eitaa logo
مهدی عبداللهی
653 دنبال‌کننده
502 عکس
237 ویدیو
33 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
26.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی ره 🔹... دو خصوصیّت از برجستگی‌های مرحوم آقای طباطبائی بنده را خیلی متوجّه خودش می‌کند و جذب می‌کند؛ ▫️یک خصوصیّت، جهادِ فکریِ کم‌نظیرِ آقای طباطبائی در بحبوحه تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه است... در بحبوحه این حوادث، مرحوم آقای طباطبائی توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد؛ یعنی آن کسانی که با افکار ایشان آشنا می‌شدند، موضعشان در مقابل مارکسیسم و در مقابل افکار گوناگون موضع تدافعی نبود، موضع تهاجمی بود که یک نمونه‌اش همین کتابهای آقای مطهّری (رضوان الله علیه) است که مشاهده می‌کنید. این پایگاه فکری را آقای طباطبائی به وجود آورد؛ هم با اصول فلسفه و هم با بیانات تفسیری که این تفسیر، دریایی از معارف سیاسی و اجتماعی است... این پایگاه فکری تهاجمی را مرحوم آقای طباطبائی به وجود آورد؛ این، آن کاری است که به نظر من ماها باید این کار را از آقای طباطبائی یاد بگیریم: تشکیل پایگاه‌های فکری پُرکننده‌ خلأ‌ها و دارای جنبه‌ تهاجم، نه موضع انفعالی و تدافعی. ▫️خصوصیّت دوّم ایشان که آن هم به نظر من خیلی خصوصیّت برجسته و مهمّی است، این است که ایشان در عرصه معارف توحیدی و مفاهیم عرشی‌ای که به آنها در فکر رسیده بود، صرفاً به زایش فکری بسنده نکرد؛ در نفْس شریف خودش و قلب شریف خودش به آن حقایق و معارف متحقّق شد، عمل کرد به آنچه می‌دانست. (مقام معظم رهبری، آبان ١۴٠٢) ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اوج محبت حضرت زهرا(س) حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره): ⁉️حضرت زهرا(س) در پایان خطبه شان می‌فرمایند: «با این‌که می‌دانم سخنان من در شما اثر نمی‌کند ولی به خاطر جوش و خروش خشم و غصه‌های دلم آن‌ها را بیان کردم.» چرا حضرت این چنین سخن می‌گویند؟! 🔹این سخنان به خاطر این است که همه مسلمانان بارها از پیغمبر خدا شنیده بودند که: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَغْضَبُ بِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ یَرْضَى لِرِضَاهَا؛ غضب فاطمه موجب غضب خدا و رضای فاطمه موجب رضای خداست.» 🔸حضرت این‌جا صریحاً می‌خواهند بگویند که: «من نسبت به شما غضبناکم و این نشان‌دهنده آن است که خدا بر شما غضبناک است؛ از این‌رو به دنبال این سخن می‌فرمایند: «این رفتار، شما را به آتش جهنم می‌کشاند.» زیرا کسی که مشمول غضب خدا باشد نجاتی از آتش جهنم نخواهد داشت. پس اظهار این‌ سخنان نیز برای اتمام حجت است. 🔹این فرمایش، آخرین تیر ترکش برای هدایت آن مردم بود. همه اینها به خاطر محبتی بود که حضرت به مردم داشت و دوست داشت آن‌ها را نجات دهد و حتی اگر شده یک نفرشان را هدایت کند. لذا در پایان می‌فرمایند: وتقدمة للحجة؛ این سخنان برای این‌ بود که حجتی را برای شما اقامه کنم و حجت برای شما تمام شود. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
📢کنفرانس با موضوع «روش شناسی تبین فقهی پدیده های اجتماعی» 🔸زمان: شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۸ صبح 🔸مکان: دانشگاه باقرالعلوم ، ساختمان علامه طباطبایی، سالن جلسات دفاع 💥همراه با گواهی حضور توسط اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع)💥 🔰 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت‌الله مصباح یزدی: چادر وصله‌دار حضرت زهرا(س) از تمام کهکشان‌ها ارزش بیشتری دارد؛ آسمان‌ها از پیش خود چیزی ندارند اما همگان برای اینکه زیر سایه چادر حضرت زهرا(س) قرار گیرند به خود می‌بالند/ نباید تنها در مشکلات به اهل بیت(ع) مراجعه کنیم. - حراست از ارزش‌های اسلامی و دینی در جامعه اهمیت و ارزش بسیار ویژه‌ای دارد و تا وقتی نظام اسلامی وجود داشته باشد این ارزش‌ها هم بر جامعه حاکم خواهند بود. - برخی اشخاص در عین اینکه ارادت زیادی به ائمه اطهار(ع) دارند اما رفتارها و گفتارهایشان در شأن آنان نیست؛ بیان اینکه حضرت زهرا(س) برای نان فرزندانش در مسئله فدک تلاش می‌کرد نمونه ای از این حرف‌هاست. این نوع سخن گفتن بدترین توهین به فرزندان رسول الله(ص) است. - نباید تنها در مشکلات به اهل بیت(ع) مراجعه کنیم بلکه ایجاد رابطه قلبی با آنها و بهره مندی از معارفشان در همه سطوح زندگی و در همه مراحل راهگشا خواهد بود. - 14 معصوم(ع) واسطه فیض الهی به بندگان هستند توسل به آن بزرگواران تنها با برگزاری مجالس روضه و دعا نیست؛ ممکن است یک شخص با یک سلام ساده و آن هم از راه دور ارتباطی معنوی میان خود و اهل بیت(ع) ایجاد کند و از آن بهره ببرد. - خداوند متعال در میان میلیارد‌ها انسان نعمت ولایت اهل بیت(ع) و ارادت به حضرت زهرا(س) را به ما عنایت کرده است، این نعمت، نعمت بسیار عظیمی است که در دسترس ما قرار گرفته است و اگر لحظه‌ای از آن استفاده کنیم، سود بیکران می‌بریم اما غافلیم و گویا چنین کسی را نمی‌شناسیم. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
✅ اقتصاد و راه‌حل مشکل آن از دیدگاه مقام معظم رهبری 🔹 اقتصاد یک نقطه کلیدیِ تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی، نقطه قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه‌ی ضعف و زمینه‌‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّیّات و معنویّات بشر، اثر می‌گذارد. اقتصاد البتّه هدف جامعه اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمیتوان به هدفها رسید. تأکید بر تقویت اقتصاد مستقلّ کشور که مبتنی‌ بر تولید انبوه و باکیفیّت، و توزیع عدالت‌محور، و مصرف به‌اندازه و بی‌اسراف، و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و در سالهای اخیر از سوی اینجانب بارها تکرار و بر آن تأکید شده، به‌خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد میتواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد. ♦️ انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته و فاسد دوران طاغوت را به ما نشان داد، ولی عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است. چالش بیرونی تحریم و وسوسه‌ها‌ی دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی، کم‌اثر و حتّی بی‌اثر خواهد شد. چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریّتی است. 🔻 مهم‌ترین عیوب، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخشهایی از اقتصاد که در حیطه وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی، استفاده اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، و سرانجام عدم ثبات سیاستهای اجرائی اقتصاد و عدم رعایت اولویّتها و وجود هزینه‌های زائد و حتّی مسرفانه در بخشهایی از دستگاه‌های حکومتی است. نتیجه اینها مشکلات زندگی مردم از قبیل بیکاری جوانها، فقر درآمدی در طبقه ضعیف و امثال آن است. 🔹 راه‌حلّ این مشکلات، سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرائی برای همه بخشهای آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولتها پیگیری و اقدام شود. درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدّیگری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّتهایی که قبلاً به آن اشاره شد، بخشهای مهمّ این راه‌حل‌ها است. بی‌گمان یک مجموعه جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت خواهند توانست به این مقاصد برسند. دوران پیشِ‌رو باید میدان فعّالیّت چنین مجموعه‌ای باشد. جوانان عزیز در سراسر کشور بدانند که همه‌ راه‌حل‌ها در داخل کشور است. اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضدّاستکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه زدن بر پنجه گرگ است» خطایی نابخشودنی است. این تحلیل سراپا غلط، هرچند گاه از زبان و قلم برخی غفلت‌زدگان داخلی صادر می‌شود، امّا منشأ آن، کانونهای فکر و توطئه‌ی خارجی است که با صد زبان به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و افکار عمومی داخلی القاء می‌شود. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
کارگروه فلسفه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با همکاری پژوهشکده علوم انسانی اسلامی و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم برگزار می‌کند: «جایگاه رشته‌ای و بین‌رشته‌ای علوم انسانی، اجتماعی و هنر در تحول الگوی حکمرانی اسلامی-ایرانی پیشرفت؛ بهره‌مندی از فضای تکمیلی فیزیکی و مجازی» سخنرانی‌ها: ✅ فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم اجتماعی، حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی ✅ هستی اجتماعی و روش پژوهش اجتماعی، دکتر سیدعلی سیدی‌فرد ✅ فلسفه و سیاست عمومی، دکتر مصطفی زالی سه شنبه 29 آبان 1403 ساعت 14 تا 16 دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح پخش آنلاین: http://ve.qom.ac.ir/riih ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«برخی ایرادات برجام تازه مهر سال آینده (اکتبر ۲۰۲۵) مشخص خواهد شد و مردم می‌فهمند چرا چاله‌های برجام تمام نمی‌شود؟» روحانی/ظریف/عراقچی، ایران را به چاهی انداختند که بیرون آمدن‌ از آن هم هزینه‌ی گزافی برای کشور دارد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
💢 رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مدیران، اساتید و طلاب جامعةالزهرا(س): لزوم تحول در حوزه‌های علمیه؛ حوزه‌ علمیه باید به‌روز و پاسخگوی مسایل جدید باشد/ حوزه علمیه، بخش جدایی ناپذیر حاکمیت دینی در جامعه است/ اهمیت بالای تربیت بانوان فاضله و مسلط بر معارف دینی برای اثرگذاری در جامعه 🔸رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز در دیدار جمعی از مدیران، اساتید و طلاب جامعةالزهرا(س)، این مجموعه اثرگذار را از پدیده‌های بی‌نظیر برآمده از انقلاب اسلامی و موجب افزایش سطح معلومات دینی و اثرگذاری زنان دانستند و با اشاره به ضرورت تحول و روزآمدی حوزه‌های علمیه همپای تحولات جامعه، گفتند: حوزه های علمیه باید برای مسائل مهم جامعه از جمله مسائل اقتصادی، حکمرانی و خانواده نظر داشته باشد. 🔸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، تشکیل جامعة‌الزهرا(س) را مرهون ابتکار امام بزرگوار خواندند و گفتند: نفس تشکیل مجموعه‌ای با مأموریت ارتقاء معرفت و آگاهی دینی جمع زیادی از زنان و دختران کشور، بسیار ارزشمند است چرا که تا قبل از آن، زنان در تاریخ کشور از چنین امکانی برخوردار نبوده‌اند. 🔸ایشان با اشاره به صدمات فراوان ناشی از گسترش فرهنگ غربی به جامعه زنان در دوره رضاخانی از جمله عوارض ناشی از سطح پایین معلومات دینی زنان و نبود مجموعه مختص ارتقاء معرفت دینی آنان، افزودند: امروز جامعةالزهرا(س) متکفل این مأموریت مهم است بنابراین هر چه بتوانید دانشجویان بیشتری جذب کنید و معلومات دینی آنها را بالاتر ببرید، کاری ارزشمند است. 🔸رهبر انقلاب، لازمه حرکت به سمت تمدن اسلامی را گسترش معارف اصیل دینی در میان عموم مردم خواندند و با توجه به این ضرورت، گفتند: تبلیغ و تبیین معارف اسلامی و احیاء دین، مأموریت مهم دیگر جامعةالزهرا(س) است که باید برای اثرگذاری تربیتی و پیش‌بُرد معنوی زنان که نیمی از جامعه هستند، هدفگذاری و برنامه‌ریزی انجام شود. 🔸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تحول را امری طبیعی و قهری در عالَم خواندند و گفتند: چنانچه زمام تحول به دست افراد عاقل و متدیّن باشد جامعه و بشریت اعتلاء پیدا می‌کند اما بدون آن، تحول رو به گمراهی و انحطاط می‌رود همچنانکه امروز در جوامع غربی، منکرات عقلی به معروف تبدیل شده است. 🔸ایشان حوزه‌های علمیه را نیز همچون سایر مجموعه‌ها نیازمند تحول دانستند و افزودند: حوزه علمیه برای مردم و تبلیغ و پیش‌بُرد دین و ایجاد حاکمیت دینی است که با توجه به در حال تحول بودن جامعه، حوزه علمیه هم باید برای انجام صحیح وظایف خود روزآمد شود. 🔸رهبر انقلاب، به‌روزرسانی کتاب‌ها و شیوه‌های درسی در حوزه‌های علمیه و ورود به مسائل مورد نیاز جامعه از جمله مسائل پولی و مالی، حکمرانی، خانواده و مسائل جدید همچون رمز ارزها را از جمله الزامات تحول در حوزه علمیه خواندند و افزودند: مخالفت با تحول حوزه علمیه، مخالفت با پیشرفت دین در کشور است البته کسانی باید تحول را ایجاد کنند که صلاحیت آن را داشته باشند. 🔸حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به لزوم حضور زنان دارای سطح بالای معارف دینی در رسانه‌ها و اجتماعات بین‌المللی و نقش جامعةالزهرا(س) در این خصوص، افزودند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان فاضل پرشماری در جامعه حضور دارند که باید برای بیان مسائل مرتبط با زن و خانواده در رسانه‌ها آماده شوند و همچنین باید بتوانند در مجامع بزرگ جهانی و اسلامی با استناد به آیات و روایات و نهج‌البلاغه، مطالب عالی دینی را بیان کنند که این کار هم در پیشرفت و شناساندن کشور در دنیا و هم در ایجاد امت اسلامی تأثیرگذار خواهد بود. 🔸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، برنامه‌ریزی برای تهذیب و پیشرفت روحی و معنوی زنان در جامعةالزهرا(س) را در کنار آموزش‌های علمی ضروری دانستند و گفتند: بانوی برخوردار از اخلاق اسلامی و تهذیب نفس می‌تواند نسل آینده را متحول و تربیت کند. ۱۴۰۳/۸/۳۰ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
🪀پاسخ رهبر انقلاب به تهدید آقای عارف و سلاح‌ورزی ❌ محمدرضا عارف معاون ۷۰ ساله رئیس جمهور با تهدید منتقدان دولت گفته است اگر به انتقادات ادامه دهید اعلام می‌کنیم چه چیزی را تحویل گرفته‌ایم! 1️⃣ دولت چهاردهم و رسانه‌های وابسته به آن از نخستین روزهای شروع به کار خود حمله به دولت شهید رئیسی را آغاز کردند و حتی تصمیمات اشتباه خود را نیز به پای دولت سیزدهم نوشتند. عملکرد منفی دولت چهاردهم در مواردی همچون تعرفه سنگین واردات آیفون، افزایش قیمت نان و لبنیات، افزایش تعرفه آب و گاز و برق، قطعی گسترده برق در کشور و افزایش نجومی قیمت خودروهای داخلی و کاهش تعرفه خودروهای گران‌قیمت خارجی پیش چشم مردم است. 🔹حال‌ پرسش این است پس از فعالیت گسترده دستگاه دروغ‌پراکنی علیه دولت شهید رئیسی، دیگر چه جایی برای تهدیدهای توخالی و بگم‌بگم های کودکانه باقی مانده است؟‌ به جای این سیاه‌نمایی علیه دولت پیشین، از مشکلات مردم گره‌گشایی کنید، البته اگر اراده و توانایی آن را دارید! 2️⃣ اما واقعیت صحنه‌ای که دولت سیزدهم تحویل مسؤولان فعلی داده است، در فیلم بالا توسط رهبر انقلاب ترسیم شده است. رهبر معظم انقلاب چند ماه پیش، آنچه این دولت تحویل گرفته را اعلام کردند. ابشان همچنین درباره دولت سیزدهم فرموده بودند: "اگر این دولت کار خود را به پایان می‌رساند بسیاری از مشکلات کشور به پایان می‌رسید." ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
230721_1900.mp3
20.9M
تعامل فقه اجتماعی و علوم اجتماعی 🗣 دکتر حسین شرف‌الدین استاد تمام جامعه‌شناسی، مؤسسه امام خمینی (ره) پنج‌شنبه 7 دی 1402 🔹 از لحاظ جامعه‌شناسی تمامی کنش‌های انسانی یک ‌فعل اجتماعی محسوب می‌شود. لذا فقه که در مورد افعال مکلفین سخن می‌گوید همواره در تعامل با فقه اجتماعی قرار دارد. پس برای شناخت دقیق زوایای موضوعات باید به علم اجتماعی روی آورد. 🔹خود جامعه هم یک کنش‌گر محسوب می‌شود و فرهنگ عمومی که تبلور زیست اجتماعی است کنشگر آن جامعه می‌باشد؛ لذا با شناخت توصیفی جامعه در علوم اجتماعی باید احکام آن در فقه مورد مطالعه قرار بگیرد. 🔹ایشان همچنین در بخشی از سخنان گفتند که: علوم اجتماعی خدماتی برای فقه دارد و مطالعه آن می‌تواند عرصه‌های جدیدی را پیش روی فقه و فقیه قرار دهد. از جمله: 1️⃣ شناخت قلمروهای جدید در فقه مانند بررسی احکام مربوط به روابط سازمانهای اجتماعی؛ 2️⃣ رسیدن فقه به مرحله قانون و اجرا، مبتنی بر شناخت دقیق از جامعه است و علوم اجتماعی می‌تواند تبیین روابط پیچیده اجتماعی را پیش روی فقیه قرار بدهد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی.mp3
16.65M
فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم اجتماعی 🗣 حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی در مغرب‌زمین، دو نگرش اصلی در نسبت میان فلسفه و علوم اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه، فلسفه را در جایگاه «پایه‌گذاری» و «استادی» نشانده و معتقد است فلسفه بنیادی‌ترین حقایق را راجع به ما انسان‌ها و ماهیت جهانی که در آن زندگی می‌کنیم و نیز قواعد رسیدن به چنین شناختی را به دست می‌دهد. اما نگرش دوم، فلسفه را پادو یا شاگرد علوم اجتماعی می‌داند که تنها میتواند موانع حرکت قطار علم را بزداید. واژه فلسفه در طول تاریخ معانی متعددی داشته است: 1. فلسفه به معنای مجموعه معرفت‌های نظری و عملی؛ 2. فلسفه به معنای فلسفه اولی و احکام «موجود بما هو موجود»؛ 3. فلسفه در نگرش پوزیتویستی به مثابه تحلیل مفاهیم و قوانین علوم تجربی؛ 4. فلسفه به عنوان «روش عقلاني حل مسائل». طرفداران دیدگاه پادوانگار معتقدند فلسفه باید آماده باشد تا هر زمان دانشمندان در پی کشف طرز کار طبیعت برمی‌آیند، آنان را کمک و حمایت کند، ولی در نوع این کمک چند دیدگاه متفاوت وجود دارد. اما بنا بر تلقی فیلسوفان اسلامی، فلسفه به مثابه مجموعه چهار زیرشاخه هستی‌شناسی، خداشناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی را تأمین می‌کند. سه شنبه 29 آبان 1403 ساعت 14 تا 16 دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
علامه.mp3
12.59M
آیین بزرگداشت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی رحمت‌الله علیه 🗣 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی عبداللهی ✅ اخلاق توحیدی از منظر علامه طباطبایی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم چهارشنبه ۲۳ آبان 1403 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
روش‌شناسی علم کلام _ جلسه 6.mp3
33.01M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚روش‌شناسی علم کلام جلسه ششم، ادامه مبانی معرفت‌شناختی 1. اقسام تصورات کلی 2. رابطه زبان، ذهن و واقع 3. معناشناسی اوصاف الهی 4. الهیات سلبی/تنزیهی 5. لحاظ حمل اولی و شایع در موضوع و محمول 1403/08/30 قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
روش‌شناسی علم کلام _ جلسه 7.mp3
32.79M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚روش‌شناسی علم کلام جلسه هفتم، ادامه مبانی معرفت‌شناختی 1. اقسام تصورات کلی: الف) مفاهیم منطقی (عروض و اتصاف ذهنی) ب) مفاهیم ماهوی (عروض و اتصاف خارجی) ج) مفاهیم فلسفی (عروض ذهنی و اتصاف خارجی) 2. تقسیت تصدیقات به بدیهی و نظری 3. مصادیق تصدیقات بدیهی: الف) نظر مشهور: اولیات، محسوسات، مجربات، متواترات، فطریات و حدسیات ب) نظر برگزیده: اولیات و وجدانیات 1403/08/30 قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
روش‌شناسی علم کلام _ جلسه 8.mp3
31.42M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚روش‌شناسی علم کلام جلسه هشتم، ادامه مبانی معرفت‌شناختی 1. ضرورت احراز واقع‌نمایی بدیهیات 2. وجه واقع‌نمایی وجدانیات: علم حضوری به قضیه حاکی و محکی آن 3. وجه واقع‌نمایی اولیات: خصوصیت تصورات تشکیل‌دهنده اولیات 4. تحلیلی بودن بدیهیات اولیه 5. اقسام سه‌گانه قضیه تحلیلی 6. احراز واقع‌نمایی تصدیقات نظری با ارجاع آنها به تصدیقات بدیهی 7. تقسیم اشکال معتبر قیاس به نظری و بدیهی و وجه اعتبار آنها 1403/09/07 قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
شواهد ج12-الشاهد الثانی، اواسط الإشراق الثالث «فالنفس خلقت و أبدعت» (ص25، س16) تا.mp3
73.51M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة جلسه دوازدهم: اواسط الإشراق الثالث «فالنفس خلقت و أبدعت» (ص25، س16) تا وهمٌ و کشفٌ (ص27، س6) 1. نفس در ذات، صفات و افعال مثال حق تعالی است؛ 2. عموم مردم به جهت استغراق در محسوسات از حقیقت وجودی خود غافلند؛ 3. اشراق چهارم: استدلال دوم بر وجود ذهنی از راه وجود حقیقت واحد نوعی یا جنسی قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 1403/08/28 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
شواهد ج13وهمٌ و کشفٌ (ص27، س6) تا وسط الإشراق السادس (ص28، س17).mp3
27.65M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة جلسه سیزدهم: وهمٌ و کشفٌ (ص27، س6) تا وسط الإشراق السادس (ص28، س17) 1. اشکال بر استدلال دوم برای اثبات وجود ذهنی: وجود کلی طبیعی در خارج 2. اشکال بر استدلال: الف) خلط میان کلی طبیعی و کلی عقلی، ب) کلی طبیعی در خارج متکثر است، اما در ذهن واحد است 3. وحدتی که در تناقض شرط است، وحدت جسمانی و وضعی است 4. تقسیم حمل به ذاتی اولی و عرضی متعارف قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 1403/09/03 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
شواهد ج14 وسط الإشراق السادس «ثم إنه قد یصدق» (ص28، س17) تا اوایل الإشراق الثامن، «و لا حاجة إلی ارتکاب عروض» (ص30، س5).mp3
30.09M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة جلسه چهاردهم: وسط الإشراق السادس «ثم إنه قد یصدق» (ص28، س17) تا اوایل الإشراق الثامن، «و لا حاجة إلی ارتکاب عروض» (ص30، س5) 1. عدم اندراج و مصداقیت اکثر مفاهیم برای خودشان 2. مفاد ادله ذهنی: وجود مفهوم اشیاء در ذهن نه هویت و شخص آنها 3. اشکال لزوم اجتماع جوهر و کیف در وجود ذهنی کلی قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 1403/09/05 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
حکمرانی حجاب به‌مثابه دخالت حکومت در امر اجتماعی 🖌 مهدی عبداللهی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از زمانی که دولت شهید رئیسی را تصویب و به مجلس ارائه کرد، افراد متعدد سیاسی، فرهنگی، روشنفکر و روحانی و نهادهای متعدد خارجی تا سازمان ملل با بیانات مختلف به آن حمله کردند و اکنون که این لایحه به تصویب نهایی رسیده و در شرف اجراست، این هجمه‌ها شدت گرفته است. تهاجم دشمنان ایران اسلامی و خائنان در لباس دوست به این لایحه جای تعجب ندارد، چراکه اقتضای دشمنی همین است که هر آنچه به سود کشور و ملت عزیز وطن باشد، با آن مخالفت کنند چنان‌که جنگ نظامی را بر ما تحمیل کردند، تحریم‌های ظالمانه اقصادی وضع کردند و... اما جای تعجب از اندیشمندان وطنی و دوست‌داران خودی است که هنوز فهم مسئله برایشان دشوار است. کنار هم نهادن چند مسئله روشن و انکارناپذیر می‌تواند دخالت حکومتی در امر حجاب را به‌روشنی فهم‌پذیر کند. 1️⃣ ضرورت وجود حکومت برای تنظیم‌گری زیست اجتماعی‌ اندیشمندان فراوان از جمله فیلسوفان اسلامی با تقریرهای مختلف از ضرورت زیست جمعی انسانها سخن گفته‌اند. هیچ انسانی به تنهایی توانایی برآوردن همه نیازهای مادی و معنوی خود را ندارد، از این رو، انسانها محتاج همیاری و بهره‌مندی از یکدیگرند تا دستاوردها و حاصل تلاش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از این راه، خواسته‌های متعدد خویش را تأمین کنند. اما روشن است که این دادوستد منافع و خدمات نیازمند تنظیم‌گری است. اگر زمام امر به دست یکایک ما انسانها باشد، هر یک دوست داریم از انواع و اقسام منابع طبیعی و خدمات انسانی به نحو حداکثری بهره‌مند شویم، بی‌آنکه چیزی را از دست بدهیم. هیچ کس ناخشنود نمی‌شود اگر بتواند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، از منابع طبیعی و مصنوعات انسانی به طور رایگان بهره‌مند شود. اما ناگفته روشن است که تحقق چنین فرضی در کوتاهترین زمان ممکن، به نزاع آدمیان و در نهایت فروپاشی زیست جمعی منتهی خواهد شد. اینجاست ضرورت تشکیل نهاد حکومت برای تنظیم‌گری روابط اجتماعی هویدا می‌شود. اگر انسانها نیازمند زیست جمعی‌اند، زیست جمعی به علت عدم امکان ارضای همه خواسته‌های معقول و نامعقول افراد جامعه نیازمند تنظیم‌گری است. 2️⃣ ضرورت قانون برای تنظیم‌گری زیست اجتماعی اگر ضرورت حکومت در زندگی اجتماعی برای تنظیم روابط میان افراد جامعه است، حاکمان بیش از هر چیزی نیازمند قوانینی مستحکم و روشن هستند که به سامان آوردن زیست جمعی در گرو پای‌بندی افراد جامعه به آن قوانین است. صرف وجود حکومت به مثابه یک نهاد سخت‌افزاری و تصاحب مناصب حکومتی از سوی افرادی به نام حاکمان، ضامن شکل‌گیری روابط متناسب میان افراد جامعه نیست، بلکه تحقق این امر در گرو وجود نرم‌افزاری به اسم قانون است که حکومت و حاکمان ضمانت اجرایی شدن آن هستند. حاصل آن که، تنظیم‌گری مناسبات و روابط میان افراد جامعه توسط حکومت نیازمند وجود قوانین اجتماعی است. 3️⃣ ضرورت اجرای قوانین اسلامی توسط حکومت اسلامی فیلسوفان سیاسی درباره ویژگی‌های قوانین حاکم بر زیست جمعی و منبع وضع این قوانین سخن گفته‌اند. اما بنا بر فلسفه سیاسی اسلامی، همان طور که تشکیل حکومت اسلامی در جامعه مسلمانان امری ضروری است، بنا بر دلایل عقلی و نقلی، نرم‌افزار اداره جامعه توسط این حکومت نیز احکام نورانی دین مبین اسلام است. اسلامیت حکومت به این است که صاحبان مناصب و زمام‌داران بر پایه معیارهای اسلامی و پای‌بندی به آموزه‌های اسلامی برگزیده شوند و مهمتر از آن، در امر حکومت و فرمان راندن بر مردم نیز بر اساس قوانین اجتماعی اسلام عمل کنند. حاکمان اسلامی اجازه ندارند امور کشور را بر اساس رأی شخصی خود یا دستورالعمل فلان نهاد بین‌المللی یا کنوانسیون منطقه‌ای یا... اداره کنند، بلکه برای تنظیم روابط اجتماعی متعدد در ساحتهای مختلف اقتصادی، حقوقی، تربیتی، سیاسی و... تنها قوانین دین جهانی و جاودانه اسلام مرجعیت دارند. و درست به همین جهت است که قوانین جزئی مصوب از سوی نمایندگان مجلس نیز باید توسط شورای نگهبان به‌مثابه اسلام‌شناس بررسی و عدم مخالفت آنها با احکام اسلامی تأیید شود. ادامه دارد...👇 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
ادامه از قبل👆 4️⃣ حجاب به‌مثابه امر اجتماعی امور انسانی به طور معمول وجوه فراوانی دارند. انتخاب نحوه پوشش توسط ما انسانها نیز یک کنش اختیاری و امری آشکار و محسوس است که ریشه در اموری پنهان دارد. نحوه پوشش هر فرد تاحدود زیادی بیانگر ذهنیات، باورها و گرایشها و عواطف اوست. باورها و گرایشها اموری باطنی‌اند که تغییر و هدایت‌گری نسبت به آنها نیازمند اقدامات فرهنگی و نرم است، اما تنظیم‌گری در عرصه پوشش اجتماعی یک امر جمعی است که نیازمند وضع قانون از سوی حکومت است. یکی از امور اجتماعی در جوامع بشری نحوه پوشش انسان‌ها در روابط اجتماعی و مواجهه با یکدیگر است. به همین جهت، در همه جوامع بشری قوانینی برای این موضوع وجود دارد و هیچ کشوری نیست که برای نحوه پوشش افراد هنگام حضور در جامعه ضابطه و قاعده‌ای نداشته باشد. اما پرسش اساسی در اینجا پرسش از چندوچون پوشش الزامی است. چه میزان از پوشش در روابط اجتماعی ضروری است و حکومت باید مطالبه‌گر پایبندی مردم به آن میزان از پوشش باشد؟ آیا این مسئله به عرف واگذار شده، یا حاکمان باید خودشان تصمیم بگیرند یا... پاسخ این پرسش از نظر ما طبق بند 3️⃣ روشن است. میزان ضروری پوشش در روابط اجتماعی را قوانین اسلامی معین می‌کند. میزان الزامی پوشش در مناسبات جمعی، حجاب اسلامی است. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
🏴 پیامبر اکرم حضرت محمد (ص): فاطمه پاره تن من است. هر که او را بیازارد، مرا آزرده‌ است و هر که او را شاد کند، مرا خوشحال نموده است. 🏴شهادت بانوی دو عالم، امّ ابیها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر عموم مسلمانان تسلیت باد🏴
. 💢 شهید سیدمرتضی آوینی: «منتظران موعود اهل مبارزه‌‏اند و می‌دانند خلوصِ عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسر نخواهد شد، اما از آن فراتر اهل ولایت و اطاعتند و انتظار مى‌‏کشند تا فرمان چه در رسد.» ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
14030918 سوریه.mp3
10.68M
🗣 سخنان حجة الاسلام محسن عباسی ولدی تحولات اخیر سوریه ✅ گوش کنید و منتشر کنید. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi