eitaa logo
مهدی طاهری
989 دنبال‌کننده
756 عکس
357 ویدیو
68 فایل
دین، فرهنگ، سیاست، تاریخ و تمدن... ارتباط با ادمین 👇 @mahdiTahere
مشاهده در ایتا
دانلود
1970282242_-2105806704.aac
30.31M
👆 یاداشت👇 شب ششم: عهد رنج عاشقانه الانشقاق : 6 يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيهِ. تلاش انبیاء برای این بود که مردم را عاشق خداوند متعال کنند و برای این کار تلاش کردند تا جامعه و تاریخ را حول یک محبت و عشق جهانی حول محور ولی خدا ساماندهی کنند. طبیعی است که فراعنه عالم که بر اساس حکم رانی انسانی و مادی و دنیاگرایانه ‌ حکمرانی می کنند این سنخ از محبت به ولی خدا را تحمل نمی‌کنند. بنابراین در عالم دو جریان و شیوه و سبک زندگی شکل می‌گیرد: • سبک زندگی ظالمانه و یا عافیت‌‌طلبانه: • سبک زندگی عادلانه یا عاقبت اندیشانه: ضرورت مواجه انسان با حقایق زندگی بشر: • حقیقت رنج و جاذبه: • ماهیت جاذبه و رنج: امت و عشق جهانی: • اگر ملتی اراده کند زندگی جمعی حول یک عشق جهانی داشته باشد این زندگی بر اساس منطق توحیدی بلا خیز است. این سختی از سنخ سختی پدر شدن است. از جنس سختی ابرقدرت شدن است. • در این مسیر جز به سرمایه الهی نمی‌توان تکیه کرد. • التوبة : 25 لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ في‏ مَواطِنَ كَثيرَةٍ وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئاً وَ ضاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرينَ. • سبک زندگی عاقبت اندیشانه: سرمایه‌اش را در مسیر توحید قرار می‌دهد و نام رنجش است. محمد بن یونس بن عبدالرحمان و صد تازیانه. • سبک زندگی عافیت طلبنانه:سرمایه اش در مسیر طاغوت است و نام رنجش است. روضه حضرت قاسم علیه السلام. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
مهدی طاهری
『﷽』 🥀🍃🥀🍃🥀🍃🥀🍃🥀🍃🥀 🏴 مراسم عزاداری دهه اول محرم الحرام ۱۴۴۶ 🎤 سخنران: حجت الاسلام دکتر مهدی طاهری 🎤
موضوع شب هفتم: عهد حمایت از مظلوم؛ یک امتحان الهی؛ امتحان عاشقی آیه محوری: أَحَسِبَ ٱلنَّاسُ أَن يُتۡرَكُوٓاْ أَن يَقُولُوٓاْ ءَامَنَّا وَهُمۡ لَا يُفۡتَنُونَ (عنکبوت:۲) آيا مردم گمان مى‌كنند كه آنان را به حال خود واگذارده و امتحان نمى‌شوند؟! https://eitaa.com/MahdiTaheri55
580263681_299380783.aac
33.25M
👆 یاداشت👇 شب هفتم عهد حمایت؛ امتحان عاشقی أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ. همه انبیاء مشمول امتحان الهی‌اند: امتحان گاهی مربوط به: • افراد است: ابراهیم، یوسف، یونس. • اقوام است: قوم شعیب و قوم صالح و قوم لوط و... . گاهی امتحان الهی مربوط به خواص جامعه است وگاهی مربوط به عموم مردم. ماهیت امتحان الهی نسبت به اقوام گاهی: • اعتقادی: قوم حضرت ابراهیم، قوم صالح؛ • اجتماعی: قوم بنی اسرائیل ماجرای گاو بنی اسرائیل، لوط. • سیاسی: بخشی از قوم بنی اسرائیل که پیامبرشان اشموئیل بود. • اقتصادی: قوم موسی. خداوند در امتحانات افراد و اقوام به نحوه‌ای به انسان و جامعه امداد می‌رساند: • رسوایی دشمن یکی از امدادهای الهی است: عذاب اقوام ذکر شده در قرآن زلزله‌ها و سیل و ... نمونه‌ای از امدادهای الهی برای انسان است در ولایت امیرالمومنین آیه 32 انفال و اول معارج: وَ إِذْ قالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ أَوِ ائْتِنا بِعَذابٍ أَليمٍ. در کربلا: عبدالله بن حوضه: محمد بن اشعث بن قیس کندی: اگر امتی از امداد الهی عبرت نگیرد ابتلا می‌شود: • ضربت علیهم الذلة و المسکنة؛ یکی از ابتلاءها و امتحانات الهی حمایت از مظلوم و دوری از ظلم است: • امام سجاد علیه السلام: پدرم من را به سینه چسبنانید و فرمود: ایاک و الظلم من لم یجد علیک ناصرا الا الله. ظلم به فرزند؛همسر؛ ظلم به جامعه؛ظلم به حکومت؛ سکوت در مقابل ظلم به یک ملت؛ غزه نماد مقاومت. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
حجت‌الاسلام محمد قمی به جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷ بسم حق جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان منتخب مردم شریف ایران اسلامی 🔸 سلام علیکم؛ توفیق شما در جلب اعتمادِ مردم، در انتخابات چهاردهمین دوره‌ی ریاست‌جمهوری، جای تبریک دارد و ان‌شاءالله برای جنابعالی و ملت شریف ایران پُر خیر و برکت باشد. بنا به فرمایش امیر بیان، امیرالمؤمنان، علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) مسئولیت در منظومه‌ی فکری اسلامی، امانتی است بر عهده‌ی ما که به خاطر هدف و نیّتی مقدس، باری بر دوش می‌گذارد که حمل آن جز با اتکا به همین سرمایه‌ی دینی و مردمی در سایه‌ی رهنمودهای رهبر حکیم و فرزانه‌ی ما مُیَسر و مثمر نخواهد شد. 🔸 مشفقانه رجاء واثق دارم جنابعالی که به صداقت، ساده‌زیستی، پاک‌دستی و اُنس با قرآن و نهج‌البلاغه شُهره هستید، در مسیر خدمت به مردم کوشا و صاحب توفیق باشید. در همین راستا نیز این انتظار می‌رود همانطور که در گفتارهای ایام پیش از انتخابات به مسئله‌ی وحدت و وفاق ملی تصریح و تاکید نمودید در فرآیند تشکیل و مدیریت دولت و تعامل با نهادها و گروه‌های مردمی، دیگر قوا و سازمان‌های کشور همچون گذشته با پای‌بندی به اصولِ محکم انقلاب اسلامی، در عین تحول‌گرایی، به مسئله‌ی مهم انسجام ملی بذل عنایت ویژه داشته باشید. 🔸 به عنوان کمترین خادم نهضت تبلیغ اسلام ناب، دستان مردم شریف و عزیز ایران و مجاهدینی که این افزایشِ معنادارِ مشارکت را در شب قدر نظام اسلامی رقم زدند می‌بوسم. در شرایطی که حادثه‌ی «پرواز اردیبهشت» و شهادت رئیس‌جمهورِ خدمت‌گزار و محبوب، مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، کشور را دچار ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر نمود، حضور حماسی مردم غیور ایران و درایت آن‌ها در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان برای کاهش مشارکت، عزت و ثبات قدم مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی را نمایان ساخت. 🔸 بنده و همه‌ی همسنگران مجاهد و دل‌سوزم در نهضت تبلیغ اسلامی و زیست‌بوم فرهنگ‌بنیان، همچون گذشته که در خدمت مجموعه‌های مردمیِ فعال و حرکتِ جمعی و جبهه‌ای برای اعتلای ایران اسلامی بودیم، همراهی و حمایت خود را از دولت پیشِ‌رو اعلام می‌داریم. ان‌شاءالله که خداوند همه‌ی ما را در صف مبارزین با شرک، ظلم و جهل و در مسیر فردای تمدنی قرار دهد و بر کوتاهی‌های ما قلم عفو بکشد و نتیجه‌ی این انتخاب برای زندگی مردم، نظام اسلامی، نهضت و فرهنگ، پُرخیر باشد. 🔸 در پایان باید از جناب‌عالی و دیگر نامزدهای محترم که با طرح مجدانه‌ی دغدغه‌ها، برنامه‌ها و ایده‌های خود علاوه بر ارتقای سطح نظری حکمرانی باعث آگاهی‌بخشی و انگیزه‌مندی بیش‌تر این مردم دوست‌داشتنی شدید و به‌تبع آن رشدِ مشارکت محقق گردید، تشکر و سپاس‌گزاری کنم. محمد قمی خادم نهضت تبلیغ اسلام ناب ۱۷ تیر ۱۴۰۳ شمسی. ___ ▪️@mohammadqomi_ir ▫️ایتا | بله | ویراستی | تارنمای شخصی .
-1086054656_881148950.aac
36.47M
👆 یاداشت👇 شب هشتم: عهد اتحاد الأنفال : 46 وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ؛ حیات اجتماعی عاشقانه حول محور امام؛ محبت عامل اتحاد. عوامل از بین رفتن اتحاد حول محور امام: ۱) تنازع ۲) نفاق معنای نفاق • از اولین اقدامات پیامبر یکی ساخت مسجد بود که محل اجتماع امت واحده باشد و دیگری ایجاد عقد اخوت به عنوان یک قرار داد اجتماعی برای اتحاد حول محب به امام جامعه. • در جنگ‌ها تلاش بر این بود که بین مهاجر و انصار و عرب و عجم فرقه و اختلاف ایجاد نشود. رقابت در خدمت رسانی به مردم از حسنات است. لوازم و آثار عشق جمعی به امام: • اتحاد حول محور امام • قدرت و پیشرفت ماجرای کربلا دو بعد اساسی دارد که از یکدیگر قابل تفکیک نیستند: ۱) بعد مظلومیت: مظلومیت موجب محبوبیت نمی‌شود؛ توجه به مظلومیت اگر موجب انفعال و ایستایی یک جامعه بشود کمال آفرین نیست. عشق‌آفرین نیست. و در فرهنگ تشیع همراه‌اند. ۲) بعد مقاومت: ملت‌هایی که در طول تاریخ مظلوم واقع شدند اما صحنه مقاومت از خودشان نشان ندادند محبوب و الگو نشدند. تربیت بر اساس نه روحیه تسلیم و سازش؛ تلاش دشمن برای از بین بردن روحیه مقاومت: • تطمیع: نامه از کوفه برای معاویه یزید را برای بعد از خودت جانشین کن؛ نامه غربگرایان به ترامپ: • حتات و احنف بن قیس در مجلس معاویه. مقاومت یاران ابی عبدالله: • سعید بن عبدالله أ وفیت؛ • علی بن مظاهر و اجازه میدان و سخنان همسرش. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
امشب نذر صلوات هدیه به حضرت ام البنین علیها السلام ان شاءالله اثرش گشایش در امور دنیوی و اخروی و حسن عاقبت
-1243406590_-23988983.aac
38.46M
صوت👆 یاداشت👇 شب نهم: عهد اخوت الحجرات : 10 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ قرآن و دو نوع برادری: برادران نسبی: حکایت چند برادر در قرآن کریم: • فرزندان آدم: هابیل و قابیل: • فرزندان حضرت یعقوب: • هارون و موسی: رابطه برادری مثال زدنی؛ موسی وقت پیامبری وزارت هارون را طلب نمود؛ همراه موسی به کاخ رفت و با بیان فصیح عقاید موسی را بیان کرد. تابع محض موسی بود اما در ماجرای فتنه سامری. معاویه و اقدامات معاویه تلاش داشت تا برای کوچک کردن فرزندان علی فرزندان جعفر را بزرگ کند. این آقا به جای همراهی با امام تلاش کرد تا از یزید برای مردم مدینه امان بگیرد اما مردم نپذیرفتند و قیام کردند. • حکایت برادرن نسبی در قیامت: یفر المرء من اخیه برادران عقیدتی و فکری و اندیشه‌ای: • انما المومنون اخوة و اصلحوا بین اخویکم؛ حکایت برادری و اخوت در کربلا: • سعید بن عبدالله و علی بن عبدالله • پسران حضرت زینت؛ • پسران امام حسین؛ روضه حضرت ابوالفضل علیه السلام https://eitaa.com/MahdiTaheri55
🔸حمایت از مظلوم امتحان الهی‌ است حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری با استناد به آیه دوم از سوره عنکبوت حمایت از مظلومان عالم را یکی از عرصه‌های امتحان الهی دانست و گفت: اگر با هم عهد حمایت از مظلوم می‌بندیم، مظلوم‌تر از جمهوری اسلامی نیست که باید مدافع آن باشیم و نیز، در مقابل ظلم به ملت غزه که نماد مقاومت هستند، نباید سکوت کنیم. 🔗گزارش ایکنا:👇 https://iqna.ir/00HjTo ༺🦋@nehzat_eslami_chb https://eitaa.com/MahdiTaheri55
-1240654078_-428440672.aac
35.2M
شب دهم عهد اشک اقتدار آل‏عمران : 178 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ. • امام خمینی ره: مجلس عزا نه برای این است که گریه کنند برای سیدالشهدا و اجر ببرند - البته این هم هست و دیگران را اجر اخروی نصیب کند - بلکه مهم، آن جنبه سیاسی است که ائمه ما در صدر اسلام نقشه‌اش را کشیده‌اند که تا آخر باشد و آن، این [که‌] اجتماع تحت یک بیرق، اجتماع تحت یک ایده و هیچ چیز نمی‌تواند این کار را به مقداری که عزای حضرت سیدالشهدا در او تأثیر دارد، تأثیر بکند(صحیفه امام، ج16،ص346). https://eitaa.com/MahdiTaheri55
مهدی طاهری
『﷽』 🥀🍃🥀🍃🥀🍃🥀🍃🥀🍃🥀 🏴 مراسم عزاداری دهه اول محرم الحرام ۱۴۴۶ 🎤 سخنران: حجت الاسلام دکتر مهدی طاهری 🎤
شب یازدهم عهد آزادگی بررسی تحلیلی جایگاه زن از طلوع اسلام تا غروب عاشورا و شکل‌گیری الگوی سوم زن مسلمان ایرانی امشب تپه نوالشهدای شهرکرد. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
-2070274302_-101893922.aac
33.98M
شب یازدهم: عهد آزادگی بررسی تحلیلی جایگاه زن از طلوع اسلام تا غروب عاشورا و شکل‌گیری الگوی زن مسلمان ایرانی؛ • خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در ورودی کوفه: اگر خطبه زینب در دروازه کوفه نبود و اگر خطبه فدکیه حضرت زهرا نبود. فهم نمی‌شد. تعالی جایگاه زن در بستر قرآن کریم؛ • همسر عمران، الگوی زن شرقی: الگوی زن غربی: انقلاب اسلامی و الگوی زن مسلمان ایرانی. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
مهدی طاهری
『﷽』 🥀🍃🥀🍃🥀🍃🥀🍃🥀🍃🥀 🏴 مراسم عزاداری دهه اول محرم الحرام ۱۴۴۶ 🎤 سخنران: حجت الاسلام دکتر مهدی طاهری 🎤
شب دوازدهم عهد نهضت بانوان با موضوع«نهضت خاموش مادر موسی تا غوغای بیداری زینب کبری» امشب تپه نورالشهدای شهرکرد https://eitaa.com/MahdiTaheri55
2032213763_-637260964.aac
38.59M
شب دوازدهم عهد نهضت بانوان با موضوع«نهضت خاموش مادر موسی تا غوغای بیداری زینب کبری» از الگوی پشتیبانی تا الگوی پیشتازی https://eitaa.com/MahdiTaheri55
🔰 🔹 با شهدا تا کربلای حسین 🔹 ده شب مراسم سوگواری دهه دوم محرم در جوار شهدای گمنام 🗓 از جمعه 29 تیر ماه (ساعت ۲۰:۲۰) 🏫 مکان : تپه نورالشهدا 🎙 سخنران: حجت الاسلام دکتر طاهری به همراه دو شب روایتگری سردار احمدیان 🎤 با نوای مداحان : سید احمد معنوی حاج حسین رفیعی حاج حسین علیمحمدی کربلایی محمد مهدی مطلبی هیئت انصار المهدی(عج) ┄┄┅═✧❁○❁✧═┅┄┄ 💫 https://eitaa.com/MahdiTaheri55
🔸تحلیلی بر عهدهای الهی در قرآن حجت الاسلام دکتر مهدی طاهری با اشاره به اینکه یکی از مدل‌های فهم قرآن، درک و تحلیل واژگان قرآنی است، گفت: «عهد» یکی از الفاظ قرآنی قابل تأمل است و عهدهای فردی و جمعی فراوانی در قرآن مطرح شده که در صورت عمل به آنها، تربیت صحیح شکل خواهد گرفت. 🔗لینک اخبار: 👇 📍https://iqna.ir/00Hjkm 📍https://nehzat.ir/fa/news/16666 📍https://www.mehrnews.com/news/6170497 ༺🦋@nehzat_eslami_chb https://eitaa.com/MahdiTaheri55
دهه دوم محرم هیئات انصار المهدی شب اول: ساحت‌های حیات(1): مخلوقات خداوند در عالم چند گروه هستند: • جمادات: رشد، حرکت ومقصد ندارند؛ تکالیف و حرکاتشان قسری است یعنی خارج از اراده‌شان. • نباتات: رشد دارند امام حرکت و مقصد ندارند. • حیوانات: رشد و حرکت دارند اما مقصد نه. • انسان:
رشد، حرکت و مقصد 
دارد. به تعبیری دیگر انسان اگر مقصد نداشته باشد حدش حد حیوان است و اگر حرکت نداشته باشد حدش حد نبات و اگر رشد نداشته باشد حدش حد جماد. بنابراین انسان باید حیاتش را به‌گونه‌ای شکل دهد که دارای رشد و حرکت و مقصد باشد و از این جهت است که انسان تکلیف هم دارد و چون تکلیف دارد نیاز به تشخیص و گزینش دارد. • تشخیص‌ها و گزینش‌های انسان‌ها از نظام باورها و ارزش‌های او شکل می‌گیرد و انسان را وارد ساحت‌های حیات می‌کند. ۱) حیات اعتقادی: • پایه حیات اعتقادی باور به توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت. • حیات اعتقادی بعد دانستن و دانایی انسان است. • داشتن حیات اعتقادی برای داشتن حیات اجتماعی سالم کافی نیست. • تلاش اهل بیت علیهم السلام تبدیل حیات اعتقادی به حیات اجتماعی است. • برای این مهم عقیده را باید با نشاط نگه‌داشت. • حیات معرفتی دروازه نشاط حیات اعتقادی است. ۲) حیات معرفتی: • بُعد آگاهی انسان است. • از طریق معرفت به سیره انبیاء و ائمه علیهم السلام ایجاد می‌شود نه باور به ضرورت نبوت و امامت. • فهم انسان نسبت به شیوه و روش انبیاء و ائمه در مواجهه با مسایل مختلف است. • حیات معرفتی از زندگی اهل بیت تصویر سازی درست می‌کند. • برخی در باور به اهل بیت مشکل ندارد در تصویر از اهل بیت علیهم السلام و تحلیل زندگی اهل بیت دچار مشکل‌اند. • تحلیل دو مفهوم: یک: صبر معنای صبر به معنی تحمل وتوقف؛ صبر به معنی استقامت و حرکت. دو: موفقیت تصور ما از موفقیت کسی است که مشکلی ندارد. یا کسی که با سختی به مرتبه ای رسیده است. • چون در حیات اهل بیت علیهم السلام حرکت است پس مجاهدت و مقاومت و استفامت هست. • برای فهم حیات معرفتی درست باید وارد حیات ایمانی بشویم. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
-395436287_-111800989.aac
30.82M
دهه دوم محرم هیئات انصار المهدی شب اول: ساحت‌های حیات(1): مخلوقات خداوند در عالم چند گروه هستند: • جمادات: رشد، حرکت ومقصد ندارند؛ تکالیف و حرکاتشان قسری است یعنی خارج از اراده‌شان. • نباتات: رشد دارند امام حرکت و مقصد ندارند. • حیوانات: رشد و حرکت دارند اما مقصد نه. • انسان: رشد، حرکت و مقصد دارد. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
3350272_1288987630.aac
33.94M
صوت👆 یادداشت 👇 شب دوم: ساحت‌های حیات (2): ۳) حیات ایمانی: • رسوخ اعتقاد در دل. • اصحاب کهف گروهی اهل ایمان که نشانه راسخ اعتقاد در دل. آیات اول سوره مبارکه کهف. • این گروه حیات ایمانی ندارند. ۴) حیات اجتماعی: • مطابقت زندگی ما با زندگی اهل بیت در حیات فردی: تبدیل نگرش به گفتمان تبدیل نگرش به رفتار: ۵) حیات فراتاریخی: • باور به حضور اهل بیت علیهم السلام و تاثیر ایشان در عالم. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
صوت👆 یادداشت 👇 شب دوم: ساحت‌های حیات (2): الكهف : 13 نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدىً. الكهف : 14 وَ رَبَطْنا عَلى‏ قُلُوبِهِمْ إِذْ قامُوا فَقالُوا رَبُّنا رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهاً لَقَدْ قُلْنا إِذاً شَطَطاً. مقدمه: خلاصه جلسه قبل: حکایت موسی و شبان و تفاوت حیات اعتقادی و حیات معرفتی: • باور درست و تصویرسازی غلط. تلاش برای دانستن متفاوت از تلاش برای فهمیدن است: • احساس بی‌نیازی به معرفت، احساس استغناء، شبه دانستن به جای دانستن: آیا با وجود هوش مصنوعی باز هم حیات معرفتی و دانشی اهمیت دارد: اولا هوش مصنوعی، مصنوع بشر است؛ ثانیا هوش مصنوعی آگاهی است یا دانایی؛ ثالثا هوش مصنوعی رافع تکلیف یا اراده است یا مسئولیت آور؛ رابعا تقویت کننده فکر و اندیشه به صورت عمومی است یا تضعیف کننده. • یکی از موانع معرفت و فهم حجاب، علم و حجاب دانایی است؛ سیر دانش: حس ‌گرایی، عقل‌گرایی، دانش شهودی؛ امام خمینی در کتاب چهل حدیث: حجاب علم از حجاب‌هایی نیست که از کنارش رد بشوی، بلکه باید وارد حجاب بشوی و آن را بشکافی و بیرون بیایی. من نیز چندان عقیده به علم فقط ندارم وعلمی را که ایمان نیاورد حجاب اکبر می‌دانم؛ ولی تا ورود در حجاب نباشد، خرق آن نشود. علوم بذر مشاهدات است.. ۳) حیات ایمانی: • رسوخ اعتقاد در دل. • اصحاب کهف گروهی اهل ایمان که نشانه راسخ اعتقاد در دل. آیات اول سوره مبارکه کهف. • دوست داشتن اهل بیت علیهم السلام متفاوت از دوست داشتن حیات و سیره اهل بیت علیهم السلام است.(اسیر بسیرة جدی و ابی) • اللهم اجعل محیایی محیا محمد و آل محمد و... . • چند مثال عاشورایی از محبت: عبدالله بن عمر، عبدالله بن عمرو عاص یزید بن الحصین الهمدانی و پیشنهاد مذاکره با عمرسعد. امام به یزید بن الحصین فرمود ذلک الیک! فدخل علیه و لم یسلم علیه! عمر سعد گفت مگر من مسلمان نیستم... در مذاکره از اوج اقتدار و انداز ورود کرد در مذاکره ذلیل نبود. به ابن سعد گفت:فکر می‌کنی مسلمانی و آب را بر روی حسین بسته‌ای؟! عمرسعد گفت: انی لأعلم حرمة أذاهم و لکن یا أخا الهمدان ما اجد نفسی تجیبنی الی ترک الری! فرجع یزید بن حصین فقال للحسین علیه السلام یا ابن رسول الله قد رضی أن یقتلک بولایة الری! • اهل بیت را دوست دارد برای اهل بیت گریه می‌کند اما سیره اهل بیت را نه، شیوه اهل بیت را نه(گریه عمر سعد بر امام حسین علیه السلام). • این گروه حیات ایمانی ندارند. ۴) حیات اجتماعی: • مطابقت زندگی ما با زندگی اهل بیت در حیات فردی: نگرش را تبدیل به گفتمان کردن این که گفتمان مکتب اهل بیت علیهم السلام در ساحات مختلف اجتماعی. تبدیل نگرش به رفتار: در نسبت با بزرگ‌ترها و پیرمردها، پدر و مادر؛ خواهر و برادر؛ دختر و ... گفتمان انبیاء در سیره ما حاکم است یا گفتمان فراعنه. اراده اجتماع را برای تحقق این گفتمان بسیج کردن. (لیقوم الناس)(چند شب رفتی هیئت یا چند نفر را بردی هیئت) ۵) حیات فراتاریخی: • باور به حضور اهل بیت علیهم السلام و تاثیر ایشان در عالم. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
-1217061120_1155821127.aac
37M
صوت👆یاداشت👇 شب سوم: تغییر ذائقه الإسراء : 71 يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ فَأُولئِكَ يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتيلاً . طه : 63 قالُوا إِنْ هذانِ لَساحِرانِ يُريدانِ أَنْ يُخْرِجاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ بِسِحْرِهِما وَ يَذْهَبا بِطَريقَتِكُمُ الْمُثْلى‏. گفتمان و نگرش حاکم بر اجتماع: انبیاء مردم را به خدا دعوت می‌کردند و فراعنه مردم را به خودشان؛ • در اندیشه انبیاء نظام حاکم بر قوانین اجتماع را خدا باید تعیین کند چون هیچ کس حق برتری بر دیگری را ندارد و قوانین باید مطابق اراده الهی باشد. • در اندیشه فراعنه قوانین اجتماع بر اساس خواست و میل انسان و آن‌‌‌هم انسان قدرتمند و ثروتمند تعیین می‌شود. غلبه گفتمان انبیاء یا فراعنه از طریق: • تغییر ذائقه فکری: احساس نیاز به امام/ اضطرار الی الحجة. نور و بصر. منذر بن جارود؛ سمرة بن جندب. هویت عقلانی قلبی: آگاهی عواطف. • عناصر عقیده ساز: معرفت؛ میل. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
1091968771_-550205562.aac
33.07M
شب چهارم: معماری شخصیت يس : 20 وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدينَةِ رَجُلٌ يَسْعى‏ قالَ يا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلينَ خلاصه: رشد، حرکت، مقصد، در گرو: • حیات اعتقادی، معرفتی، ایمانی، اجتماعی، تاریخی. دو خط فکری تاریخی: • خط انبیاء: • خط فراعنه: دلیل عدم همراهی با پیامبران: • تغییر ذائقه‌ها: انواع ذائقهذائقه عرفی: • ذائقه فکری: • ذائقه فرهنگی: https://eitaa.com/MahdiTaheri55
یاداشت شب چهارم: معماری شخصیت يس : 20 وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدينَةِ رَجُلٌ يَسْعى‏ قالَ يا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلينَ خلاصه قبل: رشد، حرکت، مقصد، در گرو: • حیات اعتقادی، معرفتی، ایمانی، اجتماعی، تاریخی. دو خط فکری تاریخی: • خط انبیاء: معماری شخصیت، توحید و ارزشهای الهی بر جامعه حاکم باشد. تاکید بر مسیر نبوت: امام حسین علیه السلام اسیر بسیرة جدی و ابی. • خط فراعنه: معماری شخصیت انسان‌ها به گونه‌ای قدرت و ثروت ملاک برتری و حکمرانی باشد. انکار نبوت: یزید: لا خبر جاء و لا وحی نزل. ابوسفیان در هنگام پیری نابینا مانند گویی حکومت را بین خودتان بچرخانید. چرا همراهی با پیامبران خدا نکردند: • تغییر ذائقه‌ها: فوکویاما نظریه ای با عنوان “میکروپولتیک میل ها و میکروفیزیک قدرت” ارائه می دهد و می گوید برای پیروزی بر یک کشور باید “میل مردم” را تغییر دهیم. اگر میل مردم از شهادت طلبی، ایثار، جوانمردی و دهها عاملی که به عنوان فرهنگ شکل گرفته است به رفاه طلبی، غربزدگی و … تغییر نیابد مانند این است که آب در هاون می کوبید. این میل ها هم تغییر نمیکند مگر اینکه ارکان یک قدرت از آن حمایت کند. از شخصیت انصاری تا شخصیت اشرافی: رواج روحیه اشرافی گری:عبدالرحمن بن عوف مرد شامی؛ (ابن عساکر، تاریخ دمشق، تحقیق علی شیری، ص120). از مدح علی تا پناهگاه معاویه: بی توجهی و تسامح در احکام دین: نجاشی شاعر امیر المومنین در معاویه شرب خمر می کند! شهید مطهری: بنی امیه آرمان، عشق و غیرت دینی را از بین مردم بردند. انواع ذائقه • ذائقه عرفی: هر جامعه‌ای ذائقه مربوط به خودش را دارد در مورد نوع غدا طعم غدا و... • ذائقه فکری: ذائقه فکری یک ملت این که چگونه می‌اندیشد، چگونه فکر می‌کند، و به چه نوع تفکری تمایل دارد. آن آینده یک ملت را رقم می‌زند. دائقه فکری هر مقدار عمیق‌تر و دقیق‌تر باشد هویت و شخصیت یک ملت را نشان می‌دهد. این عمق را کجا می‌شود دریافت در مبناها و در آرمان‌ها. مبنا توحید؛ آرمان تمدن. ضرورت با نشاط نگه داشتن تفکر و اندیشه تمدنی. • ذائقه فرهنگی: زمانی که ذائقه فکری هویت جمعی می‌یابد و در عده بسیاری فراگیر می‌شود؛ ذائقه فرهنگی شکل می‌گیرد. در نتیجه فراگیری ذائقه فرهنگی پدیده اجتماعی شکل می‌گیرد. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
163847936_-1891537811.aac
38.78M
صوت👆یاداشت👇 شب پنجم: هویت اجتماعی انواع هویت: • هویت شخصی: بر اساس نسب و ویژگی‌ها و توانایی‌های و رفتارهای شخصی. حضرت سلیمان: وَ وَهَبْنا لِداوُدَ سُلَيْمانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ. حضرت یحیی: و نيرومندى؛ به همه مردم‏، ، به پدر و مادرش ، و سركش و نافرمان نبود. • هویت اجتماعی: بر اساس نمادها و رفتارهای گروهی و جمعی معین می‌شود. اهالی مدین، قوم شعیب، بت پرستی و کم فروشی؛ قوم یونس، قومی اهل ایمان. هویت اجتماعی بازتاب اجتماعی رفتار در ذهن اجتماع است که انتسابش به اجتماع امر اختیاری نیست بلکه برداشت و بازتاب همان رفتار اجتماع است. عقیده از عوامل مهم اثرگذار بر هویت اجتماعی است. رویکرد انفعالی و نگاه حداقلی به دین نمی‌تواند هویت تمدنی برای یک جامعه بسازد؛ حداقلی: رابطه انسان با خدا. رویکرد فعال و نگاه حداکثری، دین را در قامت اندیشه‌ای مهاجم، پیشرفت‌گرا و پیشرو معرفی می‌کند. اندیشه‌ای که می‌خواهد تمدن برپا کند و تمدن‌های دیگر را در خودش هضم کند. نگاه به آینده و اندیشه پیشرو در مقابل اندیشه منفعل. قاعده‌‌ای راهبردی و هویت بخش از امام حسین علیه السلام: • مثلی لا یباع مثله. امام خمینی و اندیشه پیشرو: • نه به لیبرالیسم و کمونیسم https://eitaa.com/MahdiTaheri55
دیر زمانی است که به این مسئله اندیشده‌ام که امویان تنها یک قوم یا قبیله نیستند بلکه یک تفکرند که در تاریخ امتداد یافته‌اند و شناخت این تفکر از بایسته‌های زیست در صحنه انقلاب اسلامی و مواجه با نفاق و بسط تفکر علوی است. امروز در حین مطالعه این جملات روزی‌ام شد که با شما به اشتراک و البته قضاوت می‌گذارم: «یکی از ويژگي بني ‏اميه اين بود كه انسان‏هاي بصير و فهيم و روشنفكران فرزانه را در جامعه، تحت فشار قرار مي‏دادند و آنها را به گرفتاري و مصيبت مبتلا مي‏كردند. نمي‏گذاشتند كساني كه از خدعه‏‌گري‏ها و ترفندهاي حزب اموي سر در مي‏ آوردند و توان مقابله با آنها را دارند، آسوده زندگي كنند.» https://eitaa.com/MahdiTaheri55
واما فی الحلم:من شتمك فقل له «ان كنت صادقا فیما تقول فاسال الله ان یغفر لی وان كنت كاذبا فیما تقول فالله اسال ان یغفر لك» درباره حلم!اگر كسی به تو ناسزا بگوید، بگو: اگر در آنچه می گویی، راستگو هستی، از خدا می خواهم كه مرا ببخشد و اگر در آنچه می گویی، دروغ می گویی، پس از خدا می خواهم از تو درگذرد. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
-266920189_-1928121678.aac
40.14M
شب ششم: امت ولایت‌مدار تلاش انبیاء برای قیام مردم: • قوم موسی گفتند ما می‌نشینیم شما دشمن را بیرون کنید؛ • مردمی که ولی‌شان را یاری نکردند سرگردان و حیران شدند به تعبیر آیه‌ای دیگر ذلیل و فقیر شدند. رهبران الهی مربی‌اند تا مردم برای اقامه عدالت قیام کنند؛ اگر مردم از مسئولیت اجتماعی خویش شانه خالی کنند امام غریب می‌شود. مدل رهبران الهی در میدان آوردن مردم اقناع و رضایت است نه الزام مقام تأسیس و مقام تثبیت تفاوت امام خمینی با بقیه رهبران اجتماعی: • مردمی بهتر از مردم حجاز و بهتر از مردم کوفه. • انقلاب اقناعی نه انقلاب الزامی: • قصد قربت و تقرب فردی: • قصد قربت و تقرب اجتماعی: • سختی از سنخ سختی ابرقدرت شدن. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
-489611519_-2137666528.aac
38.22M
شب هفتم: فهم استراتژی دشمن سوره مبارکه اعراف آیات ۱۰۵-۱۲۳ : قَالَ فِرْعَوْنُ ءَامَنتُم بِهِ قَبْلَ أَنْ ءَاذَنَ لَكمُ إِنَّ هَاذَا لَمَكْرٌ مَّكَرْتُمُوهُ فىِ الْمَدِينَةِ لِتُخْرِجُواْ مِنهَا أَهْلَهَا فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ. ضرورت شناخت استراتژی دشمن: • تفاوت ایدئولوژی و استراتژی: شناخت ایدئولوژی دشمن برای مواجه با او کافی نیست بلکه باید استراتژی‌اش را نیز شناخت. استراتژی دشمن: تطمیع: فَلَمَّا جَاءَ السَّحَرَةُ قَالُوا لِفِرْعَوْنَ أَئِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِنْ كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ إِذًا لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ تهدید: لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُم مِّنْ خِلَافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ تحقیر: سعید بن جبیر، از تابعین بود. در اصل اهل کوفه بود که ساکن مکه شده بود. ابن شهر آشوب در کتاب مناقب آل ابی‌طالب در مورد او می‌نویسد: و ما على الأرض إلا و هو محتاج إلى علمه. کشی در رجال می‌نویسد: إن سعيد بن جبير كان يأتم بعلي بن الحسين ع، و كان علي ع يثني عليه و ما كان سبب قتل الحجاج له إلا على هذا الأمر و كان مستقيما. حجاج برای تحقیر او گفت: قال له: أنت شقي بن كسير؟ قال: أمي كانت أعرف باسمی... تخریب: مختار در کتاب معجم الرجال احادیث شیعه آیت الله خویی. توجه توجه: استراتژی دشمن همان ایدئولوژی او نیست بلکه از سنخ تزیین و اغوا و تسویل است. تبدیل تهدید به فرصت: • ساحران: انا الی ربنا منقلبون. https://eitaa.com/MahdiTaheri55