eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
اندر مصائب جذب و به‌کارگیری شرکت‌های سرمایه‌گذار چینی در صنعت نفت ۱. تأمین سوخت پاک برای نیروگاه‌های کشور یکی از مهم‌ترین مسائلی است که از گذشته مورد توجه مسئولین کشور بوده است. بر این اساس، در اوایل دهه گذشته مقرر گردید که طرح احداث خط لوله برای گازرسانی به نیروگاه چابهار و کنارک در دستور کار شرکت ملی گاز قرار گیرد و با توجه به هزینه‌ها و آسیب‌های ناشی از مصرف گازوئیل در دو نیروگاه مزبور، تا زمان احداث خط لوله، طرح گازرسانی به‌صورت موقت از طریق برگزاری مناقصه و به‌وسیله ظرفیت‌های موجود در شرکت‌های خصوصی صورت پذیرد. ۲. در سال ۱۳۹۴ مدیران شرکت ملی گاز ایران به‌منظور اجرای طرح موقت گازرسانی به نیروگاه چابهار و کنارک، پس از اخذ مجوزهای لازم، اقدام به برگزاری مناقصه نموده و در این میان، یکی از شرکت‌های تولیدکننده داخلی که در حوزه تولید کمپرسور فعالیت و سابقه داشت، به‌صورت کاملاً قانونی برنده مناقصه شد. ۳. با توجه به هزینه‌ها و آسیب‌های ناشی از مصرف گازوئیل در دو نیروگاه مزبور، بلافاصله پس از انعقاد قرارداد، تسریع در روند اجرای پروژه در دستور کار پیمانکار طرح قرار گرفت و از یک شرکت چینی به‌عنوان سرمایه‌گذار در این طرح استفاده شد و پس از اخذ مجوزهای لازم، شرکتی مشترک با تابعیت ایرانی تأسیس گردید. ۴. پس از تأسیس شرکت مشترک ایرانی، شرکت سرمایه‌گذار چینی که تا پیش از آن در حوزه آب و فاضلاب فعالیت داشت، از طریق نمایندگان خود با برخی مسئولین وزارت نفت ارتباط گرفت و ضمن تلاش برای انعقاد قرارداد مستقیم با وزارت نفت و دور زدن شرکت تولیدکننده ایرانی، بر خلاف مصوبه شورای اقتصاد (مبنی بر استفاده از حداکثر توان داخلی)، نسبت به واردات کمپرسورهای CNG و برخی تجهیزات مورد نیاز دیگر طرح گازرسانی به نیروگاه چابهار و کنارک (که تمامی این اقلام توسط شرکت ایرانی تولید می‌شد) مبادرت نمود. ۵. جالب‌تر آنکه نمایندگان شرکت چینی به یک‌باره تصمیم گرفتند تا شرکت ایرانی که طرف قرارداد با شرکت ملی گاز ایران بود را از این پروژه حذف کرده و به‌صورت مستقیم با مجموعه وزارت نفت قرارداد منعقد نمایند. 🔹به‌منظور اجرای این تصمیم، یکی از معاونان وقت وزیر ضمن بازدید از پروژه و اظهار پیشرفت قابل ملاحظه آن [!!!] از وزیر وقت درخواست کرد تا شرکت تولیدکننده داخلی از پروژه کنار گذاشته شده و در عوض، به‌صورت ترک تشریفات قرارداد جدیدی با شرکت چینی منعقد گردد. ۶. به‌واسطه همین اقدامات، در نهایت در سال ۱۳۹۸ قرارداد شرکت ملی گاز با شرکت ایرانی توسط مدیران وقت شرکت ملی گاز فسخ گردید و مقرر شد که طرح گازرسانی به نیروگاه چابهار و کنارک از سوی شرکت ملی پالایش و پخش در دستور کار قرار گیرد و آن شرکت، از طریق ترک تشریفات مبادرت به انعقاد قرارداد جدید با سرمایه‌گذار چینی نماید. ۷. شرکت چینی که از انعقاد قرارداد مستقیم و جدید مطمئن شده بود، اراضی متعلق به طرح مزبور (۲۰ هکتار اراضی دولتی واقع در ایرانشهر) را بدون هیچ قراردادی و به‌صورت کاملاً غیرقانونی تصرف کرد. ۸. شرکت ایرانی که به‌واسطه اقدامات شرکت چینی متحمل ضررهای مادی و معنوی شده بود، ضمن شکایت به دستگاه‌های نظارتی، به طرح دعوا در مراجع قضایی پرداخت. 🔹با ورود دستگاه‌های نظارتی به موضوع، از انعقاد قرارداد جدید با شرکت چینی ممانعت به عمل آمد و مقرر گردید که از اراضی مزبور رفع تصرف صورت پذیرد. ۹. در اواخر سال گذشته، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با احداث ۲۹۰ کیلومتر خط لوله از ایرانشهر تا چابهار، مشکل گازرسانی به نیروگاه چابهار و کنارک را ریشه‌ای حل نمود و گازرسانی به دو نیروگاه مزبور از طریق شرکت‌های خصوصی عملاً منتفی گردید. 🔹با این حال، شرکت چینی که در حال حاضر در وضعیت زیان‌ده قرار داشته و در شُرُف ورشکستگی است، همچنان در تلاش است تا با اعمال فشار و به بهانه ایجاد اشتغال در مناطق محروم، ضمن ادامه تصرفات غیرقانونی خود در اراضی مزبور، بخشی از طرح گازرسانی به دو نیروگاه مورد بحث را به چنگ آورد. 💢حال سؤال اینجاست که پس از احداث خط لوله و امکان تأمین سوخت مورد نیاز دو نیروگاه از طریق این خط، اساساً چه نیازی به گازرسانی یک شرکت چینی فعال در حوزه آب و فاضلاب و در شرف ورشکستگی است؟ 🔺گازرسانی شرکت چینی به دو نیروگاه مورد بحث، برای چه فرد یا افرادی سودآور است که منجر به حمایت‌های بی‌دریغ ایشان از شرکت مزبور شده است؟ 🔺زمانی که امکان تولید یک محصول در داخل کشور (= کارآفرینی و افزایش توان فنی) وجود دارد، بر چه اساسی مجوز واردات محصولات چینی صادر شده است؟ 🔺و اینکه چرا وزیر محترم نفت در مجموعه تحت امر خود از افرادی که سوابقشان کاملاً گویای همه چیز است، به‌عنوان معاون و مشاور استفاده می‌کند؟ ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰تنظیم تراز تجاری به سبک آتش بیار معرکه!/ سلاح در عوض نفت! (قسمت ششم) 🔶 اسرائیل ششمین واردکننده نفت جمهوری آذربایجان بوده است، به نظر می‌رسد در عوض جمهوری آذربایجان به یکی از واردکنندگان تسلیحات از رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. 🔶طبق گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص؛ هواپیماهای باری جمهوری آذربایجان طی هفت سال گذشته برای حمل‌ونقل مهمات از سرزمین‌های اشغالی به این کشور و انتقال نفت به این سرزمین‌ها، بیش از ۹۲ بار در فرودگاه نظامی «عوودا» در جنوب فلسطین اشغالی به زمین نشسته‌اند. 🔶 به گزارش وب سایت oec.world در سال ۲۰۲۱، ارزش صادرات رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان ۱۱۷ میلیون دلار بوده است. محصولات اصلی صادر شده از این کشور به جمهوری آذربایجان هواپیماها و هلیکوپترها با ارزش ۲۶.۲ میلیون دلار است. طی ۲۶ سال گذشته، صادرات رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان با نرخ سالانه ۱۷ درصد افزایش یافته است (از ۱.۹۶ میلیون دلار در سال ۱۹۹۵ به ۱۱۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱). 🔶 در سال ۲۰۲۱، ارزش صادرات جمهوری آذربایجان به رژیم صهیونیستی، ۸۹۸ میلیون دلار و عمده محصول صادراتی نفت خام بوده است. 🔶 حضور رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان، روابط ایران و جمهوری آذربایجان را پرتنش و پر افت وخیز کرد. بالاترین سطح ثبت شده در تجارت متقابل دو کشور تا سال ۱۳۹۴، ۶۷۰ میلیون دلار در سال ۸۶ بوده است. اما تاکنون ظرفیت تجاری میان ایران و جمهوری آذربایجان به محدوده ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است. 🔶حجم کل تجارت ایران و جمهوری آذربایجان در سال ۱۳۹۷ حدود ۴۲۶ میلیون دلار بوده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰قیمت‌های جدید خودرو مشخص شد رشد 10 الی 42 درصدی 🔶لیست قیمت‌های جدید، نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌های ایران‌خودرو میانگین 34.1 درصد و سایپا 25.6 درصد است. در رسانه‌ها بیان می‌شود که میانگین این دو رقم 29.5 درصد است؛ اما تعداد محصولات ایران‌خودرو بسیار بیشتر از سایپا بوده و وزن بیشتری دارد. اگر میانگین وزنی آن‌ها را محاسبه کنیم، میانگین رشد قیمت حدودا 32 درصد خواهد بود. 🔷البته این درصدها تنها برای نرخ‌های پایه است. به محصولات ایران‌خودرو، بسته به نوع خودرو 13.5 تا 16.5 درصد مالیات ارزش افزوده، شماره‌گذاری و عوارض مربوط به ماده ده قانون ساماندهی صنعت خودرو و همچنین هزینه ثابت شماره‌گذاری، پست و بیمه شخص ثالث به قیمت پایه اضافه خواهد شد. 🔶به محصولات سایپا نیز سه درصد عوارض شهرداری، شش درصد مالیات ارزش افزوده، یک درصد مالیات ماده سی قانون مالیات ارزش افزوده، یک درصد مالیات شماره‌گذاری، 2.5 درصد مالیات هوای پاک، چهار میلیون و 250 هزار تومان بیمه شخص ثالث و حدودا 600 هزار تومان خدمات شماره‌گذاری، پست و نصب پلاک اضافه می‌شود. 🔷بنابراین هنوز به طور دقیق قیمت نهایی محصولات مشخص نیست. همه قیمت‌هایی که منتشر شده، قیمت پایه محصولات است که باید هزینه‌های جانبی آن اضافه شود تا قیمت نهایی مشخص شود. احتمالا تا چند روز دیگر قیمت نهایی محصولات در سایت خودروسازان بارگذاری خواهد شد./دنیای اقتصاد ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
بازار خودرو ترمز برید ▪️خودروهای ایرانی با قیمت‌های میلیاردی 🔹در حالی یک هفته از افزایش قیمت کارخانه خودروها نمی گذرد که پیش‌بینی کنترل قیمت بازار درست از آب درنیامد و و برعکس شاهد افسارگسیختگی قیمت‌ها هستیم و خودروهای ایرانی در قیمت‌های میلیاردی جاخوش کردند. 🔹به اعتقاد فعالان بازار همزمان با افزایش قیمت‌ها باید افزایش عرضه نیز در بازار صورت گیرد اما وقتی خودرویی راهی بازار نمی‌شود مسلماً فروشندگان خودرو نیز همزمان با افزایش قیمت کارخانه محصولات خود را گرانتر می‌فروشند. 🔹نکته قابل توجه اینجاست افزایش قیمت برخی از خودروها به حدی از قیمت کارخانه بالاتر است که مصرف کنندگان را با شوک قیمتی روبرو کرده است. 🔹در محصولات داخلی اکثر خودروها در بازار از مرز ۶۰۰ میلیون تومان عبور کرده و به یک میلیارد تومان رسیدند. به نحوی که پژو ۲۰۷ اتوماتیک که در کارخانه ۴۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذرای شده امروز در بازار یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد. دنا پلاس اتومات که تا دو ماه پیش در بازار ۷۰۰ میلیون تومان بوده، امروز به مرز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسید. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰از واردات خودرو غافل نشویم 🔷از سال ١٣۹۸ تا ۱۴۰۱ رقمی در حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان سود ناشی از اختلاف قیمت خودرو کارخانه و بازار به جیب دلالان رفته است. تصور شورای رقابت این است که با کاهش این شکاف قیمت و کم‌تر شدن حاشیه سود، رانت‌خواران از این بازار رفته و دست مصرف‌کنندگان واقعی به خودرو با قیمت کارخانه‌ای برسد. البته اگر در کنار آن واردات خودرو جدی گرفته نشود، بازهم مردم متضرر می‌شوند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰اما رژیم صهیونیستی، باکو را برای چه چیزی آماده می‌کند؟ آقای علی‌اف، پا را به اندازه گلیم باید دراز کرد! 📌(قسمت هفتم-بخش اول) 🔶 عمده تعاملات ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سایه جنگ صورت گرفته است. به جز قره‌باغ، مناطق دیگری نیز توسط ارمنستان تصرف شده بود. طی جنگ قره‌باغ هفت شهر خارج از منطقه قره‌باغ بعلاوه دو شهر از جنوب قره‌باغ به خاک جمهوری آذربایجان بازگشت. در همان زمان یعنی سال ۲۰۲۰، توافق‌نامه‌ای میان دو کشور امضا شد. پس از آن ارمنستان بخش‌های دیگری را به جمهوری آذربایجان بازگرداند در حال حاضر مهم‌ترین منطقه مورد مناقشه تنها همان منطقه قره‌باغ است. 🔶 در شهریور ماه ۱۴۰۱، شعله‌های جنگ میان این دو کشور دوباره شعله‌ور شد. اما مشخص شد جمهوری آذربایجان رویکردی جدید اتخاذ کرده است، این کشور شروع به اشغال مناطقی از خاک ارمنستان کرده بود. از جمله این مناطق، محدوده‌ای از استان جرموک ارمنستان است، این منطقه نزدیک‌ترین مرز جمهوری آذربایجان به نخجوان است. این اقدامات جمهوری آذربایجان احتمال وجود اهداف دیگر به غیر از باز پس‌گیری مناطق مورد مناقشه را تقویت کرد. 🔶 در روزهای اخیر نیز، نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان با گذر از خط تماس مورد توافق در شمال لاچین، توافق آتش‌بس ۲۰۲۰ در قره‌باغ را نقض کردند./ جهان اسلام 🔶 طی سال‌های اخیر، درخواست‌هایی از سوی جمهوری آذربایجان برای افتتاح کریدور تورانی ناتو مطرح شد. این کریدور جمهوری آذربایجان را از طریق ارمنستان به نخجوان متصل می‌کند. پس از مخالفت ارمنستان با اجرایی شدن این طرح، علی‌‌اف طی اظهاراتی مدعی شد این کریدور افتتاح خواهد شد چه با موافقت ارمنستان و چه با توسل به زور. به نظر می‌رسد علی‌اف مجری این طرح است و رژیم صهیونیستی با همکاری انگلیس برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌اند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰۴۰ درصد بیکاران تحصیلات دانشگاهی دارند! 📌سهم جمعیت فارغ‌التحصیل از بی‌کاران جامعه بسیار بالا است. این یعنی نظام آموزشی کشور در جهت رفع نیازهای بازار کار ملی نیست. سیاست آموزشی هر کشوری، یکی از روش‌های پیش‌بینی آینده آن کشور است... ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
نوشت 🔰رشد نجومی قاچاق بنزین و گازوئیل ایران 📌روزانه ۵۰ میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰کسی حاضر به خرید سهام دولتی خودروسازان نیست 🔷نزدیک به یک سال از دستور رئیس‌جمهور مبنی‌بر واگذاری سهام دولتی خودروسازان می‌گذرد. این دستور در راستای اصلاح انحصارطلبی و دخالت‌های غیرکارشناسی دولت در این صنعت بود. یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این رابطه می‌گوید: «دولت در ایران‌خودرو، ۶ درصد سهام دارد، اما در عمل ۶۰۰ درصد دخالت می‌کند!» 🔷معاون وزیر صمت گفت: سهام دولت در شرکت ایران‌خودرو ۵.۷ درصد و در سایپا حدود ۱۷ درصد است. ارزش‌گذاری کارشناسی سهام تهیه شده، آگهی نیز منتشر شده؛ اما خریداران تمایلی به حضور در این صنعت ندارند. واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها پیش‌نیاز دارد. قبل از واگذاری باید مشکل خودسهام‌داری یا همان سهام‌های تو در توی خودروسازان حل شود. 🔷وی ادامه داد: تولید خودرو ضررده شده است. وقتی این صنعت زیان‌ده است، سرمایه‌گذاران دلیلی برای ورود به این صنعت ندارند. مشکل اصلی خریداران، حذف قیمت‌گذاری دستوری و آزادسازی نحوه فروش است. همچنین تا مشکل سهام‌های تو در تو حل نشود، واگذاری ممکن نیست. 🔷معاون وزیر صمت توضیح داد: کار این‌جا گره می‌خورد که سهام‌های تو در توی خودروسازان دست دولت نیست بلکه در اختیار خود شرکت‌ها قرار دارد. درصورتی‌که سهام تودلی ایران‌خودرو و سایپا واگذار نشود، حق رای سهام تودلی این دو شرکت از ابتدای سال ۱۴۰۲ در مجامع محاسبه نمی‌شود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰آفت انتظارات تورمی، خرید مسکن را گران‌تر تمام می‌کند! 📌فروردین معمولا ماه کم معامله در بازار مسکن است. اما امسال انتظارات تورمی، مقداری زودتر از سال‌های گذشته بر بازار سایه افکنده و برخی مالکان به استقبال گرانی رفته‌اند. بر این اساس نرخ‌های پیشنهادی در مقایسه با اسفندماه بعضا دچار رشدهای نامتعارف شده است که البته تقاضای واقعی برای آن وجود ندارد./ایسنا ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 علاقه فرهنگ ایرانی به ویلایی نشینی 🔷در سال‌های اخیر ویلایی نشینی در مناظقی مانند لواسان، دماوند، شهریار و کردان و ... در حومه شهر تهران، گواهی بر میل مردم برای فاصله گرفتن از آپارتمان نشینی و حرکت به سوی خانه‌های حیاط‌دار تک طبقه یا دو طبقه است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
‍ 🔰اما رژیم صهیونیستی، باکو را برای چه چیزی آماده می‌کند؟ آقای علی‌اف، پا را به اندازه گلیم باید دراز کرد! (قسمت هفتم_بخش دوم و پایانی) 🔶 کریدور تورانی ناتو ضربات اساسی به منافع ژئوپلتیکی و ژئواکونومیکی سه کشور ایران، چین و روسیه وارد خواهد کرد. از جمله آنها تغییر در معادلات انرژی و ترانزیت منطقه و جهانی است. 🔶 با ایجاد دالان تورانی ناتو، انتقال گاز از ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان به ترکیه و جمهوری آذربایجان -از طریق عبور خطوط لوله از اعماق دریای خزر- امکان‌پذیر -واقتصادی- خواهد شد. 🔶 در صورت احداث این خطوط لوله و تغییر در معادلات انتقال انرژی، ایران و روسیه امکان تامین انرژی اروپا را از دست خواهند داد. از سوی دیگر تامین گاز چین از ترکمنستان با مشکل مواجه خواهد شد. 🔶 در حوزه حمل‌ونقل امکان ترانزیت کالا از طریق ایران به اروپا از مسیر ارمنستان از بین خواهد رفت. از سوی دیگر در طرح یک کمربند و راه چین، ایران می‌تواند از مسیرهای متنوع (عراق و سوریه) برای ترانزیت کالا به اروپا استفاده کند. دالان تورانی ناتو منجر به دور زدن ایران در طرح چین خواهد شد. 🔶 مرز مشترک ایران و ارمنستان و کریدورهای عبوری از آن به قدری حیاتی است که اخیرا هند نیز از ایجاد دالان تورانی ابراز نگرانی کرده است. زیرا در صورت قطع این مرز مشترک، اتصال هند به دریای سیاه تنها از طریق جمهوری آذربایجان میسر خواهد بود که روابط راهبردی با رقیب این کشور یعنی پاکستان دارد. 🔶 با وجود تهدید منافع چین، ممکن است علی‌اف با تضمین منافع این کشور و ایجاد دسترسی برای تجارت چین با اروپا رضایت شی‌جین‌پینگ را برای ایجاد این کریدور جلب کند. 🔶 درگیری روسیه و اوکراین از تمایل این کشور برای دخالت در تحولات منطقه قفقاز کاسته است. در این میان تنها جمهوری اسلامی ایران است که باید با هوشیاری و اقدامات به موقع مانع به خطر افتادن منافع خود تا صدها سال آینده شود. 🔶 به نظر می‌رسد ایران ضمن مخالفت با تغییر ژئوپلتیک و خط قرمز قرار دادن تمامیت ارضی خود برخی اقدامات مانند؛ تکمیل هر چه سریع‌تر کریدور شمال-جنوب، افزایش مسیرهای ترانزیتی با جمهوری آذربایجان (به ویژه در مناطق تازه آزاد شده با هدف حمایت از اقتصاد این کشور)، تسهیل مبادلات با ارمنستان و تکمیل کریدورهای عبوری از این کشور را در دستور کار خود قرار دهد. 🔶 در بلندمدت ایران در راستای تبیین مسائل برای مردم جمهوری آذربایجان باید گام بردارد. زیرا جریان تحریف با استفاده از ادعاهای خلاف واقع سعی در بوجود آوردن دیدگاه‌های ضد ایرانی و نژادپرستانه در میان مردم این کشور دارند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco