eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 لطفا با کارت سوخت خود قاچاق نکنید... 🔸 در حال حاضر طبق اعلام کمیسیون انرژی مجلس، تنها ۵۳ درصد برداشت بنزین از کارت‌های شخصی انجام شده (۴۶ درصد با نرخ ۱۵۰۰ و هفت درصد با نرخ ۳۰۰۰ تومان) و ۴۷ درصد برداشت‌ها، از طریق کارت جایگاه‌داران انجام می‌شود. 🔹 اگر افرادی را که به دلیل فراموش کردن، خرابی یا مفقودی کارت سوخت، از کارت جایگاه استفاده می‌کنند کنار بگذاریم، درصد بالای استفاده از کارت جایگاه‌داران با قاچاق سوخت توجیه می‌شود. درواقع با وجود کارت جایگاه‌داران، افراد کارت شخصی خود را به قاچاقچیان می‌دهند که قطعا بیشتر از ۹۰ هزارتومان (یارانه بنزین) می‌ارزد. 🔸 استفاده از کارت جایگاه‌داران زمانی باب شد که سهمیه بنزین برداشته شد. در نتیجه به دلیل عدم استفاده از کارت‌های شخصی، آمار دقیقی از میزان مصرف بنزین به ازای خودرو وجود ندارد. نداشتن اطلاعات موجب عدم مدیریت صحیح مصرف بنزین می‌شود. 🔹 طرح کاهش کارت سوخت جایگاه‌داران از یک نازل – یک کارت به یک سکو – یک کارت، می‌تواند در راستای کاهش قاچاق موثر باشد. هرچند بدون اصلاح فرآیندهای تحویل کارت سوخت المثنی، طرح قطعا با نارضایتی مردم و شکست همراه خواهد بود. باید در نظر داشت که در ابتدای طرح، سودجویانی که در گذشته از کارت‌های شخصی برای قاچاق استفاده می‌کردند نیز به مخالفت شدید بپردازند. 🔸 با این حال واضح است که چنین طرح‌هایی موقت بوده و در دراز مدت کارکرد خود را از دست می‌دهد. هم اکنون افرادی که چند خودرو دارند یا اقدام به خرید خودروهای فرسوده کرده‌اند نیز می‌توانند از کارت شخصی خودروی اضافی خود برای قاچاق استفاده کنند. لذا بهترین راه، تخصیص سوخت به فرد به جای خودرو است که مزایای دیگر آن نیز در گذشته بیان شده است. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
🔰ثبت‌نام جدید طرح یکپارچه فروش خودرو 🔶 طبق اظهارات وزیر صمت، ۱۶ اردیبهشت زمان ثبت‌نام جدید در طرح یکپارچه فروش خودرو است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 جمع‌آوری کارت سوخت آزاد جایگاه‌های بنزین 🔶 به دستور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها‌ی بنزین در راستای محدودتر شدن این کارت‌ها در جایگاه‌های سوخت تهران از ۲۷ فروردین آغاز شده است. 🔶 طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۴۰۱ قاچاق بنزین در کشور رشد ۲۵۰ درصدی و قاچاق گازوئیل ۶۹ درصد افزایش داشته که به معنای قاچاق روزانه ۵۰ میلیون لیتر سوخت از کشور است./آنا ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 نظام اعتبارسنجی در کما 🔶 در حال حاضر، ۱۵ سال از تصویب «آئین‌نامه نظام سنجش اعتبار» می‌گذرد. البته این آئین‌نامه به دلیل نیاز به قواعد جدیدتر و دقیق‌تر در عملیات اعتبارسنجی و بهبود کیفیت خدمات گزارشگری اعتباری، در سال ۹۸ با اصلاحاتی مواجه شد. 🔶طبق ماده دو این آئین‌نامه، تأسیس شرکت سنجش اعتبار برای گردآوری، نگهداری و پردازش داده‌های اعتباری اشخاص (حقیقی و حقوقی) پیش‌بینی‌شده تا در قبال دریافت هزینه‌ی معین، اطلاعات لازم را برای بهره‌برداری در اختیار استفاده‌کنندگان مجاز یا اشخاص قرار دهد. 🔶با گذشت یک ‌دهه و نیم از این قانون، گزارش‌ها و اخبار منتشرشده همچنان از ریسک نکول بالا خصوصاً در وضعیت اقتصادی کنونی به دلیل نبود سیستم اعتبارسنجی جامع و دقیق و نیز مشکلات ارائه تسهیلات خرد بدون وثیقه و بر مبنای گزارش اعتباری و رتبه اعتبارسنجی افراد حکایت دارد و حتی خود دولت نیز به این امر معترف است. 🔶تنها یک نهاد اعتبارسنجی دارای مجوز از بانک مرکزی وجود دارد. عملاً فضای رقابتی برای صدور مجوز به سایر مؤسسات و شرکت‌های فعال در حوزه اعتبارسنجی وجود ندارد. با این همه، تحقیقات معتبر نیز موید ناکارآمدی سیستم اعتبارسنجی در کشور برای ارائه تسهیلات خصوصاً اعتبارات خرد است. 🔶نداشتن رتبه اعتباری در نهاد اعتبار سنجی مذکور، توسط بخش عمده‌ای از ایرانیان خصوصاً کسانی که تا کنون وام نگرفته‌اند، عدم جامعیت اطلاعات و به‌روز نبودن اعتبارسنجی مشتریان، مانند کسانی که قبلاً ریسک نکول بالا داشته‌اند اما اکنون خوش‌حساب شده‌اند ولی همچنان رتبه اعتباری پایین دارند، تنها بخشی از این چالش‌هاست. این ایرادات موجب شده که بسیاری از افراد خصوصاً در این شرایط دشوار اقتصادی، به دلیل بوروکراسی‌های پیچیده‌ی بانکی و مشکلات اعتباری بانک‌ها از دریافت تسهیلات خرد بدون نیاز به وثیقه یا ضامن، محروم بمانند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰مسکن ملی تهران 🔷رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در بافت فرسوده شهر تهران در مناطق ۱۶، ۱۸ و ۲۰ پروژه نهضت ملی مسکن را اجرا می‌کنیم که هم‌اکنون هزینه ساخت واحدها منهای خدمات مهندسی و عوارض صدور پروانه آن مشخص شده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰جانشین دلار ؟ 📌دلارزدایی (قطع وابستگی به دلار در مراودات بین‌المللی ) یکی از راه‌های موثر برای مهار تورم است. 🔷در سال ۲۰۲۱، بانک مرکزی چین اعلام کرد که ۵۰ درصد از تجارت خود با دنیا را بدون دلار و بیشتر با استفاده از یوآن انجام می‌دهد. نکته جالب اینجاست که سایت بانک مرکزی این کشور، بخشی با عنوان بین المللی شدن یوآن دارد. یعنی هر ساله گزارش‌هایی را به صورت تخصصی و منظم در رابطه با بین‌المللی کردن ارز خود ارائه می‌دهد. 🔶چین در اغلب کشور‌های طرف تجاری خود، اتاق‌های تسویه مالی ایجاد کرده است. یعنی اگر کشوری می‌خواهد با یوآن تجارت کند، ابتدا باید با چین پیمان پولی دو جانبه برقرار کند. سپس اتاق‌های تسویه مالی تشکیل دهد. به عنوان مثال، امارات ابتدا با چین پیمان پولی دو جانبه به صورت پیمان پولی درهم و یوآن بست. سپس چین یکی از شعب بانک‌های خود در کشور امارات را به عنوان اتاق پایاپای کلیرینگ هاوس معرفی کرد تا تجارت یوآنی شکل بگیرد. 🔷ایران به دلیل یک سری مشکلات فنی و زیرساختی که درشبکه بانکی ایران وجود دارد، هنوز نتوانسته پیمان پولی با چین برقرار کند. اما اخیرا بانک مرکزی ایران، سامانه سپام را به سامانه SPFS روسیه وصل کرده است. با اشاره به استفاده از ظرفیت اتاق‌های تسویه یوآنی که ایجاد شده، امکان استفاده از این ابزار وجود دارد؛ ولی یوآن، ارزی است که تقریبا سه سال است که به ثبات رسیده و کشور‌های دنیا آن را قبول دارند. شاید بتوان از آن در شبکه پرداخت یوآنی استفاده کرد؛ ولی این که تجار این موضوع را بپذیرند و یوآن را جایگزین کنند، نیاز به زمان دارد و باید مرحله به مرحله انجام شود. 🔶بعد از وصل شدن دو سامانه باید بانک‌ها، رابط‌های کارگزاری، اعتبار اضافه شود و در نهایت تجارتی در این بستر شکل بگیرد. سپس تراز تجاری هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و باید تلاش کنیم در چشم انداز بلندمدت تراز تجاری با کشور‌های مختلف برقرار باشد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰کاهش وابستگی به دلار با تهاتر 🔷برای حذف دلار از مبادلات تجاری، راهکارهای متعددی وجود دارد؛ از جمله پیمان‌های دو یا چندجانبه مالی، اتصال پیام‌رسان‌ بانکی کشورها و حذف سوئیفت، تهاتر کالا و... ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰راهکارهای حفاظت و پیشرفت اقتصاد دریا 🔷مجوزها برای صید به صورت ۱۰ روز یک بار داده می‌شود، با توجه به همین مجوزها نیز سوخت به قایق‌ها و لنج‌ها تخصیص پیدا می‌کند. نکته قابل توجه آنجا است که بعضی از شناورها با ماهیان کمی وارد اسکله می‌شوند و بهانه آن‌ها برای حجم صید پایین این است که ماهیان زیادی به تور آن‌ها نیفتاده است. حجم پایین صید صیادان می‌تواند نشانه‌ای از احتمال قاچاق سوخت یا حتی ماهی به دلیل نرخ ارز بالا باشد. 🔷5120 لنج وجود دارد که به فعالیت صیادی و تجاری مشغول هستند. اگر چه لنج‌های تجاری به بخش صیادی ارتباطی ندارند اما یکی از راه‌ حل‌های کاهش قاچاق ته‌لنجی می‌تواند هدایت لنج‌داران به بخش آبزی‌پروری شیلات باشد. در حال حاضر لنج‌هایی که اقدام به قاچاق ته‌لنجی می‌کنند بیشتر از ۳۰ نیسان واردات انجام می‌دهند. 🔷کالاهایی که در استان‌های جنوبی از رویه ته‌لنجی وارد می‌شوند موجب استقرار ارزان‌ترین بازارچه‌های کشور -مانند بازار گناوه و هندیجان- برای پوشاک، لوازم خانگی و دیگر کالاها شده‌اند. راهکارهای ایجابی برای حفظ ذخایر دریایی و جلوگیری از قاچاق عبارتند از: تاسیس مراکز بازسازی ذخایر و رهاسازی بچه ماهی در دریا، ایجاد حفاظت‌گاه‌های فلزی و بتنی برای پناه‌گیری ماهیان در این مکان‌ها و جایگزینی صید با آبزی‌پروری. 🔷راهکارهای سلبی اتخاذشده برای حفظ ذخایر دریایی و جلوگیری از قاچاق نیز عبارتند از: عدم صدور مجوزهای جدید برای صیادی، ممنوعیت ارتقاء موتور قایق‌های صیادی و تعیین حداکثر توان ۶۰ اسب بخار و جریمه سه ماه تعلیق از صیادی برای صید بدون مجوز./ مسیر اقتصاد ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰قطعه‌سازی را به پای خودروسازی نسوزانیم ⭕️قطعه‌سازی همواره در سایه خودروسازان مورد غفلت قرار گرفته است. با بازار جدید روسیه (بعد از تحریم)، فرصت مناسبی برای رشد و پیشرفت این صنعت کلیدی وجود دارد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 وجوب عرضه گسترده زمین 🔶 ساخت مسکن از معدود راهکارهایی است که می‌تواند علاوه بر افزایش تولید و به تبع آن رشد اقتصادی، همزمان زمینه کاهش تورم را نیز فراهم کند. البته این موضوع یک شرط مهم دارد که آن هم عرضه گسترده زمین است تا بتوان علاوه بر رساندن سهم هزینه زمین به عدد صفر، زمینه مردمی‌سازی را نیز میسر نمود. 🔶 هم اکنون در کلانشهرها بیش از ۵۰ درصد از هزینه تولید مسکن مربوط به هزینه زمین است. عرضه گسترده زمین به مردم علاوه بر حذف این هزینه کلان، چند نتیجه مهم دارد: 🔶 اولا:ً در صورت عدم عرضه گسترده زمین، تولید مسکن نمی‌تواند منتهی به کاهش تورم شود زیرا طبق پژوهش‌های معتبر، روش‌های قبلی یعنی بارگذاری‌های مازاد و اعطای تراکم مازاد ساختمانی در داخل شهرهای بزرگ و کلانشهرها برای مسکن‌سازی، با توجه به ارزش افزود های که به دنبال دارد، زمینه‌ساز تورم زمین و افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شود. به این معنا که برخلاف تصور اولیه، افزایش عرضه مسکن در دهه‌های گذشته در محدوده پایتخت و سایر کلانشهرها، نه تنها به کنترل قیمت مسکن کمک نکرده بلکه تأثیر معکوس بر قیمت مسکن داشته است. 🔶 ثانیاً: در صورت عرضه گسترده زمین، امکان مردمی‌سازی و مشارکت مردمی در تولید مسکن میسر می‌شود. این نوع مردمی‌سازی می‌تواند منتهی به مهار نقدینگی و جمع‌آوری بخش قابل‌توجهی از نقدینگی جامعه برای ساخت مسکن توسط خود مردم شود که قاعدتاً نتیجه آن کاهش نرخ تورم خواهد شد، اما روش‌های فعلی و عرضه قطره‌چکانی زمین سبب شده تولید مسکن غالباً با الگوی توسعه عمودی و انبوه‌سازی میسر باشد و بدیهی است که این مسیر علاوه بر تعارض با سبک زندگی اسلامی-ایرانی،در تعارض با مردمی‌سازی است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰آدرس غلط برای کاهش تورم 🔷عوامل مختلفی در رشد تورم دخیل هستند؛ از جمله: بیشتر بودن هزینه‌های دولت از درآمدهای آن، زیان‌ده بودن بانک‌ها، آزادی سوداگری در اقتصاد ایران و رشد نقدینگی. اما در کشور ما، به خصوص در دهه ۹۰ یعنی سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ و به ویژه در شرایط کنونی، یکی از عوامل اصلی تورم سیاست‌های نامناسب ارزی دولت است. 🔶اما راهکار کاهش تورم، ثابت نگهداشتن نرخ ارز نیست. در دولت‌‌های گذشته بارها این راهکار اجرا شد و نتیجه عکس داد. علت ناموفق بودن این روش آن است که اولا، میزان ذخایر ارزی محدود است و نمی‌توان دائما با ارزپاشی در سطح جامعه، نرخ ارز را ثابت نگه داشت. ثانیا به علت وابسته بودن اقتصاد کشور به نفت، در صورت تحریم و عدم امکان فروش نفت، ذخایر ارزی به شدت کاهش پیدا می‌کند و در این صورت، امکان تامین ارز به مقدار کافی وجود نخواهد داشت. اصلی‌ترین راهکار کنترل تورم، هدایت نقدینگی به سمت صنایع پیشران تولید است. تا نقدینگی موجود میان کالاهای مختلف تقسیم شده و سبب کاهش قیمت کالاها و کاهش تورم شود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰ایران در جایگاه سوم تولید خرمای جهان 💠ایران طبق اعلام فائو، بعد از مصر و عربستان با تولید ۱.۳ میلیون تن خرما در سال ۲۰۲۱، رتبه سوم تولید خرما در جهان را دارد. در این راستا باید تلاش مضاعف صورت گرفته تا با این حجم از تولید، جایگاه مناسبی در صادرات خرما نیز تثبیت شود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔺وصول ۲.۴ میلیارد دلاری طلب ایران از صادرات گاز به عراق 🔹بر اساس گزارش موسسه مشاوره انرژی SolutiEn، طلب تجمعی شرکت ملی گاز ایران از محل صادارت برق به عراق در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ به ۳.۶ میلیارد دلار رسیده است. 🔹میزان طلب در بازه زمانی مذکور باید به ۶ میلیارد دلار می‌رسید اما ۲.۴ میلیارد دلار این طلب از مسیرهایی شامل تهاتر با بدهی گازی ایران به ترکمنستان وصول شده است. @khate_energy
🔰وضعیت اجاره‌نشینی 📌نصف حقوق هزینه اجاره‌خانه می‌شود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
📌پس از مردمی‌سازی! یارانه‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۱، هر ماه تورم دهک اول (فقیرترین دهک جامعه) از تورم دهک دهم (پولدارترین دهک جامعه) بیشتر شده است به طوری که در بهمن ماه ۱۴۰۱ تورم دهک اول ۵۵ و تورم دهک دهم ۴۵ درصد بوده است. یعنی تورم فقرا ۱۰ درصد بیشتر از ثروتمندان بوده است| مرکز آمار ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰صندوق بین المللی پول آسیایی 🔶 براساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه های چین، انور ابراهیم نخست وزیر مالزی در سفر اخیر خود به چین تاسیس " صندوق پول آسیایی " را پیشنهاد داد. وی در بازگشت به پارلمان مالزی گفت با قدرت اقتصادی بخشیدن به کشورهای آسیایی نظیر چین و ژاپن، دلیلی وجود ندارد تا این کشور به دلار وابسته بماند. 🔶 همچنین روز اول آوریل وزارت امورخارجه هند نیز اعلام کرد که تجارت میان هند و مالزی می تواند به روپیه هند انجام شود که اشاره به گامی قاطعانه بر دلارزدایی درحالی است که تجارت این کشور در سایه جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفته است. همچنین براساس گزارش ها قرار است چین و برزیل نیز از ارزهای خود برای تجارت دوجانبه به جای دلار آمریکا به عنوان ارز واسطه ای استفاده کنند. 🔶 صندوق پول آسیایی پیشنهاد شده به نوعی شبیه بانک زیرساختی سرمایه گذاری آسیایی است که موسسه مالی بین المللی به ابتکار چین است که کنترل نظم مالی جهانی را که در کنترل غرب بود درهم شکست و مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفت. 🔶 با افزایش اعضای سازمان همکاری شانگهای و قدرتمند تر شدن این تشکل بزرگ اقتصادی جهان و نیز با توجه به سیاست های کشورهای حوزه بریکس برای رسیدن به راهکارهایی برای کنار گذاشتن دلار از همکاری های تجاری و اقتصادی، روند دلارزدایی و شکسته شدن هژمونی دلار امریکا در جهان سرعت بیشتری به خود گرفته است و چین به عنوان قدرت اقتصادی بزرگ جهان که پیش بینی می شود در آینده نزدیک گوی سبقت قدرت اول اقتصادی جهان را از آمریکا برباید، نقش موثری در تلاش ها برای کنار زدن دلار از عرصه اقتصاد جهان ایفا می کند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🌺عید سعید فطر 🌸عید آسودگی از آتش غفلت 🌺عید رهیدگی از زنجیر نفس 🌸بر میهمانان حضرت حق مبارک باد . . . ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰صادرات نفت روسیه رکورد زد اما درآمد نفتی تقریبا نصف شد! 💠آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد، صادرات نفت و محصولات روسیه در ماه مارس ۶۰۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۸.۱ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان صادرات نفت روسیه در سه سال اخیر است. 💠صادرات سوخت نیز با جهش ۴۵۰ هزار بشکه در روز به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسید. تخمین زده می‌شود که درآمدهای صادراتی نفت با یک میلیارد دلار از سطح فوریه به ۱۲.۷ میلیارد دلار در ماه مارس افزایش یافته است. 💠با این حال، به دلیل «کاهش قیمت‌های بین‌المللی» و «تخفیف‌های گسترده‌ای» که نفت روسیه با آن معامله می‌کند، درآمدها همچنان ۴۳ درصد کمتر از یک سال گذشته بود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰میدان نفتی سپهر و جفیر آماده بهره‌برداری رسمی شد 🔹هم‌اکنون آخرین مرحله از تست‌های تولید روی چاه‌های میدان سپهر و جفیر انجام شده و ۱۲ حلقه چاه آماده بهره‌برداری و تولید اولیه به میزان ۲۱ هزار بشکه نفت در روز است. میزان نفت قابل استحصال این میدان ۵۴۰ میلیون بشکه برآورد شده است. 🔹طرح توسعه این میدان در قالب قراردادهای جدید بالادستی صورت پذیرفته و تاکنون بیش از ۳۳۰ میلیون دلار برای تولید زودهنگام آن سرمایه‌گذاری شده که این میزان تا ۴۴۰ میلیون دلار در فاز یک افزایش خواهد یافت. همچنین میزان کل سرمایه‌گذاری برای انجام تمام فازها نیز بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار خواهد بود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰ترمز دستی وزیر صمت دلایل احتمالی استیضاح وزیر 💠حدود شش ماه پیش (آبان ماه) وزیر صمت فعلی برای اولین بار استیضاح شد. اما مجلس به او اعتماد کرده و فرصتی دو ماهه برای اصلاح امور (بیشتر مربوط به خودرو) به او دادند. نمایندگان مجلس اکنون دوباره این وزیر را برای استیضاح به بهارستان احضار کرده‌اند. این‌بار به نظر ماجرا جدی‌تر است. 💠یکی از گل‌های سر سبد مشکلات متعدد اقتصاد کشور، خودرو است. در ایران، وزارت صمت متولی و سیاستگذار این حوزه است. انتظار می‌رفت در 20 ماهی که از وزارت فاطمی‌ امین می‌گذرد، بخشی از چالش‌های این بازار با ریل‌گذاری‌های درست حل شود. 💠اما وزارت صمت به‌جای سیاستگذاری، مسیر افزایش دخالت در تمام جنبه‌های این صنعت را برگزیده است. راهکار این وزارتخانه به‌جای ریل‌گذاری و هدایت و نظارت، دخالت بیشتر و بیشتر (از قیمت‌گذاری و تولید گرفته تا نحوه فروش) است. صمت حتی از ابزار ساده واردات نیز برای تقویت رقابت بهره کافی و شایسته‌ای نبرده است. 💠این دخالت‌های غیر کارشناسی و بی‌جا در حالی است که بیشتر سهام خودروسازان بزرگ کشور ،حداقل روی کاغذ، در اختیار بخش غیردولتی است؛ بدیهی است که اختیار مدیریت این شرکت‌ها نیز باید در دست صاحبان سهام آن باشد. مسیری که این وزارتخانه درپیش گرفته (افزایش دخالت)، دقیقا برعکس مفهوم خصوصی‌سازی است. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
🔰قرارداد بسیار مهم کریدور تجاری شمال-جنوب بالاخره امضا شد! قرار است از کریدور هند ، ایران ، ارمنستان سالی ۲۵۰ میلیارد دلار کالا عبور کند که فقط سهم ایران از ترانزیت این حجم کالا ده میلیارد دلار در سال است گفتنی است ایران ممتاز ترین جایگاه برای ارتباط شرق به غرب و شمال به جنوب است ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
💠 *اسامی بانک‌ های متخلف در پرداخت وام مسکن اعلام شد* سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اسامی بانک‌های متخلف در پرداخت وام مسکن را اعلام کرد. بانک ملی ۱۰ همت/ بانک ملت ۱۳ همت/ بانک تجارت ۱۱ همت/ بانک صادرات ۱۳ همت/ بانک سپه ۶ همت/ بانک کشاورزی ۱.۶ همت/ بانک رفاه ۵ همت/ پست بانک ۶۰۰ میلیارد/ بانک کارآفرین ۳ هزار میلیارد/ بانک سامان ۳ هزار میلیارد/ بانک اقتصاد نوین ۴ هزار میلیارد 💠 *تعیین تکلیف اراضی ساخت مرحله سوم پروژه نهضت ملی در شهرهای جدید* مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در نخستین جلسه قرارگاه نهضت ملی مسکن شهرهای جدید بر تعیین‌تکلیف و جانمایی اراضی ساخت مرحله سوم پروژه‌های نهضت ملی تاکید کرد. 💠 *عملکرد ضعیف بانک‌ها در تخصیص وام به مسکن* وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند، گفت: بانک‌ها در این بخش عملکرد ضعیفی داشتند. 💠 *ساخت ۲۰۰ هزار مسکن دانشگاهیان کشور* تفاهم‌نامه همکاری به منظور تامین خوابگاه دانشجویان متاهل، ساخت مسکن اعضای هیات علمی، کارکنان و بازنشستگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بین مهرداد بذرپاش و محمدعلی زلفی‌گل امضا شد. بر اساس این تفاهم‌نامه وزارت علوم تا پایان اردیبهشت ماه اراضی مورد نظر خود در استان‌های مختلف را در اختیار وزارت راه و شهرسازی می‌گذارد و مراحل ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار هدف وزارت علوم آغاز می‌شود. 💠 *بهره‌برداری از نخستین واحدهای نهضت ملی مسکن در خرداد ماه* معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: نخستین پروژه نهضت ملی مسکن به تعداد ۵۰۰ واحد مسکونی که عملیات ساخت آن از خرداد سال گذشته آغاز شده در خردادماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد. 💠 *بی‌توجهی بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مسکن* عقب افتادگی کشور در بحث تولید مسکن نیاز به تسهیلات بانکی را بیش از پیش ضروری ساخته است، اما بانک‌ها با وجود تکلیف قانونی توجهی به پرداخت تسهیلات مسکن ندارند. بانک‌ها یکی از نهادهای مهم خلق پول هستند که با قدرتی که حاکمیت به آن‌ها اعطا کرده می‌توانند نقدینگی را در کشور افزایش دهند و با حکمرانی پول به جهت‌دهی در جامعه بپردازند. البته تورم به عنوان یکی از متغیرهای اقتصاد کلان نیز از میزان نقدینگی در جامعه متأثر است. در صورت افزایش بی‌رویه‌ی نقدینگی در جامعه و وارد شدن آن به بخش‌های غیرمولد و سفته‌بازی‌های رایج در بازارها، میزان تورم افزایش پیدا می‌کند و عموم مردم متضرر می‌شوند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰باز هم در حسرت خودرو دسته‌دوم خارجی... 🔷علاوه‌ بر دردسرهای سامانه یکپارچه فروش، خبر خودرویی دیگری که عید را به کام مردم تلخ کرد، لغو اجازه واردات خودروهای سواری کارکرده بود. مخالفان واردات خودرو دسته‌دوم، آن را برای صنعت خودروسازی کشور آسیب‌زا دانسته و موافقان، آن را روشی برای شکست انحصار این بازار می‌خوانند. 🔷این اولین بار نیست که واردات خودروهای کارکرده مطرح و رد می‌شود. پیش‌تر نیز هنگام تنظیم قانون ساماندهی صنعت خودرو، صحبت آن به‌میان بود. اما در نهایت، فاطمی‌امین، وزیر صمت، با غیرقانونی خواندن واردات خودروهای کارکرده، گنجاندن این موضوع را در آیین‌نامه واردات خودرو منتفی اعلام کرد. 🔷این بار اما به نظر می‌رسید این مهم محقق شود. واردات خودرو دسته‌دوم در قانون بودجه 1402 آمد، تایید شورای نگهبان و موافقت دولت را نیز گرفت، اما هیات نظارت مجمع تشخیص در مجلس با آن مخالفت کرد. از آن‌جا که اگر مجلس بر نظر خود پافشاری می‌کرد، بودجه سال 1402 در روزهای پایانی سال روی هوا می‌ماند، مجلس نیز متاسفانه کوتاه آمد. 🔷سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اطلاع داد که قبل از تصویب، وزارت صمت اقدامات لازم را برای واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد آغاز کرده بود. بنابراین اگر وزارت صمت اراده‌ای برای واردات خودروهای کارکرده داشته باشد، می‌تواند با مصوبه هیات وزیران و هماهنگی با بخش‌های نظارتی آن را اجرایی کند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco