eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی http://my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰افزایش ریسک کشتیرانی در دریای سیاه با پایان توافق غلات 🔶 با آغاز جنگ اوکراین و روسیه صادرات غلات از بنادر اوکراین با اختلال شدید همراه شد. اما با امضای توافق صادرات غلات، یک مرکز فرماندهی مشترک با حضور روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد برای عبور دادن کشتی‌های حامل غلات و عدم حمل سلاح در کشتی‌های مذکور شکل گرفت. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
🔰بد عهدی پاکستان در احداث خط لوله صلح 🔶 ترکمنستان و روسیه دارای ذخایر مازاد گاز طبیعی هستند. از این رو همکاری با این دو کشور برای سوآپ و صادرات گاز اهمیت دارد. در راستای همکاری گازی کشورهای ایران، روسیه، هند، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان دو طرح برای احداث خط لوله ارائه شد. 🔶خط لوله ایران-پاکستان-هند معروف به خط لوله صلح و خط لوله ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند معروف به خط لوله تاپی این دو طرح هستند. تکمیل و بهره‌برداری از خط لوله تاپی به دلیل ناآرامی‌های افغانستان با مشکل مواجه شد. احداث خط لوله صلح نیز با ایران و پاکستان پیگیری شد. 🔶ساخت این خط لوله از سال ۲۰۰۲ آغاز شد و قرار بود تا سال ۲۰۱۴ به بهره‌برداری برسد. اما به دلیل گرایش پاکستان به غرب، تشدید تحریم‌ها علیه ایران به معنای تضعیف اراده پاکستان برای انجام تعهداتش بود. علاوه بر این اقتصاد این کشور با چالش‌هایی مواجه است که تامین مالی این پروژه را با مشکل همراه کرد. 🔶 ایران پیشنهاد وام ۵۰۰ میلیون دلاری برای احداث خط لوله مذکور را به طرف پاکستانی ارائه کرد، اما مورد استقبال قرار نگرفت. در تازه‌ترین اخبار اسلام‌آباد با اشاره به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، از ایران خواسته مادامی که تحریم‌ها ادامه دارد از اقدام حقوقی درخصوص قرارداد خط لوله گاز خودداری کند. 🔶برخی کارشناسان این ادعا را به معنای توقف پروژه خط لوله صلح می‌دانند. اما سرگی تیخونوف تحلیلگر روس در گزارشی ادعا کرد اعلام پایان احداث این خط لوله دشوار است. در این گزارش با اشاره به تحریم روسیه و درگیر بودن منافع چند کشور در منافع سوآپ و صادرات گاز از طریق خط لوله صلح، اظهار شد هنوز فرصت همکاری میان کشورها وجود دارد. 🔶در هر صورت به نظر می‌رسد کشور نیاز دارد در مورد کاهش ریسک توافق‌ها دوجانبه برنامه‌ریزی کند. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
🔰ارز بریکس، پاشنه آشیل دلار 🔸 بریکس (به انگلیسی: BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حرف اول برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
💥سازمان ثبت یک کشور را سر کار گذاشت! 🔹سازمان ثبت با گرفتن رای از دیوان عدالت اداری، خود را از اتصال به درگاه ملی مجوزها معاف کرد! 🔹با این حکم قضایی، عملا ۱۰ مجوز مهمی که توسط این سازمان صادر می‌شود، از جمله سردفتری، ثبت برند، ثبت شرکت و دفتر ازدواج و طلاق، از دسترس متقاضیان مجوز کسب و کار به صورت بر خط و غیر حضوری خارج شد. 🔹سازمان ثبت و چند دستگاه معدود دیگر، طی یک سال و نیم گذشته قانون را زیر پا گذشته و مجوزهای خود را به درگاه ملی مجوزها متصل نکردند. 🔹نکته قابل تامل اینکه در واکنش به پیگیری‌های متعدد رسانه‌ها، سازمان ثبت در یک سال و نیم اخیر دائما اتصال مجوزهایش به درگاه ملی را با وعده‌های یک ماهه عقب می‌انداخت. 🔹اما اکنون اینگونه به نظر می‌رسد که این سازمان در پی دریافت حکم قضایی برای عدم اتصال مجوزهایش بوده است و عملا این سازمان متقاضیان مجوز را یک سال و نیم سر کار گذاشته بود! 🔹در صورت تایید این فرضیه، زیبنده سازمان ثبت به عنوان یکی از دستگاه‌های زیر مجموعه قوه قضائیه نیست که مجوزهای خود را «خلاف قانون» و رویه تمام دستگاه‌های کشور، به درگاه ملی مجوزها متصل نکند. 🔹از بهار ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۹۸ درصد مجوزهای کسب و کار به درگاه ملی مجوزها متصل شده است و صرفا ۵ دستگاه از جمله سازمان ثبت با بی‌توجهی به قانون و دستور رئیس جمهور، مجوزهای خود را از طریق درگاه ارائه نمی‌کنند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰زنگ خطر وابستگی به جمهوری آذربایجان در ترانزیت کالا!/ضرورت توجه به شاخه شرقی و میانی کریدور شمال-جنوب 🔶 به دلیل اهمیت موضوع تکمیل قطعه ریلی رشت-آستارا به سرمایه‌گذاری روسیه؛ واحد اقتصاد مصاف مصاحبه‌ای را با دکتر سبحان نظری ترتیب دید. 🔶 دکتر سبحان نظری دانش‌آموخته دکتری مهندسی عمران گرایش برنامه‌ریزی حمل‌ونقل از دانشگاه علم و صنعت تهران هستند. همچنین ایشان مسئولیت دبیری انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته را نیز بر عهده دارند. 🔶 وی در مورد خط ریلی رشت-آستارا اظهار کرد؛ در حال حاضر جریان جابجایی کالا از طریق شاخه غربی کریدور شمال-جنوب به‌صورت حمل‌ونقل ترکیبی برقرار است. با راه‌اندازی این خط هزینه ترانزیت کالا کاهش و سرعت حمل‌ونقل کالا در آن افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر برای جابجایی کالا در مسیر بندرعباس-آستارا لازم است تخلیه کالا از ناوگان ریلی و بارگیری به ناوگان جاده‌ای و بالعکس در رشت و آستارا صورت پذیرد. این یعنی باید دو بار تخلیه و بارگیری در این مسیر انجام شود، اما اگر قطعه ریلی رشت-آستارا تکمیل شود دیگر نیازی به تخلیه و بارگیری کالا وجود ندارد. (کالا به وسیله ناوگان ریلی به آستارا می‌رسد.) 🔶نظری ادامه داد؛ باید توجه داشت، کشور در کنار فراهم آوردن زیرساخت‌ها و بستر سخت‌افزاری باید تسهیل‌گری‌های فرآیندی و نرم‌افزاری لازم را نیز تدارک ببیند، تا بتواند بهره‌برداری مناسبی از زیرساخت‌ها و سخت‌افزارها به عمل آورد. 🔶 وی افزود؛ به عنوان کارشناس حمل‌ونقل ضروری می‌دانم که به نکته مهمی در خصوص این خط ریلی اشاره کنم، به فرضِ تکمیلِ این پروژه ریلی و آغاز بهره‌برداری از آن، این مسیر برای موفقیتش نیازمند عبور از کشور جمهوری آذربایجان است. بنابراین باید مراقب متغیرهای ژئوپلیتیک مرتبط با این کشور بود. البته فرض من این است که مقامات مرتبط با این موضوع، راهکاری جدی برای مدیریت این ریسک سیاسی در زمان بهره‌برداری پروژه اندیشیده‌اند و این مشکل را حل شده می‌دانند. 🔶 در واقع باید مراقب بود که این گونه نشود که خط ریلی رشت-آستارا با صرف سرمایه هنگفت تکمیل شود اما هنگام بهره‌برداری از آن با گروکشی از سمت جمهوری آذربایجان مواجه شویم. به‌عنوان مثال؛ جمهوری آذربایجان می‌تواند کریدور زنگزور را بهانه قرار دهد و فقط در صورت موافقت ایران با ایجاد این کریدور، اجازه اتصال ریلی ایران به روسیه از طریق خاک جمهوری آذربایجان را صادر کند. 🔶همچنین تاکید کرد؛ کشور نباید به‌شکل افراطی و بیش از اندازه روی بهره‌برداری از خط ریلی رشت-آستارا تمرکز و تاکید داشته باشد. باید از شاخه‌های میانی و شرقی کریدور شمال-جنوب نیز به خوبی استفاده کنیم تا به جمهوری آذربایجان در حوزه حمل‌ونقل وابسته نشویم چرا که در این صورت جمهوری آذربایجان نمی‌تواند از حمل‌ونقل به‌عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کند. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
💥شدت انرژی بالاست... 🔷بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از اولویت‌های جدی کشور است که پیش‌برد آن نیازمند یک عزم ملی است اما تاکنون عملکرد مطلوبی در این زمینه صورت نگرفته است. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
🔰ارز بریکس، پاشنه آشیل دلار 🔸 بریکس (به انگلیسی: BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حرف اول برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
🔴تخلفات وزارت بهداشت در تعیین ظرفیت پزشکی و دندان پزشکی در کمیسیون اصل نودم مجلس بررسی می شود 🔷اقدامات معاونت آموزشی وزارت بهداشت برخلاف رویکرد تحولی دولت در راستای افزایش ظرفیت پزشکی است و امتداد مدیریت مطب‌گونه و فاقد نگاه توسعه‌ای بر این بخش، در شرایطی که دولت مجاهدانه و شبانه‌روزی در تلاش برای ایجاد تحول در کشور است، اعتبار دولت را خدشه‌دار می‌‌کند. خضریان با تأکید بر ضرورت افزایش تربیت پزشک و دندانپزشک: ⭕مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجراست ، شکایاتی در کمیسیون اصل نود مبنی بر عدم اجرای مصوبه توسط وزارت بهداشت واصل شده است. موارد تخلفات وزارت بهداشت در تعیین ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی طی نامه‌هایی به این وزارتخانه ابلاغ شد و اصلاح آن در دفترچه انتخاب رشته پیش از انتشار دفترچه درخواست شده است. 🟠 موضوع ظرفیت کل پزشکی عمومی و دندانپزشکی عمومی در سال ۱۴۰۲ طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌‌بایست ۱۱ هزار و ۵۲۰ نفر برای رشته پزشکی و ۲ هزار ۲۱۵ نفر برای رشته دندانپزشکی اعلام شود. لذا بر اساس قانون وزارت بهداشت مکلف است این ظرفیت را در دفترچه انتخاب رشته اعمال کند. ⭕ مطابق قانون عدالت آموزشی، وزارت بهداشت موظف است ۳۰ درصد از ظرفیت پذیرش روزانه را به جذب با تعهد خدمت در مناطق محروم با اولویت بومی‌گزینی اختصاص دهد. ⛔ آقای دکتر عین‌اللهی در ابتدای امسال خبر از افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت پذیرش آزمون تخصص پزشکی دادند. اما در اقدامی تعجب‌آور هنگامی که دفترچه منتشر شد میزان افزایش ظرفیت کمتر از ۷ درصد بود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰ارزش صادرات ایران به ۷ کشور آفریقایی 🔶 در چهار ماه نخست امسال، مجموع ارزش صادرات ایران به کشورهای آفریقایی ۱۵۲.۴ میلیون دلار و مجموع ارزش واردات از کشورهای آفریقایی برابر ۲۳.۵ میلیون دلار بود. 🔴 در این میان، غنا با خرید ۵۴.۴ میلیون دلار، بزرگ‌ترین خریدار محصولات ایرانی و آفریقای جنوبی با فروش ۹ میلیون دلار، بزرگ‌ترین تامین کننده کالا برای ایران در بین کشورهای آفریقایی به شمار می‌روند. 🔷البته که همچنان سهم ایران از بازار آفریقا ناچیز است و برای افزایش تجارت باید به موضوعاتی چون معرفی کالاهای ایرانی، شناخت قوانین و بازار طرفین، رفع موانع حمل کالا و جابجایی پول، مورد مطالعه قرار گیرد‌. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
🔰رشد دو برابری صادرات نفت 🔸 شرکت نفت اعلام کرد: تولید نفت ایران در پایان تابستان به ۳.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
💢حکمرانی ناصحیح، یکی از اصلی‌ترین دلایل عقب‌ماندگی مکران 🔷نیل به توسعه سواحل مکران نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن سطح و کیفیت توسعه ملی و غفلت از ملاحظات نهادی کشور به دست آید. حال با توجه به وضعیت منطقه، ظرفیت‌های توسعه‌ای، مزیت‌های منطقه و آسیب‌ها و چالش‌های توسعه سواحل مکران، نیاز است توسعه سواحل این سواحل به مثابه یک هدف نظام حکمرانی کشور در نظر گرفته شود و محورهای مهم تصمیم‌گیری برای تحقق این هدف، متناسب و سازگار با توسعه ملی کشور، تبیین گردد. 🔶از این رو، به دلیل عدم دسترسی جامع به اطلاعات ارزیابی‎پذیر، مهم‎‌تر از ارائه راهکارهای کلی و بعضاً غیرقابل دفاع، اقدام به تبیین محور تصمیم‎گیری با رویکرد حل مسأله است. پذیرش تعاریف امروزی از توسعه ایجاب میکند که توسعه به معنای دقیق و جامع آن پیگیری شود؛ لذا توسعه سواحل مکران را باید در طول توسعه ملی و توسعه منطقه‎ای دنبال نمود. 🔷بنابراین لازم است نظام حکمرانی کشور در آستانه برنامه هفتم توسعه، تصمیم بگیرد که دقیقاً چه برنامه‎ای برای توسعه ملی دارد و توسعه مکران در پازل سیاست‌گذاری برنامه توسعه کشور چه جایگاه و نقشی دارد؟ اغلب شنیده می‌شود که بالغ بر ۲۰ دستگاه اجرایی در قبال مکران وظیفه مشخص دارند. اولاً نیاز است که مشخص شود استراتژی توسعه‌ای کشور و مناطق و مکران چیست؟ سپس برای آن استراتژی چه برنامه عملیاتی مشخص و زمان‌بندی شده است. 🔶در آخر لازم به ذکر موردی دیگر نیز هست، آن هم اینکه تجربه توسعه جوامع، مؤید این مطلب است که نمی‎توان اهداف متعدد را به طور موازی جلو برد. نظام حکمرانی کشور باید تصمیم بگیرد که در مکران دقیقا روی چه موضوع کلانی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند. یعنی اگرچه می‌پذیریم که توسعه یک مفهوم جامع است، اما اولویت‌بندی لازم و حیاتی است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 بانک‌های ورشکسته اما گردن کلفت 🔶 به گفته رئیس بانک مرکزی، بانک‌های ایران ناتراز هستند اما ورشکسته نیستند و دلیل ناترازی بانک‌ها کسری نقدینگی است. درست است که در حال حاضر مشکل ناترازی اكثر بانک‌ها كمبود (كسری) نقدينگی است اما تصور اينكه بانک‌ها دارایی كافی برای بازپرداخت بدهی‌های خود دارند و اگر اين دارایی‌ها فروخته شود مشكل ناترازی‌ها برطرف می‌شود، اشتباه است. 🔷با توجه به سود سازی صوری بانک‌ها، اگر کیفیت واقعی دارایی‌های هر بانک بررسی شود، مشخص می‌شود که بسیاری از بانک‌ها عملا ورشکسته هستند اما بازی با ارقام این مسئله را فعلا پنهان می‌کند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰امارات و هند در راه دلارزدایی 🔸 دولت هند اعلام کرد که این کشور و امارات تسویه تجارت دوجانبه را با ارزهای محلی خود آغاز کرده‌اند. اکنون بزرگترین پالایشگاه هند پول یک میلیون بشکه نفت امارات را به روپیه پرداخت می‌کند. 💢هند سومین وارد کننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
🔰کمک دانش‌بنیان‌ها برای حل مشکل مسکن 🔸 بالا بودن قیمت نهاده‌های ساختمانی هزینه تولید مسکن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل کارشناسان به دنبال راهی برای کاهش آن هستند. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Ec
🔰ماجرای پول‌های آزاد شده ایران توسط کره جنوبی 🔶 چندی پیش، رئیس بانک مرکزی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود، از آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران خبر داد. سرمایه‌ای که در ازای فروش نفت و کالاهای دیگر باید در اختیار ایران‌ قرار می‌گرفت، حالا به دلیل تحریم‌های بانکی، در کشورهای مختلف بلوکه شده‌اند و با زور و گروکشی پس گرفته می‌شوند. در اواخر دهه ۹۰، ایران با فروش مواد پتروشیمی، ۷ میلیارد دلار در بانک‌های کره جنوبی ذخیره بدست آورد که این پول به دلیل تحریم‌های بانکی آمریکا، در اختیار ایران قرار نگرفت. اما در طی اتفاقات اخیر و در ازای مبادله زندانیان آمریکایی، کره جنوبی موظف است که بخشی از طلب ایران را به کشور بازگرداند. 🔶 به طور کلی پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار است که از این مقدار ۷ میلیارد دلار آن توسط کره جنوبی پس از سال‌ها آزاد خواهد شد. لازم به ذکر است که در طی این سال‌ها، نه تنها به منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، هیچ سودی تعلق نگرفته است، بلکه حتی به دلیل کاهش ارزش وون نسبت به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار از آن منابع با کاهش ارزش برابری مواجه شده است. 🔶 به گفته رئییس لانک مرکزی، این منابع بصورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیرتحریمی (نهاده دامی و دارو) استفاده می‌شود. طبق نظر کارشناسان بازگشت این حجم از پول به کشور، بخشی از فشار ارزی را کاهش خواهد داد و از این طریق قدرت بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز بیشتر خواهد شد. 🔶 لازم به تنها آزاد کردک این سرمایه‌ها کافی نیست و باید برای بازپس گرفتن بازار کشورهایی مانند کره جنوبی، اصلاحات اساسی در نظام بانکی صورت گیرد. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
🔰نفت روسیه به مذاق پاکستان خوش نیامد 🔸 پالایشگاه پاکستان پالایش نفت خام روسیه را متوقف کرد. هدف این کار را می‌توان به کیفیت یا قیمت نفت خام روسیه نسبت داد. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masa
💢از امیرآباد تا سالیانکا 🔸 مازندران با داشتن سه فرودگاه و سه بندر بزرگ مثل بندر امیرآباد - که بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر است - و موقعیت مناسب خود در کریدور شمال - جنوب می‌تواند نقش ویژه‌ای در ترانزیت کالا بین ایران، روسیه و آسیای میانه داشته باشد. 🔹 بندر ایرانی سالیانکا در آستراخان روسیه (۵۳ درصد سهام آن متعلق به ایران است) وظیفه انتقال کالاهای اساسی و غلات به سمت بنادر استان‌های مازندران و گیلان را دارد. همچنین محصولات کشاورزی این استان، به خصوص مرکبات و آبزیان، می‌تواند نیاز روسیه به سبزیجات، میوه و حتی ماهی و میگو را برآورده کند. 🔸 مازندران زیرساخت خوبی برای سوآپ نفت و گاز دارد. وجود صنایع کشتی‌سازی بزرگ در روسیه و کشتی‌سازی صدرا در مازندران می‌تواند به همکاری متقابل دو کشور در زمینه تامین ناوگان کشتیرانی و گسترش ترانزیت دریایی و گردشگری کمک کند. هم‌اکنون حجم مبادلات بنادر استان مازندران حدود ۱۲ میلیون تن است که تنها ۳۰ درصد از ظرفیت اسمی آن می‌باشد. 🔹 همچنین این استان از وابستگی کریدور شمال - جنوب به جمهوری آذربایجان کاسته و ریسک امنیتی آن را کاهش می‌دهد و همگرایی اقتصادی بین ایران و روسیه را بیشتر می‌کند. 🔸 وجود مناطق ویژه اقتصادی در دو کشور، مثل بندر امیرآباد در ایران و منطقه ویژه لوتوس در روسیه، زمینه گسترش سرمایه‌گذاری دو کشور را فراهم می‌کند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔴روزنامه دنیای اقتصاد: دولت به زودی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را از مجلس پس می‌گیرد 🔹روزنامه دنیای اقتصاد: 🔹روزهای گذشته در راهروهای پارلمان شنیده می‌شد که دولت به دنبال پس گرفتن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی است. علی آبادی، وزیر صمت روز گذشته در کمیسیون صنایع مجلس حضور پیدا کرده و به یکی از نمایندگان مجلس خبر داده است که طی دونامه به رئیس‌جمهوری از وی خواسته تا دولت از تشکیل وزارت بازرگانی صرف‌نظر کرده و این لایحه از مجلس پس گرفته شود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco