eitaa logo
مهدی عبداللهی
645 دنبال‌کننده
496 عکس
234 ویدیو
32 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه الهیات بالمعنی الاخص پژوهش فرانگرنه از سنخ فلسفه‌های مضاف درباره خداشناسی فلسفی است که این بخش از فلسفه اسلامی را به منزله یک دانش به روش عقلی تحلیل و بررسی می‌کند. دستاورد چنین نگاهی به موضوع، هویت معرفتی خداشناسی فلسفی (موضوع، روش، مسائل) و جایگاه و نسبت آن با دیگر شاخه‌های فلسفی را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد که نظرگاه‌های متفاوت درباره خدا (پذیرش و انکار خداوند و نیز نگرشها و تفاسیر مختلف از ذات و صفات الهی) ریشه در بنیادهای نظری دیگر، یعنی هستی شناسی، معرفت شناسی و زبان شناسی دارند. مباحث خداشناسی عقلی دسته‌ای مسائل ذهنی و انتزاعی صرف نیست که فارغ از دغدغه‌های عینی و دردها و واهمه‌های انضمامی افراد و جوامع انسانی شکل گرفته باشند، بلکه از آنجا که کنش انسانی صحنه تجسم اندیشه‌ها و مرتبه عینیت یافتگی ذهنیت انسان است، ذهنیت و نگرش ما نسبت به خدا در عنیت رفتار ما متجلی می‌شود. کتاب حاضر حاصل پژوهشی چندین ساله درباره خداشناسی فلسفی است. این پژوهش فرانگرانه از نوع فلسفه‌های مضاف به علوم، خداشناسی فلسفی را به مثابه یک دانشواره تحلیل و بررسی عقلی کرده است. __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
🎙 🔰 اتکا بر 🔷 تمدّن عظيم و حيرت انگيز جديد اروپايى كه چشمها را خيره و عقلها را حيران كرده است و امروز بر سراسر جهان سيطره دارد، به اقرار و اعتراف محقّقين بی‌غرض غربى، بيش از هر چيز ديگر از تمدّن با شكوه اسلامى مايه گرفته است. 🔹 مى‏ گويد: «بعضيها [از اروپاييان‏] عار دارند كه اقرار كنند كه يك قوم كافر و ملحدى [يعنى مسلمانان‏] سبب شده اروپاى مسيحى از حال توحّش و جهالت خارج گردد، و لذا آن را مكتوم نگاه مى‏ دارند، ولى اين نظر به درجه‏اى بى‏اساس و تأسّف آور است كه به آسانى مى ‏توان آن را ردّ نمود ... نفوذ اخلاقى همين اعراب زاييده اسلام، آن اقوام وحشى اروپا را كه سلطنت روم را زير و زبر نمودند، داخل در طريق آدميّت نمود و نيز آنان دروازه علوم و فنون و فلسفه را كه از آن بكلّى بی‌خبر بودند به روى آنها باز كرد و تا ششصد سال استاد ما اروپاييان بودند». (تمدّن اسلام و عرب، ص751) 🔹ويل دورانت در تاريخ تمدّن مى‏گويد: 🔸«پيدايش و اضمحلال تمدّن اسلامى از حوادث بزرگ تاريخ است. اسلام طىّ پنج قرن، از سال 81 هجرى تا 597 هجرى، از لحاظ نيرو و نظم و بسط قلمرو و اخلاق نيك و تكامل سطح زندگانى و قوانين منصفانه انسانى و تساهل دينى [احترام به عقايد و افكار ديگران‏] و ادبيّات و تحقيق علمى و علوم و طبّ و فلسفه پيشاهنگ جهان بود». (تاريخ تمدّن، ج11، ص317) 🔸 «دنياى اسلام در جهان مسيحى نفوذهاى گونه‏ گون داشت. اروپا از ديار اسلام غذاها و شربتها و دارو و درمان و اسلحه و نشانهاى خانوادگى، سليقه و ذوق هنرى، ابزار و رسوم صنعت و تجارت، قوانين و رسوم دريانوردى را فرا گرفت و غالبا لغات آن را نيز از مسلمانان اقتباس كرد. علماى عرب [مسلمان‏] رياضيات و طبيعيات و شيمى و هيأت و طبّ يونان را حفظ كردند و به كمال رسانيدند و ميراث يونان را كه بسيار غنی تر شده بود، به اروپا انتقال دادند ... فيلسوفان عرب [مسلمان‏] مؤلّفات ارسطو را براى اروپاى مسيحى حفظ و ضمنا تحريف كردند. و از مشرق بر پرتو افكندند و صلاحيّتشان چون يونانيان مورد اعتماد بود ... اين نفوذ [اسلامى‏] از راه بازرگانى و جنگهاى صليبى و ترجمه هزاران كتاب از عربى به لاتين و مسافرتهاى دانشورانى از قبيل و و ادلارد باثى به اندلس اسلامى انجام گرفت». (تاريخ تمدّن، ج11، ص319-320) 🔆و هم او میگوید: 👌🏼 «تنها به دورانهاى طلايى تاريخ، يك جامعه مبتوانسته است در مدّتى كوتاه اين همه مردان معروف در زمينه سياست و تعليم و ادبيّات و لغت و جغرافيا و تاريخ و رياضيات و هيأت و شيمى و فلسفه و طبّ و مانند آنها كه در چهار قرن اسلام، از هارون الرّشيد تا ابن رشد بوده‏اند، به وجود آورد. قسمتى از اين فعاليّت درخشان از ميراث يونان مايه گرفت؛ امّا قسمت اعظم آن، بخصوص در سياست و شعر و هنر، ابتكارات گرانبها بود». (تاريخ تمدّن، ج11، ص322) 📚مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏1، ص348-349 __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
♨️ ... ‌ 📚 بالمعنی الاخص 🖌 اثری از حجت الاسلام عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ✔️ فلسفه الهیات بالمعنی‌الاخص پژوهشی فرانگرانه از سنخ فلسفه‌های مضاف درباره خداشناسی فلسفی است که این بخش از فلسفه اسلامی را به منزله یک دانش به روش عقلی تحلیل و بررسی می‌کند. ✔️ دستاورد چنین نگاهی به موضوع، هویت معرفتی خداشناسی فلسفی (موضوع، روش، مسائل) و جایگاه و نسبت آن با دیگر شاخه‌های فلسفی را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد که نظرگاه‌های متفاوت درباره خدا (پذیرش و انکار خداوند و نیز نگرش‌ها و تفاسیر مختلف از ذات و صفات الهی) ریشه در بنیادهای نظری دیگر، یعنی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و زبان‌شناسی دارند. ✔️ مباحث خداشناسی عقلی دسته‌ای مسائل ذهنی و انتزاعی صرف نیست که فارغ از دغدغه‌های عینی و دردها و واهمه‌های انضمامی افراد و جوامع انسانی شکل گرفته باشند، بلکه از آنجا که کنش انسانی صحنه تجسم اندیشه‌ها، و مرتبه عینیت یافتگی ذهنیت انسان است، ذهنیت و نگرش ما نسبت به خدا در عینیت رفتار ما متجلی می‌شود. 📌 هم اکنون می توانید این آثار ارزشمند را با تخفیف ۳۰ درصدی همراه با ارسال رایگان، در طرح تخفیف ویژه رمضان سازمان انتشارات از طریق لینک زیر تهیه کنید: 🌐http://poiict.ir/product/ 🆔 @iictchannel
بسم الله‌ الرحمن الرحیم دارا و ندار (1) «نداری» درد دارد. همه دارایی های خود را دوست دارند و از «نداری»ها دل آزرده اند. پول، خانه و خودرو خود را دوست داریم، فرزند و پدر و مادر و اقوام خود را دوست داریم، زیبایی، قوت بازو، مهارت ورزشی، مهارت حرفه ای خود را دوست داریم، پست و مقام و رتبه خود را دوست داریم، دانایی و توانایی و سخاوت و شجاعت و سایر کمالات خود را دوست داریم. در مقابل از «نداری»های خود در آزاریم. همواره از خود می پرسیم: چرا من پول ندارم، چرا خانه آن چنانی ندارم، چرا خودروی فلانی را ندارم، چرا فرزندم فلان طور نیست، چرا پدرم فلانی نیست، چرا مادرم بهمانی نیست . . . و مدام آرزو میکنیم: کاش پول داشتم، کاش آن چنان خانه ای و این چنین خودرویی داشتم، کاش فرزندم، پدرم، مادرم فلان خصوصیت را داشتند، کاش به فلان پست و مقام رسیده بودم، کاش فلان دانش را داشتم. کاش من نیز اهل سخاوت بودم، کاش شجاعت نیز در من به جای ترس نشسته بود، کاش من نیز از مقربان درگاه ربوبی بودم. آری من دوست دارم دارا باشم و از «نداری»های خود رنج می برم. دارایی سرور و بهجت می آفریند و «نداری» درد می آورد. گفتیم «نداری» درد دارد، اما چو نیک بنگریم، بسیاری از «ندار»ها از «نداری» خود درد ندارند. عقل ما آدمیان در یک رتبه نیست، اما کدامین آدمیزاد را دیده ای که از «نداری» مراتب بالاتر عقل درد بکشد، از خود بپرسد چرا عقل بیشتری ندارم و آرزو کند کاش میداشتم؟ گاه دو تن «نداری» یکسانی دارند، اما یکی از «نداری» خود درد دارد و دیگری انگار نه انگار. بسیاری در عالم، «ندار»ند و درد نیز ندارند. پس «نداری» به تنهایی درد نمی آورد. اصلا به گفته اهل فلسفه، «نداری» خود «نداری» است، نه به داشتن است، پس چگونه چیزی به دنبال خود بیاورد. آری «نداری»، درد ندارد، دانایی به «نداری» درد دارد. «ندار»های هستی فراوان اند، اما از ایشان تنها داناها درد «نداری» دارند و درد هر دانایی به اندازه دانایی اوست. هر اندازه دانایی به «نداری» بزرگتر، درد «نداری» در نهان وجود دانا عمیق تر. عمق درد «نداری» هر کس به بزرگی دانایی اش به «نداری» خویش است. __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
دارا و ندار (2) حال که درد «نداری» در واقع درد دانایی به «نداری» است، به ما آموخته اند که به دنبال دانایی به «نداری»های خویش باشیم: «أوقفنی علی مراکز اضطراری» (دعای عرفه امام حسین علیه السلام) خدایا مرا بر نقطه های اضطرارم واقف گردان. «نداری»های تن و بدن برای همه آشکار است و دانایی به آنها برای همگان حاصل، اما «نداری»های دیگری داریم که برای بسیاری در پرده است. چون گرسنه شویم، به اضطرار خود به غذا آگاه می شویم، تشنگی دانایی از اضطرار به سیراب شدن می آورد، بیمار که شویم، اضطرار به سلامتی و دارو و پزشک را درمی یابیم، اما «نداری»های عمیق تر و اساسی تر در سایه ایمان و به چشم عقل دیده میشوند: «أَعِنِّي بِالْبُكَاءِ عَلَى نَفْسِي فَقَدْ أَفْنَيْتُ بِالتَّسْوِيفِ وَ الْآمَالِ عُمُرِي» درد از کف دادن سرمایه عمر، «فَمَنْ يَكُونُ أَسْوَأَ حَالا مِنِّي إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَى مِثْلِ حَالِي إِلَى قَبْرِي لَمْ أُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتِي» درد فقر در عالم برزخ، «وَ لَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ لِضَجْعَتِي» درد «نداری» عمل صالح. این دانایی به «نداری»های آینده است که عمق وجود آدمی را به درد می لرزاند و اشک از دیدگان دردآلودش می فشاند: «أَبْكِي لِخُرُوجِ نَفْسِي، أَبْكِي لِظُلْمَةِ قَبْرِي، أَبْكِي لِضِيقِ لَحْدِي» دانایی حسی و غریزی تنها به «نداری» حیوانی راه می گشاید و دردی در سطح دهان و شکم می آفریند، اما دانایی از «نداری»های روحی انسان دست به دامان بصیرت عقل و هدایت ایمان است و آن که از این دو نصیبی ندارد، دردی هم از این «نداری»ها نمی کشد. چشم کوتاه بین حس و غریزه حتی همان «نداری»های جسمی را نیز درست نمی بند: تشنگی را به اضطرار به آب می بیند، گرسنگی را نیاز به غذا می نامد و بیماری را وابستگی به دار و پزشک می خواند. رفع تشنگی را در آب، و برطرف شدن گرسنگی را به نان و شفای سردرد را در قرص استامینوفن میبیند، اما اگر بیماری لاعلاج بود و دارو و پزشک بی اثر شدند، دست به دامان «دارای کل» میشود و شفا از او می خواهد. حال آن که، در دانایی عقل منور به نور ایمان، هم آن سیراب شدن و سیر شدن از خداست، هم آن شفای سردرد و شفای بیماری لاعلاج. «أوقفنی علی مراکز إضطراری» یعنی مرا به مواضع و انحای گوناگون وابستگی و نیازم به خودت، به خودت، به خودت آگاه گردان. مراکز اضطرار من به «دارای کل» کدام اند؟ باید سر فرصت نشست و همه «نداری»های خود را فهرست کرد و با آگاهی از هر «نداری» دردی در خود آفرید. اما این تقسیم عرصه وجود خود به ساحت «دارایی»ها و «نداری»ها نیاید این گمان را در من بیافریند که مراکز اضطرار من تنها همان مراکز «نداری» است، مگر «دارایی»ها را از کجا آورده ام. مگر دارایی ها را خود داشتم و او تنها باید جای خالی «نداری»ها را پر کند؟! نه یک یک این «دارایی»ها نیز از اوست: «إنا لله» و اگر آنها «دارایی» هستند و نه «نداری» جز به این نیست که او لحظه به لحظه ما را «دارا» میکند. پس مراکز اضطرار من افزون بر «نداری»ها، یک یک «دارایی»های من است: «أنا الفقیر فی غنای» در دارایی خود نیز «ندار»م، من دارا به او هستم و او دارا به خود: «یا أیها الناس أنتم الفقراء إلی الله و الله هو الغنی الحمید». شب قدر، شب «دارا» و «ندار» است، شبی است که «ندار» باید «نداری» خود را در محضر «دارای کل» اظهار کند. دانایی به «نداری» درد در وجودم آورده است، با اظهار «نداری» از تو طلب دارایی می کنم. و نیز در اندیشه ام که نکند «نداری» مرا از تو طلبکار کند. از تو باید التماس داشت، اما نباید از تو طلب داشت. باید از تو طلب کرد اما نباید از تو طلبکار بود. ای «دارای کل»، امشب «ندار کل» از عمق «نداری»اش از تو طلب می کند. التماس دعا __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم 🔺تهاجم فرهنگی غرب به سنگر ختم نمی‌شود، از روی خانواده رد می‌شود تا به ختم خانواده برسد. سالهاست خانواده را نشانه رفته اند. تلاش برای افزایش اختیارات زن در طلاق، تلاش برای کوتاه کردن دست مرد از تأمین مالی خانواده به اسم برابری فرصتهای شغلی برای زنان و مردان، سیاهنمایی رسالت الهی مادران در تربیت فرزند با القای مفهوم منفی بر رسالت خانه داری و تحقیرآمیز نشان دادن آن، روتوش کردن و عادی سازی بلکه تشویق به اشتغال زنان در خارج از خانه با بهانه های زیبا چون استقلال مالی و دهها برنامه دیگر سالهاست در جهت تضغیف بنیان خانواده به مثابه سلول زنده جامعه اجرا میشوند. ⚠️ دشمنان شناسنامه دار خارجی تکلیفشان روشن است. آنها دسیسه می چینند و ما مقابله میکنیم. اما درد بزرگ ما اینجاست که عده ای که قافیه فرهنگ را باخته‌اند، در ردیف مسئولین ما نشسته‌اند. هم چنان که در عرصه سیاست، برجام تقریبا هیچ را بر گرده ملت نشاندند و در عرصه اقتصاد، با واردات بی رویه اقلام غیرضروری و بلکه ضدفرهنگی تولید را به قههرا بردند و . . . در عرصه فرهنگی نیز یک روز از سند 2030 رونمایی میکنند و روزی دیگر تغییر ساختار خانواده را پیش میکشند. توان موشکی و در ایام حاضر ماهواره نور سربازان سبزپوش انقلاب، دشمن را قانع کرده است که دوران بزن در روی نظامی گذشته است اما برخی مسئولین فرهنگی خوب به راه و چاه بزن در رویی آگاهند. در انظار عموم، نسخه های فرهنگی لیبرال می پیچند. منوّر را که روی خرابکاری‌هاشان روشن کنی، اشک‌آور می‌زنند و نسخه پیچی خود را گردن خواب و بیداری می افکنند. فرهنگ اسلامی مظلوم است. نسخه‌پیچی‌های غرب اگر حواسمان را ندهیم طومارمان را در هم خواهد پیچید. دشمنان از هر سو بر آن می تازند، پدرخوانده ها و مادرخوانده ها برای آن نسخه های لیبرال می پیچند. در چنین شرایطی ما پدر و مادرها باید آتش به اختیار فرهنگمان را حفظ کنیم. راستی ترویج به اندازه اهمیت ندارد؟! چرا عده ای توان تفکیک خط باطل و خطای موردی را ندارند؟ بر خطای موردی میتازند و بر خط باطل سکوت برمی گزینند؟! __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
پیشنهاد کتاب به مناسبت 29 خرداد سالروز وفات دکتر علی شریعتی __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
دکتر و افزون بر چهار دهه از ختم دفتر زندگی دکتر علی شریعتی گذشته، اما کتاب اندیشه های وی همچنان در خانه ذهن برخی از جوانان عصر انقلاب و مهمتر از ایشان نسل سومی‌های انقلاب گشوده است. هنوز اندیشه شریعتی، در رگهای جامعه فکری ایران جریان دارد و دیدگاههای او به خصوص اضلاع هندسه معرفت دینی اش در خاطر جوانان جویای معرفت، نقش آفرینی میکنند. به اعتقاد برخی بزرگان، بود، اما آن شریعتی سر در تیره خاک کشیده است و آنچه نسل امروز ما از شریعتی میخواند، است. این اثر بر آن است با چشم پوشی بر سایر ابعاد شخصیتی شریعتی و فارغ از حب و بغضهای رایج درباره او، پاره ای از محورهای بنیادین اندیشه او، به خصوص دیدگاههای دین شناختی او را به توصیف و واکاوی بنشینید تا در کنار تذکر نکات مفید اندیشه او، لغزشهایی را که در آثار وی، به چشم میخورد، مورد توجه قرار دهد تا با بصیرت افزایی برای مخاطب جوان این آثار، وی را از به دور ماندن از آسیبهای دین شناختی اندیشه دکتر شریعتی یاری رساند. اصلی ترین دغدغه خاطر شریعتی، حضور دین در صحنه زندگی است؛ او دلمشغول «بازگشت به خویشتن» و درصدد کشاندن دین از کنج ذهنیت به عینیت زندگی است. او با نظاره ازخودبیگانگی عوام و خواص در برابر تمدن غربی، و مصرف زدگی توده و آسیمیلاسیون خواص، فریاد «بازگشت به خویشتن» سر میدهد، بازگشت به اسلام راستین و «تشیع علوی». به زعم دکتر، برای تحقق این آرمان، باید روشنفکران اسلامی و ایرانی همچون لوتر و کالون به پا خاسته، رنسانسی اسلامی بر پا نمایند که «اسلام ایدئولوژیک» را به جای «اسلام فرهنگی»، و «تشیع علوی» را به جای «تشیع صفوی» بنشاند. باید اسلام را نه تنها از دست طبقه روحانیت که همدست طبقه حاکم و توجیه گر ظلم قدرتمداران است، بلکه از دست عالمان علوم مختلف اسلامی که سردمداران اسلام فرهنگی هستند، نجات داد. تنها روشنفکران که «پیامبران عصر خاتمیت» میباشند، میتوانند ابوذرگونه «امامت» توده را بر دوش کشیده، از آنها «امت»ی بسازند که به خویشتن خویش بازگردد. این نوشتار، پس از معرفی اجمالی شخصیت فکری و جریان¬های مؤثر بر اندیشه دکتر شریعتی، به واکاوی یازده موضوع بنیادین در آثار وی میپردازد: روش شناسی معرفت دینی، انسان‌شناسی، اسلام‌شناسی، دین ایدئولوژیک، شیعه شناسی، روشنفکری، غرب‌شناسی، امامت، بازگشت به خویشتن، روحانیت و زن. __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
🔴 : کرونا به افول آمریکا و زوال نظم لیبرال می‌انجامد‼️ 🔺 فرانسیس فوکویاما فیلسوف آمریکایی گفت: " توزیع قدرت جهانی همچنان رو به شرق خواهد بود و در سال‌های پیش‌رو بیماری کرونا باعث افول قابل توجه آمریکا و نابودی تدریجی نظم جهانی خواهد شد" 🔻 فوکویاما نظریه‌پرداز پایان تاریخ و استاد دانشگاه جانز هاپکینز در نشریه «فارین افرز»: 🔹 کرونا قدرت رهبری آمریکا را به چالش کشید و حتی اگر در انتخابات ۲۰۲۰، دموکرات‌ها پیروز شوند، اداره کشوری را به دست خواهند گرفت که اقتدار سابق را ندارد. اقتصادها آرام آرام باز و با موج بعدی ویروس قفل می‌شوند. 🔹 توزیع قدرت جهانی به سمت شرق چرخش خواهد کرد، چراکه آسیای شرقی بهتر از اروپا و ایالات متحده توانست در مدیریت این بحران موفق باشد. 🔹ادامه همه‌گیری کرونا می‌تواند به سقوط نسبی ایالات متحده، ادامه فرسایش نظم لیبرالِ بین الملل و تجدیدحیات فاشیسم در سرتاسر دنیا بیانجامد. 🔹 آمریکا بی‌کفایت‌ترین و تفرقه ‌انگیزترین رهبرش را در این همه‌گیری به خود دید، بی گمان، رهبری نالایق، مهم‌ترین علت ناکارآمدی آمریکایی در مدیریت همه‌گیری است. 🔺 پیش‌تر رهبر انقلاب اسلامی در سال ۹۷ فرموده بودند: «کسانی که به سازش گرایش دارند بدانند، آمریکا رو به افول است.» __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
💢 : وظیفه حوزه‌های علمیه: تحول در علوم انسانی وظیفه دولت: حمایت از حوزه های علمیه کی داره به وظیفه اش عمل میکنه؟!!! __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆👆👆👆👆👆 بخشی از سخنان آقای سید کمال حیدری درباره ناکامی دین در حل مشکل کرونا نقد سخنان آقای سید کمال حیدری درباره ناکامی دین در حل مشکل کرونا 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم نقد سخنان آقای درباره در حل مشکل (1) در این سخنان جناب سید کمال حیدری به استناد شیوع کرونا به نقد قرائت رسمی از دین پرداخته اند. ابتدا سعی می کنم محورهای اصلی سخن ایشان را به استناد جملات خودشان تقسیم کرده، استدلال ایشان را صورت بندی کنم. 1️⃣ اصل مدعای ایشان: کرونا توانست غرور انسان محور را به زمین بزند؛ نه فقط غرور علمی بلکه قرائت رسمی از دین در حوزه های علمیه و مؤسسات اهل تسنن را نیز. 2️⃣ استدلال ایشان: زیرا اینها همه ادعا می کنند اسلام قادر است جهان را اداره کند. بفرمایید الان یک مشکلی پیش آمده. راه حلتان چیست؟ حوزه های علمیه چه جوابی دارند؟ دعا، توسل اثرش کو؟ شما چکاری میتوانید بکنید در مقابل کرونا؟ شما از نظر دینی چه چیزی برای حل مشکل کرونا دارید؟ پس قرائت رسمی از دین نتوانست چیزی به مردم اضافه کند. آنهایی که ادعا میکردند اگر دست ما باشد، ما حلش میکنیم. بفرمایید حلش کنیم. کرونا توانست مسجد الحرام را تعطیل کند. 3️⃣ پاسخ ایشان به اشکال فرضی: اگر بگویید وظیفه ندارد، این مسئله پزشکی است و خوب این را فقط اینجا نگویید، جاهای دیگر هم بگویید. 4️⃣ نتیجه دوم: [حال که قرائت رسمی نتوانست مشکل کرونا را حل کند، پس امتیازی بر سایر قرائتها ندارد] این اعتقاد ما به مهدویت چه امتیازی برای ما دارد که اهل چین که چنین اعتقادی ندارند، این امتیاز را ندارند. در حالی که برعکس است؛ چین و کره جنوبی مسئله را جمع کردند. اشکال این است که شما که میگویید ما توسل، دعا، اهل بیت و امام زمان داریم. این چه وجه امتیازی برای شما درست میکند که ما سمت شما بیاییم. __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
نقد سخنان آقای درباره در حل مشکل (2) چنان که روشن شد، جناب سید کمال حیدری مدعایی را به قرائت رسمی از دین نسبت داده، استدلالی برای ابطال آن آورده و سپس از بطلان آن نتیجه گرفته است. اما نقد سخنان ایشان: 1️⃣ ایشان در بیان مدعای قرائت رسمی از دین، گرفتار مغالطه «جمع المسائل فی مسئلۀ واحدۀ» شده است، چنان که حوزه های علمیه، مؤسسات اهل سنت، الأزهر، کشورهای جنوب شرق آسیا و عالم مسیحیت را یک کاسه کرده و ادعا میکند همه اینها (تحت عنوان واحد قرائت رسمی از دین) ادعا دارند که میتوانند مشکلات را حل کنند. روشن است که مدعایی به این کلیت و چنین شیوه بحثی تا چه حد برخوردار از اعتبار است؟! مگر در همه این ادیان و مذاهب یک قرائت رسمی از دین وجود دارد؟ اهل سنت همگی یک نظر دارند؟ الأزهر مصر، جامۀ آل سعود ریاض و مؤسسه بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی مالزی در خصوص نسبت دین با مسائل دنیا نگرش واحدی دارند؟!!! روشن است که چنین نیست. 2️⃣ فارغ از این که قرائت رسمی سایر ادیان و مذاهب چیست، آنچه ایشان به عنوان قرائت رسمی به جهان تشیع و حوزه های علمیه نسبت می دهد، نه تنها ادعای بدون دلیل است، بلکه هم انتساب آن به طرفداران قرائت رسمی نارواست و هم اصل مدعا نادرست است. ایشان بدون هیچ استناد و دلیلی چنان سخن فرموده است که گویا همه عالمان امروز و دیروز حوزه های علمیه بر این باورند که دین باید برای مشکلات دنیوی و زندگی روزمره ما انسانها برنامه ارائه کند و چون در حال حاضر مذهب تشیع رسمی از حل مشکلی به نام کرونا ناتوان است، پس تشیع رسمی در آن مدعا ناکام مانده است. باید از ایشان پرسید کدام متکلم، فیلسوف یا فقیهی که به تعبیر شما قرائت رسمی از دین دارد، چنین ادعایی مطرح کرده است که دین باید مشکلات دنیوی آدمیان را حل کند. ممکن است برخی افراد مثل طنطاوی پیدا شوند که در تفسیر جواهر القرآنش ادعا کند، همه چیز در قرآن آمده است، اما هیچ یک از اندیشمندان شیعی چنین نگاه فوق حداکثری به قلمرو دین نداشته اند. کافی است به بحث ضرورت بعثت یا اهداف و فوائد بعثت در دانش کلام مراجعه کنیم تا درستی یا نادرستی این نسبت به عالمان حوزه ها روشن شود. پس چنین نسبتی به قرائت رسمی از تشیع نارواست. هیچ متکلم شیعی نگفته است دلیل حقانیت اعتقاد به امام زمان و امتیاز ما بر اهل تسنن این است که ما با این اعتقاد همه مشکلاتمان در امور دنیوی را حل میکنیم. بله باورهای دینی به نحو موجبه جزئیه و از باب تأثیر ماوراءالطبیعه در امور طبیعی اثر میکنند چنان که خود خداوند نیز فرمود رعایت تقوا سبب گشودن شدن برکات آسمان بر مردم است، اما اولاً این مسئله کلیت ندارد؛ یعنی قرار نیست کلید حل همه مسائل دنیوی را در عرصه دین جستجو کنیم. ثانیاً دلیل حقانیت دین اسلام و مذهب تشیع، این تأثیرگذاری امور دینی در حل مشکلات نیست تا اگر جایی اثر را ندیدیم، حکم به بطلان آن دین/مذهب بکنیم. 3️⃣ از آنچه در بند 2️⃣ گفتیم، ناتمامی اشکال ایشان بر پاسخ فرضی طرفداران قرائت رسمی نیز روشن است. ایشان فرمودند: «اگر بگویید وظیفه ندارد، این مسئله پزشکی است و خوب این را فقط اینجا نگویید، جاهای دیگر هم بگویید.» بله در جاهای دیگر نیز همین را میگوییم. شما بدون دلیل ادعا کردید که در قرائت رسمی از دین، دین موظف به دخالت در همه عرصه ها و حل مشکلات است. نه خیر هدف اصلی دین تبیین سعادت حقیقی انسان و راهکار رسیدن به آن است. هیچ اندیشمند طرفدار قرائت رسمی نگفته است دین برای همه عرصه ها نسخه دارد. والسلام علی من اتبع الهدی __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معیار در معارف دینی چیست: مقام ثبوت یا مقام اثبات؟! ▪️ مقام اثبات (عاَلم ذهن و استدلال) ▪️ مقام ثبوت (عالَم خارج و ظرف واقع) جناب آقای حیدری چندین سال است که اقدام به طرح دیدگاه‌هایی نادر و جنجالی می‌کند. وی در این کلیپ با تفکیک مقام ثبوت و اثبات، ادعا می‌کند ما موظف به مقام اثبات هستیم نه ثبوت. واقعیت آن است که بسیاری از دیدگاههای وی ریشه در نگرش‌های ناقص و گاه نادرست در مسائل معرفت‌شناختی دارند. اگر توفیق ربوبی یار شود، قصد آن دارم مبانی معرفت‌شناختی او را بررسی کنم. ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم پیش از این وعده داده بودم، مبانی و آرای معرفتشناختی سید کمال حیدری را بررسی کنم، اما در روزهای گذشته بخشهایی از مصاحبه ایشان با شبکه العراقیۀ منتشر شد که واکنشهایی را نیز در پی داشت. از این رو، تصمیم گرفتم نخست به بررسی مدعیات مطرح شده در آن بخش از مصاحبه پبردازم. ان شاء الله اگر توفیق الهی یاری کند، در آینده نزدیک به نقد آرای معرفتشناختی وی خواهم پرداخت، هر چند اصل مدعای این مصاحبه نیز در قلمرو معرفتشناسی دینی است. بخشی از این مصاحبه را در زیر مشاهده فرمایید. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 گفتگوی سید کمال حیدری با شبکه العراقیه سید کمال حیدری در بخش پنجم گفتگو با شبکه العراقیۀ دیدگاهش در خصوص مسئله تکفیر را بیان می‌کند و اینکه تکفیر اختصاص به اهل سنت ندارد بلکه در میان علمای شیعه نیز رایج است. عین مدعای ایشان در این مصاحبه این است که ایشان میگوید: «هذا أقوله بضرس قاطع و أقطع فیما أقول: لایوجد عالم إثنی عشری إلا یحکم بکفر المسلمین جمیعاً باطنا، نعم یختلفون ظاهراً . . . بحسب الباطن و بحسب الحشر الأخروی و بحسب البعد الکلامی إتفقت کلمۀ علماء الشیعۀ علی کفرهم.» ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
🔸 نقدی بر سخنان در گفتگو با شبکه العراقیه (1) سید کمال حیدری در بخش پنجم گفتگویش با شبکه العراقیۀ به سراغ مسئله رفت و سخنانی را اظهار داشت که بازتاب فراوانی در میان اندیشمندان و حتی مسلمانان و شیعیان سایر کشورها در پی داشت. این نوشتار قصد آن دارد مدعای اصلی سید کمال را بررسی کند. پیش از ورود به به این بررسی علمی توجه به این نکته ضروری است که بی تردید هر گوینده و نویسنده ای در سخنانش هدفی را دنبال میکند، فردی چون سید کمال نیز نسبت به وسعت و عمق تأثیر مدعیاتش ناآگاه نیست. شاید به همین علت بود که برخی از اندیشمندان در واکنش به مدعیات سید کمال بر این جهت تأکید بیشتری کردند. مقدمه بحث: پیش از بررسی میزان اعتبار مدعای سید کمال حیدری باید اشاره کنیم که اسلام و کفر دو اصطلاح ظاهری و باطنی در میان اندیشمندان دارند. ناظر به ایمان و کفر قلبی است، اما ناظر به وضعیت ظاهری است. چنان که سید کمال نیز اظهار داشت بنا بر نظریه مشهور فقهای شیعه، هر کسی که به زبان اظهار اسلام کند و شهادت به توحید و نبوت را بر زبان جاری کند، باید او را مسلمان دانست و احکام فقهی مسلمان را بر وی جاری کرد. موضوع احکام فقهی و مربوط به نحوه رفتار دیگران با او و اموال اوست. اما ناظر به ایمان قلبی است که امری باطنی و غیرمشهود است. اسلام باطنی و ایمان قلبی موضوع ثواب و عقاب اخروی است. در واکنشهای علمی به سخنان سید کمال، برخی بدون توجه کافی به مدعای کانونی وی بر این سخن تکیه کردند که فقهای شیعه معنقد به اسلام ظاهری سایر فرق اسلامی هستند. اما روشن است که سخنان سید کمال ناظر به این مسئله نیست، بلکه چنان که در ویدئوی مصاحبه روشن است، مدعای ایشان این است: «هذا أقوله بضرس قاطع و أقطع فیما أقول: لایوجد عالم إثنی عشری إلا یحکم بکفر المسلمین جمیعاً باطنا، نعم یختلفون ظاهراً . . . بحسب الباطن و بحسب الحشر الأخروی و بحسب البعد الکلامی إتفقت کلمۀ علماء الشیعۀ علی کفرهم.» ⭕️ مدعای اصلی سید کمال این است که وی به ضرس قاطع میگوید: همه علمای شیعه معتقد به کفر باطنی سایر مسلمانان هستند. این مدعای آقای حیدری از چند جهت مخدوش است: نخست آن که، باید از ایشان پرسید دلیل و مستند این قطع شما چیست؟ آیا جناب عالی که این گونه با ضرس قاطع ادعا میکنید «هیچ عالمی شیعی وجود ندارد که سایر مسلمانان را کافر نداند»، همه کتابهای فقهی و کلامی و تفسیری همه علمای شیعه از فقها، متکلمان و مفسران را بررسی کرده اید؟! لابد استحضار دارید که دامنه علمای شیعه همه اندیشمندان شیعه در طول چهارده قرن اسلام در همه جغرافیای زمین را شامل میشود. چگونه چنین ادعایی کلان آن هم با قاطعیت مطرح میفرمایید؟ دوم این که، در همین روزها شاهد آن بودیم که برخی از اندیشمندان معاصر شیعه همچون حضرت آیت الله سیستانی طبق نقل نماینده رسمی شان اعلام کردند که معتقدند اهل سنت، هم به لحاظ ظاهری و هم به لحاظ باطنی مسلمان هستند. جناب حیدری در حالی ادعای قطع نسبت به دیدگاه مورد اتفاق همه علمای شیعه میکند که یک اندیشمند شیعی برجسته همعصر با وی دیدگاهی خلاف مدعای او دارد! ممکن است خواننده محترم بفرمایند حالا چرا این قدر مته به خشخاش میگذارید؟ فرض کنید ایشان گفته اند نظر «مشهور علمای شیعه» این است. پاسخ آن است که تحریف حقیقت با همین بزرگنمایی ها و کوچکنمایی ها محقق میشود، چنان که در ادامه نیز خواهیم دید. کسی که به دنبال کشف و بیان حقیقت است، نباید در یک موضوع حساس مذهبی، بخشی از حقیقت را درشت تر نشان دهد و بخشی دیگر را اصلاً مطرح نکند. سوم و مهمتر از همه آن که، گوینده این سخنان چند مسئله را با هم در آمیخته است که اگر این مسائل به درستی از هم تفکیک شوند، حقیقت روشن خواهد شد. مسئله اول موضوع عقیده است. بنا بر اعتقاد علمای شیعه که در کتب کلامی متعدد به تفصیل با آیات و روایات فراوان همچون آیه ولایت، حدیث غدیر و حدیث منزلت اثبات شده است، در میان مذاهب مختلف اسلامی، تنها مذهب شیعه اثناعشری بر حق است و اعتقادات سایر فرقه ها در مواردی که با باورهای شیعی اختلاف داشته باشند، حق و مطابق با واقع نیستند. پس تنها شیعه اثناعشری برحق است و سایر فرق مشتمل بر پاره ای عقاید باطل هستند. بر این اساس، کسی است که به باورهای شیعی ایمان داشته باشد و هر کس به همه یا بخشی از مسلمات اعتقادی شیعه از جمله ولایت ائمه دوازده گانه ایمان نداشته باشد، مؤمن حقیقی نیست، بلکه گرفتار کفر باطنی است، هر چند در جامعه اسلامی بلکه شیعی زندگی کند و اسمش مسلمان یا حتی شیعه باشد. آنچه مهم است اعتقاد قلبی به باورهای شیعی است. ادامه👇🏻👇🏻👇🏻
🔸 نقدی بر سخنان در گفتگو با شبکه العراقیه (2) مسئله دوم موضوع است. بنا بر اعتقاد شیعه، هر چند تنها مؤمن به باورهای شیعی برحق است، اما قلمرو نجات اخروی گسترده تر از قلمرو حقانیت است. بر این اساس، افزون بر شیعیان واقعی که دارای ایمان باطنی هستند، برخی از کافران باطنی نیز اهل نجات هستند. کفار به سه دسته تقسیم می شوند: دسته اول کافرانی هستند که حقانیت باورهای شیعی برایشان روشن شده، اما از سر عناد با حقیقت بدان ایمان نیاورده اند. دسته دوم کافرانی هستند که حقیقت برایشان روشن نشده است و از سر نادانی در دامان کفر درافتاده اند، اما در این جهالت و نادانی گناهکار و مقصرند. اما دسته سوم کافرانی هستند که کفرشان به علت جهل به حقیقت است و در این جهل مقصر نبوده اند، بلکه به علت شرایط خاص زمانی و مکانی نسبت به حقیقت جاهل مانده اند. این سه دسته نسبت به ثواب و عقاب اخروی یکسان نیستند. و ، همچنان که اعتقادشان باطل بود، گرفتار عذاب اخروی خواهند شد، اما که در ادبیات قرآنی خوانده میشوند، با وجود عدم ایمان حقیقی، در آخرت گرفتار جهنم نخواهند شد. بر این اساس، خطای بزرگ جناب حیدری روشن میشود. وی بدون دلیل و به نادرستی «کفر به حسب باطن» را با «کفر به حسب حشر اخروی» یکی گرفت، در حالی که چنان که توضیح دادیم، هر کفر باطنی مستلزم عذاب اخروی نیست. مسئله سوم، با پیروان سایر فرق اسلامی است. جناب حیدری در سایر سخنان خود ادعا کرده اند که دیدگاه کفر باطنی پیروان سایر مذاهب سر از «داعشی گری شیعی» در می آورد و بنا بر این نظریه، مسئله «تقریب مذاهب» امری تصنعی و تنها برای ظاهرسازی است؛ چرا که تقریب بین کافر و مسلمان معنا ندارد. پاسخ این بخش از مدعیات جناب حیدری نیز روشن است. همچنانکه بر حق دانستن اعتقاد شیعی و باطل شمردن سایر فرق اسلامی () مستلزم انحصار نجات اخروی در پیروان مذهب حق نیست، بلکه برخی از پیروان سایر مذاهب نیز از نجات بهره مند خواهد شد، حقانیت شیعه و بطلان سایر مذاهب مستلزم آن نیست که شیعیان با پیروان سایر مذاهب با خصومت و ستیز رفتار نمایند. انحصارگرایی معرفتی مستلزم برپایی جنگ و کشتار نیست، بلکه شیعیان میتوانند نه تنها با سایر مسلمانان، بلکه با پیروان سایر ادیان () و حتی بی دینان آمیز داشته باشند. یک عالم شیعی با وجود آن که برخی اعتقادات اهل سنت را باطل میداند، هرگز فتوا به تیغ کشیدن به روی آنها نمیدهد، بلکه چنانکه خود وی گفت بر اساس اسلام ظاهری رفتار میکند. پس «داعشی گری شیعی» از جعلیات ذهنی جناب ایشان است. نیز به هیچ روی امری تصنعی و صوری نیست، بلکه علمای شیعه با اندیشمندان سایر مذاهب، خصومت و دشمنی را کنار نهاده، به و اخلاقی می نشینند تا پس از رفع سوء تفاهمها از باورهای یکدیگر و کنار گذاشتن نسبتهای ناروا، سخن و دیدگاه یکدیگر را به درستی فهم کرده، سپس از صحت و سقم آن بحث کنند. در سرانجام این مباحثه علمی، اگر یک طرف حقانیت مدعای خود یا بطلان مدعای طرف مقابل را اثبات کرد، چنانکه طرف مقابل حقیقت را پذیرفت که دیگر نزاعی در میان نمانده و تقریب به نحو کامل صورت گرفته است. اما اگر طرف مقابل حقیقت را نپذیرفت، همچنان با وجود اختلاف نظر علمی و عقیدتی، زندگی مسالمت آمیز با یکدیگر ادامه می یابد. حاصل آن که، سخن باطل تنها نفی حق نیست، برجسته تر کردن بخشی از یک حقیقت و نادیده گرفتن بخشی دیگر نیز تحریف حقیقت است و هر تحریفی باطل است. و السلام علی من اتبع الهدی ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان سید یاسین الموسوی درباره سید کمال الحیدری ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار می کند: نشست علمی «بررسی آراء علمای امامیه در باب پیروان مذاهب دیگر در سه بعد حقانیت، نجات اخروی و رفتار دنیوی» 📺 پخش زنده همزمان از صفحات اینستاگرام: mahdiabdullahi.ir jadut.elh jad.ut یکشنبه 11 آبان 1399 ساعت 18:30 ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
💥ماموریت امروز حوزه ✍️استاد شهید مطهری: من به عنوان یک فرد مسئول به مسئولیت الهی، به رهبران عظیم‏ الشأن نهضت اسلامی که برای همه‌شان احترام فراوان قائلم، هشدار می‌دهم و بین خود و خدای متعال می‌کنم که نفوذ و نشر اندیشه‌های بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارک اسلامی اعمّ از آنکه از روی سوء نیت و یا عدم سوء نیت صورت گیرد، 🚨خطری است که کیان اسلام را تهدید می‌کند. ⚠️راه مبارزه با این خطر تحریم و منع نیست! مگر می‌شود تشنگانی را که برای جرعه‏ای آب له‏له می‏زنند، از نوشیدن آب موجود به عذر اینکه آلوده است منع کرد؟! ✅این ما هستیم که مسئولیم. ما به قدر کافی در زمینه‌های مختلف اسلامی کتاب به زبان روز عرضه نکرده‏ ایم. اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم، به سراغ آبهای آلوده نمی‌رفتند. گر نه تهی باشدی بیشتر این جویها خواجه چرا می‏دود تشنه‌ در این کویها راه مبارزه، عرضه داشتن صحیح این مکتب در همه زمینه‌ها با زبان روز است. حوزه‌های علمیه ما که امروز اینچنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافته‏اند باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند، باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست. 📚نهضتهای صدساله اخیر ص۹۳ ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آیةالله بهجت قدس سره: چون سبّ و طعن را کنار گذاشتیم، موجب شد، سه‌نفری که بر ولایت امیرمؤمنان مانده‌بودند، تبدیل به 500 میلیون شود! اگر شیوه‌ سبّ و طعن را در پیش گرفته بودیم، همه‌ این‌ها را از دست می‌دادیم! 🔰 مرحوم علامه‌ عسکری می‌گفت: به اندازه‌ای که با کتاب‌های من، از اهل‌سنت شیعه‌ شده‌اند، در طول تاریخ اسلام، با کتاب‌‌های هیچ‌ عالمی به این اندازه، شیعه نشده‌اند؛ علتش آن است که من از کتاب‌هایم سبّ و طعن به خلفا را حذف کرده، و به جای آن استدلال آورده‌ام. 🔰 این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که برای هدایت انسان‌‌ها، زمینه‌های آن‌را باید فراهم کرد و در مقابل، نباید زمینه هدایت را با گفتار و رفتار، از بین برد. ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
به مناسبت سالگشت عروج ملکوتی فیلسوف، مفسر و عارف ربانی علامه طباطبایی قدس سرّه ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi