eitaa logo
مدرسه آزاد عالی عروج
1هزار دنبال‌کننده
184 عکس
14 ویدیو
12 فایل
‌▫️⁩مدرسه آزاد عالی عروج #فلسفه_برای_همه 📚 برگزاری دوره های آشنایی با اندیشه اسلامی. ❇️تحت اشراف استاد عبدالرسول عبودیت و نظارت حضرت استاد یدالله یزدان پناه 🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ‌▫️⁩ادمین: @aliakbar_bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
احیای دین و فلسفه در جهان غرب.mp3
46.11M
💢«احیای دین و فلسفه در غرب در دهه‌های اخیر» ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار می‌کند: 🔸حلقه گفتگوی فلسفه غرب(دوره دوم) 🔸با محوریت کتاب: آشنایی با نظریه شناخت کانت 🔸جلسه ششم ⁦🗓️⁩زمان: شنبه ۱۳ بهمن ماه ساعت ۱۶ 🏫مکان:مدرسه آزاد عالی عروج ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
مدرسه آزاد عالی عروج
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار می‌کند: 🔸حلقه گفتگوی فلسفه غرب(دوره دوم) 🔸با محوریت کتاب: آشنایی با ن
فلسفه کانت(مفاهیم اصلی نظریه شناخت کانت1) ‌▫️⁩کانت گویی زبان ویژه با واژگانی شخصی اختراع کرده است او الفاظ و اصطلاحات فلسفی موجود و رایج را از معانی متعارف خارج می‌کند و در معانی فلسفی جدید به کار می‌گیرد و گاهی الفاظ و اصطلاح های جدیدی وارد فلسفه میکند. از سوی دیگر او غالباً به یک معنا وفادار نمی‌ماند و واژه ها را در معانی مختلف بکار می‌گیرد 🔻نقد و جرم اندیشی در اندیشه کانت ‌▫️⁩نقد و مشتقات آن مانند نقادی و انتقادی کاربرد زیادی در فلسفه کانت دارند نام‌های مهم‌ترین کتاب‌های کانت نقد عقل محض (معروف به نقد اول) نقد عقل عملی (معروف به نقد دوم) نقد قوه حکم (معروف به نقد سوم) هستند. ‌▫️⁩ یکی از اسامی فلسفه کانت نیز (فلسفه نقدی) است وی فلسفه نقدی را در مقابل جزم‌اندیشی و شکاکیت به کار می‌برد. ‌▫️⁩پیش از کانت بیشتر فیلسوفان مانند دانشمندان علوم تجربی توان درک واقعیت را امری بدیهی می‌دانستند و بیشتر به دنبال (شناخت واقع) بودند نه به دنبال (اثبات توانایی انسان برای شناخت واقع) به عبارت دیگر دغدغه اصلی بیشتر اندیشمندان (چه می‌دانیم) بود نه اینکه (آیا می‌توانیم بدانیم یا چقدر می‌توانیم بدانیم و چه مقدار نمی‌توانیم بدانیم) ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
🔻در مقابل این فیلسوفان و دانشمندان علوم تجربی ایدئالیست‌ها و شکاکانی قرار داشتند که یا توان انسان برای شناخت واقع را (به صورت قطعی) انکار می‌کردند یا دست کم آن را (مشکوک) می‌دانستند. ‌▫️⁩کانت پس از آشنایی با افکار هیوم مدعی شد هرچند شکاکیت افرادی مانند هیوم و ایدئالیسم امثال بارکلی نادرست است در عین حال باید تحقیق درباره توانایی‌ها و قوای ادراکی انسان برای شناخت حدود (آنچه می‌توانیم بدانیم و آنچه نمی‌توانیم بدانیم) را بر ما در طبیعت مقدم نمود ‌▫️⁩یعنی او که خود در اردوگاه عقلگرایان قرار داشت در مواجهه با اشکالات هیوم و بارکلی هم شک گرایی و ایدئالیسم حس گرایان را تخطئه کرد و هم یقین گرایی عقل گرایان را. ‌‌▫️⁩او به دنبال (پیدا کردن راهی میانه بین متافیزیک سنتی و شک گرایی) بود، او نام تفکری را که توان درک واقع را بدیهی و بی‌نیاز از بحث و بررسی می‌داند تفکر جزمی یا جزم اندیشانه نامید و ولف را بزرگترین فیلسوف جزمگرا معرفی کرد. ‌▫️⁩از نظر کانت جزمیت آن است که فلسفه با اطمینان به مابعد الطبیعه مبادرت کند بدون آنکه قبلاً توانایی یا ناتوانی عقل را برای عهده داری چنین وظیفه‌ای سنجیده باشد البته کانت شکاکان را هم جزم باوران و جزمگرایانی پنهان معرفی می‌کرد و معتقد بود که در مقابل جزمگرایان آشکار (پیروان مواد طبیعی سنتی) و پنهان (شک گرایان) نگرش نقدی او قرار دارد که نه جذب‌گراست و نه شک‌گرا زیرا بر خلاف جزم اندیشان حدود توانایی انسان را برای درک واقعیت را بررسی می‌کند ولی بر خلاف شک گرایان توان ادراک واقع را به طور کامل نفی نمی‌کند ‌▫️⁩به این ترتیب کانت نام مکتب و تفکر خود را که به بررسی ریشه‌های شناخت می‌پردازد تفکر نقدی انتقادی یا نقادی گذاشته است. ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
💢انقلاب اسلامي و نجات از سلطه‌ي غرب‌زدگان ⁦▫️⁩غرب‌زدگي؛ جهلِ نسبت به غرب و غفلت از تقدير تاريخي خودمان است و انقلاب اسلامي عاملي شد تا غرب‌زدگان تقدير اين ملت را در اختيار نداشته باشند تا جامعه را گرفتار انواع بحران‌ها نمايند. ⁦▫️⁩زيرا دگرگوني تفکر از طريق نظريه‌ها و تئوري‌ها حاصل نمي‌شود بلکه بايد وارد راهي شويم که به انسان معنا ببخشد و هرچه به آن راه نزديک‌تر شويم آن راه، معني‌دارتر و قابل اشاره‌تر شود و در اين تاريخ آن راه را تنها در انقلاب اسلامي توانستيم تجربه کنيم و به آينده‌اي فکر کنيم که از تنگناهاي تاريخي آزاديم. زيرا امکان انتخاب از دست غرب‌زدگان در آمده است. ⁦▫️⁩استاد اصغر طاهرزاده کتاب انقلاب اسلامی و جهان گمشده ص۳۶ ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
انقلاب اسلامي و برگشت به کانون تجلّيات معنوي 🔻غرب‌زدگي بنياد روح ايراني را از بُن دگرگون کرد و چراغِ پاس‌داشتِ امانت فرهنگ معنوي را به سوي خاموشي سوق داد و ما در دوره‌ي فَتْرتِ «نه اين و نه آن» قرار داشتيم. 🔻بيگانگي نسبت به مشکاتِ انوار نبوت و شيفتگي به غرب، بدون فهم کانون تفکر غربي. و انقلاب اسلامي راهي را در مقابل ما گشود که بتوانيم به کانون تجلّيات مخصوص خود برگرديم. ‌▫️⁩استاد اصغر طاهرزاده کتاب انقلاب اسلامی و جهان گمشده ص۴۸ ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
انقلاب اسلامي و راز ظهور شهادت‌ها 🔻حاصل تقليل‌دادن زبان تمثيل و رمز، افسون‌زدايي از طبيعت و يا خدازدايي از هستي و دنيوي‌کردن امور شد و اين نتيجه‌ي منفي را داشت که چيزي را از چيز ديگر مي‌زدايند. اين زدودن‌ها، طبيعت را به تناسبات رياضي و آدمي را به موجودي صد در صد ذهني و مکان را به بُعد خالي و زمان را به خط يک‌بُعدي تنزل مي‌دهد و عملاً تفکر آدمي را از سطحِ بينش اساطيري و شاعرانه به سطح صرفاً عقلاني تنزل خواهد داد و نيروهاي معنويِ آميخته به آن بينش‌ها را از ميان برمي‌دارد. 🔻راز مقاومت افراد در مقابله با عقلاني نشان‌دادنِ امور قدسي در همين راستا است که انسان‌ها امور قدسي را ماوراي نگاه عقلاني دنبال مي‌کنند و به همين سبب رازهايي که بين خود و امام خود احساس مي‌کنند برتر از سخناني مي‌يابند که فيلسوفان بر زبان مي‌آورند و انقلاب اسلامي با ظهور شهادت‌ها نشان داد که امور قدسي بيش از آن‌که عقلاني صرف باشد، «رازآميز» است. ‌▫️⁩استاد اصغر طاهرزاده کتاب انقلاب اسلامی و جهان گمشده ص۵۳ ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
انقلاب اسلامي و عبور از سيطره‌ي کمّيّت 🔻فرويد هستي انسان را تبديل به جنسيت کرد و مارکس به غريزه‌ي توليد و از اين طريق انسان را تقليل دادند و راسيوناليسم يا عقل‌گرايي محدود به برنامه‌ريزي شد و برنامه‌ريزي نيز محدود به تصرفِ بيشتر در اموري گشت که در روزگاري خود به خود نزد انسان‌ها بود. 🔻دامنه‌ي تصرف آن‌چنان گسترش يافت که ديگر هيچ بخشي از هستي نبود که به کمّيّتِ صرف در نيايد. حال انقلاب اسلامي است و رويارويي با اين جهان و در صدد نظر به جهان گمشده که در آن سيطره‌ي کمّيّت همه‌ي ابعاد انساني را اشغال نکرده باشد. ‌▫️⁩استاد اصغر طاهرزاده کتاب انقلاب اسلامی و جهان گمشده ص۵۳ ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند : 🔸جلسه سلوک علمی ، آداب علم آموزی ⁦▫️⁩استاد منصوری ⁦🗓️⁩ دوشنبه ها ساعت ۱۲:۳۰ 🏫مکان مدرسه آزاد عالی عروج ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
میز گرد علوم انسانی اسلامی.mp3
33.74M
✨فایل صوتی میزگرد علمی - تخصصی با موضوع " علوم انسانی اسلامی " با حضور اساتید محترم : دکتر لگنهاوزن حجج السلام احمد حسین شریفی حجه الاسلام حمید پارسانیا حجه الاسلام عبدالحسین خسروپناه ▫️ جامعه المصطفی العالمیه ؛ ۴ بهمن ۱۴۰۳ ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
مدرسه آزاد عالی عروج
⭕فلسفه کانت(مفاهیم اصلی نظریه شناخت کانت1) ‌▫️⁩کانت گویی زبان ویژه با واژگانی شخصی اختراع کرده است
💢فلسفه کانت (مفاهیم اصلی نظریه شناخت کانت 2) 🔻عقل ⁦▫️⁩به اعتقاد کانت تمام شناخت های ما از حواس آغاز می‌شود از آنجا به فاهمه می‌رود و به عقل منتهی می‌شود، فراتر از عقل چیزی در ما پیدا نمی‌شود. بنابراین کانت برای انسان سه قوه اصلی در نظر می‌گیرد حس فاهمه عقل ⁦▫️⁩کانت لفظ عقل را با درجات متغیری از دقت استعمال می‌کند او گاه به تبع وُلف بین عقل و واهمه(فهم) فرق می‌گذارد و عقل را در یک معنای محدود (خاص) به معنای قوه استنتاج با واسطه به کار می‌برد و گاهی عقل را در یک معنای وسیع (عام) معادل همه قوای ادراکی انسان به کار می‌گیرد (برخی معتقدند لفظ عقل در عنوان کتاب نقد عقل محض در معنای عام به کار رفته است) 🔻محض ⁦▫️⁩محض در لغت یعنی (خالص)،(ناب) چیزی که با چیز دیگری که از جنس آن نیست آمیخته نشده است و چیزی که با غیر خود آمیخته نشده است. ⁦▫️⁩کنت محض را در معنایی نزدیک به معنای لغوی آن به کار برده است او معرفت محض را در نقد عقل محض چنین تعریف می‌کند: دانشی که با هیچ چیز خارجی و غریبی آمیخته نشده باشد، منظور او از چیز بیگانه احساس یا تجربه حسی (اعم از حس درونی و بیرونی) است ⁦▫️⁩بنابراین معنای جمله فوق این می‌شود که اگر یک شناخت (شهود، مفهوم، قضیه، معرفت و غیره) با هیچ نوع احساسی آمیخته نشده باشد محض یا خالص به شمار می‌رود پس می‌توان گفت در فلسفه کانت محض به لحاظ مصداق معادل غیر تجربی است ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
مدرسه آزاد عالی عروج
💢فلسفه کانت (مفاهیم اصلی نظریه شناخت کانت 2) 🔻عقل ⁦▫️⁩به اعتقاد کانت تمام شناخت های ما از حواس آغا
⭕بنابراین در نقد عقل محض می‌توان گفت نقد با اضافه به عقل(نقدِ عقل) به این معناست: بررسی ریشه‌های شناخت و توجه به قوای ادراکی انسان و حد و حدود و توانایی عقل است. ‌▫️⁩اگر واژه محض را با اندکی تسامح به معنای غیرحسی (غیر تجربی) در نظر بگیریم و عقل را به معنای عام در نظر بگیریم در این صورت نقد عقل محض می‌شود: بررسی حدود توانایی هر یک از سه قوه اصلی انسان با توجه و تمرکز بر داشته‌های غیرحسی و پیش از تجربه آنها به بیان دیگر بررسی حدود توان سه قوه حس فاهمه و عقل(به معنای خاص) برای درک واقعیات با تاکید بر سهم خود قوا نه سهم تجربه. ‌▫️⁩اگر در نظر داشته باشیم که نقد دوم کانت نقد عقل عملی است شاید بتوان گفت که منظور او از نقد عقل محض نقد عقل نظری است که در این صورت عقل به معنای خاص مورد نظر کانت بوده است ⪻مدرسه فلسفه عروج⪼ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742