ریای روشنفکری از ریای دینی بسیار خطرناکتر است. بسیاری از روشنفکران ما به آنچه میگویند عقیده ندارند .
حتی می توان با اطمینان گفت که دانههای درشت قلمرو روشنفکری ما، در کمال شهرتشان مترجم ناقصِ حرفهای دیگران اند و غالباً آن حرفها را به عنوان حرف های خودشان عَرضه می دارند ولی در تهِ دل کوچکترین وابستگی و پیوندی با آن اندیشه ها نمی توانند داشته باشند. حتی از فهم درست حرف هایی که ترجمه میکنند عاجزند.
به همین دلیل، نوشتهها و حرفهای بسیاری از آنها اگر تحلیل معنی شناسیک شود، پُر است از تناقضهای آشکار منطقی.
بسیاری از آنها بیش از آنکه مصداق روشنفکر باشند، مُجَلّای اَتَمّ #اِسنوبیسم اند.
🖌 محمدرضا شفیعی کدکنی
📗زمینه اجتماعی شعر فارسی
📚نشر اختران و نشر زمانه، ۱۳۸۶، ص ۳۹۹-۴۰۰
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
#اسنوبیسم چیست و #شخص اسنوب کیست؟
اسنوبیسم در واقع تلاشی است برای متمایز بودن. در قرن هجدهم، کلمه اسنوب برای کفاشها و پینه دوزها به کار میرفت و اولین بار توسط مردم انگلیس مورد استفاده قرار گرفت. بعدها و در قرن نوزدهم، برای تحقیر عوام از این کلمه استفاده می کردند. اما اسنوبیسم امروزه یک بیماری شایع است که اگر با آن مقابله نکنیم، می تواند خطرناک هم باشد!
اسنوب ها به نوعی خود را فردی خاص می دانند که تفکراتش در سطح بالاتری از دیگران قرار دارد. فرهنگ، خطرناک ترین حوزه برای یک اسنوب است و به وضوح خود را در این زمینه بالاتر از دیگر افراد تصور می کند. در واقع احساس برتری، اسنوب را ارضا می کند و اهمیت چندانی برای زیردستانش قائل نیست. باید اسنوب های درون و بیرونمان را بشناسیم و با آنها مقابله کنیم، پیش از آن که با یک فاجعه فرهنگی مواجه شویم و به جامعه ای برسیم که اعضای آن، خود را از دیگران برتر می دانند.
تعریف اسنوب و اسنوبیسم
اسنوبیسم به معنای خودویژه پنداری و ترس از دست دادن تمایز خود است. اسنوب هم به شخصی اطلاق می شود که تلاش می کند خود را برجسته و ویژه بداند. البته همه ما تا حدی چنین گرایشی داریم؛ اما مشکل از آنجا شروع می شود که قادر به کنترل کردن این میل و هدایت آن در مسیر درست نیستیم.
مثلا شخصی را تصور کنید که به رستوران های شناخته شده نمی رود چون معتقد است این رستوران ها برای عوام ساخته شده اند. در مقابل او یک رستوران دیگر را به عنوان جای مورد علاقه اش معرفی کرده و مدعی است که هرکسی را در آن رستوران راه نمی دهند! این فرد یک اسنوب است و باید تمام قد در مقابلش ایستاد! همین اتفاق در حوزه فرهنگ و هنر نیز بسیار رخ می دهد. به عبارت بهتر، اسنوب یک نوکیسه ی فرهنگی است که علایق و سلایق خودش را بهترین می داند و حتی گاهی معتقد است دیگران از تفکرات و سلایق اون تقلید می کنند.
اسنوب ها چه ویژگی هایی دارند؟
پیش از پرداختن به ویژگی های اسنوب و اسنوبیسم، باید این هشدار را بدهیم که همه ما در معرض اسنوب شدن هستیم. برخی معتقدند که اسنوب، ریشه در عبارت sine nobilitate به معنی «بدون اشرافیت» دارد. این لغت اشاره به دورانی دارد که با آغاز انقلاب صنعتی و جامعه مدرن، بورژواها در برابر اشراف احساس حقارت کرده و با خودنمایی از طریق گروهی از مؤلفه های بیرونی به ویژه پوشش، طرز سخن گفتن و … تلاش می کردند احساس حقارت خود را پنهان کنند و در برابر سایر مردم نیز با این گونه خودنمایی ها، شخصیتی کاذب به خویش بدهند.
«فرنگ رفته» یا «فکل – کراواتی» را می توان برگردان فارسی اسنوب دانست. افرادی که پا به کشورهای دیگر گذاشته و خود را از دیگران جدا می دانستند. اسنوبها برای نشان دادن تعلق به طبقه محبوبشان و اثبات تمایزشان از عامه مردم، فارغ از سلیقه شخصی، تظاهر به درک و لذت بردن از چیزهایی مثل کتاب، موسیقی و … می کنند که در واقع، علاقه مند به آنها نیستند. آنها خودشان را بسیار باسواد می دانند در حالی که مطالعه زیادی هم ندارند. در هر زمینه ای اظهار نظر کرده و ادعای درک و فهم بسیار زیادی دارند!
خودشناسی و خودسازی، بلای جان اسنوبیسم
اگرچه ما هنوز در جامعه زیاد از کلمه اسنوب استفاده نمی کنیم، اما حتما افراد زیادی را با ویژگی های اسنوبیسم دیده ایم و شاید خودمان جزء آنها باشیم. اما چطور می شود این درد را درمان کرد؟ اسنوب بودن نوعی نفاق با خود است. اگر ما اسنوب باشیم، مدام در تلاشیم تا خود واقعی مان را از دیگران پنهان کنیم. پس خودشناسی، پذیرش خود و خودسازی، می توانید اسنوبیسم را درمان کند. تلاش در این مسیر به ما کمک می کند که خود واقعی مان را بشناسیم و آن را در مسیر رشد ارتقا دهیم. به این ترتیب دیگر نیازی به دروغ گفتن و تظاهر نیست و خود واقعی ما بیش از هرچیز دیگری برایمان ارزشمند خواهد بود.
منبع: https://dekhalat.com/?p=25084
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
کرسی ترویجی تأثیر مبانی فلسفی در علوم انسانی
ارائه دهنده: مهدی عبدالهی
ناقدان:
حجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی
دکتر رمضان علی تبار
دبیر علمی: حجۀ الاسلام دکتر محمدجواد رودگر
یکشنبه 1400/09/21، س18-20
پیوند جلسه:
https://join.skype.com/EnHyZ4b3gMxO
🆔 @MAbdullahi
نشست تخصصی گروه علمی فلسفه دین
خدای دین و خدای فلسفه؛ مغایرت یا این همانی؟!
ارائه: مهدی عبدالهی
زمان: سه شنبه 1400/09/23 ساعت 19
پیوند جلسه:
✅b2n.ir/f.din
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
#خدای_دین و #خدای_فلسفه؛ مغایرت یا اینهمانی؟!
برخی از فیلسوفان خداناباور غربی همچون #جان_هاسپرز و متألهان مسیحی مانند #جان_هیک اعتقاد دارند خدایی که در براهین فلسفی به عنوان #واجب_الوجود، علت نخستین، طراح کیهانی و... اثبات میشود، مغایر با خدایی است که دین توصیفش میکند و فیلسوفان خداباور مجوزی برای یکی انگاشتن این دو ندارند. برخی دیگر معتقدند خدای دین شایسته محبت و پرسش است و انسان باید در مواجهه با وی کرنش و خضوع نماید، در حالی که خدای فلاسفه، تنها یک واجب الوجود است که شوری در دلها نمیافکند؛ خدای فلسفه یک امر خشک و انتزاعی است که متعلق مجادلات علمی و مناقشات ذهنی است.
در مقام بررسی این ادعا نخست باید توجه داشت که ادیان گوناگون حتی ادیان الهی تصویر واحدی از مسئله خدا به دست نمیدهند، مسیحیت رایج مدعی تثلیث است، حال آن که شعار اسلام در توحید تجلی یافته است، از سوی دیگر، مکاتب و نظامات فلسفی نیز نگرش واحدی به خداوند ندارند. بر این اساس، مدعای تغایر خدای فلسفه با خدای دین را نمیتوان در قالبی کلی بررسی کرد، بلکه باید مقضود خود از دین و فلسفه را مشخص کنیم. ما این مدعا را از منظر قرآن کریم به مثابه کتاب مقدس دین اسلام و فلسفه اسلامی بررسی میکنیم، خدای قرآن با اسم علم «الله» شناخته میشود و رایجترین تعبیر برای خدا در فلسفه اسلامی عنوان «واجب الوجود بالذات» است.
مدعای دوگانگی خدای دین با خدای فلسفه از منظر قرآن و فلسفه اسلامی پذیرفتنی نیست؛ زیرا بر طبق قرآن، یکی از اوصاف منحصر در فرد الله تعالی، «شیء غیرمخلوق» است؛ در نگرش قرآنی، همه موجودات مخلوق الله هستند و او تنها موجودی است که وصف «شیء غیرمخلوق» را دارد. در جانب فلسفی نیز، واجب الوجود که با براهینی ابتدا وجودش و سپس وحدتش اثبات میشود، تنها موجود بدون علت است. پس «شیء غیرمخلوق» وصف انحصاری الله قرآن و واجب فلسفه است. بنابراین، مصداق الله و واجب الوجود یکی است.
اما مدعای دوم مبنی بر تفاوت نسبت انسانی با خدای فلسفه و خدای دین نیز با تمرکز بر صفات ذاتی و فعلی خداوند قابل بررسی است. در فلسفه الهی، تنها به اثبات وجود خدا بسنده نمیشود، بلکه پس از مرحله اثبات ذات، به سراغ اثبات و بررسی اقسام گوناگون اوصاف الهی میروند. اوصاف فعلی خداوند بیانگر روابط گوناگون خداوند با مخلوقات از جمله انساناند، اما صفات ذاتی چگونگی ذات الهی و کمالات او را توصیف میکنند.
در سطح عامه مردم، توجه به اوصاف فعلی خداوند و نقش او در هستی و زندگی انسان، شایستگی او برای محبتورزی و پرستش را نشان میدهد و عموم مردم با ادراک این اوصاف و مناسبات متعدد میان خود و پروردگارشان، به او محبت پیدا کرده، در مواجهه با سر تعظیم فرود می آورند.
اما فیلسوفان فراتر از این معرفت عمومی، خداوند را به اوصاف کمالش میشناسند و این معرفت به کمال بیپایان و زبیایی کرانناپیدای خداوند عشقی عقلانی در دل ایشان میافکند که فراتر و والاتر از محبت برآمده از اوصاف فعلی حق است؛ والذین آمنوا أشد حباً لله.
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
خدای دین و خدای فلسفه؛ مغایرت یا اینهمانی.pdf
374.3K
تفصیل بحث را در اینجا👆 ملاحظه فرمایید.
🆔 @MAbdullahi
فلسفه دین 1400.9.23.mp3
22.73M
🗣 صوت نشست تخصصی خدای دین و خدای فلسفه؛ مغایرت یا این همانی؟!
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
أنَّهَا مَا زَالَتْ بَعْدَ أَبِيهَا مُعَصَّبَةَ اَلرَّأْسِ نَاحِلَةَ اَلْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ اَلرُّكْنِ بَاكِيَةَ اَلْعَيْنِ مُحْتَرِقَةَ اَلْقَلْبِ يُغْشَى عَلَيْهَا سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ.
ایام شهادت عصمة الله الکبری و حجة الله علی الحجج صدیقه کبری فاطمة الزهراء سلام الله علیها را
به محضر صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
و همه خوانندگان این کانال تسلیت عرض می کنم.
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
8.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️فیلم جالبی از علامه مصباح یزدی درباره مردمسالاری دینی
🔹در زمان حیات فیلسوف بزرگ معاصر آیتالله مصباح یزدی عده ای به دروغ و با لحنی مردمسالارانه بارها این مدعا را مطرح کردند که ایشان اعتقادی به حق انتخاب مردم ندارد و معتقد است که مردم در حکمرانی کارهای نیستند.
🔹این مدعا هیچ مستندی نداشت و مدعیان هرگز سند و منبعی از آثار نوشتاری و گفتار فیلسوف بزرگ نیاوردند.
🔹این فیلم کوتاه که بریدهای از مستند «آن زمستان» است، روایت درست نظر آیتالله مصباح یزدی از زبان خود ایشان است.
«نگاه خدا این است که ما زمینه را فراهم کنیم برای انتخاب مردم.»
«باید تلاش کرد مسلمان آگاه تربیت کرد.»
درود خدا بر روح پاک، اندیشه زلال و برهان روشن او باد!
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
✅ برگزاری هشتمین هفته ✅
"سلسله نشست های معرفتی-تهذیبی-تمدنی"
ویژه اعضاء هیئت علمی و اساتید دانشگاه های سراسر کشور
🔰 سلسله نشست اخلاق:
استاد: حجت الإسلام و المسلمین استاد محمدرضا عابدینی
موضوع: سلوک جمعی و حرکت کاروانی
زمان: پنج شنبه ۹ دی ماه۱۴٠٠ ساعت ۱۲:۳٠
🔰 سلسله نشستهای الهیات تطبیقی:
استاد: حجت الإسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی
موضوع : فقر ذاتی مخلوقات به خداوند متعال
زمان: پنج شنبه ۹دی ماه۱۴٠٠؛ ساعت ۸:٠٠
🔰 سلسله نشستهای الهیات تطبیقی:
استاد: حجت الإسلام و المسلمین دکتر مهدی ساداتی نژاد
موضوع : گستره دین در حکومت داری
زمان: پنج شنبه ۹دی ماه۱۴٠٠؛ ساعت ۱٠:٠٠
💠 اساتید محترم دانشگاههای تهران به صورت حضوری در این نشستها شرکت دارند.
آدرس: تهران، خیابان فاطمیغربی، نبش جمالزاده، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان.
💠 حضور به صورت مجازی اساتید محترم شهرستان از طریق لینک ذیل:
skyroom.online/ch/hodat/mtt
🆔@hoi_asatid
1400.10.01-OstadFayazi.mp3
1.49M
🌸 حضرت علامه استاد مصباح يزدي، اسوه و الگوي اخلاص در عمل
🔹آیت الله استاد فیاضی (حفظه الله)
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
1400.10.08-OstadMojtabaMesbah .mp3
1.96M
🔸 خاطراتي از سيره اخلاقي حضرت علامه مصباح يزدي (رحمه الله)
🎤 حجت الاسلام مجتبي مصباح (حفظه الله)
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi