eitaa logo
مهدی عبداللهی
639 دنبال‌کننده
492 عکس
233 ویدیو
31 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
1403.01.29-OstadNabaviyan.mp3
5.65M
💠 پیرامون حمله نظامی ایران به اسرائیل 🔰 حمله ایران طبق اصل دفاع مشروع شورای امنیت بود 🔰 اقداماتی كه از لحظه اول تجاوز به سفارتخانه ما انجام شد 🔰 پیام‌ها و درخواست‌ها و پیشنهادهایی كه دیگر كشورها به ما دادند 🔰 تصمیماتی كه ایران در این درباره گرفت 🔰 نكات مهمی كه در این عملیات وجود داشت 🔰 چرا تأخیر در پاسخ نظامی ایران بود 🔰 اقدامات و ظرفیت‌هایی كه آمریكا و اروپا و دیگر كشورها برای مقابله با حمله ایران فعال كردند 🔰 موفقیت‌هایی كه این حمله برای ایران در بخش نظامی و دیپلماسی در پی داشت 🎙 حجت الاسلام دكتر سیدمحمود نبویان 🗓 1403-01-29 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
يقيم منتدى كلية الكلام والعلوم العقلية في جامعة آل البيت ع العالمية محاضرة تحت عنوان: الفلسفة الإسلامية أم فلسفة المسلمين؟! تأثير التعاليم الدينية على الفلسفة المحاضر: سماحة الشيخ الدكتور مهدي عبداللهي. الزمان: يوم الإثنين 1403/02/03 الساعة 11 صباحاً. المكان: جامعة آل البيت العالمية، الطابق الاول قاعة 106 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
🍀 چه باشد آنچه خوانندش یکی از پرسشهای مهم درباره فلسفه اسلامی ناظر به نحوه اتصاف این دانش به وصف «اسلامیت» است. آیا میتوان هم فلسفه به معنای واقعی کلمه داشت و هم آن فلسفه متأثر از اسلام باشد؟ دینیت (به طور عام) و اسلامیت (به طور خاص) یک دانش میتواند از وجوه مختلفی چون تعلق آن به جغرافیا وسرزمین اسلامی، نقش مسلمانان در ظهور و بالیدن آن، نیاز جامعه اسلامی به آن و . . . باشد، اما عمیقترین وجه اسلامیت یک دانش، تأثیر آموزه های اسلامی در محتوای آن است. برای نمونه، فقه و تفسیر دو دانش وحی بنیان هستند، به گونه ای که اگر وحی محمدی صلی الله علیه و آله نبود، چنین علومی از اساس شکل نمیگرفتند. اینک پرسش این است که فلسفه به معانی و وجوه رقیق اسلامی بودن که به برخی از آ«ها اشاره کردیم، فلسفه اسلامی است و در این وجوه نزاع چندانی میان اندیشمندان وجود ندارد. اما نزاع بر سر معنای شدیدتر اسلامیت یعنی تأثیر آموزه های اسلامی در متن اندیشه های فلسفی است. البته روشن است که فلسفه ممکن نیست بسان فقه و تفسیر یک دانش اسلامی و وحی بنیان باشد. بسیاری از مستشرقان با طرح دلایلی چون فرومایگی نژاد سامی عرب‌زبانان و ناتوانی آنان از فلسفه‌ورزی، و منع قرآن از آزاداندیشی ادعا دارند که فلسفه نزد مسلمانان، چیزی بیش از ترجمه و شرح فلسفه یونان به‌ویژه ارسطو نیست. برخی از نویسندگان عرب‌زبان پیرو این دیدگاه‌‌اند. به‌اعتقاد بسیاری از این دو دسته، فلسفه عربی شامل کلام و تصوف، حتی اصول فقه نیز می‌باشد. نگارنده در مقاله ای نشان داده است که هرچند آشنایی با نقطه‌آغاز جریان فلسفه در فرهنگ اسلامی است، فلسفه‌ورزی مسلمانان در حد ترجمه و شرح فلسفه یونان متوقف نشده است. فلسفه به‌مثابه «هستی‌شناسی عقلی نظام‌مند» دانشی مستقل از سایر است که از کندی/ فارابی آغاز شده و تا به امروز به‌ویژه در فرهنگ شیعی تداوم یافته است. سومین محور اصلی این مقاله، تحلیل سیر تکاملی اندیشه فلسفی در سایه آموزه‌های اسلامی است. 🍀🍀🍀دین اسلام با تشویق به عقل‌ورزی و نیز طرح مسائل فلسفی بستری بسیار مناسب برای تکامل فلسفه فراهم آورده است. آموزه‌های اسلامی از جهات گوناگونی چون جهت‌دهی، طرح مسئله، پیشنهاد برهان و تصحیح اشتباهات بر اندیشه‌های فیلسوفان تأثیر گذاشته‌اند. و فلسفه اسلامی در طول حیات خود روزبه‌روز بالنده‌تر شده، و اکنون به یک نظام فکری توان‌مند تبدیل شده‌است. آدرس مقاله در نشریه جاویدان خرد: http://www.javidankherad.ir/article_69743.html ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥وضعیت نهادهای علمی و علوم انسانی! 🎙 دکتر زرشناس ✍️ واقعیت تلخ فضای علوم انسانی کشور ما این است که بدنه اساتید، پژوهشگران و دانشجویان مراکز آموزشی و پژوهشی ما در حال آموزش و پژوهش هستند، بی‌آن‌که به مبانی معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی و انسان‌شناختی این دانش‌ها و تأثیرپذیری مکاتب و نظریات علوم انسانی از این مبانی توجه داشته باشند، چه رسد به اینکه نگرش انتقادی به این بنیادها و لوازم معرفتی آنها داشته باشند و در مرحله بعد درصدد ترمیم و اصلاح معرفتی این نظام‌های دانشی برآیند. وجه سخت‌افزاری نهادهای آموزشی و پژوهشی نیز به خودی خود کاری از پیش نمی‌برند، مهم نیروی انسانی تعبیه‌شده در این نهادهاست که با اندیشه و نگرش خود برای این سخت‌افزار تولید نرم‌ا‌فزار می‌کند. تحول، تکامل، تأسیس و هر اتفاق جدید در علوم انسانی به دست نیروی انسانی رقم خواهد خورد، اعم از پژوهشگران و اندیشه‌ورزان این حوزه و مدیران و تصمیم‌گیران این نهادها. در وهله نخست، مسؤلان بالادستی باید در انتصاب رؤسا و مدیران نهادهای مربوط به علوم انسانی از اندیشمندان مدیر معتقد به استفاده کنند، مدیران یادشده نیز باید همت کافی در به‌کارگیری اساتید و پژوهش‌گران معتقد به این ایده را داشته باشند. جز این باشد، صدها سال هم بگذرد ایده تحول در علوم انسانی از ذهنیت به عینیت نخواهد رسید. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌‌ علت بدبینی مردم به حاکمان اسلامی استاد مؤیدی با اشاره به روایت مجالسة الأشرار تورث سوء الظن بالأخیار به دو منشأ این بدبینی و آثار آن اشاره فرموده‌اند: 🟢 اولین عامل برای بدبینی، بدبودن خود انسان است؛ کسی که دروغ‌گو است، باور نمی‌کند بقیه دروغ‌گو نیستند. 🟢 دومین عامل مجالسة الأشرار است؛ عاملی که حتی اولیاء الله را هم زمین می‌زند! اینجا جز معصومِ لدنّی نجات پیدا نمی‌کند؛ یعنی حتی معصوم‌های اکتسابی هم برخطرند. 🟢 اثر این بدبینی، گرفتار حق‌ الناس شدن، و بلکه سقوط در دَرَکات است. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
❌‌ علت بدبینی مردم به حاکمان اسلامی بدبینی و عدم اعتماد مردمان به گفتار و کردار حاکمان یکی از آفت‌های پیش روی همه حکومتهاست. حکومت اسلامی نیز حتی در فرض حضور معصوم علیه السلام در رأس حاکمیت از این آسیب برکنار نیست. عوامل فراوانی موجب پیدایش، گسترش و تعمیق این شکاف میان امت و امام می‌شوند که از جمله آنها تخلف و فساد صاحبان مناصب حکومتی است و هر چه میزان این تخلفات بیشتر و مرتبه صاحب منصب بالاتر باشد، عمق این شکاف نیز ژرفتر خواهد شد. اما یکی دیگر از عوامل بسیار تأثیرگذار در این عرصه، تبلیغات منفی و سیاه‌نمایی دشمنان نسبت به حکمرانان است. برای ما شیعیان باور این مسئله دشوار است که دستگاه تبلیغاتی معاویه و بنی‌امیه آن چنان در مکر و فریب امت کامیاب بود که هنگامی که امیرالمؤمنین علیه السلام در محراب عبادت به تیغ جاهلان دچار شد، مردم سؤال می‌کردند علی را چه به مسجد! مگر او اهل نماز است! علی علیه السلام پیش از تیغ آن جانی به تیغ دستگاه پیچیده تبلیغات امویان زخم خورده بود. اما امروزه با گسترش وسائل ارتباط جمعی و امکان دست‌یابی همه افراد به منابع خبری، دشمنان نظام مقدس ج. ا. این امکان را دارند که شکل گسترده‌تر و با هزینه کمتر ذهنیت مردم را مدیریت کنند و با خبرسازی دروغین و انتشار آن در گستره بسیار وسیع و از مبادی فراوان موجب شکل‌گیری ذهنیت خلاف واقع و منفی نسبت به حقایق جامعه اسلامی گردند؛ توفیقات روزافزون و خدمات گسترده حکومت اسلامی را انکار‌ یا دست‌کم کم‌رنگ کنند و در مقابل، ناکامی‌ها، ضعف‌ها و خطاهای حاکمان را درشت‌نمایی کنند. بر این اساس، اگر تا دیروز باید مراقب دوست، استاد، رئیس دفتر و... خود می‌بودیم، امروز باید مراقب کانا‌ل‌ها و گروه‌هایی باشیم که در فضای مجازی (بلکه حقیقی آنها) حضور داریم. کانال‌های تابلوداری چون ایران اینترنشنال، مملکته، آمدنیوز و بی‌بی‌سی که تکلیفشان در دروغ‌پراکنی ضد ج. ا. روشن است، بسیاری از کانال‌ها و گروه‌ها نیز در این عرصه بدون تابلو و با چراغ خاموش همان مقصد سیاه‌نمایی و ایجاد شکاف میان امت و امام و مردمان و حاکمان را دنبال می‌کنند. حتی آنان که به قصد اطلاع از دروغ‌ها و برنامه‌های دشمن در این گروهها و شبکه‌ها حضور کوتاه‌مدت یا طولانی دارند، باید مراقب تأثیرپذیری پنهان و تدریجی از تاریکی عرصه و مسمومیت فضای آنها باشند. در یک کلام، ناپاکان مجازی و حقیقی تفاوتی ندارند و هم‌نشینی با ناپاکان سیاه‌دل در فضای دیجیتال گوشی با هم‌سفره شدن با ایشان بر روی فرش اتاق هیچ تفاوتی ندارد، بلکه حضور نابخردانه و بی‌حساب و کتاب در این فضاهای به‌اصطلاح مجازی به مراتب خطرناک‌تر از هم‌نشینی با اشرار در فضای فیزیکی است. 🔻قال أمیرالمؤمنین علیه السلام: «مجالسة الأشرار تورث سوء الظن بالأخیار و مُجالَسَةُ الأَخيارِ تُلحِقُ الأَشرارَ بِالأَخيارِ ، و مُجالَسَةُ الفُجّارِ لِلأَبرارِ تُلحِقُ الفُجّارَ بِالأَبرارِ ، فَمَنِ اشتَبَهَ عَلَيكُم أمرُهُ و لَم تَعرِفوا دينَهُ فَانظُروا إلى خُلَطائِهِ ؛ فَإِن كانوا أهلَ دينِ اللّه ِ فَهُوَ عَلى دينِ اللّه ِ ، و إن كانوا عَلى غَيرِ دينِ اللّه ِ فَلا حَظَّ لَهُ مِن دينِ اللّه ِ» (بحار الأنوار، ج71، ص197) همنشينى با بدكاران، بدبينى به نيكان را پديد مى‌آورد و همنشينى با نيكان، بدكاران را به نيكان مى‌پيوندد. لذا هرگاه موقعيّت كسى بر شما مبهم گشت و دين او را نشناختيد، به معاشرانش بنگريد. اگر اهل دين خدا بودند، او نيز پيرو دين خداست و اگر پيرو دين خدا نبودند، او را نيز از دين خدا بهره‌اى نيست. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
💠 شهید مطهری 🔸 مرحوم خاطرات فراوانی داشته و دارند، آثار و بركات فراوانی داشته و دارند كه به این زودی ها پایان‌پذیر نیست. بنده به نوبه خودم در سالگردهایی كه برای این بزرگوار گرفتند شركت كردم و یادم نیست برای هیچ شهیدی، هیچ عالِمی به آن اندازه كه در مراسم ایشان شركت كردم توفیق داشته باشم. وقتی رسانه ‌های گروهی خبر شهادت ایشان را رساندند و عكس شریف ایشان را تلویزیون نشان می ‌داد من فقط كارم این بود كه آن عكس را می ‌بوسیدم و گریه می ‌كردم، ایشان خیلی دوست ‌داشتنی بود. 🔸 خصیصه (رضوان الله تعالی علیه) این است كه ایشان معلّمانی داشت كه واقعاً شدیدالقویٰ بودند. از یك سو (رضوان الله علیه) بود كه او در حدّ خود واقعاً در این عصر شدیدالقویٰ بود، یكی هم بود كه او هم شدیدالقویٰ بود؛ قوای علمی و عملی اینها در كمال شدّت فعال بود. 🔸 مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) معتقد بود كه وقتی كسی حرف معقولی دارد یك، و مقبولیت اجتماعی دارد دو، باید در دو سطح یا سه سطح حرف بزند. بعضی ها از این بزرگان ما چه در فقه چه در فلسفه اینها یك‌سطحی ‌اند؛ یعنی مثلاً بزرگان قبلی حكیم سبزواری، حكیم آقاعلی نوری بالاتر از صدرالمتألهین اینها یك قلم اند، اینها فقط برای خواص چیز می‌نویسند. اما مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) این ‌چنین نبود، هم المیزان می ‌نوشت هم تعلیقات اسفار و مانند آن می ‌نوشت، هم آموزش دین بچه ‌های مدرسه یعنی اینهایی كه كلاس سه و كلاس چهار هستند، این كار آسانی نیست که آدم بتواند مطالب عقلی عمیق را رقیق كند بچه بفهمد، خیلی سخت است. 🔸 شهید مطهری (رضوان الله علیه) هم شاگرد این ﴿عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَی﴾ بود یاد گرفت چگونه قلم بزند، هم آن مطالب عمیق را نوشتند، هم كتاب رقیق داستان و راستان. كسی نیست كه را بخواند و نفهمد برای همه قابل فهم است. این دو سطح یا سه سطح سخن گفتن از همان ‌جا گرفته شد. 🔸 خون در رگ های جامعه القا می‌ شود، شهید كار خودش را كرده مثل اینها كه در سازمان انتقال خون، خون دادند؛ منتها جامعه ما باید بفهمد كه این گروه عقل را پیدا كنید تا هماهنگ بشود با گروه خون این شهید. یك ملّت غیر عاقل با گروه خونش هماهنگ نیست. كسی اهل استدلال نیست، اهل عقل نیست، عقل‌گرا نیست، وارسته نیست، پرهیزگار نیست این با این خون نیست. خون شهید مطهری یك روح عقل ‌‌گرای دین ‌باورِ دین‌ پژوهِ دین ‌شناسِ دین ‌دار می ‌خواهد. 🔸 بزرگداشت كارِ آسانی است، اما بزرگ كردن كار هر كسی نیست؛ جامعه را بزرگ كردن، خون را معرفی كردن، گروه خون را شناسایی كردن، خون را تزریق كردن، فهم به جامعه دادن این كار آسانی نیست. جامعه تا نفهمد فوراً با چهارتا شبهه می‌شود جامعه را زیر و رو كرد. این طور نیست كه حالا شبهه نتواند جامعه را زیر و رو كند، بسیاری از موارد است كه فوراً جامعه بر می ‌گردد، اما وقتی جامعه شد آدم كاملاً مطمئن است كه بر نمی ‌گردد. 🔸 سرمایه ‌های سنگینی برای این سرمایه ‌گذاری شده این بزرگوار هم در ردیف این سرمایه ‌های وزین است. بنابراین نشر معارف ایشان، نشر مآثر ایشان، نشر آثار ایشان در حقیقت شناختن و شناسایی گروه خون عقلی است. یك انسان عاقلِ عامل می ‌تواند از این خون بهره ‌برداری كند و این خون تمام ‌شدنی هم نیست. 📚 دیدار اعضای ستاد حکمت مطهر با حضرت استاد تاریخ: 1387/01/22 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
💢گروه «فلسفه علوم انسانی» مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و انجمن اقتصاد حوزه علمیه قم برگزار می‌کند: ❇️برگزاری کرسی ترویجی «نقد کتاب درآمدی بر فلسفه اقتصاد اسلامی» ❇️به صورت حضوری و مجازی 👤ارائه‌دهنده: دکتر محمدجواد توکلی؛ دانشیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 👤ناقد: حجة‌الاسلام و المسلمین سیدحسین میرمعزی؛ دانشیار گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 👤دبیر نشست: حجة‌الاسلام دکتر مهدی عبداللهی؛ دانشیار گروه فلسفه علوم انسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ⏰زمان: دوشنبه 24 اردی‌بهشت‌ماه 1403، ساعت 19:30 📍مکان: شعبه قم مؤسسه واقع در: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ 🌏لینک مجازی: http://irip.ac.ir/u/136 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کارشناس عرب‌زبان: سِرّ پیروزی ایران در مقاومتها اینه که ایرانیان ولی فقیه دارند و ما ولی سفیه داریم. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
💢برگزاری همایش ملی «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌رو» ✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش ملی «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌رو» با اهتمام گروه «فلسفه اسلامی» مؤسسه و با همکاری و حمایت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی، در تاریخ‌های 24 و 25 اردیبهشت‌ماه 1403، برگزار می‌گردد. 👤سخنرانان: ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عسکر دیرباز ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین استاد محمد حسین‌زاده یزدی ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی ✔️دکتر محمد لگنهاوزن ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمد غفاری‌قره‌باغ ✔️و ... 📎برای دانلود برنامه همایش کلیک نمایید: دانلود فایل pdf 📍مکان: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🌏لینک حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/pa ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 افشای سه سند مهم توسط سردار رادان از دستگیری یک افسر اطلاعاتی دشمن با هدف اندلس‌سازی ایران 🔻اجتماع مردم گیلان در حمایت از اجرای طرح نور ۱۴۰۳/۲/۲۳ ✍️ بی‌تردید مسئله حجاب یک مقوله فرهنگی است و تحکیم و تقویت آن در ذهن و جان افراد جامعه نیازمند فعالیت فرهنگی است. اما در بستر تقابل فرهنگی جهان استکبار با اسلام ناب، این مقوله نیز همچون سایر موضوعات فرهنگی ابعاد امنیتی پیدا می‌کند. ماههاست برخی فعالان فرهنگی و مسؤلان کشوری با تک‌بعدی‌نگری به مسئله کشف حجاب آن را در سطح یک مسئله ضدفرهنگی محدود کرده‌اند، غافل از این که، موضوع کشف حجاب ابعاد امنیتی نیز دارد. اکنون سردار رادان از برخی ابعاد امنیتی این جریان پرده برداشته است. چشم‌پوشی بر ابعاد امنیتی مقوله کشف حجاب و عریان‌گردی در انظار عمومی تنها از کسانی برمی‌آید که ذهنشان توان درک جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن را نداشته باشد یا خود بلندگوی دشمن باشند. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
▶️ رهبر معظم انقلاب: یک جوانِ پُرشورِ مؤمنِ ازجان‌گذشته‌ی سبزواری، شهید ناصر باغانی، وصیّت‌نامه دارد. او یک جوانِ در سنین حدود بیست سال است. جا دارد که انسان آن وصیّت‌نامه‌اش را ده بار بخواند، بیست بار بخواند! بنده مکرّر خوانده‌ام. 📝 گزیده‌ای از وصیت‌نامه شهید ۱۹ ساله، ناصرالدین باغانی 🔹اینجانب ناصرالدین باغانی بنده‌ی حقیر در درگاه خداوندم. چند جمله‌ای را به رسم وصیت می‌نگارم: 🔸سخنم را درباره عشق آغاز می‌کنم. ما را به جرم عشق موأخذه می‌کنند‌. گویا نمی‌دانند که عشق گناه نیست! امّا کدام عشق؟ 🔹خداوندا، معبودا، عاشقا، مرا که آفریدی عشق به پستان مادر را به من یاد دادی، امّا بزرگتر شدم و دیگر عشق اولیه مرا ارضاء نمی‌کرد، پس عشق به پدر ومادر را در من به ودیعت نهادی. مدتی گذشت، دیگر عشق را آموخته بودم امّا به چه چیز عشق ورزیدن را نه! 🔸به دنیا عشق ورزیدم به مال و منال دنیا عشق ورزیدم. به مدرسه عشق ورزیدم. به دانشگاه عشق ورزیدم، امّا همه‌ی اینها بعدِ مدت کمی جای خود را به عشق حقیقی و اصیل داد یعنی عشق به تو. (یَومَ لایَنْفَعُ مال وَلا بَنُون ) فهمیدم که وقتی شرایط عوض شود یَفِرّ الْمرءَ مِنْ اَخیهِ و صاحِبَتهِ و بَنیهِ و اُمّهِ وَاَبیهِ، پس به عشق تو دل بستم. 🔹بعد از چندی که با تو معاشقه کردم یکباره به خود آمدم و دیدم که من کوچکتر از آن هستم که عاشق تو شوم و تو بزرگتر از آن هستی که معشوق من قرار گیری. 🔸فهمیدم در این مدت که فکر می‌کردم عاشق تو هستم اشتباه می‌کرده‌ام، این تو بودی که عاشق من بوده‌ای و من را می‌کشانده‌ای! 🔹اگر من عاشق تو بودم باید یکسره به دنبال تو می‌آمدم. ولیکن وقتی توجه می‌کنم می‌بینم که گاهی اوقات در دام شیطان افتاده‌ام ولی باز مستقیم آمده‌ام؛ حال می‌فهمم که این تو بوده‌ای که به دنبال بنده‌ات بوده‌ای، و هرگاه او صید شیطان شده، تو دام شیطان را پاره کرده‌ای و هر شب به انتظار او نشسته‌ای تا بلکه یک شب او را ببینی. 🔸حالا می‌فهمم که تو عاشق صادق بنده‌ات هستی، بنده را چه، که عاشق تو بشود؛ عَنقا شکار کرکس نشود دام باز گیر. 🔹آری تو عاشق من بودی و هر شب مرا بیدار می‌کردی و به انتظار یک صدا از جانب معشوق می‌نشستی. اما من بدبخت ناز می‌کردم و شب خلوت را از دست می‌دادم و می‌خوابیدم! اما تو دست بر نداشتی و آنقدر به این کار ادامه دادی تا بالاخره منِ گریز پای را به چنگ آوردی و من فکر می‌کردم که با پای خود آمده‌ام 🔸وه چه خیال باطلی! این کمند عشق تو بود که به گردن من افتاده بود. مرا که به چنگ آوردی به صحنه‌ی جهادم آوردی، تا به دور از هر گونه هیاهو با من نرد عشق ببازی. من در کار تو حیران بودم و از کرم تو تعجب می‌کردم. 🔹آخر تو بزرگ بودی و من کوچک؛ تو کریم بودی و من ل‍ئیم؛ تو جمیل بودی و من قبیح؛ تو مولا بودی و من شرمنده از این همه احسان تو بودم... 🔻امّا شهادت چیست؟ 🔸آن هنگام که رزمنده‌ای مجاهد، بسوی دشمن حق می‌رود و ملائک به تماشای رزم او می‌نشینند و شیطان ناله بر می‌آورد و پای به فرار می‌گذارد و ناگهان غنچه‌ای می‌شکفد، آن هنگام را جز شهادت چه نام می‌توانیم داد؟ 🔹شهادت خلوت عاشق و معشوق است .شهادت تفسیر بردار نیست. ای آنانی که در زندان تن اسیرید، به تفسیر شهادت ننشینید که از درک قصۀ شهادت عاجزید. فقط شهید می‌تواند شهادت را درک کند. 🔸شهید کسی نیست که ناگهان به خون بغلتد و نام شهید به خود گیرد. شهید در این دنیا قبل از این که به خون بتپد، شهید است. و شما همچنان که شهیدان را در این دنیا نمی‌توانید بشناسید و بفهمید، بعد از وصل‌شان نیز نمی‌توانید درکشان کنید. شهید را شهید درک می‌کند... ✍️وصیت نامه شهید ناصرالدین باغانی 🌷شادی روح همه شهدا مخصوصا این شهید عزیز صلواتی تقدیم کنیم. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
| | ▫️تاثیر مبانی فلسفی در علوم انسانی ▫️ارائه: استاد مهدی عبداللهی 💻 B2n.ir/t70825 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
🎙صوت و پاورپوینت کرسی نقد کتاب : بررسی هویت دانش اقتصاد اسلامی 🔰مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🔺 ۲۴-۲-۱۴۰۳ 🔻 ارائه دکتر محمدجواد توکلی 👇 https://ble.ir/mjtvyadeq/-9130695302328569383/1715647336253 🔹 پاورپوینت ارائه👇 https://ble.ir/mjtvyadeq/-4363276759766933716/1715652390988 🔻نقد کتاب توسط حجت الاسلام والمسلمین حسین میرمعزی https://ble.ir/mjtvyadeq/6859922062158999758/1715647624119 🔻توضیح در مورد نکات نقد توسط دکتر محمدجواد توکلی 👇 https://ble.ir/mjtvyadeq/5368775147694090475/1715647814581 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
جناب آقای دکتر محمدجواد توکلی، دانشیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدّس سرّه، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و دکترای فلسفه اقتصاد از دانشگاه اراسموس هلند از اندیشمندان صاحب‌نظر و دارای تألیفات متعدد در عرصه دانش اقتصاد هستند. بی‌‌تردید آثار علمی ایشان برای دانش‌پژوهان و محققان عرصه علوم انسانی به‌ویژه علوم اقتصادی قابل استفاده است.
♦️صوت و پاورپوینت درس‌گفتار ساختار اقتصاد جامعه اسلامی؛خوانشی از کتاب الاسلام یقود الحیاه شهید صدر 🎙محمد جواد توکلی 1⃣چارچوب کلی اندیشه شهید صدر(ره) در کتاب الاسلام یقود الحیاه https://ble.ir/mjtvyadeq/5267523371745753490/1706457490202 2⃣اقتصاد در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران https://ble.ir/mjtvyadeq/7494640368078756061/1706696198443 3⃣چیستی اقتصاد جامعه اسلامی https://ble.ir/mjtvyadeq/2997552488535906201/1707059313444 4⃣محورهای اصلی اقتصاد جامعه اسلامی https://ble.ir/mjtvyadeq/578843593699068143/1707294887732 5⃣ اقتصاد منابع طبیعی در اسلام https://ble.ir/mjtvyadeq/1642605028425754635/1707922664121 6⃣ تولید و توزیع بعد از تولید https://ble.ir/mjtvyadeq/-1821188117066621661/1708268287808 7⃣ مبادله و مصرف در اقتصاد اسلامی ۱ https://ble.ir/mjtvyadeq/5117683916030504498/1708693346752 8⃣ مبادله و مصرف در اقتصاد اسلامی۲ https://ble.ir/mjtvyadeq/-3492333715301498965/1709468172951 9⃣وظایف دولت در اقتصاد اسلامی https://ble.ir/mjtvyadeq/-3294045775959858234/1709719312061 🔟حکمرانی اقتصاد اسلامی https://ble.ir/mjtvyadeq/6750339069742815824/1713086633796 1⃣1⃣ منابع قدرت در اقتصاد اسلامی https://ble.ir/mjtvyadeq/6113631084459352983/1713344276888 2⃣1⃣بانک سرمایه‌داری https://ble.ir/mjtvyadeq/3240526413717413387/1713718267219 3⃣1⃣بانک اسلامی https://ble.ir/mjtvyadeq/-1309544709703169612/1714327556008 📺 پاورپوینت https://eitaa.com/eqmoq2/2436 ✍️توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🔻سهیل اسعد مبلغ و فعال فرهنگی حوزه بین‌الملل: ❇️ طلاب غیرایرانی با کتاب خواندن شیعه شدند نه با سینمای هالیوود! ◻️ برخی اصرار دارند که عصر کتاب افول پیدا کرده است. 🔸 در اوایل انقلاب اسلامی ایران کتابی از شهید مطهری به کشور ما می‌رسید و این کتاب را کپی کرده و بین بچه‌های شیعه ترویج می‌کردند و یک نفر طلبه می‌شد. در کشور کوبا حدود ۲۰۰ نفر از شیعیان با جزوه‌های کپی‌شده سخنان امام خمینی و مقام معظم رهبری شیعه شدند. ❌ هالیوود عموم مردم و انسان‌های بی‌دغدغه را جذب و تغذیه فکری می‌کند، اما ما با کتاب نخبگان فکری را تغذیه می‌کنیم. نتیجه این می‌شود که همه نخبگان پیرو حق می‌شوند در مقابل مردمی که دنبال ظاهر و زیبایی هستند. 🔹 در فضای بین المللی وقتی با یک نخبه و استاد دانشگاه صحبت می‌کنید، او نمی‌گوید فلان فیلم را دیدم و منقلب شدم و اهل حق شدم، بلکه می‌گوید من فلان کتاب را خواندم و منقلب شدم. در قم ده‌ها هزار طلبه غیر ایرانی وجود دارند که با خواندن کتاب منقلب و شیعه شدند و کسی از آن‌ها با تئاتر و سینمای هالیوود شیعه نشده است. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
. ♨️ بیانیه حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی مرجع تقلید شیعیان در مورد تصویب تعطیلی روز شنبه توسط نمایندگان مجلس بسم الله الرحمن الرحیم محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی ـ دام تاییداتهم با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم. تصدیق می‌دهد؛ تعطیلی روزشنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است. از لحاظ خارجی: در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟ از نظر داخلی: 1. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست می‌گویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمی‌شود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب میکند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفته‌اند و سبب آن این است که میخواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است. 2. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمی‌کنند و این سبب می‌شود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست. 3. سال‌هاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است. 4. در دراصل 17 قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است : «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است». باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود. قم ، جعفر سبحانی 28 اردیبهشت ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
گمانه زنی ها و تحلیل های حدسی تنها باعث تشویش اذهان و اضطراب می شود. صلاح نیست هر چه به ذهن می‌رسد را در فضای عمومی مطرح کرد. اصل حادثه به حد کافی تشویش زا هست. لطفا به امنیت روانی جامعه توجه داشته باشیم.
🤲 دعاى سید الساجدین علیه السلام هنگامى كه امر مهمى برايش رخ مى‌داد: 🔹يا مَنْ تُحَلّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدّ الشّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ♦️ذلّتْ لِقُدْرَتِكَ الصّعَابُ، وَ تَسَبّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. 🔹فهِيَ بِمَشِيّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. ♦️أنْتَ الْمَدْعُوّ لِلْمُهِمّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمّاتِ، لَايَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَايَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلّا مَا كَشَفْت‏ 🔹و قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبّ مَا قَدْ تَكَأّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. ♦️و بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجّهْتَهُ إِلَيّ. 🔹فلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسّرَ لِمَا عَسّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. ♦️فصَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنّي سُلْطَانَ الْهَمّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. 🔹و لَاتَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنّتِكَ. ♦️فقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ. ✳️ اى كسى كه گره‏هاى سختيها بوسيله او گشوده مى‏شود، و اى كسى كه تندى شدائد با او مى‏شكند، و اى كسى كه بيرون شدن از تنگى به راحتى فرج از او طلبيده مى‏شود. دشواريها به قدرت تو هموار شده و سلسله اسباب به لطف تو بر قرار گشته، و قضا به قدرت تو جريان يافته و اشياء بر وفق اراده تو روان شده‏اند، پس همه چيز به مجرد خواست توبى‏گفتنت فرمان پذيرند، و به محض اراده تو بدون نهى كردنت، باز داشته شده‏اند. ✳️ تویى خوانده شده براى حل مشكلات و تویى پناه در بليات. جز بلائى كه تواش دفع كنى بلایى دفع نمى‏شود، و غير از آنچه تواش برطرف سازى برطرف نمى‏گردد هم اكنون، اى پروردگار من بلایى بر من فرود آمده كه سنگينيش مرا به زانو درافكنده و گرفتاريئى به من رو آورده كه تحملش مرا از پا در آورده، و آن را تو به قدرت خود وارد آورده‏اى و به اقتدار خود بر من متوجه ساخته‏اى، پس براى آنچه تو وارد كرده‏اى برگرداننده‏اى، و براى آنچه تو پيش آورده‏اى تغيير دهنده‏اى، و براى آنچه تو فرو بسته‏اى گشاينده‏اى، و براى آنچه تو مشكل ساخته‏اى آسان كننده‏اى، و براى آنكه تو خوار كرده‏اى، يارى دهنده‏اى نيست؛ ✳️ پس بر محمد و آلش رحمت فرست، و به رحمت خود در آسايش را اى پروردگار من به رويم بگشاى، و به قوت خود سلطان غم را از هجوم بر من منهزم ساز، و مرا در شكوايم به توجه كامل نائل فرماى، و در آنچه مسئلت كرده‏ام شيرينى احسان خود را به من بچشان، و از نزد خود رحمت و گشايش آسان ارزانى دار ✳️ و از لطف خود نجات و خلاصى سريع مقرر ساز و مرا به سبب غلبه غم از رعايت واجبات و به كار بستن مستحبات خود باز مدار زيرا كه من اى پروردگار به علت آنچه بر سرم آمده بى تاب و توان شده‏ام و قلبم از تحمل آنچه بر من رخ داده لبريز از غم شده است و تو بر رفع گرفتارى من و دفع آنچه در آن افتاده‏ام قادرى. پس قدرتت را در باره من به كار بر، اگر چه از جانب تو سزاوار آن نباشم. اى صاحب عرش عظيم. دعای هفتم صحیفه سجادیه ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ «الهي رِضاً بِقَضائِكَ و تَسْليماً لِامْرِكَ وَ لا مَعْبودَ سِواكَ يا غِياثَ الْمُستَغيثين» «اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ کثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنا. ‏پایان مأموریت بسیجی شهادت است... ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
خدایا! همه ما خاک‌های بی‌مقداری هستیم که در این مسیر به سوی تو رهسپاریم... و تقدیر تو بر ما مستولی است. اینها برای تو بودند و قدم‌ها و بدن‌هایشان در راه تو خسته شد. و عاقبت کار ایشان به شهادت رقم خورد به رحمت و غفرانت آنها را بپذیر عاقبت ما را هم به شهادت ختم کن... طوبی لهم و حسن مآب وای بر ما اگر راهشان را ادامه ندهیم ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
شهید امیرعبدالهیان نخستین وزیر امور خارجه شهید ایران کسی که دیپلماسی ذلت را به عزت تبدیل کرد و به ایران و ایرانی منزلت داد. امیرعبدالهیان نشان داد می‌توان در عرصه دیپلماسی، رنگ میدان داشت و انقلابی عمل کرد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما سینه زدیم بی‌صدا باریدند از هر چه که دم زدیم آنها دیدند ما مدعیان صف اول بودیم از آخر مجلس شهدا را چیدند پ.ن: این بار از صف اول چیدند پشیمان می‌شود آن‌که برای نمی‌میرد... ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» ✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا الیه راجعون ▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. ▪️این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. ▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. ▪️در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. ▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. ▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۳/۲/۳۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir