Page114.mp3
868K
💠 #ختم_قرآن_کریم | صفحه: 114
🔸با صدای: استاد پرهیزکار
🌸نکته تفسیری صفحه ۱۱۴🌸
دزدی و مجازات دردناک آن:
یکی از کارهای خلاف و جرم هایی که در تمام جوامع -خواه مسلمان یا غیر مسلمان ـ منفور است و برای آن مجازات در نظر گرفته شده، «دزدی» است؛ زیرا این کار زشت، یکی از بزرگترین اصول مالکیت را زیر پا می گذارد. و شخص سارق، آنچه را که برای دیگران است، از دست آنان خارج می کند و نامشروع و غیر قانونی، از آن بهره می گیرد. بی شک اگر در جامعه ای دزدی شایع شود و سارقان مجازات نشوند، امنیت و آرامش از آن رخت بربسته، تلاش و کوشش برای به دست آوردن مال و ثروت مشروع و حلال، ارزش خود را از دست می دهد .
از این رو خداوند در این آیه با قاطعیت تمام فرمان می دهد که دست مرد و زن سارق برای مجازات باید قطع شود تا هم خودشان کیفر عمل ننگین شان را ببینند و هم درس عبرتی برای دیگران شود. البته دانستن چند نکته در این زمینه لازم به نظر می رسد:
1ـ بر اساس روایات اهل-بیت، مقدار بریدن دست، تنها چهار انگشت از دست راست است و نه بیشتر؛
2ـ اجرای حد دزدی (بریدن دست)، شامل هر سرقتی نمی شود؛ بلکه شروط زیادی دارد که بدون تحقق آن ها، اقدام به این کار جایز نیست. مثلاً دزدی نباید مربوط به سال قحط باشد که مردم گرسنه اند و راه به جایی ندارند؛ همچنین سرقتی مشمول حد دزدی می شود که از محلی حفاظت شده مانندخانه یا مغازه انجام گرفته باشد. این شروط به تفصیل در کتب فقهی آمده است. واقعیت این است که تمام این شروط، به ندرت در یک سرقت جمع می شود. این خود نشانگر این حقیقت است که منظور اصلی خداوند از این فرمان، ایجاد ترس در وجود کسانی ست که در دلهای خود، تصمیم شوم دزدی را می پرورانند. به قول معروف، هدف اصلی این حکم، پیشگیری است، و نه درمان؛
3ـ با این همه باید توجّه داشت که اگرچه اندکی از دزدی ها مشمول قانون قطع دست می شود، از نظر اسلام، هر نوع سرقتی گناه محسوب می شود و به هیچ وجه کوچک بودن آن، دلیل بر جایز بودنش نیست. بر اساس روایات اهلبیت، گناه دزدی مانند گناه بت پرستی ست و ارتکاب این عمل، خیر و برکت را از خانه انجام دهنده ی آن بیرون می برد.
💠 معرفی کتاب«احسان و نیکوکاری از دیدگاه قرآن و حدیث»
❇️ شناخت احسان، شرایط، ویژگیها، زوایا، اوصاف و پاداش #نیکوکاران با استناد به #قرآن و روایات از موضوعهایی است که در این کتاب بررسی و تبیین شده است.
🔹فصل اول: معنای لغوی و اصطلاحی احسان، مصداق احسان، ملاک احسان و مراتب احسان
🔸فصل دوم: با عنوان «شرط قبولی احسان»، ایمان به خداوند بزرگ و روز قیامت، اخلاص و پرهیز از ریاکاری و خودنمایی، اجتناب از منت گذاری در احسان به منزله نابودی عمل
🔹فصل سوم: اوصاف نیکوکاران و معرفی ایشان در قرآن و احادیث
🔸فصل چهارم: با عنوان «پاداش نیکوکاران» بررسی و تبیین معنا و حقیقت پاداش، پاداش احسان در دنیا و آخرت، پاداش انفاق در راه خدا، بهرهمندی از رزق نیکو و احسان پیامبران و پاداش آنها
🔻🔺نشانههای اخلاص و انسان مخلص را حضرت محمد(ص) در چهار مورد عنوان فرمودند:
_ قلب او تسلیم و راضی در مقابل خداوند است.
_هیچ کاری را بر خلاف رضایت خداوند انجام نمی دهد.
_اگر کار خیری بتواند انجام دهد از انجام آن برای دیگران دریغ نمی کند.
_مردم از شر او در امان هستند.
🔰نویسنده:«حسین اسماعیلی»|ناشر:«انتشارات همای غدیر»
#معرفی_کتاب
Page115.mp3
998.2K
💠 #ختم_قرآن_کریم | صفحه: 115
🔸با صدای: استاد پرهیزکار
🌸نکته تفسیری صفحه ۱۱۵🌸
حرام خواری و آثار آن در زندگی دنیا و آخرت:
مال و ثروت، یکی از ضروریات زندگی انسان هاست که بدون آن، گذران زندگی ممکن نخواهد بود. به همین سبب، کسبِ درآمد و تلاش برای به دست آوردن آن، یکی از مهم ترین دغدغه های بشر است. انسانها از راههای متفاوتی می توانند به ثروت برسند؛ ولی آیا پیمودن همهی آن راه ها مجاز است؟ بی شک جواب منفی است. بسیاری از راه های کسب مال، راههای ممنوع است و درآمد حاصل از آن، « مال حرام» محسوب می شود. رباخواری، گرفتن رشوه، کم فروشی، کلاه برداری، کم گذاشتن از کار، دزدی و ...، نمونه هایی از حرام خواری هستند.
با مطالعه ی تعلیمات قرآن و پیشوایان معصوم دین، به روشنی درمی یابیم که کسب مال حرام، تأثیرات بسیار منفی و مخرّبی در زندگی دنیایی انسان و حیات پس از مرگ او دارد. از جمله ی این آثار این هاست:
1ـ قبول نشدن کارهای نیک: از امام باقر روایت شده است: «هنگامی که کسی مالی از راه حرام به دست آورد، حج و عمره و صلهی رحم او پذیرفته نمی شود.»
2ـ رفتن برکت از مال و زندگی : امام کاظم فرموده است: «مال حرام رشد نمی کند، و اگر هم زیاد شود، برکتی ندارد، و آنچه از آن انفاق شود، پاداشی ندارد، و هر آنچه که انسان پس از مرگش از آن به جای گذارد، توشه¬اش برای آتش دوزخ خواهد بود.»
3ـ تأثیر منفی در سعادت نسل: امام صادق فرموده است که تأثیر منفی درآمد حرام، در نسل انسان آشکار می شود.
4ـ سنگ دلی: در تاریخ آمده است که در روز عاشورا، هنگامی که لشکریان عمر سعد، امام حسین را از هر طرف محاصره کردند و دور وی حلقه زدند، امام از آنان خواست که ساکت شوند تا آن¬ها را موعظه کند؛ ولی آنان ساکت نشدند. امام خطاب به آنان فرمود: «وای بر شما! چرا ساکت نمی شوید تا سخنم را بشنوید؟ ... این برای این است که شکم های شما از غذاهای حرام پر و دل هایتان سنگ شده است. »
در آموزه های اهلبیت، کسب مال حلال و پرهیز از مال حرام، یکی از برترین عبادات برشمرده شده است. از پیامبر اسلام روایت شده است:
«عبادت، هفتاد بخش دارد، و برترین بخش آن، کسب مال حلال است.» همچنین از امام صادق نقل شده است: «پرهیز از یک لقمه مال حرام نزد خدا، از خواندن دو هزار رکعت نماز مستحب بهتر است.» از اینجا می توان فهمید که چرا مولای متقیان علی بر فراز منبر سه مرتبه چنین ندا داد:
«ای تاجران و کاسبان، ابتدا احکام خدا را در مورد کسب حلال و حرام یاد بگیرید و پس از آن تجارت کنید» .