#نکتهایازنهجالبلاغه
پیرامون اینکه افراد سست عنصر و افراد مومن چه ویژگی دارد
خطبه 9 - شناخت أصحاب جمل
و من كلام له عليهالسلام في صفته و صفة خصومه و يقال إنها في أصحاب الجمل وَ قَدْ أَرْعَدُوا وَ أَبْرَقُوا
چون #رعدخروشيدند و چون #برق درخشيدند،
وَ مَعَ هَذَيْنِ اَلْأَمْرَيْنِ اَلْفَشَلُ
اما كارى از پيش نبردند و سر انجام #سست گرديدند!
وَ لَسْنَا نُرْعِدُ حَتَّى نُوقِعَ
ولى ما«اهلبیت،مومنین خالص» اين گونه نيستيم، تا #عملنكنيم، #رعدوبرقىنداريم،
وَ لاَ نُسِيلُ حَتَّى نُمْطِرَ
و تا #نباريم 💧💧سيل جارى نمىسازيم.
🌹🌹🌹🌹🌹
#توضیح
برخی رعد و برق ها رو دیدید که فقط صدا🎙 دارند و بعدش باران 💦آنچنانی نمیباره یعنی تو خالی هست ،برخی سر و صدا ها و ظواهر اولش قشنگ به چشم و گوش میرسه ولی بعد میبینی که تو خالی هست.
ولی خوبه و البته باید مومن اینگونه باشه تا کاری رو عمل نکرده تو بوق و کرنا نکنه، وقتی عمل کرد و در کار اخلاص بود خودکار
می درخشد ☀️و بالا میره✈️.
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
الملك
ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِيرٌ
ﺳﭙﺲ ﺑﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻨﮕﺮ ﺗﺎ ﺩﻳﺪﻩ ﺍﺕ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﺴﺘﻪ ﻭ ﻛﻢ ﺳﻮ ﺷﺪﻩ [ ﻭ ﺍﺯ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺧﻠﻞ ، ﻧﺎﺑﺴﺎﻣﺎﻧﻲ ﻭ ﻧﺎﻫﻤﮕﻮﻧﻲ ﻓﺮﻭ ﻣﺎﻧﺪﻩ ] ﻭ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﻩ ﮔﺸﺘﻪ ﺍﺳﺖ ، ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺖ ﺑﺎﺯ ﮔﺮﺩﺩ .(٤)
تجزیه وترکیب
{ثُمَّ} حرف عطف
{ارْجِعِ} فعل امر مبنی بر سکون / فاعل، ضمیر مستتر (أنت) در تقدیر
{الْبَصَرَ} مفعولٌ به، منصوب یا در محل نصب
{کَرَّتَیْنِ} مفعول مطلق عددی یا نائب مفعول، منصوب
{یَنْقَلِبْ} فعل مضارع، مجزوم به سکون ،لأنه جواب الطلب
{إِلَیْکَ} حرف جر و اسم بعد از آن مجرور،متعلقان بالفعل
{الْبَصَرُ} فاعل، مرفوع یا در محل رفع
{خاسِئاً}اسم فاعل، حال برای فاعل ینقلب،
{وَهُوَ} (و) حالیه / مبتدا، مرفوع یا در محل رفع
{حَسِیرٌ} صفت مشبه،خبر، مرفوع یا در محل رفع
وجمله حالیه
نکات تفسیری
كرتين: كرّه: رجوع و برگشتن. «كرتين»: دو رجوع، يعنى «كرّة بعد كرة» كثرت مراد است نه تثنيه.
خاسئا: خسأ: طرد شدن و طرد كردن، از كشاف و مفردات معلوم مىشود كه در آن حقارت و خوارى نيز ملحوظ است خاسئ را در آيه خسته معنى كردهاند كه از ديدن خسته شده و دور مانده است در مجمع فرموده: «الخاسىء: الذليل الصاغر» ظاهرا منظور خضوع و زبونى است.
حسير: حسر: كشف و انكشاف (مناسب با كنار كردن) در مجمع فرموده:حسير شترى است كه خسته شده و طاقت راه رفتن ندارد
کَرَّتَیْنِ»: دو بار. در اینجا تثنیه برای کثرت است. یعنی بارها و بارها. «یَنقَلِبْ»: باز میگردد. بر میگردد. «خَاسِئاً»: فروهشته. حیران. «حَسِیرٌ»: خسته و درمانده. از کار افتاده. مراد این است که انسان هر اندازه بنگرد، خلل و رخنهای پیدا نمیکند، و هر بار که به تحقیق بپردازد و بر معلومات خود بیفزاید، دچار سرگشتگی و حیرت بیشتر میگردد.
و برخی فرموده اند که در این آیه شریفه "خَاسِئاً" حال مفرد و جمله "وَ هُوَ حَسِیرٌ" جمله حالیه بوده و صاحبحال در هر دو، "البَصَرُ" میباشد.
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
ابن عباس» مى گويد: منظور تكرار همان حقارت و واماندگى است، چرا كه هر كس چيزى را بارها و بارها مى طلبد و به آن دست نمى يابد، هربار از آن دور و وامانده شده است، و كسى كه بارها بر كران تا كران آفرينش مى نگرد تا بى نظمى و بى هدفى و نشانى از ضعف و ناتوانى و از هم گسيختگى بيابد و نمى يابد، هر بار دچار حقارت و واماندگى مى شود.
به باور «قتاده» منظور از «و هو حسير»، لنگ و وامانده و ناكام مى باشد، چرا كه به هدف و مقصد نرسيده است.
[ترجمه تفسیر جوامع الجامع - تفسير:..... ص: ۳۷۳]
«كرّتين» تثنيه آورده شده تا بر كثرت دلالت كند مانند گفته عرب: لبّيك و سعديك، كه مقصود گوينده پاسخهاى بسيار است كه بعضى در پى بعضى مى آيد.
ترجمه جوامع الجامع، ج ۶، ص: ۳۷۶
_______
[اطیب البیان فی تفسیر القران - [سوره الملک (۶۷): آیه ۴].... ص: ۸۹ - صفحه ۹۰]
و مراد از کرتین ظاهرا دو نظر نیست بلکه مراد کرة بعد کرة است و مرة بعد مرة چنانچه در ترجمه گفتیم، و اگر بگوئیم که مراد فقط دو نظر است ممکن است بگوئیم:
دو نظر داریم یک نظر سطحی که فقط ظواهر را درک میکند و یک نظر عمقی که پی ببواطن اشیاء میبرد.
یَنْقَلِبْ إِلَیْکَ الْبَصَرُ برمیگردد بسوی تو بصر یعنی درک میکنی که نمیتوانی ببواطن اشیاء و جمیع حکم و مصالح پی ببری
خاسِئاً وَ هُوَ حَسِیرٌ
خاسئا :بمعنی دوری است یعنی از فکر دور است بآخر نمیرسد و حسیر: بمعنی خستگی و ملالت و وامانده شدن و تعب و مشقت است که هر چه بخود زحمت دهد بجایی نمیرسد و حسرت بمعنی ندامت و پشیمانی و اینکه نفعی را میتوانست دست بیاورد از دست داده.
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
آیه چهارم.m4a
8.55M
#تفسیرادبیسورهملک
#جلسهچهارم
#مدرس:مهدی عظمتی
تفسیر جوامع الجامع
تفسیر اطیب البیان
تفسیر مجمع البیان
کلمة العلیاء و...
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
🏴 ۸ شوال سالروز تخریب بارگاه مقدس ائمه بقیع علیهم السلام به دست فرقه ضاله وهابیت خبیث را به امام زمان علیه السلام، نائب برحقش و تمامی شیعیان جهان تسلیت عرض می کنیم 😭😭😭😭
🥀🥀🥀🥀🥀
#بقیع
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
#فاجعههشتمشوال
تا به حال نام يوم الهدم را شنيده ايد؟
يوم الهدم يعني روز ويران كردن...
در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجري قمري پس از اشغال مكه، وهابيان به سركردگي عبدالعزيزبن سعود روي به مدينه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال نموده، مأمورين عثماني را بيرون كردند و به تخريب قبور ائمه بقيع و ديگر قبور هم چنين قبر ابراهيم فرزند پيامبر اكرم – صلي الله عليه و آله و سلم – قبور زنان آن حضرت، قبرام البنين مادر حضرت اباالفضل العباس – عليه السلام – و قبر عبدالله پدر پيامبر و اسماعيل فرزند امام صادق – عليه السلام – و بسياري قبور ديگرپرداختند. ضريح فولادي ائمه بقيع را كه در اصفهان ساخته شده بود و روي قبور حضرات معصومين امام مجتبي، امام سجاد، امام باقر و امام صادق – عليهم السلام – قرار داشت را از جا در آورده، بردند. وقبلا از این هم حملات رو داشتند.https://eitaa.com/Mahdiaazemate
#دقتکردید😳
بعضی وقتها از عالم و آدم شاکی😔😡 هستیم،شما در این مواقع چیکار میکنید؟
به نظرم در این مواقع باید یه #وضو بگیریم و بشینیم #سرسجاده و به بعضی چیزها #فکر کنیم.
❇️ اولا اینکه چه چیزهایی داریم «یعنی داشته هامون»
❇️و دوم اینکه چه چیزهایی رو از دست دادیم ؟
❇️و سوم اینکه آیا این مشکلات رو در این دنیا فقط من دارم؟
❇️چهارم اینکه آیا کسانی نیستند که از من وضعشان بدتر هست ؟
✅وپنجم وقتی جواب سوال های فوق رو دادیم ،ببینیم وظیفه ما چیست؟
در این موقع من خودم یکی از کارهایی که زیاد دوستش دارم و آرام میشم ....میرم #سجده چند دقیقه ای و #خداروشکر میکنم و کمی با خدا #صحبت میکنم و میگم که چرا من انقد بنده 🙈ناسپاس هستم و چقد تو هوام رو داشتی و من غافل بودم.
#الحمداللهعلیکلحال.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
خانهام را میفروشم خرج صحنت میکنم
هرچه دارم نذرِ گنبد، نذرِ ایوانت حسن
#شعر
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ بمناسبت ولادت مقام معظم رهبری امام خامنه ای
#برآوردهکردنحاجتبرادرمومن
در كافي، از ابان بن تغلب، روايت شده كه گفت: با حضرت صادق (ع) طواف🕋 ميكردم كه مردي از اصحاب به من برخورد و درخواست كرد تا همراه او بروم كه حاجتي دارد.
او به من اشاره و من كراهت😏😣 داشتم امام صادق (ص) او را ديد و به من فرمود: اي ابان! اين مرد تو را ميخواهد؟ عرض كردم: آري. فرمود: او كيست؟ گفتم: مردي از اصحاب ما است. فرمود: او مذهب و عقيده تو را دارد؟ عرض كردم: آري. فرمود: نزدش برو. عرض كردم: طواف🕋🔨 را بشكنم؟ فرمود: آري. گفتم: اگر چه طواف واجب باشد؟ فرمود: آري.
ابان گويد: پس همراه او رفتم، و سپس خدمت امام رسيدم و درخواست كردم كه حق مؤمن را بر مؤمن به من خبر دهد. فرمود: اي ابان! اين موضوع را كنار بگذار و پي گيري مكن. عرض كردم: چرا، قربانت گردم؟ پس تكرار كردم و اصرار نمودم تا اينكه حضرت فرمود: اي ابان! نيم مالت را به او می دهي. آن گاه به من نگريست و چون ديد كه چه حالي به من دست داده، فرمود: اي ابان! مگر نمي داني كه خداي عز وجل، كساني را كه ديگران را بر خود ترجيح داده اند، ياد فرمود؟ (و يؤثرون علي انفسهم و لو كان بهم خصاصه - حشر / ۹ - در مايحتاج ضروري نيز ديگران را بر خود مقدم ميدارند). عرض كردم: آري، قربانت گردم. فرمود: بدان كه چون تو نيمي از مالت را به او دهي، او را بر خود ترجيح نداده اي، بلكه تو و او برابر شده ايد، ترجيح او بر خودت زماني است كه از نصف ديگر به او دهي.
و نيز در #كافي از ابان بن تغلب روايت شده كه گفت: شنيدم امام صادق عليه السلام ميفرمود: هر كس #هفتمرتبه گرد خانه كعبه #طواف كند، خداي عز وجل، برايش #ششهزار حسنه نويسد، و شش هزار سيئه از او بزدايد، و شش هزار درجه برايش بالا برد.
سپس امام فرمود:روا ساختن #حاجتمؤمن بهتر است از طوافي و طوافي، و تا ده طواف شمرد.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
https://eitaa.com/Mahdiaazemate