نقد سخنان آقای #سید_کمال_حیدری درباره #ناکامی_دین در حل مشکل #کرونا (2)
چنان که روشن شد، جناب سید کمال حیدری مدعایی را به قرائت رسمی از دین نسبت داده، استدلالی برای ابطال آن آورده و سپس از بطلان آن نتیجه گرفته است.
اما نقد سخنان ایشان:
1️⃣ ایشان در بیان مدعای قرائت رسمی از دین، گرفتار مغالطه «جمع المسائل فی مسئلۀ واحدۀ» شده است، چنان که حوزه های علمیه، مؤسسات اهل سنت، الأزهر، کشورهای جنوب شرق آسیا و عالم مسیحیت را یک کاسه کرده و ادعا میکند همه اینها (تحت عنوان واحد قرائت رسمی از دین) ادعا دارند که میتوانند مشکلات را حل کنند. روشن است که مدعایی به این کلیت و چنین شیوه بحثی تا چه حد برخوردار از اعتبار است؟! مگر در همه این ادیان و مذاهب یک قرائت رسمی از دین وجود دارد؟ اهل سنت همگی یک نظر دارند؟ الأزهر مصر، جامۀ آل سعود ریاض و مؤسسه بینالمللی اندیشه و تمدن اسلامی مالزی در خصوص نسبت دین با مسائل دنیا نگرش واحدی دارند؟!!! روشن است که چنین نیست.
2️⃣ فارغ از این که قرائت رسمی سایر ادیان و مذاهب چیست، آنچه ایشان به عنوان قرائت رسمی به جهان تشیع و حوزه های علمیه نسبت می دهد، نه تنها ادعای بدون دلیل است، بلکه هم انتساب آن به طرفداران قرائت رسمی نارواست و هم اصل مدعا نادرست است.
ایشان بدون هیچ استناد و دلیلی چنان سخن فرموده است که گویا همه عالمان امروز و دیروز حوزه های علمیه بر این باورند که دین باید برای مشکلات دنیوی و زندگی روزمره ما انسانها برنامه ارائه کند و چون در حال حاضر مذهب تشیع رسمی از حل مشکلی به نام کرونا ناتوان است، پس تشیع رسمی در آن مدعا ناکام مانده است.
باید از ایشان پرسید کدام متکلم، فیلسوف یا فقیهی که به تعبیر شما قرائت رسمی از دین دارد، چنین ادعایی مطرح کرده است که دین باید مشکلات دنیوی آدمیان را حل کند. ممکن است برخی افراد مثل طنطاوی پیدا شوند که در تفسیر جواهر القرآنش ادعا کند، همه چیز در قرآن آمده است، اما هیچ یک از اندیشمندان شیعی چنین نگاه فوق حداکثری به قلمرو دین نداشته اند. کافی است به بحث ضرورت بعثت یا اهداف و فوائد بعثت در دانش کلام مراجعه کنیم تا درستی یا نادرستی این نسبت به عالمان حوزه ها روشن شود. پس چنین نسبتی به قرائت رسمی از تشیع نارواست. هیچ متکلم شیعی نگفته است دلیل حقانیت اعتقاد به امام زمان و امتیاز ما بر اهل تسنن این است که ما با این اعتقاد همه مشکلاتمان در امور دنیوی را حل میکنیم. بله باورهای دینی به نحو موجبه جزئیه و از باب تأثیر ماوراءالطبیعه در امور طبیعی اثر میکنند چنان که خود خداوند نیز فرمود رعایت تقوا سبب گشودن شدن برکات آسمان بر مردم است، اما اولاً این مسئله کلیت ندارد؛ یعنی قرار نیست کلید حل همه مسائل دنیوی را در عرصه دین جستجو کنیم. ثانیاً دلیل حقانیت دین اسلام و مذهب تشیع، این تأثیرگذاری امور دینی در حل مشکلات نیست تا اگر جایی اثر را ندیدیم، حکم به بطلان آن دین/مذهب بکنیم.
3️⃣ از آنچه در بند 2️⃣ گفتیم، ناتمامی اشکال ایشان بر پاسخ فرضی طرفداران قرائت رسمی نیز روشن است. ایشان فرمودند:
«اگر بگویید وظیفه ندارد، این مسئله پزشکی است و خوب این را فقط اینجا نگویید، جاهای دیگر هم بگویید.»
بله در جاهای دیگر نیز همین را میگوییم. شما بدون دلیل ادعا کردید که در قرائت رسمی از دین، دین موظف به دخالت در همه عرصه ها و حل مشکلات است. نه خیر هدف اصلی دین تبیین سعادت حقیقی انسان و راهکار رسیدن به آن است. هیچ اندیشمند طرفدار قرائت رسمی نگفته است دین برای همه عرصه ها نسخه دارد.
والسلام علی من اتبع الهدی
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معیار در معارف دینی چیست: مقام ثبوت یا مقام اثبات؟!
▪️ مقام اثبات (عاَلم ذهن و استدلال)
▪️ مقام ثبوت (عالَم خارج و ظرف واقع)
جناب آقای حیدری چندین سال است که اقدام به طرح دیدگاههایی نادر و جنجالی میکند. وی در این کلیپ با تفکیک مقام ثبوت و اثبات، ادعا میکند ما موظف به مقام اثبات هستیم نه ثبوت.
واقعیت آن است که بسیاری از دیدگاههای وی ریشه در نگرشهای ناقص و گاه نادرست در مسائل معرفتشناختی دارند.
اگر توفیق ربوبی یار شود، قصد آن دارم مبانی معرفتشناختی او را بررسی کنم.
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم
پیش از این وعده داده بودم، مبانی و آرای معرفتشناختی سید کمال حیدری را بررسی کنم، اما در روزهای گذشته بخشهایی از مصاحبه ایشان با شبکه العراقیۀ منتشر شد که واکنشهایی را نیز در پی داشت. از این رو، تصمیم گرفتم نخست به بررسی مدعیات مطرح شده در آن بخش از مصاحبه پبردازم. ان شاء الله اگر توفیق الهی یاری کند، در آینده نزدیک به نقد آرای معرفتشناختی وی خواهم پرداخت، هر چند اصل مدعای این مصاحبه نیز در قلمرو معرفتشناسی دینی است.
بخشی از این مصاحبه را در زیر مشاهده فرمایید.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 گفتگوی سید کمال حیدری با شبکه العراقیه
سید کمال حیدری در بخش پنجم گفتگو با شبکه العراقیۀ دیدگاهش در خصوص مسئله تکفیر را بیان میکند و اینکه تکفیر اختصاص به اهل سنت ندارد بلکه در میان علمای شیعه نیز رایج است.
عین مدعای ایشان در این مصاحبه این است که ایشان میگوید:
«هذا أقوله بضرس قاطع و أقطع فیما أقول:
لایوجد عالم إثنی عشری إلا یحکم بکفر المسلمین جمیعاً باطنا، نعم یختلفون ظاهراً . . .
بحسب الباطن و بحسب الحشر الأخروی و بحسب البعد الکلامی إتفقت کلمۀ علماء الشیعۀ علی کفرهم.»
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
🔸 نقدی بر سخنان #سید_کمال_حیدری در گفتگو با شبکه العراقیه (1)
سید کمال حیدری در بخش پنجم گفتگویش با شبکه العراقیۀ به سراغ مسئله #تکفیر رفت و سخنانی را اظهار داشت که بازتاب فراوانی در میان اندیشمندان و حتی مسلمانان و شیعیان سایر کشورها در پی داشت. این نوشتار قصد آن دارد مدعای اصلی سید کمال را بررسی کند.
پیش از ورود به به این بررسی علمی توجه به این نکته ضروری است که بی تردید هر گوینده و نویسنده ای در سخنانش هدفی را دنبال میکند، فردی چون سید کمال نیز نسبت به وسعت و عمق تأثیر مدعیاتش ناآگاه نیست. شاید به همین علت بود که برخی از اندیشمندان در واکنش به مدعیات سید کمال بر این جهت تأکید بیشتری کردند.
مقدمه بحث:
پیش از بررسی میزان اعتبار مدعای سید کمال حیدری باید اشاره کنیم که اسلام و کفر دو اصطلاح ظاهری و باطنی در میان اندیشمندان دارند. #کفر_باطنی ناظر به ایمان و کفر قلبی است، اما #کفر_ظاهری ناظر به وضعیت ظاهری است. چنان که سید کمال نیز اظهار داشت بنا بر نظریه مشهور فقهای شیعه، هر کسی که به زبان اظهار اسلام کند و شهادت به توحید و نبوت را بر زبان جاری کند، باید او را مسلمان دانست و احکام فقهی مسلمان را بر وی جاری کرد. #اسلام_ظاهری موضوع احکام فقهی و مربوط به نحوه رفتار دیگران با او و اموال اوست. اما #اسلام_باطنی ناظر به ایمان قلبی است که امری باطنی و غیرمشهود است. اسلام باطنی و ایمان قلبی موضوع ثواب و عقاب اخروی است.
در واکنشهای علمی به سخنان سید کمال، برخی بدون توجه کافی به مدعای کانونی وی بر این سخن تکیه کردند که فقهای شیعه معنقد به اسلام ظاهری سایر فرق اسلامی هستند. اما روشن است که سخنان سید کمال ناظر به این مسئله نیست، بلکه چنان که در ویدئوی مصاحبه روشن است، مدعای ایشان این است:
«هذا أقوله بضرس قاطع و أقطع فیما أقول:
لایوجد عالم إثنی عشری إلا یحکم بکفر المسلمین جمیعاً باطنا، نعم یختلفون ظاهراً . . .
بحسب الباطن و بحسب الحشر الأخروی و بحسب البعد الکلامی إتفقت کلمۀ علماء الشیعۀ علی کفرهم.»
⭕️ مدعای اصلی سید کمال این است که وی به ضرس قاطع میگوید: همه علمای شیعه معتقد به کفر باطنی سایر مسلمانان هستند.
این مدعای آقای حیدری از چند جهت مخدوش است:
نخست آن که، باید از ایشان پرسید دلیل و مستند این قطع شما چیست؟ آیا جناب عالی که این گونه با ضرس قاطع ادعا میکنید «هیچ عالمی شیعی وجود ندارد که سایر مسلمانان را کافر نداند»، همه کتابهای فقهی و کلامی و تفسیری همه علمای شیعه از فقها، متکلمان و مفسران را بررسی کرده اید؟! لابد استحضار دارید که دامنه علمای شیعه همه اندیشمندان شیعه در طول چهارده قرن اسلام در همه جغرافیای زمین را شامل میشود. چگونه چنین ادعایی کلان آن هم با قاطعیت مطرح میفرمایید؟
دوم این که، در همین روزها شاهد آن بودیم که برخی از اندیشمندان معاصر شیعه همچون حضرت آیت الله سیستانی طبق نقل نماینده رسمی شان اعلام کردند که معتقدند اهل سنت، هم به لحاظ ظاهری و هم به لحاظ باطنی مسلمان هستند. جناب حیدری در حالی ادعای قطع نسبت به دیدگاه مورد اتفاق همه علمای شیعه میکند که یک اندیشمند شیعی برجسته همعصر با وی دیدگاهی خلاف مدعای او دارد!
ممکن است خواننده محترم بفرمایند حالا چرا این قدر مته به خشخاش میگذارید؟ فرض کنید ایشان گفته اند نظر «مشهور علمای شیعه» این است.
پاسخ آن است که تحریف حقیقت با همین بزرگنمایی ها و کوچکنمایی ها محقق میشود، چنان که در ادامه نیز خواهیم دید. کسی که به دنبال کشف و بیان حقیقت است، نباید در یک موضوع حساس مذهبی، بخشی از حقیقت را درشت تر نشان دهد و بخشی دیگر را اصلاً مطرح نکند.
سوم و مهمتر از همه آن که، گوینده این سخنان چند مسئله را با هم در آمیخته است که اگر این مسائل به درستی از هم تفکیک شوند، حقیقت روشن خواهد شد.
مسئله اول موضوع #حقانیت_و_بطلان_ عقیده است. بنا بر اعتقاد علمای شیعه که در کتب کلامی متعدد به تفصیل با آیات و روایات فراوان همچون آیه ولایت، حدیث غدیر و حدیث منزلت اثبات شده است، در میان مذاهب مختلف اسلامی، تنها مذهب شیعه اثناعشری بر حق است و اعتقادات سایر فرقه ها در مواردی که با باورهای شیعی اختلاف داشته باشند، حق و مطابق با واقع نیستند. پس تنها شیعه اثناعشری برحق است و سایر فرق مشتمل بر پاره ای عقاید باطل هستند. بر این اساس، #مؤمن_حقیقی کسی است که به باورهای شیعی ایمان داشته باشد و هر کس به همه یا بخشی از مسلمات اعتقادی شیعه از جمله ولایت ائمه دوازده گانه ایمان نداشته باشد، مؤمن حقیقی نیست، بلکه گرفتار کفر باطنی است، هر چند در جامعه اسلامی بلکه شیعی زندگی کند و اسمش مسلمان یا حتی شیعه باشد. آنچه مهم است اعتقاد قلبی به باورهای شیعی است.
ادامه👇🏻👇🏻👇🏻
🔸 نقدی بر سخنان #سید_کمال_حیدری در گفتگو با شبکه العراقیه (2)
مسئله دوم موضوع #نجات_اخروی است. بنا بر اعتقاد شیعه، هر چند تنها مؤمن به باورهای شیعی برحق است، اما قلمرو نجات اخروی گسترده تر از قلمرو حقانیت است. بر این اساس، افزون بر شیعیان واقعی که دارای ایمان باطنی هستند، برخی از کافران باطنی نیز اهل نجات هستند. کفار به سه دسته تقسیم می شوند: دسته اول کافرانی هستند که حقانیت باورهای شیعی برایشان روشن شده، اما از سر عناد با حقیقت بدان ایمان نیاورده اند. دسته دوم کافرانی هستند که حقیقت برایشان روشن نشده است و از سر نادانی در دامان کفر درافتاده اند، اما در این جهالت و نادانی گناهکار و مقصرند. اما دسته سوم کافرانی هستند که کفرشان به علت جهل به حقیقت است و در این جهل مقصر نبوده اند، بلکه به علت شرایط خاص زمانی و مکانی نسبت به حقیقت جاهل مانده اند. این سه دسته نسبت به ثواب و عقاب اخروی یکسان نیستند. #کافران_عالم_به_حقیقت و #کافران_جاهل_مقصر، همچنان که اعتقادشان باطل بود، گرفتار عذاب اخروی خواهند شد، اما #کافران_جاهل_قاصر که در ادبیات قرآنی #مستضعف خوانده میشوند، با وجود عدم ایمان حقیقی، در آخرت گرفتار جهنم نخواهند شد.
بر این اساس، خطای بزرگ جناب حیدری روشن میشود. وی بدون دلیل و به نادرستی «کفر به حسب باطن» را با «کفر به حسب حشر اخروی» یکی گرفت، در حالی که چنان که توضیح دادیم، هر کفر باطنی مستلزم عذاب اخروی نیست.
مسئله سوم، #نحوه_رفتار_شیعیان با پیروان سایر فرق اسلامی است. جناب حیدری در سایر سخنان خود ادعا کرده اند که دیدگاه کفر باطنی پیروان سایر مذاهب سر از «داعشی گری شیعی» در می آورد و بنا بر این نظریه، مسئله «تقریب مذاهب» امری تصنعی و تنها برای ظاهرسازی است؛ چرا که تقریب بین کافر و مسلمان معنا ندارد.
پاسخ این بخش از مدعیات جناب حیدری نیز روشن است. همچنانکه بر حق دانستن اعتقاد شیعی و باطل شمردن سایر فرق اسلامی (#انحصارگرایی_معرفتی) مستلزم انحصار نجات اخروی در پیروان مذهب حق نیست، بلکه برخی از پیروان سایر مذاهب نیز از نجات بهره مند خواهد شد، حقانیت شیعه و بطلان سایر مذاهب مستلزم آن نیست که شیعیان با پیروان سایر مذاهب با خصومت و ستیز رفتار نمایند. انحصارگرایی معرفتی مستلزم برپایی جنگ و کشتار نیست، بلکه شیعیان میتوانند نه تنها با سایر مسلمانان، بلکه با پیروان سایر ادیان (#اهل_کتاب) و حتی بی دینان #زندگی_مسالمت آمیز داشته باشند. یک عالم شیعی با وجود آن که برخی اعتقادات اهل سنت را باطل میداند، هرگز فتوا به تیغ کشیدن به روی آنها نمیدهد، بلکه چنانکه خود وی گفت بر اساس اسلام ظاهری رفتار میکند. پس «داعشی گری شیعی» از جعلیات ذهنی جناب ایشان است. #تقریب_مذاهب نیز به هیچ روی امری تصنعی و صوری نیست، بلکه علمای شیعه با اندیشمندان سایر مذاهب، خصومت و دشمنی را کنار نهاده، به #گفتگوی_منطقی و اخلاقی می نشینند تا پس از رفع سوء تفاهمها از باورهای یکدیگر و کنار گذاشتن نسبتهای ناروا، سخن و دیدگاه یکدیگر را به درستی فهم کرده، سپس از صحت و سقم آن بحث کنند. در سرانجام این مباحثه علمی، اگر یک طرف حقانیت مدعای خود یا بطلان مدعای طرف مقابل را اثبات کرد، چنانکه طرف مقابل حقیقت را پذیرفت که دیگر نزاعی در میان نمانده و تقریب به نحو کامل صورت گرفته است. اما اگر طرف مقابل حقیقت را نپذیرفت، همچنان با وجود اختلاف نظر علمی و عقیدتی، زندگی مسالمت آمیز با یکدیگر ادامه می یابد.
حاصل آن که، سخن باطل تنها نفی حق نیست، برجسته تر کردن بخشی از یک حقیقت و نادیده گرفتن بخشی دیگر نیز تحریف حقیقت است و هر تحریفی باطل است.
و السلام علی من اتبع الهدی
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان سید یاسین الموسوی درباره سید کمال الحیدری
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار می کند:
نشست علمی «بررسی آراء علمای امامیه در باب پیروان مذاهب دیگر در سه بعد حقانیت، نجات اخروی و رفتار دنیوی»
📺 پخش زنده همزمان از صفحات اینستاگرام:
mahdiabdullahi.ir
jadut.elh
jad.ut
یکشنبه 11 آبان 1399
ساعت 18:30
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
💥ماموریت امروز حوزه
✍️استاد شهید مطهری:
من به عنوان یک فرد مسئول به مسئولیت الهی، به رهبران عظیم الشأن نهضت اسلامی که برای همهشان احترام فراوان قائلم، هشدار میدهم و بین خود و خدای متعال #اتمام_حجت میکنم که نفوذ و نشر اندیشههای بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارک اسلامی اعمّ از آنکه از روی سوء نیت و یا عدم سوء نیت صورت گیرد،
🚨خطری است که کیان اسلام را تهدید میکند.
⚠️راه مبارزه با این خطر تحریم و منع نیست! مگر میشود تشنگانی را که برای جرعهای آب لهله میزنند، از نوشیدن آب موجود به عذر اینکه آلوده است منع کرد؟!
✅این ما هستیم که مسئولیم. ما به قدر کافی در زمینههای مختلف اسلامی کتاب به زبان روز عرضه نکرده ایم. اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم، به سراغ آبهای آلوده نمیرفتند.
گر نه تهی باشدی بیشتر این جویها
خواجه چرا میدود تشنه در این کویها
راه مبارزه، عرضه داشتن صحیح این مکتب در همه زمینهها با زبان روز است.
حوزههای علمیه ما که امروز اینچنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافتهاند باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند، باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست.
📚نهضتهای صدساله اخیر ص۹۳
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آیةالله بهجت قدس سره:
چون سبّ و طعن را کنار گذاشتیم، موجب شد، سهنفری که بر ولایت امیرمؤمنان ماندهبودند، تبدیل به 500 میلیون شود! اگر شیوه سبّ و طعن را در پیش گرفته بودیم، همه اینها را از دست میدادیم!
🔰 مرحوم علامه عسکری میگفت: به اندازهای که با کتابهای من، از اهلسنت شیعه شدهاند، در طول تاریخ اسلام، با کتابهای هیچ عالمی به این اندازه، شیعه نشدهاند؛ علتش آن است که من از کتابهایم سبّ و طعن به خلفا را حذف کرده، و به جای آن استدلال آوردهام.
🔰 این واقعیت را نمیتوان انکار کرد که برای هدایت انسانها، زمینههای آنرا باید فراهم کرد و در مقابل، نباید زمینه هدایت را با گفتار و رفتار، از بین برد.
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
به مناسبت سالگشت عروج ملکوتی فیلسوف، مفسر و عارف ربانی علامه طباطبایی قدس سرّه
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
♨️انگیزه اصلی علامه طباطبایی در نوشتن تفسیر المیزان، مبارزه با #تطبیق آیات قرآن بر دستاوردهای #علوم_تجربی و #علوم_انسانی بود.
🔰آیت الله مصباح یزدی
💠بنده به طور شفاهی از ایشان شنیدم که همين انحرافاتی که در يک قرن اخیر در بین مسلمانان در زمینه تفسیر پیدا شده بود، مهمترین عاملی بود که ایشان برای پرداختن بحثهای تفسیری احساس وظيفه کردند. شاید بهترین نمونهاش در مصر بود. چون مصر ارتباط نزدیکتری با کشورهای اروپایی داشت، و فرانسه و بعد سایر کشورهای اروپایی در آنجا مسلط شدند و همين امر موجب شد مراودات فرهنگی مصریها با اروپا زیاد گردد؛ بیشتر دانشجویان خود را برای تحصيل به پاریس میفرستادند و اساتید فرانسوی به آنجا سفر میکردند. این امر زمینۀ گرایش به #علوم_طبیعیِ روز و #علوم_انسانی با دیدگاههای غربی را در آنجا رواج داد. حتی در بین علمای الأزهر اساتیدی که باید مدافع اسلام و قرآن باشند تمایلاتی به همین تفسیر به رأی و تطبیق آیات قرآن بر دستاوردهای علوم غربی پیدا کردند. حتی در تفسیر المنار که مثلا از طرف استادی بزرگ در الأزهر القا میشد گرایشهایی کم یا بیش در این جهت پیدا میشد. قدر مشترک این گرایشات، تمایل به تفسیر آیات قرآن بر اساس دستاوردهای علوم تجربی بود. برای مثال، آنها حقايقي قرآني مانند لوح، قلم، عرش، کرسی، ملائکه و ... را بر عوامل و موجودات مادی تطبیق میکردند؛ حتی وحی، کرامات، مکاشفات و چیزهایی از این قبیل را هم به نوعی تفسیر مادی میکردند. این موج که در کشورهای اسلامی و کشورهای شیعی بهخصوص در ایران، هم طرفدارانی پیدا کرد و در حال رشد و رواج بود در مرحوم علامه طباطبایی احساس خطر ایجاد کرد.
ایشان احساس خطر میکردند که این روش ادامه پیدا کند و ما ابتدا دستاوردهای علوم غربی را بپذیریم و بعد تلاش کنیم آیات قرآن را بر آنها تطبیق کنیم یا نظریات علوم انسانی از قبیل مسائل حقوقی، سیاسی و ... را از آنجا اخذ کنیم و بعد تلاش کنیم که آیهای مطابق آن پیدا کنیم و بگوییم قرآن هم همین را می گوید – تطبیقهایی که بسیار اتفاق افتاده است.
#در_محضر_علامه
#تفسیر #المیزان
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
🔰بيانات حضرت آيتالله مصباح يزدي در همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان 93/08/22
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از M.Abd
♨️علامه طباطبائى مى فرمود: اقامه برهان بر اصول معارف قرآنى و عقائد انسانى را #ملاصدرا به ما ياد داده است.
🔰علامه حسن زاده آملی
⭕️اما حكمت متعاليه كه معروف به اسفار است حائز اهميتى است كه هيچ يك از كتب عرفانى برهانى مذكور حائز آن نيست و آن نحوه اقامه برهان بر مسائل عاليه عرفانى و تطبيق بين عقل و ذوق، و فكر و شهود است، و بر اين اساس قويم كه ( [البرهان الحقيقى لا يخالف الشهود الكشفى] ) سخت استوار است. و چنان از عهده اين امر خطير بر آمده است كه در چندين جاى اسفار مى فرمايد در زبر ديگران ديده نشده است و حق با او است.
⭕️وقتى در محضر مبارك استاد علامه طباطبائى صاحب الميزان سخن از اقامه برهان بر اصول معارف قرآنى و عقائد انسانى عنوان مى شد، مى فرمود اينها را ملاصدرا به ما ياد داده است.
⭕️و وقتى به تنهائى در محضر مباركش مشرف بودم كه سخن از خدمت علمى اين اكابر آلهى به ميان آمد فرمود: آقا آن همه ناملايمات روزگار را چشيده اند، و آن همه سنگ حوادث را خورده اند، و طعن ها و دشنامها از اين و آن شنيده اند، و محروميتها و آوارگيها را تحمل كرده اند، ولى دست از گوهر گرانبهاى عقيدت ايقانى، و حقيقت ايمانى خود برنداشته اند، و با همه آن رنج و سختيها معارفى را كه با خون جگر تحصيل كرده اند نوشتند و گذاشتند و گفتند، حق و حقيقت اين است كه نوشته ايم.
📚دومين يادنامه علامه طباطبائى، ص67
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
⚫️ سندی تکاندهنده از فداکاری علما در حفظ میراث علمی تشیع
👈 این حروف را مینویسم در حالیکه یکشبانهروز گرسنه هستم...
🔰 رضوانمقام، حضرت آیتالله سیّد شهابالدّین مرعشی نجفی بر نسخهای خطّی از کتاب "فوائد بحرالعلوم" نوشتهاند:
کتاب فوائد سیّدمهدی نجفی را خریدم به پولی که از سه ماه نماز استیجاری به دست آورده بودم. و منِ محزون، شهابالدّین حسینی مرعشی نجفی هستم.
و این حروف را در حالی که گرسنه هستم مینویسم! زیرا یک روز و شب است که به دلیل نداشتن وجه، چیزی نخوردهام! و امیدوارم به برکت اجداد طاهرینم علیهمصلواتالله بر این سختی و گرفتاری بتوانم صبر نمایم.
✍🏻 نوشته شد به تاریخ ۱۳۴۱، در مدرسه قوام - نجف أشرف
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
🗣 مصاحبه با خبرگزاری ایکنا:
🔰 خدمات متقابل قرآن و فلاسفه مسلمان
🔰 مسیر اسلامیسازی علوم از فلسفه میگذرد
https://b2n.ir/487250
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
🔴 لزوم ارائه #فلسفه_اسلامی به صورتی اصیل به زبان امروزی
دکتر سید حسین نصر:
در زمان حاضر #فلسفۀ_ملاصدرا اهمیت فراوانی برای ما ایرانیان و همۀ مسلمانان دارد. وقتی که 50 سال پیش نوشتن دربارۀ #ملاصدرا را به زبان انگلیسی آغاز کردم و کربن نیز به زبان فرانسه این کار را آغاز کرد، حتی در ممالک عربی کسی ملاصدرا را نمیشناخت چه رسد به غرب و ممالک شرق آسیا. اما اکنون دهها نفر از مصر گرفته تا اندونزی رسالۀ ارشد و دکترایشان دربارۀ ملاصدرا است. همچنین، بیش از 30 رساله دکتری و فوق لیسانس در آمریکا و اروپا دربارۀ ملاصدرا نگاشته شده است؛ در حالی که پیش از این در غرب #فلسفۀ_اسلامی با «ابن رشد» ختم میشد.
نکتۀ بااهمیت این است که حکمت ملاصدرا محملی هم برای تفکر منطقی و دینی است و هم گفتنیهای اساسی دارد دربارۀ اشراق، عرفان، حقیقت و حکمت باطنی. البته نظر بنده این نیست که فقط آثار ملاصدرا را بخوانیم، بلکه باید افکار و مکتب ملاصدرا را زنده نگه داشت و با توجه به چالشهای فکری پیش رویمان در دنیای کنونی امید است که فلسفۀ صدرا بتواند در مقابل چالشهای متعدد بایستد و طبق اصول خود به آنها پاسخ گوید؛ چالشهایی که از جانب علوم جدید غربی، تکنولوژی غربی، ادیان مختلف و فلسفههای #لاادری به وجود آمده است.
باید در شیوه تدریس علوم انسانی در دبیرستان و دانشگاه تجدیدنظر کنیم و پایه و اساس فکر را فلسفۀ خودمان قرار دهیم. اکنون بعد از گذشت حدود 40 سال از انقلاب، هنوز هم پایۀ فلسفی دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران، که سالها افتخار ریاست آن را داشتم، فلسفۀ غربیست و فلسفه بیشتر از دیدگاه غربی تدریس میشود.
هنوز هم از #غربزدگی عمیقی رنج میبریم و هرچه بگوییم جمهوری اسلامی و اسلام اما در عمل معلوم میشود که هنوز در بسیاری از امور مطیع روندهای فکری تمدن دیگری هستیم. ما اعضای تمدن مردهای نیستیم. باید جوانان را طوری تربیت کنیم که آنها از نگاه خودشان به فرهنگ و تفکر فرانسه، انگلستان، آلمان، روسیه، آمریکا و غیره بنگرند، نه برعکس. باید براساس برنامهای دقیق به پایههای فکری سنت اصیلمان توجه کنیم و سپس جهان را از دیدگاه جهانبینی خودمان مدنظر گیریم.
در این راستا دو امر اهمیت فراوان دارد:
یکی اینکه باید به منابع مهم فلسفۀ اسلامی دسترسی پیدا کنیم. در مملکتی هستیم که نیمی از آثار بزرگترین فلاسفه و عالمان ما مثل ابنسینا هنوز حتی چاپ نشده است. در حالی که آثار کانت را دهها بار در آلمان چاپ، تصحیح و تجدید نظر کردهاند. بنابراین باید آثار سنت چند هزار سالۀ فلسفیمان را به صورت صحیح منتشر کنیم و توجیه دهیم.
دوم اینکه باید دانشمندانی پرورش دهیم که آثار فلسفی ما را برای افرادی که در فلسفه تخصصی ندارند به صورتی اصیل به زبان امروزی بیان کنند. آنان باید به قدری توانا باشند که بتوانند در مقابل هر چالش فکری اعم از فلسفی، علمی و لاادری مقاومت کنند و به پیروزی برسند.
مصاحبه دکتر نصر با خبرگزاری ایکنا:
https://b2n.ir/454528
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
یا من اسمه دواء و ذکره شفاء
متأسفانه بیماری حضرت آیۀ الله مصباح یزدی شدت یافته است. بی تردید این اندیشمند مجاهد و فیلسوف بزرگ حق بزرگی به گردن حوزه های علمیه و انقلاب اسلامی دارد. از ختم صلوات و دعا برای شفای عاجل ایشان دریغ نکنیم.
______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
پیام تسلیت پروفسور محمد لگنهاوسن به مناسبت ارتحال فقیه عالیقدر حضرت آیتالله مصباح یزدی(رحمت الله علیه)
باسمه تعالی
باقلبی اندوهگین و خاضعانه تسلیت صمیمانه خود را به محضر امام عصر (عج الله تعالی فرجه) و رهبر انقلاب (حفظ الله)، خانواده عزیز سفر کرده، همکاران، دوستان دانشجو، و به همه مسلمانان عرض میکنم. همچنین باید تسلیت عرض کنم به غیر مسلمانانی که دعوتهای ایشان را به گفتگوها از دست خواهند داد و به همه دوستداران فلسفه که جای خالی ایشان را در بین خود خواهند داشت. ان شاء الله خداوند سفر آخرت او را آسان گرداند. ایشان مکرر به بنده میفرمودند که برای این سفر آماده میشوند! خداوند به نزدیکان او صبر بر فقدان عنایت کند. انشاءالله به همکاران و دانشجویان توانایی ادامه کارها با الگوگیری از او عنایت فرماید. ایشان به ما دلسوزی و ایثار، بحث استدلالی و شوق به آموزش عقاید جدید و پیگیری مداوم حقیقت را آموختند. خداوند روح علامه آیتالله مصباح (قدس سره) را شادی فراوان عطا فرماید.
حاج محمد لگنهاوسن
__________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
🔻علامه مصباح؛ «انقلابی»، امّا «محذوف» و «غیررسمی»!
🔹️ آیتالله خامنهای بهصراحت، آیتالله مصباح را «عقبۀ تئوریکِ نظام» خوانده بود. نمیخواهم اینک و در اینجا دربارۀ دلالتهای مفهومی و معنایی این لفظ بنویسم و فضایلِ مصباح را بازگویم، بلکه میخواهم مخاطبِ خویش را در برابرِ «پرسشی سرسخت و تلخ» قرار دهم که شاید او را نسبت به من، بدبین سازد و ... . اکنون آنچهکه در نظرِ من مهمّ است، هیچ محاسبه و معادلهای نیست جز «گفتنِ حقیقت» و «شخمزدنِ گذشته» و «بیرونکشیدنِ ریشههای گندیده و مسموم»! هیچ اتّفاقی بدتر از آنچهکه برای علامه مصباح رخ داد، در میان نیست ... . پس باید مصلحت و سکوت را کنار نهاد و ناگفتهها را نگاشت.
🔹️ «عقبۀ تئوریکِ نظام»! تعبیریست فاخر و وزین و گوشنواز، که البتّه تبعات و لوازمی دارد، و از آن جمله، این است که چنین شخصیّتی باید در «رسانۀ ملّی و رسمی»، جای پای محکمی داشته باشد و محلِ رجوع باشد. امّا آیا اینگونه بوده است؟! بهطورِ قاطع باید گفت خیر!!
🔹️ در سه دهۀ گذشته، «صداوسیمای جمهوری اسلامی»، هیچگونه مصاحبهای با آیتالله مصباح نداشته و هیچگاه از سخنرانیهای انقلابی و سیاسیِ ایشان، استفاده نکرده است!! هیچگاه! برنامۀ صداوسیما دربارۀ آیتالله مصباح در طولِ سه دهۀ گذشته، فهرستِ مفصّلی نیست: یکی سخنرانیهای اخلاقیِ ایشان که بهصورتِ «سانسورشده» و «تقطیعشده»، تنها از شبکۀ تلویزیونیِ قرآن پخش میشد؛ و دیگری، سخنرانیهای اخلاقیِ ایشان که در «انتهای شب»، از شبکۀ رادیوییِ معارف پخش میشد!! همین و لاغیر! هیچ برنامۀ منظم و مستمری در میان نبود و هیچگاه مواضعِ سیاسی و انقلابیِ وی، پوششِ رسانهای داده نشد!
🔹️ معاملهای که «صداوسیمای جمهوریاسلامی» با علامه مصباح کرد، بهگونهای بود که گویا ایشان، یک «اپوزیسیونِ سیاسی» است که تنها میتوان از جوانب و ابعادِ «اخلاقی» یا «فلسفیِ» ایشان بهره گرفت و بقیّۀ لایهها، با «سیاستهای نظام»، سازگار نیستند! «سیاستهای نظام» که از «عقبۀ تئوریکِ نظام» بودنِ ایشان حکایت میکند!! این چه تناقضیست؟!
🔹️ تفاوتی هم میانِ علی لاریجانی و عزتالله ضرغامی و علی عسگری در میان نبوده است! همگی در «حذفِ عامدانۀ علامه مصباح»، دست در یک کاسه داشته و همگرا و همنظر بودهاند! نظریۀ رسانه در میان اینان، همان «نظریۀ جذابیّت» است، نه «نظریۀ حکمت»، و چون چنین است، همگی یک «فوتبالیست» یا «بازیگر» را بر «حکیمِ زمانه»، ترجیح میدهند! محاسبه کنید که در طولِ سه دهۀ اخیر، چه میزان از حجمِ آنتنهای زندۀ صداوسیمای جمهوریاسلامی را کسانی از این دست، اشغال کردند: «هزار ساعت»؟! «دههزار ساعت»؟! «صدهزار ساعت»؟! ... نمیدانم، ولی بهخوبی میدانم که در این میان، حتّی «یک ساعت» هم نصیبِ علامه مصباح نشد!! نه «آنتنِ زنده»! نه «سخنِ سیاسی»! نه در «شبکههای پُرمخاطب»! نه در «ساعاتِ خاص»! ...
🔹️ «مسئولانِ فرهنگیِ جمهوریاسلامی»، باید سرافکنده و شرمسار باشند که علامه مصباح را از «عرصۀ رسمی» حذف کردند و «چهرهای حداقلی و رقیق» از او ساختند که هیچ نسبتی با «عقبۀ تئوریکِ نظام» نداشت! مصباحی که نسلِ جوان شناخت - یا بهعبارتِ درستتر، به آنها شناسانده شد! – یک «عالمِ اخلاقی» بود، یا حداکثر یک «فیلسوفِ مسلمان»! همین و نه بیشتر! آنان وظیفه داشتند که در تمامِ مسائل راهبردی و کلان، «عقبۀ تئوریکِ نظام» را به صحنۀ بازی آورند تا ذهنِ جوانان با تحلیلها و منطقِ فکریِ او، آشنا شود و انس بگیرد، ولی چنین نکردند!
🔹️ مینویسم مسئولانِ فرهنگیِ «جمهوریاسلامی»!! چون اشکال را در «ساختار» میبینم، نهفقط در «این شخص» و «آن شخص»! حماقت و ندانمکاریِ مسئولان بهجای خود، امّا مسأله و معضلۀ من، با «اساسِ بنای فرهنگیِ رسمی» است که در نظرم، همچون افیونِ مخدّر و مخرّبی است که فضیلتسوز و نخبهکُش است. دیروز، قصّۀ جانسوزِ «حذفِ آوینی»؛ و امروز، قصّۀ تلخِ «حذفِ مصباح»! حیاتِ «غیررسمیِ» نخبگانِ انقلابی، چه زمانی پایان مییابد؟! چه کنیم با اینهمه جفاکاریِ «مسئولانِ فرهنگیِ جمهوریاسلامی»؟! کدام محکمه، دادِ ما را میستاند؟! شاید هم بیشتر گفتن، سبب شود که محکمه بهجای «دادِ ما»، «خودِ ما» را بستاند!!
🔹️ علامه مصباح، «انقلابی» بود، امّا انقلابیِ «محذوف»! انقلابیِ «غیررسمی»! انقلابیِ «مظلوم»! یک شخصیّتِ تاریخیِ بینظیر در اکنونِ ما، که بیرحمانه و حماقتبار، از عرصۀ رسمی، «حذف» شد و «ناشناخته» یا «بدشناخته» ماند، تاآنجاکه در انتخاباتِ اخیر مجلسِ خبرگان، بهدستورِ «بیبیسی فارسی»، بخشی از مردمِ تهران به او رأی ندادند!
مهدی جمشیدی
✅ @Rajanews
متن دستخط وصیت نامه #آیتاللهمصباح
__________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
وصیتنامه حضرت آیت الله مصباح (أعلی الله مقامه).pdf
2.93M
چراغ راه بصیرت طلبان
متن کامل وصیتنامه حضرت آیت الله مصباح یزدی قدّس سرّه الشریف
__________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
کرنش زورگو در برابر #دیپلماسی_اقتدار
🔴 قدرت، دال مرکزی روابط بینالملل است؛ قدرت نظامی، دفاعی، اقتصادی، علمی، هستهای و غیره.
🔸سالهاست یک جریان سیاسی به اسم عقلانیت و واقع بینی، آرمانهای انقلاب را به فراموشی سپرده است و تئوریسینهای #سریع_القلم استقلال را در دوران جهانی شدن افسانه میخوانند. مقاومت در برابر استکبار در قاموسشان جای خود را به
#دیپلماسی_انفعال و لبخند و قدم زدن با نماینده دشمن داده است.
🔸دیروز سادهلوحانه از #گفتگوی_تمدنها سخن میگفتند و گمان میکردند "فردا دنیای گفتمانهاست نه دنیای موشکها".
🔹با #فضاسازی_رسانه_ای و با وعده #رفع_تحریمها و چرخیدن #چرخ_اقتصاد #برجامی را بر کشور تحمیل کردند که نه رفع تحریمی را در پی داشت و نه گشایشی اقتصادی به بار آورد. دستاوردش چیزی نبود جز #تقریبا_هیچ. و سوگمندانه امروز فشار اقتصادی آن بر دوش ملت سنگینی میکند.
🔹امروز دیگر روشن شده است که مناسبات بینالمللی با #دیپلماسی_انفعال در مقابل دشمن و #فشار_توئیتری پیش نمیرود. تنها پشتوانه هر مذاکره ای، قدرت است، وگرنه مذاکره با هر زورگویی چون آمریکا فقط و فقط مذاکره ای است برای اینکه امتیاز بدهیم و هیچ نگیریم!
🔸نباید فراموش کنیم وقتی نفتکش بریتانیای کبیر را توقیف کردیم، گارد سلطنتی بریتانیا نفتکشمان را آزاد کرد. برجام نتوانست به اندازه ۷ میلیارد دلار از داراییهای ما را آزاد کند که توقیف کشتی کرهای آزاد کرد! درود بر شجاعت و تدبیر دلیرمردان سبزپوش سپاه!
🔻مواظب باشیم چند ماه دیگر به وقت انتخابات #بازی_رسانه_ای #بزک_کنندگان_برجام آزادسازی منابع مالی را به پای توافق و مذاکره با بایدن ننویسند. اکنون دیگر وقت تغییر دیپلماسی است:
از انفعال به اقتدار با روی کار آوردن #دولت_انقلابی_جوان.
✅ #مهدی_عبدالهی
👉 🆔 @MAbdullahi