eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 🔰اما رژیم صهیونیستی، باکو را برای چه چیزی آماده می‌کند؟ آقای علی‌اف، پا را به اندازه گلیم باید دراز کرد! (قسمت هفتم_بخش دوم و پایانی) 🔶 کریدور تورانی ناتو ضربات اساسی به منافع ژئوپلتیکی و ژئواکونومیکی سه کشور ایران، چین و روسیه وارد خواهد کرد. از جمله آنها تغییر در معادلات انرژی و ترانزیت منطقه و جهانی است. 🔶 با ایجاد دالان تورانی ناتو، انتقال گاز از ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان به ترکیه و جمهوری آذربایجان -از طریق عبور خطوط لوله از اعماق دریای خزر- امکان‌پذیر -واقتصادی- خواهد شد. 🔶 در صورت احداث این خطوط لوله و تغییر در معادلات انتقال انرژی، ایران و روسیه امکان تامین انرژی اروپا را از دست خواهند داد. از سوی دیگر تامین گاز چین از ترکمنستان با مشکل مواجه خواهد شد. 🔶 در حوزه حمل‌ونقل امکان ترانزیت کالا از طریق ایران به اروپا از مسیر ارمنستان از بین خواهد رفت. از سوی دیگر در طرح یک کمربند و راه چین، ایران می‌تواند از مسیرهای متنوع (عراق و سوریه) برای ترانزیت کالا به اروپا استفاده کند. دالان تورانی ناتو منجر به دور زدن ایران در طرح چین خواهد شد. 🔶 مرز مشترک ایران و ارمنستان و کریدورهای عبوری از آن به قدری حیاتی است که اخیرا هند نیز از ایجاد دالان تورانی ابراز نگرانی کرده است. زیرا در صورت قطع این مرز مشترک، اتصال هند به دریای سیاه تنها از طریق جمهوری آذربایجان میسر خواهد بود که روابط راهبردی با رقیب این کشور یعنی پاکستان دارد. 🔶 با وجود تهدید منافع چین، ممکن است علی‌اف با تضمین منافع این کشور و ایجاد دسترسی برای تجارت چین با اروپا رضایت شی‌جین‌پینگ را برای ایجاد این کریدور جلب کند. 🔶 درگیری روسیه و اوکراین از تمایل این کشور برای دخالت در تحولات منطقه قفقاز کاسته است. در این میان تنها جمهوری اسلامی ایران است که باید با هوشیاری و اقدامات به موقع مانع به خطر افتادن منافع خود تا صدها سال آینده شود. 🔶 به نظر می‌رسد ایران ضمن مخالفت با تغییر ژئوپلتیک و خط قرمز قرار دادن تمامیت ارضی خود برخی اقدامات مانند؛ تکمیل هر چه سریع‌تر کریدور شمال-جنوب، افزایش مسیرهای ترانزیتی با جمهوری آذربایجان (به ویژه در مناطق تازه آزاد شده با هدف حمایت از اقتصاد این کشور)، تسهیل مبادلات با ارمنستان و تکمیل کریدورهای عبوری از این کشور را در دستور کار خود قرار دهد. 🔶 در بلندمدت ایران در راستای تبیین مسائل برای مردم جمهوری آذربایجان باید گام بردارد. زیرا جریان تحریف با استفاده از ادعاهای خلاف واقع سعی در بوجود آوردن دیدگاه‌های ضد ایرانی و نژادپرستانه در میان مردم این کشور دارند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰سبقت تولید ناخالص داخلی بریکس از گروه هفت! 📌 انتظار می‌رود با رشد اقتصاد هند و چین و اضافه شدن دیگر کشورها به بریکس، شکاف بین تولید ناخالص دو گروه افزایش یابد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 لطفا با کارت سوخت خود قاچاق نکنید... 🔸 در حال حاضر طبق اعلام کمیسیون انرژی مجلس، تنها ۵۳ درصد برداشت بنزین از کارت‌های شخصی انجام شده (۴۶ درصد با نرخ ۱۵۰۰ و هفت درصد با نرخ ۳۰۰۰ تومان) و ۴۷ درصد برداشت‌ها، از طریق کارت جایگاه‌داران انجام می‌شود. 🔹 اگر افرادی را که به دلیل فراموش کردن، خرابی یا مفقودی کارت سوخت، از کارت جایگاه استفاده می‌کنند کنار بگذاریم، درصد بالای استفاده از کارت جایگاه‌داران با قاچاق سوخت توجیه می‌شود. درواقع با وجود کارت جایگاه‌داران، افراد کارت شخصی خود را به قاچاقچیان می‌دهند که قطعا بیشتر از ۹۰ هزارتومان (یارانه بنزین) می‌ارزد. 🔸 استفاده از کارت جایگاه‌داران زمانی باب شد که سهمیه بنزین برداشته شد. در نتیجه به دلیل عدم استفاده از کارت‌های شخصی، آمار دقیقی از میزان مصرف بنزین به ازای خودرو وجود ندارد. نداشتن اطلاعات موجب عدم مدیریت صحیح مصرف بنزین می‌شود. 🔹 طرح کاهش کارت سوخت جایگاه‌داران از یک نازل – یک کارت به یک سکو – یک کارت، می‌تواند در راستای کاهش قاچاق موثر باشد. هرچند بدون اصلاح فرآیندهای تحویل کارت سوخت المثنی، طرح قطعا با نارضایتی مردم و شکست همراه خواهد بود. باید در نظر داشت که در ابتدای طرح، سودجویانی که در گذشته از کارت‌های شخصی برای قاچاق استفاده می‌کردند نیز به مخالفت شدید بپردازند. 🔸 با این حال واضح است که چنین طرح‌هایی موقت بوده و در دراز مدت کارکرد خود را از دست می‌دهد. هم اکنون افرادی که چند خودرو دارند یا اقدام به خرید خودروهای فرسوده کرده‌اند نیز می‌توانند از کارت شخصی خودروی اضافی خود برای قاچاق استفاده کنند. لذا بهترین راه، تخصیص سوخت به فرد به جای خودرو است که مزایای دیگر آن نیز در گذشته بیان شده است. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
🔰ثبت‌نام جدید طرح یکپارچه فروش خودرو 🔶 طبق اظهارات وزیر صمت، ۱۶ اردیبهشت زمان ثبت‌نام جدید در طرح یکپارچه فروش خودرو است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 جمع‌آوری کارت سوخت آزاد جایگاه‌های بنزین 🔶 به دستور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها‌ی بنزین در راستای محدودتر شدن این کارت‌ها در جایگاه‌های سوخت تهران از ۲۷ فروردین آغاز شده است. 🔶 طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۴۰۱ قاچاق بنزین در کشور رشد ۲۵۰ درصدی و قاچاق گازوئیل ۶۹ درصد افزایش داشته که به معنای قاچاق روزانه ۵۰ میلیون لیتر سوخت از کشور است./آنا ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 نظام اعتبارسنجی در کما 🔶 در حال حاضر، ۱۵ سال از تصویب «آئین‌نامه نظام سنجش اعتبار» می‌گذرد. البته این آئین‌نامه به دلیل نیاز به قواعد جدیدتر و دقیق‌تر در عملیات اعتبارسنجی و بهبود کیفیت خدمات گزارشگری اعتباری، در سال ۹۸ با اصلاحاتی مواجه شد. 🔶طبق ماده دو این آئین‌نامه، تأسیس شرکت سنجش اعتبار برای گردآوری، نگهداری و پردازش داده‌های اعتباری اشخاص (حقیقی و حقوقی) پیش‌بینی‌شده تا در قبال دریافت هزینه‌ی معین، اطلاعات لازم را برای بهره‌برداری در اختیار استفاده‌کنندگان مجاز یا اشخاص قرار دهد. 🔶با گذشت یک ‌دهه و نیم از این قانون، گزارش‌ها و اخبار منتشرشده همچنان از ریسک نکول بالا خصوصاً در وضعیت اقتصادی کنونی به دلیل نبود سیستم اعتبارسنجی جامع و دقیق و نیز مشکلات ارائه تسهیلات خرد بدون وثیقه و بر مبنای گزارش اعتباری و رتبه اعتبارسنجی افراد حکایت دارد و حتی خود دولت نیز به این امر معترف است. 🔶تنها یک نهاد اعتبارسنجی دارای مجوز از بانک مرکزی وجود دارد. عملاً فضای رقابتی برای صدور مجوز به سایر مؤسسات و شرکت‌های فعال در حوزه اعتبارسنجی وجود ندارد. با این همه، تحقیقات معتبر نیز موید ناکارآمدی سیستم اعتبارسنجی در کشور برای ارائه تسهیلات خصوصاً اعتبارات خرد است. 🔶نداشتن رتبه اعتباری در نهاد اعتبار سنجی مذکور، توسط بخش عمده‌ای از ایرانیان خصوصاً کسانی که تا کنون وام نگرفته‌اند، عدم جامعیت اطلاعات و به‌روز نبودن اعتبارسنجی مشتریان، مانند کسانی که قبلاً ریسک نکول بالا داشته‌اند اما اکنون خوش‌حساب شده‌اند ولی همچنان رتبه اعتباری پایین دارند، تنها بخشی از این چالش‌هاست. این ایرادات موجب شده که بسیاری از افراد خصوصاً در این شرایط دشوار اقتصادی، به دلیل بوروکراسی‌های پیچیده‌ی بانکی و مشکلات اعتباری بانک‌ها از دریافت تسهیلات خرد بدون نیاز به وثیقه یا ضامن، محروم بمانند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰مسکن ملی تهران 🔷رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در بافت فرسوده شهر تهران در مناطق ۱۶، ۱۸ و ۲۰ پروژه نهضت ملی مسکن را اجرا می‌کنیم که هم‌اکنون هزینه ساخت واحدها منهای خدمات مهندسی و عوارض صدور پروانه آن مشخص شده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰جانشین دلار ؟ 📌دلارزدایی (قطع وابستگی به دلار در مراودات بین‌المللی ) یکی از راه‌های موثر برای مهار تورم است. 🔷در سال ۲۰۲۱، بانک مرکزی چین اعلام کرد که ۵۰ درصد از تجارت خود با دنیا را بدون دلار و بیشتر با استفاده از یوآن انجام می‌دهد. نکته جالب اینجاست که سایت بانک مرکزی این کشور، بخشی با عنوان بین المللی شدن یوآن دارد. یعنی هر ساله گزارش‌هایی را به صورت تخصصی و منظم در رابطه با بین‌المللی کردن ارز خود ارائه می‌دهد. 🔶چین در اغلب کشور‌های طرف تجاری خود، اتاق‌های تسویه مالی ایجاد کرده است. یعنی اگر کشوری می‌خواهد با یوآن تجارت کند، ابتدا باید با چین پیمان پولی دو جانبه برقرار کند. سپس اتاق‌های تسویه مالی تشکیل دهد. به عنوان مثال، امارات ابتدا با چین پیمان پولی دو جانبه به صورت پیمان پولی درهم و یوآن بست. سپس چین یکی از شعب بانک‌های خود در کشور امارات را به عنوان اتاق پایاپای کلیرینگ هاوس معرفی کرد تا تجارت یوآنی شکل بگیرد. 🔷ایران به دلیل یک سری مشکلات فنی و زیرساختی که درشبکه بانکی ایران وجود دارد، هنوز نتوانسته پیمان پولی با چین برقرار کند. اما اخیرا بانک مرکزی ایران، سامانه سپام را به سامانه SPFS روسیه وصل کرده است. با اشاره به استفاده از ظرفیت اتاق‌های تسویه یوآنی که ایجاد شده، امکان استفاده از این ابزار وجود دارد؛ ولی یوآن، ارزی است که تقریبا سه سال است که به ثبات رسیده و کشور‌های دنیا آن را قبول دارند. شاید بتوان از آن در شبکه پرداخت یوآنی استفاده کرد؛ ولی این که تجار این موضوع را بپذیرند و یوآن را جایگزین کنند، نیاز به زمان دارد و باید مرحله به مرحله انجام شود. 🔶بعد از وصل شدن دو سامانه باید بانک‌ها، رابط‌های کارگزاری، اعتبار اضافه شود و در نهایت تجارتی در این بستر شکل بگیرد. سپس تراز تجاری هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و باید تلاش کنیم در چشم انداز بلندمدت تراز تجاری با کشور‌های مختلف برقرار باشد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰کاهش وابستگی به دلار با تهاتر 🔷برای حذف دلار از مبادلات تجاری، راهکارهای متعددی وجود دارد؛ از جمله پیمان‌های دو یا چندجانبه مالی، اتصال پیام‌رسان‌ بانکی کشورها و حذف سوئیفت، تهاتر کالا و... ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰راهکارهای حفاظت و پیشرفت اقتصاد دریا 🔷مجوزها برای صید به صورت ۱۰ روز یک بار داده می‌شود، با توجه به همین مجوزها نیز سوخت به قایق‌ها و لنج‌ها تخصیص پیدا می‌کند. نکته قابل توجه آنجا است که بعضی از شناورها با ماهیان کمی وارد اسکله می‌شوند و بهانه آن‌ها برای حجم صید پایین این است که ماهیان زیادی به تور آن‌ها نیفتاده است. حجم پایین صید صیادان می‌تواند نشانه‌ای از احتمال قاچاق سوخت یا حتی ماهی به دلیل نرخ ارز بالا باشد. 🔷5120 لنج وجود دارد که به فعالیت صیادی و تجاری مشغول هستند. اگر چه لنج‌های تجاری به بخش صیادی ارتباطی ندارند اما یکی از راه‌ حل‌های کاهش قاچاق ته‌لنجی می‌تواند هدایت لنج‌داران به بخش آبزی‌پروری شیلات باشد. در حال حاضر لنج‌هایی که اقدام به قاچاق ته‌لنجی می‌کنند بیشتر از ۳۰ نیسان واردات انجام می‌دهند. 🔷کالاهایی که در استان‌های جنوبی از رویه ته‌لنجی وارد می‌شوند موجب استقرار ارزان‌ترین بازارچه‌های کشور -مانند بازار گناوه و هندیجان- برای پوشاک، لوازم خانگی و دیگر کالاها شده‌اند. راهکارهای ایجابی برای حفظ ذخایر دریایی و جلوگیری از قاچاق عبارتند از: تاسیس مراکز بازسازی ذخایر و رهاسازی بچه ماهی در دریا، ایجاد حفاظت‌گاه‌های فلزی و بتنی برای پناه‌گیری ماهیان در این مکان‌ها و جایگزینی صید با آبزی‌پروری. 🔷راهکارهای سلبی اتخاذشده برای حفظ ذخایر دریایی و جلوگیری از قاچاق نیز عبارتند از: عدم صدور مجوزهای جدید برای صیادی، ممنوعیت ارتقاء موتور قایق‌های صیادی و تعیین حداکثر توان ۶۰ اسب بخار و جریمه سه ماه تعلیق از صیادی برای صید بدون مجوز./ مسیر اقتصاد ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰قطعه‌سازی را به پای خودروسازی نسوزانیم ⭕️قطعه‌سازی همواره در سایه خودروسازان مورد غفلت قرار گرفته است. با بازار جدید روسیه (بعد از تحریم)، فرصت مناسبی برای رشد و پیشرفت این صنعت کلیدی وجود دارد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 وجوب عرضه گسترده زمین 🔶 ساخت مسکن از معدود راهکارهایی است که می‌تواند علاوه بر افزایش تولید و به تبع آن رشد اقتصادی، همزمان زمینه کاهش تورم را نیز فراهم کند. البته این موضوع یک شرط مهم دارد که آن هم عرضه گسترده زمین است تا بتوان علاوه بر رساندن سهم هزینه زمین به عدد صفر، زمینه مردمی‌سازی را نیز میسر نمود. 🔶 هم اکنون در کلانشهرها بیش از ۵۰ درصد از هزینه تولید مسکن مربوط به هزینه زمین است. عرضه گسترده زمین به مردم علاوه بر حذف این هزینه کلان، چند نتیجه مهم دارد: 🔶 اولا:ً در صورت عدم عرضه گسترده زمین، تولید مسکن نمی‌تواند منتهی به کاهش تورم شود زیرا طبق پژوهش‌های معتبر، روش‌های قبلی یعنی بارگذاری‌های مازاد و اعطای تراکم مازاد ساختمانی در داخل شهرهای بزرگ و کلانشهرها برای مسکن‌سازی، با توجه به ارزش افزود های که به دنبال دارد، زمینه‌ساز تورم زمین و افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شود. به این معنا که برخلاف تصور اولیه، افزایش عرضه مسکن در دهه‌های گذشته در محدوده پایتخت و سایر کلانشهرها، نه تنها به کنترل قیمت مسکن کمک نکرده بلکه تأثیر معکوس بر قیمت مسکن داشته است. 🔶 ثانیاً: در صورت عرضه گسترده زمین، امکان مردمی‌سازی و مشارکت مردمی در تولید مسکن میسر می‌شود. این نوع مردمی‌سازی می‌تواند منتهی به مهار نقدینگی و جمع‌آوری بخش قابل‌توجهی از نقدینگی جامعه برای ساخت مسکن توسط خود مردم شود که قاعدتاً نتیجه آن کاهش نرخ تورم خواهد شد، اما روش‌های فعلی و عرضه قطره‌چکانی زمین سبب شده تولید مسکن غالباً با الگوی توسعه عمودی و انبوه‌سازی میسر باشد و بدیهی است که این مسیر علاوه بر تعارض با سبک زندگی اسلامی-ایرانی،در تعارض با مردمی‌سازی است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco