eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰مردم، متضرران فروش خودرو در سامانه یکپارچه به‌جای بورس 🔶مکانیسم فروش خودرو در بورس کالا، از پیش‌زمینه‌های مسلط کردن رقابت بر بازار خودرو است. این روش که آزمون خود را در حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده پس‌داده است، باید مجددا مورد استفاده قرار گیرد. توقف فروش خودروی صفر داخلی در بورس، صرفا به دلایل سیاسی (و نه فنی) بود. نباید معیشت مردم را خرج بازی‌های سیاسی. 🔷اطلاع‌رسانی ناقص وزارت صمت و بانک‌ها، متقاضیان خودرو را سر در گم کرده است. همه متقاضیان خودرو که در چند ماه اخیر به نام سایت‌ها، شرکت ایران خودرو و حتی بورس حساب وکالتی داشتند، وارد سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی شده و موجب اختلال و ترافیک سنگین در این سامانه شده‌اند. 🔶کمتر از یک میلیون نفر باید برای ثبت‌نام نهایی وارد سامانه یکپارچه خودرو شوند. اما در نخستین روز ثبت نام (۲۶ اسفند) دربازه زمانی ۲۴ ساعته حدود 2 میلیون نفر درخواست ورود به سامانه داشتند. همین دو میلیون نفر نیز مدام وارد و خارج می‌شدند و در مجموع حدود ۵۰۰ میلیون تقاضا، سامانه را با اخلال مواجه کرد. 🔷در این دوره تنها متقاضیانی که ۱۰۰ میلیون تومان حساب وکالتی به نام سازمان حمایت دارند می‌توانند شرکت کنند و به بقیه اجازه ورود به سامانه داده نخواهد‌شد. به‌دلیل اختلال‌ها، مهلت انتخاب خودرو تا نهایی شدن ثبت نام برای کل متقاضیان دارای حساب وکالتی به نام سازمان حمایت، تمدید شد. سامانه ۱۲۴ وزارت صمت نیز آماده پاسخگویی به ابهامات و شکایات احتمالی متقاضیان درباره سامانه یکپارچه تخصیص خودرو است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰بازار صادراتی غذای ایران 🔶بازار صادراتی غذای ایران و سهم بالای همسایگان از آن، به روایت آمار ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰قیمت‌گذاری خودرو در ۱۴۰۲ 🔷شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را به نهادهای مجری هر حوزه اعلام می‌کند و آن‌ها موظف‌اند بر اساس دستورالعمل مذکور، قیمت آن کالا را تعیین کنند. یعنی وظیفه اعلام قیمت برعهده شورای رقابت نبوده و این شورا تنها دستورالعمل قیمت‌گذاری را تعیین می‌کند. قیمت کارخانه‌ای جدید خودروها بعد از تعطیلات نوروز اعلام می‌شود. 🔶سیاست قیمت‌گذاری این شورا سیاست Cost-plus است؛ یعنی هزینه تمام‌شده تولید به‌علاوه میزانی سود عادلانه. ایراد اصلی این روش، درنظر نگرفتن منطق بازار است. با این روش انگیزه‌ای برای رقابت و کاهش هزینه تولید وجود ندارد. چراکه هر خودرو بی‌کیفیتی با هر هزینه‌ای که تولید شود، سود ثابتی که دولت تعیین کرده را به همراه خواهد داشت. 🔷این شورا مدعی است زیان انباشته خودروسازان به‌دلیل تعیین غیرکارشناسی قیمت خودرو در سال‌های گذشته است. اما مشکل اصلی، خود قیمت‌گذاری دستوری است، نه میزان آن. قیمت‌های دستوری کارخانه‌ای خودروها در سال جدید قرار است چیزی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته باشند. 🔶عرضه خودرو صفر در بورس کالا، روشی است که تاحدود زیادی بسیاری از مشکلات فعلی را حل می‌کند. در مدتی که خودرو در بورس فروخته شد، هم خودروساز بالاتر از قیمت دستوری فروش داشت، هم خریدار با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار صاحب خودرو شد. تصمیم به توقف عرضه به این شیوه، منطقی نبوده و به‌نظر تنها به دلایل سیاسی است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰نوسان قیمت چهار سال اخیر فلزات گران‌بها 📌یکی از داغ‌ترین و مهم‌ترین موضوعات در اقتصاد، برای مخاطبان و همچنین اقتصاددانان، قیمت فلزات گران‌بها و نوسان قیمت آن‌ها است. در این محتوا، نوسان قیمت چهار سال اخیر فلزات طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم آورده شده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 رکوردزنی تورم انگلیس در ۱۸ سال گذشته 📌طبق گزارش کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس، ‌درماه مارس سال جاری، نرخ ‌تورم ‌در این‌ کشور رکورد ۱۸ سال گذشته را شکسته است. آمارها حاکی از آن است که بیشترین عامل اثرگذار در افزایش نرخ تورم در انگلیس، رشد قیمت مواد غذایی در این کشور بوده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
📌کدام کشورها بیشترین نرخ تورم را دارند؟/اعتمادآنلاین ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰مردمی‌سازی اقتصاد با بخش تعاون 🔷در اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش خصوصی، دولتی و تعاونی در کنار یکدیگر در اقتصاد کشور دیده شده است. هم‌اکنون حدود ۸۰ درصد اقتصاد دولتی بوده و حدود ۱۵ درصد سهم بخش خصوصی و ۵ درصد نیز در دست بخش تعاون است. در سالیان گذشته همواره کمترین استفاده و توجه به این اصل مهم شده است. دولت و مجلس باید برای جبران این مسئله تلاش بیشتری کنند. 🔶بخش تعاون از بهترین ابزارهای مردمی‌سازی اقتصاد است. این بخش توان این را دارد که نیازهای مردم را با پول‌های خودشان رفع کرده و سرمایه‌های خرد را برای رسیدن به اهداف بزرگ، به حرکت و همکاری در آورد. لازم است علاوه بر خصوصی‌سازی، بر رشد و توسعه بخش تعاون نیز توجه جدی شود. 🔷از مجموع ۸۸۸ طرح به بهربرداری رسیده امسال در بخش تعاون کشور ۶۴ درصد در حوزه تولید، ۳۰ درصد در بخش‌های خدمات و ۶ درصد نیز در بخش مسکن قرار داشت. همچنین از مجموع ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در حدود ۴۰ درصد در طرح‌های تعاونی‌های تولیدی، ۳۳ درصد در طرح‌های خدماتی و ۲۷ درصد در طرح‌های مسکن سرمایه‌گذاری شده است. 🔶مجموع این تعاونی‌ها ۱۶ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند. هر طرح به طور متوسط ۱۸ شغل ایجاد کرده که متوسط ایجاد شغل به ازای هر طرح در تعاونی‌های تولیدی ۱۶ نفر، مسکن ۶۷ نفر و خدمات ۴۷ نفر بوده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰فاطمی امین: به تمام افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند خودرو تحویل داده خواهد شد وزیر صمت: 🔹در سال ۱۴۰۲ هدف تولید خودرو حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰موانع هوشمندسازی دولت 🔷شکل‌گیری دولت هوشمند، از الزامات عصر فعلی است. به خدمتی هوشمند گفته می‌شود که بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد. عدم نیاز به ارسال مدرک (چه حضوری چه غیرحضوری) چالش جدی دولت هوشمند است. چراکه نیازمند اتصال بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌های دولتی به یک‌دیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند. 🔶اطلاعات، یکی از منابع قدرت دستگاه‌های دولتی است. همان‌طور که هیچ سازمانی دوست ندارد منابع قدرت خود را به اشتراک بگذارد، ارگان‌های دولتی نیز دربرابر اشتراک‌گذاری اطلاعاتشان مقاومت می‌کنند. طبق قانون بودجه 1401، تمام دستگاه‌های اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند مکلف شدند به پنجره واحد خدمات هوشمند وصل شوند و حداقل یک‌سوم از خدمات پرکاربرد خود را از این طریق ارائه دهند. 🔷چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطاعات، از اتصال حدود ۹۳ درصد دستگاه ها به پنجره ملی خدمات هوشمند خبر داد. راه اندازی پنجره ملی خدمات هوشمند آرزویی بود که در قدم اول راه اندازی شده و حدود ۳۰۰۰ خدمت از این طریق به مردم ارائه می‌شود. ۱۱ میلیون کاربر رجیستر شده نیز از شهریورماه تاکنون از خدمات این پنجره استفاده می‌کنند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰اتلاف سالانه ۵۰۰ میلیون بشکه نفت خام در کشور 🔹محمدرضا اکبری مدیر گروه نفت اندیشکده تحلیلگران انرژی گفت: میزان اتلاف انرژی در کشور سالانه ۵۰۰ میلیون بشکه معادل نفت خام است که با نفت ۵۰ دلاری سالانه ۲۵ میلیارد دلار اتلاف انرژی در کشور اتفاق می‌افتد. 🔹وی افزود: در کشور مصرف انرژی متولی ندارد؛ وزارت نفت و نیرو متولی تولید حامل‌های انرژی هستند. سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و ساتبا نیز به دلیل تعارض ساختاری که وجود دارد بیشتر اسیر بحث‌های تولید خواهد شد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 ۲۷۱ شهر کشور غیرصنعتی هستند 🔷در حوزه گسترش صنعتی، دولت نباید خود متولی، برنامه ریز و اجراکننده برنامه‌های صنعتی باشد. بلکه باید زمینه را برای بخش خصوصی فراهم کند. در این راستا در وزارت صمت، طرح توازن سرمایه‌گذاری تعریف شده است. در این طرح دو موضوع توازن منطقه‌ای و توازن در زنجیره‌های تولیدی مورد توجه قرار گرفته است. 🔶شهرستان‌های کشور بر اساس اشتغال صنعتی، تعداد واحدهای صنعتی و... به ۴ دسته تقسیم شده‌اند. منطقه یک واحد صنعتی ندارد، منطقه دو واحد صنعتی کم‌تر از هدف گذاری دارد، منطقه سه شرایط نرمال دارد و در منطقه چهار بیش از ظرفیت شهرستان، سرمایه‌گذاری شده است. 🔷باید سرمایه‌های مازاد منطقه چهار بین مناطق یک، دو و سه تقسیم شود. از ۴۶۵ شهرستانی که ارزیابی شدند ۲۷۱ شهرستان مناطق یک و دو با جمعیت ۱۸ میلیون نفر و ۲۰۴ شهرستان هم مناطق سه و چهار با ۶۱ میلیون نفر جمعیت هستند. یعنی 271 شهرستان با 18 میلیون جمعیت یا واحد صنعتی ندارند یا تعداد آن‌ها کم‌تر از هدف‌گذاری‌ها است. 🔶بنای وزارت صمت بر این است که به سرمایه‌گذاران در مناطق یک و دو مشوق‌هایی چون اعطای زمین در شهرک صنعتی با هزینه کمتر، طولانی‌تر کردن مهلت بازپرداخت پول زمین و... بدهد. البته ضرورتی بر صنعتی شدن همه شهرستان‌ها وجود ندارد. برنامه‌ریزی‌ها باید بر اساس ظرفیت‌های هر منطقه باشد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰بفرمایید افتخارات مهندسان ایرانی را خودتحقیری کنید! ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco