#شهادت
مولا جان!
قسم به بقیع، قسم به فجر
قسم به اولین سپیده عدالت
که معجزه مهدوی به وقوع خواهد پیوست
و آستان کبریایی تو برای همیشه
در آغوش آرزومندان خواهد بود
ما را بگیر دست که از پا افتادهایم آقا!
شهادت امام صادق (ع) تسلیت باد
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰۲۰۰ هزار دلار صادرات ایران به آمریکا
🔶دفتر آمار آمریکا در تازهترین گزارش خود اعلام کرد: مبادلات تجاری ایران و آمریکا در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۳.۶ میلیون دلار رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۹ درصد کاهش داشته است. بنا بر این گزارش صادرات آمریکا به ایران با افزایش ۹ درصدی به ۱۳.۴ میلیون دلار رسیده، ولی واردات آمریکا از ایران با کاهش ۹۵ درصدی به ۰.۲ میلیون دلار رسیده است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#توییت
🔰وزیر راه: راه ابریشم احیا میشود
🔹در نشست بینالمللی راهآهن خاورمیانه پیرامون صدور خدمات فنی و مهندسی، حضور شرکتهای ایرانی در پروژههای ریلی کشورهای منطقه و سرمایهگذاری موسسات مالی کشورهای همسایه در پروژههای ریلی و بندری ایران توافقات خوبی صورت گرفت.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰رتبهبندی استانها در پیشرفت نهضت ملی مسکن
🔶روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم جدول پیشرفت استانها در نهضت ملی مسکن را منتشر کرد. طبق این جدول استانهای «همدان، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد» کمترین پیشرفت را در طرح نهضت ملی مسکن داشتهاند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
💥امضای توافقنامه ترانزیتی ۶/۱ میلیارد یورویی ایران و رسیه
🔷امروز و در قالب موافقتنامهای بین وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون نخست وزیر روسیه، روسها در تامین مالی خط آهن رشت- آستارا سرمایهگذاری می کنند. در قالب موافقتنامه مذکور، روسها تا سقف ۶/۱ میلیارد یورو در ساخت خط آهن رشت- آستارا سرمایهگذاری خواهند کرد.
🔶با تکمیل خط آهن رشت-آستارا و در ادامه اتصال به خط ریلی در کشور آذربایجان، حلقه مفقوده ریلی در کریدور ترانزیتی شمال-جنوب با همکاری ایران و روسیه تکمیل و در نهایت، ایران هاب ترانزیت منطقه خواهد شد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یاداشت
🔰 هفته سوم اردیبهشت در بورس چه گذشت؟
🔶 در هفته سوم اردیبهشت ماه شاخص کل بورس افت شدیدی را تجربه کرد. در این هفته شاخص کل حدود ۲۳۶ هزار و ۹۶۰ واحد معادل ۹.۴ درصد افت کرد و بورس در پایان هفته در سطح دو میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۱۳ واحدی قرار گرفت. این بزرگترین ریزش شاخص کل بورس تهران در کل دوره ۵۶ ساله فعالیت خود بوده است.
🔶 برخی اصلاح بازار را دلیل این افت شدید میدانند. یعنی همانطور که بازار به صورت پیوسته و بدون استراحت مشغول اوجگیری بود، طبیعی است که به همان سرعت هم افت کند و بخشی از این افت همان اصلاح بازار سهام است که در طبیعت بازار سرمایه است و جای نگرانی ندارد.
🔷اما عدهای معتقد هستند که این شرایط با مداخله فرصتطلبان برای کسب سود بیشتر و اطلاح سبد خرید خود شکل گرفته است و قوه قضاییه و سازمان بورس باید دلایل این ریزش بیسابقه را فورا شناسایی کنند و اجازه ندهند اتفاق سال ۹۹ و بیاعتمادی مردم به بازار سرمایه تکرار شود.
🔷برخی نیز معتقداند که ریزشهای اخیر هیچ علت بنیادی، سیاسی و اقتصادی ندارد و شرایط فعلی بورس بیشتر ناشی از هیجانات بازار است که یکی از دلایل آن بیاعتمادی سهامداران در نتیجه تجربه تلخ سال ۹۹ است.
🔶 قطعا ریزش بورس تنها یک علت ندارد و میتواند شامل مجموعهای از این دلایل و دلایل دیگر باشد. اما نکته مهمی که باید سرمایهگذاران مدنظر داشته باشند پرهیز از رفتارهای هیجانی است. همچنین سرمایهگذاران باید با دید بلندمدت در بازار حضور داشته باشند و با توجه به گزارشهای سه ماهه شرکتها یا تصمیمات اثرگذار مدیران شرکتها در مجامع، نسبت به تغییر پورتفوی خود اقدام کنند.
#بازار_سرمایه
#دوشنبه_سیاه
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
💢ضرورت ثبت اجارهنامه، برای ساماندهی وضعیت مستاجران
🔶 طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی حدود نه میلیون خانوار ایرانی، مستأجر هستند، نوسانات قیمت مسکن مشکلات فراوانی را برای اجارهنشینها به وجود آورده است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#پادکست
💥قسمت سوم
💢 پادکست کتاب هنر تحریمها
🔶این پادکست شامل بخشهایی از کتاب (هنر تحریمها) نوشته ریچارد نفیو، مسئول تيم طراحی تحریمها عليه ایران در دوره دوم اوباما، است.
🔷نویسنده کتاب با به اشتراکگذاری تجربیات خود در زمینه تحریمها علیه ایران، تلاش میکند تحریم را به عنوان یک رویکرد کلیدی برای آمریکا در مواجهه با سایر کشورها آموزش دهد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#پادکست
💥قسمت سوم
💢 پادکست کتاب هنر تحریمها
🔶این پادکست شامل بخشهایی از کتاب (هنر تحریمها) نوشته ریچارد نفیو، مسئول تيم طراحی تحریمها عليه ایران در دوره دوم اوباما، است.
🔷نویسنده کتاب با به اشتراکگذاری تجربیات خود در زمینه تحریمها علیه ایران، تلاش میکند تحریم را به عنوان یک رویکرد کلیدی برای آمریکا در مواجهه با سایر کشورها آموزش دهد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰فروپاشی بانکهای آمریکایی
💢روزنامه تلگراف نوشت، تقریبا نیمی از ۴۸۰۰ بانک آمریکا ورشکسته هستند. در اوایل هفته، سهام چندین بانک منطقهای، حداقل ۱۵ درصد سقوط کرد. ارزش بازار پرتفوی وام این بانکها دو تریلیون دلار کمتر از ارزش دفتری اعلام شده آنها است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
💢بانک روسی به دنبال تاسیس نمایندگی در تهران
🔶 معاون بینالملل بانک مرکزی از فعالیت دو بانک ایرانی برای تاسیس نمایندگی و شعبه در روسیه خبر داد و اظهار کرد: بانک VTB دومین بانک بزرگ روسیه است که بیشترین شعبه خارجی در میان بانکهای روسیه را داراست و در حال افتتاح دفتر نمایندگی در تهران هستند.
🔷 هدف تاسیس دفتر نمایندگی بانکهای هر کشوری در خارج از آن کشور عمدتا برای شناسایی فرصتهای اقتصادی چه از جهت تجاری و چه سرمایهگذاری است؛ بنابراین تاسیس دفتر نمایندگی یک بانک روسی در ایران شروع خوبی برای گسترش همکاریهای اقتصادی بین دو کشور تلقی میشود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یاداشت
💢احیای اقتصاد با احیای کریدور شمال - جنوب
.
🔷راهآهن رشت-آستارا با طول ۱۶۲ کیلومتر تکمیلکننده کریدور شمال - جنوب از بندر عباس تا رشت و سپس از رشت تا آستارا است و با تکمیل آن، ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل میشود. در قالب موافقتنامهای، توافق شد که روسها در تامین مالی خط آهن رشت - آستارا تا سقف ۶/۱ میلیارد یورو سرمایهگذاری کنند. حال سوال اینجاست چرا تکمیل کریدور شمال – جنوب حائز اهمیت است؟
🔶توسعه و پیشرفت یک کشور بدون وجود شبکه حملونقل سریع و کارآمد امکانپذیر نیست. جمهوری اسلامی از دریای خزر تا خلیج فارس، موقعیتهای جغرافیایی و ژئوپلتیک کمنظیری دارد و این موقعیت خاص عامل گسترش همکاری ریلی بین ایران و کشورهای پیرامونی است.
🔷جمهوری اسلامی ایران در کنار روسیه مهمترین کشور در سواحل دریای خزر است و افزایش تبادلات تجاری در دریای خزر و اتصال ریلی و جادهای شمال کشور به خلیج فارس سیاست راهبردی کشور است.
🔶با توجه به ظرفیتها و فرصتهای کریدور شمال ـ جنوب، این کریدور پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار میرود. در این کریدور ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا برقرار میشود.
🔷کریدور شمال - جنوب میتواند رقیبی جدی برای کانال سوئز در مبادلات تجاری بین شرق و غرب باشد؛ چرا که هزینه حمل کالاهای ترانزیتی از این مسیر ۳۰ درصد نسبت به سایر مسیرهای منطقه ارزانتر است و زمان حملونقل کالاهای هندی به روسیه هم از این مسیر نسبت به کانال سوئز به نصف کاهش مییابد. در نتیجه، توسعه این کریدور به ایران امکان تبدیل شدن به هاب ترانزیتی منطقهای را میدهد.
🔶تکمیل کریدور شمال - جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت بینالمللی و استفاده از ظرفیتهای سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است. به طوری که پیشبینی میشود با عملیاتی شدن کریدور شمال-جنوب، ایران بتواند سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد از این مسیر ترانزیتی کسب کند که میتواند تا حدی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهد.
#ترانزیت
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco