eitaa logo
مهدی عبداللهی
645 دنبال‌کننده
493 عکس
234 ویدیو
32 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه یا (3) ✳️ نقش فلسفه اسلامی در علوم انسانی شاخه‌های مختلف فلسفه اسلامی از جمله معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی نقش بنیادین در علوم انسانی و اجتماعی دارند. ✅ پیش از این گفتیم که در سده هفدهم، تغییر روش علوم طبیعی از قیاسی ـ عقلی به حسی ـ تجربی سرآغاز تحول بنیادین در این علوم و پیدایش علم جدید گردید. چنان‌که دسته‏بندي علوم براساس اسلوب و روش تحقيق به سه دسته علوم عقلي ـ که مانند منطق و فلسفه اولي تنها با براهين عقلي و استنتاجات ذهني قابل بررسي است ـ علوم تجربي ـ كه مانند فيزيك، شيمي و زيست‏شناسي با روش‌هاي تجربي قابل اثبات است ـ و علوم نقلي ـ كه مانند تاريخ، علم رجال و علم فقه براساس اسناد و مدارك منقول و تاريخي بررسي مي‏شود ـ نشان‌گر جایگاه اساسی روش تحقیق در دانش است. از سوی دیگر ابزارهای گوناگونی برای معرفت بشری وجود دارد. همه مسائل را نمي‏توان با ابزارها و روش یکسان تحقيق و بررسي کرد. در واقع روش تحقیق و ابزار مناسب معرفت در هر مسأله و دانشی به موضوع آن مسأله و دانش بستگی دارد. ازآنجاکه واقعیات هستی همگی از یک سنخ نیستند، معرفت به هر واقعیتی روش و ابزاری متناسب با آن می‌طلبد و هر منبعی تنها برای معرفت به متعلقات خاصی کارآیی دارد. افزون بر این، اگر معتقد به ضرورت وحی و دین آسمانی باشیم و قوای متعارف معرفت را برای کسب معرفت به همه واقعیات کافی ندانیم، منبع ویژه دیگری به منابع معرفتی ما افزوده می‌شود که توان عبور از مرزهای منابع متعارف بشری را دارد. حاصل آنکه پژوهش در هر دانش و حل مسائل آن، نیازمند و مبتنی بر روش‌شناسی صحیح می‌باشد که تا اندازه بسیاری برآمده از معرفت‌شناسی و وابسته به ذات موضوع آن دانش و موضوعات مسائل آن است. هر گونه پژوهش در قلمرو علوم انسانی، پیش از همه مبتنی بر حل و فصل مسائل معرفت‌شناختی است. در این حوزه، پرسش‌هایی ازاین‌دست مطرح میشود که آیا معرفت‌های بشری واقعگرایند یا ناواقعگرا؟ مطلق هستند یا نسبی؟ منابع و ابزارهای معرفتی انسان کدامند؟ آیا معرفت انسان محدود به معرفت حسی و تجربی است یا آنکه انسان از معرفت عقلی نیز برخوردار است؟ آیا ابزارهای متعارف معرفت، توان فراهم آوردن همه معرفت¬های مورد نیاز انسان را دارند یا آنکه دست این ابزارها از برخی حقایق کوتاه است و باید دست به دامان وحی شویم؟ پاسخ‌های متفاوت اندیشمندان به این پرسش‌ها نتایج متفاوتی در علوم انسانی به‌بار خواهند آورد. ✅✅ از سوی دیگر، فرضهای فلسفی درباره سرشت انسان در بنیاد هر رشته علمی مربوط به رفتارهای انسانی نهفته است. پرسش‌هایی انسان‌شناختی وجود دارند که نه‌تنها نمی‌توان پاسخ آنها را از علوم انسانی مطالبه کرد، بلکه حل مسائل علوم انسانی مبتنی بر آنهاست. آیا انسان موجود تک‌ساحتی و مادی است یا آنکه یک حقیقت دوساحتی دارد؟ بر فرض دو ساحتی بودن، آیا اصالت با روح مجرد است یا بدن مادی؟ به‌بیان دیگر، کدام‌یک از دو ساحت مزبور حقیقت انسان را تشکیل می‌دهد؟ همچنین رابطه این دو ساحت چگونه است؟ آیا روح انسان تکامل‌پذیر است؟ وابستگی همه‌جانبه وجودی انسان به خالقش چگونه است؟ نیازمندی معرفتی انسان به خالق به چه نحو است؟ اصلاً انسان وابستگی تکوینی به خالق دارد؟ آیا انسان جاودانه است یا هستی وی در لحظه مرگ پایان می‌پذیرد؟ چه نسبتی میان زندگی اخروی انسان با زندگی دنیوی وی وجود دارد؟ همچنین است دهها سؤال دیگر. این پرسش‌های بنیادین ناظر به ابعادی از وجود انسان هستند که علوم انسانی از پاسخ به آنها ناتوان هستند و بلکه ورود به مسائل علوم انسانی و پژوهش در حیطه آنها منوط به این است که پیشاپیش موضع خود را نسبت به این پرسش‌ها مشخص کرده باشیم. ✅✅✅ از جهت سوم، حل مسائل انسان‌شناختی متوقف بر پاره‌ دیگری از مسائلی است که به‌اصطلاح در قلمرو هستی‌شناسی (فلسفه اولی) قرار دارند. مسائلی از قبیل تقسیم موجودات به مادی و غیر مادی، قانون علیت و گستره آن، فروعات قانون علیت (مثل ضرورت)، معیّت و سنخیت علی و معلولی، اقسام علت، علت حقیقی و مجازی و ... مسائلی هستند که در اتخاذ موضع نسبت به مسائل انسان‌شناسی تأثیرگذارند. بدین ترتیب روشن میشود جایگاه فلسفه در میان علوم دیگر، به خصوص نسبت آن با علوم انسانی امری دلبخواهی و فرمایشی نیست، بلکه به تعریف ما از حقیقت فلسفه و نگاه علم شناختی به طبقه بندی علوم وابسته است. بخش نخست و دوم را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/Mabdullahi/613 https://eitaa.com/Mabdullahi/618 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی، حجت‌الاسلام و المسلمین، دکتر احمدحسین شریفی را به عنوان «سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» منصوب کرد. در این حکم انتصاب خطاب به حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی آمده است: نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم به سمت «سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» منصوب می شوید. انتظار می‌رود با پیروی از آموزه های اسلامی، مبانی علمی و روحیه انقلابی و راهبردهای اساسی دولت مردمی، وجلب همکاری استادان، پژوهشگران، کارکنان (یاوران علمی) و دانشجویان آن موسسه، نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری به ویژه «ارتقاء بنیان های نظری و عملی حکمت و فلسفه ایران» ایفا نمایید. امید است با توکل به خداوند متعال، مأموریت و وظایف آن موسسه حکمت بنیان را در مسیر تحقق اهداف متعالی اسناد بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه عملیاتی‌سازی راهبردهای طرح شده در «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» و «سند دانشگاه اسلامی» با رویکردی تحول گرایانه و مسأله محور در راستای تحقق «تمدن نوین اسلامی» به انجام رسانید. توفیق روزافزون جنابعالی را در پیش‌برد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی)، از درگاه پروردگار متعال خواستارم. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در نامه‌ای جداگانه، از خدمات و تلاش‌های دکتر غلامرضا زکیانی رئیس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران قدردانی کرد. 🗒رزومه دکتر احمدحسين شريفي https://asatid.iki.ac.ir ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔸همایش ملی علامه مصباح یزدی(ره)؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی 🔰 در آستانه نخستین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) و به مناسبت روز جهانی فلسفه برگزار می‌شود 💢 با سخنرانی: 🗓 چهار‌شنبه سوم آذرماه ۱۴۰۰ ⏰ ۱۸ 🔹 همایش حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی 📺 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از طریق 🌐 TV.iict.ac.ir 🆔 @iictchannel ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
📚 منتشر شد: اندیشه نامه علوم عقلی اسلامی به کوششِ مهدی عبدالهی مجموعۀ پیشِ رو با این هدف به سامان آمده است که به‌دور از سوء فهم و جهت‌گیری غیرعلمی، تصویری دقیق از آرای اندیشمندان علوم عقلی در مسائل مشترک به‌دست دهد. کوشش شده است نخست طی مقالاتی با رویکرد توصیفیِ صرف، مقصود اندیشمندان به‌طور دقیق و جامع گزارش شود، به گونه‌ای که محل نزاع اصلی، مدعای حقیقی و سیر تطور دیدگاه‌ها آشکار شود. در مرحلۀ دوم سعی شده است در خلال مقاله‌ای مقایسه‌ای با نگرشی بی‌طرفانه، بین دیدگاه‌های فلسفی، کلامی و عرفانی مقایسه و داوری صورت گیرد. از باب نمونه، ابتدا در سه مقالۀ توصیفی، دیدگاه‌های اصحاب فلسفه، کلام و عرفان در موضوع توحید ذاتی گزارش شده، و سپس مقالۀ تطبیقی به مقایسه و داوری میان این دیدگاه‌ها پرداخته است. بی‌تردید مسائل مشترک متعددی در دانش‌های سه‌گانۀ فلسفه، کلام و عرفان اسلامی وجود دارند که شایستۀ پژوهش‌های توصیفی و تطبیقی‌اند، اما این اندیشه‌نامه تنها به پنج موضوع بنیادین پرداخته است که به‌نظر می‌رسد بر دیگر مسائل نزاع‌برانگیز اولویت دارند، و بر اساس میزان اهمیت، گسترۀ نزاع دیدگاه‌های پیرامونشان و درجۀ اثرگذاری‌شان بر دیگر مسائل گزینش شده‌اند. موضوعات یادشده عبارت‌اند از: توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید افعالی، حقیقت وحی و حدوث و قدم عالم. ناشر: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران تعداد صفحات: 588 قطع: وزیری لینک خرید: https://b2n.ir/y14203 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔸چون در مقام اندیشه حریف علامه مصباح نمی‌ شوند، افترا می‌ زنند 🔰 گفتگو با حجت‌الاسلام عضو شورای علمی همایش ملی علامه مصباح یزدی؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی ▪️علامه مصباح یک اندیشمند بزرگ دینی هستند که هم علم و احاطه کافی بر معارف اسلامی دارند و هم در مقام کنشگری سیاسی و اجتماعی بسیار فعال و تاثیرگذار بوده‌اند. ▪️یکی از ویژگی‌های بسیار مهم و پررنگ آیت الله مصباح، نظام‌اندیشی ایشان بوده است یعنی اندیشه‌های ایشان واجد نوعی انسجام درونی است و برخلاف برخی از اندیشمندان که با اینکه اهل اندیشه و نظرمندی هم هستند و دیدگاه‌های خاصی دارند اما در یک دستگاه منظم اندیشگی، بحث نمی‌کنند، اعوجاج و تشویشی در آراء ایشان به چشم نمی‌خورد. ▪️یکی دیگر از ویژگی‌های بارز آیت الله مصباح به اعتقاد بنده تطابق عمل و نظر در شخصیت ایشان است. یعنی ایشان در مقام عمل و کنشگری سیاسی-اجتماعی و ایفای نقش در عرصه‌های اجتماعی، طبق ضوابط و خطوطی که برایشان در مقام نظر اصالت داشت رفتار می‌کردند. یعنی یافته‌های ایشان از علوم اسلامی و علوم عقلی چارچوب عملی و رفتاری ایشان را در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی تعیین می‌کند و ایشان طبق آن چارچوبی که در مقام نظر به آن رسیدند اقدام می‌کردند. تفصیل مصاحبه را اینجا ملاحظه فرمایید: https://tn.ai/2611786 https://iict.ac.ir/1400/09/mmesbah/ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
مهدی عبداللهی
🔸همایش ملی علامه مصباح یزدی(ره)؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی 🔰 در آستانه نخستین سالگرد ارتحال علامه
🔸همایش ملی علامه مصباح یزدی(ره)؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی در حال برگزاری است 📺 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از طریق TV.iict.ac.ir
💢 مافیای ترجمه کتب در ایران! ✍️دکتر مهدی در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دست‌های پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود: برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجه‌یک در جهان شناخته می‌شد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یک‌مرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامه‌ها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود. سال‌ها بود که کتاب‌های ژان پل سارتر، نویسنده‌ی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه می‌شد. چقدر هم غرب‌زدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبه‌ای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعه‌ی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجله‌ی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیه‌ی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه. برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر می‌شود، بلافاصله ترجمه و چاپ می‌شود. با مجوز همین وزارت ارشادی که می‌گویند سخت‌گیری می‌کند، چاپ می‌شود! اما در نقطه‌ی مقابل، ده‌ها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلال‌های علمی نوشته می‌شود، حتی یکی‌ از آن‌ها هم ترجمه نمی‌شود. بعضی از فلاسفه غربی حرف‌هایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتاب‌ها اصلاً ترجمه نمی‌شود. مثلاً یک روز من داشتم در کتاب‌فروشی آکسفورد در قسمت‌های مختلفش چرخ می‌زدم. یک‌مرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبی‌گرایی منتشر شده است. می‌دانید که نسبی‌گرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز می‌شود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آن‌ها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبی‌گرایی و پوچ‌گرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است. مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید 📃 منبع 👇👇 🌐 http://mgolshani.ir/331/ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
📚 دیدار به وقت باران 🖊 طهورا حیدری انتشارات جمکران کتاب دیدار به وقت باران مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه مهدوی درباره کرامات امام عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) و تشرفات به محضر ایشان است. داستان های این کتاب برگرفته از واقعیت و مربوط به دوران معاصر است و نویسنده با قلمی جذاب آن ها را پرداخته و خواندنی کرده است. لینک خرید: https://b2n.ir/d07281 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
💥آقاسید رضی شیرازی (ره) جانشین ندارد! 🎤استاد مهدی محقق : جایگاه علمی مرحوم آیت الله سیّد رضی_شیرازی در جامعه علمی ما بسیار والاست. 🔹من آیت‌الله سید رضی شیرازی را بیش از هفتاد سال پیش می‌شناسم. او نمونه تمام و کمالی از یک روحانی اندیشمند بود. زمانی که در مدرسه مروی درس می‌خواندم. چند سال بعد از شهریور ۲۰ بود و طلاب یک شور خاصی نسبت به تحصیلات حوزوی و تحصیلات قدیمه داشتند، به ویژه طلاب جوان از جمله مرحوم حاج آقا محیی‌الدین انواری، حاج آقا جزایری. در آن میان، جناب آقاسیدرضی شیرازی درخشش بیشتری داشتند. « بالای سرش ز هوشمندی می‌تافت ستاره بلندی » واقعاً مصداق این شعر بودند که: فی المهد ینطقُ عن سعاده جدّهِ، اثر النّجابه ساطع البرهانِ. 🔸هنگامی که ایشان امامت مسجد شفا را در خیابان یوسف‌آباد عهده‌دار شدند، گاه گاه در اعیاد من خدمت ایشان می‌رسیدم و یاد دوران گذشته را زنده می‌کردیم. دوره‌ای که ، دوره درخشانی بود و مرحوم آشتیانی «کفایه» تدریس می‌کردند و ما که تازه شروع کرده بودیم، نزد مرحوم آقا سید هادی ورامینی درس مقدمات می‌خواندیم. 🔹مرحوم جلال آل احمد که آن هنگام دانش‌آموز دبیرستان دارالفنون بود هم می‌آمدند خدمت ایشان درس می‌خواندند و ایشان پسر آقا سید احمد طالقانی از علمای تهران بودند. غرض، یک شور و نشاطی در آنجا بود و خصوصاً نه تنها در آنجا بلکه استادانی بودند که در منازل شان تدریس می‌کردند، مثلاً مرحوم آقا شیخ که من افتخار شاگردی ایشان را داشتم در منزل خود چهار راه حسن‌آباد تدریس می کردند. من خودم در مدرسه سپه‌سالار قدیم حجره داشتم، خدمت مرحوم آقا درس می‌خواندم و در آن‌جا حوزه تهران ، واقعاً حوزه‌ای به معنای واقعی بود. 🔸شاید تا ۱۵ مُدرس در مدارس یا در منازلشان تدریس می‌کردند. اما امروز واقعاً باعث تأسف است که روز به روز این شور و نشاط کمتر می‌شود در حالی که باید زیادتر شود. ما هر عالمی که از دنیا می‌رود می‌گوییم متأسفانه جانشین ندارد، در حالی که سنت اسلامی مبنی بر این بوده که هر عالمی که در ۳۰ سال به یک مرتبه‌ای رسیده در ۲۰ سال به شاگردش درس بدهد و آن ۱۰ سال را شاگردان آن علم را ترقی و تعالی ببخشند و حتی محمدبن زکریای رازی در کتاب «الشکوک علی الجالینوس» می‌گوید: سرّ این که متأخرین با سوادتر از متقدمین هستند،همین است که اگر بنا باشد نسلی بعد از نسل علم تنزل کند، یعنی علم به کجا کشیده می‌شود؟! 🔹و قطب الدین شیرازی نیز در اول کتاب «التحفه السعدیه» شرح کلیات قانون می‌گوید؛ زیان‌آورترین جمله‌ای که در مدارس علمیه گفته شده این جمله بوده است: «ماترک الاول للاخره شیء». اگر طلبه بیاید بگوید: «من هر کاری کنم به مرتبه آیت‌الله بروجردی نمی‌رسم»، این غلط است. باید بگوید من باید معلومات ایشان را بدست بیاورم و بعداً چیزی بر آن‌ها بیافزایم. الان آن سنت علمی که در آن وقت وجود داشت، کاملاً بر عکس شده است. چه استاد دانشگاه چه استاد حوزه. متاسفم که باید بگویم که امروز آقا رضی شیرازی هم جانشین ندارد. ⁉️کجاست حاج محمد تقى آملى؟! وقتى آیت الله به من می فرمودند که: من و آقاى آیت الله دوتا بچه ۱۶ تا ۱۷ ساله از مازندران به اینجا آمدهایم و اگر حمایت مادى و معنوى آقاى شیخ محمدتقى آملى نمیبود، ما دو نفر می بایست شاگرد بقال می شدیم. ببینید یک چنین محیطى وجود داشت. آن وقتى که آقا میرزا مهدى آشتیانى در مدرسه سپهسالار قدیم به من حجره و حقوق دادند و شهریه معین کردند، من کوچکترین طلبه آن مدرسه بودم و استادها تشویق می کردند و طلاب را به منزله فرزندان خود می دانستند. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چگونه دانشگاه، اسلامی می شود؟ برشی از سخنان حکیم معاصر علامه : اسلامی شدن به این نیست که ما نمازخانه داشته باشیم، این وظیفه همه ماست. عکس امام و رهبری را داشته باشیم و آرم جمهوری اسلامی داشته باشیم، اینها جزء سنن ملّی ماست. دانشگاه را ( ) اداره می کند. اگر دانش اسلامی شد، دانشگاه اسلامی است؛ و اگر _ معاذ الله _ او از این فیض و فوز محروم ماند، دانشگاه اسلامی نیست. آن وظائف فردی است، در حکمت عملی نقش دارد؛ نماز خواندن همه ما و مانند آن در نقش دارد، نه در ! ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
ریای روشنفکری از ریای دینی بسیار خطرناکتر است. بسیاری از روشنفکران ما به آنچه می‌گویند عقیده ندارند . حتی می توان با اطمینان گفت که دانه‌های درشت قلمرو روشنفکری ما، در کمال شهرتشان مترجم ناقصِ حرف‌های دیگران اند و غالباً آن حرف‌ها را به عنوان حرف های خودشان عَرضه می دارند ولی در تهِ دل کوچکترین وابستگی و پیوندی با آن اندیشه ها نمی توانند داشته باشند. حتی از فهم درست حرف هایی که ترجمه می‌کنند عاجزند. به همین دلیل، نوشته‌ها و حرف‌های بسیاری از آنها اگر تحلیل معنی شناسیک شود، پُر است از تناقضهای آشکار منطقی. بسیاری از آنها بیش از آنکه مصداق روشنفکر باشند، مُجَلّای اَتَمّ اند. 🖌 محمدرضا شفیعی کدکنی 📗زمینه اجتماعی شعر فارسی 📚نشر اختران و نشر زمانه، ۱۳۸۶، ص ۳۹۹-۴۰۰ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
چیست و اسنوب کیست؟ اسنوبیسم در واقع تلاشی است برای متمایز بودن. در قرن هجدهم، کلمه اسنوب برای کفاشها و پینه دوزها به کار میرفت و اولین بار توسط مردم انگلیس مورد استفاده قرار گرفت. بعدها و در قرن نوزدهم، برای تحقیر عوام از این کلمه استفاده می کردند. اما اسنوبیسم امروزه یک بیماری شایع است که اگر با آن مقابله نکنیم، می تواند خطرناک هم باشد! اسنوب ها به نوعی خود را فردی خاص می دانند که تفکراتش در سطح بالاتری از دیگران قرار دارد. فرهنگ، خطرناک ترین حوزه برای یک اسنوب است و به وضوح خود را در این زمینه بالاتر از دیگر افراد تصور می کند. در واقع احساس برتری، اسنوب را ارضا می کند و اهمیت چندانی برای زیردستانش قائل نیست. باید اسنوب های درون و بیرونمان را بشناسیم و با آنها مقابله کنیم، پیش از آن که با یک فاجعه فرهنگی مواجه شویم و به جامعه ای برسیم که اعضای آن، خود را از دیگران برتر می دانند. تعریف اسنوب و اسنوبیسم اسنوبیسم به معنای خودویژه‌ پنداری و ترس از دست دادن تمایز خود است. اسنوب هم به شخصی اطلاق می شود که تلاش می کند خود را برجسته و ویژه بداند. البته همه ما تا حدی چنین گرایشی داریم؛ اما مشکل از آنجا شروع می شود که قادر به کنترل کردن این میل و هدایت آن در مسیر درست نیستیم. مثلا شخصی را تصور کنید که به رستوران های شناخته شده نمی رود چون معتقد است این رستوران ها برای عوام ساخته شده اند. در مقابل او یک رستوران دیگر را به عنوان جای مورد علاقه اش معرفی کرده و مدعی است که هرکسی را در آن رستوران راه نمی دهند! این فرد یک اسنوب است و باید تمام قد در مقابلش ایستاد! همین اتفاق در حوزه فرهنگ و هنر نیز بسیار رخ می دهد. به عبارت بهتر، اسنوب یک نوکیسه ی فرهنگی است که علایق و سلایق خودش را بهترین می داند و حتی گاهی معتقد است دیگران از تفکرات و سلایق اون تقلید می کنند. اسنوب ها چه ویژگی هایی دارند؟ پیش از پرداختن به ویژگی های اسنوب و اسنوبیسم، باید این هشدار را بدهیم که همه ما در معرض اسنوب شدن هستیم. برخی معتقدند که اسنوب، ریشه در عبارت sine nobilitate به معنی «بدون اشرافیت» دارد. این لغت اشاره به دورانی دارد که با آغاز انقلاب صنعتی و جامعه مدرن، بورژواها در برابر اشراف احساس حقارت کرده و با خودنمایی از طریق گروهی از مؤلفه‌ های بیرونی به‌ ویژه پوشش، طرز سخن گفتن و … تلاش می‌ کردند احساس حقارت خود را پنهان کنند و در برابر سایر مردم نیز با این‌ گونه خودنمایی‌ ها، شخصیتی کاذب به خویش بدهند. «فرنگ رفته» یا «فکل – کراواتی» را می توان برگردان فارسی اسنوب دانست. افرادی که پا به کشورهای دیگر گذاشته و خود را از دیگران جدا می دانستند. اسنوب‌ها برای نشان دادن تعلق به طبقه محبوبشان و اثبات تمایزشان از عامه مردم، فارغ از سلیقه شخصی، تظاهر به درک و لذت بردن از چیزهایی مثل کتاب، موسیقی و … می کنند که در واقع، علاقه مند به آنها نیستند. آنها خودشان را بسیار باسواد می دانند در حالی که مطالعه زیادی هم ندارند. در هر زمینه ای اظهار نظر کرده و ادعای درک و فهم بسیار زیادی دارند! خودشناسی و خودسازی، بلای جان اسنوبیسم‌ اگرچه ما هنوز در جامعه زیاد از کلمه اسنوب استفاده نمی کنیم، اما حتما افراد زیادی را با ویژگی های اسنوبیسم دیده ایم و شاید خودمان جزء آنها باشیم. اما چطور می شود این درد را درمان کرد؟ اسنوب بودن نوعی نفاق با خود است. اگر ما اسنوب باشیم، مدام در تلاشیم تا خود واقعی مان را از دیگران پنهان کنیم. پس خودشناسی، پذیرش خود و خودسازی، می توانید اسنوبیسم را درمان کند. تلاش در این مسیر به ما کمک می کند که خود واقعی مان را بشناسیم و آن را در مسیر رشد ارتقا دهیم. به این ترتیب دیگر نیازی به دروغ گفتن و تظاهر نیست و خود واقعی ما بیش از هرچیز دیگری برایمان ارزشمند خواهد بود. منبع: https://dekhalat.com/?p=25084 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
کرسی ترویجی تأثیر مبانی فلسفی در علوم انسانی ارائه دهنده: مهدی عبدالهی ناقدان: حجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی دکتر رمضان علی تبار دبیر علمی: حجۀ الاسلام دکتر محمدجواد رودگر یکشنبه 1400/09/21، س18-20 پیوند جلسه: https://join.skype.com/EnHyZ4b3gMxO 🆔 @MAbdullahi
نشست تخصصی گروه علمی فلسفه دین خدای دین و خدای فلسفه؛ مغایرت یا این همانی؟! ارائه: مهدی عبدالهی زمان: سه شنبه 1400/09/23 ساعت 19 پیوند جلسه: ✅b2n.ir/f.din ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
و ؛ مغایرت یا این‌همانی؟! برخی از فیلسوفان خداناباور غربی همچون و متألهان مسیحی مانند اعتقاد دارند خدایی که در براهین فلسفی به عنوان ، علت نخستین، طراح کیهانی و... اثبات می‌شود، مغایر با خدایی است که دین توصیفش می‌کند و فیلسوفان خداباور مجوزی برای یکی انگاشتن این دو ندارند. برخی دیگر معتقدند خدای دین شایسته محبت و پرسش است و انسان باید در مواجهه با وی کرنش و خضوع نماید، در حالی که خدای فلاسفه، تنها یک واجب الوجود است که شوری در دل‌ها نمی‌افکند؛ خدای فلسفه یک امر خشک و انتزاعی است که متعلق مجادلات علمی و مناقشات ذهنی است. در مقام بررسی این ادعا نخست باید توجه داشت که ادیان گوناگون حتی ادیان الهی تصویر واحدی از مسئله خدا به دست نمیدهند، مسیحیت رایج مدعی تثلیث است، حال آن که شعار اسلام در توحید تجلی یافته است، از سوی دیگر، مکاتب و نظامات فلسفی نیز نگرش واحدی به خداوند ندارند. بر این اساس، مدعای تغایر خدای فلسفه با خدای دین را نمیتوان در قالبی کلی بررسی کرد، بلکه باید مقضود خود از دین و فلسفه را مشخص کنیم. ما این مدعا را از منظر قرآن کریم به مثابه کتاب مقدس دین اسلام و فلسفه اسلامی بررسی میکنیم، خدای قرآن با اسم علم «الله» شناخته میشود و رایجترین تعبیر برای خدا در فلسفه اسلامی عنوان «واجب الوجود بالذات» است. مدعای دوگانگی خدای دین با خدای فلسفه از منظر قرآن و فلسفه اسلامی پذیرفتنی نیست؛ زیرا بر طبق قرآن، یکی از اوصاف منحصر در فرد الله تعالی، «شیء غیرمخلوق» است؛ در نگرش قرآنی، همه موجودات مخلوق الله هستند و او تنها موجودی است که وصف «شیء غیرمخلوق» را دارد. در جانب فلسفی نیز، واجب الوجود که با براهینی ابتدا وجودش و سپس وحدتش اثبات میشود، تنها موجود بدون علت است. پس «شیء غیرمخلوق» وصف انحصاری الله قرآن و واجب فلسفه است. بنابراین، مصداق الله و واجب الوجود یکی است. اما مدعای دوم مبنی بر تفاوت نسبت انسانی با خدای فلسفه و خدای دین نیز با تمرکز بر صفات ذاتی و فعلی خداوند قابل بررسی است. در فلسفه الهی، تنها به اثبات وجود خدا بسنده نمیشود، بلکه پس از مرحله اثبات ذات، به سراغ اثبات و بررسی اقسام گوناگون اوصاف الهی میروند. اوصاف فعلی خداوند بیان‌گر روابط گوناگون خداوند با مخلوقات از جمله انسان‌اند، اما صفات ذاتی چگونگی ذات الهی و کمالات او را توصیف میکنند. در سطح عامه مردم، توجه به اوصاف فعلی خداوند و نقش او در هستی و زندگی انسان، شایستگی او برای محبت‌ورزی و پرستش را نشان می‌دهد و عموم مردم با ادراک این اوصاف و مناسبات متعدد میان خود و پروردگارشان، به او محبت پیدا کرده، در مواجهه با سر تعظیم فرود می آورند. اما فیلسوفان فراتر از این معرفت عمومی، خداوند را به اوصاف کمالش می‌شناسند و این معرفت به کمال بی‌پایان و زبیایی کران‌ناپیدای خداوند عشقی عقلانی در دل ایشان می‌افکند که فراتر و والاتر از محبت برآمده از اوصاف فعلی حق است؛ والذین آمنوا أشد حباً لله. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
خدای دین و خدای فلسفه؛ مغایرت یا این‌همانی.pdf
374.3K
تفصیل بحث را در اینجا👆 ملاحظه فرمایید. 🆔 @MAbdullahi
فلسفه دین 1400.9.23.mp3
22.73M
🗣 صوت نشست تخصصی خدای دین و خدای فلسفه؛ مغایرت یا این همانی؟! ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
أنَّهَا مَا زَالَتْ بَعْدَ أَبِيهَا مُعَصَّبَةَ اَلرَّأْسِ نَاحِلَةَ اَلْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ اَلرُّكْنِ بَاكِيَةَ اَلْعَيْنِ مُحْتَرِقَةَ اَلْقَلْبِ يُغْشَى عَلَيْهَا سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ. ایام شهادت عصمة الله الکبری و حجة الله علی الحجج صدیقه کبری فاطمة الزهراء سلام الله علیها را به محضر صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه خوانندگان این کانال تسلیت عرض می کنم. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️فیلم جالبی از علامه مصباح یزدی درباره مردمسالاری دینی 🔹در زمان حیات فیلسوف بزرگ معاصر آیت‌الله مصباح یزدی عده ای به دروغ و با لحنی مردمسالارانه بارها این مدعا را مطرح کردند که ایشان اعتقادی به حق انتخاب مردم ندارد و معتقد است که مردم در حکمرانی کاره‌ای نیستند. 🔹این مدعا هیچ مستندی نداشت و مدعیان هرگز سند و منبعی از آثار نوشتاری و گفتار فیلسوف بزرگ نیاوردند. 🔹این فیلم کوتاه که بریده‌ای از مستند «آن زمستان» است، روایت درست‌ نظر آیت‌الله‌ مصباح یزدی از زبان خود ایشان است. «نگاه خدا این است که ما زمینه را فراهم کنیم برای انتخاب مردم.» «باید تلاش کرد مسلمان آگاه تربیت کرد.» درود خدا بر روح پاک، اندیشه زلال و برهان روشن او باد! ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
✅ برگزاری هشتمین هفته ✅ "سلسله نشست های معرفتی-تهذیبی-تمدنی" ویژه اعضاء هیئت علمی و اساتید دانشگاه های سراسر کشور 🔰 سلسله نشست اخلاق: استاد: حجت الإسلام و المسلمین استاد محمدرضا عابدینی موضوع: سلوک جمعی و حرکت کاروانی زمان: پنج شنبه ۹ دی ماه۱۴٠٠ ساعت ۱۲:۳٠ 🔰 سلسله نشست‌های الهیات تطبیقی: استاد: حجت الإسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی موضوع : فقر ذاتی مخلوقات به خداوند متعال زمان: پنج شنبه ۹دی ماه۱۴٠٠؛ ساعت ۸:٠٠ 🔰 سلسله نشست‌های الهیات تطبیقی: استاد: حجت الإسلام و المسلمین دکتر مهدی ساداتی نژاد موضوع : گستره دین در حکومت داری زمان: پنج شنبه ۹دی ماه۱۴٠٠؛ ساعت ۱٠:٠٠ 💠 اساتید محترم دانشگاه‌های تهران به صورت حضوری در این نشست‌ها شرکت دارند. آدرس: تهران، خیابان فاطمی‌غربی، نبش جمالزاده، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان. 💠 حضور به صورت مجازی اساتید محترم شهرستان از طریق لینک ذیل: skyroom.online/ch/hodat/mtt 🆔@hoi_asatid
1400.10.01-OstadFayazi.mp3
1.49M
🌸 حضرت علامه استاد مصباح يزدي، اسوه و الگوي اخلاص در عمل 🔹آیت الله استاد فیاضی (حفظه الله) ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
1400.10.08-OstadMojtabaMesbah .mp3
1.96M
🔸 خاطراتي از سيره اخلاقي حضرت علامه مصباح يزدي (رحمه الله) 🎤 حجت الاسلام مجتبي مصباح (حفظه الله) ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
📣 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مدرسه زمستانی «مبانی معرفت‌شناختی و روش‌شناختی مکتب تفکیک» در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 27 و 28 دی‌ماه به همت گروه کلام موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار می‌شود. به شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در دوره اعطا می‌گردد. هزینه شرکت در این دوره 1.000.000 ریال می‌باشد. ثبت نام از طریق سامانه آموزش مؤسسه به نشانی: https://www.irip.ac.ir/u/13t عنوان پنل‌ها و اساتید: 📆 روز اول: 🗂 «ماهیت عقل، چیستی و قلمرو» استاد محمد بیابانی و استاد محمدمهدی گرجیان 🗂 «فطرت؛ اعتبار و نسبت آن با عقل» استاد رضا برنجکار و استاد احمد ابوترابی 🗂 «روش تعامل عقل و وحی» استاد حسن طارمی راد و استاد علی امینی‌نژاد 📅 روز دوم: 🗂 «چگونگی عملکرد و اعتبار برهان عقلی» استاد سیدمحمد بنی‌هاشمی و استاد محمد جعفری 🗂 «روش خلوص فهم در متون دینی» استاد علی افضلی آدرس صفحه اختصاصی مدرسه: https://www.irip.ac.ir/fa/home/conferences/tafkik ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi