💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
💐🎗بسم الله الرحمن الرحیم🎗💐
💎 تفاوت #پاننتئیسم با #وحدت_وجود 2⃣
وحدت و کثرت وجود از منظر #مکاتب_فلسفه_اسلامی (1)
وحدت و کثرت وجود تا پیش از #ملاصدرا بهمثابه یک مسئله فلسفی مطرح نبوده است. از فضای فکری #مکتب_مشاء و #اشراق و نیز از لابهلای کلمات فیلسوفان مشائی و اشراقی و مسائلی که مطرح کردهاند، میتوان پی برد که این حکیمان کثرت واقعیات عینی را مسلم میدانستند.
در فلسفه مشاء کثرت واقعیات عینی را #بدیهی میدانستند، و فضای فکری فلسفه سینوی و مسائل مطرح در آن بهروشنی نشانگر آن است که کثرت واقعیات خارجی در این مکتب به رسمیت شناخته شده است.
فیلسوفان مشائی از اقسام وجود سخن گفتهاند. ابن سینا و پیروانش تقسیم موجود به مقولات دهگانه را مانند تقسیم جنس بهوسیله فصول به انواع دانسته، مقولات را بهمنزله انواع موجودات شمردهاند. از سوی دیگر، وجود را در تقسیمات متعددی به مفاهیم متقابل فلسفی مانند بالفعل یا بالقوه، واحد یا کثیر، قدیم یا حادث، علت یا معلول، واجب یا ممکن تقسیم کردهاند. افزون بر این، مسائلی در این مکتب وجود دارند که تنها با پیشفرض انگاشتن تکثر موجودات خارجی مجال طرح یافتهاند. یکی از روشنترین این مباحث بررسی نحوه پیدایش مخلوقات متکثر از خالق یگانه است که در الهیات بالمعنی الاخص ذیل مسئله «کیفیت صدور کثیر از واحد» مطرح شده است. بدین ترتیب، با وجود عدم طرح مسئله وحدت و کثرت واقعیات خارجی در فلسفه مشائی، هیچ حکیم مشائی در تعدد واقعیات عینی کمترین تردیدی ندارد. از این رو، گاه به فراوانی موجودات خارجی نیز تصریح کردهاند مانند: «الموجوداتُ کثیرۀٌ.»
حکیمان اشراقی نیز هیچ تردیدی در کثرت واقعیات عینی ندارند. فضای فلسفه اشراق نیز بهروشنی کثرتانگارانه بوده، مسائل آن ریشه در کثرت موجودات خارجی دارند که بیتردید روشنترین آنها همان مسئله «کیفیت صدور کثیر از واحد» است. از منظر حکمت اشراق نیز تعدد واقعیات خارجی مسلم است. از این رو، در حکمت اشراق، از وحدت و کثرت وجود سؤال نمیشود. بلکه این فیلسوفان از چگونگی وقوع کثرت در عالم واقع سؤال میپرسند. اگر موجودات گوناگونی در عالم واقع تحقق دارند، جای این پرسش است که از منظر فیلسوفان این مکتب کدامین امر یا امور عامل اختلاف واقعیات متعدد خارجی میباشند.
شیخ اشراق طرفدار کثرت است، اما از آنجا که به اعتقاد وی، وجود امری #اعتباری و تنها یک مفهوم ذهنی انتزاعی است، واقعیات متکثر را از سنخ ماهیت میداند.
اما در نظام فلسفی ملاصدرا، پس از پی افکندن #اصالت_وجود بهمثابه سنگ بنای حکمت متعالیه دومین مسئله فلسفی که قابل طرح است، وحدت و کثرت وجود است. ملاصدرا در این میان دو دیدگاه را در طول یک دیگر عرضه داشته است. نخست، سخن از #وحدت_تشکیکی وجود بهمیان میآورد که در آن وجودات خارجی همگی دارای سنخ و حقیقتی واحدند، اما اشخاص و افراد متعددی برای این وجود واحد تحقق دارد. بدین ترتیب، با این وحدت تشکیکی، وحدت و کثرت همآغوش یکدیگر پابرچا میمانند و #وحدت_در_عین_کثرت و #کثرت_در_عین_وحدت مطرح میشود. اما دیدگاه نهایی ملاصدرا، گذر از #وحدت_سنخی به #وحدت_شخصی است. در این نگرش، حقیقت اصیل وجود تنها یک مصداق واقعی دارد و وجود واحد است.
#وحدت_وجود #کثرت_وجود #مکاتب_فلسفه_اسلامی #ابن_سینا #شیخ_اشراق
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷
🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
💐🎗بسم الله الرحمن الرحیم🎗💐
💎 آسیب شناسی تحصیل فلسفه در کلام حضرت #استاد_عبودیت
💥با وضعیت آموزش فعلی فلسفه در حوزه و دانشگاه، کسی فیلسوف نخواهد شد.
✔️ #استاد_عبدالرسول_عبودیت مدظله
🔹فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ اینقدر که امروز رساله مینویسند و مدرک دکتری حکمت متعالی میگیرند و تدریس میشود در دانشگاهها، هیچوقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست.
🔹اما اگر منظور از روبهافولبودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـ مثل آقای طباطبایی ـ باشد، از این پس کمتر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا بهسر میبرند یا به آنها اعتنا نمیشود یا اینکه تکفیرشان میکنند؛ همهی اینها سابقاً بوده است؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات اقماری آن بر فلسفه مسلط شده است؛ این روش که درسها در قالب واحد و ترم و مدرک رسمی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میشود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچوقت فیلسوف نخواهد شد.
🔹من در مقدمه کتابهایم نوشتهام که چهبسا در آینده کاریکاتوری از #فلسفه_ملاصدرا ارائه خواهد شد و به این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینیاش بزرگ است، لبهایش اشکال دارد و…؛ اما این حکمت متعالیه نیست؛ این توهمی است از #حکمت_متعالیه.
🔹دانشجویی میگفت استادِ روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و… ؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟ حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربیها خیلی کتاب دارند. همچنین دانشگاه آنها خیلی از دانشجو کار میکشد. وقتی استاد درس میدهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند.
🔹در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری از غرب است. مدرک دکترا اینقدر زیاد شده است که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد. اینها کار را خراب کرده است. قبلاً میدیدیم یکی رشتهاش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی که با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسهاش میکنیم میبینیم با سوادتر از اینها بود؛ چون او واقعاً خوب خوانده بود و انگیزهاش هم انگیزه فهمیدن حقیقت بود؛ نه اینکه صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف کرده و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آنکه سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند؛ بیایند و به روشهای قبل برگردند.
🔹نمیگویم عین سابق شود؛ اما باید آنچه بود اصلاح میشد؛ نه آنکه نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آنهم نظامی که میگویند در دانشگاه جواب نمیدهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آنهایی که خوب کار میکردند، طلبگی کار میکردند؛ اگر سه واحد یک درس را میگرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار میکرد؛ این میشد باسواد و نخبه.
🔺 مباحثات
#سخن_بزرگان #استاد_عبودیت #تحصیل_فلسفه #کاریکاتور_فلسفه
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
💐🎗بسم الله الرحمن الرحیم🎗💐
💎 تحلیل شنیدنی از #حضرت_امام_خمینی منطبق با مسائل امروز ما:
اگر آقایان توقع دارند که شما چرا با امریکا در افتادید که این جنگها واقع بشود ، ...
این اشکالى است که این آقایان باید به خود پیغمبر بکنند که چرا با «ابو سفیان» ها درافتادى تا عمویت را بکشند؟ خوب، تسلیم مى شدى تا آنها [کشته نشوند] گوشه خانه ات مى نشستى!
به امیر المؤمنین هم این اشکال وارد است. اشکالى که آقایان مىکنند اگر وارد باشد ، به او هم وارد است؛ خوب، شما چرا با معاویه مخالفت کردى؟ همه گفتند معاویه را بگذار در حکومت شام باقى باشد، چرا گفتى که من یک ساعت ظالم را نمى گذارم سر جاى خودش بنشیند؟ خوب، اسباب این شد که اشخاص بزرگ مثل «عمار» و چندین هزار جمعیت را به کشتن دادى!
این منطق اگر درست باشد، به حضرت سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- هم وارد است. همان طورى که آن وقت به او اشکال مى کردند؛ خوب، شما در مدینه آسوده نشسته بودى، چرا پا شدى، راه افتادى با این جمعیت کم در مقابل یک حکومت جبار؟!
خوب همه انبیا در تاریخ اشتباه کرده اند به منطق این آقایان، همه باید با قلدرها بسازند، ما هم اشتباهى که انبیا کرده اند اعتراف به آن مىکنیم که ما هم مثل انبیا اشتباه کردیم!
مسأله این نیست، مسأله، مسئله انسانیت است؛ ارزشهاى انسانى است، مسأله، مسأله جلوگیرى از این جنایاتى است که دارند قلدرها به بشر مىکنند، به انسانها مى کنند، تباهى انسانهاست، مسأله، به تباهى کشیدن افراد ارزشمند است، اگر مسأله این است، ما پیروز هستیم؛
📚 صحیفه امام خمینی، ج17، ص 168-169
#استکبارستیزی #امام_خمینی #مبارزه_با_آمریکا
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
💐🎗بسم الله الرحمن الرحیم🎗💐
💎 استعدادهای نهفته در حوزه علمیه از زبان #رهبر_انقلاب
مغزهایی در این حوزه علمیه هستند که اگر هر کدام از مراکز تحقیقاتی دنیا این آدم ها را در آن رشته خودشان تربیت کرده بودند، امروز نابغه هایی داشتند. این هم، یکی از بدبختی های ماست!!
امروز ذهنهایی در حوزه علمیه هستند که اگر در فلان موسسه تحقیقاتی دنیا، در فن ریاضیات یا فیزیک یا علوم طبیعی یا نجوم مشغول بودند، امروز در دنیا، مثل خورشیدی می درخشیدند! و هر روز، یکی از کارهایشان در دنیا، به ثبت می رسید!!
اما این طور مغزها در حوزه علمیه ما، آدم های معمولی و عادی هستند!!
🍃 ۳۰ بهمن ۱۳۷۰
#طلاب #حوزه_علمیه
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
💐🎗بسم الله الرحمن الرحیم🎗💐
💎 آموختن فلسفه از جهتی از آموختن فقه واجب تر است
علامه #مصباح_یزدی:
... در اين زمينه ها، بايد عقل را به كار گرفت تا با تفكر بيشتر و موشكافى دقيقتر، قدرت تعقل را بالا ببريم.
اين كارى ضرورى است،
بلكه از آموختن فقه نيز واجب تر است؛
چون مربوط به اصل عقيده است.
و اين تلاش فكرى همان چيزى است كه آنرا «فلسفه» مى ناميم.
اگر در علم كلام هم استدلال عقلى موجود است آن استدلال فلسفى است؛ چون بر طبق تعريف، فلسفه يعنى اثبات مسائل از راه برهان عقلى.
اثبات توحيد در آيه «لَو كانَ فيهِما آلِهَةٌ اِلاَّ اللّهُ لَفَسَدَتا»، هم بوسيله يك برهان عقلى است.
پس در قرآن نيز فلسفه موجود است.
خلاصه سخن آنكه، براى اينكه قدرت فكرى برترى داشته باشيم و بتوانيم در مقابل شبهاتى كه ديگران مطرح كرده اند پاسخ هاى مناسبى بدهيم بايد درس فلسفه بخوانيم.
📚 مباحثی درباره حوزه، ص ۱۰۲
#تحصیل_فلسفه #ضرورت_فلسفه
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
💐🎗بسم الله الرحمن الرحیم🎗💐
💎 تفاوت جوهری #امام_خمینی با دیگر علماء و مراجع
علامه #جوادی_آملی:
این سخن خواجه نصیرطوسی در وصف عبارات مرحوم بو علی است . او در #مقامات_العارفین اشارات در مورد عارف می گوید : حشٌ بشٌ بسّامٌ وَ هُوَ شُجاع وَ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزلِ عَنْ تَقیَّهِ المَوت . عارف از موت تقیّه ای ندارد .
خصوصیّت بارز امام (رضوان الله علیه) این بود که از مرگ نمی ترسید ؛ چون مرگ ارادی را تجربه کرده بود . وقتی مرگ ارادی را تجربه کرده بود ، وقتی که ترس از مرگ نباشد ، انسان چیزی کم نمی آورد و بقیه مسائل برای او حلّ است . از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه ۱۵ خرداد می فرمودند : این ها می ترسیدند، من نمی ترسیدم .
هم چنین در واقعه ۲۵ شوال که عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح کردند و بعضی را به شهادت رساندند
و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند :
وقت تقیّه است و ساکت شدند.
اعلامیه امام در فردای آن روز که در آن خطاب به رژیم فرمودند : شما روی مُغول را سفید کردید !
کسی که از مرگ نترسد، چنین آثاری دارد: اَلْعارِفُ شُجاعٌ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزِلٍ عَنْ تَقیَّهِ المَوت . و کسی از مرگ طبیعی نمی ترسد که بالاتر اش را تجربه کرده باشد، و آن مرگ ارادی است . انسان وقتی امیال اش را اِماته کند، متحرّک بِالهَواء نباشد، متحرّک بِالهَوس نباشد، متحرّک بِالمِیل نباشد، بلکه متحرّک بِالولایه باشد، از مرگ هراسی ندارد. وقتی که از مرگ هراسی نداشت، چنین می شود. در انجام وظیفه آن چه که جلوی دیگران را می گرفت و می گیرد، همان ترس از مرگ است.
👈⭕️ بنده در همان بحبوحه قیام ایشان رفتم خدمت یکی از مراجع که از اساتید من هم بودند. دیدم بحار مرحوم علامه مجلسی را باز کرده اند و مشغول مطالعه بحث تقیّه هستند .
او گرچه ممکن بود بحثی از جهاد و مبارزه و فداکاری مطرح کند،
ولی حرف جهاد را می زد و فکر تقیّه در ذهنش بود.
امّا امام حرف جهاد را می زد،
فکر جهاد را می کرد،
و قلبش برای جهاد می تپید.
#امام_خمینی #مرگ_ارادی #جهاد
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
💐🎗بسم الله الرحمن الرحیم🎗💐
💥 فاجعه حقیقی برای حوزه از نگاه #رهبر_انقلاب
#رهبرمعظم انقلاب:
... عیب دوم، عدم گسترش کافی و لازم در باب #کلام است که این، حقیقتاً فاجعه است.
از این بالاتر و تلخ تر، فراموش شدن کلام است.
حوزه اسلام و حوزه علمیه اهل بیت، در درجه اوّل، حوزه کلام و بعد حوزه #فقه بود و بزرگانِ فقهای ما، #متکلّمین بودند.
شما نگاه کنید، در حوزههای ما «کلام» منسوخ است؛ در حالی که امروز بیشترین تهاجم از سمت مباحث کلامی است.
همانطور که مطرح کردم، ما در گذشته عقب نبودیم و هر کس چیزی می گفت، فوراً جوابش حاضر بود؛
ولی امروز این قدر مباحث کلامی در دنیا مطرح میشود که حوزهی علمیه از آنها مطّلع نیست.
می دانید امروز چقدر در دنیا مسأله #دین_ شناسی و #فلسفه_دین، مورد بحث است و چه کسانی می نویسند و می گویند و تحقیق می کنند و ما خبر نداریم؟
این عیب بزرگی است.
البته کسانی از آحاد منتسب به حوزه، کارهای با ارزشی کردند و می کنند؛ اما این کار، کار حوزه - در شکل نظام یافته آن نیست.
کارهای افراد، غیر از کارِ نظام است.
نظام حوزه بایستی جواب بدهد.
حالا یک نفری پیدا شد و وارد منطقهای گردید و کاری کرد و محصولی هم داد؛ نمی شود این را به حساب حوزه گذاشت.
انصافاً حوزه در این زمینه کاری نمی کند.
🍃 بیانات در جمع برخی از نخبگان حوزه علمیه
#اهمیت_دانش_کلام #اولویت_اصلی_حوزه
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
💐🎗بسم الله الرحمن الرحیم🎗💐
🌺 #نقش_فلسفه_در_فهم_معارف_وحیانی
🔻خاطره ای زیبا از گفتگوی #استاد_فیاضی با مخالف فلسفه و عرفان !
یک وقت آقایی که مخالف فلسفه بود و بیشتر کارهای قرآنی و حدیثی انجام می داد، به من گفت: شما با فلسفه چه فهمیدی که من با کتاب و سنّت آن را نفهمیدم؟
گفتم: خود کتاب و سنّت را؛
بعد گفتم این آیه مبارکه «لوکان فیهما الهه الا الله لفسدتا» را شما یک تقریری بفرمایید که اشکال به آن وارد نباشد. زیرا شکی نیست که این برهان است و بر توحید خداوند برهان اقامه می کند؛ از سوی مفسران بیش از بیست تقریر شده است که بیشتر آنها اشکال دارد!
حتی کار به جایی رسیده که مثل مرحوم #آقاجمال_خوانساری که استاد ما گاهی از ایشان به عقل حادیعشر تعبیر می کرد، می گوید اصلاً این بیان، خطابی است؛ اصلاً این بیان برهانی نیست و این بیان برای خاموش کردن و قانع کردن است؛ ولی آیا واقعاً همینطور است؟
یا اینکه واقعاً این آیه یک بیان خطابی، برای اهل خطابه است ولی بیان برهانی است برای اهل تعقل و برهان؟
سؤال این است که حالا این آیه برای اهل برهان چگونه باید تقریر شود؟
امیرمؤمنان فرمودند: «داخلٌ فی الاشیاء لا بالمُمازجه» اینکه خدا در همه چیز است ولی با هیچ چیز ممزوج نیست را من به کمک فلسفه فهمیده ام و می توانم این حقیقت را تبیین علمی کنم که واقعاً خدا در همه چیز هست.
بعد پرسیدم آیا شما این را فهمیدی؟
چیزی نگفت.
خدا در همه چیز است یعنی چی؟
نتیجه فلسفه این شده است که من این #کلام_امیرمؤمنان را می فهمم. پس ما فلسفه را می خواهیم برای فهم خود کتاب و سنّت.
همانگونه که شما در فقه به اصول نیاز دارید، در فهم روایات معارفی هم به اصول نیاز دارید، هم به همه چیزهایی که فقیه به آنها نیاز دارد و هم به فلسفه نیاز دارید که فلسفه بیاید تا ملازمات و لوازم را تفهیم کند و فهم آن را برای انسان میسر کند.
روایات دقیق معارف که با لغت و ادبیات حل نمی شود! با فقه و اصول که حل نمی شود!
#استاد_فیاضی #فلسفه_و_معارف_وحیانی
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
💐🎗بسم الله الرحمن الرحیم🎗💐
🌺 #مهجوریت_معارف_توحیدی_در_حوزه ها
🔻 کلامی از حکیم خراسان #سید_جلال_الدین_آشتیانی
در حوزههای علمی ما بحث در فروع احکام اسلام مطلوب بود و تحصیل در عقاید و اصول کلی مانند توحید و نبوت و ولایت بازار گرم نداشت و مورد اعراض و تخطئه بود و اشخاصی را که به اصول و عقاید توجه داشتند گاهی به نام حکیم و زمانی به نام صوفی و عارف سخت مورد حمله قرار میدادند.
بیدلیل نیست که بر اصول کافی (مباحث توحید و نبوت و ولایت)و نیز توحید صدوق چهار یا پنج شرح نوشته شده ولی کتابخانهها مملو است از کتب طهارت و صلوة.
آیا آیات ذات و صفات و افعال و به نحو کلی معرفت حق و عرفان نبوت و ولایت و معاد فاقد اهمیت است؟و روایات عالیة المضامین در شناسایی حق و صفات و افعال حق و احادیث راجع به نبوت و ولایت و نیز روایات واردهء در اخلاق و سلوک قابل بحث نمیباشد؟
اگر درس تفسیر تحقیقی رایج بود و اصول کافی و توحید صدوق در سطحی وسیع تدریس میشد و قواعدی کلی و اصیل غیر قابل تغیر در آیات و روایات در ابواب مختلف مورد دقت قرار میگرفت و کتابهای مثنوی و فصوص ابن عربی و اسفار ملا صدرا مقام خاص خود را نشان میداد و معلوم میشد که شریعت اسلام مأخذ تحقیقات حکیمه و اصول عرفانیه است.
📚 مقاله «نکاتی درباره فلسفه و عرفان»، کیهان اندیشه، فروردين و ارديبهشت 1367 - شماره 17
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
💐🎗بسم الله الرحمن الرحیم🎗💐
😓خبرى بسیار تاسف برانگيز ‼️
⌚️📚"ورشکستگیِ یک کتابفروشی در شهری با ساعتهای یک میلیارد تومانی"
🔶فروشگاه «کتاب ویستا» به علت ورشکستگی مالی، تعطیل شد. آنهم در شهری که در یکی از خیابانهایش (جُردن) یک ساعت مُچی مردانه، «یک میلیارد و دویست میلیون تومان» به فروش میرسد
💢چگونه یک ملت میتواند، این چنین اندوهبار، علیه خودش انقلاب کند⁉️
🔵تعطیلی «کتاب ویستا» را صاحبش «نصرالله کسرائیان» چنین اعلام کرده است:
بدین وسیله به اطلاع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزرات دارایی، سازمان تأمین اجتماعی، شهرداری، ادارات برق، گاز، تلفن، اتحادیه ناشران وکتابفروشان، هممحلهایها، و رسانههای مجازی میرساند که:
«کتاب ویستا» واقع در سعادتآباد، تعطیل شد . . .
. . . دیری نخواهد گذشت که همه کتابفروشی ها بجز آنهایی که کتاب , کاغذ و محصولات فرهنگی از ارگان ها , ادارات و دولت دریافت میکنند به همین روز خواهند افتاد و مجبور به ترک کار و کسب شان خواهند شد .
📖من نمی گویم به خاطر کتاب فروش بلکه به خاطر آینده فرزندانتان کتاب بخرید تا در آینده فرزندان بی سواد و دولتمردان نادان نداشته باشیم.
😋😵ملتی که پرتیراژترین کتابهایش آشپزی و تعبیر خواب باشد تنها در اندیشه خوردن و خوابیدن است و دریغ از ذره ای تعقل‼️‼️
به یزدان اگر ما خرد داشتیم
کجا این سرانجام بد داشتیم
✅#فرهنگ_کتابخوانی را به هر شکل ممکن توسعه دهیم تا فرزندان سرزمین مان در امنیت و آرامش و آزادگی زندگی کنند....
#فرهنگ_کتابخوانی
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi