#عکس_استوری
🔶راهاندازی ارز جدید بریکس (R5)، میتواند تاثیرات عمیقی بر نظام مالی بینالمللی داشته باشد که یکی از مهمترین اثرات آن تضعیف جایگاه دلار در مبادلات تجاری و اقتصادی جهانی است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
آخرین تغییرات وام خرید مسکن
با موافقت شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران و استانهای مختلف کشور افزایش یافته است.
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
مصــــافاقتصادی
#یادداشت_کوتاه 💢دردسرهای قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی/ قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی ک
#یادداشت_کوتاه
💢راه نجات از دو راهی اهمیت کشاورزی و ساماندهی نظام ثبتی
🔶حامد حسنی، پژوهشگر مسائل حقوقی، درباره ایجاد راه حل برای مشکلاتی که توسط قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی ایجاد شده گفت: قانونگذار در اینجا با یک تصمیم سخت مواجه است.
🔷از یک سو عدم اعطای سند به مالکین با اراضی خرد باعث خواهد شد که تمامی مشکلات مورد اشاره از قبیل فروش مال غیر، زمینخواری، تصرف عدوانی و غیره در این زمینها ادامه داشته باشد. از سوی دیگر نمیتوان اهداف قانونگذار در بحث خرد نشدن اراضی کشاورزی را نیز نادیده گرفت.
🔷وی در ادامه گفت: یک راه پیش روی قانونگذار این است که قانون را طوری اصلاح کند که به تبع آن، به تمامی مالکان زمینهای کشاورزی، سند رسمی اعطا شود اما این اسناد با محدودیتهایی مواجه باشد.
💢 در این وضعیت، ضمن حذف مشکلات مرتبط با اسناد قولنامهای، شاهد تجمیع زمینهای خرد شده خواهیم بود. در کل این قانون باید هر چه سریعتر اصلاح شود تا قسمت مهمی از مشکلاتی که به دلیل معاملات غیر رسمی در کشور به جود آمده حل شود. به همین دلیل از تشخیص مصلحت نظام درواست میگردد روند بررسی و تصویب طرح الزام را تسریع کند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یاداشت
🔰 پهلوگیری کشتیها و انتقال ترانزیت کالا از بحر به بر/ضرورت پررنگ سازی نقش کریدور شمال-جنوب
قسمت اول
🔶 کریدور شمال-جنوب در سال ۲۰۰۰ میلادی با امضای توافقنامهای میان ایران، هند و روسیه ایجاد شد. این کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به دریای خزر، روسیه و اروپا متصل میکند.
🔶 این کریدور از همان ابتدا رقیبی برای کانال سوئز به شمار میرفت. کریدور شمال جنوب باعث صرفهجویی ۴۰ و ۳۰ درصدی در زمان و هزینه در ترانزیت کالا را دارد.
🔶 یکی از کارشناسان نزدیک به وزارت راه در مصاحبهای با واحد اقتصاد مصاف در این باره گفت: کریدور شمال-جنوب از ابتدا رقیبی برای کانال سوئز بوده است. این کریدور نسبت به کانال سوئز کاهش هزینه و مسافت برای حملونقل کالا را در پی دارد.
🔶 کریدور شمال-جنوب یک شورای هماهنگی دارد. این شورا یک امین دارد، ایران امین این موافقتنامه است. کاری که میشود انجام داد -برای تبدیل شدن کریدور شمال-جنوب به عنوان رقیب کانال سوئز- این است که شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب تشکیل شود. تولید محتوا انجام شود تا نقش این کریدور تبیین و پررنگ شود.
🔶وی در ادامه افزود؛ البته چه بخواهیم چه نخواهیم نقش کریدور شمال-جنوب در حال پررنگ شدن است و ما باید از فرصت استفاده کنیم. کریدور شمال-جنوب بخاطر یکسری مسائل که یکی از آنها بحران روسیه است مورد توجه قرار گرفته است. اما مهمتر از این موضوع قبل از بروز بحران روسیه، کانال سوئز با به گل نشستن یک کشتی بسته شد. این موضوع توجهها به کریدور شمال-جنوب بیش از پیش معطوف کرد.
🔶همچنین ادامه داد؛ هزینههای حملونقل دریایی افزایش یافته است و دنیا از سمت بحر یعنی دریا به بر یعنی خشکی میآید. بخش اعظمی از طرح کمربند و راه چین در خشکی قرار دارد زیرا چین به تنگه مالاگا وابستگی داشت و یک تنش جدی با غرب کافی است تا منافع چین تحتالشعاع قرار گیرد.
🔶 به جز راه دریایی قرن ۲۱ که از قطب میگذرد، قسمت زیادی از طرح کمربند و راه چین از خشکی میگذرد. با توجه به افزایش هزینههای حمل دریایی و عبور بخش قابل توجهی از کریدور شمال-جنوب از ایران به ویژه شاخه غربی و شرقی که به آسیای میانه و روسیه میرسد، به صورت عمده ترانزیت کالا از دید بازاری از مسیر خشکی به صرفهتر از دریایی است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت_کوتاه
💢مردمیسازی در دستور کار دولت
۶ میلیون خانوار ایرانی در نهضت ملی مسکن ثبتنام کردهاند
🔶هادی عباسی معاون وزیر راه و شهرسازی از ثبتنام ۶ میلیون خانوار ایرانی در نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: از نظر زمانی دچار عقب ماندگی ۹ ساله هستیم این اتفاق نشأت گرفته از انباشت تقاضا مسکن و زمین از سالهای گذشته است. در ازای این انباشت تقاضا متاسفانه عرضهای صورت نگرفته و سعی ما بر این است که در نهضت ملی مسکن به این تقاضا پاسخ داده شود.
🔶 یکی از اهداف دولت سیزدهم برای ساماندهی انباشت تقاضا، ساخت مسکن توسط مردم است. برای تحقق این موضوع در دولت عزم جدی هست تا با فراهم کردن بسترسازی احداث مسکن از جمله آمادهسازی زمین، خدمات زیر بنایی و روبنایی و ارائه تسهیلات ساخت، مردم بر اساس قوانین و مقررات مسکن مورد نظر خود را احداث کند که البته برای دهک های ضعیف هم برنامه ریزی هایی از طرف دولت صورت گرفته است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یاداشت
🔰 فرصتهای پیش روی ایران و سوریه برای گسترش روابط تجاری
🔶 سوریه دروازه ورود به بازار ۳۵۰ میلیون نفری کشورهای عربی به شمار میرود. سوریه دو بخش کلی دارد؛ بخشی با اقلیم بیابانی اما غنی از منابع نفت و گاز و بخشی اقلیم سرسبز و مناسب برای کشاورزی است.
🔶سوریه در مجاورت با دریای مدیترانه قرار دارد. این کشور نه منطقه آزاد دارد که از اهمیت بالایی در تجارت برخوردارند. از سوی دیگر سوریه در دوران پسا بحران قرار دارد و تلاش میکند بخشهای اقتصادی خود را احیا کند.
🔶بزرگترین شهرک صنعتی غرب آسیا با نام شیخ نجار در حلب سوریه قرار دارد. جنگ بیش از ۶۰ درصد این شهرک را تخریب کرده است. از سوی دیگر یک بندر خشک در قلب سوریه در نظر گرفته شده است. هدف از احداث این بندر برقراری اتصال ریلی تهران-بغداد-التنف است.
🔶این موضوع فرصت مهمی را برای ورود ایران برای بازسازی بخشهای صنعتی و ایجاد رونق در کشاورزی سوریه فراهم کرده است. ایران با صدور خدمات فنی و مهندسی و سرمایهگذاری در بخشهای اقتصادی این کشور میتواند زمینه را برای ورود به بازار کشورهای عربی و صادرات مجدد از آن کشورها فراهم کند.
🔶در تازهترین اخبار رئیس بانک مرکزی در دیدار با وزیر اقتصاد سوریه اظهار کرد؛ یکی از راهبردهای مهم ایران در توسعه همکاریهای k تجاری با کشورهای همسایه، جایگزینی ارزهای ملی در مناسبات پولی بانکی و افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی است.
🔶کشور در گسترش تعاملات تجاری خود با سوریه فرصتهای زیادی دارد. باید دید چه زمان این ظرفیت بالقوه در عمل مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
مصــــافاقتصادی
#یاداشت 🔰 پهلوگیری کشتیها و انتقال ترانزیت کالا از بحر به بر/ضرورت پررنگ سازی نقش کریدور شمال-جنوب
#یاداشت
🔰 عدم تسهیلگری نرمافزاری ترمز بهرهبرداری از ظرفیت ترانزیتی کشور
قسمت دوم
🔶 آغاز جنگ اوکراین و در پی آن تحریم کریدورهای روسیه توجهها را به کریدور شمال-جنوب معطوف کرد. اخیرا نیز زمزمههایی از پایان دادن به توافق غلات توسط روسیه به گوش میرسد، این مسئله ضرورت استفاده از فرصتها را برای به کارگیری ظرفیت ترانزیتی کشور بیش از پیش پررنگ کرده است.
🔶 کمی پیش مدیرعامل شرکت راهآهن اظهار کرد؛ سطح ترانزیت بار ایران از روسیه نسبت به گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است و آمادگی داریم این افزایش را به ۷۰۰ درصد برسانیم.
🔶 معاون اول راهآهن روسیه در ادامه گفت: رقم ۷۰ درصدی ترانزیت برای تعامل ما کوچک است و طبق گفتوگویی که قبل از این سفر با وزیر اقتصاد روسیه داشتم، افزایش ۷۰۰ درصدی ترانزیت یعنی همان رقمی که شما در نظر دارید، انتظار میرود.
🔶 اما باید در نظر داشت، تحقق این اهداف بدون رفع مشکلات و تسهیل روند ترانزیت امکانپذیر نیست. سیدمرتضی ناصریان کارشناس ارشد شرکت ساخت و توسعه در مصاحبه با واحد اقتصاد مصاف ضمن اشاره به اهمیت پارامتر اطمینان از موعد تحویل برای تجار اظهار کرد؛ شركت راهآهن موعد تحویل محموله را به طور دقیق نمیتواند مشخص کند.
🔶 پارامتر اطمینان به موعد تحویل تاثیرش از هزینه و زمان سیر بیشتر است. طبق گزارشی که اسکاپ در مورد کریدور شمال-جنوب تهیه کرده بود؛ از مجموعه معیارهایی که در جلب اعتماد تجار به یک مسیر ترابري بينالمللي اثرگذار است، برای معيار اعتماد به موعد تحويل كالا وزن ۴۷ درصدی در نظر گرفته بود.
🔶 البته شرکت راهآهن در سالهای اخیر تلاش کرد زمان عبور بار از کشور را کاهش دهد، ولی در پایانهها به دلیل بروز ناهماهنگی بين نهادهای مختلفی که در مرز مستقر هستند، بار متوقف میشود. حدود ۱۸ تا ۲۰ نهاد مختلف در مرز مستقراند. هماهنگی مناسبی میان این نهادها وجود ندارد و گاهی اصلاح مقررات برای روان سازی ترانزيت لازم است.
🔶جذب بار برای کریدور شمال-جنوب بدون تسهیلسازی نرمافزاری در کنار توسعه سختافزاری بسیار دشوار خواهد بود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_استوری
💢نتیجه جنگ اوکراین، همکاری قویتر چین و روسیه
🔷با وجود جنگ اوکراین و تنشهای ژئوپلیتیک، سرمایهگذاری چین در بخشهای مختلف روسیه مانند انرژی و زیرساخت افزایش یافته که برای روسیه مفید است. پیشبینی میشود تجارت این دو کشور در سال ۲۰۲۳ به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد که در مقایسه با سال گذشته افزایش ۱۰ میلیارد دلاری را نشان میدهد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
💢تامین برق پایدار مقدمات جهش تولید مس را فراهم کرد
🔹بر اساس اطلاعات صنعت مس مندرج در سامانه کدال، این صنعت در تیرماه ۱۴۰۲، ۴۶۳ مگاوات ساعت بیشتر از متوسط ماهانه فصل بهار برق دریافت کرد.
🔹تامین برق صنعت مس در فصل تابستان با وجود رشد قابل توجه اوج بار در این فصل ذیل برنامه مدیریت مصرف برق صنایع اتفاق افتاده است.
🔹شنیدهها حاکی از آن است که صنعت مس در سال جاری خود را برای ثبت رکورد جدید در تولید آماده میکند و تامین برق متناسب با نیاز میتواند مقدمات جهش تولید را فراهم کند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco