eitaa logo
مهدی عبداللهی
645 دنبال‌کننده
494 عکس
234 ویدیو
32 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷محمود دولت‎آبادی: در فقدان ژنرال سلیمانی مویه کردم ▪️نویسنده پیشکسوت ایران در گفت‎وگو با خبرجنوب: من مسئول اداره ذهن دیگران نیستم بلکه شخصا مسئول وجدان ملی خودم هستم و توجه دارم به همین قرن گذشته که میهن من و شما در اسارت دست بیگانگان مهاجم قرار گرفت و مردم ما نسل‌کشی شدند. ▪️از آن‌جا که ما ایرانی‌ها در ضعف تمام بودیم، چنان ادعای به حقی را نتوانستیم به کرسی بنشانیم و از مهاجمان غرامت بگیریم. اگر شده یک عذرخواهی ساده که هجوم آورده‌اند به کشوری که در هر دو جنگ اعلام بی‌طرفی کرده بود! حتی نمایندگان ایران در جلسه ترک مخاصمه و خروج قوای بیگانه از مملکت ما اجازه حضور پیدا نکردند و سرگردان ماندند در محل اجلاس در پاریس. ▪️اگر به این معانی اندیشه بشود و به یاد بیاید که در کم‌تر از ۲۰۰ سال اخیر، به علت ضعف و جهل سه‎پاره از کشور ما زدوده شده، در آن صورت ممکن است به درنگ واداشته بشوید که چرا در فقدان ژنرال‌های مملکتم و همچنین ژنرال سلیمانی مویه کرده‌ام. 🆔 @MAbdullahi
🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) با همکاری انجمن معرفت شناسی، در روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت برگزار می‌کند: ⭕️ ▪️به صورت مجازی ▪️ ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ▪️همراه با صدور گواهی پایان دوره ▪️ویژه اساتید سطوح عالی و طلاب سطح ۴ / اساتید دانشگاه و دانشجویان دکتری ⭕️ با حضور اساتید برجسته حوزه: ○ حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده؛ ➖جایگاه معرفت سناسی در منظومه دانش‌های دینی ○ حجت الاسلام والمسملین مجتبی مصباح؛ ➖امکان شناخت ○ حجت الاسلام والمسملین شریفی؛ ➖جایگاه معرفت شناسی در پاسخ به شبهات دینی ○ دکتر عبدی؛ ➖پاسخ به شبهات جدید ناواقع گرایان ○ حجت الاسلام والمسملین مجتبی مصباح؛ ➖مبناگروی و ارجاع گزاره‌های بدیهی به علم حضوری ○ حجت الاسلام مهدی عبداللهی؛ ➖انسجام گروی و پراگماتیسم ○ دکتر عارفی؛ ➖تقریرهای نوین از نسبی‌گرایی و شکاکیت ○ حجت الاسلام محمد کاشی‌زاده؛ ➖دبیر علمی ⏰ مهلت ثبت نام: ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ 👇👇👇ثبت نام از طریق سایت نجاح و (پیام‌رسان ایتا): 🆔 @Admin_spasokh پخش آنلاین: http://www.pasokh.tv 🆔 @MAbdullahi
🔸 فراخوان مقالات "علامه مصباح یزدی(ره) " 🔰 محورهای همایش: 🔻 از منظر علامه مصباح یزدی: 1️⃣ فلسفه و اجتماعی اسلامی 2️⃣ فلسفه جامعه­ شناسی اسلامی 3️⃣ فلسفه 4️⃣ فلسفه اخلاق و 5️⃣ فلسفه 6️⃣ فلسفه 7️⃣ فلسفه 8️⃣ فلسفه روانشناسی اسلامی 9️⃣ فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی 🔟 فلسفه تاریخ، تمدن و 📅 مهلت ارسال چکیده مقالات: پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ 📅 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ 🗓 برگزاری همایش: پاییز سال ۱۴۰۰ 📩 صندوق پستی: 🌐 h.mesbahyazdi@gmail.com 📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی 137 (دبیرخانه همایش) 🆔 @MAbdullahi
♨️ حمایت آشکار خانم بازیگر از بیماران جنسی در سایه غفلت مسئولان! یک بازیگر با انتشار تصویری از نماد همجنس‌بازی در صفحه اینستاگرامی خود، از این بیماری جنسی حمایت کرده است. بی تردید قبح شکنی و هنجارسازی راجع به این بیماری‌های جنسی و اخلاقی یکی از پروژه‌های تغییر فرهنگی علیه کشور ماست. در شرایطی که شهیندخت مولاوردی هنوز به خاطر تبریک روز خانواده به خانواده‌های مرد - مرد و زن - زن عذرخواهی نکرده و آن را به خواب‌آلودگی و بی دقتی تقلیل داده، از جامعه هنری که هر از گاهی اخباری راجع به فساد جنسی در سینما منتشر می‌شود، این مواضع بعید نیست، خصوصاً این که این موضع گیری و تبلیغ آشکار توسط این خانم بازیگر در زیرپوست موج‌های خبری مربوط به انتخابات و روزهایی که جامعه سرگرم سیاست است، انجام می‌شود. در مواضع مطبوعاتی‌های خارج‌نشین ادعا شده که بابک خرم‌دین کارگردانی که توسط پدرش کشته شده نیز همجنس‌گرا بوده است. اگرچه قتل به هر ترتیب مذموم است اما سعی دارند پروژه مظلوم‌نمایی و برانگیختن عواطف جامعه را برای قبح‌زدایی و تابوشکنی از همجنسبازی به دفعات تکرار کنند. گویا برخی در داخل و خارج به شکلی متحدانه بنا دارند که زیست جنسی جامعه ایرانی را به منتها الیه جامعه غربی و نابودی نهاد خانواده بکشانند. به هر ترتیب توقع می‌رود که دستگاه‌های ناظر، وزارت ارشاد و... در برابر این قبح‌شکنی سکوت نکنند. برای پیگیری برخورد قانونی مقتضی با این برنامه نفوذ نرم به اینجا مراجعه کنید🔻 https://www.farsnews.ir/my/c/67303 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
✅ این طرح(ولایت)بایستی فراگیر شود. امام خامنه ای مدظله العالی 🔻 آغاز ثبت نام دوره های حضوری 🇮🇷 ١۴٠٠🇮🇷 🔸 ویژه برادران وخواهران غیرحوزوی (١٨تا٣۵سال) و... 👈 تاریخ شروع دوره ها: 🔸 ١٧ تیر 🔸 ٣٠ تیر 🔸 ١٢ مرداد ⭕️ ثبت نام: تا ٢٠ خرداد ماه تمدید شد. 🌐 hamzevasl.ir آدرس کانال‌ ها: 🆔 eitaa.com/hamzevasl 🆔 t.me/hamzevasl 🆔 ble.ir/hamzevasl 🆔 instagram.com/hamzevasl
(1) نام كتاب📚نظریه معرفت نويسنده ✍️کیث لرر ترجمه، تحقیق و نقد: مهدی عبدالهی سال چاپ🔅1396 تعداد صفحات📖508 قطع كتاب📕رقعی قيمت💰45000 تومان ناشر📇موسسه حکمت و فلسفه ایران https://b2n.ir/u95622 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
(2) نام كتاب📚انسجام گروی در توجیه با تأکید بر آرای کیث لرر، بررسی تحلیلی_انتقادی نويسنده ✍️ مهدی عبدالهی سال چاپ🔅1396 تعداد صفحات📖694 قطع كتاب📕رقعی قيمت💰48000 تومان ناشر📇 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
(3) نام كتاب📚فلسفه الهیات بالمعنی الاخص: درآمدی بر خداشناسی فلسفی نويسنده ✍️ مهدی عبدالهی سال چاپ🔅1398 تعداد صفحات📖 547 قطع كتاب📕رقعی قيمت💰69000 تومان ناشر📇 انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی 👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم 🌺 امروز مصادف با ۲۴ ذی الحجه روز مباهله است. ✅ یک آیه قرآن ، صراحتاً اختصاص به روز مباهله دارد. ✅ بسیاری از مفسران شیعه و اهل سنت در کلیات و جزئیات واقعه، اتفاق نظر دارند. ✅ امام علی علیه السلام، نفس و جان رسول الله معرفی شده است. ✅ امام حسن و امام حسین علیه السلام، به عنوان فرزندان رسول الله معرفی شده‌اند. ✅ از بین تمامی اقوام و اصحاب رسول‌الله، فقط ۴ نفر(امام علی، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین علیهم السلام) افتخار حضور پیدا می کنند. ✅ اعتراف علمای مسیحیان نجران، به حقانیت اسلام. 👇مباهله در منابع اهل سنت👇 📚 صحیح مسلم ،جلد ۲ ،صفحه ۴۴۸ 📚 مسند احمدبن حنبل، جلد ۱،صفحه ۱۸۵ 📚 مستدرک حاکم، جلد ۳ ،صفحه ۱۵۰ 📚 جامع الاصول ابن اثیر،جلد ۹ ،صفحه ۴۷۰ 📚 تذکره الخواص ابن جوزی،ص ۲۳ 📚 الکشّاف زمخشری،ج ۱ص ۳۷۰ 📚 الاصابه عسقلانی،ج۲،ص ۵۰۹ 📚 الفصول المهمه، ص ۱۲۰ 🔵 حضرت آیت الله جوادی آملی: از غریب ترین ایام زندگی ما ایام مباهله است. خیلی از ما عالمانه حرف می‌زنیم و عوامانه فكر می‌كنیم در نتیجه آن اركان ولایت را تقریباً از دست می‌دهیم در حالی که آن اجزای غیر ركنی را خیلی محترم می‌شمریم مانند اول ذیحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امیر با فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است اینها جزء واجبات غیر ركنی است. در نماز یك واجب ركنی داریم یك واجب غیر ركنی، در خصوص امامت و ولایت نیز همین طور است؛ غدیر جزء واجبات ركنی امامت است، مباهله جزء واجبات ركنی ولایت است، با سالروز ازدواج فرق می‌كند. در حالی که نه رسانه‌ها از او نام می‌برند و نه حوزه‌ها خبری هست! آن وقت آن مسائل واجبات غیر ركنی را خیلی دامن می‌زنیم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزای نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غیر ركنی است اما ركوع و سجود واجب ركنی است. __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
منتشر شد: 🔹معرفت کلامی، سال یازدهم- شماره دوم - پياپي 25 (پاييز و زمستان 1399) ‌🔸فقدان انسجام درونی در نظریۀ معنویت مدرن با تأکید بر رابطۀ میان عقل و دین علی قربانی/ مهدی عبداللهی (ص 39-54) ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
‌فقدان انسجام درونی در نظریۀ معنویت مدرن با تأکید بر رابطۀ میان عقل و دین.pdf
372.3K
‌🔸فقدان انسجام درونی در نظریۀ معنویت مدرن با تأکید بر رابطۀ میان عقل و دین علی قربانی/ مهدی عبداللهی (ص 39-54) ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
1️⃣ 🔆 علت دشمنی تاریخی شبه‌روشنفکران با نام سیدالشهداء علیه‌السلام ▪️گفتاری از علامه آیت الله مصباح یزدی رحمه الله: مگر نام سیدالشهدا علیه‌السلام چه مشکلی برای داشت؟ چرا این‌قدر دشمنی می‌کنند؟ چرا امروز هم به صورت با نام سیدالشهداء علیه‌السلام دشمنی می‌کنند؟... 💠 جوابش روشن است: علیه‌السلام است. او نمی‌گذارد فضا تاریک شود تا مردم به گمراهی بیفتند. او راه را روشن می‌کند، وظیفه را روشن می‌کند که چه باید بکنند، چگونه از خود حمایت کنند، نمی‌گذارند به بهانه ، بی‌غیرت شوند. او می‌گوید «هیهات منا الذلة». ▪️با این مکتب چه کنند؟ او را تطمیع کنند؟ بگویند به تو پول می‌دهیم؟ مگر حسین علیه‌السلام پول قبول کرد؟ مگر حسین علیه‌السلام ریاست پذیرفت؟ اگر بگویند تو را می‌کشیم، خوب، خودش آماده شد، اطفالش را هم به کشتن داد. بالاتر از سیاهی که رنگی نیست. اگر کسی علیه‌السلام شد، نه از آن تطمیع‌ها اثر می‌پذیرد، نه از این تهدیدها می‌هراسد. حتما به خاطر دارید که در جریان نهضت، جوان‌ها سینه‌شان را باز می‌کردند و به ارتشی‌های پهلوی می‌گفتند بزن! از کشته شدن باک نداشتند و این رمز پیروزی بود. اگر کسی از مرگ نترسید پیروز است. 📚 آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، استاد محمدتقی مصباح یزدی، ص46-47 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🚨مبارزه غريبانه، دشوارترين مبارزه‌هاست 🏴 روايتی از غربت سيدالشهدا(ع) 📝 رهبر انقلاب: دشوارترین مبارزه، مبارزه‌ غریبانه است... ▫️ در حادثه‌ عاشورای امام حسین علیه‌السّلام، حتی کسانی مانند «عبدالله‌بن‌عباس» و «عبدالله‌بن‌جعفر» که خودشان جزو خاندان بنی‌هاشم و از همین شجره‌ی طیّبه‌اند، جرأت نمیکنند در مکه یا مدینه بایستند، فریاد بزنند و به نامِ امام حسین علیه‌السّلام، شعار بدهند. چنین مبارزه‌ای، غریبانه است و مبارزه غریبانه، سخت‌ترینِ مبارزه‌هاست. همه با انسان، دشمن. همه از انسان، رویگردان. ▫️ در مبارزه امام حسین علیه‌السّلام، حتّی برخی از دوستان هم معرضند. چنان‌که به یکی از آنها فرمود: «بیا به من کمک کن.» و او به جای کمک، اسبش را برای حضرت فرستاد و گفت: «از اسب من استفاده کن!» غربت از این بالاتر و مبارزه از این غریبانه‌تر؟! آن وقت در این مبارزه‌ غریبانه، عزیزترین عزیزانش در مقابل چشمش قربانی شوند. ۱۳۷۳/۳/۱۷ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔻ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین از منظر رهبر انقلاب [1] نه می‌توانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه می‌توانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیه‌السّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را می‌طلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچ‌کدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند. [2] هدف آن حضرت عبارت بود از انجام‌دادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچ‌کس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد. [3] دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد می‌شوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمی‌رود، امّا گاهی هم مردم، فاسد می‌شوند، هم حکومت‌ها، هم علمای دین، به‌طوری‌که حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض می‌کنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا به‌تعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمین‌کنندۀ زنده‌شدنِ اسلام» است، بعد از آن‌که مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبین‌رفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، به‌جایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟! [4] افزون‌بر‌این‌که باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدای‌متعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمی‌بخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهم‌بودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمی‌کند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاین‎‌رو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی. [5] در زمانِ امام حسین - علیه‌السّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» به‌وجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمی‌کرد، چنان‌که اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون به‌عنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمی‌خواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد می‌کند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر می‌گذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسان‌ها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالی‌که اگر در زمانِ معاویه، امام حسین می‌خواست قیام کند، پیامِ او دفن می‌شد؛ زیرا سیاست‌ها به‌گونه‌ای بود که مردم نمی‌توانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاین‌رو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد. [6] امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» است. [7] آن حضرت در مناسبت‌های مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتی‌که اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد. وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم‌، قیام نكردم، به‌یقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و می‌خواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم على‌بن‌ابى‌طالب رفتار می‌نمایم. وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مى‌خوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند. مقام معظم رهبری، خطبه‌های نمازِ جمعه، 19 خرداد ۱۳۷۴ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
◾️چه آسان دیگران را تفسیق و تکفیر می‌کنیم؛ چرا از خودش توضیح نمی‌خواهیم؟ ⬅️ یک کسی یک کتاب می‌‏نویسد. مثلا از کتاب او بوی این می‌آید که در باب علم امام یک حرفی زده که معنایش این بوده که امام حسین از شهادت خودش در کربلا بی‌خبر بوده است. ما چکار باید بکنیم؟ ✅ قبل از اینکه جار و جنجال راه بیندازیم و سر و صدا بکنیم، قبل از اینکه حرفی بزنیم، باید خود او را بخواهیم، بگوییم ما از شما خواهش می‌کنیم نظر خودتان را درباره این مسئله‌ توضیح بدهید. 🔰 اگر سخنی گفت که‏ برخلاف عقیده ما بود و این عقیده از عقایدی بود که جزء ضروریات مذهب است، می‌گوییم راه تو از راه ما جداست. اما اگر خودش توضیح داد، ولو توضیحش برخلاف ظاهر عبارتش بود، و ما دیدیم آنچه که او توضیح می‌دهد چیز بدی نیست، دیگر نباید حمل به فساد کنیم و جار و جنجال راه بیندازیم و تکفیر و تفسیق کنیم. 🔻بعد افرادی بگویند من یقین دارم این آدم ولدالزناست! از کجا؟ چون می‌گویند فلان حرف را زده. چه صغرا و کبراهایی می‏‌چینند و چه گناهان بزرگی را به نام نهی از منکر مرتکب می‌شوند! 📚 آشنایی با قرآن، ج۳، ص۲۴۹ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
در دست انتشار 📚 اندیشه نامه علوم عقلی اسلامی به کوشش: مهدی عبدالهی فلسفه، کلام و عرفان نظری سه سنت فکری قدرت‌مند در فرهنگ اسلامی‌اند که در طول تاریخ، نحله‌ها و مکاتب گوناگونی درون هر یک از آنها ظهور یافته است. پیدایش و گسترش این سه حوزۀ نظرورزی در دامان اندیشۀ اسلامی سبب شده است که مسائل مشترک فراوانی میان آنها شکل بگیرد. گذری بر آرای اندیشمندان این سه حوزه، به‌روشنی عدم توافق در پاسخ‌ها و تفسیرهای ناظر به این مسائل مشترک را به‌چشم می‌آورد. مجموعۀ پیش روی با این هدف به سامان آمده که به‌دور از سوء فهم و جهت‌گیری غیرعلمی، تصویری دقیق از آرای اندیشمندان علوم عقلی در مسائل مشترک به‌دست دهد. بی‌تردید مسائل مشترک متعددی در دانش‌های سه‌گانۀ فلسفه، کلام و عرفان اسلامی وجود دارند که شایستۀ پژوهش‌های توصیفی و تطبیقی‌اند، اما این اندیشه‌نامه تنها به پنج موضوع بنیادین پرداخته است که به‌نظر می‌رسد بر دیگر مسائل نزاع‌برانگیز اولویت دارند، و بر اساس میزان اهمیت، گسترۀ نزاع دیدگاه‌های پیرامونشان و درجۀ اثرگذاری‌شان بر دیگر مسائل گزینش شده‌اند. موضوعات یادشده عبارت‌اند از: توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید افعالی، حقیقت وحی و حدوث و قدم عالم. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
هر خسی از رنگ گفتاری بدین ره کی رسد درد باید عمر سوز و مرد باید گام زن سالها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن ماهها باید که تا یک پنبه دانه ز آب و خاک شاهدی را حله گردد یا شهیدی را کفن عمرها باید که تا یک کودکی از روی طبع عالمی گردد نکو یا شاعری شیرین سخن قرنها باید که تا از پشت آدم نطفه‌ای بوالوفای کرد گردد یا شود ویس قرن سنایی غزنوی إنا لله و إنا إلیه راجعون روح بلند عارف بالله، حکیم فرزانه و علامه ذوالفنون حضرت آیت الله حس زاده آملی به ملکوت اعلی ملحق شد. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔰 مروری بر مهمترین آثار مرحوم علامه 🔻عرفانی الهی نامه تصحیح رساله مکاتبات تصحیح و تعلیق تمهید القواعد تصحیح و تعلیق رساله تحفه الملوک تصحیح و تعلیق شرح فصوص خوارزمی تصحیح و تعلیق شرح فصوص قیصری رساله انّه الحق رساله‌ای در سیر و سلوک رساله لقاءالله رساله مفاتیح المخازن رساله نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور شرح طائفه‌ای از اشعار و غزلیات حافظ شرح فصوص الحکم عرفان و حکمت متعالیه قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارد کلمه علیا در توقیفیت اسماء مشکات القدس علی مصباح الأنس منشئات وحدت از دیدگاه عارف و حکیم ولایت تکوینی دروس معرفت نفس (153 درس در نفس‌شناسی) 🔻فلسفی الاصول الحکمیه الحجج البالغه علی تجرد النفس الناطقه النور المتجلّی فی الظّهور الظّلّی ترجمه و تعلیق الجمع بین الرّأیین ترجمه و شرح سه نمط آخر اشارات تصحیح و تعلیق شفا تصحیح و تعلیق اشارات تقدیم و تصحیح و تعلیق آغاز و انجام تقدیم و تعلیق راسله اتحاد عاقل به معقول دررالقلائد علی غررالفرائد دروس اتحاد عاقل به معقول رساله اعتقادات رساله العمل الضابط فی الرّابطی و الرابط رساله‌ای در اثبات عالم مثال رساله جعل رساله رؤیا رساله مثل رساله نفس الأمر رساله نهج الولایه رساله فی التضّادّ صد کلمه عیون مسائل نفس و سرح العیون فی شرح العیون گشتی در حرکت گنجینه گوهر روان معرفت نفس مفاتیح الأسرار لسلّاک الاسفار من کیستم نثرالدّراری علی نظم اللئالی نصوص الحکم بر فصوص الحکم 🔻کلامی تقدیم و تصحیح و تعلیق رساله قضا و قدر محمد دهدار تقدیم و تصحیح و تعلیق کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد رساله حول الرؤیه رساله خیر الاثر در رد جبر و قدر رساله فی الامامه فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب ربّ‌الارباب 🔻تفسیری انسان و قرآن تصحیح خلاصه تفسیر المنهج الصادقین 🔻روایی انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه تصحیح سه کتاب ابی الجعد، نثراللئالی، طبّ الائمه تصحیح نهج البلاغه تکمله منهاج البراعه رساله‌ای در اربعین شرح چهل حدیث در معرفت نفس مصادر و مآخذ نهج البلاغه 🔻رجالی اضبط المقال فی ضبط اسماء الرجال وجیزه‌ای در ترجمه و شرح زندگی علامه طباطبایی قدس سرّه 🔻فقهی تعلیقات علی العروه الوثقی مجیزه‌ای در مناسک حج 🔻ریاضی و هیئت استخراج جداول تقویم تصحیح و تعلیق اکر مانالاوس تصحیح و تعلیق الدّر المکنون و الجوهر المصون تصحیح و تعلیق تحریر اقلیدس تصحیح و تعلیق تحریر اکر ثاوذوسیوس تصحیح و تعلیق تحریر مجسطی تصحیح و تعلیق تحریر مساکن ثاوذوسیوس تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر بیست باب تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر زیج الغ بیک تصحیح و تعلیق شرح چغمینی تعلیقه بر رساله قبله مولی مظفر دروس معرفت اوفاق دروس معرفه الوقت و القبله دروس هیئت و دیگر رشته‌های ریاضی رساله‌ای پیرامون فنون ریاضی رساله‌ای در مطالب ریاضی رساله ظلّ رساله میل کلی رساله تعیین سمت قبله مدینه رساله تکسیر دائره رساله فی الصبح و الشفق رساله فی تعیین البعد بین المرکزین و الاوج شرح زیج بهادری شرح قصیده کنوزالاسماء سی فصل در دائره هندیه 🔻ادبی دیوان اشعار امثال طبری تصحیح کلیله و دمنه تصحیح گلستان سعدی تصحیح و اعراب اصول کافی تعلیقه بر باب توحید حدیقه الحقیقه تعلیقه بر قسمت معانی مطوّل دیوان اشعار (کتاب «تنظیم و تصحیح دیوان اشعار علامه حسن‌زاده آملی» مجموعه‌ای است از اشعار وی که توسط سید سعید هاشمی جمع‌آوری شده و انتشارات «الف. لام. میم» آن را منتشر کرده‌است.) قصیده ینبوع الحیات مصادر اشعار منسوب به امیرالمؤمنین علیه السّلام تقدیم و تصحیح و تعلیق نصاب الصبیان 🔻آثار متفرقه تقدیم و تصحیح و تعلیف خزائن ده رساله فارسی کشکول مجموعه مقالات مصاحبات هزار و یک نکته هزار و یک کلمه رساله رموز کنوز ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
[ Photo ] ✳️ فراخوان مقاله همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) ✅ محورهای همایش: 🔶 دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی(ره) درباره: 🔷 چیستی، امکان و اعتبار علوم انسانی؛ 🔷 مبانی علوم انسانی؛ 🔷 روش و فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی؛ 🔷 مسائل علوم انسانی. 🔶 مطالعه تطبیقی اندیشه‌های علامه مصباح یزدی(ره) با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی؛ 🔶 منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) در علوم انسانی اسلامی؛ 🔶 انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) در آثار اندیشمندان علوم انسانی. 🗓 آخرین مهلت ارسال چکیده: ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ 🗓 آخرین مهلت ارسال مقالات: ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ 🗓 زمان برگزاری همایش: ۸ و ۹ دی ۱۴۰۱ 🏢 دبیرخانه همایش: قم، خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 سایت همایش 🌐ihsam.iki.ac.ir ☎️ 02532113456 🌐 پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت علامه مصباح 🌐 https://mesbahyazdi.ir کانال همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمد تقی مصباح یزدی (ره) @ihsam_ir
*معرفی مجموعه 17 جلدی «نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی»* آیین گرامیداشت و رونمایی مجموعه مقالات «کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»، با سخنرانی حضرت آیة الله العظمی سبحانی مدظله العالی در سالن همایش های رسول اعظم (ص) واقع در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم برگزار شد.‌ در این آیین از ۱۷ اثر تولید شده در موضوع نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی رونمایی شد.‌ *جلد11: نقش شیعه در گسترش منطق و فلسفه* در این جلد می‌خوانیم... 1. نقش فیلسوفان شیعی در توسعه علم منطق 2. ابن‌سینا و تأثیر وی در تاریخ تفکر فلسفی اسلامی 3. جایگاه علامه حلی در دانش منطق 4. ملاصدرا، فیلسوف شیعه و نوآوری‌های منطقی و فلسفی او 5. نقش فیلسوفان شیعه در روش‌شناسی حکمت اسلامی 6. نقش متفکران شیعه در تبیین روش عقلانی 7. نقش حکمای شیعه در گسترش معرفت‌شناسی فلسفی 8. مکتب فلسفی اصفهان و نوآوری‌های آن 9. نوآوری‌های فلسفی محقق اصفهانی 10. مکتب فلسفی قم و تأثیر آن در گسترش فلسفه 11. تأثیر خداشناسی فلاسفه شیعه در تبیین خداشناسی 12. نقش حکمای شیعه در گسترش خداشناسی فلسفی 13. نقش حکمای شیعه در گسترش علم‌النفس برای مطالعه همه عناوین مقالات همایش: http://mk6.ir/YjWdQ مقاله «نقش حکمای شیعه در گسترش خداشناسی فلسفی» در جلد 11 توسط بنده نگاشته شده است. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
نقش حکمای شیعه در گسترش خداشناسی فلسفی.pdf
669.2K
مقاله «نقش حکمای شیعه در گسترش خداشناسی فلسفی» ارائه شده به «کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» مجموعه مقالات کنگره، ج11، ص427-460 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
سخن اساتید 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 🔴یک‌بام و دو هوا در دفاع از ذخایر حوزه 🖊احمدحسین شریفی 🔷چندروزی است که یکی از نویسندگان جوان و دغدغه‌مند (دکتر مهدی جمشیدی)، در نقد یکی از موضع‌گیری‌های سیاسی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (حفظه الله) نکته‌ای مختصر در کانال ایتایی خودش منتشر کرده است. اما بلافاصله پس از انتشار آن مطلب کوتاه ایتایی، شاهد به جوش آمدن غیرت اسلامی بسیاری از گروه‌های سیاسی و علمی حوزوی هستیم. آنان به حق در دفاع از شأن مرجعیت و لزوم حفظ حرمت مرجعیت سخن می‌گویند و می‌نویسند. خداوند از همه آنان این غیرت دینی را قبول کند. جالب است که پیش از همه جریان‌های سیاسی و علمی حوزوی و حتی پیش از نهادهای رسمی حوزوی، «جریان سیاسی غربگرا» در کشور ما، که در عمل هیچ اعتنایی به توصیه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مراجع بزرگوار، از جمله حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، نداشته‌اند، به حمایت همه‌جانبه از این مرجع بزرگوار قیام کرده‌اند و خواستار «برخورد سخت» با آن نویسنده جوان هستند. البته امیدوارم که این حمایت‌ها و غیرت‌ها فقط به دفاع از یک موضع‌گیری سیاسی (که به زعم و خیال باطل آنها در راستای موضع‌گیری‌های سیاسی‌شان بوده است) منحصر نشود. بلکه جرأت و شجاعت حمایت از همه دیدگاه‌های این مرجع عالیقدر و عظیم ‌الشأن از جمله دیدگاه‌های ایشان درباره حجاب و موسیقی و ربا و فعالیت‌های اجتماعی زنان و حقوق اسلامی و ... را نیز داشته باشند. یعنی فی المثل اگر کسی در نقد دیدگاه این عالم عظیم‌الشأن در باب حجاب یا موسیقی هم سخنی گفت، نه تنها با همین شدّت و حدّت علیه او موضع‌گیری کنند! بلکه دست کم خودشان در گفتار و نوشتار و رفتار به دیدگاه‌های فرهنگی و اقتصادی این مرجع بزرگوار پایبند باشند؛ تا این حمایت آنها شائبه سوء استفاده سیاسی از این مرجع بزرگوار را نداشته باشد. 🔶در عین حال، به عنوان یک طلبه ناچیز، گلایه‌ای از بزرگان حوزوی هم دارم و آن اینکه حتماً به خوبی می‌دانید که از روز رحلت آملی تاکنون به صورتی بی‌وقفه، سیل تهمت‌ها و افتراها و لعن‌ها و ناسزاها از سوی عده‌ای از مخالفان ولایت و همچنین عده‌ای از روحانیان مخالف فلسفه و عرفان به سوی آن علامه ذوفنون و افتخار علمی حوزه‌های علمیه و جهان تشیع روانه شده است! (تهمت‌ها و ناسزاهایی که یک میلیونیوم آنها در نوشته این نویسنده جوان در نقد آیت‌الله صافی گلپایگانی وجود ندارد). عده‌ای از سکولارهای عمامه‌ به سر و بعضاً خارج‌نشین، علامه حسن‌زاده را به جرم دفاع از حریم ولایت و حمایت از رهبر معظم انقلاب اسلامی، به باد تهمت و ناسزا و فحاشی گرفته‌اند. و عده‌ای از مخالفان حوزوی فلسفه و عرفان هم، از هیچگونه حرمت‌شکنی‌ و هتاکی و ناسزایی علیه آن مرد بزرگ دریغ نورزیده‌اند. شخصیتی که رهبر فرزانه انقلاب او را «عالمی ربانی» و «سالکی توحیدی» و «از چهره‌های نادر و فاخری» معرفی کردند که «نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره‌ای چشم و دل آشنایان را می‌نوازد». اما دریغ از یک موضع‌گیری رسمی از سوی نهادهای حوزوی یا حتی عالمان بزرگ حوزوی در محکومیت این رفتارها! از خدای بزرگ می‌خواهم به همه توفیق «شناخت حق»، «عمل به حق» و «نشر و گسترش حق» را عنایت بفرماید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فلسفه یا (1) چندی پیش برنامه شبکه چهار سیما با حضور دو تن از اساتید فلسفه موضوع مهم را به بحث گذاشت. 👉 https://tv4.ir/episodeinfo/268112 👉 http://yun.ir/nh4e39 حاصل دیدگاه یکی از طرفین بحث، دو مدعا در خصوص بود: الف) فلسفه نباید و نمیتواند برای علوم دیگر مبانی دست و پا کند؛ ب) فلسفه تنها میتواند تسهیلگر گفتگوی اندیشمندان علوم انسانی باشد. مسئله از موضوعات به روز فضاهای علمی کشور است و بر اهل فن پوشیده نیست که اختلاف نظرهای شدیدی میان اندیشمندان این حوزه وجود دارد تا آنجا که حتی موافقان تحول در علوم انسانی موجود نیز رویکرد واحدی به مسئله ندارند و راهکار پیشنهادی ایشان برای تحقق این تحول متفاوت است. در این مجال تنها به دو مدعای پیش گفته می پردازم. روشن است که پیش از اظهارنظر در خصوص نسبت فلسفه با علوم انسانی باید مقصود خود را از فلسفه مشخص کنیم. اینکه چه کاری از دست فلسفه برای علوم انسانی برمی آید، بسته به آن است که فلسفه را چه بدانیم. 1. فلسفه در یونان باستان و قرون وسطی به اصطلاحی عام بر مجموعه معرفت‌های نظری و عملی اطلاق می‌شد. اما 2. در دوران رنسانس، با افزایش فزاینده توجه به علوم تجربی، طبیعیات و ریاضیات (به‌جهت نقش بنیادین آن در علوم تجربی) از فلسفه جدا شده و در کسوت علومی مستقل و غیر فلسفی به حیات خود ادامه دادند. پیامد استقلال طبیعیات و ریاضیات از فلسفه آن بود که از این پس وقتي فلسفه به‌صورت مطلق به‌کار مي‌رود، اختصاص به فلسفه اولی دارد. فلسفه در این معنای جدید، تنها به آن بخش از معارف بشري اشاره دارد که به مباحث فلسفه اولي مي‌پردازد که موضوعش «موجود بما هو موجود» است. 3. گسترش تجربه گرایی کار را بدانجا رساند که پوزیتویستهای منطقی مفاهیم و گزاره های غیرحسی را فاقد معنای معرفت بخش دانستند. بدین ترتیب، در دوره نخست پیدایش فلسفه تحلیلی، وظیفه فلسفه چیزی جز تحلیل مفاهیم نبود. از نظر پوزیتویست‌های منطقی، تفکر فلسفی معادل تحلیل منطقی مفاهیم و قوانین علوم تجربی بود. به ‌اعتقاد ایشان، فلسفه از اساس به یک فعالیت زبانی یا مفهومی تبدیل شد. اما 4. پس از فروپاشی پوزيتويسم، از دهه 1950میلادی به بعد، مفهوم جدیدی از فلسفه تحلیلی پای به عرصه نهاد که تا زمان حاضر رو به گسترش است. در اين معناي جديد، به‌جاي آنکه محور مسائل فلسفي «موضوع» باشد، «روش عقلاني حل مسائل» محور و ملاک تفکيک فلسفه از علم قرار گرفته است. يکي از نتايج اين گسترش معنايي فلسفه آن بود که شاخه‌هايي از معرفت به‌وجود آمدند که مشخصه آنها اضافه شدن فلسفه به يک موضوع يا رشته علمي ديگر بود؛ فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، فلسفه دین، فلسفه فیلم، فلسفه فوتبال و... در مغرب‌زمین، دو نگرش اصلی در نسبت میان فلسفه و علوم اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه، فلسفه را در جایگاه «پایه‌گذاری» و «استادی» نشانده و معتقد است فلسفه بنیادی‌ترین حقایق را راجع به ما انسان‌ها و ماهیت جهانی که در آن زندگی می‌کنیم و نیز قواعد رسیدن به چنین شناختی را وضع می‌کند. ازاین‌رو «بنیاد»هایی برای پژوهش‌های انجام‌شده در رشته‌های خاص فراهم می‌آورد. اما نگرش دوم، فلسفه را پادو یا شاگرد علوم اجتماعی می‌داند. به‌زعم طرفداران دیدگاه دوم (که ریشه در سخن جان لاک در دیباچه رساله پیرامون فهم بشر دارد) تفکر بی‌عمل یا برج عاج‌نشینی نمی‌تواند شناخت معین یا معتبری از جهان به‌دست دهد. شناخت تنها از دل تجربه عملی، مشاهده و آزمایش منظم بیرون می‌آید. بنابراین علوم خاص لازم نیست منتظر فلاسفه بمانند تا آنان بنیادهایی را در اختیارشان قرار دهند و یا به آنها بگویند به چه چیزی باید فکر کنند. بلکه فلسفه باید آماده باشد تا هر زمان دانشمندان در پی کشف طرز کار طبیعت برمی‌آیند، آنان را کمک و حمایت کند. امروزه فلاسفه غربی تمایلی به نگرش نخست ندارند. ولی در اینکه فلسفه چه نوع کمکی می‌تواند به علوم داشته باشد، چند دیدگاه متفاوت وجود دارد. برخی وظیفه فلسفه را زدودن خار و خاشاک پیش‌داوری‌ها و خرافات تفکر عرفی از مسیر قطار علم میدانند، برخی دیگر معتقدند فلاسفه می‌توانند در اصلاح روش‌های تحقیقی مورد استفاده دانشمندان از تخصصشان در منطق و روش‌های استدلال استفاده کنند. از آنچه گفتیم، روشن است که دو مدعای یادشده از سوی استاد مدعو ، در معنا و برداشتی خاص از فلسفه ریشه دارد که در سنت فلسفه تحلیلی در اثر سیطره حس گرایی به بار آمده است. ادامه دارد ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi