🔴انتخابات است یا استادیوم فوتبال؟
✏میثم مهدیار (جامعه شناس و سیاست پژوه)
🔸️سطح بحثهای سیاسی در شهرستان را ملاحظه کنید:
یکی دو ماه است که اغلب گروه های مجازی شهرستان به یک استادیوم فوتبال شبیه شده اند: "طرفدارهای یوسف پور فریاد می زنند رجایی کی دکتر شد و طرفدارهای رجایی هم میگویند مگر یوسف پور دکتر است؟! آن یکی می گوید یوسف پور اسم شهرهای شهرستان را هم بلد نیست و آن یکی می گوید رجایی تعداد روستاها را نمی داند. یوسف پوری ها می گویند چرا حامیان رجایی در فلان برنامه کف وسوت زده اند و آن یکی می گوید چرا ماسک نزده بودید! آن یکی می گوید چرا لباس طلبگی نمی پوشد و آن یکی می گوید چرا در فلان جلسه جواب سلام فلان عضو شورای شهر را ندادید. آن یکی سلبریتی ورزشی شهرستان بدون اینکه استدلال خاصی کند گفته من به فلانی رای می دهم و آن یکی عضو چند دوره قبل شورای شهر هم بدون استدلال خاصی گفته من از بهمانی حمایت می کنم. آن یکی می گوید چرا توهین کردید و آن یکی می گوید اول شما توهین را شروع کردید. آن یکی می گوید حامی شما به بختیاری ها اهانت کرده و آن یکی می گوید شما اول اختلاف افکندید. آن می گوید نامزد شما پیر است و خسته و آن یکی می گوید نامزد شما جوان است و بی تجربه و .......
🔸️آن یکی هر روز از زبان " ما لرستانی ها" و " ما بختیاری ها" بیانیه می دهد و آن یکی "لنجان خانه ماست" را برجسته می کند. این قوم گرایی ها و شکاف اجتماعی حاصل از آن دوباره شهرستان را سالها عقب خواهند انداخت چرا که به جای هویت های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی هویت های قبیله ای را تشدید خواهد کرد.
⭕درباره این سطح از رفتارهای استادیومی و ابتذال سیاسی چه می شود گفت؟ آیا کیفیت بحثهای منتهی به انتخابات از کیفیت عملکرد نماینده منتخب آتی جداست؟ آیا وضعیت عقب افتادگی فعلی لنجان در اقتصاد و فرهنگ و شیوع آسیب های اجتماعی با این سطح از انحطاط سیاسی بی ارتباط است؟ دو طرف سر بالارفتن تابلوی داداگاه بخش فولادشهر منازعه می کنند ولی کسی نمی پرسد چه اتفاقی در شهرستان افتاده که پرونده های قضایی شهرستان در سالهای اخیر چند برابر شده است؟ هیچکس نپرسید شما به کدام کمیسیون مجلس خواهید رفت و چرا؟ هیچکس نپرسید به نظر شما اصلاح یا تصویب کدام قوانین می تواند در کوتاه ترین مشکلات کشور را تخفیف دهد؟ هیچکس نپرسید با پیشرفت رسانه های اجتماعی شما چطور ارتباط تان را شهروندان را تسهیل خواهید کرد؟ هیچکس نگفت از کجا بدانیم شما در مجلس آتی به چه چیزی رای مثبت می دهید و به چه چیزی رای منفی و کدام جلسه حاضر خواهید بود و کدام جلسه غایب؟ هیچکس نپرسید اگر بین منافع مردم شهرستان و منافع ملی تعارضی پیش آمد شما طرف کدام را می گیرید و چرا؟ هیچکس نپرسید لوازم حقوقی و تامین مالی شعارهای خوب و پراکنده ای که سر می دهید را توضیح دهید. هیچکس نگفت چرا شعارهایتان انسجام ندارد و اولویت بندی نیست؟
هیچکس نپرسید شما در مجلس با کدام اندیشکده ها و اتاق فکرها در سطح ملی مرتبط خواهید شد و چرا؟ و دهها سوال دیگری که یک کاندیدا باید به آن ها فکر کرده باشد....
انتخابات که می توانست فرصتی برای جهش سیاسی و اجتماعی در شهرستان باشد اینک خود باعث عقب ماندگی و پسرفت شهرستان می شود. نماینده شهرستان بازتاب فرهنگ سیاسی در شهرستان و البته بازتولید کننده آن است. ای کاش حداقل از رفتارهای انتخاباتی و عملکرد سیاسی نمایندگان سابق مان عبرت می گرفتیم و متوجه می شدیم که پیش از آنکه هر انتقادی به نمایند گان سابق داشته باشیم توجه کنیم که آن ها بازتاب چنین فرهنگ سیاسی هستند چرا که هیچگاه سطح مطالبات و انتظارات مردم در انتخابات از این واکنشهای استادیومی فراتر نرفته است....
🌿🌿🌿
آرشیو میثم مهدیار:
🌐 https://t.me/Mahdyar_info
ایسنتاگرام:
🌏 https://www.instagram.com/mahdyar_lenjan
⚠️ اولین کارت زرد به نماینده مجلس یازدهم لنجان به خاطر عدم قبول تعهدنامه شفافیت
🔻
🔸️حدود 130 نفر از همشهریان لنجانی در پویشی از کاندیداهای دور دوم انتخابات #لنجان خواستند تا تعهدنامه ۱۲صفحه ای #شفافیت شامل1- شفافیت شعارها، هزینه ها، اموال و دارایی ها و درآمدها و نیز 2- شفافیت در عملکرد نمایندگی(شامل آرا و اظهار نظرها) هدایای دریافتی، توصیه نامه ها، سفرها و...) را امضا کرده و زمینه را برای نظارت مردمی بر عملکردشان و ارتقای کیفیت نمایندگی در 4 سال آینده را فراهم کنند.
🔸️اما هر دو نامزد محترم با بهانه های مختلف به امضای تعهد #شفافیت گردن ننهادند و اولین تلاش مردمی برای پاسخگو کردن و نظارت پذیر کردن شان را رد کردند.
🔸️کاندیداهایی که این روزها از انتشار حمایت حتی یک همشهری در رسانه های تبلیغاتی شان صرف نظر نمی کنند اما نسبت به مطالبه 130 نفر از همشهریان شان از اصناف و اقشار مختلف سکوت کردند و قطعا این بی توجهی به مطالبه پیشروانه، سالم و دغدغه مندانه بخشی از مردم لنجان، نقطه تاریکی از #نظارت_گریزی را در ابتدای کارنامه کاری نماینده یازدهم لنجان به یادگار گذاشت.
▪️منتظر اطلاعیه های بعدی پویش باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شیرزن باغوردونی!
🔸️از همان ابتدای مستند که کلمه #باغبهادران را شنیدم حساس تر شدم و بعد که جلوتر رفت میخکوبش شدم▪️
از زمان شروع اکران #مستند_بانو توانسته چندین جایزه از جشنواره های مختلف بگیرد. مترصد فرصتی بودم ببینمش و بالاخره حاصل شد و چه مستند خوب و نفس گیری بود. تا اخر میخکوبش شدم و به این فکر می کردم که یک زن مگر چقدر پتانسیل و توان دارد. عصمت احمدیان باغبهادرانی نه تنها الهه عشق و ایثار که او را باید الهه کار و تلاش و اقتصاد و مردم داری ایرانی نیز دانست. در شش ماه گذشته شاید بیش از شصت مستند داخلی و سینمایی برتر جهان را دیده ام ولی هیچکدام بیشتر از #مستند_بانو درگیرم نکرده. #بانو پنجره ای به حماسه، امید و زندگی در روزگار فروهشته و فروبسته ماست.
https://www.instagram.com/p/CFNdEiPhnPk/?igshid=bdu5077ntyw7
از همه تعجب برانگیزتر اینکه این مستند در منطقه #لنجان چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته...
▪️پ.ن: دانلود از سایت عمار یار : https://bit.ly/2ZJKvC4
💢 یک سال و ۴ ماه از ابلاغ وزارت کشور برای لزوم سکونت شهردار در منطقه محل خدمت می گذرد. چرا هنوز شهردار زرین شهر و زاینده رود و.. در محل خدمتشان ساکن نیستند؟ اعضای شورای شهر چرا در برابر چنین ابلاغیه ای سکوت کرده اند؟
🔸️شهرداری که در محل خدمتش سکونت ندارد چطور می تواند رافع مشکلات باشد؟ حالا که بر خلاف قانون این مدیران شهری در محل سکونت شان ساکن نیستند چرا هزینه رفت و آمد روزانه شان از جیب همشهریان پرداخت می شود؟
🔸️مگر شهر کوچکی مانند زرین شهر چقدر طول و عرض دارد که برخی مدیران شهری و معاونان شان از جیب مردم راننده و سرویس اختصاصی در اختیار دارند و ماهانه دهها میلیون تومان خسارت بر جیب همشهریان تحمیل می کنند؟!
🌐 https://www.instagram.com/mahdyar_lenjan
🔸️در لنجان رسانه های خبری رسمی و غیر رسمی متعددی در قالب سایت و کانال خبری مشغول به فعالیت هستند. در حالیکه این رسانه ها باید پلی میان مردم و مسئولان باشند ولی اغلب به روابط عمومی و پروپاگاندای ارگان ها و مسئولین شهری تبدیل شده اند.
🔸️مصاحبه ها و گزارش های متعددی از مسئولین در این رسانه ها منتشر می شود ولی هیچوقت این گفتگوها وجهی چالشی و انتقادی به خود نمی گیرد و اغلب به یک تریبون یک طرفه از بالا به پایین تبدیل شده اند.
🔸️این محافظه کاری البته ممکن است علت های مختلفی داشته باشد: از دلایل فرهنگی همچون بی اطلاعی و فقدان تخصص در میان اهالی رسانه تا دلایل اقتصادی.
🔸️اما به هر حال بدون ایجاد و رشد رسانه های انتقادی و آزاد که بتوانند گزارش های یک طرفه را به چالش بکشند نمی توان انتظار تحول جدی در شهرستان داشت. رسانه ای که بتواند با کسب اطلاعات دقیق و تبیین های علمی بتواند مسئولین و مدیران و نمایندگان شهری را نسبت به عملکردشان به پاسخگویی وا دارد.
💢با رسانه های انتقادی می توان "ماه عسل" این مدیران و نمایندگان شهری را هر روز به "یوم الحساب" تبدیل کرد.
🌐 https://www.instagram.com/mahdyar_lenjan
🔸️ذوب آهن باید به مسئولیت های اجتماعی خود در برابر مردم و محیط زیست لنجان عمل کند. دو مسئولیت اجتماعی عمده این شرکت که اما تا کنون عملکرد این شرکت در قبال آنها قابل قبول نبوه عبارتند از :
۱- کاهش آلایندگی های هوایی، خاکی و آبی اش در منطقه
۲- بومی گزینی
🔻در حالیکه شرکت های بزرگ در کشور ضریب ۱/۵ یا ۱/۴ برای بومی ها اعمال می کنند اما ذوب آهن اخیرا و در پی رایزنی های نماینده لنجان تنها با اعمال ضریب ۱/۱۵ آن هم صرفا برای مشاغل اپراتوری موافقت کرده است.
🌿🌿🌿
آرشیو میثم مهدیار:
🌐 https://t.me/Mahdyar_info
ایسنتاگرام:
🌏 https://www.instagram.com/mahdyar_lenjan
هدایت شده از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
🔸️ارائه آثار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با ۲۰درصد تخفیف در
#نمایشگاه_مجازی_کتاب_تهران
✏اثر دکتر میثم مهدیار در حوزه مطالعات جنگ:
📘 پارههای انسانشناسی جنگ و شهادت(جلد اول)
علاقمندان میتوانند از ۱ تا ۶ بهمنماه کتابها را با ۲۰٪ درصد تخفیف از سایت book.icfi.ir تهیه کنند.
ارسال به سراسر کشور رایگان است.
🔻به مناسبت زاد روز فردوسی:
📖چرا متن شاهنامه فردوسی باید وارد دروس آموزش و پرورش شود؟
✒ دکتر میثم مهدیار (یادداشت در روزنامه صبح نو)
✔خلاصه: ...انسان ایده آل فردوسی پهلوان شاهنامه است و پهلوان با حماسه معنا می شود و حماسه یعنی همین دیالکتیک و تضاد میان اراده گرایی و تقدیرگرایی. پهلوان شاهنامه در عین اذعان داشتن به فنا و نیستی و افتادن بر مغاک خاک همزمان به دنبال جاودانگی با "نام و ننگ" است. از همین رو اراده خود را به مشیت محتوم نمی بازد و به دنبال سوژگی و ساختن جهان پیرامون خود است. از همین روست که پهلوانان شاهنامه با گردنی افراشته می میرند و تن به زنهار و ذلت رقیب نمی دهند...
حماسه پهلوانان شاهنامه در دیالکتیک رزم و بزم و داد و دهش رقم می خورد و فرم روایی فردوسی نیزکاملا متناسب با این حماسه است که نه در ادبیات غنایی و عرفانی غرق شده و نه آنقدر خشک و بی روح و بی عاطفه است. حماسه با حرکت عجین است و فرم روایت این حماسه نمی تواند مانند ادبیات غنایی سرشار از تلمیهات و استعاره ها و تشبیهات باشد که خواننده را از خط اصلی داستان منتزع کند و بالای ابر خیال بنشاند و صورتی فانتزی بگیرد. اما شاهنامه بی نسبت با ادبیات تغزلی و غنایی نیست و فردوسی در بزنگاه ها چیره دستی خود را به رخ کشیده است.
شاهنامه که از سه بخش اسطوره ای، حماسی و تاریخی تشکیل شده است پیوند دهنده دیالکتیکی تاریخ اسطوره ای ما با تاریخ واقعی(سلسله های پادشاهی پیش از ورود اسلام) با میانجی گری تاریخ حماسی و پهلوانی است. از لحاظ فرم ادبی شاهنامه پیوند دهنده فرم روایی منثور ایرانی با فرم شعری عربی اسلامی نیز هست. همانطور که شاهنامه پیوند دهنده مفاهیم و ترجمان آیات قرآنی با داستان ها و اسطوره های ایرانی نیز بوده است و از همین رو شاهنامه در عصر جنبش های شعوبیه پیوند زبان فارسی با حروف عربی-اسلامی را تثبیت و جاودانه کرد. در یک کلام اگر سیاست را جستن چاره در میانه تنش ها و کشاکش ها و بحران ها معنا کنیم شاهنامه یکی از مهمترین متون سیاسی ادوار تاریخی ایرانی است که تلاش کرده شکاف ها و گسست های تاریخی فرهنگی ایران را پر کند.
وقتی در نظر بگیریم که هزار سال است فرهنگ های مختلف محلی در ایران از نواحی خراسان تا مردم کوچ نشین کهکیلویه و بویر احمد شاهنامه را به الحان و نغمات مختلف می خوانند و سینه به سینه منتقل می کنند و در همین یک سده اخیر شاهنامه مستمسکی نیز برای نوعی باستانگرایی و هویت سازی جعلی توسط پهلوی ها بوده است می توان فهمید که شاهنامه صرفا داستانی تاریخی و اسطوره ای نیست بلکه متنی زنده است که امروز ما را ساخته است. جامعه شناسی ایرانیان امروز بدون خوانش متنی که هزارسال میهمان و به عبارت دقیق تر میزبان فرهنگ ایران بوده است امکان پذیر نیست چرا که ساختارهای ذهنی و ناخودآگاه تاریخی ما ایرانیان را برساخته است.
از این رو در حوزه تعلیم و تربیت، خوانش شاهنامه باید به عنوان یک متن تربیتی وارد برنامه درسی آموزشی شود. با این اتفاق مبارک بساط برنامه های آموزشی جعلی مانند فلسفه برای کودکان با الگوی لیپمنی برچیده خواهد شد چرا که حکمت شاهنامه که مبتنی بر کنش پهلوانی حماسیست و همانطور که اشاره شد در دیالکتیک داد و دهش و رزم و بزم معنا می شود و هم تفکر انتقادی را پرورش می دهد؛ هم اخلاق فتوتی و مراقبتی را رشد و هم سوژگی و خلاقیت را. http://sobhe-no.ir/newspaper/708/14/28281
🌿🌿🌿
♨️آرشیو دیدگاه ها و فعالیت های دکتر میثم مهدیار:
تلگرام:
🌐 t.me/mahdyar_info
سروش:
🌐 sapp.ir/mahdyar_info
ایتا:
🌐 eitaa.com/mahdyar_info
🌏 @mahdyar_info
💠 نشست بررسی
الگو و شاخص های مدیریت شهری انقلابی
🔸️با حضور میثم مهدیار
↩چهارشنبه ساعت ۱۵
↩مسجد حمزه شهر چرمهین
۰🏴
تلگرام
🌍 http://t.me/mahdyar_info
اینستاگرام
🌐https://www.instagram.com/mahdyar_lenjan
🔸️چگونه می توانیم یک شهر خوب و سالم داشته باشیم؟🔸️
💠 با حضور میثم مهدیار
🔹️چهارشنبه ۲۲بهمن/ساعت 19 ، مسجد صاحب الزمان شهر زاینده رود محله باباشیخعلی
🌐 https://www.instagram.com/mahdyar_lenjan
🌍 http://t.me/mahdyar_info