواد توکلی 👇 https://ble.ir/mjtvyadeq/5368775147694090475/1715647814581 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi