eitaa logo
مهدی عبداللهی
656 دنبال‌کننده
509 عکس
243 ویدیو
34 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ این طرح(ولایت)بایستی فراگیر شود. امام خامنه ای مدظله العالی 🔻 آغاز ثبت نام دوره های حضوری 🇮🇷 ١۴٠٠🇮🇷 🔸 ویژه برادران وخواهران غیرحوزوی (١٨تا٣۵سال) و... 👈 تاریخ شروع دوره ها: 🔸 ١٧ تیر 🔸 ٣٠ تیر 🔸 ١٢ مرداد ⭕️ ثبت نام: تا ٢٠ خرداد ماه تمدید شد. 🌐 hamzevasl.ir آدرس کانال‌ ها: 🆔 eitaa.com/hamzevasl 🆔 t.me/hamzevasl 🆔 ble.ir/hamzevasl 🆔 instagram.com/hamzevasl
(1) نام كتاب📚نظریه معرفت نويسنده ✍️کیث لرر ترجمه، تحقیق و نقد: مهدی عبدالهی سال چاپ🔅1396 تعداد صفحات📖508 قطع كتاب📕رقعی قيمت💰45000 تومان ناشر📇موسسه حکمت و فلسفه ایران https://b2n.ir/u95622 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
(2) نام كتاب📚انسجام گروی در توجیه با تأکید بر آرای کیث لرر، بررسی تحلیلی_انتقادی نويسنده ✍️ مهدی عبدالهی سال چاپ🔅1396 تعداد صفحات📖694 قطع كتاب📕رقعی قيمت💰48000 تومان ناشر📇 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
(3) نام كتاب📚فلسفه الهیات بالمعنی الاخص: درآمدی بر خداشناسی فلسفی نويسنده ✍️ مهدی عبدالهی سال چاپ🔅1398 تعداد صفحات📖 547 قطع كتاب📕رقعی قيمت💰69000 تومان ناشر📇 انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی 👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم 🌺 امروز مصادف با ۲۴ ذی الحجه روز مباهله است. ✅ یک آیه قرآن ، صراحتاً اختصاص به روز مباهله دارد. ✅ بسیاری از مفسران شیعه و اهل سنت در کلیات و جزئیات واقعه، اتفاق نظر دارند. ✅ امام علی علیه السلام، نفس و جان رسول الله معرفی شده است. ✅ امام حسن و امام حسین علیه السلام، به عنوان فرزندان رسول الله معرفی شده‌اند. ✅ از بین تمامی اقوام و اصحاب رسول‌الله، فقط ۴ نفر(امام علی، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین علیهم السلام) افتخار حضور پیدا می کنند. ✅ اعتراف علمای مسیحیان نجران، به حقانیت اسلام. 👇مباهله در منابع اهل سنت👇 📚 صحیح مسلم ،جلد ۲ ،صفحه ۴۴۸ 📚 مسند احمدبن حنبل، جلد ۱،صفحه ۱۸۵ 📚 مستدرک حاکم، جلد ۳ ،صفحه ۱۵۰ 📚 جامع الاصول ابن اثیر،جلد ۹ ،صفحه ۴۷۰ 📚 تذکره الخواص ابن جوزی،ص ۲۳ 📚 الکشّاف زمخشری،ج ۱ص ۳۷۰ 📚 الاصابه عسقلانی،ج۲،ص ۵۰۹ 📚 الفصول المهمه، ص ۱۲۰ 🔵 حضرت آیت الله جوادی آملی: از غریب ترین ایام زندگی ما ایام مباهله است. خیلی از ما عالمانه حرف می‌زنیم و عوامانه فكر می‌كنیم در نتیجه آن اركان ولایت را تقریباً از دست می‌دهیم در حالی که آن اجزای غیر ركنی را خیلی محترم می‌شمریم مانند اول ذیحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امیر با فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است اینها جزء واجبات غیر ركنی است. در نماز یك واجب ركنی داریم یك واجب غیر ركنی، در خصوص امامت و ولایت نیز همین طور است؛ غدیر جزء واجبات ركنی امامت است، مباهله جزء واجبات ركنی ولایت است، با سالروز ازدواج فرق می‌كند. در حالی که نه رسانه‌ها از او نام می‌برند و نه حوزه‌ها خبری هست! آن وقت آن مسائل واجبات غیر ركنی را خیلی دامن می‌زنیم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزای نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غیر ركنی است اما ركوع و سجود واجب ركنی است. __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
منتشر شد: 🔹معرفت کلامی، سال یازدهم- شماره دوم - پياپي 25 (پاييز و زمستان 1399) ‌🔸فقدان انسجام درونی در نظریۀ معنویت مدرن با تأکید بر رابطۀ میان عقل و دین علی قربانی/ مهدی عبداللهی (ص 39-54) ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
‌فقدان انسجام درونی در نظریۀ معنویت مدرن با تأکید بر رابطۀ میان عقل و دین.pdf
372.3K
‌🔸فقدان انسجام درونی در نظریۀ معنویت مدرن با تأکید بر رابطۀ میان عقل و دین علی قربانی/ مهدی عبداللهی (ص 39-54) ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
1️⃣ 🔆 علت دشمنی تاریخی شبه‌روشنفکران با نام سیدالشهداء علیه‌السلام ▪️گفتاری از علامه آیت الله مصباح یزدی رحمه الله: مگر نام سیدالشهدا علیه‌السلام چه مشکلی برای داشت؟ چرا این‌قدر دشمنی می‌کنند؟ چرا امروز هم به صورت با نام سیدالشهداء علیه‌السلام دشمنی می‌کنند؟... 💠 جوابش روشن است: علیه‌السلام است. او نمی‌گذارد فضا تاریک شود تا مردم به گمراهی بیفتند. او راه را روشن می‌کند، وظیفه را روشن می‌کند که چه باید بکنند، چگونه از خود حمایت کنند، نمی‌گذارند به بهانه ، بی‌غیرت شوند. او می‌گوید «هیهات منا الذلة». ▪️با این مکتب چه کنند؟ او را تطمیع کنند؟ بگویند به تو پول می‌دهیم؟ مگر حسین علیه‌السلام پول قبول کرد؟ مگر حسین علیه‌السلام ریاست پذیرفت؟ اگر بگویند تو را می‌کشیم، خوب، خودش آماده شد، اطفالش را هم به کشتن داد. بالاتر از سیاهی که رنگی نیست. اگر کسی علیه‌السلام شد، نه از آن تطمیع‌ها اثر می‌پذیرد، نه از این تهدیدها می‌هراسد. حتما به خاطر دارید که در جریان نهضت، جوان‌ها سینه‌شان را باز می‌کردند و به ارتشی‌های پهلوی می‌گفتند بزن! از کشته شدن باک نداشتند و این رمز پیروزی بود. اگر کسی از مرگ نترسید پیروز است. 📚 آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، استاد محمدتقی مصباح یزدی، ص46-47 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🚨مبارزه غريبانه، دشوارترين مبارزه‌هاست 🏴 روايتی از غربت سيدالشهدا(ع) 📝 رهبر انقلاب: دشوارترین مبارزه، مبارزه‌ غریبانه است... ▫️ در حادثه‌ عاشورای امام حسین علیه‌السّلام، حتی کسانی مانند «عبدالله‌بن‌عباس» و «عبدالله‌بن‌جعفر» که خودشان جزو خاندان بنی‌هاشم و از همین شجره‌ی طیّبه‌اند، جرأت نمیکنند در مکه یا مدینه بایستند، فریاد بزنند و به نامِ امام حسین علیه‌السّلام، شعار بدهند. چنین مبارزه‌ای، غریبانه است و مبارزه غریبانه، سخت‌ترینِ مبارزه‌هاست. همه با انسان، دشمن. همه از انسان، رویگردان. ▫️ در مبارزه امام حسین علیه‌السّلام، حتّی برخی از دوستان هم معرضند. چنان‌که به یکی از آنها فرمود: «بیا به من کمک کن.» و او به جای کمک، اسبش را برای حضرت فرستاد و گفت: «از اسب من استفاده کن!» غربت از این بالاتر و مبارزه از این غریبانه‌تر؟! آن وقت در این مبارزه‌ غریبانه، عزیزترین عزیزانش در مقابل چشمش قربانی شوند. ۱۳۷۳/۳/۱۷ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔻ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین از منظر رهبر انقلاب [1] نه می‌توانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه می‌توانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیه‌السّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را می‌طلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچ‌کدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند. [2] هدف آن حضرت عبارت بود از انجام‌دادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچ‌کس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد. [3] دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد می‌شوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمی‌رود، امّا گاهی هم مردم، فاسد می‌شوند، هم حکومت‌ها، هم علمای دین، به‌طوری‌که حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض می‌کنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا به‌تعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمین‌کنندۀ زنده‌شدنِ اسلام» است، بعد از آن‌که مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبین‌رفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، به‌جایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟! [4] افزون‌بر‌این‌که باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدای‌متعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمی‌بخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهم‌بودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمی‌کند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاین‎‌رو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی. [5] در زمانِ امام حسین - علیه‌السّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» به‌وجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمی‌کرد، چنان‌که اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون به‌عنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمی‌خواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد می‌کند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر می‌گذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسان‌ها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالی‌که اگر در زمانِ معاویه، امام حسین می‌خواست قیام کند، پیامِ او دفن می‌شد؛ زیرا سیاست‌ها به‌گونه‌ای بود که مردم نمی‌توانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاین‌رو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد. [6] امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» است. [7] آن حضرت در مناسبت‌های مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتی‌که اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد. وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم‌، قیام نكردم، به‌یقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و می‌خواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم على‌بن‌ابى‌طالب رفتار می‌نمایم. وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مى‌خوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند. مقام معظم رهبری، خطبه‌های نمازِ جمعه، 19 خرداد ۱۳۷۴ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
◾️چه آسان دیگران را تفسیق و تکفیر می‌کنیم؛ چرا از خودش توضیح نمی‌خواهیم؟ ⬅️ یک کسی یک کتاب می‌‏نویسد. مثلا از کتاب او بوی این می‌آید که در باب علم امام یک حرفی زده که معنایش این بوده که امام حسین از شهادت خودش در کربلا بی‌خبر بوده است. ما چکار باید بکنیم؟ ✅ قبل از اینکه جار و جنجال راه بیندازیم و سر و صدا بکنیم، قبل از اینکه حرفی بزنیم، باید خود او را بخواهیم، بگوییم ما از شما خواهش می‌کنیم نظر خودتان را درباره این مسئله‌ توضیح بدهید. 🔰 اگر سخنی گفت که‏ برخلاف عقیده ما بود و این عقیده از عقایدی بود که جزء ضروریات مذهب است، می‌گوییم راه تو از راه ما جداست. اما اگر خودش توضیح داد، ولو توضیحش برخلاف ظاهر عبارتش بود، و ما دیدیم آنچه که او توضیح می‌دهد چیز بدی نیست، دیگر نباید حمل به فساد کنیم و جار و جنجال راه بیندازیم و تکفیر و تفسیق کنیم. 🔻بعد افرادی بگویند من یقین دارم این آدم ولدالزناست! از کجا؟ چون می‌گویند فلان حرف را زده. چه صغرا و کبراهایی می‏‌چینند و چه گناهان بزرگی را به نام نهی از منکر مرتکب می‌شوند! 📚 آشنایی با قرآن، ج۳، ص۲۴۹ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi