eitaa logo
مهدی عبداللهی
645 دنبال‌کننده
493 عکس
234 ویدیو
32 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چگونه دانشگاه، اسلامی می شود؟ برشی از سخنان حکیم معاصر علامه : اسلامی شدن به این نیست که ما نمازخانه داشته باشیم، این وظیفه همه ماست. عکس امام و رهبری را داشته باشیم و آرم جمهوری اسلامی داشته باشیم، اینها جزء سنن ملّی ماست. دانشگاه را ( ) اداره می کند. اگر دانش اسلامی شد، دانشگاه اسلامی است؛ و اگر _ معاذ الله _ او از این فیض و فوز محروم ماند، دانشگاه اسلامی نیست. آن وظائف فردی است، در حکمت عملی نقش دارد؛ نماز خواندن همه ما و مانند آن در نقش دارد، نه در ! ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
ریای روشنفکری از ریای دینی بسیار خطرناکتر است. بسیاری از روشنفکران ما به آنچه می‌گویند عقیده ندارند . حتی می توان با اطمینان گفت که دانه‌های درشت قلمرو روشنفکری ما، در کمال شهرتشان مترجم ناقصِ حرف‌های دیگران اند و غالباً آن حرف‌ها را به عنوان حرف های خودشان عَرضه می دارند ولی در تهِ دل کوچکترین وابستگی و پیوندی با آن اندیشه ها نمی توانند داشته باشند. حتی از فهم درست حرف هایی که ترجمه می‌کنند عاجزند. به همین دلیل، نوشته‌ها و حرف‌های بسیاری از آنها اگر تحلیل معنی شناسیک شود، پُر است از تناقضهای آشکار منطقی. بسیاری از آنها بیش از آنکه مصداق روشنفکر باشند، مُجَلّای اَتَمّ اند. 🖌 محمدرضا شفیعی کدکنی 📗زمینه اجتماعی شعر فارسی 📚نشر اختران و نشر زمانه، ۱۳۸۶، ص ۳۹۹-۴۰۰ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
چیست و اسنوب کیست؟ اسنوبیسم در واقع تلاشی است برای متمایز بودن. در قرن هجدهم، کلمه اسنوب برای کفاشها و پینه دوزها به کار میرفت و اولین بار توسط مردم انگلیس مورد استفاده قرار گرفت. بعدها و در قرن نوزدهم، برای تحقیر عوام از این کلمه استفاده می کردند. اما اسنوبیسم امروزه یک بیماری شایع است که اگر با آن مقابله نکنیم، می تواند خطرناک هم باشد! اسنوب ها به نوعی خود را فردی خاص می دانند که تفکراتش در سطح بالاتری از دیگران قرار دارد. فرهنگ، خطرناک ترین حوزه برای یک اسنوب است و به وضوح خود را در این زمینه بالاتر از دیگر افراد تصور می کند. در واقع احساس برتری، اسنوب را ارضا می کند و اهمیت چندانی برای زیردستانش قائل نیست. باید اسنوب های درون و بیرونمان را بشناسیم و با آنها مقابله کنیم، پیش از آن که با یک فاجعه فرهنگی مواجه شویم و به جامعه ای برسیم که اعضای آن، خود را از دیگران برتر می دانند. تعریف اسنوب و اسنوبیسم اسنوبیسم به معنای خودویژه‌ پنداری و ترس از دست دادن تمایز خود است. اسنوب هم به شخصی اطلاق می شود که تلاش می کند خود را برجسته و ویژه بداند. البته همه ما تا حدی چنین گرایشی داریم؛ اما مشکل از آنجا شروع می شود که قادر به کنترل کردن این میل و هدایت آن در مسیر درست نیستیم. مثلا شخصی را تصور کنید که به رستوران های شناخته شده نمی رود چون معتقد است این رستوران ها برای عوام ساخته شده اند. در مقابل او یک رستوران دیگر را به عنوان جای مورد علاقه اش معرفی کرده و مدعی است که هرکسی را در آن رستوران راه نمی دهند! این فرد یک اسنوب است و باید تمام قد در مقابلش ایستاد! همین اتفاق در حوزه فرهنگ و هنر نیز بسیار رخ می دهد. به عبارت بهتر، اسنوب یک نوکیسه ی فرهنگی است که علایق و سلایق خودش را بهترین می داند و حتی گاهی معتقد است دیگران از تفکرات و سلایق اون تقلید می کنند. اسنوب ها چه ویژگی هایی دارند؟ پیش از پرداختن به ویژگی های اسنوب و اسنوبیسم، باید این هشدار را بدهیم که همه ما در معرض اسنوب شدن هستیم. برخی معتقدند که اسنوب، ریشه در عبارت sine nobilitate به معنی «بدون اشرافیت» دارد. این لغت اشاره به دورانی دارد که با آغاز انقلاب صنعتی و جامعه مدرن، بورژواها در برابر اشراف احساس حقارت کرده و با خودنمایی از طریق گروهی از مؤلفه‌ های بیرونی به‌ ویژه پوشش، طرز سخن گفتن و … تلاش می‌ کردند احساس حقارت خود را پنهان کنند و در برابر سایر مردم نیز با این‌ گونه خودنمایی‌ ها، شخصیتی کاذب به خویش بدهند. «فرنگ رفته» یا «فکل – کراواتی» را می توان برگردان فارسی اسنوب دانست. افرادی که پا به کشورهای دیگر گذاشته و خود را از دیگران جدا می دانستند. اسنوب‌ها برای نشان دادن تعلق به طبقه محبوبشان و اثبات تمایزشان از عامه مردم، فارغ از سلیقه شخصی، تظاهر به درک و لذت بردن از چیزهایی مثل کتاب، موسیقی و … می کنند که در واقع، علاقه مند به آنها نیستند. آنها خودشان را بسیار باسواد می دانند در حالی که مطالعه زیادی هم ندارند. در هر زمینه ای اظهار نظر کرده و ادعای درک و فهم بسیار زیادی دارند! خودشناسی و خودسازی، بلای جان اسنوبیسم‌ اگرچه ما هنوز در جامعه زیاد از کلمه اسنوب استفاده نمی کنیم، اما حتما افراد زیادی را با ویژگی های اسنوبیسم دیده ایم و شاید خودمان جزء آنها باشیم. اما چطور می شود این درد را درمان کرد؟ اسنوب بودن نوعی نفاق با خود است. اگر ما اسنوب باشیم، مدام در تلاشیم تا خود واقعی مان را از دیگران پنهان کنیم. پس خودشناسی، پذیرش خود و خودسازی، می توانید اسنوبیسم را درمان کند. تلاش در این مسیر به ما کمک می کند که خود واقعی مان را بشناسیم و آن را در مسیر رشد ارتقا دهیم. به این ترتیب دیگر نیازی به دروغ گفتن و تظاهر نیست و خود واقعی ما بیش از هرچیز دیگری برایمان ارزشمند خواهد بود. منبع: https://dekhalat.com/?p=25084 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
کرسی ترویجی تأثیر مبانی فلسفی در علوم انسانی ارائه دهنده: مهدی عبدالهی ناقدان: حجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی دکتر رمضان علی تبار دبیر علمی: حجۀ الاسلام دکتر محمدجواد رودگر یکشنبه 1400/09/21، س18-20 پیوند جلسه: https://join.skype.com/EnHyZ4b3gMxO 🆔 @MAbdullahi
نشست تخصصی گروه علمی فلسفه دین خدای دین و خدای فلسفه؛ مغایرت یا این همانی؟! ارائه: مهدی عبدالهی زمان: سه شنبه 1400/09/23 ساعت 19 پیوند جلسه: ✅b2n.ir/f.din ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
و ؛ مغایرت یا این‌همانی؟! برخی از فیلسوفان خداناباور غربی همچون و متألهان مسیحی مانند اعتقاد دارند خدایی که در براهین فلسفی به عنوان ، علت نخستین، طراح کیهانی و... اثبات می‌شود، مغایر با خدایی است که دین توصیفش می‌کند و فیلسوفان خداباور مجوزی برای یکی انگاشتن این دو ندارند. برخی دیگر معتقدند خدای دین شایسته محبت و پرسش است و انسان باید در مواجهه با وی کرنش و خضوع نماید، در حالی که خدای فلاسفه، تنها یک واجب الوجود است که شوری در دل‌ها نمی‌افکند؛ خدای فلسفه یک امر خشک و انتزاعی است که متعلق مجادلات علمی و مناقشات ذهنی است. در مقام بررسی این ادعا نخست باید توجه داشت که ادیان گوناگون حتی ادیان الهی تصویر واحدی از مسئله خدا به دست نمیدهند، مسیحیت رایج مدعی تثلیث است، حال آن که شعار اسلام در توحید تجلی یافته است، از سوی دیگر، مکاتب و نظامات فلسفی نیز نگرش واحدی به خداوند ندارند. بر این اساس، مدعای تغایر خدای فلسفه با خدای دین را نمیتوان در قالبی کلی بررسی کرد، بلکه باید مقضود خود از دین و فلسفه را مشخص کنیم. ما این مدعا را از منظر قرآن کریم به مثابه کتاب مقدس دین اسلام و فلسفه اسلامی بررسی میکنیم، خدای قرآن با اسم علم «الله» شناخته میشود و رایجترین تعبیر برای خدا در فلسفه اسلامی عنوان «واجب الوجود بالذات» است. مدعای دوگانگی خدای دین با خدای فلسفه از منظر قرآن و فلسفه اسلامی پذیرفتنی نیست؛ زیرا بر طبق قرآن، یکی از اوصاف منحصر در فرد الله تعالی، «شیء غیرمخلوق» است؛ در نگرش قرآنی، همه موجودات مخلوق الله هستند و او تنها موجودی است که وصف «شیء غیرمخلوق» را دارد. در جانب فلسفی نیز، واجب الوجود که با براهینی ابتدا وجودش و سپس وحدتش اثبات میشود، تنها موجود بدون علت است. پس «شیء غیرمخلوق» وصف انحصاری الله قرآن و واجب فلسفه است. بنابراین، مصداق الله و واجب الوجود یکی است. اما مدعای دوم مبنی بر تفاوت نسبت انسانی با خدای فلسفه و خدای دین نیز با تمرکز بر صفات ذاتی و فعلی خداوند قابل بررسی است. در فلسفه الهی، تنها به اثبات وجود خدا بسنده نمیشود، بلکه پس از مرحله اثبات ذات، به سراغ اثبات و بررسی اقسام گوناگون اوصاف الهی میروند. اوصاف فعلی خداوند بیان‌گر روابط گوناگون خداوند با مخلوقات از جمله انسان‌اند، اما صفات ذاتی چگونگی ذات الهی و کمالات او را توصیف میکنند. در سطح عامه مردم، توجه به اوصاف فعلی خداوند و نقش او در هستی و زندگی انسان، شایستگی او برای محبت‌ورزی و پرستش را نشان می‌دهد و عموم مردم با ادراک این اوصاف و مناسبات متعدد میان خود و پروردگارشان، به او محبت پیدا کرده، در مواجهه با سر تعظیم فرود می آورند. اما فیلسوفان فراتر از این معرفت عمومی، خداوند را به اوصاف کمالش می‌شناسند و این معرفت به کمال بی‌پایان و زبیایی کران‌ناپیدای خداوند عشقی عقلانی در دل ایشان می‌افکند که فراتر و والاتر از محبت برآمده از اوصاف فعلی حق است؛ والذین آمنوا أشد حباً لله. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
خدای دین و خدای فلسفه؛ مغایرت یا این‌همانی.pdf
374.3K
تفصیل بحث را در اینجا👆 ملاحظه فرمایید. 🆔 @MAbdullahi
فلسفه دین 1400.9.23.mp3
22.73M
🗣 صوت نشست تخصصی خدای دین و خدای فلسفه؛ مغایرت یا این همانی؟! ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
أنَّهَا مَا زَالَتْ بَعْدَ أَبِيهَا مُعَصَّبَةَ اَلرَّأْسِ نَاحِلَةَ اَلْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ اَلرُّكْنِ بَاكِيَةَ اَلْعَيْنِ مُحْتَرِقَةَ اَلْقَلْبِ يُغْشَى عَلَيْهَا سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ. ایام شهادت عصمة الله الکبری و حجة الله علی الحجج صدیقه کبری فاطمة الزهراء سلام الله علیها را به محضر صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه خوانندگان این کانال تسلیت عرض می کنم. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️فیلم جالبی از علامه مصباح یزدی درباره مردمسالاری دینی 🔹در زمان حیات فیلسوف بزرگ معاصر آیت‌الله مصباح یزدی عده ای به دروغ و با لحنی مردمسالارانه بارها این مدعا را مطرح کردند که ایشان اعتقادی به حق انتخاب مردم ندارد و معتقد است که مردم در حکمرانی کاره‌ای نیستند. 🔹این مدعا هیچ مستندی نداشت و مدعیان هرگز سند و منبعی از آثار نوشتاری و گفتار فیلسوف بزرگ نیاوردند. 🔹این فیلم کوتاه که بریده‌ای از مستند «آن زمستان» است، روایت درست‌ نظر آیت‌الله‌ مصباح یزدی از زبان خود ایشان است. «نگاه خدا این است که ما زمینه را فراهم کنیم برای انتخاب مردم.» «باید تلاش کرد مسلمان آگاه تربیت کرد.» درود خدا بر روح پاک، اندیشه زلال و برهان روشن او باد! ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
✅ برگزاری هشتمین هفته ✅ "سلسله نشست های معرفتی-تهذیبی-تمدنی" ویژه اعضاء هیئت علمی و اساتید دانشگاه های سراسر کشور 🔰 سلسله نشست اخلاق: استاد: حجت الإسلام و المسلمین استاد محمدرضا عابدینی موضوع: سلوک جمعی و حرکت کاروانی زمان: پنج شنبه ۹ دی ماه۱۴٠٠ ساعت ۱۲:۳٠ 🔰 سلسله نشست‌های الهیات تطبیقی: استاد: حجت الإسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی موضوع : فقر ذاتی مخلوقات به خداوند متعال زمان: پنج شنبه ۹دی ماه۱۴٠٠؛ ساعت ۸:٠٠ 🔰 سلسله نشست‌های الهیات تطبیقی: استاد: حجت الإسلام و المسلمین دکتر مهدی ساداتی نژاد موضوع : گستره دین در حکومت داری زمان: پنج شنبه ۹دی ماه۱۴٠٠؛ ساعت ۱٠:٠٠ 💠 اساتید محترم دانشگاه‌های تهران به صورت حضوری در این نشست‌ها شرکت دارند. آدرس: تهران، خیابان فاطمی‌غربی، نبش جمالزاده، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان. 💠 حضور به صورت مجازی اساتید محترم شهرستان از طریق لینک ذیل: skyroom.online/ch/hodat/mtt 🆔@hoi_asatid
1400.10.01-OstadFayazi.mp3
1.49M
🌸 حضرت علامه استاد مصباح يزدي، اسوه و الگوي اخلاص در عمل 🔹آیت الله استاد فیاضی (حفظه الله) ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
1400.10.08-OstadMojtabaMesbah .mp3
1.96M
🔸 خاطراتي از سيره اخلاقي حضرت علامه مصباح يزدي (رحمه الله) 🎤 حجت الاسلام مجتبي مصباح (حفظه الله) ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
📣 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مدرسه زمستانی «مبانی معرفت‌شناختی و روش‌شناختی مکتب تفکیک» در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 27 و 28 دی‌ماه به همت گروه کلام موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار می‌شود. به شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در دوره اعطا می‌گردد. هزینه شرکت در این دوره 1.000.000 ریال می‌باشد. ثبت نام از طریق سامانه آموزش مؤسسه به نشانی: https://www.irip.ac.ir/u/13t عنوان پنل‌ها و اساتید: 📆 روز اول: 🗂 «ماهیت عقل، چیستی و قلمرو» استاد محمد بیابانی و استاد محمدمهدی گرجیان 🗂 «فطرت؛ اعتبار و نسبت آن با عقل» استاد رضا برنجکار و استاد احمد ابوترابی 🗂 «روش تعامل عقل و وحی» استاد حسن طارمی راد و استاد علی امینی‌نژاد 📅 روز دوم: 🗂 «چگونگی عملکرد و اعتبار برهان عقلی» استاد سیدمحمد بنی‌هاشمی و استاد محمد جعفری 🗂 «روش خلوص فهم در متون دینی» استاد علی افضلی آدرس صفحه اختصاصی مدرسه: https://www.irip.ac.ir/fa/home/conferences/tafkik ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
گاهی اوقات، تنها می شوی. نه برای آن است که راه را گم کرده ای، شاید برای آن که راه را خوب شناخته ای. ✍️ مهدی عبدالهی
موعظه قرآنی به روایت ✍️وقتی از استاد مصباح قدّس سرّه تقاضای موعظه می شد، سخن استادشان علامه طباطبایی قدّس سرّه را در خصوص «حضور قلب» متذکر می شدند: «أذکرونی أذکرکم واشکرو لی و لاتکفرون» گرت هواست که معشوق مگسلد پیوند نگاه دار سر رشته، تا نگه دارد. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
14001008.doc
128.5K
متن درس اخلاق حضرت آیت‌الله فیاضی (حفظه الله) 🔰قم / دفتر مقام معظم رهبری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
. ✨﷽✨ کانال‌های اساتید عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران در شعبه قم: ۱. کانال استاد احمد شه‌گلی؛ عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/joinchat/2600337464C9b945cb3d1 ۲. کانال استاد مهدی عبدالهی؛ عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران http://eitaa.com/MAbdullahi ۳. کانال استاد سیداحمد غفاری؛ عضو هیئت علمی و مدیر شعبه قم http://eitaa.com/ghafari_ir ۴. کانال استاد عبداله محمدی؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه کلام اسلامی http://eitaa.com/abmohammadi ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ ✍️ کانال اطلاع‌رسانی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم 🆔 http://eitaa.com/irip_ir
💎 مسئولیتهای بزرگ فلسفه : امروز حوزه نباید در صحنه‌هاى متعدد فلسفى و فقهى و کلامى در دنیا غائب باشد. این همه سؤال در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است؛ پاسخ حوزه چیست؟ نباید غائب باشد، نباید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهاى نوبه‌نو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح می شود؛ باید شما برایش جواب فراهم کنید. جواب شما باید ناظر باشد به این نیاز، و نیز ناظر باشد به پاسخهایى که مکاتب و فرقه‌هاى گوناگون می دهند. اگر از جواب های آنها غافل باشید، پاسخ شما نمی تواند کار خودش را انجام دهد. باید پاسخ قوى، منطقى و قانع کننده بیاورید وسط. باید پاسخ ها در دنیا مطرح شود. دایم بایستى صادرات قم - همان طور که عرض کردیم، این قلب معرفتى دنیاى اسلام - پمپاژ بشود. امروز خوشبختانه وسایل ارتباطىِ سریع در اختیار همه هست. شما می توانید اینجا اقدامى بکنید، در آن طرف دنیا در همان ساعت از شما بشنوند و استفاده کنند. در زمینه‌هاى گوناگون، امروز نیاز وجود دارد؛ هم براى نظام اسلامى، هم در سطح کشور، هم در سطح جهان. تبیین اسلام، تفکر اقتصادى و سیاسى اسلام، مفاهیم فقهى و حقوقى‌اى که پایه‌هاى آن تفکر اقتصادى و سیاسى را تشکیل می دهد، نظام تعلیم و تربیت، مفاهیم اخلاقى و معنوى، غیره، غیره، همه‌ این ها باید دقیق، علمى، قانع کننده و ناظر به اندیشه‌هاى رایج جهان آماده و فراهم شود؛ این کار حوزه‌هاست. با اجتهاد، این کار عملى است. اگر ما این کار را نکنیم، به دست خودمان کمک کرده‌ایم به حذف دین از صحنه‌ زندگى بشر؛ به دست خودمان کمک کرده‌ایم به انزواى روحانیت. این، معنى تحول است. این حرکت نوبه‌نوى اجتهادى، اساس تحول است. یک مسئله، مسئله درس فلسفه و رشته‌ فلسفه است. توجه بکنید؛ اهمیت فقه و عظمت فقه نباید ما را غافل کند از اهمیت درس فلسفه و رشته فلسفه و علم فلسفه؛ هر کدام از اینها مسئولیتى دارند. رشته فقه مسئولیاتى دارد، فلسفه هم مسئولیت های بزرگى بر دوش دارد. دست حوزه‌هاى علمیه بوده است و باید باشد و بماند. اگر شما این پرچم را زمین بگذارید، دیگرانى که احیاناً صلاحیت لازم را ندارند، این پرچم را برمی دارند؛ تدریس فلسفه و دانش فلسفه مى‌افتد دست کسانى که شاید صلاحیت های لازم را برایش نداشته باشند. امروز اگر نظام و جامعه ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل این شبهات گوناگون، این فلسفه‌هاى وارداتى مختلف، لخت و بى‌دفاع خواهد ماند. آن چیزى که می تواند جواب شماها را بدهد، غالباً فقه نیست؛ علوم عقلى است؛ فلسفه و کلام. این ها لازم است. در حوزه، این ها رشته‌هاى مهمی است. رشته مهم دیگر، تفسیر است؛ انس با قرآن، معرفت قرآنى. ما نباید از تفسیر محروم بمانیم. درس تفسیر مهم است، درس فلسفه مهم است؛ این ها رشته‌هاى بسیار باارزشى است. _ بیانات در دیدار طلاب و اساتید حوزه علمیه قم / مهر ۱۳۸۹‌‌ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
⚡️ ⚡️عمامه به سرهایی که سیاهی‌لشکر حوزه هستند اما رسالت حوزوی انجام نمی‌دهند ✔️عالم‌زاده نوری معاون تهذیب حوزه‌های علمیه در گفتگو با خبرگزاری حوزه🔻 🔹می‌دانید که ورودی‌های حوزه در گذشته کم بوده و این سال‌ها هم بخاطر عوامل مختلف کمتر شده است، همه ساله بیش از یک میلیون نفر جوان دانشگاه می‌روند، اما برای حوزه سالیانه چهار پنج هزار نفر وارد حوزه می‌شوند، توزیع نیروی انسانی خیلی ناعادلانه است. از میان طلبه‌هایی که وارد حوزه می‌شوند هم تعدادی ریزش داریم. اما از این دو مسئله، جان‌سوزتر چیزی است که معمولاً دیده نمی‌شود و آن ریزش‌های پنهان حوزه است. 🔹ریزش‌های پنهان طلبه‌های عمامه به سری هستند که به حسب ظاهر جز محسوب می‌شوند، اما به واقع به رسالت‌های حوزوی نمی‌پردازند، یعنی نیروی این کار و آدم این کار نیستند، فقط جز آمار محسوب می‌شوند. انواع ریزش‌های پنهان داریم، مثلاً طلبه‌ای که نهایتاً کارمند شده و در دبیرخانه مرکز مدیریت کاغذ می‌گیرد و امضا می‌کند و مهر می‌زند. این آیا رسالت طلبگی انجام می‌دهد؟ این آیا مسیر انبیا را امتداد می‌دهد؟ برای اقامه دین کار می‌کند؟ این همه درس خوانده که آخرش این بشود؟ این ریزش حوزه است، برای اینکه عمامه به سر دارد، چهره نورانی، نماز شب خوان، متعهد و انقلابی، همه چیز هست، ولی حوزوی نیست! 🔹یا آن طلبه‌ای که خیریه تشکیل داده برای مستمندان پول جمع می‌کند بعد هم گوشت و مرغ و لوازم التحریر و لباس و مایحتاج تهیه می‌کند و به دست مستمندان می‌دهد این آیا سرباز اقامه دین است؟ آیا حوزه علمیه درست شده که مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم حل شود؟ البته این طلبه خیلی کارش خوب است. دارد خدمت می‌کند، من قضاوت منفی نسبت به کارش ندارم، می‌خواهم عرض بکنم که این از خارج شده است، طلبه به حوزه آمده بود که چه کار بکند؟ آمده بود که در مسیر اقامه دین خدا فعالیت نرم تخصصی بکند؛ اما الآن کارمند کمیته امداد شده است. برای آن کار لازم نبود این طلبه ۱۵ سال درس بخواند. کار خیریه را یک مسجدی متدین از همین کاسب‌هایی که در محله‌ها هستند، هم می‌توانست انجام بدهد، پس کسانی از حوزه، به صورت پنهان ریزش کردند و خارج شدند و چه بسا خودشان هم توجه ندارند و چون یک فعالیت مفید و مثبت و مورد نیاز انجام می‌دهند، ممکن است امر بر خودشان و بر دیگران مشتبه شده باشد. 🔹بعضی از روحانیون مجری گری می‌کنند، بعضی حافظ حقوق حیوانات شده‌اند، سگ‌های پیس و مریض را تیمار می‌کند و به دامن طبیعت برمی‌گرداند، بعضی مدیر باشگاه بولینگ و بیلیارد شده؛ انواع و اقسام کارهایی که انجام می‌دهند. … اما آن کارویژه تخصصی که قرار بود به عنوان عالم دین پیام خدا را به عالم بگستراند و اقامه کند، فراموش شده یا آن توجه و اهتمام لازم به آن نمی‌شود. ما از جایگاه خودمان پرتاب شده‌ایم و بیرون رفته‌ایم؛ ریزش‌های طلبگی زیاد شده. ریزش‌هایی که نوعاً دردش هم آشکار نیست ولی خیلی خسارت است. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
14001022(15).pdf
516.3K
متن درس اخلاق حضرت آیت‌الله فیاضی (حفظه الله) 🔹چهارشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء 🔰 مکان: دفتر مقام معظم رهبری (قم) 🗓 تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
✳️ حجاب‌؛ سلاح‌ زن‌ در جلوگیری‌ از طغیان‌ جنبه زنانگی‌ 🔻 موضوع‌ در اسلام‌ به‌منظور تحقیرِ‌ زن‌ یا حبس‌ یا بزرگداشت‌ و تمجید بیش‌ازحد او صورت‌ نگرفته‌ است؛ آن‌چنان‌که‌ نزد برخی‌ از ملل‌ چنین‌ دیدگاهی‌ متعارف‌ است. بلکه‌ حجاب‌، سلاح‌ زن‌ در جلوگیری‌ از طغیان‌ جنبه‌ اوست، تا مبادا این‌ جنبه‌ زن‌ بر دیگر توانایی‌های‌ او غلبه‌ کند. این‌ مقصود در آیات‌ قرآنی، که‌ زنان‌ را از نرمش‌ در سخن‌ گفتن‌ یا پای‌ کوفتن‌ به هنگام‌ راه‌ رفتن‌ یا باز می‌دارد، به‌خوبی‌ و روشنی‌ آشکار است: «فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ» [احزاب، ۳۲] و «وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ» [نور، ۳۱] و «لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ» [احزاب، ۳۳] و «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا.» [نور، ۳۱] 🔸 آشکار کردن‌ زیبایی‌های‌ زن‌ به‌ طغیان‌ و سرکشیِ‌ جنبه‌ زنانگی‌ بر وجود زن‌ منجر می‌شود و زن‌ را تنها به‌ یک‌ بدل‌ می‌سازد که این‌ مسئله‌ تحقیر زن‌ و انکار و اوست‌ و باعث‌ ازبین ‌رفتن‌ عمر و وقت‌ و فرصت‌های‌ گران‌بهای‌ او می‌شود. خصوصاً‌ این‌ مسئله‌ به‌ محرومیت‌ زن‌ و جامعه‌ از ایفای درست او می‌انجامد. 📚 امام موسی صدر، زن و چالش‌های جامعه، ص۲۲-۲۳ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi