2.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 شیاد کسی است که به اسم دفاع از دین و اهل بیت بر ساحت مقدس عقلانیت هجمه می بُرد و پاسخهای عالمانه به اشکالات خودساخته اش و نقدهای خیرخواهانه به اتهامات ناروایش را به هیچ میگرفت.
🔹 وانهادن عقلانیت در عرصه معرفت دینی و دینمنداری، دروازه ورود به عصر حیرت در صحرای ظاهرگرایی و قشری اندیشی برای وی بود. اما اخباریگری نیز آغاز راهی بود که به چاه ویل سکولاریسم و محدودیت نهادن بر دخالت دین در امور انسانی ختم شد.
🔹سرانجام وانهادن عقلانیت و بالیدن به حیرت در دین مداری و تنگ کردن دایره دخالت دین در امور انسانی نیز جز این نیست که در عرصه سیاست از قطار انقلاب اسلامی پیاده شوی و بلندگوی مجانی دشمنان دین خدا و مستکبران عالم شوی.
💥 زنهار که این حجم انحراف نرم از اسلام ناب انقلابی به تفسیر خمینی کبیر قدّس سرّه، به تقابل سخت نیانجامد!!!
#اخباریگری
#سکولاریسم
#پادویی_استکبار
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
💎 فلسفه اسلامی و معارف وحیانی در کلام امام خمینی
هر کس رجوع کند به معارفی که در ادیان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دین رایج است و مقایسه کند در معارف مبداء و معاد با معارفی که در دین حنیف اسلام و نزد حکماء بزرگ اسلامی و عرفا شامخ این ملت است، درست تصدیق میکند که این معارف از نور معارف قرآن شریف و احادیث نبی ختمی و اهل بیت او علیهم السلام است که از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نمودهاند.
آن وقت می فهمد که حکمت و عرفان اسلامی از یونان و یونانیین نیست، بلکه اصلا شباهت به آن ندارد.
بلی، بعضی از حکمای اسلام به منوال حکمت یونانی مشی نموده، مثل شیخ الرئیس؛
ولی حکمت شیخ در بازار اهل معرفت در باب معرفةالربوبیه و مبداء و معاد رونقی ندارد و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست.
بالجمله، فلسفه امروز حکمای اسلام را و معارف جلیله اهل معرفت را به حکمت یونان نسبت دادن، از بی اطلاعی بر کتب قوم - مثل کتب فیلسوف عظیم الشأن اسلامی، صدرالمتالهین قدّس سره و استاد عظیم الشأنش محقق داماد قدّس سره و تلمیذ بزرگوار او فیض کاشانی قدّس سره و تلمیذ عظیم الشأن فیض، عارف جلیل ایمانی، قاضی سعید قمی قدّس سره-
و نیز از بی اطلاعی به معارف صحیفه الهیه و احادیث معصومین سلام الله علیهم است؛ پس هر حکمتی را به یونان نسبت داده و حکمای اسلامی را تابع حکمت یونان انگاشته اند.
📚 امام خمینی، آداب الصلوة، ص۳۰۴
#وحی
#فلسفه_اسلامی
#حکمت_متعالیه
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
نشست علمی «بررسی جریانهای علمی فلسفه در حوزه علمیه قم»
خبرگزاری رسا
سه شنبه 29 فروردین 1402
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
DaRecorderDaRec_20230221110754.mp3
زمان:
حجم:
22.6M
🗣 تبیین چیستی، ضرورت و نظام مباحث «طرح ولایت»
مخاطب: طلاب حوزه علمیه تهران
استاد مهدی عبدالهی
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
استاد مطهری شهید مبارزه با التقاط
انقلاب اسلامی که در بن و بنیادش تحولی فکری فرهنگی در جامعه اسلامی ایران بود، دو پسامد منفی و مهم داشت: «تحجر» و «التقاط». سرحلقه های این تفکرات که به مرور تبدیل به جریان فکری نیز شدند، می کوشیدند تفکرات خود را با روکشی اسلامی، انقلابی و با تکیه بر آیات قرآن عرضه و معرفی کنند، شیوه ای که در تاریخ اسلام سابقه ای بس دراز دارد. توهم درستی اندیشه و روش در این گروههای التقاطی تا بدانجا بود که گاه حتی نشان و آرم سازمانشان با آیات قرآن و نمادهای خاص دینی و مبارزاتی متمایز میشد.
جریانهای التقاطی با انتخاب خاص و گزینشی از متون دینی و سخنان بزرگان برای نظر و عملکردشان محملها و توجیهات سیاسی و دینی دست و پا میکنند و با ادعاهای اغواگرانه درصدد جذب افکار و قلوب مردمان برمی آیند. در حالی که حقایق اسلام و اصول تردیدناپذیر انقلاب اسلامی را به طور کامل نپذیرفته اند و مواجهه منفعتی و برخورد گزینشی و مطابق با پیشفرضهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با معارف آسمانی و احکام الهی دارند. #جهالت و #منفعت_اندیشی تأثیرگذارترین عناصر شخصیتی سردمداران این جریان است.
تعبیر خداوند متعال در قرآن کریم در خصوص التقاطی اندیشان بسیار روشن و در عین حال سنگین و تکان دهنده است:
إنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ عَذاباً مُهِيناً «نساء: 150-151»
قطعاً آنان كه به خداوند و پيامبرانش كفر مىورزند و مىخواهند ميان خدا و پيامبرانش جدايى افكنند و مىگويند: به بعضى ايمان مىآوريم و به بعضى كافر مىشويم، و مىخواهند در اين ميانه راهى در پيش گيرند،
به حقيقت كافر همينهايند و ما براى كافران عذابی خواركننده آماده ساختهايم.
روشن است که ایمان به بعض حقایق دین و کفر به برخی دیگر لازم نیست حتما به زبان آورده شود؛ چرا که اساسا ایمان و کفر اموری قلبی اند نه زبانی. از این رو، کسانی که در اندیشه و باور خود، میان حقایق دینی و معارف الهی تمایز مینهند، برخی را پذیرفته و برخی دیگر را به صراحت یا به هر لاپوشانی کنار مینهند، مشمول این آیه شریف هستند.
به جهت خطر بسیار بزرگ این دو جریان بود که معمار بزرگ انقلاب، خمینی کبیر تحجر و التقاط را موجب بازداشتن جامعه اسلامی از تعالی میدانستند و بر ضرورت بازشناسی اسلام اصیل و ناب محمدی در مقابل اسلام غیراصیل و آمریکایی پرداختند.
فیلسوف بزرگ معاصر استاد مرتضی مطهری را باید #شهید_مبارزه_با_التقاط به شمار آورد. از مهمترين خدمات استاد مطهرى در طول حيات پربركتش ارائه ايدئولوژى اصيل اسلامى از طريق درس و سخنرانى و تأليف كتاب است. اين امر خصوصا در سالهاى 1351 تا 1357 به خاطر افزايش تبليغات گروههاى چپ و پديد آمدن گروههاى مسلمان چپ زده و ظهور پديده التقاط به اوج خود میرسد. گذشته از حضرت امام، استاد مطهرى اولين شخصيتى است كه به خطر سران سازمان موسوم به «مجاهدين خلق ايران» پى میبرد و ديگران را از همكارى با اين سازمان بازمیدارد و حتى تغيير ايدئولوژى آنها را پيش بينى میکند.
در اين سالها استاد شهيد به توصيه حضرت امام مبنى بر تدريس در حوزه علميّه قم هفته اى دو روز به قم عزيمت نموده، درسهاى مهمّى در آن حوزه القا می نمايد. همزمان در تهران نيز درسهايى در منزل و غيره تدريس می كند. در سال 1355 به دنبال يك درگيرى با يك استاد كمونيست دانشكده الهيات! زودتر از موعد مقرّر بازنشسته می شود.
استاد شهيد معتقد بودند نهضت اسلامى می بايست از نظر ايدئولوژيك خالص باشد و دچار التقاط نگردد، لذا اقدام به نگارش كتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی نمودند و در آن بسيارى از لغزشگاههاى فكرى روشنفكران مسلمان را نشان دادند. استاد در مواجهه با اين جريانات، مبارزه اى گسترده را آغاز كرده بود و در اين راه نه فقط با انديشه و قلم قدرتمندش پيكار كرد كه دست آخر جان پاك خود را نيز صادقانه بر سر اين رسالت الهی فدا کرد.
آن رسالت الهی همچنان پابرجاست و اندیشمندانی اصیل را می طلبد که مطهری وار به صفای باطن و قوت اندیشه و استحکام قلم بر دوشش کشند و هستی خویش را سپر دفاع از معارف اصیل الهی و اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله قرار دهند.
جایگاهش جنت الهی،
راهش پر رهرو باد
#معلم_انقلاب
#شهید_مبارزه_با_التقاط
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
معلم اخلاق و مهذب نفوس حضرت آیت الله سعادت پرور (ره):
📖 تواضع ظاهرى و باطنى در پيشگاه #معلم و #استاد سبب مىشود، ذهن شاگرد از آنچه خود مىداند خالى شود و علمى را كه براى دين و دنيايش مفيدتر و سزاوارتر است فراگيرد و دانش سودمند همين است وگرنه صرف علم آموزى، بدون تواضع و فروتنى، تنها فن و صنعت و ايجاد نقش و صورتى در ذهن است كه جز بر خودبينى، غرور و نادانى شاگرد نمىافزايد و در نهايت جز به دنيا دوستى و محبت مظاهر دنيا، به سرنوشت ديگرى نمىانجامد.
📖 نتيجه تعلم خالى از تواضع اين است كه چنين شاگردى به عرض اندام در برابر استاد، دوستان و هم درسانش تمايل پيدا نموده و مردم را به خود دعوت مىكند تا آنجا كه غرورى خيالى، او را فراگرفته و طالب رياستى دروغين مىشود و براى رسيدن به جاه و مقام و برترى بر همسنگانش تلاش مىكند.
📚 سرّ الإسراء، ج1، ص423
۱۲ شوال سالروز رحلت عارف فرزانه آیت الله سعادتپرور
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
✍️ نامه تاریخی #شهید_مطهری به #امام_خمینی در گلایه از آثار #دکتر_شریعتی
🔻🔻🔻🔻
👈 به خدا قسم اگر روزی مصلحت اقتضا کند که اندیشههای این شخص [دکتر شریعتی] حلاّجی شود و ریشههایش به دست آید و با اندیشههای اصیل اسلامی مقایسه شود، صدها مطالب به دست میآید که بر ضدّ اصول اسلام است، و بعلاوه بیپایگی آنها روشن میشود.
▫️متن تفصیلی نامه را در اینجا بخوانید
#استاد_مطهری_شهید_مبارزه_با_التقاط
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
4.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علیزاده خطاب به آقای نصیری!
شما سرباز فراری هستید که سنگر را خالی کردهاید و به دنبال دکمه موهومِ عدالت در بیت رهبری میگردید!
فارغ از حقانیت این جمله علیزاده خطاب به شخص آقای نصیری، تأکید بنده بر کلیت سخن اوست.
🔹 متأسفانه بسیاری از منتقدان متدین و بی غرض که به حق بر ناکامیهای نظام جمهوری اسلامی خرده می گیرند، با وجود به حق بودن اصل انتقادشان، در تحلیل ابعاد و جوانب مسئله و ارائه راهکار عملیاتی برای جبران کمبودها دچار سطحی نگری هستند.
بسیاری از افراد جوانب فراوان و عوامل پییچیده و لایه های تودرتوی مسائل را به یک امر بسیط پیش پاافتاده فرومی کاهند و در پی آن، راه حلهای «دکمه ای» برای مشکلات ارائه میکنند و در نهایت از اینکه مسؤلان امر زحمت فشردن این دکمه ها را به خود نمیدهند، اظهار تعجب میکنند!
✅ واقعیت امر آن است که مسائل انسانی در هر دو سطح نظری و عملی مسائلی پیچیده و تودرتو هستند که از عوامل فراوان تأثیر می پذیرند و موانع متعدد انسانی و غیرانسانی پیش پای به سامان کردن آنها وجود دارد.
💥ناگفته پیداست که این حقیقت به معنای نفی مشکلات یا کوتاهی برخی در حل آنها، یا رضا دادن به وضعیت موجود نیست، بلکه رهاورد این حقیقت آن است که با تقویت نگرش و انگیزش، توان همه جانبه خود را به کار بندیم. به دیده بصیرت در مسائل نظر اندازیم تا تصویری واقع از اوضاع و امور انسانی داشته باشیم و در پی آن اراده ای پولادین برای سامان بخشی به امور آشفته جامعه اسلامی به صحنه آوریم.
#مجاهده
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
✳️ گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری موسسه حکمت و فلسفه ایران و دبیرخانه حمایت از کرسیها برگزار میکند
✅ موضوع: ماهیت علوم انسانی از منظر علامه مصباح یزدی ره
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر # عبدالله فتحی
👤 ناقدان: حجج اسلام و المسلمین دکتر
علی مصباح و دکتر مهدی عبداللهی
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله محمدی
🗓 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1402 ⏰ 10
🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
🌐 حضور مجازی👇
🌐ihsam.iki.ac.ir
🌐portal.iki.ac.ir
#کرسی_علمی_ترویجی
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi